Проучвания и анализ на добри практики и иновативни решения за дигиталната трансформация на обществото;: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 1 - т. 4
В тази основна дейност се провеждат проучвания и изготвят анализи и обзори върху политиките на ЕС за Дигиталната трансформация (ДТ). Основните документи на ЕС по тази тема са публикуване на платформата Digital Transformation Monitor. Част от задачата е да се проследят основните програми, документи, проекти и инициативи на ЕС, които са свързани с ДТ и Изкуствен интелект (ИИ) - виж т.11. Особен интерес ще представляват националните политики 20 държави от ЕС - между, които Австрия, Германия, Естония, Холандия, Белгия, Португалия и т.н., свързани с ДТ. Съзнателно ще се търсят по-малките държави и тези с по-близки до нас характеристики на икономиката.
Втори основен раздел, ще бъде и проследяването на основните стратегии и политики на 10 от водещите в света държави приели ДТ за приоритет номер едно. Ще се търсят добри практики сред държавите: Австралия, Канада, САЩ, Япония и др. Търсят се оригинални решения - топ практики, които след анализ се формулират за адаптирация към българската действителност.
Специално внимание ще се обърне на Изкуствения интелект (ИИ). От началото на тази година усилено се заговори, а и анализът показва радикалната преобразуваща сила на ИИ, който от един от основните инструменти на ДТ се превърна в решаващ фактор на съвременното социално-икономическо развитие на обществата.
Ще се изготви Аналитичен доклад в обем до 100 стр. с примерно съдържание:
1. Анализ на процесите на ДТ. Технологични тенденции, които нарушават всякакви представи за управление, стратегия, пазари и т.н.
2. Анализ на "Революцията ИИ" (от еволюция към революция). Изкуственият интелект - предизвикателство и социално-икономически последици за обществото;
3.Концепции и дефиниции на ДТ/ИИ: 3.1. Изследване на дефинициите и разбирането за ДТ/ИИ към настоящия момент. Европейската практика в дефинирането на ДТ/ИИ. Дефиниции на международните институции и водещите световни организации за ДТ/ИИ.
3.2. Извеждане на дефиниция за ДТ/ИИ. Основно предизвикателство пред ДТ/ИИ в държавното управление.
4. Дефиниране на ДТ/ИИ като концепция, практика и политика.
5. Добри практики в прилагането на Концепции за ДТ/ИИ. Из опита на държавни институции на страни от ЕС и някои водещи държави.
5.1. Извеждане на добри практики от опита на институции на централната власт в България.
6. Основни моменти в методологията на изследването.
7. Структури и Програми на правителствата за реализация на ДТ/ИИ.
8. Терминологична база данни за ДТ/ИИ и библиографи;
Целта на тази дейност е да проведе подробно изследване с подбрани компоненти и методики за кабинентно и онлайн - проучвания. С изпълнението на тази дейност се реализира СЦ1 "Да се проучат добри практики и изготвят анализи, методики и модели на взаимодействието между представителите на експертите на информационната дигитална сфера част от гражданско общество и държавните администрации в условията на индустрия4.0"Изследването ще бъде насочено да дефинира мястото и ролята на Дигиталната трансформация и Изкуствения интелект в държавната политика, но и в местното/ общинско управление в България и по какъв начин гражданското общество може да влияе и да привлича вниманието от страна на местните органи на властта към особената проблематика на дигитализацията в най-общ смисъл. Търсят се отговори на въпросите: Разработени ли са политики, които да регламентират формите на гражданското включване във формулирането и изпълнението на общинската политика за дигитализация.
Ползите за целевите групи (общински и държавни администрации и гражданско общество : Анализа ще окаже своето стимулиращо влияние и върху общинската и държавната администрация . Това косвено ще повиши интереса на граждани за участие във формирането и изпълнението на дигитални политики. Резултатите от тази дейност ще бъдат своеобразно "ръководство за действие". Може да се отбележи като принос / иновация на проектното предложение. |
20 250.00
|
22 386.00
|
Разработване на Наръчник с модели на взаимодействието бизнес – гражданско общество – изпълнителна власт (в условията на ДТ): ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 2
Основнота задача на Наръчника е да се разкрият закономерностите в представителите на различните целеви групи от ЕС, света за начините на формулиране на стратегии и политики в областта на ДТ и механизмите на взаимодействие между трите основни групи: изпълнитела власт - бизнес - гражданско общество.
В тази дейност се извършват:
- Анализ на заинтересовани страни - бизнес - гражданско общество - изпълнителна власт.
- Методика за прилагане на иновативните модели чрез взаимодействието - държава - бизнес - гражданско общество, свързани с икономическите политики. Събират се добри практики на взаимодействие между - правителство - бизнес - гражданско общество във водещите в технологично отношение европейски страни: Швеция, Финландия, Швейцария, Германия, Франция.
- Извършване на проучвания и изследвания, свързани с гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики на ДТ на българската индустрия - натрупан опит в страната;
- Обзор на формираните иновативни модели за работа на публично-частни структури, подходящи за българските условия.
- Да се търси формулировка на иновативен модел за триалог (тристранна дискусионна група при прилагане на Принципът на партньорствоЩ.
Тази дейност обхваща анализирането и обработването на голям обем информация, която се обобщава в няколко анализа необходими за изпълнението на последващите дейности, включително:
• проучвания с цел събирането на необходимите статистически данни за изготвянето на анализите;
• разработване на анализи, провеждане на проучвания, изследвания, необходими за разработване на стратегически планове и концепции – част от аналитичен доклад;
• анализи на икономическото и социалното състояние на страната в условията на ДТ – част от аналитичен доклад;
• SWOT анализи на секторните индустрии и технологии;
Задачите тук са да се използва максимален обем информация независимо, че анализите ще бъдат разработвани в условията на недостатъчна информационна обезпеченост за бъдещето от страна на по-високите нива на планиране (национални програми), той може да бъде ефикасно средство за диалог с централните и други власти при решаването на социално икономическите проблеми. Създаване на база дани.
Наръчника с методиката и проучванията се оформят в доклад - до 50 стр.;
Всички материали се публикуват в Платформата на проекта (Дейност 4) и се издават на специален дигитален носител;
Издаване се информационен е-бюлетин, който се изпраща на заинтересованите страни (списък след направените анализи);
Изследват се публично-частни инициативи. Обзор върху механизмите на работа в публичната сфера - Работни групи, Обществени съвети, други форми на ПЧП
Създава се нов модел за Триалогичен съвет; От съществуващи модели на взаимодействие: Граждани и Правителство (C2G) + Правителство и Бизнес (G2B) към нов модел на взаимодействие - Граждани - Правителство - Бизнес = (C2G2B). Този иновативен модел трябва да покаже как ще работи Триалога и каква е неговата бърза и адекватна реакция на скоростните промени, които извършва ДТ/ИИ във всички сфери на обществото и икономиката.
Как работят тези структури, търси се ефективност и устойчивост на тези неформални образования. Описване ма механизмите на работа на различните модели на Обществени съвети / Работни групи и т.н. Как работят и какво е полезно и приложимо за българската действителност. Ще се търсят и оригинални решения в механизмите на работа на Триалогичните съвети. Подбор на добри практики за взаимодействие - Триалогичен съвет.
Докладът ще съдържа обширна библиография и информационни източници като отделно приложение. |
24 750.00
|
24 750.00
|
Изготвяне на препоръки за промени в законодателството, свързани с ДТ/ИИ.
: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 1:
Тази дейност се базира на полученото ноу хау от първите две дейности и подготвя пакет документи - предложения за промени в нормативните документи посветени на ДТ и такива, които ще са нови и в известен смисъл непознати за изпълнителната власт. Какво се прави в МИ: Има Заповед № РД-144/02.02.2018 г. на МИ за определяне на работна група за разработваване на Стратегия за участието на Блъгария в Четвъртата индустриална революция. Разработена е "Индустрия 4.0 в България". Целта й е да се получи отговор на въпроса за познаването, състоянието и готовността на българския бизнес за включване в технологичните тенденции, очертани от Индустрия 4.0. На сайта на Министерство на икономиката в рубрика Политики и стратегии е публикувана Концепция за цифрова трансформация на българската индустрия (Индустрия 4.0) ( http://www.mi.government.bg/bg/themes/koncepciya-za-cifrova-transformaciya-na-balgarskata-industriya-industriya-4-0-1862-468.html ) и Анкетната карта.Създадена е и електронна поща по темата Индустрия 4.0.
Какви промени ще се предложат в резултат на проучванията и анализите (Дейности 1 и 2)?. Примерни области за предложения (4 групи):
1-Група - Предложения за промени на основните програмни документи на МИ:
- КОНЦЕПЦИЯ ЗА ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦИЯ НА БЪЛГАРСКАТА ИНДУСТРИЯ (ИНДУСТРИЯ 4.0);
- ИНОВАЦИОННА СТРАТЕГИЯ ЗА ИНТЕЛИГЕНТНА СПЕЦИАЛИЗАЦИЯ;
- Национална стратегия за насърчаване развитието на малките и средните предприятия 2014 - 2020;
2- група - Предложения за промени в икономическото законодателството.
Извеждат се на база дискусионен анализ и използване на различни инструменти с прилагане на Принципа за парнтьорство и дискусии в рамките на Триалогичния съвет (Триалог (ТСДТ).За ТСДТ: Представителство на бенефициентите в съвет. Подбор на експерти за ТСДТ (група 3.2.). Изработване на критерии (от база данни, съставена по Дейност 2); Основни изисквания за квалификация, експертиза на членовете на съвета. Състав на Съвета - представителство на бенефициентите чрез прилагане на Принципа за партньорство. Орниграма на Триалога. Изготвят се примерни правила за работа на Съвета. Начини за подбор на експертите към него. Дава се правило как да участват представителите на научната общност.
3-група - Предложения за Структурни промени.
На базата на докладите и натрупаната информация се формират няколко предложения:
3.1. Структурни промени в Изпълнителната власт. Структурни промени в ИА - Създаване на звено за И4.0 (ИИ) в МИ, съобразено с правилника на МИ и Предложение до МС
Тук възможностите са големи - Тип пулсиращи структури - 1 щатен експерт и множество извънщатни експерти и променлив състав;
3.2. Формулиране на нови функции на зам-министър в МИ, отговарящ за ДТ/ИИ;
3.3. Създаване на ресор за Зам-министър, отговарящ за ИИ (ДТ/ИИ);
4-група - Разработване на Концепция за Индекатори и Индекси за наблюдение на ДТ. Предложения за създаване на Български Индекс за Индустрия 4.0 (ДТ/ИИ). Адекватен за българските условия или се предлага международен такъв, с оглед сравнителни анализи, оценка за напредъка и т.н. |
8 773.60
|
8 773.60
|
Изграждане на онлайн платформа на НПО/СИП за реализация на публични политики в областта на дигиталната трансформация: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 2:
Тази дейност реализира Онлайн платформа (Платформата) за работа на Триалога и за изграждане на организирана база данни за ДТ/ИИ. Дейността е особено важно с оглед бързо течащите процеси на дигитализация във всички сфери на обществото и необходимостта от адекватно отразяване и адаптиране на нормативната база към основните тенденции на ДТ/ИИ.
ФУНКЦИОНАЛНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ИНТЕРНЕТ-БАЗИРАНА ПРОГРАМНА СИСТЕМА.
Функции на потребителите, главен администратор, специализирани администратори, информационни функции, планират и нови функционалности.
РАБОТНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ПЛАТФОРМАТА:
Изработва се задание : ключови изисквания и компоненти:
За нуждите на проекта ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ ще създаде собствена на ПОРЪЧИТЕЛЯ облачна инфраструктура, която включва :
1. Наемане на сървъри в облачна инфраструктура
2. Създаване и конфигуриране на база данни за нуждите на проекта
3. Администриране на базата
4. Създаване на методика и поддръжка, съгласно регламентите на GDPR за личните данни
Системата ще се състои от три части: Брошура с информационни функции, достъпни за всички посетители; Портал достъпен само за регистрирани потребители; Административна част, достъпна за Главния администратор и частично от специализираните администратори.
Организацията на Интернет-базирана система за поддържане на вземане на решение при представяне на предложения трябва да позволява промяна и разширяване на системата чрез добавяне на нови подсистеми, без да се налагат промени във вече съществуващите;
Системата да е насочена към осигуряване на услуги;
Поддръжка на различни формати за въвеждане на статистически данни.
Използване на Open source среди и програмно осигуряване;
Системата трябва да поддържа едновременно релационна база данни и нерелационна база данни, предназначена за поддръжка на Big data;
Преносимост на системата на различни платформи;
Мащабируемост;
Поддръжка и промени на системата за срок от 12 месеца след приключване на договора.
Връзка с палтформата на Европейската Комисия - DTM - Digital Transformation Monitor (Мониторинг на Дигиталната трансформация). Да се направи анализ на платформата на ЕК. Технологиите подлежащи на мониторинг (и от ЕК - платформа, които ще бъдат включени в Българската платформа):
3D Printing - 3D- принтиране
Autonomous cars - Автономни коли
Mobileamp;Mobility - Мобилност
IoT - Интернет на нещата
AI/ML - Изкуствен интелект и Машинно обучение
Blockchain - Блокчейн
VR/AR - Виртуална и Добавена реалност
Защо е необходима Платформата: Осигурява - Онлайн Триалога ДТ/ИИ; Работи активно и след приключване на проекта (виж т.11 - Устойчивост)
Ползвателите на Платформата: - Представители на Целевите групи; Крайни потребители - представители на гражданското общество - испълнителната власт - бизнеса; представители на медиите и широката общественост. |
18 500.00
|
25 900.00
|
Организация на кръгли маси, обществени обсъждания и дебати относно ДТ/ ИИ (свързана с европейско събитие по дигиталната трансформация);: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 4:
Дейността има за цел да обедини мненията на представителите на целевите групи, на партньорите, експертите, специалисти от НПО, държавни институции и други заинтересовани страни. Чрез оргнизирането на кръгли маси и обществени обсъждания се цели повишаване на капацитета на партньорите и заинтересовани страни.
Ще бъдат организирани 2 броя Кръгли маси и един брой обществено обсъждане, на които ще бъдат представени резултатите , от извършениете анализи и методика за дигитализацията и ще бъдат поставени на обществено обсъждане ползите и/ или вредите от навлизането на Изкуствения Интелект и Дигиталната трансформация
Кръглата маса има за цел постигане на постоянство във възприетата насока за интегриране на ДТ. Тя ще формира ентусиазъм и въвличане на партньорите и заинтересованите страни в процесите на усъвършенстване на подходите на дигитализацията у нас. Ще представи системен обмен и споделяне на чужд опит. Ще фокусира върху внимателното определяне на приоритетите и ще обърне внимание, че в следствие на въвеждането на тази социална иновация, се предоставя много по-голям потенциал по отношение на знания, умения и способност. |
8 506.06
|
9 186.49
|
Иницииране на съвместни дейности между организацията, Гражданският Триалогичен Съвет и администрацията.: ДОПУСТИМИ ДЕЙНОСТИ ОТ ГРУПА № 3
Иницииране на съвместни дейности между организацията, Гражданският Триалогичен Съвет и администрацията.Участие в групата към Министерство на икономиката за разработване на стратегията за участие на България в 4.Индустриална революция/ Заповед № РД-144/02.02.2018 г.на МИ, иницииране на още срещи с представители на целевите групи за обсъждане на нагласите за дигитализацията и изкуствения интелект
1. Създаденият Триалог / Гражданска структура с участие на представители на МИ участва , инициира работни срещи , на които да се обсъждат нагласите за обмяна на опита и добрите практики , свързани с подобряването на гражданското участие в процесите по формулировката на дигитализацията и изкуствения интелект. Ще се направи предложение за постоянно действие на Структурата, работища с трите групи бенефициенти (Триалогичен / Граждански съвет за Дигитална трансформация - ТСДТ /ГСДТ). .
2.Създаване на модел за изграждане на структури работещи по проблемите на ДТ в основните представители на СИП/НПО, формиращи предложения и инициативи, анализи за нуждите на секторните политики и законодателството като цяло.
Тук широко може да се ползва опита на БАИТ. Асоциацията създаде Работна група, която подпомогна в голяма степен създаването на Концепцията за цифрова трансформация на МИ. Диаграма на стуктурата. (ако има време).като част от Целта й е да се получи отговор на въпроса за познаването, състоянието и готовността на българския бизнес за включване в технологичните тенденции.
|
508.00
|
6 488.52
|