Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 103 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси

Район за планиране: Всички

Описание

Проектно предложение предвижда разработването на Програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (КАВ). В тази връзка ще бъде извършено:
- набиране на наличната информация, отнасяща се до процеса на оценка и управление на КАВ;
- проучване и анализ на пълнотата на наличната информация; 
- при  необходимост,  набиране  и  анализ  на необходимата допълнителна  информация, отнасяща се до оценката и управлението на КАВ;
- комплексна  оценка  на  КАВ  в  общината  за  оценка  и  управление; 
- анализ на причините за превишаване на нормите за КАВ;
- анализ на вече планираните и/или прилагани мерки за подобряване на КАВ;
- дисперсионно моделиране на разпространението на замърсяването и приноса на отделните източници на емисии, извършено за базовата година, включително анализ на резултатите от моделирането; 
- формулиране на мерки и/или проекти за подобряване на КАВ в краткосрочна, средно срочна и дългосрочна перспектива;
- прогнозно  моделиране  на  въздействието  на  мерките  върху  нивата  на  замърсителите (ФПЧ10) за съответната целева (крайна) година на програмата, въз основа на разработения сценарий за постигане на нормите;
- прогнозно  моделиране  на  въздействието  на  мерките  върху  нивата  на  замърсителите (ФПЧ10) за междинна година, при програми с план за действие по-голям или равен на пет години;
- количествени показатели за въздействието на бъдещите мерки върху нивата на замърсителите /намаление на годишните емисии в резултат на приложената мярка (тона/година);
- прогнозни  разходи  и  източници  на  финансиране  за  реализация  на  мерките  в  плана  за действие към програмата;
- изготвяне на предварителен вариант на програмите за КАВ и съгласуване със съответната РИОСВ, заинтересованите лица и екологични организации или движения;
- изготвяне на окончателен вариант на програмите за КАВ.
Предложението включва и съпътстващи дейности като управление на проекта, публичност, екол. процедури.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка и окомплектоване на проектното предложение за кандидатстване на Община Шумен по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16M10P002-5.002 „Разработване/Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух“ по Оперативна програма „Околна среда 2014 — 2020 г.: Дейността включва предоставяне на Консултантски услуги за подготовка и окомплектоване на проектното предложение за кандидатстване на Община Шумен по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16M10P002-5.002 „Разработване/Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух“ по Оперативна програма „Околна среда 2014 — 2020 г.“. Дейността е изцяло обусловена от факта, че общинска администрация няма достатъчен експертен капацитет за извършване на този вид дейност, както и тепърва придобива опит с работа в ИСУН и в тази връзка е наложително използването на външни помощ, каквато се явява и настоящата. Дейността е стартирала преди сключването на административния договор на 12.01.2017 г. За около месец е извършена дейността до подаване на проектното предложение, като в процеса на оценка Изпълнителят също ще консултира общината във връзка с позитивен резултат при оценката на проектното предложение. 21 692.40 21 692.40
Разработване на Програма за намаляване нивата на замърсителите и достигане на установените норми за качество на атмосферния въздух и планиране на адекватни към местните условия мерки за подобряване качеството му на територията на община Шумен за периода 2018 - 2022 г.: Основните етапи включват: •набиране на наличната инф-я, отнасяща се до процеса на оценка и управ-е на КАВ •проучване и анализ на пълнотата на наличната инф-я •набиране и анализ на доп. информация (при необходимост) •комплексна оценка на КАВ в община Шумен •анализ на причините за превишаване на нормите за КАВ •анализ на вече планираните и/или прилагани мерки за подобряване на КАВ •дисперсионно моделиране на разпространението на замърсяването и приноса на отделните източници на емисии – анализира връзките м/у емисиите вредни вещества и концентрациите им в атмосферния въздух. Извършва се за избраната базова година (2016), за която са налични пълни данни от целия годишен цикъл на мониторинг на КАВ, както и достатъчно количествена и качествена информация за източници и нива на замърсяване. Включва се и експертен анализ на резултатите от моделирането с цел формулиране на ясни оценки, изводи и заключения за КАВ в Шумен в избраната базова година (2016), основните фактори, водещи до превишаване на ПДК по различните показатели на мониторинг, както и тенденции за бъдещо развитие. С цел получаване на съизмерими резултати ще е препоръчително да се използват сходни софтуерни продукти (Selma GIS/ArcGIS/Austal2000) и модели, ползвани при разработването на Програмата за КАВ 2011-2014 г. •формулиране на мерки и проекти за подобряване на КАВ •прогнозно моделиране на въздействието на мерките – целта е да се определи очакваното въздействие от изпълнение на Програмата за КАВ върху нивата на замърсителите (ФПЧ10) за съответната целева/крайна година (2022), въз основа на разработения сценарий за постигане на нормите •прогнозно моделиране на въздействието на мерките – целта е да се определи очакваното въздействие от изпълнението на Програмата за КАВ и Плана за действие към нея върху нивата на замърсителите (ФПЧ10) за междинна година (2020). Анализа на степента на постигане в междинната година ще позволи извършването на средносрочна оценка в процеса на изпълнение на Програмата, както и адаптиране на Плана за изпълнение при необходимост •определяне на количествени показатели за въздействието на планираните мерки - върху нивата на замърсителите /намаление на годишните емисии в резултат на изпълнение на разработената КАВ за община Шумен и Плана за действие към нея (тона/година). Програмата ще съдържа приоритети и цели, всяка от които ще бъде обвързана с постигането на целеви стойности на замърсителите в съответствие с изискванията на националното и европейско законодателство, както и времеви план/период за постигане на съответствие. Целевите стойности (както и степента на прогнозирано намаляване на замърсяването на годишна база за периода на действие на Програмата за КАВ) ще бъдат определени по вид замърсители (ФПЧ) и по сектори (транспорт, битово отопление, индустрия, др.). Напр: Пр-т 1. Намаляване емисиите от битово отопление с 1 микрограм/м3 за година. На тази основа, ще бъде изготвена прогнозна оценка за кумулативното въздействие от всички планирани мерки от Плана за действие към Програмата (тон/година) по видове замърсители, както и очакваното възд-е за намаляване на замърсяването за целевата/крайна година •прогнозни разходи и източници на финансиране – в Плана за действие ще бъдат заложени прогнозни разходи за реализация на предвидените мерки на база предварително остойностяване, което ще се извърши въз основа на наличния експертен опит и чрез изготвяне на предварителни техн. спецификации, КСС и прогнозни бюджети за реализиране на всяка от предложените мерки. Очакваните източници на финансиране ще бъдат определени на база наличната информация относно възможности за финансиране чрез проекти към оперативни програми, др. грантове или частно финансиране по сектори, достъпно за общината и заинтересовани страни относно КАВ-индустрия, НПО и др. •изготвяне и съгласуване на предварителен вариант на програмата за КАВ •изготвяне на окончателен вариант на Програмата за КАВ 62 400.00 55 200.00
Организация и управление на проекта: Екипът за организация и управление на проекта ще се състои от ръководител, юрист и счетоводител. Той ще осъществява постоянен мониторинг по възложените от Община Шумен дейности на отделните изпълнители. За целта ще бъде утвърдена Система за вътрешен мониторинг, контрол и оценка на дейностите по проекта, която ще се използва като стратегически инструмент при контрола за спазване на времевия график, изпълнението на бюджета и на всички предвидени дейности и ефективността на резултатите. Системата за вътрешен мониторинг, контрол и оценка на дейностите по проекта ще се основава на предварително разработени детайлни правила и процедури за мониторинг, вътрешен контрол и оценка на напредъка на проектните дейности, подробен план-график за дейностите по проекта, подробно разпределение на финансовите ресурси, обективни и лесно измерими критерии за оценка, длъжностни характеристики на членовете на екипа с подробни описания на правата и отговорностите на всеки член на екипа. Основните стъпки, които ще се следват в създадената Система за вътрешен мониторинг, контрол и оценка на дейностите по проекта, ще бъдат следните: • събиране на информация – данни, отчети за напредъка и разходооправдателни документи, както и допълнителни наблюдения и проучвания; • анализиране и интерпретиране на информацията – идентифициране на отклонения при постигане на очакваните резултати и формулиране на изводи; сравняване на планираните и приложените на практика механизми и процедури за изпълнение на проекта и за комуникация, сравняване на очакваните и постигнатите резултати на базата на заложени индикатори; • изготвяне на препоръки (оценки) и прилагане на корективни действия за актуализиране на плана за изпълнение и разпределение на наличните ресурси. Процедурата за вътрешна оценка ще включва следните инструменти за прилагането й: • финансовите разходи ще се извършват при спазване на действащото законодателство, Закона за счетоводството и принципите на схемата за безвъзмездна финансова помощ; • приходите и разходите по проекта ще се отчитат по отделна сметка, което да позволява прозрачност и контрол; • ще се изготвят месечни справки за изразходваните средства и всички разходи ще се одобряват от ръководителя на проекта; • проектът ще се отчита редовно чрез изготвяне и представяне на Договарящия орган на междинни и окончателен финансови отчети; • след приключване на дейностите по проекта, ще бъде изготвен и представен на Управляващия орган окончателен доклад за изпълнението и постигнатите резултати. • верифицирането на разходите ще бъде извършвано въз основа на фактури и/или други документи с еквивалентна доказателствена стойност за извършване на включените в бюджета на проекта дейности, както и чрез 100 % документална проверка и проверка на място за удостоверяване извършването на заявените за плащане дейности. При изпълнение на проектните дейности ще се осъществява текущ мониторинг чрез: • периодични срещи на екипа на проекта и писмен отчет на всеки член за извършената работа; • оценка на резултатите от изпълнените дейности. При отклонение от предвидения линеен график или от изискуемото качество, ще бъдат предприемани корективни мерки; • проверки за удостоверяване на административните, финансови, технически и физически аспекти на проекта; • проверки за стриктното спазване на правилата и процедурите за избор на изпълнители; • проверки за установяване на надлежното документиране на извършените дейности за изпълнение на проекта и за спазване на изискването за достъпността на документите при поискване от страна на националните и европейските контролни органи; • проверки за съблюдаване на изискванията за публичност и информиране. Предложеният механизъм за вътрешен мониторинг, контрол и оценка на дейностите по проекта ще допринесе за последователното, навременно и ефективно изпълнение на всички дейности, както и за прозрачното и адекватно разпределение на наличните ресурси съобразно заложения график на дейностите. 5 700.00 5 571.27
Осигуряване на информация и публичност по проекта: Мерките, които ще приложи Кандидата за осигуряване на информация и публичност на проекта включват следното: На ел. страница на Община Шумен ще бъде публикуван банер с линк към официалния интернет сайт на ОПОС. Той ще бъде позициониран на подходящо място на заглавната страница и ще бъде активен през целия период на изпълнение на проекта. В едно с него ще бъде публикувана и подробна информация за одобрения за финансиране проект. Съобразно „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ публикацията ще бъде направена в рамките на два дни от датата на сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. Още през първия месец от изпълнението на проекта ще бъде изработена и монтирана информационна табела, която ще бъде поставена на видно място на входа на Община Шумен. Ще бъде изработен и статичен банер. В края на 17-я месец от стартирането на проекта ще се проведе публично събитие - пресконференция, на която ще бъде отчетено неговото изпълнение. На пресконференцията ще се направи резюме на Програмата за намаляване нивата на замърсителите и достигане на установените норми за качество на атмосферния въздух и планиране на адекватни към местните условия мерки за подобряване качеството му на територията на община Шумен. След приключване на събитието ще се изготви прессъобщение, в което резюмирано ще се представи информацията по проекта, същото ще бъде качено и на сайта на Община Шумен. Дейността има за цел да информира широката общественост относно същността и целите на проекта, постигнатите в процеса на неговото изпълнение резултати, ползите за целевите групи. С дейностите по информация и публичност се популяризира финансовата помощ на Европейския съюз и правителството на Република България чрез ОП „Околна среда 2014 - 2020 г.” за подобряване параметрите на атмосферния въздух. 684.00 350.00
Провеждане на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост: Дейностите по провеждане на процедура по екологична оценка и/или оценка на съвместимост по реда на Глава VI от ЗООС и/или по чл. 31 от ЗБР, Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми и Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони при необходимост включва всички произтичащи от законодателството поддейности. Съгласно изискванията на националното екологично законодателство (НАРЕДБА за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми; НАРЕДБА за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони) общинската администрация в качеството си на Възложител е длъжна да изиска от РИОСВ – Шумен становище/преценка за необходимостта от извършване на екологична оценка/оценка за съвместимост на разработената Програма за КАВ на община Шумен (2018-2022). Ето защо, в случай, че РИОСВ-Шумен се произнесе относно необходимостта от извършването на такава оценка, в проектът е предвидено изготвянето на оценката да бъде възложен на външен изпълнител, като е заложен и съответен бюджет за изпълнението на тази дейност. Екологичната оценка ще се извършва в следната последователност: - преценяване на необходимостта и обхвата за (екологична оценка) ЕО; - изготвяне на доклад за ЕО; - провеждане на консултации с обществеността, заинтересувани органи и трети лица, които има вероятност да бъдат засегнати от плана или програмата; - обществено обсъждане – когато се изисква по проекта на Програмата или са постъпили повече от две мотивирани негативни становища или предложения за алтернативи при провеждане на консултациите; - отразяване на резултатите от консултациите в доклада за ЕО; - определяне на мерките за наблюдение и контрол при прилагане на плана или програмата; - издаване на становище по ЕО; - наблюдение и контрол при прилагането на плана или програмата и други, в съответствие с нормативните изисквания. Ако РИОСВ се произнесе отрицателно, тази дейност няма да бъде извършена и съответният бюджетен разход няма да бъде направен/отчетен по проекта. Дейността е изцяло обусловена от спазването на националното законодателство настояща и настоящата схема за безвъзмездна финансова помощ. 6 980.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.