Подготовка: Настоящата дейност има подготвителен характер по отношение на демонстрационния проект. В своите конкретни измерения тя е насочена към:
1. Разработване на обосновка за демонстрационен проект (съгл. указанията в т. 13.3. Специфични за процедурата изисквания и Приложение № 6 от условията за кандидатстване), за проучване, съпоставка и анализ за приложимостта на добри практики, изпълнени вече успешно на друго място реализирани и приключени с постигнати резултати), в т.ч. на и извън територията на Република България, чрез финансиране от други финансови средства, в т.ч. и публични такива. Обосновката включва следните компоненти:
1.1 Извършено проучване на добри практики
• Анализ на съществуващи европейски, национални, общински и други стратегически и годишни планове и документи във връзка с управлението на отпадъци на територията на региона и страната (Закон за управление на отпадъците, Директива 1999/31/ЕО на Съвета от 26 април 1999 година относно депонирането на отпадъци
, Директива 2008/98/ЕО относно отпадъците, Национален стратегически план за поетапно намаляване на количествата на биоразградимите отпадъци предназначени за депониране (2010-2020 г.), Наредба № 6 за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци , Програма и Наредба за управление на отпадъците на територията на община Златарица и др.).
• Провеждане на 60 преки стандартизирани интервюта с продължителност от 30 минути с жители на община Златарица;
• 1 фокус-група, съставена от 9 лица, експерти в областта на опазването на околната среда;
• Анализ на съдържанието на 3 регионални медии и общо 98 публикации по темата за околната среда в период от 2 години;
• Анализ на 61 документа за установяване на успешни подходи (добри практики) за подготовка за повторна употреба и или разделно събиране и рециклиране на битови отпадъци.
1.2 Анализ и описание на място на реализиране на демонстрационния проект;
1.3 Анализ и описание на предвидените дейности в демонстрационния проект дейности;
1.4 Анализ и описание на целеви групи и потенциала за възпроизводство на проекта;
1.5 Анализ и описание на подходящи начини на популяризиране на резултатите от демонстрационния проект.
Дейността е изпълнена към момента на подаване на проектното предложение.
2. Осигуряване на експертиза за подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки/ПМС 160/1.07.2016 г.
Съдържанието на документациите ще отчита спецификите на разработената техническа и друга проектна документация. Няма да се съдържат условия или изисквания, които да дават предимство или необосновано да ограничават участието на лица в обществените поръчки, като ще включват обективни и недискриминационни критерии и правила за подбор |
9 800.00
|
9 600.00
|
Изпълнение на демонстрационен проект: Демонстрационният проект е насочен към прилагане на добра практика в областта на разделното събиране на битови отпадъци от текстил, както и добра практика за рециклиране на събраните текстилни битови отпадъци. Тези дейности допринасят за намаляване на количеството битови отпадъци за депониране и спомагат увеличаването на количествата за рециклиране,чрез въвеждане на мерки за рециклиране и в частност постигане целта по чл. 31, ал. 1, т. 1 ЗУО.
Необходимостта от реализацията произтича от следните проблеми на територията на общината:
• липса на система и механизми за третиране на битови отпадъци от текстил;
• относителният дял на генерир. текстилни отпадъци е средно 2.08 % от останалите битови отпадъци.
• липса на култура за разделно събиране и оползотворяване на текстилни битови отпадъци;
• липса на инсталация за рециклиране на отпадъци от текстил на територията на общината.
Предвиденият проект се дефинира като демонстрационен:
• Ползва добри практики за опазването на околната среда от успешно изпълнени проекти на в Община Албано Лациале, Италия за разделно събиране на отпадъци от текстил, при източника чрез поставяне на специализ.контейнери, и на територията на гр. Барселона, Испания от Ferrovial Services за рециклиране на отпадъци от текстил чрез използване на механичен подход (т.нар. отворен цикъл на рециклиране).
• Осъществява подход, основан на разделно събиране на отпадъци от текстил с цел рециклиране.
• Прилага практики за намаляване на въздействието върху околната среда, както и колич-то отпадъци за депониране.
• Прилага нови мерки на територията на община Златарица.
Дейността обхваща:
1. Доставка, монтаж и инсталация на рециклираща инсталация за текстил
Инсталацията включва линия за разрязване на материали/текстил и линия за рециклиране на текстил (вж. приложените оферти)- парцали, прежди, смесени платове и др. до получаване на влакна (2. 5 – 3 см.), годни за различни индустрии. Получените текстилни отпадъци са идеални за последваща самостоятелна употреба или и за смесване с разнородни естествени влакна за получаване на нови текстилни материали.
Инсталацията ще бъде разположена на съществ. площадка за рециклиране на "Ел Зет Варна" (т.Допълнит.описание) , в произв.зона на общината, където според законодателството е подходящо разполагането на подобни съоръжения. Приложен е Договор за наем от 21.08.2019 г.
Към момента на подаване на проектното предложение са предприети следните мерки:
1. подадено е Уведомление за инвестиционно предложение по Приложение № 5 към чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС за осъществяване дейности по съхраняване и третиране на текстилни отпадъци;
2. подадено заявление с вх.№ 10369/26.08.2019 г. в РИОСВ - В.Търново за увеличаване на колич-та на отпадъци с код 20 01 11 на 3000 т.год., както и за добавяне на отпадъци с код 20 01 10 и наименование: облекла в кол-во от 3000 т год. и добавяне на необходимите дейности, в т.ч. рециклиране R 3 в проектната инсталация за третиране на текстил. Разрешението ще се издаде в нормативноустановения срок за това, и не по-късно от датата за приключване на оценката на проектното предложение.
За дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци, освен съществуващото разрешение (т.Допълн.описание), е подадено е заявление с входящ № ……./26.08.2019 г. в РИОСВ–София за увеличаване на тези кол-ва на 5000 т год., както и за включване на облекла с код 20 01 10 в това количество. Регистрац.документ ще се издаде в нормативноустановения срок, не по-късно от датата за приключване на оценката на проекта.
В случай, че по време на изпълнението на проекта възникне необходимост от допълнителни дейности, вкл. СМР и др., те ще бъдат изпълнени от "Ел Зет Варна" ЕООД със собствени средства.
2. Доставка на контейнери
Отпадъците от текстил ще се събират разделно възможно най-близко до източника, чрез разполагане на специализирани контейнери на удобни и подходящи публично достъпни места, определени от кмета на общината. |
290 000.00
|
288 000.00
|
Кампании за популяризиране на резултатите от проекта : Основната цел на дейността е да допринесе за активното информиране, насърчаване на заинтересованите страни и повишаване на общественото съзнание за спазване на принципите на разделното събиране на отпадъци, както и последващото им рециклиране. Участващите в проекта организации предвиждат да постигнат основната цел на дейността, като проведат кампании в 4 етапа, с които ще бъдат популяризирани постигнатите по проекта резултати.
Необходимостта от изпълнението на дейността по описания начин е продиктуваната от стремежа за осигуряване на гъвкави форми на комуникация на проблемите и рисковете, свързани с формирането на битови отпадъци от текстил. В допълнение, дейностите целят да изградят убеждения за разделно събиране на битови отпадъци от текстил с последващо рециклиране както на индивидуално ниво (граждани), така и на институционално ниво (институции и организации с отношение към опазването на околната среда). За крайния успех на проекта и неговото успешно възпроизвеждане на регионално и/или национално ниво е от фундаментално значение да бъдат представени технологията и предприетите в проекта подходи за управление на отпадъци на обществеността и отговорните институции.
Етапите на кампанията са следните:
1. Етап 1: Кампания за разработване и разпространение на информационни материали, в т.ч.:
• Разработване и разпространение на брошури (3000 бр.), свързани с представяне на основната дейност на демонстрационния проект;
• Разработване и промотиране на видеоклип с продължителност от 120 секунди за изпълнението на проекта и постигнатите по това време резултати (промотиран в социалните медии и на уебсайта на община Златарица);
• Разработване и разпространение на аудио клип (300 бр. излъчвания) с продължителност от 30 секунди за популяризиране на постигнатите резултати.;
2. Етап 2: Кампания за организиране и провеждане на публични събития за обобщаване и популяризиране на резултатите от проекта в, т.ч.
• 1 закриваща пресконференция на територията на община Златарица;
• 1 публичен дебат за обобщаване и популяризиране на резултатите от проекта на ниво Северен централен район;
• 1 публичен дебат за обобщаване и популяризиране на резултатите от проекта на национално ниво.
3. Етап 3: Провеждане на „Ден на разделното събиране на битови отпадъци от текстил“. Етапът предвижда интегрирането на следните мерки:
• Провеждане на еднодневна акция за разделно събиране на битови отпадъци от текстил на територията на община Златарица, която завършва с музикален концерт за популяризиране на резултатите по проекта.
• Публикуване на 10 бр. публикации за популяризиране на ден на разделното събиране на текстилни отпадъци и резултатите от него
4. Етап 4: Провеждане на кампании за популяризиране на разделното събиране на битови отпадъци от текстил в училищата на територията на община Златарица:
• Провеждане на акции в училищата в общината с участието на лектори и разпространението на презентационни материали и промоционални подаръци по време на обучителните акции;
• Осигуряване на промоционални и образователни материали за кампанията.
Предвидените мерки допринасят за това:
• да се признаят и разберат проблемите, свързани с формирането на битовите отпадъци и по-специално на текстилните отпадъци;
• да се разберат рисковете, свързани с битовите отпадъци;
• да се възприемат убеждения за разделно събиране на текстилни битови отпадъци с последващо рециклиране;
• да се възприемат налични инструменти и ресурси или нови технологии и подходи за управление на отпадъците, в т.ч. да се усвои възможния потенциал за рециклиране.. |
59 000.00
|
58 310.00
|
Организация и управление на проекта: Основната цел на дейността се състои в осъществяването на управление, контрол и мониторинг на проектните дейности за постигането на планираните по проекта цели и резултати. Дейността е насочена към административното, техническото и финансово изпълнение на проектните дейности, което следва да обезпечи изпълнението на общата и специфичните цели на настоящото проектно предложение. Дейността стартира веднага след подписването на административния договор за БФП, продължава през целия период на изпълнение на дейностите и приключва с окончателното отчитане на проекта.
За успешното изпълнение на дейността, "Ел Зет Варна" ЕООД предвижда да бъде избран външен изпълнител по реда на ПМС 160/1.07.2016 г. и чл.50 от ЗУСЕСИФ. Необходимостта от избор на външен изпълнител е продиктувана от спецификата на проекта и липсата на опит на компанията в изпълнението на проекти, финансирани по ОПОС 2014-2020.
Процесът на управление на проекта ще се извършва при спазване на принципите за прозрачност, коректност и лоялност към екипа, участниците в проекта, изпълнители и всички заинтересовани страни. Ще се прилагат принципите за добро финансово управление и финансовите правила в съответствие с чл. 30 на Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25.10.2012 г.
При изпълнението ще бъде реализирано минимум следното:
• Контрол върху осъществяването на план - графика, правилното разходване на средствата за постигане на проектните цели,
• Подготовка и изпращане на документация и писма до УО, изпълнители, институции и граждани по всяка една дейност, свързана с изпълнението на проекта;
• Комуникация с Управляващия орган (УО) на програмата, вътрешния мониторинг на проекта и съдействие на УО при провеждане на мониторинг,
• Подготовка и изпращане на отговори по евентуални сигнали за нередности;
• Провеждане на процедури за обществени поръчки и сключване на договори с изпълнители;
• Организация и провеждане на дейностите по информация и публичност;
• Осигуряване на архив за съхранение на проектната документация, в съответствие с указанията на УО;
• Изготвяне на междинните и финалния технически и финансови отчети на проекта, исканията за авансово, междинни и окончателно плащане, с изготвяне на копия на всички разходооправдателни документи и попълнени форми за отчет,
• Извършване на проверки на място на обекта и контрол върху работата на изпълнителите.
При изпълнението ще се съблюдава и за изпълнението на следните групи от дейности:
1. Подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите;
2. Мониторинг и докладване;
3. Изпълнение на мерки за информация и комуникация;
4. Съхранение на документите по проекта;
5. Изпълнение на функции по координация на дейностите по проекта.
При изпълнението на дейността ще бъде сформиран екип за управление на проекта, който ще включва 3 ключови експерти:
• Ръководител проект,
• Технически експерт,
• Финансов експерт.
Функциите и отговорностите на експертите са описани подробно в т. Екип. Обобщено, ръководителят на екипа ще контролира графика за изпълнение на проекта и изпълнението на предвидените мерки за информация и комуникация. Той отговоря за наблюдението и отчитането пред УО на ОПОС на заложените по проекта индикатори.
Техническият експерт ще следи за недопускане на отклонения от изпълнението на рециклиращата инсталация и характеристиките на предвиденото оборудване. Техническият и финансовият експерт по проекта ще следят за точността на заявените за плащане суми и за съответствие с единичните цени в офертите на изпълнителя/ите. С цел осигуряване на актуална, коректна и навременна информация се предвиждат срещи на избраният външен изпълнител за организация и управление и заинтересованите страни. |
29 600.00
|
29 450.00
|
Информация и комуникация: Целта на дейността е да се осигурят и приложат мерки за информация и комуникация на проекта в съответствие с произтичащите задължения по силата на Общите условия на административния договор за безвъзмездна финансова помощ (АДБФП), Насоките за кандидатстване, актуалното към момента Ръководство за изпълнение на АДБФП по ОП "Околна среда" 2014-2020 и съответните регламенти. В резултат от нейното изпълнение ще бъде популяризиран източника на финансовата подкрепа - "Европейски фонд за регионално развитие" (ЕФРР), която Кандидадът получава в качеството си на бенефициент по Оперативна програма "Околна среда" 2014-2020.
Дейността допринася и за предоставянето на прозрачност по отношение на изпълняваните дейности - в технически и финансов аспект, както и правилният и открит избор на изпълнител в проведените процедури.
Дейността ще бъде реализирана чрез предприемането на набор от мерки за информиране и комуникация (визуализация), съгласно описанието в „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020. Изпълнението на дейността ще включва както ангажираност на членовете на екипа за управление, така и използването на външни услуги.
Екипът за организация и управление ще разработи необходимите образци на документи, съдържащи съответните лога и реквизити, отчитайки изискванията на „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020.
Външните услуги за разработването на информационни материали обхващат следното:
• Изработване и поставяне на 2 бр. информационни табели (временна и постоянна),
• Изработване и поставяне на информационни стикери на придобитите ДМА.
Освен посочените мерки, община Златарица ще публикува на своята интернет-страница подробна информация за финансирания проект. Публикацията ще бъде направена в рамките на два дни от датата на сключването на договора за безвъзмездна финансова помощ.
При изпълнението на дейността ще се съблюдават всички нормативни актове и др. документи, които регламентират правилата за прилагане на мерки за информация и комуникация. |
2 500.00
|
2 400.00
|