Идентификация

Номер от ИСУН BG05M2OP001-3.002-0369-C02
Наименование на проекта Заедно към по - добро
Бенефициент 176961508 СДРУЖЕНИЕ "ИНФОРМАЦИОННА ТРИБУНА ЗА ХОРА В РИСК"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Наука и образование за интелигентен растеж
Дата на сключване на договора/заповедта 01.03.2017
Дата на стартиране 01.03.2017
Дата на приключване 04.02.2019
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Югозападна и южно-централна България, Югозападен, София-Град, Столична, гр.София

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът цели създаването на условия за по-успешно интегриране на учениците от етническите малцинства в образователната система на Столична Община и по-добрата им социална и трудова реализация чрез подобряване на образователната среда, насърчаване активното взаимодействие между различните етнически групи и включването на родителите и обществеността. 

В проекта ще бъдат включени ученици, застрашени от изолация и отпадане от образователната система, на които ще им бъдат осигурени допълнителни занимания по български език. Съвместно с останалите ученици те ще участват и в различни клубни форми на занимания в областта на традиционните занаяти и фолклора, културата и спорта, кариерното ориентиране, съобразени с културната идентичност на децата. Така ще бъдат създадени условията за тяхното приобщаване, повишаване на дисциплината, отговорността  и интереса им за активно участие в образователния процес. Извънкласните форми на занимания ще помогнат за сближаването на децата от различните етнически групи, ще стимулира емпатията, културното опознаване и създаване на приятелски отношения между тях. 

Провеждането на проучвания и изготвянето на експертни анализи имат за цел по-доброто „картографиране” на проблемите и нуждите на местните етнически групи и извеждането на подходящи мерки за тяхната социализация. Организирането на срещи, дискусии и информационни събития по конкретни теми на интеграцията има за цел преодоляването на някои негативни обществени нагласи и ангажирането в по-голяма степен на родителите и обществото за повишаване на толерантността към различните етноси и култури. 

По време на изпълнението на проектните дейности ще бъдат осъществени и дейности, целящи популяризирането на полученото финансиране по линия на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 (ОП НОИР),  постигнатите добри практики и резултатите от проекта сред заинтересовани страни и сред широката общественост.
Дейности
  • Дейност: Oрганизация и управление на проекта: Един от най-важните фактори за успешната реализация на проекта е обезпечеността му с човешки ресурс, притежаващ необходимия експертен капацитет, квалификация и опит. Проектът ще се управлява от екип в състав: Рък. на проекта; Администратор на проекта – Координатор (3-ма души) и Счетоводител; Ръководител на проекта ще бъде Аделина Славчева Кастрева, която ще изпълнява следните функции: • ръководи организационно работата на екипа; • следи изпълнението на дейностите и носи отговорност за целесъобразното и рационално разходване на заложените по бюджета средства; • анализира съдържанието на междинните отчети и напредъка при изпълнението на заложените индикатори за продукт и за резултат; • контролира и отговаря за правилното водене и съхраняване на документацията. Администратори на проекта - Координатори: 3-ма души (Мариянка Димитрова Младенова, помощник-директор в 59 ОУ "Васил Левски"; Николай Цветков Аначков, главен експерт в отдел "ОКСДС"; Ива Стойчева Петрова, технически секретар, трудова медицина), всеки от които ще има следните функции: • отговаря за комуникацията с Управляващия орган • отговаря за оперативното планиране и провеждане на дейностите по проекта съобразно план-графика за изпълнението им; • организира провеждането на всички извънучилищни дейности; • изготвя необходимата документация, свързана с тези дейности, включително междинните и окончателния технически отчети; • координира работата на училището и другите партньорските организации; • организира и осъществява комуникацията с всички външни изпълнители по проекта; • организира провеждането на всички дейности по комуникация и публичност. Счетоводител на проекта - Десислава Тодорова Барзина-Филкова, която ще: • организира, контролира и отговаря за финансово-счетоводната дейност; • извършва икономически анализ на въздействието от дейностите по проекта; • следи за правилното оползотворяване на средствата и своевременното отразяване в счетоводните документи по изпълнение на проекта; • информира периодично екипа за финансовото състояние и изразходването на паричните средства; • изготвя финансовите отчети към техническите доклади; • поддържа сметките на водещата организация и комуникира с Управляващия орган във връзка с извършени плащания. Етапи на изпълнение на Дейност 1: - сформиране на екип, сключване на договори с всеки от членовете, уточняване на функциите, задълженията и отговорностите на всеки член на екипа; - разработване на система за вътрешен мониторинг и контрол на изпълнението на отделните дейности и списък с помощни индикатори (изготвени от водещата организация) за успешното следене на изпълнението на проекта; - цялостно управление и администриране на работата по проекта; - възлагане на изпълнители - подготовка на документации за външно възлагане, сключване на договори с изпълнители и мониторинг на изпълнението на работата на изпълнителите; - изпълнение на мерките за вътрешен мониторинг и контрол на изпълнението на дейностите; - финансово управление на проекта; - техническо и финансово отчитане на проектните дейности; - управление на комуникациите с: Управляващия и одитиращи органи, партньори и заинтересовани страни, подизпълнители, медии и др., както и вътрешната комуникация в екипа. Доброто планиране и акуратното изпълнение на тази дейност са от изключителна важност за създаването на условия за постигане на общата и специфични цели на проекта, както и реализацията и отчитането на всички останали проектни дейности според изискванията и условията на Насоките за кандидатстване, административния договор за БФП и общите условия към него и Ръководството на бенефициента за изпълнение на договори по процедурата., Договорена стойност: 38 552.00 , Отчетена стойност: 42 781.56
  • Дейност: Информиране и публичност: Дейността има за цел информиране на широката общественост за финансовото подпомагане, финансиращия фонд и популяризиране на обстоятелството, че проектът се изпълнява с финансовата подкрепа на Европейския социален фонд в рамките на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020. Чрез реализирането на дейностите за информация и публичност ще се гарантира ефективното и прозрачно усвояване на средствата, предвидени по проекта, а също така и ще се допринесе за мултиплицирането и устойчивостта на резултатите. Мерките по Дейност 2 ще се изпълняват по време на целия период на реализация на проекта и имат за цел да повишат обществената чувствителност по темата за интеграцията на децата и учениците от малцинствата в системата на образованието, превръщайки се в своеобразна кампания за етническа толерантност. За постигане на добра визуализация и популяризиране на дейностите, ще бъдат използвани различни информационни подходи и средства за разпространение на информацията. Предвижда се изработване и разпространение на банери, покани, рекламни шапки и тениски, публикации и др. Описаните мерки за осигуряване на публичност и визуализация отговарят на изискванията на Регламент на ЕК №1828/ 2006 и Регламент 1083/2006 за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд, Насоките за кандидатстване по настоящата процедура и Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020, публикуван на интернет страницата на Управляващия орган. Те са от ключово значение за информиране на широката общественост за планираните/изпълнените дейности и популяризиране на обстоятелството, че ЕС съфинансира проекта и операцията, която се изпълнява е в рамките на Приоритетна ос 3 „Образователна среда за активно социално приобщаване“., Договорена стойност: 3 780.00 , Отчетена стойност: 3 780.00
  • Дейност: Обучение по български език за учениците, за които българският език не е майчин: Засилващата се тенденция на образователна и социална изолация на деца и ученици от етническите малцинства е породена от нарастващите образователни трудности на тези деца, свързани с недостатъчното ниво на владеене на български език и липсата на мотивация за активно участие в образователния процес. Това създава предпоставки за несправяне с учебния материал и е една от причините за ранното отпадане на учениците от образователната система. Ситуацията се утежнява допълнително от неблагоприятната семейна среда и ниския социален статус на част от семействата. Подобна тенденция на нарастващо недобро владеене на български език се наблюдава и сред немалко семейства от български произход, при които съществуват същите икономически проблеми, но не се полагат и достатъчно усилия за поддържане на добра комуникация между родители и деца. Преодоляването на тези проблеми изисква да се предприемат мерки, които да подобрят езиковите умения по български език на децата и учениците от етническите общности, както и да повишат интереса им към училище и желанието за включване в училищния живот. Реализирането на Дейност „Допълнително обучение по български език” има за цел създаване на предпоставки за успешна социализация на учениците от етническите малцинства, за които българския език не е майчин, както и формирането на подходящ социално-психологически климат в учебното заведение чрез подобряване на комуникацията между преподавателите и учениците. Намеренията за осъвременяване на похватите за усвояване на българския език и литература и подобряването на уменията на учениците от етническите малцинства за преодоляване на лингвистичните бариери, чрез извънкласни интерактивни дейности, присъстват в тази и всяка една от останалите допустими дейности по настоящия проект. Дейност № 3 е насочена в две основни направления: към ученици, представители на етнически малцинства от 1 до 4 клас в начален етап на основно образование и към такива от 5 до 8 клас в прогимназиален етап на основно образование. Учениците от 1 до 4 клас ще бъдат включени в групи за извънкласни дейности, по време на които ще се подпомогне периода на сричкуване; четене на думи; създаване на модели и упражняване на изречения в логическа последователност. Заниманията ще бъдат съобразени с индивидуалните пропуски на всеки ученик и ще имат за цел да подобрят и развият уменията за четене, разказване и писане на кратък текст. Учениците от 5 до 8 клас ще бъдат включени в групи, в които ще се научат да възприемат българската художествена литература като ценност. Те ще усвоят умения да анализират езика на художествената творба и да осмислят посланието, заложено в нея. Преподавателите ще положат усилия за изграждане у децата на естетическо отношение към българската литература, нагласа за възприемане и осмисляне на нейната самобитност и художествен усет към народното творчество. Целта на дейността е отстраняване на отклоненията от книжовните и стиловите норми в уменията за писане и в речта на учениците, както и обогатяване на речника им. Учениците ще получат допълнителна възможност за по-добро усвояване на граматичните правила и норми, прилагайки ги в тестови задачи. Допълнителните часове ще доразвият у учениците необходимите умения за анализ на литературни произведения, ще предоставят необходимото време за по-добро овладяване на различни техники за писане на трансформиращ преразказ и съчинение, както и за запознаване с литературната терминология и употребата й. За постигане на максимален ефект от тези допълнителни занятия, ще бъдат приложени съвременни методи на обучение, включително интерактивни техники и обучение под формата на игри и състезания между групите за извънкласни и извънучилищни дейности. Изпълнението на дейността ще подпомогне общуването в мултикултурна среда на ученици от етнически малцинства и развиване на етнокултурна идентичност, като ще повиши комуникативните им умения и ще развие мотивация за взаимно опознаване на културното многообразие., Договорена стойност: 7 360.00 , Отчетена стойност: 7 359.96
  • Дейност: Подобряване на образователната среда в училища извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано ученици от етническите малцинства и ученици, търсещи или получили международна закрила: Подобряването на образователната среда в училище е от изключително важно значение за осъществяване на успешна образователна интеграция на учениците от етническите малцинства. Онагледяването на учебния материал подпомага значително процесите на адаптация на тези ученици, тъй като много често постъпването и пребиваването в среда, където е необходима комуникация на език, различен от семейния, се оказва стресов за много от тях. Наличието на модерно технологично оборудване позволява използването на специфични похвати за привличане и задържане на вниманието, прилагането на дидактични помагала и образователни игри улеснява вербалната и невербалната комуникация на учителя с езиково и културно различните ученици, правейки обучението и училището значително по-привлекателно за тях. С цел осигуряване на необходимата интерактивна среда за работа с учениците от целевата група в дейности, свързани с тяхната по-добра образователна и социална интеграция, се предвижда обособяване на кабинети по „Български език и литература”, „Традиционен български фолклор и занаяти” и „Професионално ориентиране” в 59-то ОУ "Васил Левски". Кабинетите ще бъдат обзаведени съответно с бюра, учебни маси, учебни столове, шкафове, но също така ще бъдат закупени и доставени и модерни технологии като интерактивни дъски и таблети за кабинетите по „Български език и литература” и „Професионално ориентиране”. Таблетите ще се използват за обучение, посредством мултимедийно съдържание, работа в мрежа чрез интерактивната дъска, търсене и анализиране на литературни произведения в интернет, запознаване със специфичните умения, изисквания и компетентностите, необходими за определени професии. Доставката на интерактивни дъски и таблети не дублира предходни дейности, финансирани по други мерки на МОН и като такава не представлява двойно финансиране. Внедряването на модерни технологии в образователната среда ще улесни процесите на интеграция, но също така ще позволи и провеждане на уроци на открито в извънучилищна среда. Използването на технологии ще допринесе и за изграждането на умения у децата за това как да се държат в дигитална среда, как да задават въпроси, да търсят, цитират и споделят информация онлайн и т.н. За кабинет по "Български език и литература", освен оборудването, се предвижда и закупуването на дидактични помагала и интересни книги, които в забавен и игрови характер да поднасят материала по български език и литература. Създаването на колекция от ценни литературни произведения ще даде възможност на учениците да се запознаят по-подробно с авторите и с други техни заглавия, които не са включени в задължителната подготовка. В кабинет за „Традиционен български фолклор и занаяти” ще се изучават и провеждат възстановки на празници и обичаи на различните етноси, съществуващи съвместно на територията на страната от векове насам. Дейността ще допринесе за повишаване на познанията за фолклора на различните етноси и ще създаде приятелска атмосфера, в която ще се провеждат извънкласни дейности, като изработване на традиционни сувенири от учениците. Изпълнението на Дейност № 4, целящо подобряване на образователната среда, е основна предпоставка за успешното реализиране на всички останали дейности от проекта, свързани с организиране на групи за допълнителна работа и клубове по интереси, организиране на представления, изложби, различни тематични вечери, родители на ученици и др., Договорена стойност: 50 666.40 , Отчетена стойност: 56 941.20
  • Дейност: Съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда: Дейността ще бъде реализирана чрез създаването на клуб „Български фолклор, храна и занаяти” и клуб „Спорт” в училището. Включването на учениците от целевата група в съответния клуб по интереси ще доведе до обогатяване на знанията и уменията им, подобряване на физическата подготовка, борбеност и мотивация, а от друга - ще подобрят общуването, ще разширят възможностите за споделяне, себеизразяване и доказване пред техните връстници от други общности. В заниманията на клубовете „Български фолклор, храна и занаяти”, насочени към опознаване на взаимното културното многообразие, съвместно провеждане на традиционни празници на различните етноси и участия в изложби, ще бъде насърчавано и активното участие на родителите. За учениците в клубовете „Спорт” ще бъдат създадени условия и възможности за организирано спортуване с цел мотивиране на децата за системно практикуване на физически упражнения, разнообразяване и пълноценно използване на свободното им време, като превенция срещу негативните явления в обществото, развиване на уменията за работа в екип, спортна амбиция и дисциплина, физическа активност и самодисциплина, формиране на умения за здравословен начин на живот и запазване на доброто физическо и психическо здраве. В работата си с учениците, опитните спортни инструктори ще прилагат методиката „Обучение чрез спорт”, за да могат участниците да идентифицират своите нагласи, мисли, чувства и отношение към проблеми, произтичащи от тютюнопушене, употреба на психо активни вещества, нерационално хранене, лоша хигиена, неправилна организация на дневните активности, предпазване от различни заболявания и да обсъждат нуждата от ежедневните грижи за добро здраве. Спортът, освен че е най-доброто средство за забавление, има и уникалната сила да ускори преодоляването на бариерите между участниците в заниманията и да им помогне да се обединят в усилията си за постигане на общи цели и да ги превърне в един успешен отбор без значение на тяхната раса, култура, етнос или религия. Спортът е универсален език, който има силата да даде на всеки ясни права и отговорности, но и възможност за защита на личното и отборно достойнство. Освен чисто спортния характер, работата в клубовете също ще предложи на съотборниците и възможността да се наслаждават заедно на моментите преди или след спортните занимания, в които да комуникират, да почиват или да се хранят заедно, допринасяйки за по-добрата културна и социална интеграция на учениците от етнически малцинствени групи. Спортът е доказан метод да се мотивират учениците да учат, а онези с поведенчески проблеми не само да подобрят своето поведение, но и да се превърнат в положителни примери за подражание сред връстниците си. За учениците от училището, които ще участват в клубовете „Български фолклор, храна и занаяти” и клуб „Спорт” ще бъде организирано 5-дневно „зелено училище”. Организирането и провеждането на зеленото училище има за цел изнасянето на дейността на клубовете в обстановка, различна от ежедневната, където чрез съчетанието на отдих и занимания да се подобри социализацията и интеграцията на учениците от етнически малцинствени групи. По време на зеленото училище, учениците ще бъдат включени в спортове и културни дейности на открито, които по интересен начин да ги провокират да намерят своето място в новия си дом, доказвайки себе си в индивидуални предизвикателства или допринасяйки за победата на своя отбор. , Договорена стойност: 215 401.20 , Отчетена стойност: 318 058.52
  • Дейност: Кариерно консултиране и професионално ориентиране на учениците от етническите малцинства и/или на учениците, търсещи или получили международна закрила: Кариерното консултиране и професионално ориентиране подготвя учениците за информиран избор, за практическа полза от придобитите компетентности в училище. Те са и мотив за продължаване на образованието и придобиване на професионална квалификация, което е възможност за по-добра реализация, особено при учениците в по-висок риск от преждевременно напускане на училище. Кариерното ориентиране, а след това и кариерното развитие са взаимносвързани процеси, които протичат през целия човешки живот. Определящи за успешната трудова реализация са ранното професионално ориентиране, качеството на полученото образование, избраната професия, изградените трудови навици, натрупаният опит и компетентности, създадените допълнителни умения чрез занимания през свободното време, свързани с предпочитанията на отделния човек. В средностатистическото семейство от българския етнос по традиция темата за професионалното ориентиране се обсъжда от ранна детска възраст и се полагат необходимите усилия от страна на родителите за навременното включване в подходящото за избраната професия обучение, което до голяма степен е и гаранция за успешна трудова реализация. За съжаление множество от децата, които израстват в семейства от етнически малцинства са в далеч по-неизгодна позиция, поради редица фактори, като нисък жизнен статус на семейството, религиозни, етнически или културни предразсъдъци. Много често родителите са неспособни да напътстват правилно деца си, тъй като самите те са с основно или по-ниско образование, недостатъчен трудов опит и бедна ценностна система, което пък не позволява адекватна оценка на събитията и често води до краткосрочно планиране и натрупване на грешки. Поради тези обстоятелства, само една малка част от учениците от етнически малцинствени групи продължават образованието си в по-висока степен. С цел да се създадат необходимите възможности и условия за навременен избор на образование и професия, както и да се подпомогне планирането и постигането на мечтите на учениците от целевото училище чрез реализацията на Дейност № 6 ще бъдат организирани индивидуални и групови консултации по образователно и кариерно планиране и развитие. В реализацията на дейността ще бъдат ангажирани квалифицирани кариерни консултанти, които чрез интерактивни упражнения, обсъждане, решаване на казуси и ролеви игри ще запознаят учениците с възможностите на образователната система в България, спецификите на прехода от образование към заетост и възможните отрицателни ефекти върху младите хора и родителите при ранното напускане на училище. Чрез индивидуални консултации учениците ще научат повече за своите силни страни, за бариерите, които трябва да преодоляват, за да постигнат мечтите си, как да вземат информирани решения за професионалния и личния си избор и как родителите да подкрепят децата си в този избор. По време на груповите консултации учениците ще доразвият умението да общуват в училищна и в работна среда, ще могат да обсъдят с връстниците си своите колебания, да проверят верността и устойчивостта на направения избор до момента, да планират бъдещите стъпки в кариерното си развитие и да се подготвят да кандидатстват така, че да бъдат назначени и да започнат работа. Чрез тази дейност, настоящият проект ще покаже обвързаност с изпълняващия се паралелно от Министерство на образованието и науката проект BG05M2OP001-2.001-0001 „Система за кариерно ориентиране в училищното образование“ по приоритетна ос 2 на оперативната програма и ще допълни и надгради резултатите от него., Договорена стойност: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: Според резултатите от множество изследвания върху образователния статус и нагласи сред етническите малцинства, причините за отпадане от училище освен сключването на ранен брак вече са и липсата на средства, слаба заинтересованост на родителите, липсата на извънкласни дейности, масовата безработица и дискриминацията по признак на етнически произход при кандидатстване за работа и др. Затова е важно да се предприемат целенасочени мерки и индивидуален подход, базирани на добро познаване и „картографиране” на конкретната ситуация и проблеми на избраната етническа група, които да се прилагат на местно ниво с цел оказване на необходимата подкрепа и повишаване броя на младежите, които продължават своето образование. В противоречие с установените модели например в ромската общност, болшинството от включените в десегрегационни дейности ученици в начален или основен етап, продължават в гимназиален етап и дори завършват средно образование, а след това стават пример за своите връстници. Настоящата Дейност № 7 има за цел създаването на устойчив модел за оказване на подкрепа за оставане в обучение чрез извършване на експертен анализ на причините водещи до отпадане преди или след завършване на VIII-ми клас и включването им в мерки за повишаване на мотивацията за учение и активно включване в културния живот на училището. Проучването сред учениците от целевата група ще позволи да бъдат анализирани редица фактори, които оказват влияние върху учениците за това да продължат своето образование в гимназиалния етап и за завършване на средно образование. Ще бъдат диагностицирани причините за ранното отпадане, влиянието на традициите, етническата принадлежност, пола, религията, нивото на владеене на български език, степента на социална адаптация. Експертите ще анализират връзката между времето на отпадане, възрастта на младежите и района на местоживеене. Особено внимание ще бъде отделено на отпадането от училище в периода на задължително обучение на момичетата от ромския етнос, като ще се търсят и анализират възможностите за тяхното