Нови форми за пълноценна социализация в начален етап.: Цел: Включване на ученици от маргинализирани групи в начален етап и на техни съученици в съвместни иновативни форми за пълноценна социализация, както и приобщаване на родителите в съвместни дейности за преодоляване на негативни стереотипи и дискриминационни нагласи. Изграждане култура на търпимост, толерантност и позитивни нагласи при учене в мултикултурна среда. Привличане на родителите за съмишленици, съюзници, помощници и активни участници в образователния процес и извънучилищните дейности, с оглед превенция на ранното отпадане от образование.
С дейността ще се въведат иновативни извънкласни форми за възпитаване на толерантност, взаимопомощ и разбирателство между учениците от различните етноси и култури в училището, в т.ч. от ромската и турската етническа общност.
В клубните и интеграционни мероприятия ще вземат участие: 30 ученици от целевата група (ЦГ) в начална образователна степен и 40 техни съученици; 30 родители/настойници на учениците от ЦГ.
Обучението в клубовете и мероприятията ще се извършва от учители с допълнително споразумение към трудовия договор.
Дейността отговаря на идентифицираните нужди на целевите групи, а именно: необходимост от равен достъп и самочувствие в рамките на образователната система и от създаване на предпоставки за успешна социализация на учениците от етническите малцинства и превенция на агресията и отпадането от училище като въвежда и утвърждава мерки за съхраняване и развитие на културната идентичност на учениците от етническите малцинства; за приобщаване на родителите към учебния процес и извънкласната дейност; за възпитание на толерантност и съпричастност във всички ученици и техните родители; за превръщане на културното многообразие в източник и фактор за взаимно опознаване и духовно развитие на подрастващите и за създаване на атмосфера на взаимно уважение, толерантност и разбирателство, както и за формиране на подходящ социално-психологически климат, който да благоприятства реализацията на настоящия проект.
Под дейности:
1. Провеждане на учебен час в автентична българска, ромска и турска среда, в дома на деца, изявили желание - Уроци ще се проведат в 3 семейства – по 1 от всяка етническа група, представена в училище. Учителят работи в сътрудничество с родителите.
2. Открити уроци "Аз уча моите родители" - 3 бр. - Уроците се подготвят от децата и учителите в рамките на 5 часа, а родителите са "ученици". Темите са за бита, традициите и празниците на различни етноси и религии.
3. Родителите-учители - Провеждане на 3 открити урока, по учебен предмет от културно-образователна област, подготвени от родители с помощта на учителите и учениците.
4. Клуб "Пеем и танцуваме заедно": Ще се формират 2 танцови групи от ЦГ и техните съученици, които ще проведат 108 тренировки по 1 час с учител в рамките на проекта, както и ще имат своите публични изяви като участват в състезанията и мероприятията в другите дейности по проекта.
5. Клуб "Добър четец" за начинаещи - Включват се 2 групи ученици, със затруднения при овладяване на знанията по БЕЛ, които заедно със свои съученици се обучават на изразително четене на приказки и произведения, извън задължителната литература. Ще се провеждат уроци по изразително четене, презентации и обучителни филми по правоговор и правопис, ролеви игри по приказки и др. Участниците ще се включат в „Ден на грамотността” и състезание "Най-добър четец", на които ще присъстват и ученици от другите 3 училища в общината. На класираните на първите три места ще се раздадат награди. В рамките на клуба ще се изгради училищна библиотека, за която ще се закупят книги по проекта, а родители и ученици ще я допълват с дарения. Залата ще работи и като читалня за всички ученици. Клубът ще работи помещение, което към момента няма отопление и мебели, което налага да се оборудва по проекта.
Дейността надгражда без да дублира дейностите по проекти BG05M2OP001-2.011-0001 "Подкрепа за успех", BG05M2OP001-2.012-0001 ”Образование за утрешния ден” и BG05M20P001-2.004 "Твоят час". |
23 260.47
|
25 554.05
|
Нови форми за пълноценна социализация в прогимназиален и гимназиален етап.: Цел: Да се изгради култура на търпимост, толерантност и позитивни нагласи при учене в мултикултурна среда сред учениците от маргинализирани групи в прогимназиален и гимназиален етап и на техни съученици, чрез включване в съвместни иновативни форми за пълноценна социализация, както и приобщаване на родителите в дейности за преодоляване на негативни стереотипи и дискриминационни нагласи. Да се получат трайни познания, опит и мотивация за продължаване в средно образование и успешното му завършване, за правилен избор на професия и бъдеща реализация на трудовия пазар.
В дейността участват: 70 ученици от ЦГ в прогимназиална и гимназиална степен и 80 техни съученици; 70 родители/настойници на учениците от ЦГ. Обучението в клубовете ще се извършва от учители с допълнително споразумение към трудовия договор, а обучението на активистите ще се възложи на изпълнител.
Предизвикателство пред ръководството на училището е, че в предходната учебна година са отпаднали 5 ученици роми. Висок е броя на отсъствията от училище сред ромите - 98 ученика са направили 4500 неизвинени отсъствия, а ученици от турското малцинство имат 1000 неизвинени отсъствия. Това се обяснява с липсата на образование, безработица, бедност и социално изключване на родителите. Друг проблем е, че училището няма възможност да финансира извънучилищни форми на учене чрез забавление, с интеграционен характер; за професионално ориентиране и мотивиране, които да привличат и задържат учениците.
Под дейности:
1. Дискусия "Уча се, за да сполуча" в края на всяка от двете учебни години. Ще участват ученици, родители и учители, представители на партньора. Изпълнител ще осигури професионален консултант, който е лектор-модератор и презентация на дискусията. Ще се представят най-търсените професии на трудовия пазар и възможностите за придобиване на актуална професия, както и успели в бизнеса, културата или спорта жители от различните етноси.
2. Фолклорна и театрална школа "Приятели". Ще се сформират 2 танцови групи и 1 драматична, които ще изучават танците на различните етноси; ще правят възстановки на традиционни празници и спектакли по изучавани произведения. Те ще участват в обществените мероприятия по проекта.
3. Клуб "Родолюбие" - 2 гр. ученици, ще добият нови знания за природното разнообразие на страната, защитата на растителни и животински видове, политиките по опазване на околната среда. Ще се изготвят презентации и фото-изложби за любими места, животни, природни забележителности, теми по опазване на околната среда, добри примери за превенция насилието срещу животни и грижата за тях, прекратяване на замърсяването на нашия дом, улица и природа, които ще участват в конкурс "Бъдещето на Земята е в нашите ръце".
4. Клуб ”Единни в многообразието” - Провеждане на занятия за културата, общественото развитие и философията на отделните исторически периоди за 2 гр., с акцент на добрите примери за етническа солидарност и обществена активност. Клубът ще се създаде в помещение, което ще се оборудва по проекта. В него със съдействието на родителите ще се направи и кът „Традициите на етносите”, като се изложат традиционни носии и предмети от бита и културата. Участниците ще се включат в конкурс за есе с презентация "Единни в многообразието".
5. Обучения на ученици-наставници за организиране на дейности по повишаване на мотивацията за продължаване на образованието, подпомагане на застрашени съученици, обществени изяви.
6. Индивидуално консултиране на ученици в риск и изготвяне на профил с техните дефицити и нужди, както и план за подкрепа на учениците ще се извърши от изпълнител.
Дейността ще се обезпечи с оборудване по проекта на 2 свободни помещения, които са без отопление и мебели, тъй като учебните кабинети са ангажирани и не са подходящи за тези дейности. Ще бъдат осигурени: специализирани помагала "Техники за учене" и Професионален справочник, с представяне на ключови за трудовия пазар професии, раздадени на целевата група и за училищната библиотека. |
108 592.61
|
101 615.95
|
Работа с родителите в полза на образователната интеграция, приемането на различието и преодоляване на негативните стереотипи.: Дейността е насочена както към ромските родители/родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. Ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях. Целта е привличане на родителите/настойниците от маргинализирани семейства и включване на повече родители от всички етноси за съмишленици, съюзници, помощници и активни участници в образователния процес и извънучилищните дейности, с оглед превенция на ранното отпадане от образование. Акцентира се на повишаване капацитета на родителите, мотивирането и активизирането им за участие в училищния живот, овластяване на родителите в подкрепа на училищните политики за образователната интеграция на децата и учениците от целевата група. Част от тези родители са с незавършено основно и дори начално образование, участват рядко в образователния процес и възприемат обучението и училището като "чужда" територия. Образованието и социализирането не е сред водещите ценности и приоритети на общността. В резултат в училището няма подкрепа от някои родители, защото те изпитват недоверие към него и към учителите. С цел активизиране на етническите малцинства и ромите ще бъде формиран Родителски клуб и инициативи за съвместно участие в празници и в мероприятията, организирани по проекта.
За минимализиране на родителите, които възпрепятстват децата си от редовно посещения на учебни занятия ще бъде проведена индивидуална и групова мотивационна работа с родителите, която цели образователна интеграция на техните деца, чрез развитие на местната общност и толерантност към интеркултурната образователна среда.
Ще се създаде Родителски клуб в училището: медиаторите (подпомогнати от класните ръководители) ще стимулират обединяването на активни родители в клуба. Медиаторите са 2 лица, назначени по проекта от партньора Община Главиница.
Ще се проведат родителски лектории: за повишаване на информираността на родителите и тяхното активизиране, като се организира цикъл от родителски лектории, включващ лектории на общинско ниво - веднъж на учебен срок, с участието на родители на ученици от маргинализираните групи и активни родители.
Необходима е и индивидуална работа с родители, които възпрепятстват децата си от редовна посещаемост на училище: ще бъде осъществявана перманентно от медиаторите на партньора и от членовете на Родителския клуб. Членовете на Родителския клуб и медиаторите ще мотивират за включване в дейностите по проекта родителите от целевата група.
Ще се развият форми на родителски мониторинг, по методика разработена от външен изпълнител, за качеството на образование в училището и други форми на родителско участие: в края на всеки срок Родителския клуб ще провежда стандартизирана анкета с извадка от родители и фокус-групи за удовлетвореността от учебния процес и предложения за подобряването му. Резултатите ще бъдат споделяни с училищното ръководство и ще се търсят начини за съвместно разрешаване на проблемите.
Със съдействието на партньора Община Главиница ще се организират 2 съвместни срещи с медиатори и Родителски клубове от община Ситово с участие на образователните медиатори и ръководителите на клубовете, за да подпомогнем обменът на успешен опит и подкрепата между съмишленици от различни общини. Едното от мероприятията ще е изнесено на територията на Ситово.
Партньорът ще организира и проведе информационни кампании за преодоляване на негативните стереотипи по повод традиционни и национални празници и конференция с участието на учители, ученици, родители, представители на образователните и социалните институции, на общината, на НПО, медиите и други заинтересовани страни. |
45 798.75
|
35 892.59
|