Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 969 дървета
English

Програма: Околна среда

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът обхваща подготовка и представяне за одобрение на план за действие за вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal). Планирани са всички необходими дейности съгласно Наредба № 5 от 1.08.2003 г. за условията и реда за разработване на планове за действие за растителни и животински видове, издадена от министъра на околната среда и водите и министъра на земеделието и горите, обн. ДВ. бр.73 от 19.08.2003 г. (Наредба 5/ 2003 г.).:
- Събиране и анализ на наличните данни и информация за видовете;
- Извършване на теренни проучвания и анализиране на данните от тях;
- Разработване на проект на План за действие;
- Провеждане на обществени обсъждания на разработения План за действие;
- Иницииране на процедура по чл. 2, ал. 2 от Наредба  за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони, приета с ПМС № 201 от 31.08.2007 г., oбн. ДВ. бр.73 от 11.09.2007 г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.3 от 5.01.2018 г.;
- Внасяне на плана в Министерство на околната среда и водите за разглеждане от Националния съвет по биологично разнообразие и за последващо представяне за одобрение от министъра на околната среда и водите;
 - Отразяване на бележки в хода на процедурата по одобряване на плана, при необходимост.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка на проектното предложение и спомагателни дейности за изпълнение на проекта: Дейност 1 обхваща на първо място подготовката на проектното предложение. Дейността включва извършване на експертни анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение, вкл.: - Планиране на дейностите, необходими за разработване на План за действие за вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal), извършено през 2013 г., по чл. 17 от Директива 92/43/ЕИО на Съвета от 21 май 1992 година за опазване на естествените местообитания и на дивата флора и фауна (Директива за хабитатите). Данните от последното докладване (от 2019 г.), ще бъдат отразени след одобряване от Европейската комисия; - Подбор и описание на най-подходящия подход за теренни проучвания на за вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal); - Анализ на обема и сезонния характер на работата на терен и определяне на необходимото оборудване, числеността на екипа за теренна работа, както и графика за изпълнение на проекта. Дейност 1 обхваща и спомагателни дейности за изпълнение на проекта. Предвиден е задълбочен анализ на наличните данни и информация за вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal), вкл.: - Заданието за разработване на план за вида за следващите 10 години, одобрено от министъра на околната среда и водите; - Данните от двете докладвания на България по чл. 17 от Директивата за хабитатите; - Данни от проведени теренни проучвания от Изпълнителната агенция по околна среда; - Научни публикации за видовете; - Данни и резултати от проекти, включващи дейности за вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal); - Анализ на налични документи на национално ниво и ниво ЕС, вкл. Национална приоритетна рамка за действие за НАТУРА 2000; - Други приложими документи. Документацията за възлагане и провеждане на поръчка по реда на Постановление № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обн. ДВ. бр.52 от 08.07.2016 г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.68 от 22.08.2017 г. (ПМС 160/ 2016 г.), ще се разработи в рамките на дейността по организация и управление. Това е приложимо, когато разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ. 20 600.00 20 000.00
Подготовка на проект на План за действие за вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal) в България, вкл. дейности във връзка със съгласуване на проекта в рамките на процедурата за одобряване на Плана за действие: Подготовката на проект на Плана за действие за вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal) ще се извърши при стриктно спазване на Наредба 5/ 2003 г. и на одобреното Задание. Отделните раздели на документа ще включват най-малко описание на биологичните особености и екологични изисквания на вида; оценка на разпространението и състоянието на популациите на вида, както и на условията в неговите природни местообитания; данни за заплахите и лимитиращите фактори; възстановителни, поддържащи и други природозащитни мерки за вида, включително мерки за опазване извън естествената му среда, ако се налагат такива; мерки за ограничаване на разпространението или отстраняване на неместен вид в случай на доказана необходимост; възстановителни или поддържащи мерки за местообитанията на вида; мерки за възстановяване на природните местообитания след ограничаване разпространението или отстраняването на неместен вид, ако са необходими такива; мерки за наблюдение и контрол върху изпълнението и ефекта от осъществените дейности; бюджет и график за реализиране на дейностите. Всички раздели ще бъдат разработени в съответствие с набраните данни и информация, извършените анализи и резултатите от тях. В рамките на Дейност 2 подготвеният проект на план за действие ще бъде подложен на процедура по чл. 2, ал. 2 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. В тази връзка се предвижда да бъде внесено в МОСВ уведомление по чл. 10, ал. 1 от същата наредба. Графикът за изпълнение на дейността е планиран така, че преценката да е налична при внасянето на плана за действие за разглеждане от Националния съвет по биологично разнообразие. За да се гарантира възможно най-високо качество на подготвения документ, същият ще бъде подложен на обществено обсъждане, независимо че Наредба 5/ 2003 г. не въвежда категорично подобно изискване. Бенефициентът ще обяви чрез средствата за масово осведомяване най-малко 20 дни предварително датата, часа, мястото и предмета на общественото обсъждане, както и мястото, където проектът е на разположение на заинтересуваните; Писмено ще бъдат уведомени, заинтересуваните централни ведомства, научни и академични институти за обстоятелствата по в същия срок; По време на представянето на проектът на план ще воден протокол за изразените становища, бележки и препоръки; Целесъобразните бележки и препоръки ще бъдат отразени в документа; Ще се изготви мотивирана справка за неотразените бележки и препоръки. Протоколът от общественото обсъждане и справката за неотразените бележки и препоръки ще бъдат приложени към проекта на план. Проектът на плана за действие ще бъде внесен (в два екземпляра) в Министерството на околната среда и водите за съгласуване. В случай че проектът на план бъде върнат, бенефициентът ще отстрани констатираните пропуски. При насрочване на дата за разглеждане на проекта на план на Национален съвет по биологичното разнообразие (НСБР) ще бъде осигурено присъствие на представител на бенефициента, който ще представи проекта на план и ще вземе отношение в случай на необходимост по време на обсъжданията. В случай че съветът върне проекта на план за действие с конкретни указания, същият ще бъде преработен от екипа на бенефициента. Необходимостта от отразяване на бележки произтича от изискванията на Наредба 5/ 2003 г., съгласно която: В едномесечен срок от внасяне на проекта министърът на околната среда и водите или упълномощено от него лице го съгласува или мотивирано го връща на възложителя, съответно на изпълнителя (когато възложител е министърът на околната среда и водите), при констатиране на: 1. пропуски от процедурен характер; 2. пропуски в съдържанието му спрямо утвърденото задание; 3. предвидени мерки и/или дейности в нарушение на изисквания, залегнали в действащи нормативни актове. /Продължава в поле "Начин на изпълнение"/ 50 080.00 48 450.96
Теренни проучвания на вида Карпатска тоция (Tozzia alpinа L. subsp. carpathica (Wol) Dostal): Планираните в рамките на Дейност 3 теренни проучвания (2 експерта) ще дадат по-голяма достоверност на данните, респективно по-високо качество на плана. Проучванията ще позволят да се проследят измененията в природозащитното състояние, да бъдат идентифицирани максимално много източници на въздействие върху природозащитното състояние, да се създаде основа за бъдещи научно-обосновани практични мерки за подобряване на ПС, които да залегнат в ПД. ПС на целеви вид се смята за благоприятно когато: - Естествения ареал на вида не се намалява и няма изгледи да намалее в обозримо бъдеще; - Данните за популационната динамика показват, че видът е в състояние да съществува за продължителен период от време като жизнеспособен компонент на неговата естествена екосистема; - Има и се очаква да има достатъчно по площ и качество местообитание, което да осигурява дълговременно съществуване на популацията От това следва, че на терен трябва да бъде набрана актуална информация за ареала, популацията, местообитанията на вида и за влиянията и заплахите за него. Това ще стане, чрез изпълнение на следните дейности/методи на терен: АРЕАЛ - Метод: Търсене на вида в потенциалното местообитание в квадрат, като се използват наличните данни от проекта за картиране на разпространението на популациите на вида, както и други налични хронологични данни. Оценка: Присъствие/отсъствие на целевия вид в квадрат. Отчетна единица. Стандартен квадрат 10 × 10 км. Пространствено покритие: Всички квадрати, в които видът е бил регистриран след 1970 г. Анализ и интерпретация на данните: Площта на ареала за биогеографския район се получава като сума от площта на квадратите, в които е регистриран целевия вид. ПОПУЛАЦИЯ - Метод: Отчитане на броя на индивидите в избраните пробни площадки. За Tozzia carpathica не е възможно директно преброяване на всички индивиди поради значителната площ на ареала на вида в страната. Поради това оценката за размера на популацията се основава на директно преброяване на индивидите в избраните пробни площадки и експертна оценка чрез екстраполация. Оценка: Брой индивиди. МЕСТООБИТАНИЕ - Метод на оценка. Оценява се на основата на статистическо моделиране, обвързващо точките на регистрация на вида с конкретни еко-географски променливи, определящи важни характеристики на местообитанието – изготвяне на модел на разпространението чрез използване на софтуера MaxEnt. Отчетна единица: Стратум – площ на местообитанието във всеки биогеографски район в мрежата Натура 2000 и извън нея. ВЛИЯНИЯ И ЗАПЛАХИ – Цел - Оценка на бъдещите перспективи. Използва се стандартен списък на влияния (настоящи заплахи) и заплахи (бъдещи). За целевия вид те са: - Канализиране и отклоняване на води – J02.03 - малки проекти за ВЕЦ, преливници – J02.05.05 - Черпене от повърхностни води – J02.06 - Изсъхване – K01.03 - промяна на състава на видовете (сукцесия) – K02.01 - натрупване на органичен материал – K02.02 - суша и намаляване на валежите – M01.02 Метод. Оценката на влиянията и заплахите се извършва в избраните пробни площадки за мониторинг, както и чрез трансекти в потенциални местообитания на вида във всеки квадрат. Оценка: сборна импактна оценка, основана на оценки за отделните влияния и заплахи по отношение на: а) време, б) обхват, в) интензивност. По време на теренната работа при установяване на локални популации/фрагменти от популации ще се извършва първо надеждна регистрация чрез измерване на GPS координати – снемане на координати на поредица от подробни точки, функция „следа” (tracks) или ще се използва софтуерната функция за очертаване на полигон на GPS устройството. При наличие на мозаечно-петниста структура на популацията ще се засичат координатите на основните популационни фрагменти по аналогичен начин. По-големи по площ находища на популации ще се скицират като полигони върху предварителната карта и GPS устройството въз основа на ясни топографски репери, поредица от точки или „следа”. /Продължава в поле "Начин на изпълнение"/ 16 800.00 16 349.04
Организация и управление на проекта: Организацията и управлението на проекта ще се осъществят чрез създаване на екип за управление на проекта. Екипът за управление ще се състои от следните лица, с които са сключени договори съгласно Кодекса на труда: Ръководител на проекта и Експерт мониторинг (т.е. вътрешни експерти). Ще се покрият основните функции, свързани с организация и управление на проекта: подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. В рамките на дейността ще се изготвят Техническите спецификации и изисквания към изпълнители, както и цялата документация за обявяване на поръчки/ възлагане по реда на ПМС 160/ 2016 г. Разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта ще се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи), дейностите за подготовка на документация за възлагане и провеждане на поръчки се включват в Дейност „Организация и управление на проекта“. Дейността ще обхваща всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. 11 000.00 10 663.43
Информация и комуникация по проекта: Ще се покрият всички задължителни изисквания във връзка с изпълнение на мерки за информация и комуникация по проекта. Дейностите по информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията по Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия (http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf), вкл.: - При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, общото лого за програмен период 2014-2020 г.; - По време на осъществяването на проекта обществеността ще бъде информирана за получената от фондовете подкрепа, чрез: включване на уеб-сайта на кратко описание на проекта, вкл. цели, резултати, финансова подкрепа от ЕС; поставяне на входа на сградата на бенефициента на плакат с информация за проекта; - Участниците в проекта ще бъдат информирани за финансирането от ЕС; - Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че ОПОС се осъществява с помощта на ЕФРР и КФ; Всички описани по-горе дейности ще отговарят на всички технически правила и изисквания. Дейностите по организация и управление и информация и комуникация са остойностени и разходите съобразяват указанията и изискванията на Раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. 1 247.20 1 208.57

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.