задържане в образователната среда. Ще се направи оценка на прилаганите мерки от училищата, местните и държавни институции и неправителствени организации, имащи отношение към проблемите на етническите малцинства за задържане в обучение, както и оценка на ефекта от провежданите групови и индивидуални консултации и заниманията в свободното време и др. На база получените резултати от проучването и анализа на характеристиките на учениците в риск, ще бъде допълнен и проведен образователен курс „Учи, за да сполучиш”, по време на който ще се оказва подкрепа и превенция от отпадане на учениците в риск, чрез включването им в беседи за повишаване на сексусалната им култура, изграждане на ролеви модели, посещения на предприятия и институции в района, събеседване с успели ромски момичета в общността, като например ромски здравни медиатори и социални работници, успешно реализирани заради по-високото си ниво на образование и др., Резултатите от изготвения анализ, реализираните дейности и постигнатите резултати по отношение на целевата група след включването й в образователния курс „Учи, за да сполучиш” ще бъдат представени на нарочно информационно събитие, организирано съвместно със Столична Община - район Сердика. Провеждането на информационното събитие има за цел да популяризира резултатите от изпълнение на Дейността, както и участието на най-активните ученици от етническите малцинства, предизвиквайки ги да поемат тежестта да бъдат пример за своята общност, продължавайки своето обучение. Чрез изпълнението на тази дейност и резултатите, до които тя ще доведе, ще се търси допълняемост на ефекта от изпълнението на предстоящата за стартиране операция „Подкрепа на уязвими групи за достъп до висше образование“, която е заложена за стартиране по оперативната програма през 2016 г., съгласно публикуваната на интернет страницата на Управляващия орган „Индикативна годишна работна програма“., Договорена стойност: 19 968.00 , Отчетена стойност: 18 988.20
  • Дейност: Работа с родителите от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на учебни занятия: Според статистическите данни през последните 15 години се наблюдава леко повишаване на образователното ниво на учениците от етнически малцинствени групи, включително и на ромските момичета, сключили детски брак, като също намалява и броят на детските бракове и ранни раждания. Макар също да намалява, остава обаче висок броят на непълнолетните момичетата, родили второ и трето дете, като при 54% от тях е настъпила женитба, а те са останали само с начално или по-ниско образование. Сред малцинствените общности, практикуващи детски бракове, съществува схващането, че с влизането в полова зрялост на момичето, нейната девственост може да бъде отнета и затова то може/трябва да бъде задомено. Изискването за честта на момичето не е типично ромска традиция, но тя се схваща от ромите като основен етноразграничителен маркер за идентичност, отделящ ги от останалите общности. Много често посещението на училище в някои общности се свързва с риск за опазването на честта на момичето и затова е общностно приемливо образованието й да се прекрати още в прогимназиалния курс. Ромите в България често биват класифицирани като междугрупова етническа общност, съставена от по-малки групи, повлияни в различна степен от останалите заобикалящи ги етнически групи. Поради това следва да приемем, че на първо място сред социо-културните фактори, влияещи върху практикуване на детските бракове и нивото на образование, е груповата принадлежност. Затова е важно да се предприемат целенасочени мерки и индивидуален подход, базирани на добро познаване и „картографиране” на конкретната ситуация и проблеми на избраната ромска група, които да се прилагат на местно ниво с цел по-активна и по-ефективна работа с родителите, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на учебни занятия. Настоящата Дейност № 8 има за цел създаването на ефективно взаимодействие с родителите на ученици от етнически малцинства, включването им в училищни и социални дейности, които да допринесат за промяна на възгледите и моделите на поведение, преодоляване на стереотипи и увеличаване броя на учениците, редовно посещаващи учебни занятия. Чрез провеждане на нарочно проучване сред родителите на учениците от целевото училище, живеещи в компактни сегрегирани махали ще бъде анализирана тежестта при вземане на решения на следните фактори: типът населено място (голям град, малък град, село), традициите на общността, ролята на майките и/или бабите при вземане на решение за брачен партньор или оставане в образование, финансово състояние, мобилността, степента на социално-икономическа изолация и образованието на родителите и широкия семеен кръг, наличието на активна общностна организация. На база получените резултати ще бъде допълнен и проведен образователен курс „Родители на училище”, по време на който чрез беседи, мултимедийни презентации и участия в училищния културен живот ще се работи с родителите за промяна на техните възгледи и предразсъдъци. Резултатите от изготвения анализ, реализираните дейности и постигнатите резултати чрез образователния курс „Родители на училище”, ще бъдат представени на нарочно информационно събитие. Провеждането на информационното събитие има за цел да популяризира участието на родителите от етническите малцинства в проекта, като ги предизвика да приемат своята отговорност за по-щастливото бъдеще на своите деца., Договорена стойност: 19 232.00 , Отчетена стойност: 18 252.13
  • Дейност: Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност: През последните десетилетия ромската общност се превърна в най-стигматизираната етническа група, която пое върху себе си редица критики, породени от тежката икономическа криза и демографската катастрофа, пред която е изправена страната. Високата безработица, високата раждаемост, високият дял на криминални престъпления и ранното отпадане на ромските деца от образователната система създават редица негативни обществени нагласи по отношение на ромската общност и култура. Този факт поражда постоянни проблеми: засилва усещането на представителите на малцинствата, че са дискриминирани, както и усещането на етническите българи, че плащат прекалено висока цена чрез данъци и такси, за да може „ромите да мързелуват”. Засилва се и страхът, че ранното отпадане от училище на ромските деца, съчетано с масовата безработица при възрастните роми и нарасналата им пространствена сегрегация през годините на посткомунизма създават два паралелни свята с различни ценности, с различна организация на времето и с различно отношение към труда, законите и нормите в страната, което ще възпроизвежда остри конфликти в бъдеще, ако не се вземат мерки за промяна на ситуацията и за създаване на равни условия за образование за децата, за които българският език не е майчин, както и за децата от селата или от бедни семейства. Въпреки сериозните усилия през последното десетилетие и създадената значителната нормативна база в посока „интеграция на малцинствата” и в частност – на образователна интеграция на ромите, за този процес продължава да се мисли като частен проблем, а не като проблем на българското общество, поради което действията продължават да пораждат незадоволителен и дори противоположен на търсения резултат. Все още съществуването на чисто „цигански” училища се оправдава със спецификата на ромската „култура”, а в „смесените” се твърди, че учат по едно-две ромски деца „на цивилизованите/ интегрираните роми, които ценят образованието”. В същото време намаляването на абсолютния брой на децата в училищна възраст и увеличаване на относителния брой на учениците-роми, което в някои училища води до изтегляне от тях на ученици с български произход. Проблемът за изтеглянето на българските ученици от училища, в които нараства броят на учениците-роми, е изключително зависим от спецификата на населеното място по отношение на: големина и демографска структура; история на отношенията българи-роми; разположение на ромския квартал; структура на училищната мрежа и наличие на училище в ромския квартал; активност на местни НПО в дейности за десегрегация/ интеграция; съгласувани действия на местна администрация, НПО и училища/учители и т.н. Настоящата Дейност № 9 има за цел чрез извършване на експертен анализ на причините, водещи до създаване и натрупване на предразсъдъци спрямо етническите малцинства, да определи конкретни мерки и да се предприемат действия за преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност. Чрез провеждане на нарочно проучване сред българската общност, родителите и учениците от български етнически произход ще бъде анализирано влиянието на определени фактори, водещи до създаването на негативни стереотипи и стигматизирането на учениците от малцинствен етнически произход. С цел да бъдат променени тези нагласи ще се разработи набор от мерки, чрез които да се смекчи негативното отношение към учениците, различни по етнос, религия, по-ниско образование, по- беден начин на живот, по- лошо владеене на български език и др. На база получените резултати от проучването и анализа ще бъде допълнена и проведена „Информационна кампания за етническа толерантост” сред българската етническа общност и родителите на учениците-българи в целевото училище., Договорена стойност: 30 840.00 , Отчетена стойност: 27 680.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: 59-ТО ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ "ВАСИЛ ЛЕВСКИ", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: РАЙОН "СЕРДИКА", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители
  • Изпълнител: "Аромат на канела" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 25 600.00 , Отчетена стойност**: 25 600.00
  • Изпълнител: ДЕТЕЛИНА 2010 ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 52 543.20 , Отчетена стойност**: 60 572.40
  • Изпълнител: "ХЕПИ ФИТ ГРУП" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 35 640.00 , Отчетена стойност**: 35 640.00
  • Изпълнител: "ПРО ФИТ 1" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 58 975.20 , Отчетена стойност**: 117 950.40
