Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-3.003-0126-C01
Наименование на проекта РАЗВИТИЕ НА КОНСТИТУЦИОННИЯ МОДЕЛ НА СЪДЕБНАТА СИСТЕМА – ОПИТ И ПЕРСПЕКТИВИ
Бенефициент 130151016 ФОНДАЦИЯ "ЦЕНТЪР ЗА МОДЕРНИЗИРАНЕ НА ПОЛИТИКИ"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 03.02.2021
Дата на стартиране 03.02.2021
Дата на приключване 03.11.2022
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът "РАЗВИТИЕ НА КОНСТИТУЦИОННИЯ МОДЕЛ НА СЪДЕБНАТА СИСТЕМА – ОПИТ И ПЕРСПЕКТИВИ" е съвместно разработен от Центъра за модернизиране на политики (ЦМП) и Центъра за интеграция и имиграция (ЦИИ) и е пряко свързан с целите на процедурата и конкретно адресира две от нейните цели: 1 и 2.ЦМП и ЦИИ вярват, че по-активното включване на гражданския сектора при разработването, наблюдението и оценката на стратегиите за реформа на съдебната система (СС) е пряко свързано с увеличаване на гражданския контрол върху реформата, нейното качество и доверието в СС. В момента на дневен ред е дебат за промени в Конституцията (КРБ) при силно поляризирано обществото. За информирано включване в дебатите, за активен граждански контрол върху качеството на предлаганите промени от особена важност е познаването на изминалия път от самото създаване на новата КРБ и модела на съдебна власт в нея, през вариантите на модела, въвеждани в определени моменти от 30 годишното действие на КРБ, до пътищата и перспективите, които стоят пред съдебната власт. Проектът включва дейности по събиране на информация и независим анализ на развитието на конституционния модел на СС, включително анализ на предложените варианти на КРБ, внесени за разглеждане от ВНС; анализ на работата на Конституционната комисия и мотиви за приемане на модела в КРБ; анализ на предлаганите и приемани промени за СВ: Сравнението на българския модел с изведени не по-малко от 3 модела на СС в ДЧ на ЕС, ще даде възможност за формулиране на препоръки за усъвършенстване на модела и формулиране на поне два сценария за развитие, с което пряко отговаря на цел № 2 на процедурата. Дебат с професионалната общност, представители на ГО и държавното управление ще допринесе за подобряване на СС, пренасяне и популяризиране на добри практики като в резултат ще се повиши ефективността на работата на институциите на съдебната власт и ще се увеличи общественото доверие към тях.
Дейности
  • Дейност: Картографиране на конституционното регулиране на Съдебната система: На дневен ред в обществото отново е промяната или дори приемането на изцяло нова Конституция на Република България (КРБ). Един от основните аргумент за дневния ред на НС и обществото не на последно място са проблеми във функционирането на съдената власт и разклатено доверие в институциите ѝ. Опитът на ЦМП от двата изпълнявани проекта със СЮБ в България по предходни срокове за кандидатстване на текущата процедура показа, че за да има високо качество гражданския контрол върху реформата на съдебната система (СС), но и висока ефективност на осъществяваните промени, водещи до по-високо доверие в системата е необходимо НПО и професионалните организации на магистрати и служители в СС да имат свободен и улеснен достъп до информацията на вносителите, както и до анализ на направените промени и тяхното очаквано и действително въздействие. В рамките на дейност 1 по отношение на съдебната власт се включва: • описание и анализ на предложенията за КРБ, включително мотивите, внесени във ВНС; описание и анализ на стенограмите на Конституционната комисия (КК) във ВНС; описание и анализ на предложения за СС, направени извън КК,(СЦ 1на проекта); • изготвяне на доклад-анализ за взетите решения по отношение на СВ. В рамките на доклада ще бъдат картографирани решенията, определили рамките на съдебната система след приемане на КРБ 1991,; • Изготвяне доклад-анализ за последващите решения за ЗИД на КРБ (принос към цел 1 на процедурата и СЦ 1 на проекта); • изготвяне на он-лайн интерактивен архив на развитието на КРБ с улеснен достъп. Събираните данни ще подпомагат процеса на модернизация на системата и мониторинга на съдебната реформа като осигурява хронологичен запис на постиженията на постигнатото. Архивът ще е достъпен през гражданската платформа за проследяване и оценка на Съдебната система www.betterjustice.bg. Членовете на гражданската коалиция за наблюдение и оценка на развитието на СС ще бъдат насърчавани да са активни в коментарите си и оценките си за взетите решения (СЦ 2). Изпълнението на дейност 1 ще бъде осигурено от експертите по проекта, за които са предвидени преки разходи за персонал, а именно: Проф. Нели Огнянова-старши експерт – методическо ръководство на изследването и доклад-анализа, консултира експертите в изследването и оформя окончателно доклада. Владислав Славов-старши експерт-отговаря за картографирането на заседанията на КК, отговаря за оформянето на оценките по отношение на взетите от ВНС решения. Полина Цонева – старши експерт – отговаря за осигуряване на информацията и частта на доклада, посветен на решенията на ВНС Мария Николова-старши експерт, отговаря за онлайн архива, за частта от доклада, свързана с проектите на КРБ Емил Георгиев – старши експерт, отговаря за картографиране и анализ на предложенията, свързани със СС, направени между четенията ВНС. Тихомира Трифонова – старши експерт, отговаря за частта от доклада свързана с оценка на решенията. Галина Маринска – старши експерт, отговаря изготвяне на частта от доклада за промените след ВНС, както и за решенията на КС по отношение на СС. Логистиката при изпълнението на дейност 1 ще бъде осигурена от екипа за организация и управление на проекта., Договорена стойност: 25 176.00 , Отчетена стойност: 25 176.00
  • Дейност: Проучване на конституционни модела на съдебната власт в ДЧ на ЕС: Дейност 2 включва проучване на конституционните/устройствените модели на съдебната власт в държавите членки на ЕС. Моделите на организация на съдебните системи в държавите членки на ЕС варират в зависимост както от конституционната организация на държавата, така и от правната традиция, наложила се в съответната държава. Независимо от модела, той винаги е вдъхновен от признаването на факта, че защитата на основния принцип на справедлив процес в разумен срок е ключов елемент на гладкото функциониране на системат. Съответно, той се основава на предпоставката, че какъвто и да е моделът на националната правосъдна система или правната традиция, в която се основава, продължителността на производството, броят на висящите дела и способността на съдилищата да се справят с натовареността - макар и не изчерпателни - са съществени параметри на ефективна правосъдна система. В тази светлина ще бъдат разгледани моделите на съдебни системи на държавите членки, и по специално в тяхното разположение спрямо законодателната и изпълнителната власт, но също и по отношение на осигуряване на функционалната независимост на прокуратурата и осигуряването на справедлив процес. В рамките на дейност 2 ще бъдат проучване и очертаване на възможност за пренасяне на добри практики и иновативни решения, като за целта ще бъдат изпълнени следните задачи: - Общо описание и класификация на конституционните/устройствените модели на съдебната власт в ДЧ; - В зависимост от класификацията подбор на поне 3 модела и за всеки от моделите избор по една ДЧ, чийто модел да бъде разработен подробно; - Проучване на моделите на поне 3 ДЧ и изваждане на приложими елементи от модела (СЦ 3 на проекта); - Изготвяне на доклад -проучване на практиките на ДЧ. Сравнението на българския модел с изведени не по-малко от 3 модела на СС в ДЧ на ЕС, ще даде възможност за формулиране на препоръки за усъвършенстване на модела и формулиране на поне два сценария за развитие, с което пряко отговаря на цел № 2 на процедурата. Изпълнението на дейност 2 ще бъде осигурено от експертите по проекта, за които са предвидени преки разходи за персонал, а именно: Проф. Нели Огнянова-старши експерт – отговаря за общото проучване на конституционните модели на съдебната власт в ДЧ, тяхната класификация и за избор на поне 3 ДЧ за подробно проучване. Владислав Славов-старши експерт-отговаря за определяне на степента на съответствие с българския модел на съдебната власт, участва в подбора на проучваните държави, консултира експертите при проучванията. Полина Цонева – старши експерт – участва в осигуряване общото проучване на ДЧ и проучването на модела на ДЧ. Мария Николова-старши експерт – участва в общото проучване и в подробното проучване на ДЧ. Емил Георгиев – старши експерт – съвместно в Владислав Славов определя степента на съответствие на моделите. Участва в оценяване приложимостта на моделите. Тихомира Трифонова – старши експерт, отговаря методиката за определяне на добри практики и модели и приложимостта им в България. Участва в проучванията на ДЧ. Галина Маринска – старши експерт, участва в общото проучване и в подробното проучване на ДЧ Логистиката при изпълнението на дейност 2 ще бъде осигурена от екипа за организация и управление на проекта., Договорена стойност: 21 144.00 , Отчетена стойност: 21 144.00
  • Дейност: Формулиране на перспективи пред развитието на модела на съдебната власт и провеждане на публични обсъждания по тях: Дейност 3 включва изпълнението на следните задачи: – Разработване на референтни модели за развитие на съдебната власт въз основа на конституционния модел (дейност 1) и конституционните модели в ДЧ (дейност 2); – планиране и организация на публични обсъждания по референтните модели с целевите групи и заинтересованите страни; – документиране и анализ на обратната връзка от страна на целевите групи и заинтересованите страни по отношение на представения референтните модели с оглед тяхното отразяване; – Разработване на поне два сценария за развитие на модела на съдебната власт, представянето му през заинтересованите страни и целевите групи; – Извеждане на препоръки и изпращането им в съответствие с чл. 26 от ЗНА до заинтересованите органи. Изпълнението на дейност 3 е свързано с постигането на 4-та и 5 та специфични цели на проекта, както и с постигането на 2 и 1 цел на процедурата. Целта на дейност 3 е постигане на активно информирано включване на неправителствения сектор в процеса на разработване перспективите за развитие на модела на съдебната власт. Изпълнението на дейност 3 ще бъде осигурено от експертите по проекта, за които са предвидени преки разходи за персонал, а именно: Проф. Нели Огнянова-старши експерт – участва в разработване на референтни модели за развитие на съдебната власт въз основа на конституционния модел и конституционните модели в ДЧ; публичните обсъждания и извеждането на препоръки; Владислав Славов-старши експерт-отговаря за разработване на референтни модели за развитие на съдебната власт и извеждането на препоръки за перспективите за развитие; участва в публичните обсъждания. Полина Цонева – старши експерт – отговаря за документиране и анализ на обратната връзка; участва в публичните обсъждания. Мария Николова-старши експерт – участва при формулиране и визуализиране на референтните модел; документиране и анализ на обратната връзка; участва в публичните обсъждания; Емил Георгиев – старши експерт – участва във формулиране на референтните модели, извеждането на сценарии за развитие на СС; участва в публичните обсъждания. Тихомира Трифонова – старши експерт, отговаря за провеждането на публичните обсъждания и формулиране на резултатите от тях. Галина Маринска – старши експерт, участва във формулиране на референтните модели, извеждането на сценарии за развитие модела на СС; участва в публичните обсъждания. Логистиката при изпълнението на дейност 3, включително техническото осигуряване на публичните обсъждания ще бъде осигурена от екипа за организация и управление на проекта., Договорена стойност: 17 112.00 , Отчетена стойност: 17 112.00
  • Дейност: Информация и комуникации по проекта: Дейността предвижда популяризиране на дейностите по проекта и информиране на широката общественост и заинтересованите страни за целите, дейностите и очакваните резултати от проекта. Дейността е заложена в проекта съгласно изискванията на програмата . Целта на дейността е да се популяризира финансовата помощ на ЕС, съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. като се предостави информация за целите, дейностите и очакваните резултати от проекта да достигне до представителите на целевите групи и широк кръг от заинтересовани лица. В рамките на тази дейност е предвидено разработване и разпространите на: – брошура, популяризираща услугите, предлагани по проекта – 100 бр.; – плакати, представящи целите и очакваните резултати от проекта – 20 бр., които ще бъдат поставени на подходящи места в сгради на съдебната система; – информация за проекта, качена на интернет страниците на ЦМП и ЦИИ. На страниците периодично ще се качва информация за хода на проекта, предстоящите за изпълнение дейности – най-малко 6 информационни материала; – публикации в интернет медии за резултатите от проекта – 6 бр. – информационни табели – 2 бр., отразяващи финансовата помощ на ЕС, поставени в ЦМП и ЦИИ. Чрез изпълнение на настоящата дейност ще се постигне популяризиране на целите на проекта и Оперативна програма "Добро управление" и визуализация на финансовия принос на Европейския съюз чрез Европейския социален фонд, както и популяризиране на постигнатите по проекта резултати и създаване на положителна обществена нагласа по отношение на процесите на модернизация на съдебната система. Всички материали изготвяни в рамките на проекта ще бъдат оформени съгласно изискванията за обозначаване, че проектът се изпълнява по Оперативна програма "Добро управление", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. При изработката на всички материали, свързани с изпълнението на проекта ще бъдат спазвани Национална комуникационна стратегия 2014 – 2020 г. и Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Дейността ще бъде изпълнена от екипа за организация и управление на проекта, при стриктно спазване на изискванията, определение в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. за изпълнението на дейност 6 не са предвидени преки разходи за персонал., Договорена стойност: 0.00 , Отчетена стойност: 15 302.40

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ФОНДАЦИЯ "ЦЕНТЪР ЗА ИМИГРАЦИЯ И ИНТЕГРАЦИЯ", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 9 676.80
Изпълнители
  • Изпълнител: Мария, Договорена стойност по проекта*: 10 752.00 , Отчетена стойност**: 10 752.00
  • Изпълнител: Нели, Договорена стойност по проекта*: 7 168.00 , Отчетена стойност**: 7 168.00
  • Изпълнител: Емил, Договорена стойност по проекта*: 5 376.00 , Отчетена стойност**: 5 376.00
  • Изпълнител: ТИХОМИРА, Договорена стойност по проекта*: 10 752.00 , Отчетена стойност**: 10 752.00
  • Изпълнител: Галина, Договорена стойност по проекта*: 13 440.00 , Отчетена стойност**: 13 440.00
  • Изпълнител: Владислав, Договорена стойност по проекта*: 4 928.00 , Отчетена стойност**: 4 928.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики и оценки, свързани с дейността на съдебната система, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00
Индикатор 2 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 88 804.80 BGN
БФП 88 804.80 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 88 804.80 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN