Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 368 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът е насочен към създаването на устойчив, ефективен и ефикасен механизъм за подкрепа на децата от етническите малщинства в предучилищна възраст. Въвеждане на модел за активиране и приобщаване на родителите-роми към образователния процес в детските градини и училището с подготвителна група. Повишаване на тяхната мотивация за образование на децата им, превенция на ранното отпадане от образователната система, намаляване безпричинните отсъствия, осигуряване на условия за равен достъп до предучилищно образование. Община „Тунджа” се стреми да насърчи  интеграционните процеси  в училищните общности посредством ресурса на различни дейности по интереси, за допълнителна подготовка и социализация и чрез въвеждането на общностната работа в подкрепа на децата от ромски произход и за подобряване на образователната среда. Ще бъдат повишени компетенциите на родителските общности, както и насърчено включването им като активна страна в живота на учебно-възпитателните заведения. Настоящият проект ще надгради добрите практики на местната власт и партньорите в посока на реализиране на основни национални приоритети в образованието – гарантиране и осигуряване на равен достъп до качествено образование чрез интеграцията на деца от етническите малцинства и повишаване активността на самите малцинствени общности – родители и ромски общественици за ценностното осмисляне и осъществяване на интеграционния процес. Ще бъде приложен интегриран подход с прякото участие на общностите в предучилищното образование. Реализацията на дейностите  има добавена стойност по проект  „Дъга на толерантността - образователна интеграция на децата от етническите малцинства в детските градини от община „Тунджа”, по ОП “Развитие на човешките ресурси" 2007-2013 и  проекта за социално включване  „Желани пространства – комплексен модел на интегриран подход за реализирането на ефективни политики за детето и семейството в малките населени места от селски тип”, община “Тунджа”, финансиран от Световната банка.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Организация и управление на проекта: Дейността има за цел да бъдат осигурени условия за оптималното протичане на целия проектен процес чрез административно и организационно обезпечаване на дейностите, координация и комуникиране на взаимодействието между Община „Тунджа” и партньорите по проекта. Екипът за организация и управление на проекта включва: ръководител проект, административен координатор, технически сътрудник и счетоводител на проекта.За ръководител на екипа по проекта е определен заместник-кмет на общината с ресор образование, култура, младежки и социални дейности. Членовете на екипа са представители на общинска администрация , а счетоводителят е с професионален опит в системата на училищното образование. Съставът на екипа има опит от работа по проекти с външно финансиране, което ще гарантира доброто управление на проекта. В рамките на дейността, екипът ще провежда работни срещи, срещи с партньорите по проекта за обсъждане на общите и конкретни задачи, плана за действие, процедурите и всички необходими дейности за успешното изпълнение на проекта. Ще бъдат ясно разписани функционалните задължения на всеки от членовете на екипа и разпределени задачите, според предвиденият брой часове за заетост по проекта. Ръководителят на проекта има основната отговорност дейностите по проекта се извършват в съответствие с описаното в проекта и в срок. Извършва наблюдение и контрол по изпълнението на всички дейности. Той ще бъде подпомаган в работата си от координатора, техническия сътрудник и счетоводителя.Изготвя и представя техническия отчет на проекта. Координаторът подпомага ръководителя на проекта в процеса на осигуряване на координация между отделните дейности и различните институции имащи отношение към проекта. Координира взаимоотношенията с партньорите по проекта, специалистите и персонала, ангажиран с проектните дейности, представители на целевата група и всички останали лица, организации и институции, имащи отношение към реализацията на проекта. Участва в подготовката на отчетната документация. Техническият сътрудник по проекта обобщава и представя информация, изготвя справки, писма във връзка дейностите по проекта. Изготвя графици, протоколи от работни срещи, следи и организира входящата и изходящата кореспонденция; Извършва техническа и статистическа обработка на документация. Отговаря за окомплектоването на досието на проекта. Копира, размножава и сканира документи по указание на ръководителя на проекта. Подготвя текстове на документи по указание на ръководителя на проекта. Счетоводителят по проекта носи отговорност за правилното осчетоводяване на извършените плащания и съхранението на финансовата документация. Отговаря за законосъобразността на извършените разходи и тяхната относимост към проектните дейности. Подпомага ръководителя на проекта в неговата работа. Изготвя финансовия отчет на проекта. 33 016.72 27 906.09
Информиране и публичност.: Дейността има за цел да осигури изпълнението на мерки за информация и публичност относно приноса на Европейския съюз и Европейския социален фонд, оперативната програма, както и за заложените цели, дейностите и очакваните резултати по проекта. Дейностите за информиране и публичност ще се осъществят в съответствие със задължителните изисквания, начините и методите, разписани в Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. При реализацията на проекта ще бъдат извършени необходимите комуникационни мерки, за да бъде обществеността и целевите групи информирани за целите, съдържанието, индикаторите и финансирането по проекта. За изпълнение на дейността ще бъдат извършено следното: 1. Изработени и монтирани постоянни обяснителни табели - .20 бр. 2. Отпечатани информационни плакати - 50 бр. 3. Изготвени промоционални материали - детски фланелки - 600 бр.; 4. Информационни брошури с информация за проектните дейности - 160 бр. 5. Платени публикации в печатни медии - 2 бр. 6. Платени публикации и видеоматериали в електронни медии -2 бр. 7.ПР -публикации, подготвени от екипа по проекта. 8. Организирани и проведени 2 информационни събития - встъпителна конференция при стартиране на проекта и заключителна пресконференция при приключване на проекта. Текущо дейностите по проекта ще бъдат представяни на Интернет страницата на Общината http://tundzha.net 3 779.56 3 394.36
Допълнителни занимания по български език с деца в неравностойно положение и с деца, за които официалният език не е майчин, преди постъпване в първи клас.: Дейността цели чрез допълнителни занимания по БЕЛ, с деца, чийто майчин език е различен от български, да се компенсират или доразвият знанията и уменията им по образователно направление „Български език и литература”, преди постъпване в първи клас. Ще бъдат формирани 28 групи за допълнителни занимания по БЕЛ в детските градини и учебното заведение - партньори по проекта, както следва: 1. Обединено детско заведение "Дечка Сюлемезова" , с. Веселиново, община "Тунджа".2. Обединено детско заведение " Изворче", с. Кабиле, община "Тунджа";3. Обединено детско заведение " Щурче", с. Кукорево, община "Тунджа";4. ЦДГ "Звездица", с. Скалица, община "Тунджа";5. Обединено детско заведение " Кольо Тенев", с. Тенево, община "Тунджа"; 6. Начално училище "Васил Левски", с. Завой. На територията на община "Тунджа" към детските градини, посочени по горе, са разкрити и работят изнесени групи в други населени места. Така към ОДЗ ,,Дечка Сюлемезова”, с. Веселиново, община „Тунджа” е формирана целодневна детска група в с. Чарган, община „Тунджа”. Към ОДЗ ,,Щурче”, с. Кукорево, община „Тунджа” са детските целодневни групи в селата Козарево, Окоп, Победа. Към ЦДГ ,,Звездица”, с. Скалица, община „Тунджа” са целодневните детски групи в селата Ботево, с. Бояджик, с. Роза. Към ОДЗ "Кольо Тенев”, с. Тенево, община „Тунджа” са целодневните детски групи в селата Генерал Инзово, Крумово, с. Маломир. Към ОДЗ ,,Изворче”, с. Кабиле, община „Тунджа” са целодневните детски групи в селата Безмер, Дражево, и Хаджидимитрово. В групите са обхванати деца, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка и от всичките 44-ри населени места от общината. В допълнителните занимания ще бъдат включени деца в неравностойно положение на 5 и 6 години не само от населените места, където се намира седалището на детската градина -партньор, а и от други населени места от общината, което гарантира широк териториален обхват и осигурен достъп до подкрепата за повишаване на училищната готовност. Специфично за групите в детските градини на общината е че са възрастово и етнически смесени, както и че в по-голямата част от населените места, единствено те осигуряват достъп да предучилищно образование. Отчитайки демографските характеристики на малките населени места и специфичната администартивно-териториална структура на общината, в групите по проекта за допълнителни занимания по български език ще бъдат включени деца в неравностойно положение в т.ч., чийто майчин език не е български в задължителна предучилищна възраст на 5 и на 6 години. Допълнителен аргумент за участието на 5-годишните деца е законово регламентираното право деца на 6 години да постъпват в първи клас, и често родителите се възползват от тази възможност. Във всяка група ще участват не по-малко от 7 и не повече от 12 деца в група. Допълнителните занимания ще се проведат в рамките на 32 учебни седмици по 3 часа на седмица - общо 96 часа. Дейността ще бъде организирана в два етапа. Продължителността на заниманията с една група е до 9 месеца. Заниманията ще се провеждат по обучителна програма, която не дублира образователното съдържание, планирано в Дневника на групата за учебната година. Работните задачи по програмата ще бъдат интерактивни и съобразени с възрастта на децата. Заниманията в групата по проекта ще се провеждат по график във време извън работното време на учителите и извън времето на задължителните регламентирани и задължителните нерегламентирани ситуации. За подобряване функционалността на образователната среда по проекта ще бъдат закупени подходящо оборудване и обзавеждане - детски модулни маси и детски столчета. Това ще позволява както работа в екип и в по-малки възрастово диференцирани групи, така и индивидуална подкрепа. Заниманията с децата в групата ще бъдат отчитани в Дневник за работа на групата. Допълнителната подготовка по БЕЛ ще бъде съчетана с образователни игри, образователни състезания, викторини, срещи с родителите и включване на родителите в работата на групата. 47 002.38 42 602.48
Подбор, обучение и назначаване на ромски образователни сътрудници в общинските детски градини и началното училище - партньори по проекта.: Дейността е насочена към постигане на реални и трайни резултати в образователната интеграция на децата в предучилищна възраст от етническите малцинства, включително децата роми чрез прилагане на работещ модел - мрежа от ромски образователни сътрудници. Чрез работа на терен и взаимодействие със семействата от ромски етнически произход, тяхната дейност ще допринесе за реализиране на мерки за по-пълно обхващане на децата в предучилищното образование, повишаване посещаемостта в групите, превенция на риска от отпадане, подкрепа на детето в процеса на адаптирането и интегрирането му в образователната среда, изграждане на отношения на доверие и открита комуникация между родителите и детските градини и началното училище - партньори по проекта, насърчаване на родителското участие и на родителската съпричастност към предучилищното образование и възпитание, както и към цялостната дейност на учебно – възпитателните заведения. Работата на ромските образователни сътрудници ще включва следните дейности: посещения на семействата в неравностойно положение, придружаване на децата от дома им до детската градина/ началното училище с подготвителна група и обратно, придружаване на децата при извозването им от населеното място по местоживеене до населеното място, където се намира детската градина, ежедневен контакт с учителите и посещения на семействата, чиито деца са с голям брой неизвинени или извинени отсъствия, и липса на мотивация за записване и редовно присъствие на децата в детската градина или училището с подготвителна група. Ромските образователни сътрудници чрез мобилна работа на терен ще идентифицират необхванатите деца в предучилищна възраст в населените места на територията на общината. Теренната им работа ще бъде подпомагана от ромски местни активни групи, изградени по програмите РОМЕД и РОМАКТ, от здравните медиатори към общината, от психолога, нает по проекта, от кметовете и кметските наместници в населените места. Ще посещават ромските семейства и семействата в неравностойно положение с деца на възраст от 3 до 6 г. вкл. с цел разясняване правата на детето, ползите от предучилищното образование, реда и условията за записване в детските градини или в подготвителна група към училището в с. Завой. Ще мотивират родителите да записват децата в общинската система за предучилищно образование и възпитание, ще насърчават участието на родителите в живота на детските градини и училището. Ще съдействат на учителите и ръководството на детските заведения и училището, като улесняват процеса на комуникация между учители, родители и децата от целевата група. Ще подпомагат формирането на положителна нагласа и насърчават участието на родителите в допълнителните занимания по БЕЛ и други образователните и социализиращи дейности в детската градина, както и при организирането и реализирането на съвместни прояви с участието на деца и родители от различните етноси - образователни екскурзии, организирани посещения на детски театрални постановки, излети, детски празници и др. Те ще сигнализират и за потенциални случаи на деца в риск, ще установяват първоначален контакт с родителите или значими за детето възрастни, ще изграждат и поддържат връзки за информиране, насочване и посредничество за записване на децата. В непосредствен контакт с целевите групи по-лесно ще бъдат дефинирани проблемите, конкретните нужди и рисково поведение. Ромските образователни сътрудници ще разпространяват информационни и образователни материали сред целевите групи. Ще подпомагат работата на педагозите и децата в групите за допълнителни занимания по БЕЛ, в ателиетата по интереси и работата на специалистите психолог и логопед, наети по проекта. Ще съдействат и ще бъдат активни в дейността на родителските клубове. Ще участват в провеждането на дейности за информиране и текущо обсъждане на реализацията по проекта. 113 438.88 105 924.66
Осигуряване на психологическа и логопедична подкрепа за децата от етническите малцинства и за децата в неравностойно положение в съответствие с техните потребности : Целта е да бъдат създадени условия за подкрепа на децата в предучилищна възраст от етническите малцинства и тези в неравностойно положение чрез осигуряване на достъп до специални грижи за психичното здраве на подрастващите в детската градина. Да бъдат формирани позитивни социални нагласи и ценностни ориентации, превенция на негативни явления, които възпрепятстват интеграцията на децата в образователната среда. Да се подпомогне пълноценно взаимодействие между детето и факторите на обкръжаващата го среда в детската градина и училището с подготвителна група. Да се подпомогне говорното развитие на децата в предучилищна възраст, чийто майчин език не е български и деца с комуникативни дефицити. Дейността ще отговори адекватно на потребностите на децата от целевата група и на техните родители и ще допринесе за формиране на умения и навици, които да повишат пригодността на децата за успешна социализация и личностна реализация. В детските градини на територията на община „Тунджа” и в подготвителната група към началното училище в с. Завой не са разкрити работни места за психолог и логопед. Съгласно актуалната нормативна база, едно работно място може да се разкрие в училище или група училища в едно населено място при брой на децата/учениците над 500, а две работни места, места - при над 1200 деца и ученици. Логопедична грижа се предоставя чрeз ресурсен център в областния град Ямбол, или чрез социалната услуга Център за социална рехабилитация и интеграция в с. Калчево, община „Тунджа”, както и частично и спорадично, чрез интегрирани социални услуги по проекти с външно финансиране. В услугите приоритетно са обхванати и се работи с деца с увреждания. Необходими са всеобхватни мерки за речева диагностика на всички деца в предучилищна възраст, записани в детските градини и целенасочена логопедична намеса за превенция и за терапия за различните комуникативни нарушения в предучилищна възраст, особено за разграничаване на речевото нарушение от невладеенето на български език. Услугите ще бъдат предоставяни в самостоятелно помещение в детските градини, подходящо оборудвано за работата на психолога и логопеда и като мобилна услуга. Работата на психолога ще включва: - проучване и подпомагане на психичното развитие и здраве на децата в предучилищна възраст: психологическата им готовност за училище на децата в задължителна предучилищна възраст, адаптирането на децата към образователната и социална среда. - психодиагностична дейност – проучване на взаимоотношенията в детските групи, мотивацията на децата за учебен труд; подкрепа и консултиране за подобряване взаимоотношенията в семейството на детето, между децата в групата, в професионалните екипи на детските градини. - консултативна дейност: индивидуално консултиране; консултиране на екипите на детските градини и училището –партньори по проекта за изграждане на здравословен психологически климат. - групова работа за развитие на социални умения у децата; решаване на конфликтни и проблемни ситуации; умение за справяне с различни форми на насилие и др. - посредничество при решаване на конфликти между деца, учители, родители и екипа на детската градина или училището. Логопедът ще извършва логопедично и невропсихологично изследване на децата и изготвя програма за логопедична работа за всяко дете с комуникативно нарушение/затруднение. Ще провежда логопедичната терапия, съобразено с вида, степента и компенсаториката на нарушението по индивидуална терапевтична програма. В работата си специалистите ще използват иновационни и интерактивни методи, като и ИКТ, нагледни и други дидактични материали с цел да бъдат развивани познавателните способности на децата. Дейностите ще се провеждат с информираното съгласие на родителите на децата. 27 031.60 18 884.92
Насърчаване общуването и формиране на общо чувство за принадлежност и съпричастност към предучилищното образование чрез създаване на условия за съвместни изяви между децата от различните етноси, обучавани и възпитавани в групите в детските заведения и в подготвителните групи на началното училище – партньори по проекта. : Дейността има за цел да предложи възможност за ефективно общуване и изява на децата в предучилищна възраст чрез участието им в разнообразни образователни, творчески, спортно-занимателни, екологични и социализиращи дейности с интерактивен характер и интегриращ ефект, извън учебната програма, съвместно с децата от български етнически произход.Ще бъде насърчено участието на родителите в живота на децата чрез разчупване на традиционния модел за организиране на детски празници, събития и др. прояви. Дейността включва няколко поддейности, в които ще участват деца и родители от целевите групи и деца и родители от български произход, което ще има интеграционен ефект. Ще бъдат формирани общо 68 детски ателиета в детските градини и началното училище – партньори по проекта в два етапа с обща продължителност до 9 месеца. Във всяко ателие ще участват поне 10 деца от 3 до 6 г. включително, като ще бъде предоставена възможност на децата да се включат в повече от едно ателие. Задължително условие при формиране на ателиетата ще бъде изискването най-малко 20 на сто от участниците да бъдат деца от етническите малцинства, в т.ч. деца роми. С цел постигане на интеграционен ефект от изпълнение на дейността, ще участват и деца, които не са от етническите малцинства. Програмата на ателието ще бъде реализирана в общо 80 часа. При подготовката на проектното предложение е проведено предварително проучване сред целевата група – децата и родителите от ромски произход от партньорите, относно интересите и желанието за участие на децата в ателиетата и определени няколко тематични области на програмното съдържание: приложни дейности; здравно образование и здравословен и безопасен начин на живот, в т.ч безопасност при придвижване; игрова култура и пресъздаване; базови социални и технологични познания; екологично възпитание; култура и традиции. Работата в ателиета ще бъде подпомагана от общностните сътрудници, психолога и логопеда, като родителите ще бъдат насърчавани за участие заедно с децата в ателиетата: в тренинги по безопасност на движението, в драматизация и др. Продуктите на ателиета ще бъдат представени по подходящ начин: изложба, спектатъл, тържество и др. В рамките на дейността ще бъдат организирани и реализирани още за деца и родители от етническите малцинства, с участието и на деца и родители, които не са от етническите малцинства: - 12 еднодневни образователни екскурзии до населени места на отстояние до 150 км еднопосочно от населеното място, където са ситуирани групите , в които ще бъдат посетени подходящи обекти и осъществен обмен между образователни институции. Дейността ще бъде възложена на външен изпълнител по реда и условията на ЗОП. Изпълнителят ще осигури цялостната логистика на мероприятието: транспорт, застраховки, храна за участниците деца и родители, такси за посещение, ще предложи и обоснове в съответствие с целите на образователната екскурзия програма с конкретни обекти за посещение и организиран обмен с учебно възпитателни заведения. - 19 общностни празници под формата на забавно парти. Ключово при провеждане на тези забавно – развлекателни дейности ще бъде както съдържанието, така и подхода на реализация. На децата и родителите ще бъде предоставена възможност да бъдат съидейници и активни участници. „Заедно” с децата, родителите ще играят, ще се забавляват, ще творят и по този начин ще се развива връзката родител-дете, взаимодействието между родители, родители и педагози. Ще бъдат приложени интерактивни и иновативни методи и техники ролеви игри, забавни познавателни игри, съвместни творчески дейности. - 19 организирани посещения на подходящи детски театрални постановки. Съвместните развлекателни дейности ще насърчават и промотират толерантността и културното многообразие. Ефективността на всяко от проведените съвместни събития ще бъде проверена с анкета за обратна връзка, която родителите ще попълнят. Ще бъде спазено изискването за участие на не по-малко от 20 на сто от целевите групи деца и родители. 149 887.15 138 676.46
Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес чрез създаване на родителски клубове. : Дейността има за цел да осигури условия за изграждане на активни родителски общности към всяка детска градина и училището с подготвителна група – партньор по проекта. Родителските клубове ще бъдат проектен модел за бъдещите обществени съвети, които са разписани в новия Закон за Предучилищното и училищно образование. Чрез тях родителската общност на децата и учениците от ромски произход от маргинализираните общности ще бъде приобщена и пряко ангажирана в живота на детската градина или училището. Ще бъде насърчена за участие в съвместни дейности чрез положителен родителски пример, отношение на разбиране и подкрепящо поведение в процеса на образователна интеграция на децата от ромски произход. Родителските клубове ще се основават на доброволното и осъзнато участие на родители от различни етноси, като 20 на сто от тях са от етническите малцинства и ще бъдат формирани в 19-те населени места, където са разкрити и фунционират детски предучилищни групи: селата Безмер, Боттево, Бояджик, Веселиново,Генерал Инзово, Завой, Дражево, Кабиле, Козарево, Крумово, Кукорево, Окоп, Маломир, Победа, Роза, Скалица, Тенево, Хаджидимитрово, Чарган. 3 800.00 3 800.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.