  • Изпълнител: "ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС" АД, Договорена стойност по проекта*: 2 400.00 , Отчетена стойност**: 2 400.00
  • Изпълнител: ДЗЗД "ХЕПИ ТУР 1", Договорена стойност по проекта*: 110 700.00 , Отчетена стойност**: 110 700.00
  • Изпълнител: "ШУГЪР ДЖОБС" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 33 907.44 , Отчетена стойност**: 65 385.00
  • Изпълнител: Профит Д ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 3 780.00 , Отчетена стойност**: 3 780.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение
  • Член на обединение: "ГРОМАТУР" ООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00
  • Член на обединение: "ХЕПИ ГРУП 1" ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Деца, ученици, младежи от етнически малцинства (включително роми), интегрирани в образователната система, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 100.00 , Достигната стойност: 105.00
Индикатор 2 Деца, ученици и младежи от маргинализирани общности (включително роми), участващи в мерки за образователна интеграция и реинтеграция, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 100.00 , Достигната стойност: 113.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 385 799.60 BGN
БФП 385 799.60 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 372 932.90 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Основание за налагане на корекция % на наложената
финансова корекция
Стойност на наложената финансова корекция1,2 Договор с изпълнител
БФП Собствено финансиране Общо
Нарушения в документацията за обществени поръчки 5.00 2 948.76 0.00 2 948.76 "ПРО ФИТ 1" ЕООД
Нарушения в документацията за обществени поръчки 5.00 1 695.38 0.00 1 695.38 "ШУГЪР ДЖОБС" ЕООД

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: „Материали и консумативи за два кабинета по „Български език и литература", един кабинет „Традиционен български фолклор и занаяти" и един кабинет „Професионално ориентиране", както и консумативи и материали за екипа на проекта“, Прогнозна стойност: 43 932.00
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция № 1 – Обзавеждане на кабинети
    Изпълнител: ДЕТЕЛИНА 2010 ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 52 543.20
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция № 2 – Оборудване за кабинети
    Изпълнител: ДЕТЕЛИНА 2010 ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 52 543.20
  • Обособена позиция 3: Обособена позиция № 3 – Консумативи и материали за екипа на проекта
    Изпълнител: ДЕТЕЛИНА 2010 ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 52 543.20
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Материали и консумативи за два кабинета по „Български език и литература“, един кабинет „Традиционен български фолклор и занаяти“ и един кабинет „Професионално ориентиране“., Прогнозна стойност: 77 811.00
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция № 1 – Закупуване на материали и консумативи за клубове „Спорт“
    Изпълнител: "ПРО ФИТ 1" ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 58 975.20
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция № 2 – Материали и консумативи за клубове по „Традиционен български фолклор, храна и занаяти““
    Изпълнител: "ШУГЪР ДЖОБС" ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 33 907.44
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Организиране и провеждане на зелено и синьо училище. , Прогнозна стойност: 92 250.00
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция № 1 – Организиране и провеждане на зелено училище
    Изпълнител: ДЗЗД "ХЕПИ ТУР 1"
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 55 350.00
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция № 2 – Организиране и провеждане на синьо училище
    Изпълнител: ДЗЗД "ХЕПИ ТУР 1"
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 55 350.00
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Провеждане на експертизи, проучвания, изследвания, Прогнозна стойност: 29 700.00
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция 1: Проучване и анализ на характеристиките на застрашените от отпадане на учениците от етническите малцинства в целевото училище.
    Изпълнител: "ХЕПИ ФИТ ГРУП" ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 35 640.00
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция 2: Проучване и анализ на традициите и характеристиките на ромската общност.
    Изпълнител: "ХЕПИ ФИТ ГРУП" ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 35 640.00
  • Обособена позиция 3: Обособена позиция 3: Проучване и анализ на причините, водещи до създаване и натрупване на предразсъдъци спрямо етническите малцинства.
    Изпълнител: "ХЕПИ ФИТ ГРУП" ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 35 640.00
Процедура 5 Предмет на предвидената процедура: Публичност и визуализация, Прогнозна стойност: 3 150.00
  • Обособена позиция 1: Публичност и визуализация
    Изпълнител: Профит Д ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 3 780.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN