Организация и управление: Управление на проекта: Община Ботевград ще е отговорна за цялостния мониторинг по изпълнение дейностите по проекта. Община Мездра ще отговаря за дейностите и изразходваните средства на нейна територия. За целта ще бъде сформиран екип от ръководител проект, 2 координатори на проекта (по 1 за Мездра и Ботевград) и 2 счетоводители на проекта по 1 за Мездра и Ботевград), които ще извършват следната дейност: 1. Извършване подбор и сключване на договори с експертите в различните услуги; 2. Първоначален инструктаж и разясняване задълженията на всички наети експерти по проекта; 3. Изготвяне на образци на документация, която ще се попълва от експертите и участниците в проекта; 4. Организиране на процедурите за възлагане на обществени поръчки в рамките на проекта за избор на изпълнител за дейности. 5. Изпълняване на мониторинг на всички дейности по проекта и направените разходи; 6. Анализиране напредъка на проекта и следене за постигане на предвидените резултати; 7.Осъществяване на корективни действия при възникване на непредвидени обстоятелства, застрашаващи реализацията на проекта; 8. Създаване и съхраняване на проектната документация, съгласно изискванията и правилата на програмата; 9. Поддържане кореспонденция с ПО и др.
Разпределението на задълженията на екипа за управление на проекта ще бъде както следва: Ръководител на проекта - Провежда съвещания на екипа по проекта, текущо координира изпълнението на проектни планове, контролира изпълнението на дейностите по проекта, междинните и окончателни технически отчети; носи отговорност за отчитането на проекта, за всички доклади по проекта. Контролира спазването на предвидените в договорите условия и срокове на заложените в проекта дейности. Отговаря за текущото наблюдение и контрол на проекта. Координатори - Отговарят за кореспонденцията, оформянето и съхранението на всички документи, свързани с дейностите по проекта. Координират изпълнението на дейностите по проекта. Отговарят за организацията и изпълнението на дейностите по осигуряване на публичност на проекта. Счетоводители - Отговарят за финансово - счетоводната отчетност на всички дейности по проекта, работа с банки; подготвят договорите с експертите и фирмите изпълнители; оформят необходимите документи; следят за законосъобразното оформяне на първичните и вторични счетоводни документи; изплащат възнагражденията на екипа по проекта; изготвят междинните и окончателни финансови отчети, изготвят окончателните финансови документи по проекта. Контролират правилността на предвидените от изпълнителите разходооправдателни документи (фактури и/или други документи с еквивалентна доказателствена стойност). Носят пряка отговорност за разходите по проекта. |
65 976.24
|
32 204.93
|
Информация и публичност: Дейността има за цел да осигури постигане на информиране и публичност, като планираните мерки в рамките на проекта ще имат двупосочно въздействие - ще бъдат насочени към промотиране на проекта, осигуреното финансиране в рамките на ФМ ЕИП и към информиране на обществеността за дейността на Майчините центрове и предоставяните услуги. По този начин ще се постигне информиране на обществеността относно същността на проекта; ще се представи информация на потенциалните потребители на услугите, относно възможностите за подкрепа и консултиране посредством предоставяните услуги. Ще се осигури пълна прозрачност и информираност относно дейностите по проекта, като редовно ще се популяризира напредъка по проекта в местни и регионални медии, на интернет страниците на двете общини, както и на специално създадената за проекта интернет страница на български и английски език и във Facebook страницата на партньора МАГ Ботевград.
Публично представяне на проекта - за популяризиране на проекта и приноса на Финансовия механизъм на ЕИП ще се организират и проведат начална и заключителна конференция с представители на заинтересованите страни, институции, местни медии и др. Конференциите ще се проведат при стартиране и при приключване на проекта и ще представят планираните цели, заложените дейности, целевите групи, очакваните и постигнатите резултати. На присъстващите лица ще бъдат раздавани рекламни материали, популяризиращи проекта и приноса на ФМ на ЕИП.
Информационни дни - за популяризиране дейността на Майчините центрове със стартиране на услугите, както и на по-късен етап при предоставянето им ще се организират Информационни дни/Дни на отворените врати. За участие в събитията ще бъдат канени представители на целевата група, потенциални потребители на услугите, както и представители на различни институции. Ще се включват и лица, извън целевите групи с оглед по-голяма публичност и ангажираност на обществеността. |
12 900.00
|
2 383.00
|
Одит: Съгласно изискванията на ПО ще бъде извършен независим финансов одит съгласно Закона за независимия финансов одит, за да се провери дали всички разходи са в съответствие с националните счетоводни стандарти и всички приложими финансови правила и разпоредби на национално ниво Одитът ще бъде извършен от външен изпълнител – квалифициран одитор, физическо или юридическо лице, което ще осъществява текущ контрол върху разходването на средства през целия период на проекта. Изборът ще бъде проведен от община Ботевград. Одитната проверка ще бъде извършена с цел предоставяне на допълнителна увереност по отношение на законосъобразността на разходите, ефективното и ефикасно изпълнение на дейностите по проекта и спазването на българското законодателство и специфичните изисквания, определени в Регламента за изпълнението на ФМ на ЕИП. |
3 200.00
|
0.00
|
Образователни дейности в ранна детска възраст, включително дейности, свързани с ранното детско развитие и дейности, свързани с образование и грижи в ранна детска възраст: Целенасочените усилия за подобряване на благосъстоянието на децата, особено на тези в уязвимо положение, още в първите години от развитието им може да доведе до промяна към по-добро образование, здраве, продължителност и качество на живота. Без тези усилия ще се стигне до нереализиран потенциал на децата, до влошения им здравен и образователен статус, до пропуски в процеса на тяхното физическо, емоционално, познавателно и социално развитие. Факторите, които благоприятстват детското развитие и към които ще се придържат експертите в Майчините центрове са: доброто физическо здраве и двигателната активност; пълноценното хранене; подкрепа за кърменето; сигурната привързаност към значим възрастен; образованието на родителите и особено на майката; разнообразна среда и възможности за стимулиране на ученето. С дейностите в Майчините центрове ще се избягват факторите, които оказват негативно въздействие върху развитието на детето: бедност и незравословна физическа среда; непълноценно хранене; рисково поведение на родителите, включително по време на бременността; насилие и неглижиране в семейството; нарушения във връзката с майката или др. значим възрастен; липса на подкрепяща социална среда.
Грижите за здравето ще са основен акцент в Майчините центрове. Бедността, непълноценното хранене на майката и детето и липсата на достъп до здравни грижи, както и ниската здравна култура на част от родителите и недооценката на рисковите фактори са сред основните идентифицирани проблеми сред очакваните потребители в Майчините центрове. За целта във всеки един от тях ще има почасово присъствие на медицинско лице, което ще оказва здравни услуги и съвети, и ще насочва към специалисти при необходимост.
Храненето има голямо значение за физическото и двигателното развитие на малките деца, както и за формирането на техния интелектуален потенциал. Сред най-сериозните рискове за когнитивното и езиковото развитие на децата до 2 години са изоставането в растежа поради недохранване. Анемията, предизвикана от недостиг на желязо, може да въздейства отрицателно върху психомоторното, социалното и емоционалното развитие при малките деца и да повлияе негативно върху разгръщането на интелектуалния им потенциал. В България 41,8% от децата на възраст 6-11 месеца са засегнати от различни форми на анемия, като при ромите този дял достига 61,2%. При децата на възраст от 1 до 4 г. анемията засяга 25,8%, но при децата в ромските общности достига до равнища от 35,4%. Желязодефицитна анемия е установена и при всяка 4-та майка на кърмаче или малко дете (на възраст от 0 до 5 г.), като засегнатите от нея майки от ромски общности са 36,6%. Делът на майките от ромски произход, които имат деца от 0 до 5 г. и страдат от умерена или тежка форма на анемия (6,1%) е над два пъти по-висок от средния за майките в страната (2,8%). За да се преодолее тази отрицателна тенденция и в 3 майчини центрове ще се предлагат здравословни закуски и обяд, като част от тях самите майки ще могат да приготвят като бъдат подпомагани това да става по здравословен начин с помощта на медицинските лица и дискусиите на тези теми.
