Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.009-0179-C02
Наименование на проекта Повишаване на гражданското участие за по-ефективна политика по енергийна ефективност
Бенефициент 175754823 СДРУЖЕНИЕ "ЦЕНТЪР ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ И ИНОВАЦИИ"
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 15.01.2019
Дата на стартиране 15.01.2019
Дата на приключване 31.12.2020
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Проектното предложение е насочено към засилване ролята на гражданското общество и бизнеса в процесите по формулиране, изпълнение и мониторинг на държавната политика за постигане на енергийна ефективност. Дейностите по проекта изследват възможностите за по-добър граждански контрол върху подкрепата за мерки за енергийна ефективност в общността от гледна точка на тяхното качество, достъпност и съответствие с нуждите на гражданите и бизнеса. Това включва проучване статуквото сред администрациите и сред НПО, бизнес, граждани, системата от нормативни документи, съществуващи добри практики в България и ЕС, възможностите за усъвършенстване на съществуващото законодателството. От гледна точка ефективност на гражданското участие, ще се отрази и мнението и вижданията на различните въвлечени страни в този процес с цел реалистичност на контрола върху подкрепата за мерки за енергийна ефективност в България и породените от това предизвикателства. Проектът ще стартира с две проучвания на текущото състояние за гражданското участие в процеса по формулиране и прилагане на политиките, касаещи енергийната ефективност на общинско и областно ниво - статукво в България и статукво в ЕС. Проучванията ще засегнат гледните точки на бизнеса и гражданския сектор. Въз основа на тях ще бъдат отправени препоръки и набелязани нови форми, механизми и решения за подобряване участието на гражданите, които ще бъдат разпространени сред целевите групи. Чрез последващо разработване на механизъм, който стъпка по стъпка да формулира предложения за подобряване на средата за гражданско участие в политиката за насърчаване на енергийната ефективност  ще се даде нов инструментариум за въздействие и създаване на партньорства между отделните сектори - граждани, НПО, бизнес, администрации. Предвижда се и идентифициране и трансфериране на добри практики и провеждане на обществени събития за привличане на активното гражданство и популяризация на разработките на проекта с цел конкретното им прилагане.
Дейности
  • Дейност: 1. Извършване на проучвания на добри практики и иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на ЕЕ;: Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №1 от Насоките за кандидатстване и е в съответствие с цел едно от процедурата: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса", също допринася за постигането на цел две от процедурата: "Подобряване на социално-икономическата среда чрез открито и отговорно управление". Гражданското участие е в основата при прилагането на принципите на прозрачност, откритост и ефективност на държавното управление. В рамките на тази дейност ще бъдат извършени две проучвания, свързани с добри практики за възможностите на администрациите, НПО и бизнеса да подпомагат инициативи за ЕЕ и как гражданското участие инициира решения за общността, които се подкрепят и от мастни, регионални и национални администрации в полза на подобряването на ЕЕ на страната. Едното проучване ще обхваща добри практики и/или иновативни решения от България, а другото - чуждестранни практики и/или иновативни решения от Европейски страни. Ще бъде разработен Анализ , представящ гледната точка на гражданско общество - бизнес, НПО, граждани относно възможностите им за участие в процеса по формулиране и прилагане на политиките, касаещи ЕЕ и извеждане на препоръки. В рамките на ЕС има редица добри примери за това как гражданското участие може да допринесе за подобряване на нивото на ЕЕ на национално ниво дори и трансфера им може да усъвършенства в положителна посока развитието на интеракцията между гражданското общество и администрациите в сферата на ЕЕ. Опитът на водещата организация като партньор е свързан с организиране, участие, популяризиране на различни инициативи за ЕЕ, кампании, участие в дискусионни събития относно мерки за ЕЕ, ниво в различни държави, инвестирането в трансфер на добри практики, насърчаване на прилаганетона мерки за ЕЕ чрез данъчни облекчения, взаимодействие с администрации за взаимообвързаността на доброто управление и гражданското участие. В тази връзка Център за устойчиво развитие и иновации има потенциалът да изпълни дейността, съвместно с партньора по проекта. Опитът и компетенциите на партньора по проекта отговарят на заложената дейност в проектното предложение, в чието изпълнение той ще бъде ангажиран за постигането на висока добавена стойност. Един експерт от водещата организация и един експерт от партньорската организация ще разработят двете проучвания, заложени в дейност 1, като двете проучвания и събраните добри практики ще послужат като база за разработването на препоръки за подобряване формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с подобряване на ЕЕ. Специфичните ресурси, които ще допринесат за реализацията на целите на проекта, са специфичното ноу-хау на водещата организация и партньора в сферата на ЕЕ, партньорството и изградената мрежа от партньорски организации в България и Европа, които имат сходен предмет на дейност. При изпълнението на своите проекти, Фондация "Тайм-Еко проекти" е изготвяла наръчници за нуждите на различни целеви групи, вкл. представители на местната администрация и бизнес, проучвания и оценка на целеви сектори , разработка на SWOT и контекстни анализи, планове, стратегии, прогнози, оценка на текущия капацитет на местните администрации и др. Фондацията има и богат опит в организирането на събития, като конференции, форуми, обучения и др. Фондацията е част от активното гражданско общество и насърчава все повече последователи да се включват и да формираме заедно политиките за добро управление на държавата. Основните мотиви на даден бизнес или гражданин да прилага ЕЕ мерки са свързани с личната полза, обществената значимост на каузата, както и възможните данъчни облекчения. Именно в тези три посоки ще се проведат и планираните проучвания на добри практики и иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство в сферата на ЕЕ. А анализа ще даде посоката за развитие., Договорена стойност: 22 650.00 , Отчетена стойност: 22 650.00
  • Дейност: Разработване на механизми и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с държавата и действията на администрацията : Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №2 от Насоките за кандидатстване и е в съответствие с цел едно от процедурата - "Партньорско управление с гражданите и бизнеса" и цел две: " Открито и отговорно управление". В рамките на тази дейност ще се разработи механизъм, който стъпка по стъпка да формулира ПРЕПОРЪКИ с предложения за подобряване на средата за гражданско участие в политиката за насърчаване на ЕЕ. Това е фактор за подобряване на правната регулативна среда за прилагане на мерки за ЕЕ в България на база заявени потребности чрез активно гражданско участие и заявена позиция на бизнеса от гледна точка на инвестиции и възможности за ползване на данъчни преференции при реализиране на ЕЕ мерки със значим ефект. Контекста на определяне на дейността е свързан с факта, че външните експерти оценяват България като една от държавите, която е постигнала относително слаб напредък в областта на политиките за енергийна ефективност. Липсва цялостен подход, който да свърже енергийната ефективност с икономическото развитие и политиките за опазване на околната среда. Макар и повечето мерки, въведени преди 2014г., да се поддържат, през последните три години са въведени едва няколко допълнителни политики, като например схема за задължения и насърчаване на зелените обществени поръчки. Постигнат е известен допълнителен напредък в ролята на образец на обществените сгради, в обновяването на сградите (схема за безвъзмездна финансова помощ за многофамилни жилищни сгради) и в транспорта. Напредъкът в намаляването на недостига на горива и в създаването на пазар за енергийни услуги е много слаб. Половината от експертите смятат, че целите за енергийно спестяване, посочени в член 7 на Директивата относно енергийната ефективност (нови икономии, равняващи се на 1,5% от обема на годишните продажби на енергия на крайните потребители), вероятно няма да бъдат постигнати до 2020г. Законодателната рамка в страната, имаща пряко отношение към развитие на прилагането на ЕЕ мерки често има определящо влияние по отношение на решенията дали да бъдат направени. Политическата обстановка често разколебава доверието на инвеститорите към управляващите. Това от своя страна допълнително ограничава и корпоративните инвестиции в обществото, защото компаниите търсят стабилна икономическа и политическа среда, когато взимат решения за инвестициите си. Подкрепата за развитие на ЕЕ чрез подобряване на средата за прилагане на мерки за ЕЕ е ключова. Изпълнението и резултатите изискват непрекъснат мониторинг, защото част от политиките на практика създават допълнителни пречки пред инвестиращите и техните партньори. Подобряването на средата, обаче може да стане само с активно въвличане на бизнес и граждани и вслушване в техните предложения от страна на администрациите. Ето защо, механизмът, който ще бъде разработен ще даде именно подходящите решения за тези наболели проблеми. Изпълнението на дейността ще доведе до отправяне на препоръки от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики за ЕЕ. Механизмът, ще включва препоръки, които ще бъдат отправени до енергийни агенции в страната, областни/ общински администрации, други неправителствени организации, работещи по целевата тема. Механизмът, чрез който препоръките ще бъдат отправени до съответния орган на власт или администрация е базиран на метода за информационни бази от данни, проучвания, анализи и методически правила за мониторинг на изпълнението на политики, достъпни онлайн, широк достъп до разработените документи по проекта, за да могат те да се използват от заинтересовани страни, участващи в разработването и осъществяването на общинските и национални политики, консултативни форми за участие на граждани и НПО в процесите на вземане на решения - като например обществен форум с широко гражданско участие, съвместни срещи. , Договорена стойност: 10 000.00 , Отчетена стойност: 11 772.00
  • Дейност: Обмяна и/или пренасяне на добри практики и/или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство : Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №3 от Насоките за кандидатстване и включва Проучване и подбор на добра практика, подобряваща гражданското участие в процесите по прилагане на политиката за ЕЕ, която ще бъде трансферирана от едно пилотно НПО. Целта е да се прегледат и проучат отново събраните по дейност 1 практики, да се съберат и други чуждестранни практики чрез проучване в интернет, да се направи оценка на тяхната приложимост към условията в България. Ще се разгледат и и проучат добри практики за гражданско участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с ЕЕ мерки и законовата им регламентираност. След като бъдат проучени практиките, ще бъде избрана една от тях, която ще бъде обект на трансфер и адаптиране, пилотно прилагане. Практиката ще бъде предложена за трансфериране на българска организация - вероятно енергийна агенция или партнираща организация. По отношение на рамката за управление за цялостна енергийна ефективност, България е въвела схема за задължения за енергийна ефективност, в допълнение към вече съществуващите мерки. Въпреки че все още предстои въвеждането на окончателната структура, целта на задължението е равностойна на целта, посочена съгласно член 7, ал.1 в EED, и е разпределена сред всички сектори - крайни потребители: промишленост, транспорт, домакинства, търговия, организации на гражданското общество, селско стопанство, горско стопанство и рибно стопанство, услуги и др. търговците на енергия ще бъдат задължените страни. Експертите отбелязват цялостна липса на ангажираност по отношение на енергийната ефективност от страна на правителството. България е създала агенция за енергийна ефективност и възобновяема енергия, която отговаря за насърчаването на енергийната ефективност от страната на търсенето. Страната на предлагането обаче остава в компетентността на Министерството на енергетиката, като тя е с по-висок приоритет спрямо ефективността. През последните години беше отворена програма за финансиране за сектор услуги и промишления сектор, като се очаква тя да бъде продължена. По отношение на транспортния сектор, експертите призовават за цялостен подход, който да взема под внимание планирането на инфраструктурата. Съществуват редица примери в държави от ЕС за предоляване на проблемите в сферата и подобрение на пакета от политики за ЕЕ - по отношение на общата рамка за управление, компетентността на енергийните агенции в страната трябва да бъде повишена, така че да даде приоритет на енергийната ефективност от страна на търсенето пред проектите, насочени към предлагането на енергия. Схемата за задължения за енергийна ефективност би могла да реализира значителни енергийни спестявания, като от ключово значение е нейното добро структуриране с ефективно наблюдение от гражданския сектор. Именно затова ще търсим тези практики, които ще насърчат активното гражданско участие при формирането на политики в сферата на прилагането на ЕЕ мерки и ще дадат възможности за граждански мониторинг на прилаганите от администрациите политики и конкретни действия. Основната идея за трансфера на такива практики е, че те привнасят добавена стойност към активното гражданство, изпълнението на принципите на прозрачността и дават възможност за развитие на капацитета на общността като част от процесите на управление. Преглед на различните проучвания за добрите практики в световен мащаб показва, че основните мотиви на НПО да участват в мрежи и да обменят добри практики са свързани с техните потребности за повече информация и за изграждане на капацитет за активно участие в управлението на политики, касаещи съответните държави. Ето защо дейността е ключова за постигането на целите на проекта. , Договорена стойност: 12 000.00 , Отчетена стойност: 12 000.00
  • Дейност: Провеждане на национална конференция и регионален обществен форум с цел обществено обсъждане със заинтересованите страни : Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №4 от Насоките за кандидатстване. Дейността е свързана непосредствено с резултатите от предходните две дейности и не се припокрива със задължителната дейност по осигуряване на информация и комуникация по проекта в съответствие с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. В рамките на дейността ще бъде организирана и проведена двудневна национална конференция "Гражданско участие за подобряване механизмите на прилагане на мерки за ЕЕ". Тя ще обхване 20-25 ключови участника от различни НПО в страната, както и представители на бизнеса и активни граждани. В рамките на конференцията ще бъдат споделени резултатите от проучването по Дейност 1, анализите и препоръките - общо 3 разработки /2 проучвания, 1 анализ, 1 механизъм/ и минимум 6 препоръки чрез целенасочен механизъм за възможности за прилагането им. Ще бъдат насърчени НПО да дадат обратна връзка дали са приложили вече някои от изведените препоръки за подобряване на гражданско участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с прилагането на ЕЕ мерки. На всички участници в конференцията ще бъдат предоставени копия от печатните издания по проекта. Насърчаването на мерките за ЕЕ сред неправителствения сектор и бизнеса, чрез обмяната на чуждестранен опит, ноу-хау и добри практики и осигуряването на благоприятна среда за установяване на полезни контакти между представителите на целевата група ще отговори на потребностите им за разширяване на своя кръгозор в сферата на ЕЕ, усъвършенстване на инструментите на средносрочното и дългосрочно стратегическо планиране за инвестиране в мерки за подобряване на ЕЕ. Въпросът за енергийната ефективност е актуален в световен мащаб, но за нашата страна той е от изключителна важност, тъй като по ниво на енергийната ефективност българската икономика е на едно от последните места с енергийна ефективност най-малко два пъти по-ниска от тази на страните на Европейския съюз. Ще бъде организиран и проведен и Регионален обществен форум за 35-40 души, на тема "Актуална ли е публичната политика за подкрепа на прилагането на мерки за ЕЕ?" Законодателната рамка в страната, засягаща прилагането на мерки за ЕЕ е фактор за основните дебати в сферата. Активните граждански организации системно правят опити за постигане на напредък по редица въпроси, важни за стимулирането на прилагането на мерки за ЕЕ. Именно затова и ние ще се опитаме да обединим усилията в тази посока и да дадем възможни отговори и предложения за преодоляването на проблемите в сферата чрез активно взаимодействие с администрациите и бизнеса и гражданите. Нестабилната политическа обстановка в страната в последната година допълнително ограничава особено корпоративните инвестиции в ЕЕ, защото компаниите търсят стабилна икономическа и политическа среда, когато взимат решения за инвестициите си. Това пряко се обвързва с публичните политики в сферата. Реализацията на дейността включва и доброто й административно управление и мониторинг като част от цялостното управление на проекта, както и популяризирането на нейното изпълнение и постигнати резултати сред широката общественост. , Договорена стойност: 9 000.00 , Отчетена стойност: 6 337.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ФОНДАЦИЯ "ТАЙМ ЕКОПРОЕКТИ", Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 6 730.00
Изпълнители
  • Изпълнител: СВЕТИ СВЕТИ КОНСТАНТИН И ЕЛЕНА ХОЛДИНГ АД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 3 218.50
  • Изпълнител: МАК ДИ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 300.00
  • Изпълнител: ДИМАРТИВА ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 891.00
  • Изпълнител: АКРОС ЮРЪП ООД, Договорена стойност по проекта*: 2 600.00 , Отчетена стойност**: 2 600.00
  • Изпълнител: Манол, Договорена стойност по проекта*: 16 400.00 , Отчетена стойност**: 10 800.00
  • Изпълнител: КАРАЧИ ЕАД, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност**: 1 990.50
  • Изпълнител: НИК БРАНД ООД, Договорена стойност по проекта*: 6 250.00 , Отчетена стойност**: 6 250.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой проведени информационни кампании, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 2.00
Индикатор 2 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 6.00 , Достигната стойност: 6.00
Индикатор 3 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 3.00 , Достигната стойност: 3.00
Индикатор 4 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 57 942.00 BGN
БФП 57 942.00 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 57 942.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN