Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 368 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът цели да подобри образователната интеграция на ученици от етническите малцинства. Това ще се постигне чрез реализиране на дейности, логически свързани, надграждащи предишни инициативи и от чието съвместно изпълнение ще се реализира по-голям допълващ ефект и въздействие върху целевите групи.Дейностите са подбрани така, че да допринасят за реализиране и на четирите цели от Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020). Акцентирали сме върху активната работа с родители на деца от етнически произход с цел адекватното и пълноценното им включване в образователния живот. Освен това ще пропагандираме успешни практики и добри примери чрез включване на реализирани в кариерата и живота представители на етническите малцинства за да подобрим нагласата и толерантността към различните в обществото. Една от основните дейности предвижда допълнителни обучения по български език за ученици за които той не е майчин или такива със затруднения при усвояване на учебния материал. Часовете ще се водят в разчупена обстановка със специално подбрани помагала и материали без оценки за да се създаде приемлива за учениците среда. Ще се постигне превенция от отпадане от училище за учениците  за които недоброто владеене на български език и ниската грамотност е бариера за преминаването в по-горен курс на обучение. За да се гарантира по-добрата социализация, подобряване на самочувствието и личностната изява са предвидени четири школи по интереси: народни и ромски танци, духова музика, пеене и музика, и театър. Чрез включване на учениците в тези инициативи ще се работи за постигане на по-добро разбиране за етносите чрез опознаване на културата и бита им в творческа среда. За по-добрата интеграция, социализация и реализация на учениците от етнически произход предвиждаме изнесени допълнителни занимания по интереси в мултикултурна среда.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Организация и управление на проекта. Ресурсно осигуряване.: Екип от експерти в състав: ръководител, координатор, счетоводител и експерт „Мониторинг и контрол”, ще организира изпълнението и управлението на дейностите. Експертният екип за изпълнение на проектните дейности ще отговаря на изискванията съгласно Приложение XVII. Обхватът на участниците в проекта е 243, както следва: - ученици, допустими и включени в основна целева група /ЦГр.1/ - 223 в т.ч. принадлежащи към етническите малцинства - 105 и ученици, пожелали да участват в проектни дейности, но не принадлежат към допустимите изисквания за включване в целевата група - 118, в това число и такива, които са застрашени от отпадане от образователния процес.Те ще засилят степента на десегрегация; -родители на ученици от ромски произход /ЦГр.2/ – 20. В рамките на дейността ще бъдат разработени документи, регламентиращи вътрешните правила и мониторинг за работа: Система за вътрешен мониторинг и контрол; Вътрешен правилник за управление на проекта. Преподавателите по БЕЛ и ръководителите на дейности ще изготвят работен план за съответната дейност за двете учебни години 2017-2018 и 2018-2019. Ще бъде изготвен пакет от работни материали, бланки, образци и др. за унифициране, визуализиране на документацията, съгласно изискванията в Насоките /Приложение XIII/. Екипът ще е отговорен за ефективното и ефикасно реализиране на планираните дейности за овладяване на учебното съдържание, компенсиране пропуските и придобиване на базови знания по българки език от ученици, за които българският език не е майчин и подкрепа на ученици за продължаване на образованието в по-горен етап чрез допълнителни занимания; за развитие и съхраняване на културната идентичност и сближаване между учениците от различните етноси и/или от маргинализирани групи и семейства, формиране на култура на толерантност към различните, развиване на творчески умения и заложби чрез алтернативни форми на въздействие; активизиране и овластяване на родители за включване в интеграционните процеси и повлияване върху нагласите на общностите, извън ромския етнос. Техническото осигуряване ще се изпълни чрез възлагане на обществени поръчки по правилата на ЗОП. Екипът ще работи с външни изпълнители, партньори, местна гражданска общественост за привличане към каузата, ще популяризира целите на програмата и проекта, етапите на изпълнение. Ежемесечно ще се провеждат работни срещи. Ще организира междинни и финален финансови и технически отчети и администрира и управлява проекта при спазване принципите на добро управление, прозрачност и публичност в съответствие с изискванията на Програмата за постигане на планираните индикатори и цели. За управление на проекта ще бъдат назначени служители на допълнително споразумение към трудовия договор, при спазване на разпоредбите на националното законодателство, чийто работни места се намират в сградата на Община Шабла - ръководител, счетоводител и координатор. Поради липса на експерт с необходимата квалификация за длъжността експерт "Мониторинг и контрол", дейността по мониторинг и контрол се изпълнява от членовете на екипа - ръководител, счетоводител и координатор. Екипа на проекта ще носи отговорност за правилното съхранение и архивиране на всички документи, изготвени в следствие управление и администриране на проекта. 26 859.00 25 681.94
Информираност и публичност.: Целта на тази дейност е да се предостави информираност и публичност на проекта, постигнатите резултати и популяризиране на европейските програми и не на последно място привличане на обществения интерес. Формите за осведомяване във връзка с популяризиране на целите на ОПНОИР и проекта, предвидените дейности, етапите на изпълнение и напредъка, източници на финансиране, предоставени от ЕС чрез ЕСФ и МОН и националния бюджет. Ще се гарантира прозрачност при разходването на средствата. В началото и в края на проекта ще бъдат организирани две пресконференции с презентации: начална - за представяне на проекта и финална - за отчитане на постигнатите резултати и индикатори. Информация относно проекта ще бъде публикувана и на сайта на общината и в местния седмичен вестник "Изгрев". Всички материали и мероприятия по осигуряването на публичност ще са в пълно съответствие с Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. и ще се изготвят по начин, представящ достатъчно ясно, че финансирането е осигурено с безвъзмездната финансова помощ от Европейския съюз /ЕС/ и Република България /ОПНОИР 2014-2020 г/. Началната презентация ще се проведе през първия месец от стартиране на проекта в зала в административната сграда на Общината. Обществеността ще бъде информирана за целите, дейностите и очакваните резултати по проекта. Тъй като популяризирането на проекта е ключов елемент за успеха му, това налага стартиране на дейността непосредствено след подписване на договора за БФП. Активната кампания сред обществеността ще даде детайлна информация за същността на проекта. В началото на проекта ще бъдат изготвени плакати, които ще бъдат разпространени на всички публични места: сградата на Общината, Училища, Кметства, Читалища и др. Също така ще бъдат изготвени информационни табели и стикери. Финалната презентация ще се състои в края на проекта, на която ще бъдат разпространени брошури с информация за изпълнените резултати и индикатори. Снимков материал и присъствени списъци ще удостоверяват провеждането и на двете пресконференции. 2 448.00 2 448.00
Активни родители за успешни деца. : Един от основните проблеми, дефинирани в Плана за действие на Община Шабла е ниска заинтересованост за образованието на децата си, нарушена връзка между учители и родители, ранни бракове. Целта на тази дейност е да се промени нагласата на родителите от ромски произход за нуждата от образование и потребност от социализация за техните деца. Акцентите в тази дейност са насочени към повишаване капацитета на родителите чрез обучения, тренинги и лектории, овластяването им чрез сформирането на родителски клубове, организиране и провеждане на съвместни дейности между учители, родители и деца. Целевата група включва 20 родители от от СОУ "Ас. Златаров" гр. Шабла, ОУ "Св. Климент Охридски" с. Дуранкулак. На тях ще се дискутират въпроси, които насърчават участието на семейството в процеса на обучение на децата, ролята на семейството в образованието на техните деца, ранни бракове и др. Ще се създаде среда, където семействата могат да се свържат с други семейства и да обменят опит помежду си. Обученията, включващи 4 модула - ромски групи и култура, ранни бракове, празници и обичаи, родители – партньори, ще се провеждат в среда извън общността от високо квалифициран специалист. В тренингите ще бъдат включени и класните ръководители, под формата на „Интерактивна родителска среща”. Чрез игри и включване в роля ще се разчупят бариерите между семейство и училище, ще се повиши доверието на родителите към учителите. Лекториите с родителите ще включват теми, свързани с ролята на семейството в образованието на техните деца, взаимодействие дете-родител, здравно образование, необходимостта от образование за успешна социализация и др. За създаване на по-здрава връзка между семейство и училище и повишаване доверието на родителите към училището ще бъде назначено лице на трудов договор като образователен медиатор. Той ще проведе социална анкета със семействата на всички ученици от целевата група. База-данни ще съдържа информация за числеността на домакинствата, жилищните условия, образователния и социалния статус на родителите, рискови фактори - ранни бракове, нагласи за образованието на децата и за участие на родителите в образователния процес. Събраната информация ще подпомогне за изготвянето на Личен профил на застрашените от отпадане ученици и План за работа със семейството/ПРС/ за тези семейства, които неглижират децата си. Целите на ПРС са насочени към недопускане на отпадането на деца от училище и насърчаване на образователното развитие и успех на учениците, както и подкрепата на семейството в този процес. Във всяко училище ще се сформира Родителски клуб с цел активното включване на родители в образователния процес. Чрез различни инициативи - срещи и дискусии ще се повишава капацитета и самоорганизацията на родителската общност, ще се ангажират родителите в решаването на проблеми, свързани с превенция на отпадането на деца от училище, работа със застрашени от отпадане ученици, ранни бракове и др. Клубът ще поддържа постоянна връзка с педагогическия екип на училището и ще дава идеи за организиране на извънкласни дейности и различни мероприятия в училище и населеното място, ще оказва съдействие при организирането на доброволчески дейности, организиране на трудови инициативи за подобряване на образователната среда. За ефективното функциониране на клуба, във всяко училище ще бъде обособена стая на Родителския клуб. Членовете на родителския клуб ще провеждат срещите си най-малко един път месечно по предварително изготвен план. Тяхната дейност ще бъде подпомагана от медиатора и експерта образователни дейности. В резултат от цялостното изпълнение на дейността, родителите ще се превърнат в активен участник и партньор на училищата в образователния процес и като залог за устойчивост на проекта. Дейността е в изпълнение на Стратегическа цел 1 на Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства 2015 - 2020. Дейността обхваща целия период на проекта и стартира през втория месец. 21 766.40 21 489.68
Кампании с родители и местна общественост за подкрепа на образованието в етнически смесена среда: Основната цел на дейността е повишаване на толерантността и доверието между родителите от различните етноси, осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция и преодоляването на анти-ромските стереотипи. Независимо от принадлежността към една или друга етническа група в резултат на качествено образование и упорит труд хората могат да достигнат добри постижения и реализации, както в живота, така и в кариерата. Друга цел е активизирането на обществеността за подкрепа на образованието и дейността на училищата. В рамките на проекта ще бъдат организирани най-малко 10 инициативи за толерантност – по повод Деня на толерантността, Василица, Международния ден на ромите, Международния ден на майчиния език, Деня на предизвикателството и др. Ще бъдат провокирани граждани, като им бъдат раздадени флаери с правила за толерантност, а те ще имат възможност да напишат личното си послание. Съвместно с училищата ще бъдат организирани мероприятия посветени на толерантността: конкурси за есета и рисунки, дебати и игри. Читалището като партньор по проекта ще поеме организацията и провеждането на два концерта с участието на ученици, включени в школите по проекта, както и ще съдейства за поставянето на четири театрални представления на сцена по повод Василица и Деня на ромите. За преодоляване негативните нагласи основани на етнос, ще бъдат организирани 2 кръгли маси с участието на учители, родители, ученици, местна власт, общественост, НПО с общо 100 участника. На тях ще бъдат поканени да споделят своите постижения успели роми, ще се дискутират теми за толерантността и стереотипи, основани на етнос. Ще се издирят публикации в медиите, които отразяват добри постъпки на роми, които също ще бъдат дискутирани. Съвместно родители, ученици и учители ще се включат в Националната кампания на Център Амалипе ”Заедно сме по-добри в училище”. Ще бъдат засадени в училищните дворове цветя, храсти и дървета. Родители, заедно с децата ще се грижат за поддържането на училищните градинки. Целта на кампанията е да събере заедно българи и роми, които да подкрепят чрез доброволен труд училището, както и да споделят своите спомени от ученическите си години и мечтите си за училището на бъдещето, в което заедно учат деца от различни етноси. Това ще намали етническото напрежение и ще възпрепятства разрастването на етнически конфликти. Дейността ще бъде координирана от партньора Център Амалипе, който има богат опит в провеждането на кампании за преодоляване на негативни стереотипи и създаване на подкрепяща обществена среда. Участие ще вземат активисти на Родителския клуб, експерта образователни дейности, медиатора, учители, родители, представители на местната власт и общественици. В резултат от изпълнението на дейността ще се повиши толерантността и доверието между родителите от различните етноси, както и осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция. Ще бъдат устойчиво активизирани родителите и местната общественост за подкрепа на местните училища и образованието в етнически смесена среда.Дейността е в изпълнение на Стратегическа цел 1 на Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства 2015 - 2020. Дейността обхваща целия период на проекта и стартира през третия месец. 49 513.80 49 750.86
Организиране и провеждане на допълнително обучение по български език за учениците, за които българският език не е майчин, и такива, застрашени от отпадане, за преодоляване на пропуските, повишаване на знанията и подготовка за продължаване на образованието.: Чрез реализирането на тази дейност ще се гарантира постигането на основната цел на проекта, на програмата и в изпълнение на Стратегическа цел 2 на Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства 2015 - 2020, а именно учениците, произхождащи от етнически малцинства да имат достъп и равен шанс до качествено и пълноценно образование и възможност за постигане на успешна професионална и социална реализация в живота. На учениците за ЦГр. ще бъде предоставено допълнително обучение по български език с фокус преодоляване на пропуските в знанията по български език, като бъде предоставена възможност за постигане на базовия минимум в овладяване на езика за съответната възраст и преодоляване на бариерите, възпрепятстващи приобщаването им към учебния процес. Според статистиката в СОУ "Асен Златаров" и ОУ "Св. Климент Охридски" процентът на учениците от етнически произход за учебната 2015-2016 г. е 33%. Потенциално застрашени от отпадане и нуждаещи се от допълнително обучение по български език по преценка на преподавателския състав е 23%, като от тях 87% са от етнически малцинства и 13% от български произход. Идентифицираните трудности при усвояването на учебния материал са свързани с индивидуалните качества на учениците, но и предимно с езиковите затруднения на тези, за които майчиния език е различен от българския. Ще се прилагат игрови форми за компенсиране на пропуски в усвояването, за преодоляване на затрудненията, свързани с разбиране и възприемане на обучението по предметните дисциплини, ще се ползват въздействащи върху концентрацията и вниманието дидактически материали, ролеви игри и др. Ще се приложат по-интензивни методи, динамични и екипни подходи към ученици от ЦГр. Учениците от ромски произход посещават училище нередовно, което от своя страна е и първостепенна причина за отпадане от училище. За преодоляване на тези фактори, в рамките на дейността ще бъде предоставено допълнително обучение по български език на 78 участници в ЦГр., в т.ч. и от ромския етнос от I до VIII клас, разпределени в 9 групи, съответно в СОУ "Асен Златаров" ще се формират 6 групи по 10 деца, в ОУ "Св. Климент Охридски" - 3 групи по 6 деца. Допълнителното обучение ще се провежда в неформална обстановка (обзаведени за целта 2 кабинета) чрез алтернативни методи, провокиращи детското въображение, динамика, интерес, мотивация за себедоказване. Дейностите ще са свързани с овладяване на базовия обем от знания и преодоляване на основни пропуски при усвояването на езика, както и ще бъдат насочени към формирането на допълнителни и надграждащи знания по български език и да има за цел да подпомогне учениците да продължат обучението си в по-горна образователна степен. Всички тези форми, съчетани със стандартните подходи, където е необходимо, активизират усвояемостта на учебния материал по български език, развиват и важни умения за подпомагане на интегрирането и социализирането. 53 107.80 52 456.33
Сформиране на четири извънкласни школи, насочени към развиване на допълнителни умения на учениците от етническите малцинства и техните връстници за съхраняване и развитие на културната им идентичност в интеграционна мултикултурна среда.: Основната цел на дейността е да допринесе за по-устойчиво и по-пълноценно общуване и социализация на учениците от различен етнически произход чрез съвместни творчески изяви на деца с различна културна идентичност..Дейността ще се изпълни чрез сформиране на 4 форми на творчески извънкласни занимания,ръководени от съответните специалисти във всяка област: 1) народни и етно танци- общо 45 ученика, обособени в 2 гр. (към НЧ ”Зора 1894”,гр. Шабла - 30 и към ОУ „Св.Климент Охридски”, с.Дуранкулак - 15) ще се обучават да танцуват професионално народни и етно танци. В рамките на дейността учениците ще вземат участие в два фестивала в страната по народна музика, по един през всяка учебна година. Участие в национален фолкл. фестивал „Насред мегдана в Арбанаси“ в учебната 2017/2018 г. и участие в Международен фестивал на изкуствата „Лятна дъга“ в к.к. Китен през учебната 18/19 г. Изявите на децата във фестивали от различен формат е от изкл. важно знач. за мотив. им за продълж. на работата им в школата и след прикл. на проекта, както и в нови проекти надграж. достигнатото ниво. Изкл.важно за децата е в края на периода след множ. репетиции и усилен труд при заучаване на танците да вземат участие на голяма сцена сред конкуренция, като резултат на техните двугодишни усилия.В Международен фестивал на изкуствата „Лятна дъга“ в к.к. Китен ще вземат участие 35 ученици,2 рък-ли на школата и 2 преп-ли от училищата за общо 6 дни с 5 нощувки в условия на пълен пансион и транспорт. 2) театрална школа към ОУ „Св. Кл. Охридски“ за разработване и представяне пред публика на постановки в контекста на мултикултурното разнообразие – 15 деца. Школата ще се провежда в ОУ. В рамките на школата ще се организират посещения на театрални постановки до двата близки областни града; 3) школа по духови инструменти за 15 ученици към НЧ ”Зора 1894”. Духовата музика е традиционна при организиране на различни мероприятия и събития в община Шабла, а освен това е и припозната и близка до културата на ромската общност. Учениците ще вземат участие в изнесени творчески занятия в близост до гр. С. Загора, където ще могат да работят интенз. за затвърж. на научените муз.изпълнения, сплот. на участ. в школата, мотив. за продължаване дейността и след приключване на проекта, както и участие в нови проекти, надграждащи достигнатото. Школата ще посети сим.оркестър от музикално училище и в гр. С.Загора,ще има възможност да обмени нотен материал и творчески опит при техническото изпълнение на музикалните произведения.В изнесените творчески занимания ще вземат участие 15 ученици и 3 ръководители за общо 6 дни с 5 нощувки в условия на пълен пансион и транспорт. 4) музикална школа за 10 деца към СУ „Асен Златаров” – гр. Шабла. Децата от школата участват в различни мероприятия. В рамките на дейността учениците ще вземат участие в изнесени творчески занятия в близост до гр. Стара Загора, където ще могат да работят интензивно за затвърждаване на научените музикални изпълнения, сплотяване на участниците в школата, мотивиране за продължаване дейността и след приключване на проекта. Школата ще посети операта в гр. Стара Загора, ще има възможност да затвърди научения репертоар, както и да работи интензивно за техническото изпълнение на песните. В изнесените творчески занимания ще вземат участие 10 ученици и 1 ръководител за общо 6 дни с 5 нощувки в условия на пълен пансион и транспорт. Чрез дейността ще допринесем за основната цел на Програмата, на проекта и на СЦ № 3 от Стратегия за обра.интеграция на децата и учениците от етнически малинства. 2015-2020 г., и по-конкретно „Утвърждаване на интеркултурното образование като част от процеса на модернизация на българската образ.с-ма“и СЦ № 4 "Прилагане на разнообразни практики, насочени към съхраняване и развитие на културната идентичност на деца и ученици от етнически малцинства.Община Шабла заедно с партньорите - НЧ "Зора 1894", СОУ "Асен Златаров" и ОУ "Св. Кл. Охридски" ще организират избор на преподаватели за провеждане на школите. 97 469.00 88 801.27
Организиране и провеждане на допълнителни занимания – изнесени извън общината учебни лагери по интереси за деца застрашени от отпадане, с цел социализация и интеграция.: С цел допълнителна мотивация и ангажираност на учениците от етнически произход и минимизиране на риска от отпадане от училище ще се проведат извънкласни занимания по интереси, което ще допринесе за по-добра интеграция на учениците от етническите малцинства и ще способства за тяхната социализация с останалите групи в училище и извън него. Предвидените занимания ще са и в подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиален етап, тъй като ще се работи приоритетно с деца от 5-ти, 6-ти и 7-ми клас. Доказано е, че алтернативните форми на обучение с включени интерактивни процеси стимулират вниманието и интереса на учениците. За да се реализира дейността Община Шабла ще избере изпълнител, специализиран в провеждането на подобни занимания и занятия. Включването на деца от различен етнос в дейности с общ интерес и привлекателни за всички намалява отрицателните нагласи и води до повишаване на самооценката и желанието за участие в съвместни инициативи. В тази връзка ще се сформират 3 групи за провеждане на кратки двудневни курсове в рамките на учебната година за общо 60 ученици, които ще бъдат изнесени извън гр. Шабла, организирани под формата на лагери с включени занимания за учениците. Всяка група ще включва по 20 деца от различни етноси. Едната група ще работи по формиране на културната идентичност, самоопределяне, себеизявяване, работа в екип, работа с технологии чрез Пляс Камера. Втората група ще работи на тема "Устойчиво развитие на моя роден край". За третата група занятията ще са: създай играчка на бъдещето и музикален инструмент като ще бъдат поставени три задачи. Първата е създаване на музикален инструмент. Втората - картините разказват. Третата- Музикален пъзел/ Музикална стая. С тази дейност ще допълним ефекта от гарантиране на равен достъп до качествено образование за деца и ученици от етнически малцинства чрез осъществяване на извънкласна работа, занимания по интереси и организиран отдих в мултикултурна образователна среда съчетана с традициите на отделните групи, в изпълнение Стратегическа цел № 2 от Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства. Чрез модела на изнесени занимания ще се постигне ефекта от даване на повече свобода на децата да импровизират, да се чувстват комфортно и да придобият знания и умения за обкръжаващия ги свят и живота. Децата от ромски произход живеят преди всичко в затворена общност и почти никой не обръща внимание на развитието , на способностите им за езиково и социално общуване и за приобщаване към други етнически общности. От друга страна учениците от български произход ще могат в неформална среда под формата на увлекателни игри и творчески занимания ще могат да преоткрият качествата на съучениците си с различен етнически произход. В такава среда с подходящи иновативни методи на занятия и професионално подбрани преподаватели учениците ще имат по голям кураж за себеизява и ще се отрази благоприятно на самочувствието им. За качественото провеждане на дейността, поради липса на капацитет на партньорите, Община Шабла ще избере външен изпълнител, който да организира допълнителни занимания – учебни лагери по интереси. В образователните лагери ще бъдат включени общо 60 деца, от които 15 представители на етнически малцинства и 45 ученици, непопадащи в целевата група, с цел съвместни занятия за насърчаване на десегрегацията и социалното приобщаване. Те ще бъдат разделени в 3 групи по 20 участника. Лагерите ще бъдат изнесени извън Шабла като по този начин ще се постигне максимална степен на опознаване на различните групи, тяхното приобщаване и взаимно общуване. Заниманията ще се водят от професионални екипи, квалифицирани да водят разчупени интерактивни обучения за деца с различен етнически произход и ще бъдат проведени в рамките на първата година. 17 426.00 17 208.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.