Организация и управление на проекта: Сформиране на екип, отговарящ за изпълнение, управление и координация на предвидените по проекта дейности. Екипът се състои от: ръководител на проекта, асистент , администратор, финансов експерт и счетоводител.
Основните им отговорности ще са свързани със спазване на клаузите на подписания договор, спазване на процедурите и изискванията на Възложителя, упражняване на мониторинг и контрол по време на изпълнение на проектните дейностиq както по отношение графика и бюджета, така и по отношение на точното и коректно изпълнение на предвидените дейности.
Задачите на екипа ще бъдат разделени на:
1. Изработване на детайлен график за изпълнение на планираните дейности и събития с конкретни отговорници и срокове за изпълнение;
2. Изработване и приемане на методология и процедури за осъществяване на контрол и мониторинг;
3. Изготвяне на тръжна документация и провеждане на тръжни и други процедури по избор на изпълнители.
4. Подбор и назначаване на персонал за работа с целевите групи.
5. Организиране на срещи на екипа.
6. Периодично отчитане на резултатите и вътрешен мониторинг на работата на екипа и постигнатите резултати.
|
45 031.60
|
37 104.41
|
Осигуряване на подходяща образователна среда за включване на децата от ромски произход от обособените по етнически признак детски градини чрез поетапен прием в детски градини чрез транспортирането им от ромските квартали/махали до детски градини в рамките на населеното място-община Бургас: В кв. Победа и кв. Акациите в гр. Бургас - квартали с компактно ромско население липсва детско заведение. Жителите на тези квартали са предимно от етническите малцинства. Те са лишени от възможността да включат децата си в заведения за възпитание и обучение в гр. Бургас поради социални и финансови причини. В същото време родителите осъзнават необходимостта от интегриране на своите деца.
В ЦДГ № 4 "Калинка" - кв. Рудник се обучават деца от близките с. Брястовец и с. Драганово, където няма детско заведение. Населението на С. Брястовец и с. Драганово е 100 % от етнически общности-родителите са социално слаби, безработни, самотни майки и транспортирането на децата до детска градина в най-близкото населено място е проблем за тях. Ежегодно в Община Бургас постъпват молби на родители от тези населени места за записване на децата на възраст от 3 до 7 години в детските градини на територията на Община Бургас, без значение тяхното местонахождение.
В тази връзка от 2010 г. община Бургас организира извозване на децата от кв. Победа до 2 детски заведения в град Бургас - ОДЗ № 2 „Звездица Зорница” и ОДЗ №17 "Веселушко" и от с. Брястовец и с. Драганово, където няма детско заведение, до ЦДГ № 4 "Калинка" - кв. Рудник . В началото започнаха да пътуват около 30 деца от кварталите. Със средства на община Бургас бяха ремонтирани помещения в детските заведения, беше нает допълнителен персонал за обучението и възпитанието на децата. Децата бързо и с желание се адаптираха към новата учебна среда, а техните родители бяха доволни от услугата-детска градина. Постепенно броят на децата се увеличи и се наложи училищният автобус да извършва няколко курса, за да ги извози, което значително затрудни обслужването на транспортните курсове по другите маршрути и амортизира превозното средство.
На базата на нормативните изисквания, утвърдени от Министерството на образованието и науката в Община Бургас съществуват три средищни училища - СОУ”Хр.Ботев”–с.Черно море, ОУ”Ив.Вазов”-с.Банево и ОУ”Хр.Ботев”-с.Маринка, за които са получени три училищни автобуса и те би следвало да обслужват само извозването на учениците до училищата. Курсовете, които извършват, са съгласно строго определен маршрут и заповед на кмета на община Бургас и те нямат право да извозват деца в предучилищна възраст.
Поради увеличения брой на децата от кв. Победа, кв. Акациите, селата Брястовец и Драганово, които посещават детски градини в гр. Бургас, по проекта се предвижда наемането на автобуси от лицензиран превозвач за транспортирането на 145 деца от целевата група.
Вид поддейности:
1. Транспортиране: Осигуряване на безплатен транспорт чрез извозване от транспортна фирма- изпълнител и придружаване на 145 деца през цялата учебна година от 5 придружители, обучени и овластени да осигуряват тяхното присъствие и провеждане на обучителен процес. |
103 000.00
|
99 645.00
|
Подобряване на образователната среда в детските градини, в които се обучават деца от етническите малцинства с цел повишаване качеството на обучението и подобряване на резултатите от него;: Дейността предвижда закупуване на обзавеждане и оборудване с цел повишаване мотивацията за редовно посещение на детска градина. Тя има за цел да осигури качествено образование на децата чрез създаване на подходяща приемна среда, улесняване на достъпа и засилване на мотивацията им за включване в образователния процес. Обхващането на децата в задължителна предучилищна подготовка ще спомогне за преодоляване на различни комплексни проблеми, произтичащи от социалното изключване или които водят до него.
За ОДЗ №2 "Звездица-Зорница" - обзавеждане и оборудване на 3 ателиета по традиционни занаяти - "Шивачество" - закупуване на шевни машини, маси за кроене и столове; "Грънчарство" - керамична пещ, грънчарско колело, плотове и конструкции за сушене на изделията; "Дигитални игри" - дигитален микроскоп, дъска-тъч-скрийн, проектор, лаптоп. Обзаведените и оборудвани ателиета в базовата детска градина по проекта ще приемат 250 деца от целевата група, които по график ще работят в тях, и ще придобият базови умения по традиционни за етносите занаяти и ценни компютърни умения.
За ОДЗ №16 "Детелина" - гр. Българово - обзавеждане и оборудване на помещения за групова и индивидуална работа с деца и родители. В помещението ще бъдат извършвани дейности по насърчаване участието на родителите във възпитателния процес и работа с родителите от уязвими семейства/семейства в неравностойна ситуация от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градина;
За ОДЗ №17 "Веселушко" - обзавеждане и оборудване на помещения за дейности по интереси - маси за индивидуална работа, шкаф за материали, мек детски диван за спорт и развлечение, лаптопи и мултифункционално устройство. В оборудваното помещение ще се занимават децата от целевата група заедно с останалите деца от детската градина с цел насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различните етноси.
За ЦДГ № 4 "Калинка"- кв. Рудник - обзавеждане и оборудване на 2 помещения-занимални за децата от с. Брястовец и с. Драганово, които ще бъдат извозвани до детската градина с цел осигуряване на приветлива приемна среда. В детското заведение тези помещения са определени и предварително отремонтирани. Ще бъдат обзаведени с детски кътове, секционни шкафове, диван, детски легла и матраци, ще бъдат закупени 2 лаптопа и мултифункционално устройство.
За ЦДГ № 35 "Теменуга"- с. Равнец - обзавеждане и оборудване на 2 помещения-занимални за децата от целевата група с цел осигуряване на приветлива приемна среда. В детското заведение тези помещения са определени и предварително отремонтирани. Ще бъдат обзаведени с детски кътове, секционни шкафове, диван, детски легла и матраци, ще бъдат закупени 2 лаптопа и мултифункционално устройство.
|
114 736.00
|
91 335.02
|
Допълнително обучение по български език за деца, за които българският език не е майчин в детските заведения - ОДЗ №2 "Звездица-Зорница"; ОДЗ №16 "Детелина" - гр. Българово; ОДЗ №17 "Веселушко"; ЦДГ № 4 "Калинка"- кв. Рудник; ЦДГ № 35 "Калинка"- с. Равнец: Дейността стартира с изработване на индивидуално портфолио за всяко дете от целевата група, което ще послужи като отправна точка за постигане на ефективни резултати. Допълнителното обучение ще се осъществи чрез поднасяне на учебното съдържание на ясен и достъпен за децата език, богато онагледяване, използване на съвременни технически средства в учебно- възпитателния процес, използване рационално на всяка ситуация в детската градина и извън нея за общуване на български език. Целта е да се направи оценка на образователните потребности на децата от целевата група и степента на познанията им по български език. Портфолиата се разработят от учителите, провеждащи допълнителните обучения и ще послужат като отправна точка при последваща педагогическа работа с децата.
Обучението по български език ще се осъществи чрез провеждане на интерактивни и практически занятия по езикова култура и начална грамотност, по подходящ за възрастта и етническата им принадлежност начин и индивидуален подход, съобразен с конкретните нужди на всяко едно дете. В обучението ще се включи компонент "Придобиване на социални умения навици и компетенции" с цел повишаване мотивацията за участие в учебния процес и осъзнаване значимостта на образованието в най-ранна детска възраст. Ефективното изпълнение на тази дейност ще докаже, че социализирането на децата от етническите малцинства трябва да се разглежда като кобплексен процес, чийто важен елемент е обучението по български език. Езиковото обучение предполага изграждането на социални връзки, приобщаването към културата, развитието на самосъзнанието, представата на индивида за себе си, социалното самопознание, усвояване на роли и навици за практическа дейност и система за социална ориентация.
Необходимо е да се отчита положителното въздействие върху децата в условията на мултиетническа среда, което се изразява в подобряване на познавателното, социалното и емоционалното им развитие, езиковата компетентност и възпитание; здравословното хранене и двигателната им култура.
Ще бъде организиран начин за подбор на 6 учители от всяко детско заведение, които ще провеждат допълнителното обучение на децата. Те ще бъдат избрани на заседание на Педагогическия съвет след представяне на мотивирани предложения от директорите на детските заведения и при следните критерии: опит в работата с деца-билингви; предишна работа по проекти със сходен предмет на дейност; подходяща педагогическа квалификация; мотивираност за работа по проекта.
За 250 деца от целевата група ще бъдат закупени дидактически игри-тип "килим"; комплект "Интерактивна програмируема игра" за развиване на фина моторика; комплект музикални инструменти; обучаващи игри по бълг. език; дидактични игри "Хайде да броим"; комплекти ламинирани табла и пъзели и комплекти учебни помагала и пособия, необходими за занятията за обучение по бълг. език. |
91 370.00
|
75 942.72
|
Насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различните етноси, обучаващи се в отделни детски градини и в подготвителните групи в общинските училища на територията на населеното място и съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда;
: В рамките на дейността се предвижда да бъдат организирани и проведени мероприятия, свързани със съхраняване на културната идентичност на децата.
Екипът и наетите по проекта учители и възпитатели, с активното участие на родителите от родителските настоятелства, ще организират и проведат:
- 6 концерта - по 1 тематичен за всяко от 5-те ДЗ ( концертите ще бъдат посветени на празници от обредния календар - Коледа, Великден, Никулден, концерт "Различни, но еднакви" в ЦДГ №4 - с. Рудник" и концерт "Моето любимо Черно море" в ОДЗ №17 ) и 1 заключителен общ концерт под надслов "Моята България".
- 6 спортни мероприятия - по 1 тематично за всяко от 5-те ДЗ ( състезание "Спорт сред природата" надпревара Правилата на гората"; надиграване "Стари народни игри") , и 1 заключителен общ спортен празник "Мама, татко и аз";
- 1 пленер за детска рисунка на тема "Дъга на толерантността";
- 1 уъркшоп за изработване на глинени изделия, традиционни костюми на етносите, изделия от прежда и декупаж
- 3 ателиета - "Грънчарство", "Шивачество", "Дигитални умения" в ОДЗ №2 "Звездица-Зорница" - базова детска градина - първата централна градина в Бургас, която прие и обгрижи деца от ромски произход.
Ателиетата ще бъдат презентирани като иновативна форма на работа по проекта.
- 4 школи по традиционни умения и занаяти - ОДЗ №16 - школа "Кошничарство"; ОДЗ №17 -школа "Аз и природата"; ЦДГ №35 , с. Равнец - школа "Ръкоделко"; ЦДГ №4 "Рудник" - школа "Декупаж"
Ателието като допълнителна форма позволява групова работа по интереси. Тези дейности ще се ръководят от учители, родители, външни ръководители- специалисти. Чрез работата в ателиета ще бъдат развити:
* Допълнителен опит и умения
* Активност и инициативност - „Учене чрез действие“
* Сътрудничество
В ателието микроклиматът е позитивен, приятелски, творчески и децата ще имат възможност да проявяват инициатива и самостоятелност и така ще се насърчи работата и общуването в мултикултурна среда.
Работата в ателиетата ще подпомогне:
• Общуване на деца от различни етноси с общи интереси, което подпомага развитието на умения за екипна работа.
• Развитие на креативните компетенции.
• Добра координация между интелектуални и двигателни умения.
• Стимулиране на изследователско поведение и любознателност.
• Провокиране на съвместни дейности със семейството.
Чрез работата в ателиета децата се развиват по посока- вземане решения относно дейността си, избор на материали, творчество. Получават увереност в собствените си сили и се научават да общуват с връстници и възрастни, подчинявайки поведението си на позитивни взаимоотношения.
Занятията по в ателиетата и школите в детските заведения ще се провеждат по 4 часа месечно ( 1 час седмично).
-Ще бъдат проведени 10 екскурзии за 250 деца сред природата, които ще ги сплотят и зарадват, защото семействата на по-голямата част от тях нямат възможност да пътуват и поради това тези деца не са излизали извън рамките на квартала или населеното място. |
76 372.00
|
80 219.33
|
Съвместна работа с родители от уязвими семейства/семейства в неравностойна ситуация от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си, подлежащи на задължителна предучилищна подготовка от редовно посещаване на детска градинаа и родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието;: Поради недоброто познаване на различията и приликите в бита и културата на етническите малцинства, както и поради незнанието от страна на повечето родители на деца от масовите детски градини и подготвителни гупи, нерядко се среща нетолерантно отношение към представителите на другите етноси.
Поради това е наложително да се работи с родителите от различните етноси за осигуряване на добро съжителство и успешна интеграция на малцинствените групи. По проекта се предвижда това да се осъществи чрез:
- Организация и провеждане на ежемесечни сбирки на клуб "Отговорни родители" в 5 детски заведения - за представяне на добри практики на етническа толерантност; осигуряване на добро съжителство и успешна съвместна интеграция.
- Организиране и провеждане на 2 еднодневни изнесени обучения на родители за повишаване родителската отговорност при осъществяване на подкрепа и насърчаване учебния процес
- Насърчаване на родителите за постъпване в родителските настоятелства: овластяване на родителите при осъществяване на контрол на образователния процес, чрез приемане в училищните настоятелства на приемните етски градини;
- Образователна медиация: Работа на терен с родители и обкръжаваща среда с цел, повишаване мотивацията на родителите да подкрепят образователните успехи на децата си и осъществяване на връзка между тях и образователните иснтитуции, с помощта на 4-ма обучени образователни медиатори от общността;
- Придружаване на децата от кв. Победа и с. Брястовец и Драганово до приемните детските градини : Всяка една от пилотните групи ще има по 1 придружител – родител на дете от пилотните групи, който придружава децата до детската градина, грижи се те да са навреме за занимания и ги взима от учебни занятия. Те ще бъдат предварително избрани и обучени в минимални стандарти на общуване с институции и родители.
- Медиация и наблюдение: Във всяко едно от приемните детски градини ще има по 1 наблюдател, който ще следи отвън за интеграцията на децата и техните взаимоотношения със съучениците им. Неговата роля ще бъде на медиатор и наблюдател, който отблизо следи процеса и ще подпомага децата при необходимост. Медиаторите са от общността и се избират измежду родителите на децата в пилотните групи. Те участват в родителските срещи и общуват пряко с училищното ръководство. Медиаторите ще бъдат избирани на ротационен принцип (на всеки учебен срок) и ще бъдат избрани и обучени в минимални стандарти на общуване с институции и родители. Това ще ги мотивира и ще ги накара да се чувстват полезни и значими, като едновременно с това ще оказват положително влияние както на групата, за която отговарят, така и останалите родители. По този начин се инвестира в хората, гласува им се доверие, вменява им се отговорност и възможност да се научат да планират и да придобият трудови навици. Това е т.н. „човешка инвестиция”, на която се основава проекта и, която ще доведе до постигането на устойчиви резултати във времето и след приключване на проекта. |
58 960.00
|
28 177.45
|
Информиране и публичност по проекта: Дейността по информация и публичност предвижда изработването и провеждането на:
• Информационни табели : Изработване и монтиране на 7 информационни табели, указващи участието на общината и партньорите в проекта
• Информационни брошури: Съставяне, отпечатване и разпространение на 2000 броя информационни брошури с информация за проекта, финансиращата организация, екип и партньори, които ще бъдат предназначени за широката общественост и разпространени в образователни, социални и здравни институции, органи на местната власт и неправителствени организации, предоставящи услуги за общността;
• Сборник документи (методология): Съставяне, отпечатване и разпространение на сборник от документи, представящ изградената методология на работа -Общински модел за приобщаващо образование и съдържащ всякаква информация, набрана по време на реализиране на дейностите: проведени проучвания, съпоставка, изводи и конкретни предложения и насоки за интегрирано образование, прилагане на практики, успехи и трудности. Сборникът ще бъде отпечатан в тираж от 300 екземпляра и ще бъде разпространяван във всички детски заведения на територията на Община Бургас, РИО на МОН, образователни и професионални организации;
• Пресконференции: Организиране и провеждане на 2 пресконференции - встъпителна и заключителна пресконференции, на които ще бъде представен проекта и резултатите от изпълнението му.
• Кръгла маса: В рамките на проекта ще бъде организирана и проведена 1 кръгла маса по въпросите на интегрираното образование и възможности за реализиране на дейности, отговарящи на съвременните европейски стандарти за популяризиране на интегрираното образование сред етническите малцинства и привличане на приемащата среда в процеса на интеграция;
• Интернет - В сайта на Община Бургас ще бъде публикувана периодично информация по проекта, както и заключителният доклад по проекта след неговото приключване;
• Медии - Във връзка с изпълнение на заложениете дейности, ръководителят на проекта ще уведомява всички печатни и електронни медии за предстоящи събития, и инициативи по проекта; |
4 500.00
|
3 460.40
|
Разработване и приемане на Общинска програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства на община Бургас: Община Бургас прие на сесия на общински съвет Общинската програма за изпълнение на Актуализираната национална стратегия за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства на МОМН от 04.03.2010 г. за периода 2010-2015 г. В момента на етап на разработване е нова програма на общината за образователна и културна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Създадена е работна група, в която участват представители на всички заинтересовани страни - Общински съвет - Бургас, Експерти в общинската администрация, Експерти в областна администрация, Експерти в РИО – Бургас, Дирекция “Социално подпомагане”, отдел “Закрила на детето”, Дирекции “Бюра по труда”, МКБППМН, Дирекция “Полиция” – Бургас, Център за квалификация на педагогическите кадри, Общински детски комплекс, Директори на училища, Училищни настоятелства, Ученици, учители, родители, Медии, НПО и други структури на гражданското общество. След приключване на обсъжданията, програмата ще бъде внесена на сесия на общинския съвет за гласуване. В духа на приетата общинска програма ще бъдат разработвани, приемани и изпълнявани общински годишни планове. При предаването на първи междинен отчет ще бъде приложена новоприетата програма на Община Бургас за образователна и културна интеграция на етническите малцинства, както и годишния план за 2016 година. |
0.00
|
0.00
|