Организация и управление: Община Варна ще организира и осъществява дейностите по управлението на проекта.
Кметът на Община Варна ще назначи със своя Заповед Звено за изпълнение и управление на проекта, което да организира и контролира работата, както и да следи за изпълнението на дейностите по проекта. Звеното/екипа ще заседава ежемесечно, а в случай на необходимост, ще се организират тематични работни срещи с представители на всички заинтересовани лица (компетентни органи, изпълнители по договори и др.) Срещите и заседанията ще бъдат документирани в протоколи, решения, заповеди на кмета и др.
Организационната структура и състава на звеното/екипа се предвижда да бъдат:
- Ръководител на екипа;
- Технически сътрудник/Лице по архив/Информация и публичност/ нередности;
- Икономист/Счетоводител;
- Технически експерт.
Посредством така предложения екип община Варна ще е пряко отговорна за управлението контрола при изпълнение дейностите по проекта, посредством което ще бъде осигурено качествено изпълнение на заложените дейности. Основните функции, които ще изпълнява звеното/екипа по управление на проекта са свързани с:
- Подготовка на искания за средства, доклади, справки и приложения към тях, както и всякаква друга документация във връзка с изпълнението на дейностите, която да се представя пред Управляващия орган на ОПОС, както и чрез ИСУН 2020;
- Съблюдаване на коректното и навременно изпълнение на дейностите по проекта;
- Съблюдаване на спазването на всички нормативни документи на ОП „Околна среда” и общите нормативни документи за изпълнение на проекти, финансирани със средства на ЕС;
- Следене за коректното изпълнение и отчитане на отделните договори, сключени с външни изпълнители за изпълнение на отделните дейности;
- Идентифициране и докладване своевременно за констатирани нередности при изпълнението на проекта, както и за случаи, в които може да се предполага, че са налице нередности;
- Организиране и отстраняване на непълноти и/или несъответствия в отчетните документи на проекта;
- Спазване на съответствието на разходите с поетото задължение;
- Съблюдава и отговаря за съгласуване на всички резултати с компетентните органи съобразно приложимото национално и европейско законодателство;
- Съблюдава и контролира изпълнението на отделните дейности на проекта, както и прилага корективни действия и мерки;
- Осъществява цялостен мониторинг на проекта.
При осъществяване на контролните дейности и извършване на мониторинга по изпълнение на проекта екипът ще следи за спазване на клаузите на сключените договори с външни изпълнители. Ще контролира и съблюдава цялостното техническо и финансово изпълнение на отделните дейности. В процеса на техническо съблюдаване ще се проследява физическия напредък при изпълнение на конкретната дейност, като при установяване на разминаване между клаузите на сключените договори, действителното изпълнение на която и да е от дейностите по проекта, изоставане от графика за изпълнение, противоречие с действащата нормативна уредба, противоречие с изискванията на АДБФП и всякакъв вид други пропуски и разминавания, екипът ще предлага на Възложителя предприемане на корективни мерки, като например: писмени предупреждения до изпълнителя, организиране на работни срещи за отстраняване на пропуските, предприемане на действия по налагане на неустойки и в краен случай прекратяване на договорните взаимоотношения. При съблюдаване на финансовото изпълнение на отделните дейности екипа ще контролира спазването на плащанията по отделните договори, съвпадението им с финансовия план и залегналите в АДБФП срокове.
Отделните отговорности на посоченият екип/звено, както изискванията към позициите са описани в раздел 9 „Екип“ от настоящето проектно предложение. Посредством заложените отговорности и задължения на екипа/звеното, са предвидени достатъчно механизми за вътрешна оценка и контрол, както и за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки, при необходимост при изпълнението на проекта. |
23 166.00
|
22 325.11
|
Подготовка на проектно предложение и разработване на документации за избор на изпълнители: Дейността включва консултантски услуги свързани с подготовка на проектно предложение и подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки за избор на изпълнител, по изпълнение на основната дейност на проекта, а именно Актуализация на „Програма за намаляване на емисиите и достигане на утвърдените норми за вредни вещества в атмосферния въздух на Община Варна“. Настоящата дейност е в съответствие с изискванията на процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ референтен №BG16M1OP002-5.002 „Разработване/ Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух". Залагането на изпълнението на настоящата дейност е породена от специфичните изисквания заложени в насоките за кандидатстване, във връзка с приложимото европейско и национално законодателство по прилагане и изпълнение на изкисванията, за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Дейността включва две основни под дейности, а именно:
- Под-дейност 1: Преглед на съществуващите работни документи включително общински планове и стратегии, както и всички други приложими документи, на базата на които да бъде подготвен Формуляр за кандидатстване за финансиране по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ референтен №BG16M1OP002-5.002 „Разработване/ Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух", обявена в изпълнение на приоритетна ос 5 на ОПОС 2014-2020 г. В допълнение към подготвения формуляр за кандидатстване, ще бъдат проведени необходимите проучвания и обследвания, както и ще бъдат изработени всички приложими към него документи съгласно изискванията на насоките за кандидатстване;
- Под-дейност 2. На база на резултатите от под-дейност 1 и предвидените в проекта дейности, ще бъдат разработени и необходимата/ите документация/и за възлагане на обществени поръчки за избор на външен/ни изпълнител/и за изпълнение на дейностите на проекта.
Дейността ще бъде изпълнена при стриктното съблюдаване на изискванията на процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ референтен №BG16M1OP002-5.002 „Разработване/ Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух", приложимото законодателство и нормативни документи свързани с изискванията за качеството на атмосферния въздух, както и Закона за възлагане на обществени поръчки и под законовите нормативни актове.
С изпълнението на дейността ще се гарантира, съответствието на проектното предложение с изискванията на процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ референтен №BG16M1OP002-5.002 „Разработване/ Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух", обявена в изпълнение на приоритетна ос 5 на ОПОС 2014-2020 г.
Към момента на подаване на настоящето проектно предложение изпълнението на дейността е започнало, респективно преди бъдещото одобрение и сключване на Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Дейността е стартирала в края на месец ноември, като резултатите от нея ще бъдат получени в средата на месец декември 2016 г. Предвижда се дейността да е с период на изпълнение два месеца след издаване на заповед за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и сключване на АДБФП. Този период ще гарантира, отстраняване на възникнали забележки от страна на експертната работна група (ЕРГ), която ще оценява проектните предложения, както и евентуални актуализации и промени в документацията/иите за избор на външен/ни изпълните/ли. |
14 400.00
|
14 400.00
|
Актуализация на „Програма за намаляване на емисиите и достигане на утвърдените норми за вредни вещества в атмосферния въздух на Община Варна“: Дейността по Актуализация на „Програма за намаляване на емисиите и достигане на утвърдените норми
за вредни вещества в атмосферния въздух на Община Варна“, ще се съобразява изцяло с приложимата
нормативна уредба, в частност ще бъде разработена при съблюдаване на Раздел I от П-ие№15 на Наредба №12/15.07.2010 г. и Инструкцията за разработване на програми за намаляване на емисиите и достигане на установените норми за вредни вещества, в районите за оценка и управление на КАВ. Отчитайки изложеното в писмо с изх. № 1200228/25.04.2017г. от дирекция „Опазване чистотата на въздуха“ (ОЧВ) при МОСВ, съгласно което за община Варна са нарушени показателите отнасящи се до замърсителя ФПЧ10, обхвата на дейността ще включва:
- набиране на наличната информация, отнасяща се до процеса на оценка и управление на съществуващата към момента Програма на община Варна за КАВ;
- проучване и анализ на пълнотата на наличната информация;
- набиране и анализ на необходимата допълнителна информация, отнасяща се до оценката и управлението на съществуващата към момента Програма на община Варна за КАВ;
- комплексна оценка на качеството на атмосферния въздух във Варна;
- анализ на причините за превишаване на нормите и негативното им влияние върху качеството на
атмосферния въздух във Варна;
- анализ на вече планираните и/или прилагани мерки за подобряване на качеството на атмосферния
въздух, залегнали в съществуващата към момента Програма на община Варна за КАВ;
- дисперсионно моделиране на разпространението на замърсяването и приноса на отделните източници
на емисии, извършено за базовата година 2017, в-но анализ на резултатите от моделирането;
- формулиране на мерки и/или проекти за подобряване на качеството на атмосферния въздух на гр. Варна в краткосрочна, средно срочна и дългосрочна перспектива;
- прогнозно моделиране на въздействието на мерките върху нивата на замърсителя ФПЧ10 в края на
периода от изпълнение на програмата (2021 г.);
- прогнозно моделиране на въздействието на мерките върху нивата на замърсителя ФПЧ10
за междинна година (2019г.), в случай, че програмата ще обхване период на планиране по-голям или равен на пет години;
- количествени показатели за въздействието на бъдещите мерки върху нивата на замърсителя/намаление на годишните емисии в резултат на приложение на отделните мерки залегнали в програмата тон за година;
- прогнозни разходи и източници на финансиране за реализация на мерките залегнали в плана към
програмата, които ще трябва да бъдат съобразени с възможностите за финансиране на проекти от
приоритетна ос 5 на Оперативна програма "Околна среда 2014-2020", Програмата за околната среда и
действията по климата (LIFE) и Седмата рамкова програма, както и целите за укрепване на капацитета в
дългосрочен план във връзка със заключенията от проекта Air Implementation Pilot на Европейската
агенция по околна среда и Генерална дирекция „Околна среда“ на Европейската комисия (на база
проучване);
- изготвяне на предварителен вариант на програмите за КАВ, който ще бъде съгласуван с РИОСВ Варна,
всички заинтересовани лица, в това число и провеждане на процедура съгласно Наредба за условията и
реда за извършване на екологични оценки на планови документи;
- изготвяне на окончателен вариант на програмите Програма за подобряване качеството на атмосферния
въздух на Община Варна.
За постигане на резултатите от дейностите по моделиране ще е необходимо използването на
специализирано, признато и лицензирано оборудване (Софтуер, хардуер и др.), с каквото община Варна
не разполага. В допълнение обхвата на дейността предполага специализирани познания на експерти с
опит и ценз в сферата на планирането и програмирането на стратегически планови документи в сферата
на опазване на ОС и в частност подобряване на качеството на атмосферния въздух. Отчитайки
посочените специфични изисквания се предвижда дейността да бъде изпълнявана в настоящия проект,
което ще допринесе за цялостното постигане на резултатите от проекта. |
192 400.00
|
164 640.00
|
Публичност и визуализация (информация и комуникация) на проекта: Дейността ще предвижда мерки и дейности във връзка с постигане на съответствие на проекта с Насоките за информация и публичност, за проекти финансирани по ОП „Околна среда 2014 - 2020 г.”, които са съобразени с изискванията, заложени в чл. 115-117 и Приложение XII от Регламент (ЕС) №1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд. Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие. Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета, както и в чл. 3-5 и Приложение II от Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 на Комисията от 28 юли 2014 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на някои подробни разпоредби за прехвърлянето и управлението на приноса от програми, докладването относно финансовите инструменти, техническите характеристики на мерките за информация и комуникация относно операциите и системата за записване и съхранение на данни. Посочените регламенти определят минималните изисквания по отношение на прозрачността и публичността на проекти, съ-финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове на ЕС. Дейността цели, да бъде информирана широката общественост за съфинансирането, предоставяно от Европейския съюз чрез ОП "Околна среда 2014 - 2020 г.”, Мерките за информация и публичност имат за цел:
- да се повиши информираността на целевите групи за визията и приоритетите на Споразумението за партньорство;
- да се повиши информираността на бенефициентите и потенциалните бенефициенти относно възможностите, предоставяни от Общността;
- да се повиши общественото признание за ролята на ЕС за развитието на регионите.
Необходимостта от изпълнението на Мерките за информация и публичност е породено от задължението на всички бенефициенти, по проекти финансирани по ОПОС, независимо от приоритетната ос, за която е отпусната безвъзмездна финансова помощ, да предвидят изпълнението на подобни дейности.
Общи принципи, които ще бъдат спазени при изпълнението на дейността са:
- Изискванията на Приложение XII от Регламент (ЕС) № 1303/2013, съгласно който всеки бенефициент, който получава финансиране от КФ или от ЕФРР в рамките на ОП „Околна среда 2014 - 2020 г”, е задължен да изпълнява определени мерки за информация и публичност, предназначени за широката общественост;
В допълнение и изпълнение на регламента ще бъде потвърдена подкрепата от фондовете за операцията чрез:
- поставяне на емблемата на Съюза в съответствие с техническите характеристики, посочени в Приложение II към Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 на Комисията;
- упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на операцията; информиране на обществеността за получената подкрепа, като я включва на своя уебсайт (когато такъв съществува) кратко описание на операцията, включително на нейните цели и резултатите от нея, и откроява финансовата подкрепа от Съюза и я поставя, за операциите, които не отговарят на изискванията за поставяне на билборд/постоянна табела, поне един плакат с информация за проекта (поне размер АЗ), в който се споменава финансовата подкрепа от Съюза, на видно за обществеността място, като например входа на сградата. |
2 322.00
|
1 842.00
|