Учене и образователно стимулиране на малките деца. В първите години след раждането детският мозък е програмиран да се учи от трупането на опит от досега с разнообразни „стимули“ – говорене, слушане, гледане, физически дейности, докосвания. За да научават най-много за света и да формират базисни неврални връзки и вериги най-малките деца се нуждаят от отношение на възрастните към тях, което включва отделяне на време за общуване, създаване на богатство от „стимули“ за учене от заобикалящата среда, отзивчивост към въпросите, търсенията и интереса на децата. Четенето и разказването на приказки, пеенето на песни и воденето на разговори са форми на общуване на възрастните с децата в най-ранна възраст, корелиращи с постиганите по-късно резултати в училище. За целта във всеки един от майчините центрове ще бъде назначен педагог, който да постави добри основи за бъдещото образование на децата. |
255 954.82
|
54 501.55
|
Дейности за ангажиране и активиране на родителите, формиране на родителски умения: Дейностите отчитат ключовата роля на родителите за осигуряване на пълноценна среда и грижа за децата, както и факта, че всички родители трябва да бъдат подкрепяни в своята роля. Дейностите се отнасят до набор от мерки, свързани с предоставяне на информация, подкрепа, образование, обучение, консултации и др., насочени към начина, по който родителите разбират и изпълняват своята роля. Те ще включват предоставяне на психологическа подкрепа и консултиране на бъдещи и настоящи родители за формиране и развитие на родителски умения, семейно консултиране и подкрепа и индивидуална и групова работа с деца и родители: С тази дейност ще се увеличат и възможностите за соц. интеграция на родителите чрез развитие на соц. умения - общуване, изготвяне на семейния бюджет, търсене на работа, улесняване достъпа до различни услуги и институции; засилване на мотивацията сред общностите във висок риск в областта на семейното планиране. Социалните сътрудници ще проучват и анализират индивидуалните потребности от целевите групи и ще ги насочват към подходящите за тях услуги. Медиаторите ще работят със семействата за мотивирането им за редовно посещение на услугите, разпространение на образователни и информационни материали сред целевите групи, ще насочват потребители до услугите и ще подпомагат специалистите. Психолозите ще провеждат групови и индивидуални консултации в подкрепа на бъдещи родители, на родители с бебета и деца и общи групови сесии за родители. Ще се организират срещи с майки, при които ще се обсъждат проблеми, споделя опит, сравнява и коментира грижите около детето. На срещите ще се канят и родители, които не са от целевата група, но биха споделили опит и радостта от родителството; ще се отиграват, заедно с родителите игри и занимания, подходящи за възрастта, като по този начин ще се оформя нагласа у родителите детето им да посещава детско заведение. При работа с родители, очакващи дете, майките ще се насочват към ранно обхващане в женски консултации и редовното им посещение.
В рамките на дейността ще се осъществяват:
- Групи за консултация и подкрепа на бъдещи родители;
- Групи за консултация и подкрепа на родители с бебета и деца на възраст от 0 до 6 г.;
- Групи за родители и бъдещи родители;
- Индивидуална работа с бъдещи родители и родители на деца от 0 до 6 г.
Групите за консултация и подкрепа на бъдещи родители ще са насочени към повишаването на знанията и уменията на бъдещите родители, както във връзка с особеностите на раждането, така и във връзка с нуждите на новороденото и необходимата подходяща семейна среда за отглеждането на детето. Групите ще се провеждат веднъж седмично, в сесии с продължителност до 90 мин., в Майчините центрове. Броят на участниците в групата може да са до 8 - 10 души.
Групите за консултация и подкрепа на родители с бебета и деца на възраст от 0 до 6 г. ще са насочени към повишаване на познанията и подобряване на уменията на родителите с оглед способностите и особеностите на бебетата и малките деца в етапа на ранното им развитие (стандарти за ранно детско развитие) и с оглед необходимата подходяща семейна и общностна среда за отглеждане на дете. Допълнителна цел на групите е консултирането на родителите относно мрежата от услуги за подкрепа (социални, здравни, за заетост и др.) и тяхната роля за развитието на детето, както и за ролята на подкрепата на общността. В тази връзка може да се създават и родителски групи за взаимопомощ, да се провеждат инициативи за създаване на такава общностна среда, която да благоприятства по-доброто ранно развитие на децата и т.н.
Ще бъде организирано „Пространство за малки деца” - място за прием на бременни и родители на малки деца (заедно с децата). Най-важното в тази дейност е споделеното пространство, в което могат да се срещат бъдещите родители и родителите на малки деца, да споделят и обменят своите мисли и опит. Целта е страховете, опасения и въпроси на бъдещите и младите родители да намерят пространство, в което да бъдат формулирани и споделени. |
133 857.20
|
22 024.65
|
Дейности за социално включване и активно включване на общността: Община Ботевград и община Мездра са включени в съвместната програма на Европейската комисия и Съвета на Европа – РОМАКТ. Програмата е изключително успешен пример за активно включване на ромските общности в голям брой общини в България. Програмата подкрепя доброто управление, механизми и процеси, в съответствие с принципите за добро управление на местно ниво на Съвета на Европа. По този начин се насърчава сътрудничество и партньорство между местните властите и ромските общности въз основа на съвместно договорени работни стратегии и споделена собственост върху процеса и резултатите. РОМАКТ разчита на споделен ангажимент за открит диалог между мнозинството и малцинството. Програмата предоставя на местните администрации работни методи и инструменти за ефективно достигане, проучване и оценка нуждите на общностите. Основният акцент на програмата е да осигури укрепване на капацитета на местните власти за изпълнение на планове и проекти за приобщаване на ромите, които в крайна сметка водят до приобщаващи обществени услуги на местно ниво. Принципите на ROMACT включват: насърчаване на подход, основан на правата на човека, който включва принципите за равенство и борба с дискриминацията, целенасочено, но не изключващо обхващане; интегриран подход за избягване на фрагментиране; справяне с местните нужди чрез местни решения с местни хора; интегриране на специфичните нужди на роми в неравностойно положение във всички публични политики; добро управление и прозрачни процеси на вземане на решения, участие на гражданите и отчетност; базиран на доказателства подход и споделяне на добри практики; по-устойчиво използване на средствата от ЕС;
Във всяка община, която работи по програма РОМАКТ се създават Местни активни групи (МАГ), които се състоят от местни ромски граждани, които са ангажирани да се справят с предизвикателствата изправени пред общността си и са готови да влязат в диалог с местните власти. От друга страна се създават общински работни групи, състоящи се от представители на МАГ, общинската администрация и различни общински институции (училища, детски градини, ДСП, БТ, РПУ, лечебни заведения и др.), в които се дискутират проблемите и се търсят решения за тях. Именно този подход ще бъде прилаган по отношение на социалното включване на ромските общности в двете общини. |
97 686.04
|
24 813.29
|
Ремонт и доставка на оборудване и обзавеждане в Майчините центрове: Ще бъдат ремонтирани сгради – общинска собственост в гр.Мездра, с.Литаково и с. Скравена, които се намират в центъра на населените места и са разпознаваеми за местното население. Чрез предвидените ремонтни дейности помещенията ще се превърнат в уютен дом за потребителите и ще бъдат създадени нормални условия за работен процес на наетия по проекта персонал.
Майчин център – с.Литаково - сградата предвидена за Майчин център – с. Литаково е бивш Младежки дом и се намира в УПИ XII в кв.29 по плана на с.Литаково. Акт за общинска собственост № 5038/30.04.2020г.
Квадратурата, която е предвидена за ремонт е 355 кв.м. , предвидена е смяна на дограма и врати, окачен таван, боядисване, смяна на настилки, изграждане на достъпна среда, демонтаж и монтаж на мивки, душове и тоалетни, преработка на ел.инсталация и ВИК инсталация и поставяне на климатици.
За Майчин център – с.Литаково е предвидено за закупуване следното оборудване:
за Перално помещение –ет.1 –перална машина, сушилна, ютия, прахосмукачка, дъска за гладене, шкаф за бельо; Кухненско помещение – ет.1 – ел.печка, съдомиялна, абсорбатор, кафемашина, микровълнова печка, кухн.робот, хладилник, кана за преваряване, диспенсер за вода, кухня с долни и горни шкафове +мивка, помощна кухненска маса и столове – 4бр.;Столова/помещение за хранене –ет.1 – маси за хранене -4бр, столове – 20бр,бебешки столчета за хранене – 4 бр., шкаф за отсервиране-2бр, климатик; Помещение с детски кът за игра – ет.2 – Лаптоп, мултимедия/проектор + екран, климатик, цветни столчета – 10бр., маса – 4бр, барбарони – 5бр., барбарони за бебе – 5бр., възглавнички – 6бр. , мек пъзел килим – 5бр., детски сух басейн с топки – 2 бр., детски кът за игра – 2бр. , батут за най-малките – 2бр., батут за по-големи деца, детска пързалка, бебешка кошара – 2бр,.детска люлка на стойка, офис бюро, посетителски стол – 3бр; Кабинет за персонал – ет.2 - Офис бюро – 2бр, Офис стол – 2бр, Офис маса – 2бр, Посетителски стол – 6бр, Шкаф за документи – 2бр., компютърна конфигурация, принтер, климатик; Зала за обучение – ет.2 - Климатик, Бяла дъска за писане, Учителско бюро, Учителски стол, Маса/чин – 6бр. Столчета – 10бр,Библиотечна секция; Спално помещение – ет.2 – Детски креватчета – 3 бр, Бебешко креватче – 2бр, Помощен шкаф, Климатик;
Помещение – коридор 2ет. – Холна гарнитура, Холна маса, Декоративна етажерка – 2бр. Витрина за рекламни материали , Климатик
Сградата предвидена за Майчин център – с. Скравена е Здравен дом и се намира в парцел XXIII-361 в кв.24 по плана на с.Скравена. Акт за общинска собственост № 221/15.03.2000г.
Квадратурата която е предвидена за ремонт е 263 кв.м. , предвидена е смяна на дограма и врати, окачен таван, боядисване, смяна на настилки, изграждане на достъпна среда, демонтаж и монтаж на мивки, душове и тоалетни, преработка на ел.инсталация и ВИК инсталация и поставяне на климатици.
Майчин център – Мездра
Сградата предвидена за Майчин център – Мездра е бивш Домашен социален патронаж и се намира в ЦГЧ на ул.“Ал.Стамболийски“ № 68, вх.В, ет.1, обект 1. Предназначението на сградата е жилищна сграда многофамилна. Граничи с Детска млечна кухня – Мездра. Акт за общинска собственост № 499/21.07.2005г.
Квадратурата която е предвидена за ремонт е 112 кв.м. , предвидена е смяна на дограма, окачен таван, боядисване, смяна на настилки, изграждане на достъпна среда, демонтаж и монтаж на мивки, душове и тоалетни, преработка на ел.инсталация и изграждане на отоплителна инсталация. |
408 294.64
|
336 737.62
|
Дейности за споделяне на добри практики и за укрепване на двустранните отношения със страните-донори: Община Ботевград и община Мездра са включени в съвместната програма на Европейската комисия и Съвета на Европа – РОМАКТ. На територията на България програмата се осъществява или се е осъществявала в следните общини: Антоново, Белоградчик, Благоевград, Върбица, Велики Преслав, Велинград, Враца, Дългопол, Димитровград, Гурково, Камено, Каспичан, Котел, Криводол, Омуртаг, Перущица, Петрич, Провадия, Ракитово, Раковски, Разлог, Ружинци, Търговище, Ценово, Ябланица, Айтос, Борован, Бойчиновци, Брацигово, Бяла Слатина, Ветово, Добрич, Дряново, Завет, Исперих, Каолиново, Кнежа, Луковит, Мъглиж, Никола Козлево, Нови Пазар, Пещера, Самоков, Самуил, Септември, Сливен, Сливо Поле, Сопот, Средец, Сунгурларе, Тунджа, Твърдица, Червен бряг, Шабла и Шумен. Във всички тези общини местните активни групи и общинските работни групи, създадени по програмата обменят информация и добри практики, като Община Ботевград, Община Мездра и МАГ Ботевград ще имат възможността да споделят дейностите и постигнатото по проекта с тях чрез общата Facebook група, на срещи и обучения, които ще се организират. Представители на тези общини ще бъдат поканени на заключителното информационно събитие по проекта. Информация за проекта също така ще бъде публикувана на интернет страницата на програмата, която е посещавана от всички държави, включили се в програмата: Чехия, Унгария, Италия, Румъния, Словакия. За съжаление независимо от многократните опити за реализиране на партньорство с организация от страните – донори, такова не беше реализирано. Независимо от това, информация за проекта, за неговите цели, дейности и резултати ще бъде разпространена до организациите, с които бяха направени опити за партньорство - Pedverket Kompetanse (www.pedverket.no), Home-Start Familiekontakten Norge (https://homestartnorge.no/,
Stiftelsen CRUX (https://stiftelsencrux.no/), както и до организации, посочени от ПО. На базата на споделената информация се надяваме да постигнем укрепване на двустранните отношения със страните-донори за бъдещо партньорство. |
0.00
|
0.00
|