Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 065 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът "Училището - работилници за мечти" ще се изпълнява 26 месеца от Сдружение "Младежко образование за гражданска активност", гр. Смолян в партньорство с ОУ "Стою Шишков" и Община Смолян. В него пряко ще вземат участие 140 социално слаби ученици от училището-партньор, от които 28 са от ромски произход. Малцинствената ромска група живее в обособен квартал, с характеристиката на гето. Съществува дистанциране и пренебрежително отношение към децата и младежите от ромски произход. Те живеят бедно, поради това, че болшинството от пълнолетните роми са безработни. Съществува проблем с ранното отпадане на децата от ромски произход от училище, поради липса на мотивираност на семействата им да ги стимулират за продължаване образованието им. Настоящият проект ще приобщи и интегрира учениците от ромски произход не само към образователната система, но и към живота на общността. Ще допринесе за изграждане на толерантна и развиваща среда в училището и в местната общност, за да могат те да развият своите личностни потенциали и да се реализират пълноценно. Основните дейности, които са планирани в проекта са: допълнително обучение по български език за учениците, за които той не е майчин; творчески и спортни дейности; изява на учениците пред местната общност; психологическа подкрепа на учениците, които имат потребност; работа с родителите на ромските ученици за повишаване на родителските им умения и прозрачно и ефективно управление и администриране на проекта. В резултат на изпълнението на проектните дейности, ще бъде създадена толерантна и зачитаща различията среда в училището, по-добри условия за подкрепа да учениците от ромски произход в техните семейства и преодоляване на негативните нагласи в местната общност, основани на етнически произход. Ще бъдат изградени ефективни партньорски взаимоотношения и сътрудничество между трите партньори, които ще осигурят устойчивост на проектните резултати, след финализиране на проекта.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Допълнително обучение по български език: Необходимостта от допълнително обучение по български език произтича от това, че ромските деца от целевата са билингви и срещат непреодолими трудности в комуникацията на книжовен български език, поради това че в техните семейства се говори на ромски език. Същите потребност имат ученици, които са в риск от социално изключване, поради липса на пълноценна родителска грижа и с проблеми в обучението. Недостатъчно доброто владеене на български език се отразява от една страна на техния успех, което влияе върху самочувствието им, но преди всичко върху степента разбиране на преподавания учебен материали, на мотивираност за редовно и пълноценно участие в учебния процес, а в последствие и за продължаване на образованието им в по-горна степен на образователната система. За целта, ще бъде проведен езиков скрининг за установяване на конкретните дефицити на учениците, необходим за сформиране на групите и за разработване на учебните програми. Ще бъдат сформирани четири групи за допълнително обучение по български език, които ще бъдат съобразени с възрастовите характеристики на учениците, с езиковите им дефицити и потребности. Всяка група ще включва 8-12 ученици. Ще бъдат разработени учебни програми и график за провеждане на заниманията. Учебният процес на всяка група ще се осъществява от учител от училището-партньор. Наред с дидактичните методи на обучение, ще бъдат включени интерактивни методи: ролеви игри и задачи, работа по групи, симулации и др., които ще създадат привлекателност за включените в дейността ученици. Заниманията ще съдържат по два учебни часа, ще се провеждат по два пъти седмично, през учебната година и по време на ваканциите. За ефективното провеждане на допълнителното обучение по български език, ще бъдат осигурени учебни пособия и материали /тетрадки, химикалки, ранички/. Ще бъдат закупени 4 бр. интерактивни дъски, които ще се използват в пряката образователна дейност. Дейността ще се организира от експерт "Административни дейности", който ще има ангажимента да подготвя преди всяко занимание материалите, да води документацията на групите. 39 248.00 29 690.91
Творческите работилници: Ще бъдат сформирани четири творчески работилници, в които учениците от ромски произход и техните връстници от националното мнозинство. Чрез участието си в творческите дейности, включените в тях ученици заедно ще опознават културните традиции на двата етноса, ще повишават знанията и уменията си в сферата на изкуствата и приложните дейности, ще развиват креативното си мислене и специфични арт-умения си. Творческите работилници ще бъдат насочени към четири вида изкуства: театрално, изобразително и приложно изкуства и фотография. За театралната работилница ще бъдат разработени драматургичните сценарии за театралните спектакли на участниците от целевата група. За целта ще бъде ангажиран консултант-драматург, който ще разработи два драматургични сценария - по един за всяка проектна година. Тематично те ще бъдат свързани с културната традиция на ромите, както и с класически приказки и произведения, които да бъдат интересни и привлекателни за участниците в работилницата. Ще бъдат осигурени материали- учебни пособия, предназначени за награди за учениците от целевата група, участващи в дейността, за да се стимулира творческата им активност и изпълнението на самостоятелните им творчески задачи.За творческата работилница по театрално изкуство ще бъде разработена програма, в която ще бъдат включени занимания за запознаване с драматургичното творчество на български и чуждестранни автори, по правоговор, етюдна работа, актьорско майсторство и др. Творческите работилници по изобразително изкуство ще работят също по предварително разработени тематични програми, включващи теми, свързани с празничния културен календар на двата етноса, с други теми развиващи въображението и техническите уменията за работа в конкретните изкуства. Ще бъдат набавени материали за рисуване /четки, моливи, кадастрон - бял и цветен, акварелни и темперни бои, цветни моливи, пастели, чаши за вода, палитри и др./, стативи за рисуване, материали за творческата работилница по приложно изкуство /платове, кожа, лепила, акрилни бои, четки и др./ и работни престилки за участниците в двете творчески ателиета. Творческата работилница по фотография, ще развие творческите виждания на учениците и възприятия за околния свят, емоционалната им интелигентност и чувствителност. Те ще могат да се запознаят с новите аудиовизуални технологии на това изкуство и да получат по-добро разбиране за събитията около тях и в местната общност, чрез заснемане на моменти от действителността. Освен технически познания, участниците в творческото ателие по фотография, ще усвоят електронните техники и програми за визуалните изкуства, ще могат да изработват фото-разкази и история на събитията не само от проекта, но и по предварително зададени теми. Творческото ателие ще работи по предварително разработена програма. То ще се ръководи от учител от училището-партньор, но ще може да бъде консултирано от професионален арт-фотограф. За работата на работилницата ще бъдат осигурени цифрови фотоапарати, 3 бр. мобилни компютри, 1 бр. скенер за фото-печат и фотохартия за изработване на снимки. Работилницата по фотография ще проведе 12 еднодневни фото-пленера, в които учениците ще имат възможност да посетят интересни природни и културни обекти на територията на община Смолян, за да се научат да изработват, под ръководството на консултанта художествени фотографии. Работата по тази дейност ще бъде подпомагана и организирана от експерт "Административни дейности", който ще бъде ангажиран с логистичното обезпечаване на четирите творчески работилници. 72 057.60 48 481.00
Спортни дейности: Ще бъдат сформирани три спортни клуба: по футбол, хандбал и тенис на маса. Спортът е дейност, която подобрява цялостното физическо състояние на децата от целевата група, укрепва опорно-двигателния апарат на организмите им, силата, бързината, координацията и пространствената ориентация на децата. Спортът оказва дългосрочно положително въздействие върху двигателните навици и правилното отношение към собственото тяло и здраве. Спортните игри допринасят за емоционалното и психическо развитие на учениците. Те възпитават упоритост, самоуважение, толерантност към другите, изграждат детската индивидуалност. Участието на децата в спортни занимания е от значение за изграждане на социалните им умения, общуването и изграждането на колективен дух. В морален план чрез спорта децата се научават да понасят победата и загубата, което е важно за поведението им в живота. Спортът в малките населени места, в които се изпълнява проекта, няма традиции, условия за развитие, както и спортни организации и институции, които целенасочено и дългосрочно да работят за неговото популяризиране. Децата и младите хора не само имат