Допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин: Целта на дейността е децата, чиито майчин език не е българският, да получат необходимите езикови познания и подготовка за успешен старт в училище.
В община Ракитово е на лице фактът, че децата от етническите малцинства в детските градини, а впоследствие и в училище не владеят добре български език, което води до незадоволителни резултати в обучението в училище и трудна социализация. Децата, при които езикът в семейството е различен от българския се затрудняват в процеса на общуване и обучение. Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови проблеми в семействата, води до незаинтересованост и често отсъствие на децата. Липсва мотивация за присъствие в детски колектив и участие в учебен процес. Занижени са индивидуалните постижения в обучението им. Един от начините за разрешаване на подобни проблеми е реализиране на дейности, насочени към допълнително обучение на децата за овладяване на български език. Дейността ще спомогне за засилване на мотивацията за активно включване в образователния процес на деца от предучилищна възраст, а по-късно и в началния етап на образование.
Предвиждат се следните поддейности:
За деца на възраст 3-4 години, чийто семеен език е различен от българския.
- Обогатяване на речниковия запас от думи с цел улесняване общуването на децата в детския колектив.
- Стимулиране развитието на умението у детето да общува в различни ситуации.
За деца на възраст 5-6 години, подлежащи на задължителна подготовка в подготвителна за училище група, една и две години преди постъпване в първи клас, чийто семеен език е различен от българския.
- Обогатяване на речниковия запас от думи с оглед постигане на конструктивно равнище на общуване чрез българския език.
- Съчетаване на речниковата работа с логически задачи, развивана на наблюдателността на децата и способностите им за определени изводи и умозаключения.
- Индивидуална и целенасочена работа върху постижимо от децата, осмисляне на понятията изречение, дума, сричка, звук на базата на възприятието за големина, за вместване на всяка по-малка единица в по-голяма.
Допълнителното обучение по български език ще бъде съчетано със заучаване на песни и музикални игри за по-лесно овладяване на книжовния български език. Ще се използват дидактични игри: познавателни и интелектуални, сюжетно - ролеви игри и игра драматизация.
Дейността ще се реализира в детски градини, партньори по проекта, като ще бъдат включени 140 деца, разпределени в 11 групи, за които българският език не е майчин.
|
62 862.66
|
32 767.44
|
Предоставяне на психологическа подкрепа за децата от етническите малцинства, чрез индивидуални и групови мероприятия: Дейността предвижда осигуряване, при необходимост, на психологическа подкрепа чрез индивидуални и групови мероприятия, за децата от етническите малцинства с цел изграждане на доверие, лесно приобщаване и разбирателство между децата.
Родителите и учителите не винаги успяват бързо да адаптират детето към промените. В този периода на адаптация и интегриране в помощ на детето ще бъде психолог. Той ще помага да се открият решения за повечето проблеми. Такива могат да са: трудност в общуването с родители и връстници; агресивност и хиперактивност; постъпване за първи път в детска градина; преместването в друга детска градина, страх, неувереност и др.
Безусловно, детето се нуждае от специфична професионална подкрепа при постъпване в детска градина и проблем с общуването. Психологът ще провежда диагностика на психическото състояние на детето, използвайки специализирани методики. С помощта на безопасни способи той ще се стреми да разбере от какво произлиза състоянието на детето. Психологът ще провежда развиващи индивидуални и групови мероприятия с деца в предучилищна възраст /памет, внимание, творчески способности/, осъществяване на подготовка на детето за постъпване в училище.
В срещите си с психолога, детето ще развие навици за общуване, усеща своята ценност и повишава самооценката си, развива творческите си способности. Тренират се успеваемостта, укрепването на паметта и вниманието.
Психологът ще осъществява предварителна работа “на място”- в детски градини в общината, за намаляване на стреса и по-бърза адаптация към новата и нежелана среда; индивидуално обучение за преодоляване на проблемите: социални умения, езикова бариера (когато е необходимо); подкрепа за реално включване в живота на групата и в учебния процес по общата учебна програма след изтичането на периода на адаптация; работа с родителите на децата, които има нужда от психологическа подкрепа; работа с останалите деца и всички родители за взаимно разбиране, приемане и взаимна адаптация.
|
48 000.00
|
47 796.00
|
Работа с родители без разлика от етническия им произход, чрез включването им тренинг-обучения: Дейността включва провеждане на тренинг-обучения за родители за психологическо подпомагане, както следва:
1. Тренинг-обучение на тема „Толерантност” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи
2. Тренинг-обучение на тема „Заедно” в рамките на 8 уч. часа за 160 родители, разпределени в 8 групи
Тренинг - обученията ще бъдат фокусирани върху активно включване на родителите във възпитателно – образователния процес в детските градини. Целта на обученията е възпитаване на толерантни качества у родителите чрез собствения им положителен пример, който да се предаде на децата в семейството. В тренингите се предвижда да се развият уменията на родителите за толерантно общуване, недискриминация и приемащо поведение към различието. Тренинг-обученията са фундаментът, който ще бъде поставен за приемане на ромското общество и интеграцията им, тъй като ще участват родители без разлика от етническия им произход. Родителите ще изградят принадлежност към групата чрез симулации и игрови методи, ще имат възможност да се утвърждават и самоутвърдават в групата и да придобият нови знания и нови емоции. Тренинг-обученията ще създадат предпоставка за развитие на креативност в общуването и взаимодействието с малцинствени групи .
Специфични цели на тренинга:
- Готовност на родителите да приобщават децата за училище и създаване на условия за социална интеграция;
- Подготвеност на родителя за приобщаване на детето към различните хора и оценяването им в различните общности;
- Проявяване на интерес, уважение, отзивчивост и толерантност към другите хора;
- Насърчаване към все повече взаимни дейности и добри взаимоотношения един към друг;
- Привличане на родителите, като партньори чрез създаване на условия за подобряване на взаимодействието със семейството.
|
92 160.00
|
91 920.00
|
Насърчаване активното участие на родителите в образователния процес: Дейността има за цел да активира и мотивира участието на родителите в образователния процес и подпомагане на педагогическия персонал. Факт е, че родители от малцинствата не са активни, не участват и не подпомагат педагогическия персонал и вследствие на това децата трудно се интегрират в образователния процес. Основната цел на настоящата дейност е да засили участието на родители от ромски произход, чрез включване в дейности, които да се възприемат леко без съпротиви и в същото време да повиши интереса им свързан с развитието на техните деца. Такива дейност се явяват информалното образование, а именно включването на родители и деца в излети. За да се постигнат целите по настоящата дейност тя ще се реализира с помощта на социални психолози, които в процеса на мероприятията ще въздействат, взаимодействат, сугестират и провокират активното участие на родителите и въвличане на децата в образователния процес.
Работата с родители и деца ще бъде организирана в неформална среда , чрез провеждане на мероприятие „Излет на тема:“ Желани посоки“.
Целта на мероприятието е подпомогне на всяко подрастващо дете да открие и изрази уникалната си индивидуалност, да уважава себеизразяването на другите и да твори заедно с тях. Посредством творческите техники и игри децата ще опознават своите чувства, емоции, вълнения и през тях да се свържат със своята креативност. Основният фокус е върху свободното изразяване и радостта от това да изразиш себе си.
Методи, използвани в психологическото подпомагане:
1. Симулации;
2. Ролеви игри;
3. Работилници.
В излетите ще има игри. Играта е творческа дейност в своята същност, а от друга страна, е най-сериозното занимание за децата. Тя е изразяването и сбъдването на техните желания. Играта отваря също и пространство за иницииране на емоционални взаимоотношения и така подпомага социалните контакти при децата. Творческият процес помага на децата да отработят неусетно преживявания, емоции и чувства от реалния живот, а творбата е посредникът между вътрешния свят на детето и външната реалност. Участието в този процес дава на децата увереност в себе си и себеуважение, развива техните социални умения и желание да споделят с другите своята уникална същност.
|
57 600.00
|
57 360.00
|
Форум за мултикултурен диалог: Ще бъде създаден Форум за културна интеграция, състоящ се от два модула - създаване на местни инциативни групи за провеждане на системен и мултикултурен диалог, целящ преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност чрез представяне и промотиране на културната специфика и интерактивна платформа с „Цветове”, за целите на която ще бъдат издирени, изследвани, възстановявени и съхранени българските и ромските традиции, бит и култура от региона, посредством формите на съвременното изкуство и култура.
Основните цели на дейността са:
1. Стимулиране на активното включване в мултикултурна среда и обществения живот на представители на маргинализирани групи.
2. Преодоляване на негативни нагласи
3. Популяризиране на добри практики за включване и адаптиране в мултикултурна среда
4. Създаване на мрежа за мултикултурен диалог, в рамките на интерактивна платформа, в която ще участват представители на различните етноси в региона, образователни институции и организации.
Целеви групи:
Преки целеви групи: Представители на маргинализирани групи от различните етноси в региона, ромски организации, гражданското общество, образователни институции и организации.
Непреки целеви групи: Последващите ползватели на интерактивната платформа.
Форумът ще окаже въздействие върху представители на маргинализирани групи, от различните етноси в региона, ромски организации, гражданското общество, образователни институции и организации, които ще вземат пряко участие в провеждането на встъпителната среща на форума, формирането на местните инициативни групи и реализирането на добри практики за мултикултурен диалог и включване в общността.
Дейността ще създаде предпоставка за устойчиви резултати, чрез интерактивната платформа, която ще продължи да съществува и да се развива и след приключване на проектните дейности и ще послужи за основа за създаване на бъдещи инициативи в тази сфера.
Местните инициативни групи ще представляват формирования по културни и фолклорни сектори и етноси в общността /традиции, фолклор, обичаи и т.н./, които ще осъществяват дейности насочени към проучване, документиране и съхраняване на български и ромски традиции и ритуали от областта.
Културните и фолклорните сектори, както и членовете на местните инициативни групи ще бъдат оперделени по време на въвеждащата среща между заинтересованите страни.
Интерактивната платформа ще създаде основа за практическото развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи в общността, основани на етнически произход. Ще се създаде предпоставка за сближаване и мултикултурен диалог. В платформата „Цветове” ще бъде създадена електронна библиотека, в която ще бъдат включени описания на традициите, обичаите и ритуалите от региона.
В нея ще присъстват и кратки документални разкази, които ще бъдат част от онагледяването на ромските и българските традиции, ритуали и обичаи чрез похватите на аудиовизуалното изкуство. Платформата ще съдържа и разкази за съвременно ромско изкуство, бит и култура.
В дейността ще бъдат включени деца и ученици, както от малцинствените групи, така и такива които не са представители на етнически малцинства, с цел постигане на интеграционен ефект от изпълнението на операцията.
Интерактивната платформа пряко ще съдейства за преодоляване на негативните стереотипи, основани на етнически произход и културна идентичност.
|
40 790.00
|
53 014.64
|
Създаване на клубове по интереси за насърчаване общуването, съвместните изяви и развиване на културната идентичност
: Изборът на клубове се основава на форми, които от една страна ще доведат до насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различните етноси, а от друга страна ще спомогнат за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда.
Чрез работа в клубове по интереси, ориентирани към различни изкуства, децата ще развият по-лесно умения, които да подобрят общуването с връстниците им от други общности.
В детските градини ще бъдат сформирани клубове, в които децата ще придобият знания в различни сфери на живота, социални умения и ценности:
1. Клуб "Театрално студио": запознаване с мъдростта от приказките на балканските народи, изграждане на умения да пресъздават приказки чрез театър, мотивация за общуване на български език, социализация на различни етнически групи, изява и поощряване на децата.
2. Клуб "Занаяти": чрез дейностите в клуба децата ще натрупват знания за старинни занаяти, ще придобиват технологични умения и опит при ръчна изработка на модели от различни материали с различни инструменти, ще използват разнообразни операции и техники за постигане на поставената задача, проявяване на инициативност и творчество.
3. Клуб "Обичам те, роден край": усвояване на знания за родния край и неговите забележителности, възпитаване чувство на любов и привързаност към роден край и Родина.
4. Клуб "Знам и мога": предоставя възможност за творческа изява на децата със задълбочени знания и практически умения в областта на математиката, социалния и природния свят; успешно адаптиране на децата в детската градина; подготовка на деца билингви за училище; изградени умения, навици и култура на общуване.
5. Клуб "Уча и играя": стимулиране на толерантност, взаимопомощ, сътрудничество и отговорност, чрез спорт.
6. Клуб "Песни най-чудесни": създаване на хор от деца с певчески заложби, развиване на певческата култура на децата.
Клубове по интереси ще бъдат сформирани в следните детски градини:
- В ДГ „Малина Тодорова” гр. Ракитово - общият брой на участниците в клубовете ще бъде 100-120 деца.
- В ДГ „Митко Палаузов” гр. Ракитово - общият брой на участниците в клубовете ще бъде 100-120 деца.
Клубовете ще дадат възможност на деца от различни етноси да се чувстват равноспоставени на базата на техните таланти и заложби. Децата ще бъдат активни участници в целия процес, споделяйки отговорностите за успеха за създадения общ продукт.
Детските градини на територията на община Ракитово не разполагат с необходимото оборудване за изпълнение на дейностите в клубовете и създаване на творческа среда. Във връзка с това за дейността е необходимо закупуване на оборудване и обзавеждане.
|
59 374.83
|
39 428.58
|