Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 343 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси

Район за планиране: Всички

Описание

В настоящия момент уредбата на института на съдебните заседатели и на техните права и задължения е установена в Закона за съдебната власт, Наказателнопроцесуалния кодекс и в Наредба 7 за съдебните заседатели, одобрена от Пленума на Висшия съдебен съвет.
Усъвършенстването на института на съдебните заседатели е заложено в Специфична цел 2 в Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система и в Пътната карта за изпълнението й. 
Проектът има за цел да усъвършенства института на съдебните заседатели чрез оценка на действащата нормативна уредба и оценка на практиката на минимум 4 страни членки на ЕС по отношение на съдебните заседатели, въз основа на които и след проведени обществени дискусии ще бъдат изготвени предложения за извършване на промени в Закона за съдебната власт и в Наредба 7 за съдебните заседатели, целящи:
1)	Осигуряване на реално обществено участие в правораздаването чрез института на СЗ
2)	Актуализиране на Етичните принципи и правила за поведение на съдебните заседатели (РАЗДЕЛ VI. от Наредба 7 за съдебните заседатели)
3)	Въвеждане на унифицирана Декларация за наличието/липсата на конфликт на интереси на съдебните заседатели
Етичните правила за поведение на съдебните заседатели са съобразени с действащата към момента нормативна уредба, като предвиденото по проекта й изменение ще доведе до необходимост от тяхното актуализиране с оглед привеждането им в съответствие с изменената нормативната уредба.
Ще бъде разработен и внедрен Електронен регистър на съдебните заседатели (ЕРСЗ) чрез който ще се постигне систематизиране на информацията за всеки съдебен заседател и ще се осигури възможност за:
(1)	Публичност и достъпност на регистъра за гражданите и обществото и
(2)	Проследяване на профилът на всеки съдебен заседател.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Оценка на института на съдебните заседатели и изготвяне на предложения за усъвършенстването му: Институтът на СЗ е регламентиран в Раздел II от ЗСВ в чл.от 66 до 75а вкл. (посл. Изм. От 2018 г.), като значителна част от тях са в сила от 2016 г. и в Наредба 7 за съдебните заседатели, приета от ПВСС през 2017 г. За времето на действие на посочената норм. уредба в края на 2019 г. е прикл. мандата на значителна част на СЗ, което е предпоставка за натрупан опит въз основа на който може да се направи оценка на приложимостта на законодателството и необх. от неговото усъвършенстване. Във ВСС са постъпвали сигнали от админ. р-ли на съдилища за констатирани проблеми, касаещи СЗ, като няма ясна дефиниция на проблема – дали се дължи на новите изисквания към СЗ, регл.в посл. изм. на ЗСВ (2018г) или на ниското възнаграждение, но въпросът касае пряко правораздавателната дейност и опасност от невъзможност да се разглеждат наказателни дела. Споделя се мнението, че провежданата от общините процедура за подбор на СЗ е субективна и чрез нея не се осигурява обществено участие , като в някои случаи е ненанвременна и без осигуряване на прозрачност сред обществеността извън посочената като минимално задължителна в ЗСВ. СЗ не попадат в обхвата на задължените лица по ЗПКОНПИ. СЗ трябва да избягва всякакви ситуации, които могат да доведат до конфликт на интереси, както и да не допуска възможност да бъде поставен в реален или предполагаем такъв конфликт.Вземайки предвид, че СЗ са представители на обществеността в съдебното заседание информ. за декларираното от тях за всяко едно дело трябва да е общодостъпно.Участниците в процеса не могат да достигнат до информация дали СЗ имат общи дружества с пострадалите или обвиняемите, дали са подведени под наказателна отговорност.За да се обследват детайлно и в цялост постъпилите сигнали и за да се предприемат адекватни мерки подобряващи изцяло института на съдебните заседатели ще бъде извършена 1)оценка на действащата норм. уредба и 2) оценка на практиката на минимум 4 страни членки на ЕС по отношение на осиг-не на реално обществено участие, етичните правила, съблюдавани от съдебните заседатели и декларирането на наличието/липсата на конфликт на интереси. За изготвянето на оценките ще бъдат използвани различни методи за набиране, обработка и документиране на данни и методи за анализ на събраната информация - кабинетно проучване за извършване на преглед и анализ на наличната информ. и литература за съдебните заседатели, на релевантните източници на информ. и свързаните документи, което е предпоставка за извършване на оценката; структурирани въпросници насочени към СЗ, административните ръкводители-председатели на съдилища и към общинските съвети и комисиите, участващи в подбора и избора на СЗ; правен анализ изследващ норм. уредба, регулираща статута на СЗ, изследване на наличие на противоречия с нормативни актове от по-висок или същия ранг и при наличие на противоречие изготвяне на предложения за преодоляването им; сравнителен анализ на действащата нормативна уредба и на практиката на 4-те страни членки за сравнение на реализираните реформи на института на съдебните заседатели и използваните методологии и практически мерки на ниво държава; SWOT анализ за изследване на силните и слаби страни на конкретен елемент и оценяване на бъдещите му заплахи и възможности; експертен анализ за изразяване на преценка от определен брой експерти на факти и данни получени от различни източници и различни методи.Чрез извършените оценки се цели да се установи необх. набор от правни предпоставки, които биха довели до извеждане на конкретни и приложими предложения за 1) осигуряване на реално обществено участие 2) комплексни и съвременни Етични правила и 3) унифицирана Декларация за наличието/липсата на конфликт на интереси. Тези предложения ще доведат до промяна в норм.уредба, като се предвижда извършване на промени в ЗСВ, в частта касаеща осигуряване на реално обществено участие и в Наредба 7 за съдебните заседатели, в частта касаеща актуализиране на етичните правила и декларирането на липса/наличие на конфликт на интереси. 58 790.00 49 945.06
Разработване и внедряване на Единен регистър на съдебните заседатели: Със създаване на ЕРСЗ ще се осигури възможност да се проследява профилът на всеки СЗ.В изп. на д-та ще бъде създ. уеб базиран Електронен регистър на съдебните заседатели (ЕРСЗ) чрез който ще се постигне систематизиране на информ. за всеки СЗ и ще се осигури възможност за:1.Публичност и достъпност за гражданите и обществото – всяко заинтересовано лице ще може да достъпи до инф. за броя на СЗ, инф.на ниво съд кои са СЗ, инф. кой общински съвет е предложил СЗ, инф. от общото събрание на кой съд са избрани, мандата им (от дата до дата), бр. на мандатите, образованието им и инф. за предсрочно прекр. на мандата. ЕРСЗ ще дава възможност за търсене/филтриране по зададени от потреб. параметри, като име на СЗ и/или съдебен район.В публ. част на регистъра ще е налична и информация за СЗ с изтекъл мандат, но с неприкл. дела, разпределени по време на мандата им2.Проследяване на профилът на всеки СЗ. В ЕРСЗ ще е налична освен публ. информ. по т.1за всеки СЗ и всички док. свързани с избора му и изискуеми, съобразно ЗСВ–CV,декларации по ЗСВ,дипломи за образование,мотивационно писмо,решения на ОбС, решения на Общо събрание на ОСВ,адрес на СЗ и др. док.;интензитета на участието на СЗ в съдебния процес-бр. разпр.дела;бр.участие в съдебни заседания–по дело и по часове;получени възнагр.–по дело и по часове; получени възн. за транспорт–по дело и ден;дата на провеждане на начално обучение за СЗ и наложени глоби–размер,основание и платени ли са.За да се създаде и внедри в реална експлоатационна среда ЕРСЗ ще бъдат извършени следните дейности:1Бизнес анализ и произтичащите от него изисквания към ЕРСЗ, проектиране на раб. процеси за нуждите на регистъра, проектиране на раб. процеси за обмен на данни и обекти към други системи (Изп-ят ще дефинира необходими данни и честота на обмена между ЕРСЗ и ЕИСС(изготвянето на протокол и спецификация за обмен на данните е ангажимент на Изпълнителя на ЕРСЗ. ЕРСЗ ще се достъпва през препратка от ЕПЕП или страницата на ВСС) и Концепция за съдържанието и структурата на регистъра2.Изисквания към ЕРСЗ и логически последователности, процеси и операции, които софтуерът трябва да реализира, необходимите контроли3.Изготвяне на системен проект и софтуерно решение – описание на частите на раб. п-си, изпълнявани от софтуерния продукт; избор и описание на системната архитектура; дизайн и структура на базата данни;определяне на потребителите и потребителските истории; определяне на потребителски интерфейси; определяне на механизмите, технологиите и инструментите за обмен с външните информационни системи4.Тестване на разработения ЕРСЗ5.Разраб. на Ръководство на потребителя (описващо цялостната функционалност и начините и стъпките за използването му от крайните потребители) и на администратора (вкл -що всички необходими процедури по конфигуриране, архивиране, възстановяване, въвеждане на данни и информация и извл. на справки)6.Обучение за работа с ЕРСЗ–въз основа на Ръководствата ще бъдат разработени обуч.мат. (уч. програма,презентация за работа с ЕРСЗ,сертификати и др.прил.) за провеждане на еднодн. дистанционно обучение.За участие в обучението ще бъдат излъчени по 30 представители на ОСВ за всеки апелативен район.Разраб. обуч.материали ще бъдат предоставени на НИП за провеждане на последващи обуч. за работа с ЕРСЗ7.Внедряване на ЕРСЗ в раб. среда, което вкл. инсталиране, конфигуриране и настройка на работата в условията на съответната експлоатационна среда.Внедряването на ЕРСЗ в раб.среда ще се осъществи с решение на Пленума на ВСС, като използването на регистъра от всички съдилища ще бъде задължително.Съгласно чл. 30,ал. 2,т.18 ПВСС одобрява автоматизираните информ. с-ми за ОСВ след съгласуване с министъра на правосъдието и осиг. системната им интеграция и оперативна съвместимост. В тази връзка след тестването на разработения ЕРСЗ и представяне на разработените ръководства ще бъде извършена съгл. проц. с мин. на правосъдието за одобряване на ЕРСЗ за последващото му внедряване в реална експлоатационна среда във всички съдилища. 77 630.00 76 019.01

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.