Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 355 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси

Район за планиране: Всички

Описание

Една от формите на гражданско участие в управлението е активната роля на структурите на гражданското общество при разработването и приемането на стратегии, програми и планове за развитие, очертаващи политиката на органите на държавната власт в различни области, както и при разработването и обсъждането на техните бюджети. През 2020 г. Сметната палата публикува доклада "Ефективно прилагане на програмното бюджетиране като инструмент за оптимално разпределение на ресурси“, в който се прави констатация, че "Регулирането на процеса по съставяне на бюджетните прогнози и проекти на бюджет ...с ежегодни указания и липсата на систематизирана, пълна и актуална методология за прилагането на програмното бюджетиране, не осигурява устойчивост, стабилност и предвидимост и затруднява прилагането на програмния и ориентиран към резултатите подход на бюджетиране и използването на неговите предимства". В международния Индекс „Отворен бюджет“ България показва редица слабости при прилагане на програмното бюджетиране – липса на връзка между обществените цели и извършваните дейности, липса на ясни и измерими индикатори за успеха на отделните програми, липса на анализ на резултатите и др. Програмните бюджети предполагат отчитане и анализ на достижението на целите на политиката в дадената публична сфера и е предпоставка за прозрачност, по-ефективни публични разходи и по-добро управление като цяло. 
Настоящото проектно предложение е насочено към подпомагане участието на бизнес организациите (БО), като структури на гражданското общество, при формиране на политиките, дефинирани в стратегиите, плановете и програмите, които местните власти разработват и към стимулиране на ефективното сътрудничество между общинските администрации и БО при разработване на програмни бюджети на общините. Предвижда се разработване на Методика за програмно бюджетиране и дефиниране на препоръки към местната власт и БО за ефективно партньорство в процесите на планиране и бюджетиране.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Контент анализ на общинските програмни документи, преглед на процедурите по тяхното разработване и на финансовата им обезпеченост чрез общинския бюджет : Осъществяването на дейността играе ролята на входяща информационна база за изпълнение на всички останали дейности по проекта, но може да се каже, че е пряко свързана с Подцел 1 от проектното предложение, а именно: "Подпомагане на общинската администрация и БО за по-активно партньорство при формирането на общински политики и тяхното финансово обезпечаване", тъй като ще има за резултат разкриването на силни и слаби страни в съществуващата практика. Контент анализът на общинските програмни документи - стратегии, планове и програми, е важен за преценка кои са основните акценти на политиката на местната власт, дефинирана в тези стратегически документи, доколко в тях се съдържат цели, имащи отношение към дейността на БО на територията на общината, доколко те са адекватни, описани ли са със съответните индикатори, предвидена ли е система за мониторинг на изпълнението и пр. Прегледът на процедурите по разработване на програмните документи трябва да даде отговор на това как е организиран цялостния процес по разработването им в общинската администрация, има ли утвърдени писани правила за планиране и програмиране или не, кой разработва документите, участват ли представители на СИП в процеса на планиране и програмиране, как се осъществява мониторинга на изпълнението, как се актуализират тези документи и как се организира отчитането на резултатите. Чрез анализ на бюджетния процес се цели да се установи каква е връзката между програмните документи и бюджета, дали целите заложени в тях са осигурени финансово, бюджетът на общината има ли разбивка по отделни програми, кои са тези програми и обхващат ли всички основни аспекти на общинската политика, как СИП участват в обсъждането на проекто бюджета и как е осигурена прозрачността на изпълнението на бюджета. Целта на тази дейност е да се направи оценка на качеството на стратегиите, плановете и програмите, разработвани на общинско ниво, да се идентифицират "тесни места" и пропуски в процеса на планиране и програмиране, да се прецени доколко общинския бюджет обслужва финансово постигането на заложените стратегически и оперативни цели. Тази информация, както и проучването на добри практики ще позволи по-нататък да се направят конкретни препоръки към местната власт и БО за подобряване на програмирането и бюджетирането и по-ефективно сътрудничество между администрацията и бизнеса. Задачите, които ще бъдат изпълнени във връзка с изпълнението на тази дейност са: 1. Преглед на всички действащи стратегически, планови и програмни документи в общината и оценка на тяхното качество от гледна точка на съответствието им с методическите указания, научни постижения и добри практики; 2. Преглед на процедурите за планиране и програмиране в общинската администрация и съответствието им на принципите за откритост, прозрачност, ефективност, оценка на въздействието и участие на заинтересованите страни; 3. Преглед на практиката на общинската администрация по разработване на тригодишни бюджетни прогнози и годишни бюджети, на тяхната обвръзка със стратегическите и програмни документи, както и на формите за участие на СИП при общественото обсъждане на бюджетите; 4. Разкриване на силни и слаби страни на практиката по планиране и бюджетиране на общинската администрация. 6 102.40 6 102.39
Анализ на общинската нормативна база за стимулиране на местното икономическо развитие и на средата за гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение : Дейността цели да се направи оценка на местната нормативна база от гледна точка на това как тя допринася за стимулиране на местното икономическо развитие и как благоприятства дейността на БО, функциониращи на територията на общината. Ще бъде направена и оценка на средата за гражданско участие при формирането и реализирането на местни политики. Оценките ще разкрият силните и слабите страни на местната нормативна база и на средата за гражданско участие при формирането на политики, с което Дейност 2 ще допринесе за реализиране на Подцел 1 от проектното предложение: "Подпомагане на общинската администрация и БО за по-активно партньорство при формирането на общински политики и тяхното финансово обезпечаване. Задачите, които ще бъдат изпълнени във връзка с изпълнението на тази дейност са: 1. Оценка на нормативните актове на общината - наредби, правилници, вътрешни правила и др., целящи стимулиране на местното икономическо развитие и гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение; 2. Оценка на решенията на Общинския съвет и заповедите на кмета, имащи отношение към стимулиране на местното икономическо развитие и гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение; 3. Оценка на средата за гражданско участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение; 4. Идентифициране на силни и слаби страни на местната нормативна база и институционална среда за стимулиране на местното икономическо развитие и гражданското участие ри формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение. 6 102.40 5 916.15
Анализ на бизнес средата и нагласите на БО за участие при формирането на общинската политика за местно икономическо развитие: Бизнес организациите, функциониращи на територията на една община са най-заинтересовани от създаването на благоприятна среда за реализиране на бизнес инициативи. В същото време те не винаги са достатъчно активни, когато местната власт въвежда норми и приема решения, касаещи условията за правене на бизнес в общината. Това касае не само регулаторната рамка на бизнеса, формирана от клаузите, заложени в различните нормативни документи, но и състоянието на техническата и обслужващата инфраструктура, екологията, социалната среда, демографската политика и пр. Бизнес средата у нас или казано още бизнес климата, е обект на непрекъснати анализи и оценки, които обаче се осъществяват на национално или в най-добрия случай на областно ниво. Такива анализи и оценки за бизнес средата в отделните общини няма или са много редки. С изпълнението на Дейност 3 ще се направи анализ и оценка конкретно на условията за правене на бизнес в община Свищов, като се откроят стимулиращите и задържащите фактори. Ще се анализират и нагласите на БО за активно участие при формирането на местната политика като фактор, определящ състоянието на бизнес средата в общината. Ще се разкрият предпочитаните от бизнеса форми за сътрудничество с общинската администрация, пречките и възможностите за по-ефективно сътрудничество. По този начин Дейност 3 ще допринесе за постигане на Подцел 1: "Подпомагане на общинската администрация и БО за по-активно партньорство при формирането на общински политики и тяхното финансово обезпечаване". Задачите, които ще бъдат изпълнени при осъществяването на тази дейност, са: 1. Разработване на Методика за оценка на бизнес средата в община Свищов; 2. Изследване на факторите на бизнес средата в община Свищов; 3. Оценка на състоянието на факторите на бизнес средата и формиране на обща оценка; 4. Емпирично проучване на нагласите на БО за участие при формирането на общинската политика за местно икономическо развитие. 8 128.00 8 062.93
Разработване на Правила за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети: Дейност 4 пряко кореспондира с Подцел 2 от проектното предложение, а именно: "Подпомагане на общинската администрация с Правила за участие на БО при формиране на общински политики и Методика за разработване на програмни бюджети". С правилата трябва да се конкретизират формите за участие на БО в процесите на планиране и бюджетиране, процедурите, отговорностите на двете заинтересовани страни - общинската администрация и БО, участниците, дейностите, сроковете и резултатите. Правилата ще се основават на изводите, направени от емпиричното проучване сред БО, реализирано по Дейност 3. Те ще бъдат обсъдени както с представители на БО, така и с представители на общинската администрация и ще бъдат внесени за разглеждане в Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет. След направените препоръки правилата ще бъдат актуализирани и внесени в Общинския съвет, който може да ги приеме за сведение или да ги утвърди със свое решение. Дейност 4 изисква осъществяването на следните задачи: 1. Създаване на Работна група с представители на общинска администрация и БО за обсъждане и приемане на Правила за за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети; 2. Разработване на Правила за за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети; 3. Внасяне на Правилата за за участие на БО в процесите на планиране на местното икономическо развитие и разработването на програмни бюджети за разглеждане и становище в Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет. 7 015.20 6 802.23
Разработване на Методика за програмно ориентиране на бюджета (разработване на програмен бюджет) на общината: Дейността ще бъде осъществена в изпълнение на Подцел 2 от проектното предложение: "Подпомагане на общинската администрация с Правила за участие на БО при формиране на общински политики и Методика за разработване на програмни бюджети". Методиката ще бъде разработена на базата на проучване на добрите практики у нас и в чужбина, на националното законодателство, регламентиращо бюджетния процес у нас и на вътрешната нормативна база на общината. Тя ще съдържа матрици на правата и отговорностите на административните звена и длъжностните лица, карти на процесите, работни инструкции и типови документи. Ще бъдат конкретизирани всички етапи (фази) на бюджетния процес - съставяне, обсъждане, приемане, изпълнение и отчитане, при спазване на принципите за прозрачност, откритост, партньорство и ориентиране към целите и резултатите, заложени в плановете и програмите на община Свищов. Чрез Методиката ще се осигури обвръзка между бюджетните форми, представящи разходите на бюджета по функции, дейности, видове и параграфи, съгласно Единната бюджетна класификация и приоритетите, целите и мерките на плановете и програмите. Бюджетите, които се съставят сега и се представят в Сметната палата и Министерството на финансите, ще бъдат обогатени с по-разбираеми за гражданите документални форми, предоставящи информация не само за предвидените за усвояване средства, а и за очакваните резултати от тяхното разходване, описани с подходящи индикатори. Още на етап разработване Методиката ще бъде консултирана с отговорни служители от общинската администрация и с представители на БО, а след нейното завършване - с Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет. След отразяване на бележките на Комисията, Методиката ще бъде внесена в Общинския съвет. Разработването на Методиката предполага изпълнение на следните конкретни задачи: 1. Проучване на добрите практики у нас и в чужбина по отношение на разработването на програмно ориентирани бюджети; 2. Детайлно запознаване с нормативната база на бюджетния процес у нас; 3. Проучване на вътрешната нормативна база, регламентираща съставянето, обсъждането, приемането, изпълнението и отчитането на бюджета в общината; 4. Разработване на Методиката за програмно бюджетиране; 5. Обсъждане на Методиката с представители на администрацията и БО; 6. Обсъждане на Методиката в Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция на Общинския съвет; 7. Отразяване на бележките на Постоянната комисия по бюджет, финанси и евроинтеграция; 8. Внасяне на Методиката за разработване на програмен бюджет в Общинския съвет. 5 252.00 5 187.00
Дефиниране на препоръки за подобряване участието на БО при разработване и реализиране на местни програми и политики, както и за усъвършенстване на бюджетния процес в общината чрез преминаване от разходно ориентиран към програмно ориентиран бюджет: Дейност 6 покрива изискванията за постигане на Подцел 3 от проектното предложение, а именно: "Дефиниране на препоръки към БО и общинската администрация за подобряване сътрудничеството между бизнеса и администрацията". Препоръките ще бъдат изготвени на базата на проучване на най-добрите практики за стимулиране на гражданското участие при формирането на местни политики и финансовото им осигуряване чрез програмно ориентирани бюджети, на изводите от контент анализа на общинските програмни документи, преглед на процедурите по тяхното разработване и на финансовата им обезпеченост чрез общинския бюджет, разработен по Дейност 1, от анализа на общинската нормативна база за стимулиране на местното икономическо развитие и на средата за гражданското участие при формулиране, изпълнение и мониторинг на политики с местно значение, разработен по Дейност 2 и анализа на бизнес средата и нагласите на БО за участие при формирането на общинската политика за местно икономическо развитие, разработен по Дейност 3. Препоръките ще бъдат предоставени на кмета на община Свищов и на председателя на Общинския съвет. Изпълнението на Дейност 6 предполага решаването на следните конкретни задачи: 1. Проучване на добри практики у нас и в чужбина по отношение стимулирането на гражданското участие при формиране, реализиране и контрол на публични политики, при разработването на стратегии планове и програми и при съставяне на програмни бюджети; 2. Обобщаване на изводите, направени в докладите, разработени по дейности 1,2 и 3; 3. Обсъждане на препоръките със заинтересованите страни - общинската администрация и БО; 4. Предоставяне на окончателния вариант на препоръките на кмета на общината и на председателя на Общинския съвет. 9 353.60 9 171.58
Информационна кампания за осведомяване за възможностите и насърчаване участието на БО при разработване и приемане на програмно ориентирани бюджети: Тази дейност се вписва в Подцел 4 на проектното предложение. Дейността е насочена към всички заинтересовани групи от реализацията на проекта, идентифицирани на територията на община Свищов, а именно: кмета и служителите в общинската администрация, съветниците от Общинския съвет, бизнес организациите, неправителствените организации, политическите партии, медиите, образователните, културни, здравни и социални институции, неформални граждански структури и др. Ще бъде организирано комуникационна събитие, на което ще бъдат представени препоръките, разработените правила и методиката за участие на БО в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на публични политики и разработване на програмни бюджети. Ще бъдат използвани различни комуникационни канали, които да осигурят максимално покритие на целевата аудитория. За изпълнение на дейността ще бъдат изпълнени следните задачи: 1. Разработване на комуникационни рекламни материали 2. Публикуване и отпечатване на комуникационни материали 3. Разработване на специален сайт 4. Организиране на комуникационно събитие 5 100.00 5 100.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.