Организация и управление на проекта: Управлението на проекта ще се извърши от екип,включващ ръководител, координатор, експерт "Образователни инициативи и проекти", счетоводител,експерт "Обществени поръчки",експерт "Строителни дейности" и технически сътрудник.Екипът ще бъде сформиран от служители на Община Кърджали и ще организира своевременно изпълнение на планираните дейности,ще следи за постигането на общата и специфичните цели на проекта,заложените резултати и ще осъществява непрекъснат мониторинг на изпълнението. Техническото и финансово управление и отчитане ще се извършва съгласно изискванията на настоящата процедура, приложимата нормативна уредба на европейско и национално ниво,както и на вътрешните правила и процедури от Системата за финансово управление и контрол на Община Кърджали.Основната цел на тази дейност е да се осигури постигането на всички заложени цели и резултати,качествено изпълнение на дейностите,съгласно план графика на проекта,законосъобразно и целесъобразно изразходване на средствата от бюджета на проекта.Съставът на екипа на проекта е подбран така,че да гарантира ефективно управление и отчитане на изпълнението на проекта.Настоящият проект изисква провеждането на обществени поръчки за възлагане на дейностите,които ще се изпълняват от външни за община Кърджали изпълнители.Поради факта, че се разходват публични средства, изборът на изпълнители ще се извърши съгласно нормативните изисквания на ЗОП и Правилника за неговото прилагане.Подборът на изпълнители,чрез провеждането на обществени поръчки ще гарантира прозрачността на избора и спазването на принципите на равнопоставеност между участниците,безпристрастност и равно третиране на кандидатите.Също така ще позволи да се получат икономически най-изгодните оферти,съчетаващи високо качество и оптимална цена.В организацията и провеждането на дейностите, заложени в Младежкия център, като официален партньор ще се включи Фондация "Младежки център Кръг", както и неформални партньори - училища, институции и неправителствени организации.Изборът на Фондация "Младежки център КРЪГ" (Арт движение КРЪГ) като партньор се основава на професионалния опит,специализирана в сферата на младежките и културните политики.Фондацията е в обществена полза и от 2002 г. работи в Кърджали,като организира целогодишно младежки акции,резиденции за млади творци,курсове и семинари в партньорство с младежки организации и университети от цяла Европа,Турция,Израел,Япония,Канада,САЩ и др.КРЪГ има 2 основни структури.Първата–Арт галерия "Кръг" е създадена през 2001 г. в областния град и действа като комуникационен център за културни политики и образование.Втората–Европейска културна младежка къща–е създадена през 2004 г. в село Дъждовница с турско население,разположено на 12 км от Кърджали и действа като международен център за програми за резиденти,за обучения и дебати,за регионални фестивали чрез разработване на нови форми за сътрудничество с малцинствата. 1364 млади творци и експерти от 33 страни и 4 континента са работили тук от 2005 г. досега.
Екипът на КРЪГ има специфичен опит в следните направления:
1. Да бъде мост между малцинствата и местните общности чрез средствата и инструментариума на културните индустрии (CIs);
2. Да работи в партньорство с община Кърджали и останалите 6 общини на територията на област Кърджали за използване на културата и изкуството като важни ресурси в политиките за местно развитие;
3. Да предоставя възможности за художествено изразяване на национални и международни творци чрез реализиране на проекти в нови и експериментални публични пространства в партньорство с местните етнически и културни общности;
4. Да събира и представя ресурсите на мултикултурната памет със средствата на съвременното изкуство, целящи развитие туризма и мултикултурния диалог.
Фондация Кръг е единствената младежка организация от Кърджали, представена в списъка на Младежките организации от страната /Ред 16/ на Националната информационна мрежа за младежта (НИММ) на ММС: https://nism.bg/bg/youth-organizations. |
243 396.22
|
0.00
|
Дейности за информация и публичност: Всички дейности, които община Кърджали ще предприеме, за да популяризира проекта са в съответствие с изискванията на разпоредбите на чл. 34 на Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 2021 година за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост, чрез поставяне на емблемата на Съюза и на подходящо указание за финансирането, например „финансирано от Европейския съюз – NextGenerationEU“.Целта на дейността е информиране на заинтересованите страни и местната общност относно дейностите, целите и постигнатите резултати по проекта, създаване на публичност и прозрачност на заложените дейности. Необходимите разходи, които ще се използват за създаването и изработка на материали и дейности, популяризиращи проекта, и пряко свързани с изпълнение на ангажиментите за информация, комуникация и публичност при реализация на проекта, са изчислени съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата.
Средствата са планирани за осигуряване на следните материали и публични дейности:
Разработване на уеб-сайт (вкл. домейн, хостинг, разходи за разработване и поддържане на съдържанието); Организиране на 3 информационни събития (стартираща пресконференция, официално откриване на Младежки център - Кърджали, заключителна конференция по проекта) и 3 бр. информационни кампании, които имат за цели запознаване на всички заинтересовани страни с целите и задачите на проекта, с оглед тяхното включване в работата на центъра; публикации в местни и регионални медии; реклама във Facebook; изготвяне, разпечатване и разпространение на информационни материали - постери, листовки, шапки със щампа, тениски със щампа, тефтери с лого, химикали с лого, брошури, информационна табела за Центъра, банери, информационни стикери за закупеното по проекта оборудване и обзавеждане, папки.
При всички мерки за информация, комуникация и публичност, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съгласно Правилата за визуализация и комуникация на Европейската комисия, като всяка информация предоставена от бенефициента ще включва най-малко:
- емблемата на Съюза в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност и „финансирано от Европейския съюз – NextGenerationEU“.
- Наименование на проекта.
- Наименование на процедурата, предоставяща финансирането.
Цялата информация и информационните материали, които ще бъдат разработени в рамките на дейността ще бъдат в съответствие с Правила за комуникация и видимост
Програми на Европейския съюз за финансиране за периода 2021—2027 г. |
70 497.20
|
0.00
|
3. Изграждане, обзавеждане и оборудване на младежкия център: Дейността включва изграждане на Младежки център Кърджали, покриващ европейските стандарти за младежка работа и предоставящ комплексни и разнообразни услуги за младите хора, които отговарят на техните нужди и желания, включително и на тези от уязвимите групи.За целта Община Кърджали е осигурила сграда – общинска собственост, намираща се на подходящо място с добри комуникации и разположение в центъра на града. Всички дейности, предоставяни от Младежки център Кърджали ще бъдат съобразени с нуждите на целевите групи и ще съответстват на стандартите на Съвета на Европа за младежката работа - зачитане на правата на човека, прозрачно управление и гражданско участие. Чрез изграждането на Младежкия център ще се осъществяват дейности, които подкрепят мултикултурния подход, защитават демократичните ценности и насърчават активното участие на обществеността и същевременно се гарантира реализиране на инициативи в подкрепа на младите хора, включително тези от уязвимите групи. По-конкретно дейността включва строителни дейности за изграждане на Младежки център Кърджали и извършване на строителен и авторски надзор по време на строителството. Предложеният проект за изграждане на Младежки център в Община Кърджали е на фаза технически инвестиционен проект.Младежкият център ще бъде изграден в парк „Горубсо“, който се намира в централната част на град Кърджали. В близост до терена се намира Общински център за култура и младежки дейности-Дом на културата - Кърджали, стадион "Горубсо", спортна зала "Арпезос", закрит и открит плувен басейн "Арпезос". Към настоящия момент върху терена е разположен бившият Младежки дом на града, който представлява рушаща се сграда, която не се използва повече от 15 години. Именно на нейното място да бъде изградена нова сграда, в която да се помещава младежкият център.
Дейността има за цел да създаде център с модерна визия, оборудван по начин, който да го направи привлекателен за младите хора и да им осигури комфорт. Изпълнението на дейността ще гарантира ефективното функциониране на Центъра и обхващането на максимален брой ученици и младежи от целевите групи, както в периода на изпълнение на проекта, така и след неговото приключване с оглед осигуряване на устойчивост на финансираните дейности. Обзавеждането и оборудването на младежкия център ще включва цялостно материално-техническото обезпечаване на зоната за настаняване, офисната част за администрацията на центъра, зоната за образователни, културни и граждански дейности и кафене След оборудването на кафенето, тя може да бъде отдадена на фирма с опит в тази сфера, която следва да осигури необходимия персонал за успешното му функциониране. В случай че се реализират приходи от наем на кафенето, те ще бъдат реинвестирани в основната дейност на Центъра.
За изграждането на младежкия център Община Кърджали разполага с готов технически проект с издадено Разрешение за строеж и е в пълна готовност да стартира процедурата за избор на изпълнител за изграждането му в случай, че проектното предложение бъде одобрено. За целите на проекта е изготвена техническа спецификация на обзавеждането и оборудването.Прогнозните стойности на обзавеждането и оборудването са формирани на база проведени пазарни консултации и получени три оферти от потенциални доставчици. Техническата спецификация са прецизно подготвени на база изготвения технически проект за изграждането на младежкия център и е съобразена изцяло с параметрите и предназначението на съответните му помещения. |
2 733 958.26
|
0.00
|
Подбор и наемане на персонал за осигуряване на дейностите в Младежкия центъра и разработване на вътрешни правила и процедури за функционирането му.: За успешното функциониране на младежкия център ще бъде назначен квалифициран персонал. Основният персонал включва: директор, домакин-рецепционист, 5 младежки работника, 2 ромски образователни медиатора и психолог/педагог. За поддръжката на центъра ще бъдат назначени още: 2 хигиенист и 4 портиера/ охранителя, с което се очаква броят на назначените служители при стартиране на дейността на Центъра да бъде до 16 човека. В зависимост от потребностите на предвидените дейности, за тяхното изпълнение ще бъдат наети също съответните ръководители на клубове и ателиета, обучители, лектори и др. За ръководители на клубове и ателиета ще бъдат назначени лица от партньрската организация - Фондация "Младежки център Кръг". Назначаването на персонала на младежкия център ще се извърши след провеждане на открити, прозрачни и недискриминационни процедури на подбор, извършени в съответствие с националното законодателство. В рамките на дейността ще бъдат обучени 10 служителя на младежкия център, за работа в съответствие с националните стандарти за младежка работа.
Дейността включва подготовка на документи, които са базирани на специфичната насока на работа на центъра в отговор на очакваните резултати по отношение на целевата група – подобрени умения и социално включване.Основните цели на дейността са свързани с осигуряването на подкрепа за личностното и общностното развитие ,овластяване и активиране на учениците и младите хора, чрез разработване на вътрешни правила и програми за работа на назначения персонал по проекта. Дейността е свързана с изготвяне на документация, необходима за предоставяне на комплекс от услуги за социално включване на младежи от уязвимите групи, вкл. роми на 1200 лица на възраст от 13 до 29 години, работа с родители, участие в групови занимания, инициативи и психологически консултации. Дейността включва: 1. Разработване на вътрешни правила и програми за работа на Младежкия център. |
723 496.55
|
0.00
|
Функциониране на Младежки център - Кърджали - Създаване на работни ателиета - РАБОТНО АТЕЛИЕ 1. „УСПЕШНИ В ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ“: Дейността включва създаване на ателиета, „ПАЗАР” НА ИДЕИ ПО ПРОБЛЕМИТЕ НА МЛАДЕЖКАТА БЕЗРАБОТИЦА,Младежки кампании и инициативи, работа на терен и работа с родители. Ще бъдат формирани 5 работни ателиета, в които ще работят разнообразни групи за личностно развитие с краткосрочни и дългосрочни курсове, като обучителните програми ще се разработват след предварително допитване за уменията, които биха искали да придобият, развият или надградят младите хора.Целта на ателиетата и групите по интереси в тях, в които ще бъдат обхванати 1190 ученици и младежи на възраст от 13 до 29 години , е да се осигурят възможности за неформално образование с цел подобряване на пригодността на младите хора към съвременните изисквания на новите технологии и пазара на труда. В обучителните модули ще се прилагат иновативни подходи (особено неформално образование) за развиване на компетенции и умения за успешна реализация на пазара на труда.Дейностите в работните ателиета целят поддържане на интереса на учениците и младите хора към образованието и придобиването на нови умения, участие в съвместни инициативи и споделяне на общи ценности с техни връстници, участие в национални и международни инициативи. Целенасочено ще се работи и за реинтеграция в образователната система на лица над 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование; Създаване на условия за достъп до образование чрез преодоляване на демографски, социални и културни бариери, превенция на вторичната сегрегация и антидискриминация.
РАБОТНО АТЕЛИЕ 1. „УСПЕШНИ В ДИГИТАЛНИЯ СВЯТ“ ще включва обучение за придобиване и повишаване на дигитална компетентност на ученици и младежи от целевата група и на служители на центъра – младежки работници,ромски образователни медиатори, друг персонал. Целта на обучението е: участниците да овладеят основните практически умения за работа в конкретна област от дигиталната сфера и да започнат да ги прилагат веднага в ежедневието си;да намерят съмишленици и подкрепяща общност от хора, които имат сходни на техните проблеми, цели и интереси; да осъзнаят предимствата, които носят дигиталните технологии в 21 век и да започнат да ги използват още по-активно и успешно, включително като продължат образованието си в тази насока.Чрез осъществяване на обучението в дигитална компетентност, ще се придобият и подобрят знанията и уменията на учениците и младежите, както и на служителите от центъра.Това обучение ще допринесе за справяне на младежите с предизвикателствата в дигитална среда – дигитална идентичност, дигитални права, сигурност, начини на комуникация, търсене и разбиране на информация, работа с интернет приложения и използването им в ежедневие. Повечето работни места изискват основни дигитални умения. Те включват възможността на човек да комуникира чрез електронна поща или социални медии.Също така да създава и редактира документи на компютър и да търси информация, както и да защитава личната си информация онлайн. Дигиталните умения в настоящият момент са основна предпоставка за социализация и осигуряване на равен достъп до заетост на учениците и младежите от етническите малцинства в Община Кърджали, както и за успешната им образователна и личностна реализация. Дейността ще се реализира чрез сформиране на курсове за обучение в дигитални умения на описаните целеви групи в гр. Кърджали. Обучението ще бъде адресирано към индивидуалните нужди и потребности на обучаемите, а именно:
- Търсене и намиране на информация в дигитална среда;
- Как се организира информация в дигитална среда;
- Как се обработва информация в дигитална среда;
- Как се твори в дигитална среда;
- Използване на инструменти за сигурност и сканиране за вируси;
- Предпазване от измами;
- Защита на личните си данни.
В обучение ще се включат 300 участника, които ще сформират 30 групи по 10 участници. |
373 934.49
|
0.00
|
Дейност 6 - Обмен на опит и добри практики: Дейността предвижда:
- Включване на Младежки център-Кърджали в мрежата на младежките центрове на територията на страната.
- Международен обмен със страните от Европейския съюз и създаване на партньорство в областта на обмен на младежи и споделяне на опит в областта на зачитането на демократичните права на децата и младежите в неравностойно положение и реинтеграцията им в общността.
- Международен обмен на младежки групи и обмяна на опит с други страни.
Във връзка с изпълнението на дейността, Община Кърджали осъществи контакт за създаване на сътрудничество за обмяна на опит по проекта с два Младежки центъра от България - гр. Сливен и Белгия, гр. Хаселт, Villa Basta /https://www.facebook.com/villabasta/, https://villabasta.be/,https://voorraadkast.villabasta.be/Подробните условия на сътрудничество ще бъдат определени, когато решението за отпускане на средствата бъде потвърдено от програмния оператор. |
153 089.93
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5 - РАБОТНО АТЕЛИЕ 2. „НОВИ УМЕНИЯ”: Целта на ателието, което ще обхване 180 ученици и младежи, е да осигури възможности за неформално образование с цел подобряване на пригодността на младите хора към съвременните изисквания на новите технологии и пазара на труда, като развива интереса на учениците и младите хора към образованието и придобиването на нови умения, участие в съвместни инициативи и споделяне на общи ценности. Ателието ще се състои от 4 групи:
Група 1.„КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ“ - Целта на обучението е:Изграждане на меки умения чрез методите на неформалното образование; развиване на умения за комуникация и презентиране; представяне пред работодатели, изготвяне на автобиография, мотивационно писмо и др. работа в екип;опознаване на многообразието и етническата толерантност; инициативност и предприемачество; успешно поведение на работното място.Обучението се състои от следните модули:1.Меки умения –фокус върху: личностно развитие;2.Визия за развитие - предоставя ползите,предизвикателствата, рисковете, методите и практическите приложения при стартиране и рзширяването на бизнеса;3.Предприемачество и бизнес планиране-въведение при създаването на бизнес план за стартиращ бизнес.4.Маркетинг-предоставя всички необходими практически знания и умения за маркетинга, които ще бъдат високо приложими в техния професионален опит и бъдеща кариера.5.Иновативно обучение–свързани със дизайнерско мислене, промотиране - брандиране в социалните медии и изпълнение.
Група 2. МЛАД ИКОНОМИСТ /“ДА ПРИДОБИЕШ ФИНАНСОВА ГРАМОТНОСТ“/-подобряване на знанията и уменията на учениците и младежите от етническите малцинства, на преждевременно отпадналите от училище и на младежи от възрастовата група 13-29 г.от т.нар. NEET(„Not in Employment, Education or Training“). Показателят NEET е особено интересен, тъй като дава информация за положението на млади хора, които нито работят, нито учат, нито се обучават Обучението се състои от следните модули:1.Числата в икономиката – защо числата са толкова важни в икономиката и защо ни е необходима математиката; как се събира, обработва и анализира информация;2.Финансовата грамотност – първи стъпки в икономиката; данъците, които дължим; управление на месечен бюджет при въведени примерни параметри; какво е микро- и макроикономика.
Група 3. „ТУРИЗЪМ – ДА, НО КАК ДА СТАНЕ В МАЛКИТЕ НАСЕЛЕНИ МЕСТА”- Как младият човек да стане част от динамичния и нарастващ туристически сектор в Източните Родопи и в България като цяло, без непременно да е преминал профилирано обучение или обучение в професионална гимназия по туризъм.
Обучението се състои от 4 модули:1."Туризмът – професия с бъдеще"– комуникационни, организационни, изследователски способност; описване на всички атракции в района, в който живеем, и да се научим как да привличаме вниманието към всяка от тях.2."Организиране на екскурзия, която се запомня." - предлагане на качествени и атрактивни туристически услуги, планиране на пътуване, екскурзоводство, организиране на събития, които привличат вниманието на туристите, опазване на природата.3. "Спецификите на туристическия мениджмънт"-работа в сферата на хотелиерството и ресторантьорството, работа като туристически гид, екскурзовод, сезонна работа и работа в чужбина, подходящо за ученици
Група 4. „ЕЗИКЪТ – МОЯТА ВРЪЗКА СЪС СВЕТА“ /обучение по бълг.и англ.ез./Модул 1. Обучение по български език за ученици и младежи от маргинализирани общности, за които българският език не е майчин или на завърнали се от чужбина и слабо владеещи или невладеещи български език, за да могат свободно да общуват и усвояват знания чрез българския език и успешно да се интегрират в образователната и социалната среда. Модул 2. Обучение по английски език - Програмата за обучение за абсолютно начинаещи ще бъде разработена специално за целите на проекта.
|
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5 - РАБОТНО АТЕЛИЕ 3. „С ГРАЖДАНСКИ ИДЕИ В СВЕТА НА ИЗКУСТВАТА“: Обучението ще бъде адресирано към индивидуалните потребности на обучаемите, след установяване на техните нужди. Работата с младежите ще се осъществява, чрез ползване на методи на неформалното образование и интерактивни модели на работа.Общо 300 младежи на възраст от 13 до 29 г. ще минат неформално обучение в 6-те модула, за които липсва целенасочена подготовка във формалното образование, а същевременно такива умения се изискват за бъдеща реализация в различни професии, свързани с рекламата, ПР и медии, художествени занаяти, дизайн и архитектура, участие в дейности на граждански организации. Финално изложение на материали, разработки и произведения ще бъде организирано, както и различни конкурси по разглежданите теми. Главен фокус в работата на 3-те тематични модула ще бъде насочеността към широк кръг граждански интереси, социално ангажирани изкуства с граждански каузи и идеи, към осъществяването на които иновативните форми на изразяванесе налагат все повече. Ще бъдат отпечатани 4 тематични информационни брошури за всеки от семинарите – общо 4 цветни брошури по 300 екз. всяка. Обучението ще се състои от 5 модули:
Модул 1. „Организирай събитие“ -Обучението е насочено към овладяване на умения и компетенциина теми като: Как да организираме Арт събитие, Кулинарен тийм билдинг, Креативни събития на открито, Мисловни игри. Как се планира и организира събитие, как се „чупят ледовете“ между участниците, как се насърчава креативността и спонтанността на участниците. Обучението включва развитие на умения как да се мотивират различни хора да действат като колектив – напр. чрез игра, предизвикателство, тийм билдинг.Какво означава айсбрейкър игри в стратегията за колективно действие.Програмата ще включва подходи за формиране на лидерски и комуникационни умения, тийм билдинги, поставяне и постигане на цели, управление на времето, както и6-теакцента при организиране на събитие: разработване на идея, разработване на план за осъществяване, креативността е на ход, как, кога и защо да включиш предизвикателства и игри, силата на детайлите, анализ и обратна връзка.
Модул 2.Форум Театър - обучение как се прави театър по социално значима тема, в резултат на което ще се подготвят младежки продукции като част от сценарните идеи се обсъждат с участниците. Ще се осъществява мобилност на продукциите към училища, читалища, открити сцени по време на на инициативите в рамките на проекта.
Модул 3. Социално ангажирани изкуства и публики-обучения по следните направления, като по всяка от темите ще бъде изработена брошура за споделяне на необходима за обучението информация: Курс по творческо писане „Литература с каузи“–избор на социални теми, разработки, презентации, вътрешни конкурси, работа по групови теми; Курс по визуални изкуства със социална ориентация „Красив свят за всички“;Курс „Граждански стратегии чрез произведения от рециклирани материали“ – как да създадем изкуство от рециклирани материали в полза на природата и да спечелим публиката;Курс за музикални таланти и диджейство „Намери своята публика“,в който ще се представи и кратка история на ромската музика.
Модул 4. Приятели с природата-хранене, движение, спорт, наркотици, зависимости, отглеждане на плодове и зеленчуци, биоразнообразие, зелена енергия, здрави екосистеми и как ще се повиши благосъстоянието на хората чрез опазване на природната среда.Разработване на програма как да се организира доброволческа инициатива с „Мисия Природа – вековните дървета говорят“ и как да превърнем в еко- пространство парк Горубсо, в който е разположен „Младежки център Кърджали“. Може ли и как събирането на билки да стане професия?
Модул 5.Дизайн на дрехи и сценични костюми- шивашко ателие за изработване и създаване на дизайни на дрехи, съвместно с ПГ по облекло и дизайн "Евридика"-гр.Кърджали.
Модул 6.Обучение за модели- как да дефилираме и модно ревю в което да се показват вече изработените дрехи по Модул 5. |
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5- РАБОТНО АТЕЛИЕ 4.„МОИТЕ ПРАВА СА И ТВОИ ПРАВА“ и РАБОТНО АТЕЛИЕ 5. „ТЕЛЕВИЗИЯ ЗА ВСЕКИ“ : РАБОТНО АТЕЛИЕ 4.„МОИТЕ ПРАВА СА И ТВОИ ПРАВА“ ще бъде адресирано към развитие на специфични компетентности и умения на обучаемите, след установяване на техните нужди. Работата с младежите ще се осъществява, чрез ползване на методи на неформалното образование и интерактивни модели на работа, посветени на противодействие към езика на омразата. По темите липсва целенасочена подготовка във формалното образование, а същевременно такива умения се изискват за бъдеща реализация в различни професии и граждански дейности, свързани с индивидуалните и груповите човешки права. Ще бъде организиран и конкурс за есе: „Можеш ли да се харесваш на всички“. Дейността включва два модула:
Модул 1.Какво знам и какво не знам за ксенофобията и расизма. Каква е разликата между стереотипи и предразсъдъци; Ксенофобия и расизъм,Фейк новините и какво могат да причинят; Приятелското отношение: силата, която може да събори всяка стена; Какво е емпатия и какво е удоволствието от нея.
В рамките на модула ще бъде организиран Конкурс за есе: „Можеш ли да се харесваш на всички“.
Модул 2.Междукултурният диалог – „ваксина“ срещу сегрегацията,с фокус върху:насърчаване на разбирането между участниците от различни етноси, култури и религии;създаване на умения за „признаване“ и „разбиране“ на различията;как да съхраняваме и представяме културното наследство на етносите, за да се осъществи диалогът между тях.Модулът ще се финализира с 4 събития:
1.Семинар „Стратегии срещу езика на омразата“,който ще се проведе в периода между Международния ден на правата на детето 20 ноември и Международния ден на правата на човека 10 декември.
2.Виртуално изложение на традиционни предмети, артикули,снимки от културното наследство на етносите на територията на региона на сайта на Центъра;
3.Представяне на проекти на младежи от Младежки център Кърджали в програмата на ежегодната инициатива „Мултикултурният град“;
4.Участие на младежи от МЦ Кърджали в ежегодния етно- фестивал на Терлика в с. Дъждовница.
РАБОТНО АТЕЛИЕ 5. „ТЕЛЕВИЗИЯ ЗА ВСЕКИ“ ще надгражда умения, които се развиват в рамките на Работно ателие 1. и ще развива специфични умения за работа с компютри и програми за производство на видео-продукции и излъчвания на живо,за уеб програми и разработки,компютърна графика;ще се осигурява консултантска помощ по провеждане на ПР акции и изработване на комуникационна стратегия за провеждане на събития и за тяхното медийно отразяване на сайта на МЦ Кърджали;ще се усвоява опит за осъществяване на стрийминг от събития на живо,изработване на презентации,вкл. по заявени нужди на ученически групи за конкретно събитие. Ателието ще бъде оборудвано с подходяща техника,както и с мултимедия за презентации и екран. Ще се развиват умения,които да позволят на участниците как да експортират своите творения като mp3,как да направят 2D игра и др. Съвременната музикална култура се отличава с разнообразие от форми, жанрове, стилове и тенденции, свързани както със средствата за музикално художествено изразяване, така и с техническите средства, които се използват при нейното създаване и представяне пред публиката.Една от тези области е диджейството, което е популярно сред младите хора, за които овладяването на тази сфера на творчество може да се превърне не само в модно хоби, но и в професия и нов смисъл на живота,създаване на видеа, филми и т.н.Целта е да може подрастващото поколение да се учи на видео заснемане, видео обработка и работене с приложения като Adobe Photoshop(обработка на снимки),CorelDraw(създаване на плакати, грамоти и т.н,) ,Sony Vegas(видео обработка) и много други, защото повечето от подрастващите вече се насочват към дейности свързани с технологии.Ще се правят проекти, като заснемане на дадени забележителности и събития и пускани по конкурси и в интернет пространството. Заснемане на видео на гр. Кърджали като визитка с неговите места, забележителности и събития, както и кратки клипове,за да могат хората, които не са запознати с град Кърджали да видят красотата и уюта в него. |
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5 „ПАЗАР” НА ИДЕИ ПО ПРОБЛЕМИТЕ НА МЛАДЕЖКАТА БЕЗРАБОТИЦА: В рамките на тази дейност ще функционират целогодишно:1 младежки клуб за срещи с професионалисти, обмяна на идеи и дискусии;1 иновативен подход за еднодневни„командировки“на ученици в местни фирми под заглавие „Мениджър за 1 ден“;целогодишно представяне на различни подходи към темата „Аз вярвам в успеха“ на сайта на МЦ Кърджали. Ще бъде организирана и 1 кръгла маса по проблемите на младежката безработица със специален панел за родители по темата Кариерно ориентиране за ученици 5-7 клас.Тази дейност ще се развива в партньорство с местни и регионални фирми и предприятия. От особено значение при осъществяването на дейностите има обществено-полезната и визионерска роля на бизнеса, който се грижи не само за собственото си бъдеще, но и прави мост между образованието и труда, създава условия за удовлетворяваща реализация на младите хора. Целта на дейността е:Придобиване на конкретна ориентация в света на професиите и пазара на труда;Придобиване на нов социален опит и ориентация в света на професиите;Инициативност и предприемачество; Успешно поведение на работното място.
Дейност 2.1. Клуб „Младите хора и професиите на бъдещето” Над 331 000 млади хора в България на възраст 15-34 г. нито работят, нито учат, над 50% от завършилите висше образование не работят по специалността си.Дейността ще включва: Създаване на младежки клуб с мин. 40 участници, който действа по разработена програма за срещи, презентации, лекции и дискусии по темата за младите хора и професиите на бъдещето; Осъществяване на периодични срещи с успешни млади професионалисти, които разказват за пътя към успеха и изискванията към професионализма днес; Задачи за проучване и презентации за най-бързо развиващите се сфери на пазара на труда; Какво означава да управляваш бизнес; Предизвикателствата на новите технологии. Кога избираш своя професионален път и има ли значение възрастта или нещо друго. Ще научим още за младежите професии, свързани с гейминга и за посланиците на идеи в социалните мрежи - инфлуенсърите. Ще бъде организирана и он-лайн среща с представители на младежки организации от страната и чужбина, които имат опит в разработка на проекти в тази тематична сфера.
Дейност 2.2. Професия „Мениджър за 1 ден“-Дейността ще бъде осъществявана с подкрепата на бизнеса, от една страна, а от друга, в партньорство с училищата - главно тези, в които има по-големи групи от ромски ученици. Дейността съдържа забавни елементи, като ако си късметлия, получаваш право на еднодневна „командировка“ в местна фирма, а изборът на късметлията се определя по непретенциозен начин с теглене на,„карта на късмета“.Целодневният престой завършва с описание и публично споделяне на това, което „мениджърът“ късметлия е видял и харесал. В дейността ще се включат 40 „късметлии“.
Дейност 2.3. Кръгла маса „Пазар” на идеи по проблемите на младежката безработица“-организирана с мин. 40 участници в голямата зала на МЦ-Кърджали с участието на заинтересованите страни /ученици, родители, НПО, бизнес, администрация, медии и др./.Ще бъде подготвен и специален панел за родители по темата Кариерно ориентиране за ученици 5-7 клас.
Дейност 2.4. Публично представяне на различни подходи към темата „Аз вярвам в успеха“ на сайта на МЦ Кърджали – чрез стрийминги, фотографии, ученически разработки и анализи. Акцент в отразяваните събития и подходи ще бъде темата за Творчеството, което става все по-ценно на пазара на труда.Работните места за професии, изискващи креативност, се очаква да се увеличат като процент от работната сила до 2030 г. Това качество не е търсено само от професиите, които по традиция се свързват с творческото мислене като тези в сферата на медиите, културата, спорта и дигиталните технологии. Професии като инженер, и такива, свързани с производството, и с развитието на стопанска дейност, също често изискват творческо мислене. Според анализи, креативността, заедно с организационните умения и умения за управление на проекти, ще бъдат едни от силно търсените комбинации от личностни качества и умения. |
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5 - Младежки кампании и инициативи: Младежки център Кърджали ще организира и активно ще подкрепи осъществяването на 40 младежки инициативи. Целта на тези кампании и съвместни инициативи е да стимулира младежите от град Кърджали и населените места в региона да участват в реализирането на събития с обществена и социална значимост по теми, провокиращи обществения интерес и осигуряване на трайна социална промяна.Част от инициативите са включени в 5-те ателиета по проекта, работата на терен и работа с родители. Освен тях ще се проведат инициативи и мероприятия съвместно с други институции и организации, училища и младежки формални и неформални групи и организации, както следва:
1.Младежки инициативи „ ЗАЕДНО – За щастливо утре“-Младежки център – Кърджали ще финансира младежки инициативи на стойност 600 лв. Те ще имат за цел да превърнат мечтите на младите хора от община Кърджали в реалност, като се даде възможност да се материализират креативни младежки идеи, развивайки по този начин компетентности и умения за активно участие в социалния, културния и гражданския живот на местната общност. Тази инициатива ще е добър пример за всички останали, разбивайки клишето, че младите хора не са активни и съпричастни към обществения живот. Ще се даде възможност за разработване на идеи в следните категории:Спортни дейности;Превантивни дейности;Изкуство, култура и творчество;Опазване на околната среда.
2.Съвместни инициативи с Общински съвет по наркотичните вещества – Кърджали:
• Форум – театрално представление за зависимости и агресия
• Интерактивен метод ,,Световно кафене‘‘ на тема зависимости с младежи доброволци към Общинските съвети на градовете Кърджали, Хасково, Стара Загора, Смолян и младежи от Младежки парламент към ОДК- Кърджали и младежи към БЧК – Кърджали.
• Мисловна игра - ,,Куиз‘‘ под мотото „Днес – определя моето утре”, свързана с употребата и злоупотребата с наркотични вещества между училищата в област Кърджали.
• Програма за универсална превенция „Пространство за родители“по Наредба №6 от 11 април 2014 г. за условията и реда за осъществяване на програми за превенция на употребата на наркотични вещества, издадена от Министерство на здравеопазването и Министерство на образованието и науката.
3. Инициатива : „Младежка сцена на толерантността „ – двудневен пролетен фестивал.Събитието ще представлява съчетание между музикални изпълнения, танцови изпълнения, изложби и работилници на открито - уъркшоп на предмети от мъниста, ръчно изработени картички, детски рисунки и фотографии и др.Ще се даде възможност на ученици от различни групи етноси да представят творческата си дейност.В рамките на фестивала ще се организират изложби от рисунки и фотографии , ръчно изработени предмети на участващите .Ще танцуват и ще пеят учениците от различни училища на територията на Община Кърджали.Чрез дейността ще се постигне
повишаване привлекателността на училището и намаляване тенденцията за отпадане на ученици от училище. Ще се съхрани, развие и опознае културното многообразие на различните етноси.Ще се промени нагласата в посока към етническа толерантност на ученици и родители, като се предложи нова форма за осмисляне на свободното време.
Подготовката, организирането и провеждането на фестивала ще се осъществи от екипа на младежкия център, които ще определи времето и мястото на провеждане ще изработи регламент за участие, програма, сценарий и покана за включване, оповестяване на фестивала, набиране на заявки за участие,определяне на жури, закупуване на материали и награди, техническо обезпечаване. |
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5 -Младежки кампании и инициативи: Кампании свързани с отбелязване на празници,с цел взаимното опознаване на културите и традициите и пречупване на стереотипите.
•Честване празника Васильовден – Банго Васил (ромската нова година), съвместно с ученици от ОУ”П.К.Яворов” и младежи от ромски произход.
•Вечер на любовната лирика по случай Деня на влюбените – 14 февруари ще се организира и ще инсталира Арка на любовта в централната алея към Младежкия дом , за да могат всички минувачи да запечатат своя 14-ти февруари чрез спомен със снимка на собствените си телефони или да закачат своето послание към любим човек
•Отбелязване на 19 февруари-поднасят цветя пред паметника на Апостола;
•„Да завържем мартеничка за здраве” – посещение в центровете за деца с увреждания, Дом за възрастни хора, детско отделение в МБАЛ. Мартеничките ще се изработят в ателиетата на МЦ.
• Организиране на „Урок по родолюбие” - емоционален акт на признателност към героите и принадлежност към българската същност – мост към съхраняване на националната ни историческата памет по повод 3 март, съвместно с Школа „ИстОрика”към СУ „П.Р.Славейков”
•Организиране на среща с успели млади хора в областта на спорта и музикалното изкуство от ромския етнос, като пример за успешен модел на интеграция по повод 8 април Международен ден на ромите.
•Организиране на Великденски базар с ръчно изработени картички, венци и други великденски подаръци и украси от МЦ -Кърджали, на които ще бъдат поканени за участие ученици от учебните заведения.
•Организиране на четене на любими приказки в детските градини и началните класове на училищата под надслов „Ще ти прочета приказка“,в която инициативи ще бъдат поканени представители на местната власт, изявени дейци на културата, спортисти по повод 23 април- световния ден на книгата и авторското право.
•По случай отбелязването на 24 май екипът на Младежки център – Кърджали ще организира тематични занимания за малки и големи.
•Организиране на празнична програма „Празнична детска въртележка”с участието на деца от детските заведения, вокални и танцови формации от училища по повод 1юни, съвместно с ЦПЛР-ОДК-Кърджали.
•Организиране на състезание по пейнтбол между ученици и младежи в парк "Горубсо" в непосредствена близост до МЦ-Кърджали,по повод 12 август -Международния ден на младежта.
•Организиране на конкурс за фотография „Моето вълшебно лято“,част от лятната програма МЦ-Кърджали.
•Организиране на Факелно шествие по улиците на Кърджали,по повод Денят на Народните будители – 1 ноември,съвместно с ученици от училищата.
•Организиране на футболен турнир за младежи по повод 21 октомври-Ден на Кърджали.
•Организиране на Коледен благотворителен базар под наслов „Коледна благотворителница“ с ръчно изработени подаръци, картички, сувенири, коледни украшения и лакомства.Коледни сувенири и лакомства ще се раздадат в дома за възрастни хора и хора с увреждания. Целта е чрез личния пример да се развива подкрепата, отговорността и съпричастността на младите хора към правенето на добро и да се привличат все повече желаещи, които да се включват в подобни дейности.
•Организиране и провеждане на Скаутски лагер във военната база в Широко поле.
•Провеждане на 3 / три/ приключенски екскурзии, с цел разкриване пред тях на моменти от славното минало на града и да се докоснат до уникалната природа. |
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5 - Работа на терен: Работата на терен е един от основните приоритети и отличаваща черта, отразяваща работата на Младежки център – Кърджали. Именно чрез тази работа Центърът осъществява дейности свързани с различни кампании, неформални обучения, отбелязване на традиционни български и ромски празници. Например Младежки център – Кърджали съвместно с ОУ „П.К.Яворов“-Кърджали, ОУ с.Перперек, ПГ по облекло и дизайн”Евридика”- Кърджали ще проведе няколко кампании свързани с национални и религиозни празници - честване празника Васильовден – Банго Васил, 8 април Международен ден на ромите и др.
Отделно младежките работници от Центъра ще достигнат с работата си до младежи, застрашени от отпадане от образователната система, в населените места.Благодарение на работата на терен ще се установи и подобри благосъстоянието на редица младежи в риск от отпадане от образователната система, разговаряйки с тях, осъществявайки неформални беседи и срещи с учениците, родителите и ръководствата на учебните заведения, с цел намиране на ефективни начини на решаване на идентифицираните трудности и проблеми, които възпрепятстват образованието на младежите в риск и тези отпаднали вече от образователната система. Младежките работници ще се включат в кампанията „Не си сам”, като запознаят ученици и младежи с Националната телефонна линия за деца с хармонизиран номер 116 111. Чрез линията децата и възрастните, които са загрижени за тях, могат да бъдат изслушани, консултирани и подкрепени от доказани професионалисти / психолози и педагози с богат опит в работата с деца и семейства/ анонимно, безплатно, 24 часа, 7 дни в седмицата.
„Младежки център” Кърджали ще работи за привличане на неправителствените организации в работата си с цел развитие на доброволчеството. Ще се създаде Академия младежки доброволец - за повишаване на интереса на младежите към доброволчески дейности за подкрепа на уязвимите групи и превенция на различни зависимости сред младежите (алкохол, наркотици, електронни игри, неподходящи връзки в интернет пространството и др.).Младите доброволци ще вземат активно участие в провеждането на благотворителните базари (коледни и пролетни) с продължителност 5 дни, в рамките на които младите доброволци от академията и заинтересованите страни ще събират средства за благотворителните каузи за подпомагане на нуждаещи се деца , младежи и самотни възрастни хора, чрез дарени продукти от местния бизнес, ръчно изработени сувенири и хранителни продукти .Ще участват в кампаниите свързани с различните национални и религиозни празници. |
0.00
|
0.00
|
Продължение на Дейност 5 - Работа с родители: Работата с родителите е най-сложната част в педагогическата практика, както и в психологичното консултиране и социалната работа.При всеки ученик отношението в семейството към образованието е много различно. Успехите на децата в училище зависят до голяма степен и от това, дали образованието се възприема като ценност в семейството, дали родителите смятат за важно, техните деца да получат адекватно образование. Тук за пример могат да се посочат семейства с ниско ниво на образование на родителите и на по-големите братя и сестри. Често има случаи на родители, които не намират за необходимо, децата им да посещават училище. А има и такива родители, които изпитват финансови затруднения да осигурят ежедневното присъствие на децата си в училище.Родителите са основен фактор за подпомагане на децата и младите хора в риск от преждевременно напускане на училище и трябва да бъдат насърчавани чрез:популяризиране на добри практики и възможности за участие в мрежи за включване на родителите и местната общност в мерки за предотвратяване на преждевременното напускане на училище; повишаване на отговорността на родителите и тяхната активност, с цел развитието на децата им, с фокус върху родители от маргинални групи за насърчаване на редовното посещаване на училището. В тази връзка екипът на младежкия център ще организира съвместни дейности на участници от целевата група и техните родители:
-Организиране на обучение за родители на тема: "Коучинг за родители" от сертифициран обучител, където родителите ще бъдат запознати с нетрадиционни методи за въздействие върху децата, ще бъдат показани модели на поведение в семейството, както и игрови методи.
- Организиране на обучителни семинари с родители и техните децата от психолог на тема: "Как комуникирам с детето си", "Мнението на моето дете е важно" .
- Организиране на дискусии на различна тематика - "Доброто образование - начин за успешна реализация на пазара на труда", "Правилна ориентация за професионална реализация", с участието на представители от РУО и преподаватели; "Добро здраве, чрез здравословно хранене,, движение и добро физическо състояние"; "Грижи за предотвратяване на ранните бракове и ранни раждания", с участието на специалисти от РЗИ и здравни работници; „Те са успели, значи мога и аз” – среща с успели роми;
- Организиране на съвместни спортни и културни мероприятия - Организиране на спортни срещи между бащи и синове по футбол, волейбол и баскетбол; .Организиране на „Вечер на кулинарното изкуство”- изложба, с майките.
- Организиране на срещите в младежкия център между екипа на центъра, родители и ученици със следната тематика:
1 "Моето дете "– изработване на албум на всяко дете - Целта е да се работи върху формиране на визия за детето, възстановяване на неговата история, субективизиране на мястото му сред другите деца в голямото семейство, формиране на идея за неговото бъдеще.
2. Урок „Аз преподавам на мама ...“ - Урокът се подготвя от децата и учителката, а родителите са „ученици“. Темите са за бита и традициите на различни етноси.
4.„Лого на семейството“ – ученици и родители изобразяват чрез предмет, символ, знак и рисунка визитката на своето семейство;
5.„Моята култура“ -Изработване на портфолио с културни артефакти, специфични за етническата култура на учениците.
- Организиране на социален туризъм по екопътеки
Чрез поставените теми и реализираните дейности всички се цели да се въздейства дълготрайно върху апатията и емоционалното объркване на учениците, да им се даде възможност да преосмислят готовите конструкции на ученическото си ежедневие и да открият един доста по-разнообразен, интересен, различен природоздравословен и съдържателен начин на живот, единството и сплотеността. По този начин може да се постигне предотвратяването от риск от отпадане от училище, по-отговорно отношение на родителите към училищния живот и към развитието на децата им и желание за информираност, приобщаване и ангажираност на повече родители към проблемите на училището; |
0.00
|
0.00
|