Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 56 782 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси

Район за планиране: Всички

Описание

Проект „Три пъти мери, веднъж режи: застъпническа инициатива за регламентация на участието на родители, учители и ученици в процеса на изготвяне и апробиране на учебно съдържание” е гражданска инициатива за повишаване на качеството на публичните политики в сферата на образованието. Проектът цели да допринесе за по-активното включване на родителите в образователния процес. За целта се предвижда задълбочено проучване на опита на страните от ЕС по темата. Ще бъде проведено и проучване на мненията на учители, ученици и родители по въпросите на родителското участие, за да се анализират типологично значими мнения и да се предложат адекватни модели за родителско ангажиране. Проектът ще изработи и предложи конкретни нормативни инициативи, които да регламентират по-широкото участие на учители, родители и ученици в процесите на изготвяне, апробация и одобрение на ново учебно съдържание. Това ще подпомогне националните усилия за повишаване на функционалната грамотност на учениците и за по-тясно обвързване на учебното съдържание с практиката.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Кабинетно проучване - изследване на опита от ЕС за взаимодействията в образователния процес: Настоящата дейност се концентрира върху добри практики от страни в ЕС, които са натрупали богата експертиза в сферата на родителското включване в образователния процес. В рамките на тази дейност ще бъдат проучени достъпни през интернет материали, посветени на родителското участие в образованието на децата – например, журналистически публикации, академични изследвания, презентации, доклади от конференции, обсъждания, кръгли маси и т.н. Събраната информация ще бъде анализирана, систематизирана и представена в обзорен доклад. Докладът ще е фокусиран върху конкретни модели за родителско участие, механизми за включване, процедури за работа, форми за търсене на обратна връзка, принципи на комуникация, изисквания за публичност и т.н. - всички онези важни условия на средата, които обикновено остават отвъд обхвата на внимание на законодателя, но са решаващи за устойчивото установяване на работещ механизъм за родителско участие в училищния живот. Събраната чрез desk research информация ще бъде систематизирана не само по формални признаци, но и от гледна точка на социално-икономическия контекст – ще бъдат преднамерено търсени и анализирани примери от страни в ЕС със сходни демографски характеристики, гражданска култура и нормативна рамка като нас, за да може подбраните примери да притежават потенциал за практическа приложимост и в България. Целта на тази дейност е да „разшири хоризонта” при анализирането и обсъждането на темата за родителското участие в образователния процес. Същевременно ще се повиши чувствителността на заинтересованите страни към социалния контекст, който прави ефективни моделите за родителско участие – ролята на публичността, на гражданското общество, на културата на съпричастност и солидарност, административният капацитет на институциите и т.н. Докладът от тази дейност ще бъде представен и обсъден с експерти, целеви групи и заинтересовани страни. Предвижда се докладът да бъде с обем от около 40 стр. и да бъде издаден за разпространение в тираж от 250 копия 4 600.00 4 600.00
Изследване на мненията чрез качествени изследователски методи: Тази дейност включва провеждане на социологическо проучване чрез качествени изследователски методи – фокус-групови дискусии. Проектът предвижда провеждането на общо 18 бр. фокус-групови дискусии с участието на по 8-12 участници от следните целеви групи: родители, учители и ученици. Ще бъдат проведени по 2 фокус-групи в 3 различни населени места (голям град, по-малък град, малък гради или село) с представители на всяка целева група (по 6 фокус-групи с родители, ученици и учители – общо 18 дискусии). Целта на тази дейност е да бъдат проучени и анализирани нагласите на целеви групи към темата: как родители, учители и ученици възприемат конкретно учебно съдържание; какви са мненията им за ролята на родителите и за значението на родителското включване в образователния процес; какви са съществуващите практики за ангажиране на родителите; какви са предимствата и какви са недостатъците на тези практики; какво би могло да бъде подобрено; как възприемат и оценяват различни модели от ЕС за повишаване на родителската съпричастност към образованието; могат ли да дадат конкретни примери за учебно съдържание, което ги притеснява, дразни, гневи; как виждат участието на родителите, учениците и учителите в процеса на изготвяне, апробация и одобряване на учебно съдържание и т.н. Изследването ще достигне до глъбинните ценностни основания, които предформатират мненията на целевите групи по дадени и теми и ще предложи конкретни решения за по-добро взаимодействие между учители и родители и по-активно ангажиране на родителите с проблемите на образованието. 17 925.00 17 925.00
Мониторинг на дейността и политиките на Министерството на образованието и науката, свързани с учебното съдържание: В рамките на тази дейност ще бъде извършено изследване на дейността и поведението ва Министерство на образованието и науката по отношение на проблемите през последните години, свързани с формулиране, изготвяне и представяне на учебно съдържание и оценяването и одобрението на учебниците за училищата. Мониторингът ще обхване публикации в различни публични източници, включително медии, официални позиции на министерството, решения, инициативи за промени, становища от обществени обсъждания на нормативни актове и др. С цел получаване на допълнителна информация, която често не е публично оповестена или „скрита” от обществеността, ще бъдат използвани и възможностите за изискване и получаване на информация по реда на Закона за достъп до обществена информация, например: стенограми от вътрешни обсъждания на комисии, подадени сигнали от учители, НПО и граждани във връзка с учебно съдържание и предприети действия и др. Целта на мониторинга е да се добие задълбочена и достоверна информация по отношение на политиката на МОН във връзка с формулиране, изготвяне и представяне на учебно съдържание и оценяването и одобрението на учебниците за училищата. Ще бъдат изследвани и анализирани проблеми и дори публични скандали, свързани с формулиране, изготвяне и представяне на учебно съдържание и оценяването и одобрението на учебниците. Акцент при мониторинга ще бъде поставен върху реакциите или поведението на МОН във вразка с възникнали проблеми и/или скандали, наличие на обратна връзка, предприети мерки за отстраняване на проблемите, адекватни или популистки мерки за справяне със скандалите и проблемите. Чрез извършвания мониторинг ще бъдат изследвани и иницииращите страни при повдигането на определен проблем или скандал, като по този начин ще се придобие информация за нивото на ангажираност на гражданското общество към проблема и в частност на родители, учители и ученици. Резултатите от извършения мониторинг ще бъдат обобщени в доклад, включващ: практики на министерството при формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците; добри практики; установени проблеми и негативни практики; практики, създаващи съмнения за конфликти на интереси на служителите на министерството при формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците. Резултатите от тази дейност ще спомогнат за предприемане на действия за по-добро взаимодействие между администрацията, учителите, родителите и другите заинтересовани страни за по-добро разбиране на процесите, осъществяване на конструктивен диалог между страните и подобряване прозрачността на провежданите политики. 8 840.00 8 840.00
Анализ на нормативната рамка, регулираща училищното образование: В рамките на дейността ще бъде направен анализ на действащата нормативна рамка, регулираща училищното образование в страната, в частност - формулирането на учебното съдържание, оценяването и одобрението на познавателните книжки, учебниците и учебните помагала. Чрез анализа ще може да бъде установени честота и характер на промените в нормативните изисквания по отношение на въпросите, свързани със формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците, отговорности и ангажирани лица и институции. Ще бъде направен анализ и на предвиденото в нормативните документи гражданско участие в процесите на формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците. Анализът ще обхване законите, регламентиращи тематиката, подзаконовите нормативни актове, издавани от министъра на образованието и науката, както и други актове, включително индивидуалните административни актове, вътрешноведомствени актове, правила, процедури, политики и др. На база на анализа на нормативната рамка и на изводите от мониторинга от дейността на МОН ще бъда разписани конкретни препоръки за промени на политиката за формулирането на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците и за подобряване на взаимодействието между администрацията на МОН и заинтересованите страни. 7 980.00 7 980.00
Кръгли маси за политиките в училищното образование: В рамките на дейността ще бъдат организирани и проведени три кръгли маси за представяне на резултатите и докладите от направените проучвания и анализи по дейности 1- 4 (доклад от проучване на опита от ЕС; доклад от изследването чрез фокус-групови дискусии; доклад от извършения мониторинг на дейността на МОН; доклад от извършения анализ на нормативната рамка). Кръглите маси ще бъдат проведени в различни населени места – 1 кръгла маса в общински център, 1 кръгла маса в областен град и 1 кръгла маса в гр. София, като целта е да се изследват и вземат предвид мненията на учители, родители, ученици и други заинтересовани страни от различни по големина населени места и училища. Целта е участниците да представят техните гледни точки относно процесите на формулиране на учебното съдържание, оценяването и одобрението на учебниците, както и срещаните проблеми и предложения за преодоляването им, включително възможностите за подобряване на взаимодействието и комуникацията с МОН при формулиране и реализиране на политики в областта на училищното образование. На кръглите маси ще бъде предоставена възможност на представители на МОН да изразят своята гледна точка по обсъжданите теми, възможностите за подобряване на комуникацията с родители, учители и другите заинтересовани страни, както и мерките, които могат да допринесат за подобряване на образованието и функционалната грамотност на учениците. За участие ще бъдат поканени представители на МОН и регионалните структури, представители на институции в сферата на образованието, представители НПО, имащи отношение към училищното образование, учители и родители. Брой участници – по 30 участника за всяка кръгла маса. 9 750.00 9 750.00
Работен семинар за обсъждане на резултатите и формулиране на предложения за промяна и подобряване на училищното образование : В рамките на дейността ще бъде организиран и проведен един двудневен семинар на който ще бъдат представени и обсъдени изготвените доклади и докладите направените проучвания и анализи по дейности 1- 4 (доклад от проучване на опита от ЕС; доклад от изследването чрез фокус-групови дискусии; доклад от извършения мониторинг на дейността на МОН; доклад от извършения анализ на нормативната рамка). На семинара ще бъдат представени, анализирани и обобщени мненията и препоръките на заинтересованите страни от кръглите маси. Целта е да бъдат обсъдени, анализирани и обобщени всички изследвания, анализи, резултати и предложения от изпълнените до момента дейности, като се търси отговор по следните ключови въпроси: 1) Какви са съществуващите политики, които причиняват или са свързани с проблемите? 2) Как промяната в политиката би помогнала за решаване на проблемите? 3) Какъв тип промяна в политиката е необходима (законодателство, прокламация, наредба/регулация, правно решение, действие на комисия, институционална практика, или други)? По време на семинара ще се изготвят и разпишат конкретни препоръки за промяна в политиките в образованието, в частност формулиране на учебно съдържание, одобрение и оценяване на учебници. Ще бъде изготвен кратък окончателен доклад с предложения и препоръки, като за основа ще бъдат използвани изготвените доклади от направените проучвания и анализи по дейности 1-4 и обсъжданията и препоръките по дейности 5 и 6. Докладът ще бъде предоставян по време на последващата застъпническа кампания за информиране и подкрепа на необходимостта от промяна на политиките в училищното образование и за активно включване на родители и учители в цялостния процес по формулиране на учебно съдържание, оценяване и одобряване на учебници. По време на работния семинар ще бъдат набелязани конкретни стъпки за провеждане на последващата застъпническа кампания, определяне на методи, дейности и индикативен график. Изготвените препоръки и набелязаните стъпки ще послужат за основа при провежданата застъпническа кампания за повишаване качеството на публичните политики в образованието. Докладът ще бъде предоставян по време на застъпническата кампания на МОН, комисия по образование към НС, организации на учителите, НПО и др. 6 775.00 6 775.00
Застъпническа кампания за повишаване на качеството на публичните политики в образованието: В рамките на настоящата дейност се предвижда да бъде организирана и проведена застъпническа кампания за информиране и подкрепа на необходимостта от промяна на политиките в училищното образование и за активно включване на родители и учители в цялостния процес по формулиране на учебно съдържание, оценяване и одобряване на учебници. Чрез провеждането на застъпническата кампания се цели да се повиши информираността относно проблемите, свързани с формулиране на учебното съдържание, одобряване и оценяване на учебници за училщното образование. Чрез кампанията ще се търси широка обществена подкрепа за промяна чрез включване на всички заинтересовани страни и в частностт родители и учители, НПО и заинтересовани лица, имащи отношение към въпорсите на училищното образование. Целта е предлаганите промени да достигнат до по-широк кръг от лица, които да се ангажират с каузата за промяна. Адресат на кампанията ще бъдат и представителите на административните органи, определящи политиките в образованието – МОН и регионалтите му структури, както и представители на законодателната власт, имащи отношение към образователните политики. 27 000.00 27 000.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.