положително отношение към спорта, но и потребност да го практикуват. Освен забавление, спортът е фактор за изграждане на емоционална интегрираща среда, инструмент е за превенция на тютюнопушенето, алкохола, забранените вещества, агресията и противообщественото поведение. За процеса на интегриране на учениците към образователната система и по между им, като представители на два различни етноса, спортните клубове ще бъдат ефективна форма за извънкласна работа. Всеки един клуб ще се ръководи от учител от училището-партньор, но към всеки един от тях ще бъде ангажиран консултант - професионалист в сферата на съответния спорт. Спортните занимания на клубовете ще бъдат 576 за целия проектен срок, като всяко занимание ще съдържа по два учебни часа.Ще бъдат осигурени спортни екипи, спортни пособия и материали. Заниманията на спортните клубове ще се провеждат не само по време на учената година, но и през ваканциите, което ще допринесе за осмисляне на свободното време на включените в дейността ученици. Всеки клуб ще включва по 12 ученици от целевата група. Работата по тази дейност ще бъде подпомагана и организирана от експерт "Административни дейности", който ще бъде ангажиран с логистичното обезпечаване на трите спортни клуба. 46 564.40 51 128.85
Изяви на учениците от творческите работилници и спортните клубове: В изградените нова творчески и спортни извънкласни форми за личностно и физическо развитие, децата от целевата група не само ще осмислят свободното си време, но ще имат възможност да придобият нови знания и умения. Тяхната изява пред своите връстници, пред семействата си и пред местните общности е не просто стимул и мотивация за активното им участие и редовното им посещаване на учебните занимания, но и за да повишат своята лична самооценка, своето самочувствие и да променят негативните нагласи на общността към тях. В края на всяка проектна година ще бъде представяна премиера на създадения спектакъл пред местната общност. Ще бъдат организирани три представяния на готовия сценичен продукт в читалищата на малките населени места в община Смолян, през двете проектни години, за да получат участниците възможност за оценка от публиката и удовлетворение от положения творчески труд. Участниците в останалите три творчески работилници, ще представят своите нови знания и умения, резултатите от творческите си дейности чрез организиране на изложби, които ще се осъществят в края на всяка една от двете учебни години. За изявата на участниците в спортните клубове ще се проведат два спортни празника, в които ще се осъществят демонстрационни състезания по трите вида спорт. За всички изяви се предвиждат грамоти и награди за участниците - учениците от целевата група. За всички грамоти за участие, а за участниците в творческите работилници - книги, а за тези в спортните клубове - топки.Работата по тази дейност ще бъде организирана и осъществена от експерт „Административни дейности“, който ще бъде ангажиран с логистичното обезпечаване на планираните събития 26 184.00 11 421.82
Дискусионен клуб: В дискусионния клуб ще вземат участие учениците от прогимназиалния курс на обучение в училището-партньор. Възрастовите потребности на младите хора от тази възрастова група, са свързани с формиране на поведения, обществено приемливи от една страна, но в същото време и изграждане на умения за отстояване на лични позиции, мнения и оценки. За да могат да се интегрират към външния свят, извън училището и семейството, те трябва да изградят ефективни комуникационни и базисни риторични умения. Те имат потребности да усвоят методите за дискутиране и обсъждане на въпроси и теми, свързани с тяхното съзряване и с възприемането на действителността. Необходимостта от личностно изграждане, от толерантно отношение към другите, от възприемане на общоприети ценности, които да следват в своя настоящ и бъдещ живот може да бъде удовлетворена, чрез извънкласни форми, които да предоставят възможност за дискусии, обсъждания и публични дебати. За да бъде провокиран интереса на учениците ще бъде разработена тематична програма, в която ще намерят място онези проблеми и въпроси, които са табу в техните семейства и не са повод за широко обсъждане в училище. Методите, които ще бъдат използвани за работа с учениците в дискусионния клуб са "Световно кафене", "Форум театър" и "Живата книга", за прилагането на които водещата организация има опит и подготвен консултант. Трите метода са интерактивни, предполагат активно участие на участниците и са достатъчно атрактивни, за да привлекат вниманието на целевата група. Ще се проведат общо 96 дискусии и в тях ще участват по 15 ученици.Съставът на клуба няма да бъде постоянен, за да могат повече ученици да вземат участие в дискусиите, да се запознаят с иновативните за училището-партньор методи за работа с младите хора и да могат да обогатят знанията си по съответните теми и развият комуникативните си умения. За ръководител на клуба ще бъде назначен учител от училището-партньор, но за прилагането на новите дискусионни методи, ще бъде привлечен и консултант. Всяка дискусия ще съдържа по 3 учебни часа. За провеждането на дискусиите ще бъдат осигурени необходимите материали. Ще бъде ангажиран и експерт "Административни дейности", който ще сформира групите, ще осигурява условия за провеждане на дискусиите, ще администрира процеса. 13 351.20 12 697.16
Психологическа подкрепа: За изграждането на толерантна среда в училището-партньор, за преодоляване на проявите на агресивно и девиантно поведение, за решаване на конкретни междуличностни проблеми и мотивирането на учениците за пълноценно участие в образователния процес, ще бъдат въведена психологическа подкрепа, като основна проектна дейност. Ще бъдат ангажирани двама психолози, които ще провеждат тематични психологически групови консултации, във формата на психологически уърк-шопове и тренинги, съобразени с възрастта на участниците. Тяхната цел е свързана не само с преодоляване на негативни поведенчески проблеми на учениците, но и насочени към личностно изграждане. Груповата работа ще се осъществява от психолозите, които ще работят в асистенция, по методологията за групово психологическо въздействие, чрез тренингови занимания. Тренингите ще съдържат по 3 учебни часа за всеки тренинг, общо: 288 часа за целия проектен срок. Едновременно с това, консултантите ще провеждат и индивидуални консултации на ученици, които имат потребност от тях, общо:768 часа за проектния период. Предвиждат се и семейни консултации с участието на родители, при необходимост от обсъждане на конкретни проблеми на децата от целевата група, произтичащи от семейната среда, общо 576 часа за проектния период.Психологическата подкрепа ще бъде подкрепена от един експерт административни дейности, който ще организира провеждането на груповите консултации, ще проведа комуникацията с родителите на учениците от целевата група във връзка с провеждането на семейните консултации, ще насочва деца с потребности от психологическа помощ към индивидуалното консултиране. Работата по тази дейност ще бъде подпомагана и организирана от експерт "Административни дейности", който ще бъде ангажиран с сформирането на групите за групови консултации, администриране на дейността и съдействие на психолозите. 47 404.80 13 154.44
Работилница за родители: Дейността е насочена към родителите на децата от целевата група, които имат необходимост от повишаване на родителските знания и умения. Темите включени в дейността ще бъде ориентирани към конкретните дефицити в поемането на родителските отговорности на ромските семейства към техните деца. Работилницата за родители ще се осъществява чрез 12 тематични интерактивни сесии, които ще се водят от експерти в сферата на социалните дейности, възрастовата и семейната психология, правото и др. обществени направления. Основните методи, които ще бъдат включени в тематичните сесии са: кратки информационни презентации, споделяне на личен опит, дискусии, обсъждане и решаване на казуси, практически задачи в малки групи, кратки документални филми, ситуационни и ролеви игри. Ще бъде разработена методология, включваща съдържанието на 12-те работилници за родители, както и съпътстващите ги нагледни материали: мултимедийни презентации, въпросници, тестове, филми. Идеята на Работилницата за родители е изграждането на нагласи и нов ценностен апарат, ориентиран към отговорно отглеждане и възпитание на децата, мотивирането им за продължаване на образованието им, създаване на подкрепяща и развиваща семейна среда. Чрез методите и подходите, изведени в методологията, провокиращи активното участие на родителите, те да могат да надграждат знания и умения, да променят нагласи и отношения към своите родителски отговорности още в процеса на тематичните сесии. Водещите на Работилницата за родители ще осигурят атмосфера на доверие и конфиденциалност, уважение на традициите и признаване на различията в културите, религиите и различията, основани на етнически принцип. Във всяка родителска група ще се включват 12 родители, за да бъде осигурено активното участие на всеки един от тях и въздействието от провеждането на тематичните сесии да бъде възможно най-ефективно. Сесиите ще се водят от двама водещи, каквито са препоръките за интерактивно обучение на възрастни, които ще допринесе за успешно водене на груповия процес и индивидуална работа с родителите при провеждане на Работилницата за родители. През целия проектен период ще се проведат 4 Работиници за родители, които съдържат по 12 сесии, като всяка сесия се провежда веднъж седмично, а враметраенето й е 2 учебни часа. Тематичните сесии ще се провеждат в специално подготвени за целта помещения, така че родителите да бъдат настанени в кръг, с осигурен флипчарт и мултимедиен проектор, подвижен компютър и екран за представяне на мултимедийни презентации и документални кратки видео филми. Ще бъдат предвидени осигуряването на необходимите материали и кафе-паузи. Освен двамата водещи експерта, ще бъде назначен учител за Ръководител на Работилницата за родители, който ще участва пряко в дейността с представяне на тематични информации, обсъждане на теми, свързани с децата им, с организацията на родителските групи. Експерт "Административни дейности" ще администрира работата на Работилницата за родители, чрез сформиране на родителските групи, логистично обезпечаване на сесиите, изготвяне на необходимите информационни материали и документи. 17 878.00 9 902.94
Публичност на проекта: За осигуряване на публичност и прозрачност на проектните дейности ще бъде разработен подробен план и график на дейностите насочени към популяризиране на проектните дейности и постигането на резултатите от тях. Ще бъдат проведени 2 пресконференции - първата при стартиране на проекта и една - непосредствено преди финализирането му. За участие в тях ще бъдат привлечени представители на местните и регионални, печатни и електронни медии. Ще бъдат публикувани и излъчени 10 журналистически материали, които ще отразят напредъка на проектните дейности. Ще бъдат изработени 3 бр. банери - по един за водещата организация и 2-та партньора по проекта. Ще бъдат изработени 3 информационни табели - за водещата организация и за двата партньора. Ще бъдат издадени информационни листовки за популяризиране на проекта, които ще бъдат разпространени по време на първата пресконференция и в хода на изпълнение на изявите на учениците. Тя ще съдържа информация за целите, дейностите и очакваните резултати на проекта. Всички материали ще бъдат съобразени с изискванията за визуализация на финансиращата оперативна програма. 2 620.00 0.00
Управление на проекта: Организацията и управлението на проекта ще се осъществи от членовете на проектния екип, които ще бъдат назначени на трудови договори. Той ще бъде изграден от четири основни позиции: ръководител на проекта, координатор, администратор и счетоводител. За осигуряване на успешното осъществяване на дейностите, екипът ще въведе още през първия проектен месец необходимата вътрешна документация: график на тръжните процедури, схема на вътрешната екипна субординация, етичен кодекс за работа с деца, екшън-план на проектните дейности, план за вътрешен мониторинг и оценка. Ще се провеждат ежемесечни екипни срещи, на които специалистът – Мониторинг и контрол ще внася доклад, съдържащ информация за напредъка на проекта, възникналите проблеми и рискове пред успешното изпълнение на дейностите. След стартиране на проекта ще бъде разработена и приложена процедура за подбор и назначаване на учителите, експертите и консултантите, ангажирани с изпълнението на дейностите. Ще бъдат изведени критерии за професионална квалификация и опит, степен на мотивация за работа с деца от ромски произход и техните родители, личностни качества гарантиращи високо качество на изпълнение на дейностите. В рамките на тази дейност, проектният екип ще управлява и администрира всички проектни дейности, ще осигури . За доброто управление на проекта, ще бъдат подготвяни регулярно междинни технически и финансови отчети. Ще бъдат разработвани месечни планове. За постигане на добро управление, ще се провеждат редовни месечни работни екипни срещи, на които ще се обсъждат постигнатите резултати, срещнатите трудности и стехента на тяхното преодоляване, възможните рискове в бъдещото изпълнение на проектните дейности. Всички решения ще се вземат при пълна прозрачност между партньорите в режим на консенсус и съгласие. 29 478.66 29 606.88

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.