Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът ще се реализира в община Борово, област Русе. Общината е селски тип, с висока безработица и застаряващо население. Голяма част от безработните са с ниска степен на образование и липса на мотивация за работа. Необходимостта от развитие на социалната икономика е от стратегическо значение за създаване на ефективен механизъм за предотвратяване на трайната безработица. В рамките на проекта ще бъде създадено Социално предприятие „Бор“ с предмет на дейност озеленяване и благоустройство на общински обекти и площи. Ще бъде разработена Петгодишна програма за развитие на СП. В Програмата ще се опишат дейностите за постигането на положително социално въздействие, като доброволни акции и дарителски кампании по почистване на обществени територии. Целевата група включва 15 лица - дългосрочно безработни, лица с увреждания, лица над 50 год. и самотни родители, с които ще се работи с цел мотивиране и създаване на умения за социална и професионална интеграция. 6 от тях ще бъдат включени в професионално обучение и 8 в субсидирана заетост за 12 месеца. Община Борово ще осигури устойчивост като запази заетостта на пълен работен ден на 4 лица след приключване на проекта. Дейностите по проекта са: Идентифициране и мотивиране на целевата група; Създаване и функциониране на социалното предприятие; Професионално обучение на лицата, които ще бъдат наети в социалното предприятие; Осигуряване на заетост в социалното предприятие; Проучване на търсенето и възможностите за пазарна реализация на предоставяните услуги; Провеждане на социален маркетинг и популяризиране на СП. Резултати: Създадени условия за развитие на социалната икономика в община Борово чрез създаденото социално предприятие „Бор“;16 лица подпомогнати да участват в социалния и професионалния живот; повишена професионалната квалификация на 6или повече лица, осигурена заетост на 8 или повече; анализирани добри практики за социално предприемачество; изготвен маркетингов микс на СП; изготвена маркетингова стратегия на СП “Бор ”.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Идентифициране и мотивиране на целевата група: Целта на дейността е да се извърши идентифициране и стимулиране на възможностите за трудова реализация на лица с увреждания, дългосрочно безработни лица и лица в неравностойно положение на пазара на труда. Целевата група в община Борово обхваща поне 1 лице с увреждания, 7 дългосрочно безработни, 7 лица над 50 г. възраст, общо 15 лица. Дейността обхваща следните етапи: 1.1. Идентифициране на лицата от целевата група На база предварителните проучвания на структурата и характеристиките на лицата от целевата група кандидатът насочва усилията си към активизиране на пазара на труда на лицата от целевата група и повишаване на професионалната им квалификация. Изборът на тези групи се обосновава и от факта, че преобладаващата част от тях са със средно и по - ниско образование, нямат придобита професия от завършеното образование, имат здравословни проблеми. Планът е да се идентифицират мин. 15 лица от целевата група, които да бъдат включени в мотивационно обучение и да бъдат активизирани на пазара на труда. От тях ще бъдат избрани 6 или повече лица, които да се включат в професионално обучение за придобиване на професия "Работник в озеленяването", които в последствие да бъдат включени в субсидирана заетост за 12 месеца по проекта. Процесът на идентифицирането ще премине през следните етапи: - информационно събитие; - индивидуална консултации: изготвяне на индивидуален профил, от който да се получи информация за областите на интереси на всяко лице, за потенциала му и желанието за повишаване на квалификацията, трудностите които среща при намирането на работа и др. 1.2. Мотивиране на лицата от целевата група Преобладаващата част от лицата от целевата група особено дългосрочно безработните и хората с увреждания поради продължителната си неактивност на трудовия пазар са загубили трудови навици, загубили са увереност в собствените си способности. Необходимо е лицата от целевата група да се стимулират и да придобият приложими към съвременния пазар на труда умения за активно поведение за включване в обучение или трудов процес. За целта лицата от целевата група ще бъдат насочени към придобиване на умения за активно включване на пазара на труда, както в СП „БОР“, така и в заетост при друг Работодател. Поради тази причина се предвижда да се работи с 15-те представители на целевата група. Като много важен резултат от изпълнението ще се търси придобити знания и умения за адаптиране към изискванията на пазара на труда и към разкритите нови работни места в СП „БОР“. Предвижда се мотивационният процес да включва два основни модула: МОДУЛ 1: Придобиване на знания и усвояване на умения за подготовка на документи за кандидатстване за работа, за ефективно използване на различни източници на информация за свободни работни места, за успешно представяне пред работодател. Придобитите знания и умения практически ще се тестват с насочването, кандидатстването за включване в обучение или заетост, предвидени по настоящия проект. МОДУЛ 2: Практическо приложение и усъвършенстване на придобитите знания и умения. Предвижда се в рамките на реалния обучителен или трудов процес, всяко лице от целевата група да получи индивидуална подкрепа за подобряване на неговите позитиви в способите, поведението и мотивацията за изпълнение на поетите ангажименти към обучители и/или работодатели. Ще се фокусира върху придобиването на нагласи и умения за формиране на лични цели и постигане на индивидуални резултати и ефекти от участие и успешно приключване на обучителен или трудов процес. Паралелно, по време на обучението и заетостта по проекта, ще продължи индивидуалната работа за формиране на интерес и нагласи за самооценка, за придобиване на знания и умения за ориентиране на пазара на труда и адаптиране към неговите изисквания, за търсене и избор на подходяща заетост чрез самоинформиране или ползване на услуги на Дирекция "Бюро по труда", лицензираните трудово-посреднически институции и други алтернативни, но достоверни източници на информация за свободните работни места. 0.00 12 476.51
Създаване и функциониране на социалното предприятие: Необходимостта от развитие на социалната икономика и социалното предприемачество в общини от селски тип, с висока безработица, застаряващо и с ниско образовано население, попадащо доста често в социална изолация е от стратегическо значение за икономико-социалното развитие на България. Община Борово осъзнава необходимостта от създаване на капацитет за развитие на социално предприемачество. Предварителните анализи на социално-икономически профил на общината показват, че има потенциал за развитие на социално предприятие с доминираща социална кауза, т.като бизнесът в общината е слабо представен. В рамките на дейността се планира да бъде създадено социално предприятие (СП) „БОР“ на територията на община Борово. Предмет на дейност на социалното предприятие ще бъде постигане на положително социално въздействие и формиране на „зелено“ мислене сред населението на Общината, почистване и поддържане на общински зелени площи, интервенции за защита от вредители и болести по зелените площи, улично облагородяване, залесяване, обособяване на зони за отдих и почивка. Концепцията за функциониране на СП „БОР“ се базира на следните принципи: 1. Негенериране на печалба на всяка цена, а постигане на равновесие между генерирането на приходи и постигането на изразен социален ефект. Финансирането на социалното предприятие ще бъде от смесен тип, а именно то ще използва пазарни ресурси - приходи от собствена стопанска дейност и приходи от договори за услуги (например 1. Приходи от делегирани от местната власт дейности за облагородяване, 2. Непазарни ресурси – безвъзмездно европейско финансиране, дарения, доброволчески труд). 2. Ясно изразена цел в полза на общността; 3. Властта за вземане на решение не е базирана на собствеността на капитала; 4. Участие в управлението на различни земеделски производители и партньори – работници, клиенти, представители на общината, граждани от местната общност; 5. Осигуряване на заетост и подкрепа за социално включване на уязвимите целеви групи чрез създаване на подходящи условия за тяхната професионална интеграция. СП „БОР“ ще бъде регистрирано преди представяне на първо искане за междинно плащане и ще отговаря на изискванията на чл. 2 от Регл. (ЕС) № 1296/2013 на ЕП и на Съвета/11.12.2013г. Предприятието ще бъде структура в Община Борово, ще предоставя услуги, които генерират социална възвръщаемост, ще използва своята печалба на първо място за постигане на основната си цел, съгласно предварително въведени процедури и правила за разпределението й, ще води аналитична отчетност. Създаването на СП и определянето на седалището му ще бъде прието с решение на Общинския съвет. Общината ще предостави безвъзмездно помещения, които СП "БОР" ще използва за административни и складови нужди. Предприятието ще има колективно управление (съгл. приет Правилник за устройството и дейността) – ще се ръководи от директор, който ще се подпомага от 3 съветници (представители от общината, клиенти, представители на местната общност – учители, просветители, свещеници, граждани, представители на организации на хората с увреждания и НПО сектор), които ще бъдат публично избрани. Ще бъдат назначени също така счетоводител и 6 или повече лица "работник в озеленяването" от целевата група. СП „БОР“ ще работи следвайки своя визия, цели, приоритети и мерки за постигане на целите. Те ще бъдат разписани в петгодишна Програма за развитие. Програмата ще отразява: прозрачен начин на управление, механизми за развитие на дейността, социален маркетинг и развитие на пазари, социален ефект и ползи за целевата група и населението като цяло в общината, дейности и инициативи за развитие на доброволчеството и дарителството, „зелено мислене“ на населението и др. 0.00 8 195.34
Професионално обучение на лицата, които ще бъдат наети в социалното предприятие: В Община Борово липсват достатъчно професионално обучени лица от целевата група, притежаващи квалификация и опит за длъжността "работник в озеленяването". Поради тази причина възниква необходимост от провеждане на обучение за придобиване на такава квалификация за част от лицата от целевата група, които ще бъдат включени в заетост по проекта. За реализиране на предвидените услуги от социално предприятие "БОР" и преценявайки обхвата на територията на община Борово се планира включването в обучение 6или повече лица от целевата група за придобиване на професионална квалификация за "работник в озеленяването". Обучението се провежда за нуждите на СП "БОР" и придобилите нужната квалификация лица след успешното приключване на обучението ще бъдат наети в предприятието на длъжност "работник в озеленяването". 0.00 0.00
Осигуряване на заетост в социалното предприятие : В социалното предприятие "БОР" ще бъде назначен екипът на социалното предприятие, който ще подпомага осъществяването на дейността: един Директор предприятие и един Счетоводител, които попадат в посочените дефиниции за неактивни и безработни лица. На екипът на социалното предприятие ще бъде осигурена заетост за 12 месеца продължителност в рамките на проекта. В заетост за период от 12 месеца в рамките на проекта ще бъдат включени и 6-те лица от целевата група, които са приключили успешно обучението придобиване на професионална квалификация "работник в озеленяването" . 0.00 50 220.95
Проучване на търсенето и възможностите за пазарна реализация на предоставяните услуги : Днес бизнесът работи в динамично променяща се глобална среда. Резките промени бързо могат да превърнат вчерашните печеливши стратегии в губещи утре. За да се подсигури успешния старт и безпроблемно функциониране на социалното предприятие "БОР" е необходимо много задълбочено да се проучат и анализират клиентските потребности на услугите, които СП ще предоставя, добри практики на съществуващи СП предлагащи сходни услуги, да се проучи конкуренцията и да се разработи маркетингов микс. Дейността включва следното: 5.1. Анализ на добри практики за развитие на социалното предприемачество. Целта на това проучване и анализ е запознаване с успешните форми на социално предприемачество, както и с проблемите, формите за финансиране и други специфики, които СП предлагащи сходни услуги в България и страни от Европа близки до нас като развитие използват. От една страна събраните добри практики ще спомогнат на СП „БОР“ да оформи визията на своето развитие, както и да взаимства работещи модели на социално предприемачество и от друга страна познаването на добрите практики ще е предпоставка за предприемане на превантивни мерки за преодоляване на рисковете пред новосъздаденото СП. Едновременно с това в рамките на проекта ще се популяризират възможностите, формите и ползите от развиване на социалното предприемачество в общини като Борово с висока безработица, бедност и социално изключване на уязвими групи от населението. 5.2. Маркетингова стратегия За постигане на успех на СП „БОР“ от особена важност е ръководството да познава факторите, които оказват въздействие на пазара свързан с предлагане и търсене на услуги по озеленяване. Целта на разработването на маркетинг микс на СП „БОР“ е да се определи концепцията на предлагания продукт, ценовото справедливо образуване, спазващо принципите за „ценообразуване“ в социалната икономика, дистрибуцията и промоцията на предлаганите услуги. Експертите по разработване на маркетинговата стратегия на СП „БОР“ ще развият следните елементи: - „Продукт“ – подбиране на най – добрия комплекс от услуги в сферата на озеленяването, съобразно нуждите на потребителите на територията на Община Борово и в региона. Към момента Община Борово не разполага с финансов ресурс и специалисти за поддържане на паркове и градини в населените места, липсва и изградена структура или Общинско предприятие, което да развива тези услуги. Както за общината, така и за региона (включващ съседните общини Бяла, Ценово и Иваново) липсват конкурентни фирми с предмет на дейност озеленяване. Този дефицит ще бъде запълнен от дейността на СП „БОР“, от чиито услуги ще се възползват както обществени, така и частни клиенти в региона. - "Цена" – ценообразуването за предлаганите услуги по озеленяване ще се формира на база социално приемлива и справедлива цена под конкурентните на пазара за Областите Русе, Велико Търново, Търговище и Разград, възползвайки се от субсидираната заетост и признати по проекта разходи по издръжката на СП. Като маркетингови инструменти за формиране на конкурентна цена през първата година от функционирането на СП ще се използват отстъпки, разпродажби и други ценови методи за привличане на клиенти. След приключване на проекта СП се очаква да има разработена и апробирана ценова политика на предлаганите услуги в озеленяването, както и стабилен пазарен дял с нови клиенти. - "Дистрибуция" – ще се разработят канали за предоставяне услугите по озеленяване на клиентите на територията на общината, както и на съседните общини. - "Промоция" – ще се разработят и прилагат разнообразни методи за промоция на дейността на СП „БОР“ като: директен маркетинг и използване на всички мероприятия от масов характер в дейност 7. 0.00 0.00
Провеждане на социален маркетинг и популяризиране на социалното предприятие : Провеждане на социален маркетинг и популяризиране на социалното предприятие - външна дейност Една от целите на социално предприятие "БОР" е приемане и прилагане на концепцията за социалния маркетинг, а именно работа на първо място за благото на обществото, а не финансовата облага. В рамките на дейността ще бъдат реализирани мерки, свързани с организиране и участие в събития, насочени към популяризиране на социалното предприемачество, социалната икономика и популяризирането на социалния ефект от дейността на Община Борово, оказван чрез новосъздаденото социално предприятие "БОР" и предоставяните в него услуги. Предвидените социални цели на социалното предприятие ще се реализират чрез предоставяне на безвъзмездни услуги по озеленяване на социални и детски домове и прилага социално отговорни бизнес практики чрез провеждане на кампании и мероприятия за опазване на околната среда. Провеждането на мероприятията и кампаниите с участие на широката общественост ще промени личностния модел на поведение към опазване на околната среда, ще популяризира социалното предприемачество и ще стимулира към създаване на други социални предприятия в общината. За целите на изпълнението на дейността ще бъдат използвани организирани на събития за промяна стереотипите на обществото за опазване на зелените площи. Организиране на събития за изпълнение на част от Програмата за функциониране и развитие на СП "БОР" и за промяна стереотипите на обществото за опазване на зелените площи: социалното предприятие „БОР“ е ориентирано към дейности свързани с опазването на околната среда и в тази връзка събитията имат за цел да формират „зелено мислене“ и грижа за околната среда сред населението на Община Борово, както и стимулиране полагането на доброволчески труд сред учениците и младежите. С тези събития ще се постигне социален ефект от дейността на СП "БОР". Очаква се събитията да повлияят положително върху личностното развитие на младите хора от общината и тяхната съпричастност към общото благо за бъдещето развитие на тяхната община. Подтикването към доброволчество е и от съществено значение за насърчаване на активната гражданска позиция и развитие на гражданското общество в изостаналите селски райони, в който попада и община Борово. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.