Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-1.006-0001-C02
Наименование на проекта Създаване, надграждане и интеграция на информационни системи и регистри на НАЦИД, за подобряване на процеса по предоставяне на административни и справочни услуги
Бенефициент 831604711 НАЦИОНАЛЕН ЦЕНТЪР ЗА ИНФОРМАЦИЯ И ДОКУМЕНТАЦИЯ
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 27.11.2018
Дата на стартиране 28.03.2017
Дата на приключване 31.12.2020
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектът ще осигури подкрепа за  създаване, надграждане и интеграция на ИС и регистри на НАЦИД, с оглед подобряване на процеса по предоставяне на административни и справочни услуги.  Чрез него ще се подпомогне развитието на една от секторните системи на електронното управление -  е-наука.
Ще бъде надграден Регистъра за научна дейност,  което съществено ще допринесе за по-лесно намиране на партньори за съвместни научни изследвания, по-добро управление на научните проекти и по-ефективен мониторинг на резултатите от участието в национални и международни програми за научни изследвания и развитие.
Ще бъдат изградени следните 3 нови регистъра: 
1. Регистър на академичния състав
2. Регистър на съвременни български научни издания, реферирани и индексирани в световноизвестни бази данни с научна информация
3. Национален референтен регистър на съвременни български научни издания с научно рецензиране
Създаването на тези регистри ще осигури публична информация за лицата с придобита образователна и научна степен „доктор“ и научна степен „доктор на науките“, хабилитираните лица, лицата на длъжност асистент и главен асистент, както и за защитените дисертационни трудове. По този начин ще се осигури прозрачност и достъпност до цялата информация, свързана с академичната общност.
Предвиденото в проекта надграждане на Регистъра и ИС на издадените удостоверения APOSTILLE цели издаване на апостил в електронен формат с цифров сертификат и цифрова проверка на апостила и документа. 
В рамките на проекта се предвижда и създаването на ИС и ЕАУ за признаване на ОНС доктор и НС доктор на науките.
Интеграцията на регистрите и системите на НАЦИД, предвидена по проекта ще осигури качествена, надеждна и достъпна информация в областта на науката и образованието и ще допринесе за съхранение и предоставяне на цялата информация на едно място, оптимизирани функционалности и увеличена ефективност на работа.
Дейности
  • Дейност: Надграждане на Регистъра за научната дейност в Република България : Регистърът за научната дейност ще бъде надграден чрез включване на нови модули и разширяване на функционалности на съществуващите, които ще допринесат за изпълнението на предвидените в Закона за насърчаване на научните изследвания (ЗННИ) функции, в т.ч. по-лесно намиране на партньори за съвместни научни изследвания, по-добро управление на научните проекти и по-ефективен мониторинг на резултатите от участието в национални и международни програми за научни изследвания и развитие. Всички нови модули ще бъдат изградени като част от общата функционалност на Регистъра за научната дейност в Република България, като за целите на информационната осигуреност на новите модули ще бъдат изградени и интеграционни интерфейси с външни източници на информация. Ще бъдат разработени и публично достъпни електронни услуги, позволяващи заявяване на вписвания в Регистъра и удостоверяване на вписани научни организации. В рамките на дейността ще бъде извършено следното: 1. Анализ на съществуващите информационни масиви и източници в електронен, хартиен, структуриран и неструктуриран вид и разработване на концепция за интегрирането на информацията в единен Регистър за научната дейност и предложения за нормативни промени. Ще бъдат анализирани: данните в Регистъра и съответствието им с изискванията на текущата нормативна уредба и моделите, поддържани от Европейска организация за информационни системи за научни изследвания (EuroCRIS); данните в Регистъра и съответствието им с изискванията на показателите за анализ и оценка на дейността на организациите, занимаващи се с научна дейност в Република България; данните в Регистъра по отношение на пълнота и коректност и оценка на ресурсите, необходими за тяхното попълване и актуализиране; външните информационни източници, съдържащи информация, която може да се използва за обезпечаване на данни за обектите в Регистъра и показателите за анализ и оценка на дейността на организациите, занимаващи се с научна дейност в Република България. Ще бъде разработена концепция за интегрирането на информацията от всички източници в единен Регистър за научната дейност и ще бъдат изготвени предложения за нормативни изменения и допълнения и мотиви към предложенията. 2. Изготвяне на детайлна техническа спецификация (системен проект) на необходимите промени и доработки на Регистъра за научна дейност. На база на направения анализ на съществуващото положение и практика, анализ на изискванията и законодателството и изготвената концепция ще бъде изготвена детайлна техническа спецификация на необходимите промени и доработки в съществуващите модули на Регистъра, новите модули на Регистъра и архитектурата на Регистъра. 3. Технологична разработка на модулите на Регистъра и интеграционните интерфейси с други системи. Ще бъдат доработени съществуващите и разработени нови софтуерни модули на Регистъра, както и интерфейси за интеграция с други регистри, които се поддържат от МОН и негови второстепенни разпоредители, като минимум регистърът на висшите училища и регистрите на академичния състав. Ще бъдат разработени публично достъпни 4 бр. електронни услуги. 4. Допълване на данни в Регистъра, приемателно тестване, внедряване и обучение. Ще се извърши миграция, въвеждане, валидиране и интегриране на данните в регистъра. Регистърът за научната дейност ще бъде внедрен в реална работна среда. Ще бъде проведено обучение на служители на НАЦИД за работа с променените, доработени и новоразработени софтуерни модули. Обучението ще се проведе в 2 сесии, първата за потребители (минимум двама експерта от НАЦИД), а втората сесия за администратори на Регистъра (минимум 1 експерт от НАЦИД). 5.Гаранционна поддръжка на Регистъра за научната дейност за период от 24 месеца. , Договорена стойност: 1 138 800.00 , Отчетена стойност: 1 162 664.00
  • Дейност: Изграждане на електронен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове: Със Закона за изменение и допълнение на Закона за развитието на академичния състав в Република България (ЗРАСРБ) (обн. ДВ, бр. 30 от 3 април 2018 г.) на министъра на образованието и науката чрез НАЦИД се възлага създаването и поддържането на публичен регистър като електронна база данни, в който се вписват: • Лицата, придобили образователна и научна степен „доктор“ и/или научна степен „доктор на науките“ във висше училище или научна организация в Република България; • Лицата с придобити научни степени в чужбина, признати по законоустановения ред; • Защитените дисертационни трудове; • Хабилитираните лица в Република България; • Лицата на академични длъжности „асистент” и „главен асистент”. Към датата на влизане на измененията на закона текущото състояние в НАЦИД представлява поддържане на база данни в електронен вид, съдържаща информация за защитени дисертационни трудове и списък на хабилитираните лица в Република България. Съществуващата база данни не отговаря на изискванията на последните изменения в Закона за развитието на академичния състав в Република България и на изискванията на Закона за електронно управление и подзаконовата нормативна уредба по неговото прилагане. С реализирането на настоящата дейност ще се осъществи създаването на електронен публичен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове съгласно чл. 2а от Закона за развитието на академичния състав в Република България. Целите на дейността са: • Създаване и поддържане на публичен регистър като електронна база данни, в който се вписват изискваните от ЗРАСРБ данни; • Реализиране на електронни услуги за вписване и промяна на обстоятелства в регистъра; • Създаване и поддържане на архив на защитените дисертационни трудове в електронен и печатен формат с публичен достъп; • Публикуване на информация за обявените конкурси. Ще бъде извършено проектиране, изграждане и внедряване на специализирана информационна система, обслужваща регистъра. За постигането на целите в рамките на дейността ще бъдат извършени следните под-дейности: • Под - дейност 1: Технологична разработка на информационната система; • Под - дейност 2: Първоначално попълване на данни в регистъра; • Под - дейност 3: Разработване на вътрешни документи с нормативен характер, необходими във връзка с водене и поддържане на регистъра. • Под – дейност 4: Провеждане на обучения за администриране и работа с информационната система на 260 администратори и потребители – служители на НАЦИД, висши училища, институти на БАН и ССА и акредитирани болници. , Договорена стойност: 1 198 800.00 , Отчетена стойност: 1 234 764.00
  • Дейност: Надграждане на Регистъра на издадените удостоверения APOSTILLE и предоставяне на електронни административни услуги: НАЦИД е определен за държавния орган, издаващ удостоверенията Apostille на образователни и удостоверителни документи, издавани от висшите училища, от институциите в системата на предучилищното, училищното и професионалното образование и обучение и от Министерството на образованието и науката и неговите звена чрез извършената промяна в Декларацията по чл. 6, ал. 1 към Закон за ратифициране на Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове (обн. ДВ., бр. 87 от 19 Октомври 2018 г.). Към настоящия момент се предоставят 4 административни услуги на ниво 1, както следва: • Издаване на удостоверение Аpostille на образователни и удостоверителни документи, издавани от институциите в системата на предучилищното, училищното и професионалното образование и обучение; • Издаване на удостоверение Аpostille на образователни и удостоверителни документи, издадени от висшите училища и научните организации; • Вътрешна комплексна административна услуга по издаване на удостоверение Apostille на Удостоверение за професионална квалификация по нерегулирана професия, придобита на територията на Република България, необходимо за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава”; • Комплексна административна услуга по издаване на удостоверение Apostille на Удостоверение за ползване правата на завършили образователно-квалификационни степени на граждани, придобили полувисше и висше образование до 27.12.1995 г. и висше образование на образователно-квалификационна степен „специалист по…” в страната.” между МОН и НАЦИД. В настоящия момент системата за издаване на Apostille на образователни и удостоверителни документи не съответства напълно на Заключенията и препоръките на Специалната комисия по практическото функциониране на Конвенцията (10th International Forum on the electronic Apostille Program (e-APP), CONCLUSIONS amp; RECOMMENDATIONS), приети на 10 международна среща през ноември 2016 г. в Хага. За 2017 г. са издадени 23 778 бр. Apostille, а от началото на 2018 г. до края на октомври около 19 000 бр. За да бъде в съответствие с изискванията на e-APP (за е-Apostille и е-Register), системата за издаване на Apostille се нуждае от усъвършенстване за достигане на Category 3 Advanced, а именно издаване на Apostille в електронен формат с цифров сертификат и цифрова проверка на апостила и документа. С оглед честотата на предоставяне на тези административни услуги, от изключителна важност ще бъде предоставянето им като електронни от ниво 4. Въвеждането на е-Apostille ще представлява иновация, която към настоящия момент се прилага само в няколко държави в ЕС. Използването на съвременни технологии за издаване на Apostille и надграждането на електронния Регистър носи категорични ползи, като съкращаване на времето и разходите за процеса, включително и използването на хартия, елиминиране на възможностите за фалшификация, бързо и лесно потвърждаване на Apostille от държавата по местоназначение и др. За изпълнение на дейността се предвижда да бъдат извършени следните под-дейности: • Под-дейност 1: Проектиране • Под-дейност 2: Надграждане на вътрешната част на регистъра с нови модули • Под-дейност 3: Надграждане на публичната част на регистъра • Под-дейност 4: Внедряване , Договорена стойност: 835 771.15 , Отчетена стойност: 835 769.11
  • Дейност: Създаване на информационна система и електронни административни услуги за признаване на ОНС „доктор“ и НС „доктор на науките“, придобити в чужбина: С измененията в Закона за развитието на академичния състав в Република България /в сила от 04.05.2018 г./ във функциите на НАЦИД е включено предоставянето на 2 нови административни услуги по признаване на образователна и научна степен „доктор” и научна степен „доктор на науките”, придобити в чужбина. Това е една нова за НАЦИД дейност, в известна степен сходна с до сега извършваната дейност по признаване на дипломи за висше образование, придобито в чуждестранни висши училища. Поради това, икономически най - изгодно би било създаването на информационна система с нови електронни административни услуги по признаване на научни степени, придобити в чужбина, както и съпътстващите вътрешни работни процеси по изпълнението на тази услуга. Основните дейности по комплексната автоматизация на процедурите по признаване на научни степени, придобити в чужбина, ще включват: • Проектиране; • Създаване на информационна система с модул за автоматизиране вътрешните работни процеси по признаване на придобити в чужбина образователна и научна степен „Доктор“ и научна степен „Доктор на науките“; • Разработване на 2 нови електронни административни услуги ниво 3 /поради липса на заплащане/ по признаване на придобити в чужбина научни степени; • Внедряване. Реализирането на тази дейност е изцяло в полза на гражданите и бизнеса, както от гл. т. на спестяване на време, така и за облекчаване на административната процедура по признаване чрез съкращаване на сроковете при осъществена автоматизация на процесите. , Договорена стойност: 275 054.28 , Отчетена стойност: 275 081.95
  • Дейност: Изграждане на нови регистри и интеграция на регистри и системи, поддържани от НАЦИД за осигуряване на качествена, надеждна и достъпна статистическа и справочна информация в областта на науката и образованието: Към настоящия момент в НАЦИД се поддържат различни информационни системи и регистри, които съдържат множество данни. В регистъра за научната дейност се поддържат данни за научните организации в Република България. В Регистъра на академичния състав нормативно определени за поддържане са данните за: • Лицата, придобили ОНС „доктор“ и/или НС „доктор на науките“; • Лицата с придобити НС в чужбина, признати по законоустановения ред; • Защитените дисертационни трудове; • Хабилитираните лица в Република България; НАЦИД поддържа също Национален референтен списък на съвременни български научни издания с научно рецензиране, които прилагат предварително научно рецензиране на предложените за печат публикации. В този списък са включени издания, за които висши училища, научни и други организации – издатели са декларирали прилагането на предварително научно рецензиране при подбора на публикациите. Друг важен списък е този на реферираните и индексирани издания. Списъкът съдържа информация за българските научни издания, реферирани и индексирани в световноизвестните бази данни Scopus и Web of Science. Въпреки различните нормативни основания за воденето на регистрите от НАЦИД, поддържаните в тях данни в голяма степен са взаимосвързани. Опитът към момента показва, че използването на различни информационни системи със самостоятелни и отделни бази данни води до неоптимална работа с регистрите, затруднено синхронизиране и едновременно поддържане на данните в отделните регистри, дублиране на данни, невъзможност за извършване на обобщени справки, изискващи данни от различните регистри и т.н. Това налага извода, че за да могат оптимално да се поддържат регистрите е необходима тяхната интеграция. От друга страна поради обособяването на НАЦИД като звено за информационно осигуряване на сектор „Наука“ в бъдеще се очаква преминаване към НАЦИД и на други регистри, които ще се водят в електронен вид и ще предоставят електронни услуги. Горепосоченото е предпоставка за създаването на единен подход и информационен модел за съхранение и предоставяне на данните от различните регистри, поддържани от НАЦИД. Това най-ефективно ще се постигне чрез интеграция на регистрите, поддържани от НАЦИД. Интеграцията ще допринесе общите данни между регистрите да не се дублират, да бъдат оптимизирани и приведени в консистентен вид. В рамките на тази дейност ще бъдат проведени обучения на крайни потребители за работа с всички нови функционалности, разработени във връзка с интеграцията на регистрите и системите. За изпълнение на дейността се предвижда да бъдат извършени следните под-дейности: Под - дейност 1: Проектиране Под - дейност 2: Създаване на регистър „Национален референтен регистър на съвременни български научни издания с научно рецензиране“ и предоставяне на нова електронна административнауслуга за заявяване на вписване Под - дейност 3: Създаване на Регистър на съвременни български научни издания, реферирани и индексирани в световноизвестни бази данни с научна информация Под - дейност 4: Интеграция на взаимосвързаните регистри и системи – включително Регистър за научната дейност, Регистър на академичния състав, Информационна система за признаване на научни степени, придобити в чужбина, и двата новосъздадени регистъра. Под-дейност 5: Обучение на крайни потребители за работа с всички нови функционалности, разработени във връзка с интеграцията на регистрите и системите, минимум 250 човека – служители на НАЦИД, МОН, висши училища, институти на БАН и ССА, акредитирани болници в минимум 3 различни града София, Пловдив и Варна Под-дейност 6: Внедряване , Договорена стойност: 1 114 681.37 , Отчетена стойност: 1 115 084.75

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: ИНТЕГРИТИ КОНСУЛТИНГ ООД, Договорена стойност по проекта*: 32 760.00 , Отчетена стойност**: 32 760.00
  • Изпълнител: Делина, Договорена стойност по проекта*: 5 800.00 , Отчетена стойност**: 5 800.00
  • Изпълнител: АБАТИ АД, Договорена стойност по проекта*: 1 128 800.00 , Отчетена стойност**: 1 128 800.00
  • Изпълнител: Стоун Компютърс АД, Договорена стойност по проекта*: 2 288 400.00 , Отчетена стойност**: 2 288 400.00
  • Изпълнител: Петър, Договорена стойност по проекта*: 5 900.00 , Отчетена стойност**: 5 900.00
  • Изпълнител: ДУО СОФТ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 799 999.99 , Отчетена стойност**: 799 999.99
  • Изпълнител: Джи Ди Би Сол ООД, Договорена стойност по проекта*: 252 000.00 , Отчетена стойност**: 252 000.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой проекти за развитие на секторните системи на е-управление (е-обществени поръчки, е-здравеопазване, е-митници, е-архивиране, е-осигуряване и др.), Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 2 Брой подкрепени регистри, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 5.00 , Достигната стойност: 5.00
Индикатор 3 Подкрепени електронни услуги за предоставянето им в транзакционен режим, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 9.00 , Достигната стойност: 9.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 4 689 683.19 BGN
БФП 4 689 683.19 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 4 689 683.19 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Избор на външен ИТ експерт за участие в комисия, Прогнозна стойност: 6 000.00
  • Обособена позиция 1: Избор на външен ИТ експерт за участие в комисия
    Изпълнител: Делина
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 5 800.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Избор на външен правен експерт за участие в комисия, Прогнозна стойност: 6 000.00
  • Обособена позиция 1: Избор на външен правен експерт за участие в комисия
    Изпълнител: Петър
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 5 900.00
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Надграждане на Регистъра за научната дейност в Република България с включване на нови модули и разширяване на функционалности на съществуващите, Прогнозна стойност: 1 138 800.00
  • Обособена позиция 1: Надграждане на Регистъра за научната дейност в Република България с включване на нови модули и разширяване на функционалности на съществуващите
    Изпълнител: АБАТИ АД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 1 128 800.00
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Разработване на технически задания , Прогнозна стойност: 33 000.00
  • Обособена позиция 1: Разработване на технически задания
    Изпълнител: ИНТЕГРИТИ КОНСУЛТИНГ ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 32 760.00
Процедура 5 Предмет на предвидената процедура: Създаване на електронен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове, Прогнозна стойност: 1 198 800.00
  • Обособена позиция 1: Създаване на електронен регистър на академичния състав и защитените дисертационни трудове
    Изпълнител: Стоун Компютърс АД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 1 198 800.00
Процедура 6 Предмет на предвидената процедура: Създаване, надграждане и интеграция на информационни системи и регистри на НАЦИД, Прогнозна стойност: 1 790 000.00
  • Обособена позиция 1: Надграждане на информационни системи и регистри на Национален център за информация и документация, с три обособени позиции: Обособена позиция № 1 – „Надграждане на Регистъра на издадените удостоверения APOSTILLE и предоставяне на електронни административни услуги“
    Изпълнител: ДУО СОФТ ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 799 999.99
  • Обособена позиция 2: Надграждане на информационни системи и регистри на Национален център за информация и документация, с три обособени позиции: Обособена позиция № 2 – „Създаване на информационна система и електронни административни услуги за признаване на образователна и научна степен „доктор“ и научна степен „доктор на науките“, придобити в чужбина“
    Изпълнител: Джи Ди Би Сол ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 252 000.00
  • Обособена позиция 3: Надграждане на информационни системи и регистри на Национален център за информация и документация, с три обособени позиции: Обособена позиция № 3 – „Изграждане на нови регистри и интеграция на регистри и системи, поддържани от НАЦИД за осигуряване на качествена, надеждна и достъпна статистическа и справочна информация в областта на науката и образованието“
    Изпълнител: Стоун Компютърс АД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 1 089 600.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN