Реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование, чрез дейности за образователна медиация.: Дейността ще се реализира чрез популяризиране на необходимостта от повишаване и насърчаване на грамотността и привличане на общественото внимание към ползите от повишаване на грамотността и провеждане на информационни събития за мотивиране на неграмотни възрастни да участват в обучение.
Изпълнението на дейността по реинтеграция на лицата, навършили 16 години, /включително роми/ и отпаднали от системата на образованието е свързана с идентифицирането на лицата и мотивирането им да продължат образованието си. В Обединено училище "Св. Климент Охридски" - кв. Рудник се обучават 190 ученици, на възраст от 6 до 16 години. От направено проучване на класните ръководители по паралелки, се оказа, че една голяма част от родителите са с незавършено основно образование, а някои от тях нямат и завършен начален етап. Родителите на нашите ученици, които са предимно от ромски произход, лица от уязвими групи, със затруднено финансово състояние и нисък социален статус, нискограмотни. Реинтеграцията им в образователната система ще се осъществи чрез: ограмотяването им и усвояването на учебното съдържание от прогимназиален етап, което от своя страна ще подобри качеството им на живот и по-лесно реализиране на пазара на труда. Част от тези родители са регистрирани в Агенция по труда като безработни лица, между тях има млади родители, които под въздействието на традициите в общността са създали семейства и са на възраст между 16 и 24 години. Те нямат завършен начален етап, друга част са само с начален или започнат и незавършен прогимназиален етап.
Включването им в дейности по реинтеграция ще допринесе за изпълнението на задължителния индикатор за И3213 „Лица над 16 години (включително роми), включени в курсове по ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование по ОП“ и съставните му:
И3213-1. Лица навършили 16 години, регистрирани в Дирекции „Бюро по труда“, включени в курсове по ограмотяване и/или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование.
И3213-2. Лица навършили 16 години, включени в курсове по ограмотяване.
И3213-3. Лица навършили 16 години, включени в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование.
И3213-4. Лица от 16 до 24 навършени години, включени в курсове за ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. |
14 003.00
|
0.00
|
поддейност 1.1. идентифициране на лица от целевите групи чрез проучвания (вкл. на терен, обработка на налични данни по места, вкл. от НСИ), комуникация и координация с отговорни институции (като Агенцията за социално подпомагане, Дирекции „Бюро по труда“ към Агенцията по заетостта, общини, Регионални управления на образованието (РУО), Държавната агенция за бежанците и др.).: Чрез комуникация и координация на дейностите с Дирекция "Бюро по труда" към Агенция по заетостта, ще се идентифицират живеещите в района, които са регистрирани като безработни лица от дълго време с невъзможност да се реализират на пазара на труда, поради липса или ниско ниво на образованост. С получената информация за идентифицираните безработни лица, ще се работи на терен, за да се установи причината за ниското ниво на образованост, ще се проучи кой завършен клас имат лицата и в кое училище са учили. В района на квартал Рудник има едно училище и почти всички живеещи в района са завършили нашето училище, което улеснява работата ни да бъдат открити в книгите за подлежащи, където да се установи завършен клас, получени удостоверения и период на обучение. Останалите идентифицирани лица ще бъдат проучени чрез Единния информационен регистър на училищата и чрез комуникация с РУО и останалите училища, от където ще получим необходимата информация.
Една не малка част от безработните лица в квартала не са регистрирани в Бюрата по труда. Освен чрез Дирекция "Бюро по труда" информация за лицата навършили 16 години, които са безработни и необразовани или незавършили основно образование, ще се извлече информация и от Информационната училищна система Админпро, където са налични данни за характеристика на средата на нашите ученици и има информация за образованието на родителите. Образователните медиатори и учителите също ще се включат активно, чрез индивидуални и групови срещи с живеещите в квартала родители и жители.
Дейността по идентифициране на лицата от целевите групи ще допринесе за изпълнението на задължителния индикатор за И3213 „Лица над 16 години (включително роми), включени в курсове по ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование по ОП“ и съставните му:
И3213-1. Лица навършили 16 години, регистрирани в Дирекции „Бюро по труда“, включени в курсове по ограмотяване и/или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование.
И3213-2. Лица навършили 16 години, включени в курсове по ограмотяване.
И3213-3. Лица навършили 16 години, включени в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование.
И3213-4. Лица от 16 до 24 навършени години, включени в курсове за ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование.
В квартал Рудник живеят около 3800 души, предимно лица от ромски произход и нискообразовани, които са или безработни, или са временно ангажирани през летния сезон.
Дейността по идентифицирането им като необразовани или незавършили основно образование ще допринесе мотивирането им за включване в обучение и подпомагане процеса на интеграция на жителите на квартал Рудник и възможността за повишаване качеството им на живот.
Ще са необходими средства за:
1. Възнаграждения за медиатори за идентифициране на лицата.
2. Разходи за командировки.
Медиаторите ще водят регистри за идентифицираните лица, в които ще се описват имената на лицата, в каква възрастова група са, кой клас са завършили, коя година и в кое училище.
Ще се спазва стриктно Закона за защита на личните данни! |
2 340.00
|
1 610.00
|
поддейност 1.2. мотивация на идентифицираните лица от целеви групи за включване в курсове по ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основно образование.: Образователните медиатори и учителите ще имат задачата да проведат редица дейности с идентифицираните лица от дейност 1.1, по време на които да ги убедят в ползите от наличие на образование. Голяма част от родителите на нашите ученици са неграмотни или слабограмотни, това възпроизвеждане на неграмотността от едно поколение в следващо я прави устойчива и създава култура на необразованост. Тази опасност трябва да бъде преодоляна с нашите мотивирани срещи и разговори с лицата, за да получим съгласието им да се приобщят към една съвременна образователна среда и да извършат действия, които ще им помогнат за по-добър живот на тях и техните деца.
Първо учителите, с които всички родители имат пряк ежедневен контакт, ще проведат разговори и срещи с идентифицираните лица, за да убедят семействата и да ги подкрепят в начинанието да наваксат пропуските си, да придобият знания и умения, които ще им помогнат в отглеждането и подпомагане на децата. Учителят е човекът на когото те всеки ден поверяват детето си, това е лицето, което може да ги убеди, че участието им в проекта ще подобри начинът им на живот, достъпът и на децата и учениците от етническите малцинства до образование, ще се улесни социалното им включване и в крайна сметка ще повиши качеството на живот на цялото семейство. Грамотните хора са можещите и вземащите решения хора. Колкото по-добро образование и професионални умения получат, толкова по-правилни решения ще взимат и колкото по-рано се осъзнае това, толкова по-успешно ще се реализират и ще могат да разчитат на по-добър, пълноценен и щастлив живот. Ще се проведат информационни кампании с рекламна и мотивираща цел, ще се организират срещи с обществеността, ще се разпространят рекламни материали.
Разяснителната кампания ще бъде насочена с позитивна нагласа за ползите и добрите страни на обучителния процес, за бъдещите перспективи пред човекът със сертифицирани знания, за добрия пример пред бъдещото поколение.
Ще се обърне специално внимание и на превенцията на евентиални посегателства над личните им данни, за негламентирани и противозаконни действия, за административната тежест при попадането в някоя неблагоприятна ситуация или опасността от трафик на хора. За опасностите пред един неграмотен човек, податлив на влияние от недоброжелателни лица, които могат да се възползват от това, с цел теглене на банкови кредити, прехвърляне на задлъжнели и банкрутирали фирми и други подобни, незаконни действия, в които могат да попаднат, предоставяйки си личните данни. |
11 663.00
|
7 420.00
|
Дейност 2. Курсове за ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование за лица, навършили 16 години: Съгласно чл. 169, ал.2 от ЗПУО обучението в курсове за ограмотяване и в курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап за лица навършили 16 години, се извършва по програми, утвърдени от министъра на образованието и науката, ориентирани към резултатите от обучението определени с държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка за начален и прогимназиален етап. Ще се приложат разработените в рамките на проект BG05M2OP001-3.004-0001 „Нов шанс за успех“ и утвърдени от МОН учебни планове и учебни програми, адаптирани за възрастни, ще се използва актуализираната и адаптирана цялостна методология за ограмотяване и обучение на възрастни, актуализирана в частта си за обучение на възрастни за придобиване на компетентности за класовете в прогимназиалния етап и съответните методически материали – работни листове за обучаемите. За оценяване на резултатите ще се прилагат специфичните методи и форми на оценяване съгласно използваните учебни програми, като при подготовка на изпитните тестове ще се ползват като образец разработения инструментариум (изпитни задачи, изпитни материали и др.) по проект „Нов шанс за успех“ на МОН по ОПНОИР 2014 – 2020 г. Организацията за провеждането на курсовете ще да бъде в съответствие с добрите практики по проект „Нов шанс за успех".
В рамките на дейност 2 едно лице от целевата група ще може да се включи в курс по ограмотяване и след успешното му завършване, да бъде включено в курс за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап.
По дейност 2 ще се извършат и следните поддейности:
2.1. организиране и провеждане на курсове за ограмотяване;
2.2. организиране и провеждане на курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование;
2.3. оценяване и сертифициране на резултатите от проведените курсове. |
264 923.00
|
0.00
|
Поддейност 2.1. организиране и провеждане на курсове за ограмотяване: Курс за ограмотяване – продължителност 5 месеца или 600 учебни часа, което се равнява на 300 астрономически часа. Към тях се добавят и 50 астрономически часа за административна работа и самоподготовка. Учебните часове се провеждат в блок от два последователни учебни часа, всеки от които по 30 минути и с обща продължителност на блока 60 минути, с почивка от 15 минути между блоковете. Курсовете се организират в групи от 10 до 15 лица от целевата група.
Ще се използват учебните програми за ограмотяване на възрастни, по учебните предмети български език и литература, математика, човекът и природата и човекът и обществото, утвърдени от Министъра на образованието. В тях е структурирано учебното съдържание за началния етап, към успешното усвояване на което е насочено и обучението на целевата група възрастни. Освен това те са синхронизирани с учебните програми за задължителната подготовка в началния образователен етап и осигуряват приемственост с учебните програми в V клас. Съобразени са с характерните особености на овладяването на учебното съдържание по отделните учебни предмети и процеса на обучение по тези предмети.
Отчетени са спецификата на съдържанието, логиката на структурирането му, вътрешно-предметните и междупредметните връзки, принципите, методите и средствата на обучение. Обучението в курсовете са ограмотяване ще се извършва с учебни средства, съобразени с особеностите на целевата група или с адаптирани към потребностите на
възрастните лица учебни материали за ученици. Обучението може да се осъществява диференцирано, т.е. в зависимост от показаните умения при изпълнението на теста за входно равнище.
Курсът за обучение на възрастни в модул „ограмотяване” ще включва:
1. 336 учебни часа за изучаване на учебния предмет Български език и литература.
2. 180 часа за обучението по Математика.
3. 42 учебни часа за изучаване на учебния предмет Човекът и природата.
4. 42 учебни часа за учебният предмет Човекът и обществото.
Учебно-възпитателният процес по български език и литература ще бъде организиран така, че в максимално кратко време обучаваните да овладеят четенето и писането като основни речеви дейности. Имайки предвид факта, че се обучават възрастни, при които равнището на възприемане е значително по-високо в сравнение с малките ученици от І-ІV клас, следва самостоятелната работа да намира по-голямо място в образователния процес. Важно място в процеса на обучението заема формирането на умения за речеви
изказ в устна и писмена форма, като се спазват установените книжовни норми на българския език.
Обучението по математика ще се организира на практическа основа, свързана с бита и житейския опит на обучаваните, осигуряваща условия за включване в различни видове дейности. С оглед възрастовите особености на обучаваните, въвеждането на мерните единици е особено подходящо да бъде свързано с конкретни житейски ситуации.
Интегралният характер на учебното съдържание по учебните предмети “Човекът и обществото” и "Човекът и природата" допуска използването на такива съчетания от методи и похвати на обучение, които да позволят пълноценно разкриване на социалния опит и знания на обучаемите, както и на личностното развитие. С оглед възрастовите особености на обучаваните лица, (очаква се, че техният значителен социален опит и социална зрялост благоприятстват осъзнаването и конкретизирането на учебното съдържание) е важно активно да се използва личният им опит, личните наблюдения и житейски знания. |
79 050.00
|
21 700.00
|
Поддейност 2.2. Организиране и провеждане на курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование.: Курсът за придобиване на компетентности (5-7 клас) е с продължителност за един клас 3 месеца или 360 учебни часа, които се равняват на 180 астрономически часа. Към тях се добавят и 50 астрономически часа за административна работа и самоподготовка. Учебните часове се провеждат в блок от два последователни учебни часа, всеки от които по 30 минути и с обща продължителност на блока 60 минути, с почивка от 15 минути между блоковете. Курсовете ще се организират в групи от 10 до 15 лица от целевата група.
Ще се използват Адаптираните учебни програми за обучение на възрастни в курсове за придобиване на компетентности за всички класове от прогимназиален етап на основната степен на образование в училищата в системата на предучилищното и училищното образование, утвърдени със Заповед № РД09-5572/31.10.2017 г.
V клас
Адаптираната учебна програма по български език и литература в е предназначена за обучение на лица, навършили 16 години, които не са ученици. Тя е синхронизирана по отношение на теми, на компетентности като очаквани резултати от обучението и на нови понятия с учебната програма за общообразователната подготовка по български език.
Съобразена е с утвърдения адаптиран учебен план, според който обучението е 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по български език и литература е 9 часа – общо 108 часа. Разпределение на седмичния брой часове между двата компонента на учебния предмет: български език – 6 часа седмично; литература – 3 часа седмично. Учебната програма по математика ще бъде организирана в областите на компетентности: „Числа. Алгебра”, „Фигури и тела”, „Функции. Измерване”, „Логически знания” „Елементи от вероятности и статистика” и „Моделиране” и др. Тя ще се реализира в рамките на 72 часа. Обучението на възрастни по английски език се осъществява в 36 учебни часа и е насочено към овладяване на основни знания, умения и отношения, свързани с изграждането на комуникативни компетентности на обучаемия. Учебната програма е предназначена за обучение на възрастни, които започват изучаване на английски език и в края на VII клас придобиват компетентности от ниво А2 по Общата европейска езикова рамка. Човекът и природата е в рамките на 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по човекът и природата е 4 часа – общо 48 часа. Предметът География и икономика клас е 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по география и икономика е 1,5 часа - общо 18 часа. Учебната програма по история и цивилизации е предвидена да бъде 18 учебни часа за осигуряване постигането на очакваните резултати. Обучението по информационни технологии е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с учебния предмет, с изграждането на дигитални компетентности на ученика и с приложението им в различни предметни области - общо 12 часа. Учебната програма по технологии и предприемачество е с хорариум от 48 учебни часа.
VI клас
Български език и литература 12 учебни седмици, а седмичният брой - 9 часа – общо 108 часа.
Математика - 72 часа.
Английски език в VI клас се осъществява в 36 учебни часа.
Човекът и природата - обучението е 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по е 4 часа – общо 48 часа.
История - 24 учебни часа.
География и икономика е 2 часа - общо 24 часа.
Информационни технологии - 12 часа.
Технологии и предприемачество - хорариумът от учебни часове е 36.
VII клас
Български език и литература - 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по български език и литература е 9 часа – общо 108 часа.
Математика - 72 часа
Английски език - 36 учебни часа
Биология и здравно образование - 24 часа
Физика и астрономия - 12 часа
География и икономика - 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по география и икономика е 2 часа - общо 24 часа
Химия и опазване на околната среда - 12 часа
История и цивилизации - 24 учебни часа
Информационни технологии - 12 часа
Технологии и предприемачество - 36 часа |
76 300.00
|
75 657.50
|
поддейност 2.3. Оценяване и сертифициране на резултатите от проведените курсове: Успешното приключване на курсове за ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование за лица, навършили 16 години ще бъде финализирано с оценяване на резултатите от проведените курсове и сертифициране на тези резултати. За оценяването ще се проведат 4 изпита за успешно преминали курса за ограмотяване, 8 изпита за курсовете в V и VI клас и 10 успешно издържани изпита за сертифициране на резултатите в VII клас.
Оценяването в курса за ограмотяване по български език и литература ще се формира с една комплексна оценка, ще включва показаните резултати от формираните умения на всеки обучаван да си служи с езиковите единици при писмена и устна форма на общуване. Оценката по математика ще се оформи чрез решаването на тест, наличието на брой точки на всяка решена задача и достигането на необходим брой точки за количествена оценка по шестобалната система. Изпитите по Човекът и природата и Човекът и обществото ще бъдат под формата на тест със затворени въпроси, които имат само по един верен отговор.
Курсовете за V и VI ще приключат с 8 изпита по следните изучавани учебни предмети: Български език и литература, Математика, Английски език, Човекът и природата, География и икономика, История и цивилизации, Информационни технологии и Технологии и предприемачество.
Изпитите в VII клас са предвидени по учебно съдържание за следните учебни предмети: Български език и литература, Математика, Английски език, География и икономика, История и цивилизации, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, Физика и астрономия, Информационни технологии и Технологии и предприемачество.
Изпитите ще бъдат организирани под формата на тестове със затворени отговори и с наличието на само един верен. По математика ще има решаване на задачи и намиране на верния отговор.
Сертифицирането на резултатите ще се изразява в издаването на удостоверение за валидиране на компетентности за начален етап на основната степен на образование, което дава право за продължаване в следващ етап на училищното образование или за обучение за придобиване на професионална квалификация, съгласно чл.168, ал.1, т. 4 от ЗПУО, след успешното полагане на всички изпити.
Участниците и успешно преминали изпитите в курсовете от прогимназиален етап ще получат съответно, за V и VI - удостоверение за валидиране на компетентности за клас от основната степен на образование, което дава право за продължаване в следващ клас или за обучение за придобиване на професионална квалификация, съгласно чл.168, ал.1, т. 3 от ЗПУО и VII клас - удостоверение за валидиране на компетентности за основна степен на образование, което дава право за продължаване в средната степен на образование или за обучение за придобиване на професионална квалификация, съгласно чл.168, ал.1, т. 5 от ЗПУО - след успешното полагане на всички изпити.
Провеждането на изпита се удостоверява с представяне на протокол на квесторите за проведен изпит с поименен списък на присъстващи участници, след което има заповед, издадена от директора, в която фигурира комисия за проверка и оценяване на резултатите. |
9 460.00
|
9 020.00
|
Предоставяне на стипендии за участие и стипендии за успех.
: Стипендията за участие покрива текущите разходи на лицето за участие в обучението. Стипендия за участие ще се предоставя на лицата, участващи в минимум 80% от учебните часове на курса. За едно лице от целевата група може да бъдат възстановени най-много 5 месечни стипендии за участие в курс за ограмотяване.
За едно лице от целевата група може да бъдат възстановени най-много 3 месечни стипендии за участие в един курс за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основно образование.
Стипендиите за успех се предоставят само на лицата, които успешно са положили изпитите от курсовете за ограмотяване и от курсовете за придобиване на компетенции от прогимназиалния етап и са получили удостоверение за завършен етап/клас/степен на основно образование съгласно чл.168, ал.1, т.3, т.4 и т.5 от ЗПУО.
За целта ще се създаде необходимата организация за потвърждаване на минимум 80 % от присъствие на участниците и регистър на издадените удостоверения за успешно преминалите всички изпити. |
100 113.00
|
42 500.00
|