Идентификация

Номер от ИСУН BG05SFOP001-2.025-0053-C01
Наименование на проекта Партньорство, делегирана власт и граждански контрол. Разработване на Модел за съвместно създаване на стойност, основан на „дизайн – мисленето“ /design thinking/, при проектиране и мониторинг на политики в Община Челопеч
Бенефициент 176469250 ЕВРОПЕЙСКИ ЦЕНТЪР ПО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО, АНАЛИЗ И УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА СЪДЕБНАТА ПРАКТИКА
Източник на финансиране ЕСФ ==> Добро управление
Дата на сключване на договора/заповедта 19.07.2022
Дата на стартиране 19.07.2022
Дата на приключване 03.08.2023
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България

Описание

Кратко описание на проекта
Настоящото проектно предложение и предвидените в него дейности са изцяло фокусирани върху повишаване на активността и гражданското участие при изпълнението и мониторинга на стратегическите цели и политики формулирани в Плана за интегрирано развитие на Община /ПИРО/ Челопеч за периода 2021-2027г., Визия за развитие на Община Челопеч до 2027 г., както и изпълнение на Специфична цел 3 на Приоритетна ос 2 на ОПДУ.
Неговата необходимост се предпоставя от идентифицираното недостатъчно взаимодействие между администрацията, гражданите и бизнеса и слабата активност на НПО, който проблем по същество се явява и потребността към чието удовлетворяване е насочен настоящият проект. 
Основна цел на проекта е да създаде работещ инструментариум за гражданско участие / Модел /методология/ за съвместно създаване на стойност при изпълнение и мониторинг на политики, концептуално обвързан с ПИРО 2021 – 2027г., който да съчетае традиционни инструменти с иновативни подходи, които отразяват спецификата и потребностите на общността. 
Основните целеви групи са общинската администрация, НПО и бизнеса. 
Проектът ще включва пет дейности: 1. Ще бъдe изследвано и анализирано текущото състояние на гражданското участие в община Челопеч чрез дълбочинно проучване, анкетно проучване и анализ на относими вътрешнонормативни документи. 2. Събраните и обобщени данни от Д1 ще бъдат консолидирани с информация от проучване и анализ на метода дизайн мислене и добри практики, основани на неговото прилагане. 3. Изведените заключения и препоръки от Д2 ще стоят в основата при изготвяне на проект на Модел  за съвместно създаване на стойност. 4. Моделът ще бъде подложен на пилотно тестване за оценка и ревизиране. 5. Данните от Д4 ще послужат за изработване на окончателен вариант на Модела, който ще бъде представен пред широк кръг заинтересовани лица.  Дейностите по проекта се очаква да стимулират изграждането на устойчив механизъм за открито и партньорско управление в община Челопеч.
Дейности
  • Дейност: Изследване и анализ на текущото състояние на гражданското участие в процеса на изпълнение и мониторинг на политики в община Челопеч. : Недостатъчно гражданско участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики се очертава като ключово предизвикателство пред общинската администрация, НПО и бизнеса в община Челопеч. Справянето с това предизвикателство придобива особено важно значение предвид предстоящото изпълнение и мониторинг на политики предвидени в Плана за интегрирано развитие на Община /ПИРО/ Челопеч за периода 2021-2027 г. и Визия за развитие на Община Челопеч до 2027 г. Потребността от търсене на работещи механизми за гражданско участие е продиктувана от идентифицираното ниско ниво на гражданска активност. В Община Челопеч не е прилагана нито една от формите за пряко участие на гражданите в местното самоуправление. На база три годишен период не е постъпило нито едно предложение от проведени обществени обсъждания. Поради тази причина като самостоятелна дейност при изпълнението на настоящия проект е изведено количествено и качествено изследване на профила и състоянието на гражданския сектор, степен на активност, потребности и нагласа за участие сред целевите групи на основата на представително анкетно проучване и провеждане на дълбочинни интервюта. В изследването ще се търси първична информация за гражданското участие при изпълнението и мониторинга на политики съгласно Планът за развитие на община Челопеч за предходния период 2014 – 2020 г. Конкретната задача по изпълнение на проучването е да се съберат, обобщят и анализират първични данни относно ключови индикатори, които влияят върху мотивацията на гражданите на община Челопеч да участват в процесите на изпълнение и мониторинг на политики. Събраната информация ще бъде обобщена и анализирана с цел: - да бъдат изяснени спецификите на процеса на взаимодействие между администрацията и местната общност. - да бъдат установени работещите традиционни механизми за гражданско участие, както и тези, които не са достатъчно добре развити и не създават условия за активно гражданско участие. - да бъдат проучени нагласите на целевите групи за използване на иновативни подходи в процесите на изпълнение и мониторинг на политики. Заедно с това ще бъде извършено аналитично изследване на използваните от местната власт традиционни механизми за гражданско участие. За целта ще се направи преглед на вътрешнонормативни документи на Община Челопеч относими към взаимодействието на общинската администрация с гражданите, бизнеса и техните организации. На базата на извършените изследвания ще бъдат изведени конкретни препоръки за подобряване на комуникацията и взаимодействието между администрацията и гражданския сектор при използването на традиционните инструменти за гражданско участие и потенциала за въвеждане на иновативни подходи. Основните целеви групи, към които е насочена дейността са: общинската администрация, НПО и бизнеса и е насочена пряко към удовлетворяване на потребността, идентифицирана като обща за всички целеви групи, а именно повишаване степента на доверие в участието в процесите на изпълнение и мониторинг на политики. Наред с това се цели удовлетворяване на потребността на общинската администрация да бъдат установени причините за недостатъчното използване на традиционните инструменти за гражданско участие и прилаганите към настоящия момент подходи от страна на общинската администрация. Дейността е пряко свързана с основната цел на проекта, както и към формулираните специфични цели, а именно: да развие капацитета и засили мотивацията на целевите групи за използване на инструментите за партньорско управление; да създаде условия за легитимност на мотивите за вземане на дадено властническо решение при провеждане на дадена политика. Дейността е в съответствие с дефинираните две цели на Процедурата и очакваните от тяхното постигане резултати, съгласно т. 6 от Насоките за кандидатстване. Резултатите от Дейност 1 ще се използват като базова информация и консолидирани с резултатите от Дейност 2. Настоящата дейност е съотносима към допустимите дейности съгласно т. 13.1, „а“ от Насоките за кандидатстване., Договорена стойност: 6 591.85 , Отчетена стойност: 6 567.45
  • Дейност: Проучване и анализ на метода дизайн мислене /design thinking/ и добри практики основани на неговото прилагане в процеса на изпълнение и мониторинг на политики.: Моделите на цикъла на политиката често протичат последователно от определяне на дневен ред през анализ и формулиране на политиката, вземане на решения, прилагане на политиката до наблюдение и оценка. На практика тези модели се доближават най-много до подходите в проектирането, които поставят в центъра нуждите, стремежите и поведението на гражданите. Един от тези подходи е методът дизайн мислене /design thinking/, който все повече се налага като успешен при решаването на съвременните политически предизвикателства в различни области тъй като представлява подход „отдолу нагоре“, при който пропастта между управляващи и граждани се стеснява чрез решенията, които се формират и дори понякога се ръководят от тези, които са засегнати от политиките. През 2019г. Лисабонският съвет свика среща на високо равнище на тема „Съвместно създаване“ и „Дизайн мислене“ - защо и как гражданите могат да създават съвместно обществени услуги и защо това е важно за Европа. Дебатът се фокусира върху пътна карта от десет стъпки за предоставяне на ориентирано към потребителите управление, като се отбелязва, че е време „съвместното създаване“ да бъде поставено в ядрото на функциониране на управлението. Разработен в университета в Станфорд, неговата същност е ориентацията към истинските нужди на потребителите, поради което се използва и от правителства, държавни агенции, неправителствени организации. Методът използва т.нар. стратегии с фокус върху решението. Те представляват познавателни стратегии, които позволяват по един позитивен начин на работа да се открие какво работи добре. Спецификата на този метод се състои в създаване на прототип на решението и неговото тестване чрез което се получава релеватна обратна връзка за силните и слабите страни на предлаганото решение и въможностите за неговото подобрение. Очертаните характеристики на този широкоспектърен метод, дефинирани като комбинация от емпатия към човека и контекста на проблема, креативен творчески подход при търсенето на идеи и рационалност при анализа и подбора на решения предпоставят целта на проектната Дейност 2, а именно да се проучи: -спецификата на метода в контекста на неговото използване при изпълнение и мониторинг на политики. -в каква степен и в кои области на публични политики на местно ниво неговото прилагане би било най–адекватно. -доколко метода може да отчете потенциала и потребностите на заинтересованите страни; -европейският опит и добри практики при прилагане на метода дизайн мислене в публичните политики. Основната цел при изпълнението на тази дейност е да предостави фундамент за извеждане на изводи за адекватността и потенциала за практическото използване на инструментите на метода дизайн мислене и намиране на най –подходящите за конкретните потребности на целевите групи по проекта. Дейността е насочена към удовлетворяване на общо дефинираната потребност на целевите групи по проекта: общинската администрация, НПО и бизнеса, а именно: търсене и въвеждане на работещ модел на гражданско участие, който да отчита нагласата за участие на НПО при изпълнение и мониторинг на политики, установен като обща потребност на целевите групи. Дейността е пряко свързана с основната цел на проекта, както и към формулираните специфични цели, а именно: да повиши откритостта и ефективността на управлението чрез въвеждане на „ориентиран към човека подход“ при изпълнение и мониторинг на политики, както и постигане на легитимност на мотивите за вземане на дадено властническо решение при провеждане на дадена политика. Заедно с това, дейността е в съответствие и с двете цели на Процедурата и очакваните от тяхното постигане резултати. Дейност 2 в максимална степен е насочена към осигуряването на информация, която е в пряка взаимовръзка с анализа на количествените и качествени данни извършен в рамките на Дейност 1 и има определящо значение за изпълнение на Дейност 3. Настоящата дейност е съотносима към допустимите дейности съгласно т. 13.1, „а“ и „д“ от Насоките за кандидатстване., Договорена стойност: 13 336.35 , Отчетена стойност: 11 587.58
  • Дейност: Разработване на проект на Модел за съвместно създаване на стойност основан на метода дизайн мислене /design thinking/ при изпълнение и мониторинг на политики в Община Челопеч /Моделът/ : Моделът за съвместно създаване на стойност основан на „дизайн мисленето“ /design thinking/ ще представлява концептуална и методологична рамка за гражданско участие при изпълнение и мониторинг на политики. Основна цел при създаване на Модела е да подпомогне общинската администрация, НПО и бизнеса при прилагане на принципите партньорство, делегирана власт и граждански контрол като ще предостави цялостна структурирана методология за практическото използване на Модела, както и добри практики за прилагане на техниките и подходите на дизайн мислене /design thinking/ при изпълнение и мониторинг на политики. Концептуално Моделът ще бъде обвързан с Плана за интегрирано развитие на Община /ПИРО/Челопеч за периода 2021-2027 г., в който като важен акцент е посочено привличане вниманието на заинтересованите страни и гражданското общество за формиране на позитивно обществено мнение и активна гражданска позиция по отношение участието и подкрепата на ръководството на общината за подготовката и реализация на плана. В рамките на Модела съществуващите традиционни механизми за гражданско участие ще бъдат допълнени и обогатени с набор от специфични методи на проектиране, правила и дизайнерски техники. Методологията ще включва различни методи на интервюиране, създаване на профили на целевите групи, създаване на мисловни карти, създаване на прототипи за решаване на проблеми. В този смисъл дизайнерското мислене не само ще помага за намирането на иновативни решения, но е и резултатно ориентиран подход, който по най-добрия начин отразява потребностите и защитава интересите на заинтересованите страни. Така, посочените методи ще дадат нов акцент и посока на взаимодействието между местната власт и заинтересованите групи от обществото, при който идентифицирането на нуждите, потенциала за развитие и възможните решения ще бъдат взети „отдолу нагоре“. Това е и подходът, възприет в ПИРО. Изготвянето на проект на Модела е ключова дейност по проекта. При нейното осъществяване ще се използват получените резултати от Дейност 1 и Дейност 2. Обхватът на Модела, включително предложените в него методи и техники ще бъдат представени за обсъждане в рамките на фокусна дискусия с участието на представители на основните целеви групи с цел установяване степента на релевантност с техните потребности и приложимостта им в различни аспекти и сфери на изпълнение и мониторинг на политики. Основните целеви групи, към които е насочена дейността са общинската администрация, представителите на НПО и бизнеса. При осъществяването на дейността ще бъдат използвани методи на дизайн мисленето като по този начин целевите групи ще имат възможност пряко /на терен/ да проверят неговата резултатност. Това би допринесло в значителна степен от гледна точка на удовлетворяване на идентифицираните потребности на целевите групи, а именно: да бъдат дефинирани и приложени подходящи интервенции свързани с въвеждане на работещ инструментариум от техники и подходи, които да активират гражданското участие чрез мотивиращото въздействие на съвместното моделиране и мониторинг на управленските решения. Дейността е пряко насочена към постигането на основната цел на проекта, както и към формулираните специфични цели, а именно: да се насърчи прилагането на ново мислене и нови подходи за гражданско участие, да се въведе „ориентиран към човека подход“ при изпълнение и мониторинг на политики, да се засили мотивацията на целевите групи за използване на инструментите за партньорско управление. Заедно с това, дейността е в съответствие и с двете цели на Процедурата и очакваните от тяхното постигане резултати - повишаване на взаимодействието между администрацията и гражданите и бизнеса и нарастване на активността на НПО при изпълнението и мониторинга на политики и законодателство. Настоящата дейност е съотносима към допустимите дейности съгласно т. 13.1, „а“ от Насоките за кандидатстване. , Договорена стойност: 16 052.85 , Отчетена стойност: 14 067.30
  • Дейност: Пилотно тестване на Модел за съвместно създаване на стойност основан на „дизайн – мисленето“ /design thinking/ при изпълнение и мониторинг на политики в Община Челопеч /Моделът/: Основната цел на пилотното тестване на Модела е да се направи т.н. „пробно изследване“, с което да се осигури прецизен преглед на неговата адекватност. Насочеността е към проверка на това „кое работи“ и „как работи“, дали предложените техники са разбираеми и достъпни за представителите на целевите групи, къде могат да възникнат проблеми при прилагането. Ще бъде подложено на проверка дали Модела може да обхване максимално широк кръг от сектори на политики в Плана за интегрирано развитие на Община /ПИРО/Челопеч за периода 2021-2027 г. към които да се прилага като икономическо развитие, социална сфера, здравеопазване, образование, опазване на околната среда и др. Дейност 4 на практика ще представлява т.нар. „тестване на прототипа“, което представлява фаза на дизайн мисленето следваща фазата на „прототипирането“, която изпълва съдържанието на първи етап от Дейност 3, и в резултат на която се предвижда да бъде изработен проект на Модела /прототип/. Екипът на проекта възприема този подход поради това, че тази фаза изисква творческо, визуално представяне и създаване на настройка сред участниците за постигане на по-добра от предлаганата версия. В рамките на дейността проектът /прототипът/ на Модела ще бъде подложен на оценка чрез прилагането му в реална среда, което ще помогне да се събере обратна връзка от целевите групи. Също така ще може да се получи бърза и релевантна информация за силните и слабите страни на предлаганите решения и оттам да бъдат провокирани нови идеи за подобрение. За постигането на максимална ефективност от дейността, тестването на Модела ще бъде извършено също на основата на фазите на дизайн мисленето като: - контекстуален анализ; - намиране и рамкиране на проблеми; - търсене на идеи; - намиране на решения; - креативно мислене, скициране, моделиране и прототипиране; - тестване и оценяване. Това би допринесло в значителна степен от гледна точка на удовлетворяване на идентифицираните потребности на целевите групи в рамките на изпълнение на дейността, а именно: да бъдат дефинирани и приложени подходящи интервенции свързани с въвеждане на работещ инструментариум от техники и подходи, който да активира гражданското участие чрез мотивиращото въздействие на съвместното моделиране и мониторинг на управленските решения. Основните целеви групи, към които е насочена дейността, включват общинска администрация, представителите на НПО и бизнеса. Дейността е пряко насочена към постигането на основната цел на проекта, както и към формулираните специфични цели, а именно: да развие капацитета за открито и отговорно управление от страна на местната власт като се насърчи прилагането на ново мислене и нови подходи за гражданско участие; да развие капацитета и засили мотивацията на целевите групи за използване на инструментите за партньорско управление. Заедно с това дейността е в съответствие и с двете цели на Процедурата и очакваните от тяхното постигане резултати - повишаване на взаимодействието между администрацията и гражданите и бизнеса и нарастване на активността на НПО при изпълнението и мониторинга на политики и законодателство. Настоящата дейност е съотносима към допустимите дейности съгласно т. 13.1, „а“ от Насоките за кандидатстване., Договорена стойност: 10 996.35 , Отчетена стойност: 9 616.34
  • Дейност: Разработване на окончателен вариант на Модел за съвместно създаване на стойност основан на „дизайн – мисленето“ /design thinking/ при изпълнение и мониторинг на политики в Община Челопеч: Разработването на окончателен вариант на Модел /методология/ за съвместно създаване на стойност основан на метода дизайн мислене /design thinking/ при изпълнение и мониторинг на политики в Община Челопеч е заключителна и обобщаваща дейност по проекта. При нейното осъществяване ще се използват получените резултати от всички предходни дейности. Концептуалната обвързаност на Модела с формулираните цели и приоритети за развитие на общината в Плана за интегрирано развитие на Община /ПИРО/Челопеч за периода 2021-2027 г. и формулираната при изпълнение на дейност 4 област на местна политика, за целите на тестване на Модела, ще стоят в основата на съдържащата се в Модела методология. Заедно с това в Модела ще намерят директно отражение всички формулирани в ПИРО пет приоритета за развитието на Община Челопеч в периода 2021 – 2027г. : 1: Ускорено икономическо развитие на местната икономика, Наука и научна инфраструктура, Образование и умения, управлението и административния капацитет, Интелигентна индустрия, Цифрова свързаност. Социално включване, Екология, Зелена икономика; 2: Развитие на инфраструктурата; 3: Устойчиво селско стопанство; 4. Култура, наследство и туризъм; 5: Здраве, спорт транспортна свързаност. Приоритетите на община Челопеч са пряко свързани със зоните за въздействие, за реализиране на стратегическите цели описани във Визия за развитие на Община Челопеч до 2027 г. Успешната реализация на дефинираните цели и приоритети е в пряка зависимост от възможността на местната власт да използва гъвкави инструменти за съвместно генериране на политики, съобразени и ориентирани към потребностите на гражданското общество и бизнеса в контекста на справяне с уникалните за тях предизвикателства. Това се съчетава и с идеята за легитимност и валидация на взетите решения чрез засилване на участието и контрола от страна на всички групи от обществото. Обхватът на Модела, включително предложените в него методи и техники ще бъдат представени на кръгла маса с участието на представители на всички заинтересовани страни. Основните целеви групи, към които е насочена дейността включват общинската администрация, представителите на НПО и бизнеса. Чрез изработването на Модела се цели в значителна степен удовлетворяване на идентифицираните потребности на посочените целеви групи, чиито акцент е необходимостта да бъдат дефинирани и приложени подходящи интервенции свързани с въвеждане на работещ инструментариум от техники и подходи, който да активира гражданското участие чрез мотивиращото въздействие на съвместното моделиране и мониторинг на управленските решения, включително чрез въвеждане на иновативни подходи, които да повишат ефективността на съществуващите инструменти за участие чрез предоставяне на възможността за оказване на влияние върху политическите резултати. Дейността е пряко насочена към постигането на основната и специфични цели на проекта, а именно: да се изготви работещ инструментариум /Модел за съвместно създаване на стойност, основан на иновативен подход чрез прилагане на метода дизайн мислене /design thinking/, концептуално обвързан с ПИРО Челопеч 2021 – 2027г., който да съчетае традиционни инструменти с иновативни подходи, които отразяват спецификата и потребностите на общността и на свой ред да стимулират изграждането на устойчив механизъм за партньорско и открито управление в Община Челопеч. Заедно с това дейността е в съответствие и с двете цели на Процедурата и очакваните от тяхното постигане резултати - повишаване на взаимодействието между администрацията и гражданите и бизнеса и нарастване на активността на НПО при изпълнението и мониторинга на политики и законодателство. Настоящата дейност е съотносима към допустимите дейности съгласно т. 13.1, „а“ и „д“ от Насоките за кандидатстване. , Договорена стойност: 7 345.35 , Отчетена стойност: 6 439.99

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ОБЩИНА ЧЕЛОПЕЧ, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 2 583.90
Изпълнители
  • Изпълнител: ДИЗАЙН СТОР ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 29 750.00 , Отчетена стойност**: 29 750.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Брой проведени информационни кампании, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 2.00 , Достигната стойност: 2.00
Индикатор 2 Подкрепени анализи, проучвания, изследвания, методики, одити и оценки за администрацията, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 14.00 , Достигната стойност: 14.00
Индикатор 3 брой проекти, изцяло или частично изпълнени от социални партньори или неправителствени организации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 4 Отправени препоръки от НПО и мрежи от НПО към процеса на формиране, осъществяване и мониторинг на политики, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 15.00 , Достигната стойност: 15.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 51 843.84 BGN
БФП 51 843.84 BGN
Собствено финансиране 0.00 BGN
Общо реално изплатени суми 51 843.84 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN