Дейност 1. „Дейност за подготовка на проектното предложение - Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване)": За целите на подготовката на проектното предложение е успешно е изпълнена Дейност 1 „Провеждане на проучване за нагласите на населението по проект „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух в община Смолян – ФАЗА 2“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Програма „ОКОЛНА СРЕДА“ 2021 -2027 г.“ по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16FFPR002-5.001 „ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ !“ по Приоритет 5 „ВЪЗДУХ” (социологическо изследване).
Изследването обхваща респонденти, използващи топлоуреди на твърдо гориво (дърва и/или въглища) в имоти в рамките на регулационните граници на населеното място, в рамките на община Смолян.
Целта на проучването бе да се установи кои са основните източници на замърсяване на въздуха, какви източници за отопление ползват жителите на общината и дали имат нагласа да сменят уредите си на твърдо гориво с други екологосъобразни уреди за отопление и при какви условия. Обхванати са общо 800 домакинства, отопляващи се на твърдо гориво.
Проучването предоставя възможност за придобиване на реална представа за броя и характеристиките на домакинствата/лицата, които биха се възползвали от възможността за подмяна на досегашните си източници на отопление с твърдо гориво с екологичносъобразните им алтернативи, както и създава възможност за извеждане на изходни данни относно районното разпределение и концентрация на потенциалните ползватели на територията на град Смолян, включително – предоставя изходна информация относно потенциалната приоритетност на алтернативните
форми на отопление, предпочитани от изследваното в рамките на дейността население.
Въз основа на проучването е извършено актуално картиране (обработка и анализ на данните от въпросника, като същите следва да бъдат пространствено разположени върху карта на община Смолян, така че е получена съвременна актуална, комплексна, географска система) на източниците на замърсяване по верифицираните данни от проучването.
Проведеното социологическо проучване и установените резултати са приложени към настоящиото проектно предложение в т.12 "Прикачени документи".
Обобщените резултатите от проучването ще подпомогнат изпълнението на проекта, като осигурят информация за вида на използваното гориво от домакинствата, както и техническите и финансовите параметри, при които същите имат нагласа за участие в бъдещи дейности свързани с намаляване на замърсяването от битовия сектор. Проучването показва и какви мерки за подобряване качеството на въздуха биха били приети от населението на община Смолян, кои са източниците на отопление, които използват жителите на общината, както и основните причини за използване на отопление на дърва и въглища. Проведеното проучване предоставя и актуална информация за това дали и при какви условия гражданите на съответната община, които се отопляват на дърва и въглища, биха заменили отоплителните си устройства на твърдо гориво, както и с каква алтернативна форма на отопление (съгласно допустимите мерки по настоящата процедура). |
35 760.00
|
35 760.00
|
Дейност 2 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Пазарно проучване за определяне на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяване на проекта": Дейност 2 - Пазарно проучване за определяне на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяване на проекта обхваща: Проучване на пазарни цени и доклад с извършване на пазарно проучване на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди. В проучването са включени допустими отоплителни устройства, които отговарят на раздел 2.4. и раздел 2.5 от Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на БФП. Проучването на пазарните цени обхвана всички отоплителни устройства, допустими по процедурата. Разпределението на отоплителните устройства по обобщени средни цени в лв. с ДДС са получени на база 1980 домакинства.
Въз основа на посочените допустими отоплителни устройства в Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи”, беше изготвен детайлен списък на допустими отоплителните устройства по проекта на община Смолян, покриващи възможно най-широк диапазон от технически възможности за екологично отопление, от една страна, и от друга страна, предоставят възможност за отопление на различни по големина и вид жилища, вкл. за няколко жилища с локално колективно решение за отопление. Проучването на пазарните цени обхвана всички устройства от изготвения списък, както следва:
1. Отоплителни устройства, използващи за отопление пелети
- Топловъздушна камина на пелети със закрита горивна камера 8 kW
- Топловъздушна камина на пелети със закрита горивна камера 10 kW
- Камина на пелети с водна риза 11 kW
- Камина на пелети с водна риза 18 kW
- Камина на пелети с водна риза 26 kW
- Пелетен котел 25 kW
- Пелетен котел 33 kW
- Пелетен котел 39 kW
2. Отоплителни устройства, използващи за отопление електрическа енергия
2.1. Термопомпи въздух-вода
- Термопомпа 8 kW
- Термопомпа 11 kW
- Термопомпа 16 kW
3. Отоплителни устройства, използващи за отопление електрическа енергия ( Климатици)
- Климатик 2.6 kW (9000 BTU)
- Климатик 3.4 kW (12 000 BTU)
- Климатик 5.2 kW (18 000 BTU)
- Климатик 6.9 kW (24 000 BTU)
4. Фотоволтаичните системи, батериите и приложимото оборудване
- фотоволтаични системи само за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата, акумулатори (батерии) и устройства, не позволяващи връщане на електрическа енергия в мрежата
Проучването на цените е проведено сред производители и доставчици за допустимите алтернативни видове отопление – уреди, устройства, инсталации, след което въз основа на сравнителен анализ на цените и други показатели бяха изчислени средни цени за всеки вид отоплително устройство, включено в списъка с допустими устройства. При проучването на цените са използвани 4-5 линкове от различни производители и доставчици, екранна снимка и по 3 оферти за доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на фотоволтаичната инсталация. |
12 000.00
|
12 000.00
|
Дейност 3 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложими мерки": В проектното предложение в директория „Документи“ има rar файл с наименование „Резултат по дейност 1.3. rar“ – това е изискуемият документ за приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки по т.24.3.3. от Условията за кандидатстване.
В директория „Дейности-документи rev1 – 1122023/Дейности rev1 1122023/Дейност Приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки“ има шест файла с резултатите от тази дейност одобрена от УО по проект със сходни дейности, финансиран по процедура № BG16M1OP002-5.003 "Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух" на ОПОС 2014-2020 г.
Настоящият доклад е резултат от изпълнение на Дейност 1: Изготвяне на анализ на ситуацията по отношение видовете отопление по квартали по Договор № ПНО-ОП-21.04-13/29.04.2021г. с предмет „Изготвяне на анализи и механизми за целите на първи етап и подготовка на документи за изготвяне на предложение за определяне на параметрите на втори етап на проект № BG16M1OP002-5.003-0004 „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух в Община Смолян“ по Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г.“.
Актуалната Програма за качество на атмосферния въздух (ПКАВ) в Община Смолян от 2020 година показва, че основното гориво, използвано за отопление в общината, са дървата. Според анализите в ПКАВ, дървата и въглищата, взети заедно, се използват за отопление в 67% от домакинствата.
Предложените критерии представляват комбинация от технически и социално-икономически параметри като освен степента на намаление на емисиите отчитат и социалния аспект на инвестирането в подмяна на отоплителен уред.
Критерий 1: Интервенции в най-замърсените части на Община Смолян
Според резултатите на дисперсионното моделиране, извършено за ПКАВ на Община Смолян (2020), както най-високата средногодишна концентрация, така и най-голям брой превишения на среднодневната норма са локализирани в кв. Смолян. Следователно кв. Смолян следва да е приоритетен за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво.
Критерий 2: Намалени емисии
Основната цел на подмяната на отоплителни уреди на твърдо гориво е подобряването на качеството на въздуха в Община Смолян като се намалят емисиите ФПЧ10 от битово отопление. Именно заради това основен критерий за избор на приоритетни квартали за извършване на подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво би следвало да е потенциалът за намаление на емисиите. Ако се приеме, че всяко домакинство, подало заявление за подмяна на отоплителния си уред на твърдо гориво, ще получи заявения алтернативен уред, то тогава кварталите, където ще бъде постигнато най-голямо намаление на емисиите ФПЧ10 са: кв. Смолян, кв. Райково и кв. Устово .
Критерий 3: Ефективност на разходите за намаляване на емисии ФПЧ10
Постигането на разходо-ефективно намаление на емисии ФПЧ10 следва да е един от критериите за приоритизиране на инвестициите по квартали. Извършеният анализ показва, че най-добра разходо-ефективност за намален тон емисии ФПЧ10 се постига в кв. Петровица.
Описанието продължава в секция Начин на изпълнение: |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Разработване / актуализация на механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни уреди (отоплителни устройства)": Изпълнението на Дейност 4 – Актуализация на Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства има за цел да се определи прогнозният размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства.
Извършено е проучване на цените за изкупуване на формирания отпадък чрез искане на оферти с писма от общината до пет (5) бр. фирми (2 бр. подадени), притежаващи Разрешителни по чл.35, ал.1 от ЗУО, и е направено онлайн проучване на 2 бр. фирми, които изкупуват черни и цветни метали. При оценка на необходимите разходи за натоварване(събиране) от източника на отпадъка и транспортиране до площадка за третиране на отпадъка са използвани аналогични договори по които Община Смолян е страна. При определяне на необходимите разходи са използвани 2 бр. анализни цени, в зависимост от това къде е разположен уреда, на територията на гр. Смолян или на територията на селата. Описани са детайлно всички необходими действия в тяхната последователност във връзка с демонтажа и предаването на заменените отоплителни устройства на твърдо гориво. Направен е и анализ с единични стойности за демонтаж на старите уреди.
Механизмът, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства, е необходимо да бъде актуализирана в настоящето подаване на формуляр по процедура BG16M1OP002-5.003 "Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух", защото трябва да се направи актуализация на стойностите по събиране на старите отоплителни уреди и тяхното транспортиране до съответната площадка. Цените на желязото и другите цветни метали като отпадък от старите уреди значително се промениха от 2021 г. до момента на кандидатстване октомври 2023 г.
В рамките на настоящата дейност е определен прогнозен размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства. Старите отоплителни устройства следва да бъдат демонтирани преди извършване на дейностите по доставка и монтаж на новите отоплителни устройства. За демонтираните отоплителни устройства ще се осигури тяхното законосъобразно третиране, чрез предаване на лица, притежаващи разрешени документи за извършване на такъв вид дейност. Разработеният механизъм осигурява извършването на оценка и прогноза на очакваните количествата генерирани отпадъци от предаването на старите отоплителни уреди от населението. Механизмът позволява оценка на разходите от генерирането на отпадъка, през неговото предаване и транспортиране, до неговото оползотворяване/рециклиране до края на жизненият му цикъл.
За приходите са препоръчани зелени мерки които не представляват икономическа дейност и са негенериращи приходи. В Община Смолян с решение № 418 от 21.01.2021 г. на Общински съвет – Смолян е в сила и се изпълнява „Общинска програма за намаляване нивата на фини прахови частици (ФПЧ10) и достигане на утвърдените норми за качество на атмосферния въздух на община Смолян. В общинската програма е извършено моделиране за базова година 2019 г. и прогнозни моделирания за замърсяването на атмосферния въздух в град Смолян за 2023 и 2024 година. Във връзка с получените резултати и след направен анализ на получените стойности са формулирани следните мерки за достигане нивото на ФПЧ10, като една от тях е „Увеличаване на уличното озеленяване и площите с компактна дървесна растителност“.
Съгласно горе изложеното формираният приход от продажбата на старите уреди да се разходват на основание решение № 1335 от 29.08.2023 г. на ОбС-Смолян. – https://www.smolyan.bg/bg/menu/subcontent/3394. Разходването на предвидените средства за изпълнението на посочената мярка не представлява държавна помощ.
|
600.00
|
600.00
|
Дейност 5 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Разработване / актуализация на критерии за приоритизиране на кандидатите, в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс": Изпълнение на Дейност 5 - Актуализация на критерии за приоритизиране на кандидатите (крайните получатели на помощта), в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс. Актуализирани са критерии за приоритизиране на кандидатите физически лица, в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс, които определят стойността на точките и обосновка на критериите за получателите на помощта за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво. Критерии за приоритизиране на кандидатите (получатели на помощта), в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс са актуализирани при спазване на изискванията в Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и Приложение № 6 към тях.
Актуализирането на критериите за приоритизиране на кандидатите се налага, тъй като процедура BG16M1OP002-5.003 "Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух" на ОПОС 2014-2020 г. са включени като допустими топлоуреди на газ или друга дървесна биомаса и изкопаемо твърдо гориво.
В „ Актуализация на критерии за приоритизиране на кандидатите (крайните получатели на помощта), в случай че интересът е по-висок от наличния ресурс" има въпрос „Смяна на отоплението с дърва и въглища с устройства на“ и са описани -
- Отоплителен/и уред/и на електрическа енергия – термопомпа Въздух-въздух (климатици)
- Отоплителен/и уред/и на електрическа енергия – термопомпа Въздух-вода.
В Приложение № 5 Отоплителни устройства към Условията за кандидатстване чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., са допустими термопомпи „Въздух-вода“, които се явяват нов топлинен уред и са показани в горецитирания въпрос към анализа и възможностите за отговор.
Във въпроса „Стойността на инвестицията в кв.м. отопляема площ“се актуализират в повишение нагоре, тъй като от доклада по дейност 2 представеното пазарно проучване – „ДОКЛАД ПО ДЕЙНОСТ 1: Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяване на проекта“ се вижда, че стойностите на термопомпи „Въздух – вода“ са значителни.
Определени са допустимите кандидати:
• Физически лица, собственици/съсобственици на самостоятелни обекти с функционално предназначение за жилищни нужди в едноетажни или многоетажни жилищни сгради в регулационните граници на населените места на територията на общината бенефициент, в които обекти за отопление се използва отоплителен уред на дърва и/или въглища.
Ако финансовият ресурс не е достатъчен да бъдат подменени уредите на всички кандидати физически лица, които отговарят на базовите изисквания, ще бъде извършено класиране на кандидатите съгласно следните показатели за приоритетно финансиране на крайните получатели – физически лица:
• Приоритетно насочване на инвестициите в санирани сгради
• Приоритетно насочване на инвестициите по квартали
• Приоритетно насочване на инвестициите съобразно вида на отоплителните уреди
• Приоритетно насочване на инвестициите в решения за отопление, при които се постига максимална ефективност от гледна точка размер на инвестицията на единица отопляема площ и брой ползващи се лица
• Приоритетно насочване на инвестициите съобразно характеристиките на домакинствата
Критериите ще бъдат публично оповестени при старта на кампаниите за набиране на заявления, напр. като част от пакета документи за кандидатстване или по друг подходящ и видим начин на официалната интернет страница на бенефициента - община Смолян. |
600.00
|
600.00
|
Дейност 6 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи": Изпълнение на Дейност 6 – Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи:
В рамките на настоящата поддейност е разработен механизъм, който представя подхода за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво в рамките на процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи”. Механизмът за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи е разработена при спазване на изискванията и условията от Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Въпреки определените различни източници на замърсяване съгласно общинската програма по чл.27 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), данните от мониторинга на въздуха по показател ФПЧ10 показват драстичната разлика в броя на превишенията през летния и през зимния период в пункта. Анализът в програмата по чл.27 от ЗЧАВ показва, че между 50 и 60 % от населението използва твърди горива /дърва за огрев (неизсушени) и въглища (нискокалорични)/ за отопление, като намаляването на този процент е трудно постижимо, най-вече поради икономически и социални причини.
С цел съобразяване на специфичните характеристики на Община Смолян, за установяване на механизма за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи са извършени проучвания на данни и анализи на ситуацията в общината от гледна точка на географски и климатични, екологични и социално-икономически характеристики, оценка на качеството на атмосферния въздух и приноса на замърсяването с емисии на ФПЧ10 от битово отопление, включително инвентаризацията на емисиите на ФПЧ10 от основните източници в актуалната Програма за КАВ на Община Смолян от 2021г. Оценени са спестените емисии ФПЧ10 като резултат от подмяната на различни отоплителните устройства и рентабилността на инвестициите по отношение на разходите спрямо намалено количество ФПЧ10.
Допустимите отоплителни устройства обхващат широка гама от устройства във всяка от групите – на пелети и на електричество, както и отоплителни устройства отговарящи на изискванията на екодизайн, с цел задоволяване на потребностите от различна отоплителна мощност съобразно желанието на хората и параметрите на жилищата им, вкл. при прилагане на колективни решения за общо отопление на два или повече имота.
Всеки кандидат ще може да получи сред изброените отоплителни устройства при следните ограничения за брой устройства за един жилищен обект:
- едно отоплително устройство на пелети, или
- когато желанието за отопление е чрез климатици, да се предоставят не повече от общо 3 броя климатици за един обект, независимо от мощността им. Това съответства на максимум 3 жилищни помещения за отопление и/ или отопляема площ gt;= 45 кв м и/или 2 и повече семейства в домакинството.
- една термопомпа „въздух-вода“
Кандидати, които имат изградена външни и вътрешни връзки и инсталации за отопление включваща тръби и радиатори ще получат отоплително устройство на пелети и термопомпа „Въздух – вода“.
При прилагане на колективно решение за отопление на пелети крайните потребители в групата имат право да изберат един котел на пелети. |
5 040.00
|
5 040.00
|
Дейност 7 "Дейности за подготовка на проектното предложение - Изготвяне на комуникационен план": Изпълнението на Дейност 7 - Изготвяне на комуникационен план има за цел да се постигне своевременна подготовка на основната дейност 2.1. Комуникационни кампании на местно ниво от Условия за кандидатстване, за популяризиране на възможностите за подмяна на топлоуреди на дърва и въглища с екологични алтернативи.
При разработването на комуникационния план, са използвани широкоразпространени комуникационни подходи, доказали своята ефективност в практиката, като същите са избрани при съобразяване спецификите на Община Смолян, местата, идентифицирани като „локални горещи точки“ в Общината т.е. райони/квартали с концентрация на домакинства, отопляващи се с дърва и въглища.
Определени са целевите групи, към които приоритетно ще е насочена комуникацията: населението на община Смолян
- Домакинства/граждани, използващи твърдо гориво (дърва и / или въглища) за отопление, живеещи на територията на община Смолян
- Заинтересовани страни – граждански сдружения, НПО, представители на общинската администрация, МОСВ, ЕК
- Представители на средствата за масово осведомяване
- Широка общественост
В разработения Комуникационен план са идентифицирани комуникационните цели:
- Популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и въглища с екологични алтернативи, насочени към целева група „граждани, използващи твърдо гориво за отопление, живеещи на територията на община Смолян;
- Информиране на потенциалните крайни получатели на помощта за дейностите, за които могат да получат безвъзмездна подкрепа по проекта;
- Информиране, образоване и стимулиране интереса на гражданите за опазване качеството на въздуха и тяхната роля в този процес, както и стимулиране поведение за действия в посока на подобряване качеството на въздуха и намаляване на емисиите на ФПЧ10;
- Постигане на успешна комуникация между всички страни, включени в изпълнението на проекта, с цел постигането на диалог между страните, който да бъде взаимно полезен и в полза за местната общност.
Описаните комуникационни подходи са съобразени и с местния медиен пазар, популярни места за срещи в Община Смолян, които са широкодостъпни, включително за хора от всякакви възрасти, както и достъпни за хора с увреждания. Комуникационният подход дефинира обема и съдържанието на дългосрочна петгодишна програма за комуникация, съответстваща на изпълнението на проекта, включва два етапа разпределени във времето до 2025 г. вкл. и 2-ри етап от 2026 г. По време и на двата етапа кампанията ще протече в дух на диалогичност,ще е в синхрон с мерките за видимост, прозрачност и комуникация (по смисъла на чл. 50 на Регламент 2021/1060), като дейностите няма да се припокриват. |
35 880.00
|
35 880.00
|
Дейност 8 "Дейности за подготовка на проектното предложение –Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение": Изпълнението на Дейност 8 –Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение се извърши за всички предвидени дейности по проекта. В анализа на остойностяването е посочено въз основа на какви документи, анализи или проучвания са остойностени дейностите, приложена е информация за минимални технически характеристики, оферти, копия на вече сключени и изпълнени договори със сходни параметри и предмет, пазарни проучвания и/или проучване в интернет, досегашен опит, калкулативен метод и др. са ползвани при остойностяването и др.
При изготвянето на анализа за остойностяване на дейностите по проектното предложение са спазени всички изисквания и ограничения съгласно Условията за кандидатстване по процедурата чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16FFPR002-5.001 „ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ!“ по приоритет 5 „Въздух” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., утвърдени със Заповед №РД-918/10.10.2022 г. от ръководителя на УО на ПОС 2021-2027 г.
Всички дейности са посочени с включен ДДС, така както са посочени в т.7. Описание на дейностите във Формуляра за кандидатстване и съобразно указанието на УО на ПОС, че ДДС е допустим разход по процедурата.
Дейностите по изпълнение на проекта ще са с продължителност 60 месеца.
Дейности за подготовка на проектното предложение са в размер на 107 400 лв. с ДДС, изчислена на база сключени договори за изпълнение.
Основните дейности свързани с кампаниите от набиране на заявленията до сключване на договор и доставка и монтаж и демонтаж на отоплителните уреди е изчислена на обща стойност 19 858 702,02 лева с ДДС.
Дейностите за Организация, управление и видимост са в размер на 407 285 лв с ДДС
В резултат на извършения анализ и остойностяването на всички дейности по проекта общата индикативна стойност на проектното предложение е 20 373 387,02 лева с ДДС.
При така формираната стойност са спазени всички изисквания и ограничения съгласно Условията за кандидатстване по процедурата чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16FFPR002-5.001 „ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ! по приоритет 5 „Въздух” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., утвърдени със Заповед №РД-918/10.10.2022 г. от ръководителя на УО на ПОС 2021-2027. Включените в проектното предложение разходи отговарят на изискванията на нормативната уредба. |
5 040.00
|
5 040.00
|
Дейност 9 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Определяне на целивите стойности на индикаторите по процедурата": Изпълнението на Дейност 9 – Определяне на целивите стойности на индикаторите по процедурата цели да се изчисли целевата стойност на индикаторите на проектното предложение по процедура „За по-чист въздух!“, ползвайки събраните данни и резултати от другите дейности, и съгласно указанията за изчисление на целевата стойност на индикаторите от изпълнението на проекта по процедурата.
За целите на изчислението на целевите стойности, за базова стойност на индикаторите се посочва 0. Целевите стойности са определени, като са отчетени жителите, които ще бъдат обхванати от проекта, спестените емисии в резултат от проекта, общо произведената енергия от възобновяеми източници, броят жилища, които ще бъдат с подменени устройства в резултат от проекта и допълнителният капацитет в резултат от изпълнението на проекта.
Изчисленията са разделени на определяне на индикатори за резултат и индикатори за краен резултат.
Индикаторите за резултат включват:
• Жители, ползващи се от мерки за качеството на въздуха – лица;
• Спестени емисии на ФПЧ10 - т/г;
• Общо произведена енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия) MWh/год.
Индикаторите за краен резултат (продукт) включват:
• Жилища с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво – брой;
• Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия, топлинна енергия) – MW. |
6 000.00
|
6 000.00
|
Дейност 10 "Дейности за подготовка на проектното предложение – Извършване на други проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовката на проектното предложение, с цел подготовката му за кандидатстване": Изпълнението на Дейност 10 Извършване на други проучвания, анализи и оценки, необходими за подготовката на проектното предложение, с цел подготовката му за кандидатстване включва допълнителни дейности, извършвани в процеса на подготовка на проектното предложение.
Целта на дейността е да се направи анализ и оценка на времевия период за изпълнение на описаните дейности в Дейност № 7 Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение. ТА Консултинг ЕООД представя на базата на направен анализ и оценка, ползвайки събраните данни и резултати от всички дейности по договор № ПНО-ОП-23.07-21 от 31.07.2023 г с предмет „Извършване на подготвителни дейности, необходими за разработване на проектно предложение с цел подаването му за финансиране по процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи” и съгласно Условията за кандидатстване по процедурата, следното:
• Да изготви план-график за възлагане на обществените поръчки за дейностите в проектното предложение
• Да опише всички дейности, планирани в рамките на проекта, вкл. подготвителни, основни и съпътстващи. За всяка дейност изпълнителят прави описание на дейността, начин на изпълнение, основни резултати и график за изпълнението й.
• Да изготви детайлизиран бюджет на проекта. Детайлизираният бюджет включва всички разходи за подготовка и изпълнение на проекта. Бюджетът се изготвя при отчитане на всички изисквания за допустимост на разходите по процедурата „За по-чист въздух“ и указанията за представяне на бюджета в Условията за кандидатстване.
• Да изготви Технически задания (технически спецификации) на предвидените обществени поръчки. |
6 480.00
|
6 480.00
|
Дейност 11 "Основни дейности - Комуникационни кампании на местно ниво": Дейност 11 Комуникационни кампании на местно ниво ще се изпълнява през целия период на проекта. Дейностите, свързани с подготовката и провеждането на кампании на местно ниво за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и/или въглища с екологични алтернативи са в изпълнение на Комуникационния план, разработен в рамките на подготвителната Дейност 6.
Целта на дейността е да се повиши осведомеността на целевите групи за необходимостта от възможността за подмяната на старите отоплителни устройства.
Дейността ще включва следните задачи:
1. Провеждане на информационни срещи с граждани в централна градска част на Смолян в отделни целеви квартали и в селата в общината. Целта на срещите е предоставяне на информация на гражданите да се запознаят с възможностите, които проектът предоставя, както и с конкретните условия и действия, които желаещите трябва да предприемат, за да получат нова отоплителни устройства.
2. Изработване и разпространение на плакати с формат А3 и брошури през целия период на изпълнение на проекта, като разпространението им ще е приоритетно преди провеждането на информационните събития; Освен на местата определени от общината, плакатите ще се поставят в големи супермаркети, ДКЦ, болници, училища, детски градини, читалища, стадиони, сгради на общинската администрация и др. подходящи места, където се генерира значим пътникопоток.
3. Изработване на Рекламно-информационен клип, който ясно, точно и конкретно дава насоки свързани както със значението на подмяната на отоплителните устройства, ползите за обществеността и околна среда, и указания с точни действия, които желаещите да подменят устройствата си с нови, трябва да предприемат, за да заявят своето желание за участие в проекта. Клипът ще бъде популяризиран в регионални радиостанции като Общинско кабелно Радио Смолян, Радио Фокус и др., както и в регионални телевизионни канали - www.etv.bg.
4. Подготовка на текстове за публикации на официалната интернет страница на община Смолян, като за целта ще се изработи и публикува динамичен банер на първа страница на сайта на общината с линк към информацията и документите за кандидатстване за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво.
5. Ще бъдат реализирани интернет кампании под формата на банери и публикации в социални медии и в регионални печатни медии.
Специални усилия ще бъдат положени в посока на лесно адаптиране на информацията и обученията към езика, възрастта, опита и професионалната насоченост на отделните целеви групи. Имайки предвид колко е важна информацията за възможностите за безплатна подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, е необходимо да се предоставя специфична, точна и разбираема информация на потенциалните крайни получатели. Разпространението на информацията няма да е еднократен акт, а напротив – това е целенасочен и планиран процес, подкрепащ изпълнението на проекта за по-чист въздух в община Смолян. Натрупването и демонстрирането на добри практики и успешни примери по време на изпълнението на проекта, ще подпомогне занапред комуникацията с практически примери и с ефекта от тяхното изпълнение. |
259 455.00
|
10 350.00
|
Дейност 12 от "Основни дейности - Техническа подкрепа за набиране на заявления, обходи вкл. подписване на договори": Изпълнението на Дейност 12 Техническа подкрепа за набиране на заявления, обходи, вкл. подписване на договори включва изготвяне на процедури за набиране на заявления от целевата група и предприемане на необходимите стъпки за сключване на договор за подмяна на топлоуреда/ите на твърдо гориво със собственика на жилищния обект.
Изпълнението на дейността предвижда провеждане на консултации на гражданите с цел подпомагане при попълване на изискуемите документи чрез редица дейности като:
- организиране на срещи с етажните собствености, използващи за отопление дърва или въглища, които не следва да се припокриват със срещите, проведени в рамките на изпълнение на комуникационния план по Дейност 10.;
- посещение по домовете на заявилите интерес граждани, с цел консултации;
- комуникация по електронна поща;
- разкриване на телефонна линия;
- разкриване на специализирани гишета на подходящи лесно достъпни места и др.
- проверка за липсата на двойно финансиране и конфликт на интерес, за наличие на режим за държавна помощ и други необходими проверки на заявените от лицата обстоятелства;
- организация по сключване на договори между общината бенефициент и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи., включително изменение на сключени вече договори.
По време на посещенията експертите ще набират информация по два начина. Първият е разговори с представители на домакинствата, а вторият е чрез оглед/проверка на жилището/обекта. За целите на анализ ще се разработят специализирани въпросници, чрез които ще се събира допълнителна информация и данни от вече събраните такива, които ще бъдат използвани от експерти, които ще осъществяват посещения на място. По време на разговорите представителите на домакинствата ще имат възможност да се информират и за предстоящите действия по подмяна на устройствата, вкл. техните отговорности.
По време на проверките на място ще се установи по еднозначен начин:
• Извършено ли е саниране - вид, тип, клас енергийна ефективност, наличие на паспорт и/или документи за санирането и др.;
• Конструктивните характеристики на обектите – вид конструкция, географска ориентация на обекта, етажност, специфични локални климатични (разположение по посока на роза на ветровете, подветрена страна, безветрена зона, поради съседно застроени сгради и др.) и т.н.;
• Детайлни характеристики на използвания отоплителен уред (използвано гориво, мощност, ефективност) и неговата натовареност в и извън отоплителният сезон;
• Социалният статус на домакинствата и нагласата и възможностите им за ефективно и ефикасно използване на заявеното устройство за подмяна;
• Техническата възможност за инсталиране и ефективно и ефикасно използване на заявеното устройство за подмяна.
Всички анализи, оценки, обосновки и изследвания в рамките на настоящата дейност ще се насочени към практическо обследване на място и посещения на заинтересованите за включване в проекта домакинства. |
902 000.00
|
0.00
|
Дейност 13 от "Основни дейности - Демонтаж на съществуващите уреди"
: Изпълнението на Дейност 13 Демонтаж на съществуващите уреди включва дейности по демонтаж, транспортиране и предоставяне за последващо третиране на отоплителни уреди – печки и котли на дърва и/или въглища. Дейностите по предаване на демонтираните стари отоплителни устройства за последващо третиране ще бъдат изпълнявани по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Старите отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) с битов характер.
Дейностите в обхвата на демонтажа на съществуващите уреди ще се извършват през цялото време на изпълнението на проекта, като съгласно изискванията на финансиращия орган, преди извършването на доставката и монтажа на новите отоплителни устройства в жилищните имоти на крайните получатели община Смолянтрябва да демонтира старите отоплителни устройства на твърдо гориво, да ги събере и да ги предаде за последващо третиране по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО.
Преди доставка и монтаж на всеки един от новите отоплителни устройства, следва да се извършва демонтаж на старите неефективни отоплителните устройства на дърва и въглища и предаването им на фирма за транспортиране и последващо третиране и рециклиране. Дейността ще се осъществява съобразно разработения в рамките на подготвителните дейности за подготовка на проектното предложение Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства. Въз основа на направените прогнози в Механизма и данните от подадените формуляри за кандидатстване за подмяна на уредите на дърва и въглища е изчислен общия прогнозен брой отоплителни устройства на твърдо гориво, които се очаква да се демонтират – 2 119 броя от следните видове:
• Отпадък от печки /типа на „Чудо“, готварски печки и др./
• Сухи камина
• Камина с водна риза
• Котли (от чугун)
• Други устройства (вградени камини)
Демонтажът ще се извършва по предварително съгласувани списъци на одобрените крайни получатели и предвижданията за последващ монтаж. След демонтажа старите устройства се обезопасят, с цел да се предотврати разливите на течности използвани в старите инсталации, възстановяват се нарушени настилки, мазилки и т.н. увредени при демонтажа. Тези отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) с битов характер за транспорт до площадка за съхранение и рециклиране и последващото третиране.
В резултат от предаването за последващо третиране на отоплителните устройства се очаква да бъдат отчетени приходи, които община Смолян планира да използва за зелени мерки които не представляват икономическа дейност и са негенериращи приходи. В Община Смолян с решение № 418 от 21.01.2021 г. на Общински съвет – Смолян е в сила и се изпълнява „Общинска програма за намаляване нивата на фини прахови частици (ФПЧ10) и достигане на утвърдените норми за качество на атмосферния въздух на община Смолян. В общинската програма е извършено моделиране за базова година 2019 г. и прогнозни моделирания за замърсяването на атмосферния въздух в град Смолян за 2023 и 2024 година. Във връзка с получените резултати и след направен анализ на получените стойности са формулирани следните мерки за достигане нивото на ФПЧ10, като една от тях е „Увеличаване на уличното озеленяване и площите с компактна дървесна растителност“.
Съгласно горе изложеното формираният приход от продажбата на старите уреди да се разходват на основание решение № 1335 от 29.08.2023 г. на ОбС-Смолян. – https://www.smolyan.bg/bg/menu/subcontent/3394.
В договора/ите (или рамковото/ите споразумение/я) с изпълнител/и се залага времеви график с максимален краен срок за демонтажа на подменяните отоплителни устройства на твърдо гориво, като се отчита крайния срок за изпълнение на проектното предложение. |
202 060.03
|
0.00
|
Дейност 14 от "Основни дейности – Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление": Изпълнението на Дейност 14 – Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление включва дейности за подмяна на печки и котли, работещи с твърдо гориво, със следните отоплителни устройства:
а) използващи единствено електричество;
б) на пелети или друг вид дървесна биомаса, в зависимост от заявените предпочитания на крайните получатели на помощта;
в) свързване/повторно свързване към топлопреносна мрежа.
Настоящата поддейност включва доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и гаранционно обслужване на отоплителни устройства за битово отопление на лица - крайни получатели, с които Община Смолянще има сключен договор за подмяна на стари неефективни високоемисионни отоплителни устройства на дърва и/или въглища с нови екологосъобразни отоплителни устройства ( уреди/системи) за битово отопление на електричество и/или на пелети и други допустими устройства, както следва:
• Уреди на пелети
• Климатици
• Термопомпи
Новите устройства следва да отговарят на специфичните технически параметри, заложени в европейското и национално законодателство: Закон за техническите изисквания към продуктите, транспониращ Директива 2009/125/ЕО за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението (Директива 2009/125/ЕО), в регламентите, приети съгласно чл. 15 от посочената директива, както и в Наредбата за допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението и др. приложими.
При доставката и монтажа на новите екологосъобразни отоплителни устройства, подписвайки договор с община Смолян, крайните получатели следва да поемат ангажименти за следното:
- да използват новото отоплително устройство най-малко до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна на старото отоплително устройство на твърдо гориво;
- да използват новия тип отопление с грижата на добър стопанин – отоплителното устройство следва да не е унищожено, както и да не е демонтирано, разглобено или ремонтирано от неоторизирани лица в гаранционния и в мониторинговия срок;
− съгласяват се да бъдат извършвани проверки след подмяната на отоплителното устройство на твърдо гориво до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна. |
17 429 643.00
|
0.00
|
Дейност 15 от "Основни дейности - Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи (ФВС )за собствено потребление": Изпълнението на Дейност 15 Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи (ФВС )за собствено потребление е допустима само за: домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон, като
• избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „Въздух-въздух“;
• домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда), имащ електромер и партиден номер;
• жилището е основно за кандидата краен получател на помощта;
• жилището не е свързано към топлопреносна мрежа.
Дейността ще включва доставка и монтаж върху покривни конструкции на еднофамилни жилищни сгради и гаранционна поддръжка на фотоволтаични системи за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата; батерии и устройства, непозволяващи връщане на електричество в мрежата; застраховане на новите активи. Предварителните анализи и изчисления показват, че се очаква да бъдат изградени фотоволтаични инсталации на 40 домакинства.
Допълнително ще следва да се изготви и проект за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривна конструкция, както и преценка за устойчивостта на външни фактори, включително климатични рискове, и безопасността на съоръжението, като застраховането на всяка пусната в експлоатация фотоволтаичната система е за периода от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация
Крайните ползватели, включени в проекта, следва да изпълняват условието за период от 5 години след въвеждането в експлоатация, произведената от новите фотоволтаични инсталации енергия да се използва единствено за собствено потребление.
Крайният резултат от изграждането на фотоволтаична система за собствено потребление в комбинация със съоръжения за локално съхранение на произведената енергия (батерии) се удостоверява посредством протокол за въвеждането в експлоатация на енергийното съоръжение, издаден от юридическо лице, ангажирало в екипа си лице, притежаващо необходимата професионална квалификация, включено в списъка по чл. 21 на ЗЕВИ и монтирало съоръжението. Протоколът задължително следва да съдържа информация за инсталираната мощност на фотоволтаичната система и общият оперативен капацитет на съоръженията за локално съхранение на произведената енергия (батерии) - продължителност (в часове) спрямо % от инсталираната мощност на фотоволтаичната система, към която са присъединени.
Поддейност - Застраховка на фотоволтаичната система:
Изградената фотоволтаична система за електрическа енергия за собствено потребление в комбинация със съоръжения за локално съхранение на произведената енергия задължително трябва да бъде застрахована срещу кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия (вкл. буря, градушка, проливен дъжд, наводнение, тежест при естествено натрупване на сняг и лед, падащи дървета, клони и други външни обекти вследствие буря или градушка) и други относими рискове от датата на въвеждане в експлоатация за периода на устойчивост от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация. |
1 065 540.15
|
0.00
|
Дейност 16. "Организация, управление и видимост": Организацията и управлението на проекта ще се осъществява чрез Екип за управление на проекта (ЕУП), съставен от експерти служители на община Смолян, като се предвижда да бъде съставен от следните експерти:
I. Ръководител проект
Квалификация: Висше образование - степен магистър в областта на инженерните, икономическите, социалните, природните науки или еквивалент.
Отговорности:
1. Ръководи изпълнението на дейностите по проекта;
2. Организира цялостната дейност на ЕУП и осъществява контрол;
3. Осъществява контакт с органи и институции, които имат отношение към изпълнението на проекта;
4. Осъществява контрол на техническото и финансово изпълнение на проекта, напредъка на дейностите, изпълнението на графика, спазването на всички законови процедури, документооборота, разходването на средствата;
5. Представя на Управляващия орган за одобрение всички видове – междинни и финални технически и финансови доклади по проекта, както и други документи, описани в договора за БФП;
6. Анализира и обобщава информацията за напредъка на проекта в различните му етапи;
7. Извършва ежемесечна вътрешна оценка и изготвя доклади за финансовото и техническо изпълнение на проекта;
8. Организира провеждането на екипни срещи по проекта за планиране на дейностите, анализ и мониторинг на изпълнените дейности;
9. Приема работата на техническата помощ по проекта;
10. Докладва извършената от него работа пред ръководителя на Бенефициента.
II. Експерт юрист
Квалификация: Висше образование – юридическо образование магистърска степен.
Отговорности:
1. Консултира и дава становища във връзка с прилагането на националното и европейското законодателство;
2. Изготвя проекти за решения и споразумения във връзка с изпълнението по проекта;
3. Окомплектова проектите на документации за участие за планирани обществени поръчки по проекта и тяхното предоставяне за извършване на предварителен/последващ контрол;
4. Следи промените в приложимата нормативна уредба и в изисквания и препоръки на УО на ПОС и уведомява ръководителя на проекта;
5. Изготвя мотивирани юридически становища при възникване на спорове, решения за налагане на неустойки и санкции на изпълнителите на дейностите, включени в обхвата на проекта и др.;
6. Организира и участва в процедурите за избор на изпълнители по отделните дейности от проекта, провеждани по реда на ЗОП и ППЗОП;
7. Следи сроковете във връзка с провеждане на процедурите, съобразно графика за външно възлагане и уведомява своевременно ръководителя при констатирани отклонения и/или вероятност от настъпването на такива;
8. Следи за законосъобразността на изпълнение на договорите по проекта и др.
19 Поддържа досиета на обществените поръчки и след сключване на договор, предава описаната документация на технически сътрудник и архив с приемо-предавателен протокол.
10. Докладва извършената от него работа пред ръководителя на проекта.
III. Счетоводител
Квалификация: Висше образование - магистърска степен икономика, финанси, счетоводство или еквивалент.
Отговорности:
1. Съгласува договорите за възлагане на обществени поръчки, относно разходните им части;
2. Отговаря за обобщаването на финансовите документи на ниво проект;
3. Изготвя необходимите справки, удостоверения и др. във връзка с възнагражденията по проекта;
4. Предоставя мотивирано становище по изготвените от изпълнителните на различните дейности по проекта финансови раздели;
5. Предоставя становище за по разработените механизми, финансови анализи и др.;
6. Попълва контролни листа и изготвя доклади за извършените документални проверки;
7. Поддържа адекватна одитна пътека на ниво проект и контролира съхраняването на цялата документация за разходите по операциите и др.;
8. Осъществява хронологично, двустранно и аналитично счетоводно записване и съставя финансовите отчети по проекта;
9. Изготвя всички видове – междинни и финален финансови доклади по проекта.
10. Докладва извършената от него работа пред ръководителя на проекта. |
395 328.74
|
1 748.59
|