Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.009-0133-C01
Наименование на проекта АГОРА: Активни граждани за отговорни решения на администрацията
Бенефициент 176768879 Сдружение "За по-добро бъдеще"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 22.01.2019
Дата на стартиране 22.01.2019
Дата на приключване 22.01.2020
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Южен централен (BG42), Пазарджик (BG423)

Описание

Кратко описание на проекта
Качеството на провежданите местни публични политики е в пряка зависимост от 1) гарантираната прозрачност и 2) включването на всички заинтересовани страни в процесите на формулиране на приоритети, вземане на решения, мониторинг и контрол върху изпълнението. Най-мощният демократичен инструмент за прозрачност, публичност и гражданско включване представляват механизмите за пряко участие на гражданите в местното самоуправление чрез общо събрание на населението, референдум и гражданска инициатива. Успешното прилагане на тези механизми, обаче, изисква определена гражданска и политическа култура, колективна памет, институционална среда. Ето защо у нас тези инструменти се прилагат изключително рядко и с доста съмнителен резултат. В следствие на това местното самоуправление понякога  придобива фасаден характер и прикрива злоупотреби с власт, рефеодализация, икономически зависимости, корупция. 
Проект АГОРА цели да допринесе за по-високо качество на провежданите местни публични политики чрез изработването на адекватен  модел за пряко участие на гражданите в управлението. Ето защо проектът включва 1) задълбочено проучване на факторите, които благоприятстват или възпрепятстват инициативите за пряко участие на гражданите в местното самоуправление и на опита на ЕС в тази посока; 2) детайлен мониторинг на действията на администрацията в изпълнение на решенията на граждански инициативи за пряко участие; 3) работилници за обмяна на опит между активни граждански структури, бизнес, неформални обединения и др., инициирали пряко участие; 4) широка застъпническа, информационна и обучителна кампания за популяризиране на модела за пряко участие на гражданите в местното самоуправление.  
Проектът ще се реализира за 12 месеца на територията на Област Пазарджик в сътрудничество с граждански организации, неформални граждански обединения и Областна управа – Пазарджик.
Дейности
  • Дейност: Знание и власт: проучване на условията за пряко участие на гражданите в процеса на вземане на решения на местно ниво (по метода „анализ на случаи” - case study). (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящият проект започва със задълбочено проучване по метода „анализ на случаи” (case study). Целта на проучването е да идентифицира констелациите/ клъстърите от фактори, които благоприятстват или възпрепятстват инициативите за пряко участие на гражданите в процеса на определяне на приоритетите и вземане на решения на местно ниво. Подобно проучване е от ключово значение, защото до ден днешен у нас не е проведено нито едно широкообхватно изследване по темата. Опитът в прякото участие на гражданите в местното самоуправление е изключително разнороден. Инициативите обикновено са свързани с конкретна тема или актуален социален проблем. Така злободневието на деня фокусира вниманието на обществеността, а институционалният контекст, формата за пряко участие, механизмите за взаимодействие, процедурите за вземане на решение и т.н., остават отвъд полезрението на гражданите и специалистите. А как би било възможно да предпишем „лечение” на тенденциите за изключване на гражданите от обществения живот и отчуждение от процесите на вземане на решения, ако преди това нямаме ясна диагноза на актуалната ситуация и емпирично обосновани каузални зависимости между гражданското включване и факторите на средата, които допринасят за активно въвличане или пък обратно - го саботират? Ето защо в рамките на тази дейност ще бъдат подбрани типологично значими случаи (cases), които ще бъдат изследвани задълбочено в комперативистка перспектива. Това ще позволи да бъдат емпирично валидализирани или отхвърлени различни хипотези, свързани с ролята и относителната тежест, която оказват: темата, гражданската култура, медиите, нормативната рамка, институционалната инфраструктура и т.н. Дейност 1 включва: а) провеждане на 10 бр. дълбочинни интервюта с представители на заинтересованите страни; б) провеждане на 6 бр. фокус-групови дискусии с по 8-12 участници всяка; в) провеждане на анкетно проучване чрез полу-стандартизирано интервю и квотна извадка от 150 респонденти (n ≥ 150). Дейността изисква специфична изследователска компетентност и затова ще бъде възложена на външен изпълнител – професионална агенция с опит и капацитет. Всички изследвания, обаче, ще бъдат извършени в тясно сътрудничество с екипа на проекта – ще бъдат съгласувани темите, методите, въпросниците и т.н. От страна на екипа на проекта ще бъде определен конкретен координатор за изпълнението на тази дейност. , Договорена стойност: 33 116.00 , Отчетена стойност: 33 106.00
  • Дейност: Добри, по-добри, най-добри: изследване на добри практики от ЕС за пряко участие на гражданите чрез „кабинетно проучване” (desk research) (дейност от група №1 на Насоките) : Настоящата дейност № 2 ще се изпълнява паралелно с проучванията по дейност №1. Докато първата дейност е фокусирана върху ситуацията у нас, Дейност 2 се концентрира върху добри практики от страни в ЕС, които са директно свързани с прякото участие на гражданите в местното самоуправление. В рамките на тази дейност ще бъдат проучени достъпни през интернет материали, посветени на прякото гражданско участие в управлението на местно и регионално ниво – например, журналистически публикации, академични изследвания, презентации, доклади от конференции, обсъждания, кръгли маси и т.н. Събраната информация ще бъде анализирана, систематизирана и представена в обзорен доклад. Докладът ще е фокусиран върху конкретни модели за пряко участие, механизми за вземане на решения, процедури за работа, форми за търсене на обратна връзка, принципи на работа, изисквания за публичност и т.н. - всички онези важни условия на средата, които обикновено остават отвъд обхвата на внимание на законодателя, но са решаващи за устойчивото установяване на работещ механизъм за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Събраната чрез desk research информация ще бъде систематизирана не само по формални признаци, но и от гледна точка на социално-икономическия контекст – ще бъдат преднамерено търсени и анализирани примери от страни в ЕС със сходни демографски характеристики, гражданска култура и нормативна рамка като нас, за да може подбраните примери да притежават потенциал за практическа приложимост и в България. Целта на тази дейност е да „разшири хоризонта” при анализирането и обсъждането на темата за прякото участие на гражданите в процесите на формулиране на приоритети и провеждане на публични политики на местно ниво у нас. Същевременно ще се повиши чувствителността на заинтересованите страни към социалния контекст, който прави ефективни моделите за пряко участие – ролята на публичността, на гражданското общество, на културата на съпричастност и солидарност, административният капацитет на институциите и т.н. Докладът от тази дейност ще бъде представен и обсъден на работните ателиета за обмяна на опит и конференцията, която ще се проведе под патронажа на Областна управа – Пазарджик с участието на експерти, целеви групи и заинтересовани страни. Предвижда се докладът да бъде с обем от около 40 стр. и да бъде издаден за разпространение в тираж от 250 копия. , Договорена стойност: 22 524.00 , Отчетена стойност: 22 513.27
  • Дейност: Мерки и теглилки: Разработване на ефективен механизъм за граждански мониторинг (дейност от група №2 от Насоките) : Тази дейност е логично продължение на предходните две дейности – проучванията на 1) ситуацията у нас чрез case study и на 2) опита от ЕС при прилагането на инициативи за пряко участие на гражданите в местното самоуправление чрез desk research. В рамките на настоящата трета дейност по проекта ще бъде изработен аналитичен инструмент за провеждане на текущ мониторинг и финална оценка на съпътстващите и последващи действия на администрацията при иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. Подобен мониторинг е крайно необходим, най-малкото поради 3 причини: 1) при липсата на подкрепа, а много често и при повече или по-малко прикритата съпротива на администрацията към гражданските инициативи за пряко участие, обществената енергия често пъти се разпилява, конкретният казус губи актуалност и принципното разрешаване на даден тип проблеми се подменя със ситуативни отигравания, които демотивират обществото; 2) задачата за конвертиране на дадена гражданска тема в изпълнимо административно решение, което да бъде обвързано с конкретни срокове, отговорности, времеви график и бюджетна рамка изисква мобилизация на експертен капацитет, който няма как да бъде изискван от гражданите и затова е делегиран на администрацията; но тъкмо задкулисните процедурни хватки много често водят до отлагането на някаква гражданска инициатива във времето до нейното частично или пълно обезсмисляна или пък така я видоизменят, че постигнатият ефект е крайно неудовлетворителен, а в конкретни случаи – противоположен на очакваното; 3) липсата на систематизирана от експертен мониторинг база данни, съдържаща подробна информация за различни граждански инициативи за участие в местното самоуправление и последиците от тях възпрепятства натрупването на „колективна памет”, взривява възможността за приемственост и за споделяне на натрупания обществен опит. В резултат на това гражданите, дръзнали да инициират някоя от предвидените от законодателя форми за пряко участие в местното самоуправление са изначално поставени в губеща позиция, защото трудно могат да аргументират своята кауза, особено ако срещу тях са изстреляни необосновани икономически претенции. И обратното – провеждането на граждански мониторинг ще приведе ясни доказателства за смисъла от гражданското участие в местното самоуправление и с това ще допринесе за повишаване на качеството на провежданите публични политики на местно и регионално ниво. Но мониторингът и оценките върху дейността на публичната администрация няма как да бъдат „масова конфекция”. За да бъдат ефективни, те трябва да са „костюм, ушит по мярка” – трябва да отговарят на конкретния социално-икономически контекст и трябва да улавят ключови параметри на социума, които да са възпроизводими и обективно измерими. Ето защо изготвянето на методиката за мониторинг ще се извърши от експерти, които са отлично запознати с резултатите от проучванията по предходните две дейности. , Договорена стойност: 5 764.50 , Отчетена стойност: 2 964.50
  • Дейност: Сговорна дружина, планина повдига: работни ателиета за обмяна на опит и обсъждане на резултатите от проучванията и мониторинга (дейност от група №3 на Насоките) : В рамките на 3 дни ще бъде организирана и проведена серия от работни ателиета. Във всяко едно от ателиетата ще участват 20 представители на целевите групи – активни граждани, представители на бизнеса и на неправителствени организации и неформални граждански обединения от общини в рамките на Област Пазарджик, които имат личен опит с иницииране на кампании за пряко участие на гражданите в местното самоуправление по различни теми. Целта на ателиетата е участниците да се срещнат лично помежду си, да споделят опит, проблеми и предизвикателства, да обменят идеи за укрепване на институциите на пряката демокрация и насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление в името на по-високото качество на провежданите местни публични политики и по-доброто качество на живот на жителите на общините. Досега у нас никога не са били провеждани подобни форуми за обмяна на опит и споделяна на добри (или пък лоши) практики. В резултата на това у нас има дефицит на обществена памет, приемственост и институционална култура, свързана с прякото участие на гражданите. Всяка нова инициатива за пряка демокрация отново и отново трябва да преоткрива основни принципи на гражданските кампании и след като актуалният момент утихне, инициативата увяхва върху собствения си корен, без да е в състояние да предаде нататък научените уроци и придобития опит. На работните ателиета през първите два дни ще бъдат представени и обсъдени трите доклада от предходните дейности по проекта – резултатите от проучването по метода case study, резултатите от desk research, свързани с опита на страните от ЕС при прилагането на модели за пряка демокрация и данните от проведения мониторинг върху действията на администрацията във връзка с инициативи за пряко участие. Третият ден ще бъде посветен на изграждане на капацитет – ще бъдат организирани и проведени обучителни сесии, на които професионални и опитни лектори ще проведат лекции и семинарни занятия по три основни теми: 1) нормативната база, която регулира материята за пряко участие на гражданите у нас; 2) кампаниен мениджмънт на инициативи за пряко участие на гражданите – планиране, времеви график, бюджет, роли и отговорности; 3) работа с медиите – провеждане на пресконференции, подготвяне на медиен пакет, изпращане на прессъобщение, подготовка за интервю, осигуряване на „бланк”, „покритие” и „синхрон” за телевизионен репортаж и др. , Договорена стойност: 6 698.40 , Отчетена стойност: 9 498.40
  • Дейност: Неволята учи: конференция, съвместно с Областна администрация – Пазарджик за публично обсъждане на резултатите от проекта (дейност от група №4 от Насоките) : Тази дейност включва организиране и провеждане на еднодневна конференция под патронажа и в сътрудничество с Областна администрация – Пазарджик. Конференцията ще бъде посветена на темата за прякото участие на гражданите в местното самоуправление. Ще вземат участие около 80 души – представители на граждански организации и неформални общностни обединения, журналисти, експерти, служители в областната и общинската администрация, представители на местния бизнес, граждани. Предварително ще бъдат разпратени покани до представители на целевите групи и заинтересованите страни. Конференцията ще бъде водена от представители на ръководството на Областна администрация – Пазарджик. В рамките на форума ще бъдат представени докладите от проучванията по първите две дейности на проекта – case study и desk research. Подробно ще бъдат представени и обсъдени данните от проведения мониторинг. Целта на конференцията е да се чуят гласовете на всички въвлечени в процеса страни, да се аргументират тези и обсъдят предложения за насърчаване на гражданското участие в местното самоуправление чрез форматите на общото събрание на населението, референдума и гражданската инициатива. Провеждането на събитието основно от Областната управа има не само символно, но също така и съдържателно значение. Това е така, защото инициативите за пряко участие на гражданите се превръщат в ключов демократичен инструмент, тъкмо когато се генерират напрежения, противопоставяне и конфликти между населението и кметовете на населени места, между кметове и общински съветници, между граждани и администрация. В такава ситуация както по закон, така също и като властови ресурси, позицията на Областната управа на независим и обективен арбитър в спора става ключова за нормалното възпроизводство на социалните отношения и възстановяването на общественото доверие към публичните институции. , Договорена стойност: 11 236.00 , Отчетена стойност: 11 206.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: Сдружение "Граждани за пряка демокрация", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 514.49
Изпълнители
  • Изпълнител: Флор Ентърпрайсис ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 4 000.00 , Отчетена стойност**: 4 000.00
  • Изпълнител: Светла, Договорена стойност по проекта*: 3 232.00 , Отчетена стойност**: 3 232.00
  • Изпълнител: Венелин, Договорена стойност по проекта*: 787.20 , Отчетена стойност**: 787.20
  • Изпълнител: Росица, Договорена стойност по проекта*: 1 907.20 , Отчетена стойност**: 1 762.47
  • Изпълнител: Мария, Договорена стойност по проекта*: 1 552.00 , Отчетена стойност**: 1 552.00
  • Изпълнител: Стил и визия ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 2 600.00 , Отчетена стойност**: 2 600.00
  • Изпълнител: Алфа Трейд 07 ООД, Договорена стойност по проекта*: 164.50 , Отчетена стойност**: 164.50
  • Изпълнител: К и П Консултинг ООД, Договорена стойност по проекта*: 16 990.00 , Отчетена стойност**: 16 990.00
  • Изпълнител: Илия, Договорена стойност по проекта*: 5 760.00 , Отчетена стойност**: 5 760.00
  • Изпълнител: сдружение "Енвизимо свят" , Договорена стойност по проекта*: 28 990.00 , Отчетена стойност**: 28 990.00
  • Изпълнител: Дария, Договорена стойност по проекта*: 432.00 , Отчетена стойност**: 432.00
  • Изпълнител: сдружение "Гражданска инициатива за обществено развитие и интеграция" ГИОРИ, Договорена стойност по проекта*: 11 610.00 , Отчетена стойност**: 11 610.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00
Индикатор 2 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 3 Брой проведени информационни кампании, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 4 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 10.00 , Достигната стойност: 10.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 85 622.00 BGN
БФП 85 622.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 85 622.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Доставка на канцеларски материали , Прогнозна стойност: 164.50
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Изготвяне на видеоклип за реализация на проектните дейности , Прогнозна стойност: 4 000.00
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Наемане на експертен персонал за дейностите по проекта, Прогнозна стойност: 13 526.40
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Отпечатване на обучителни материали, Прогнозна стойност: 2 600.00
Процедура 5 Предмет на предвидената процедура: Разходи за организиране и провеждане на изследвания и мероприятия по проекта., Прогнозна стойност: 57 640.00
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция №1 - "Организиране и провеждане на изследвания"
    Изпълнител: сдружение "Енвизимо свят"
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 28 990.00
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция №2 - "Организиране, логистика и провеждане на desk- research"
    Изпълнител: К и П Консултинг ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 16 990.00
  • Обособена позиция 3: Обособена позиция №3 - "Организиране на събития"
    Изпълнител: сдружение "Гражданска инициатива за обществено развитие и интеграция" ГИОРИ
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 11 610.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN