Сформиране на проектен екип и управление на проекта
: Настоящата дейност води пряко до постигане на общата и специфичните проектни цели. Ще бъде сформиран екип за управление на проекта, който да осигури качественото проектно изпълнение посредством ефективна организация, текущ и последващ мониторинг и контрол на изпълнение на проектните дейности. Екипът ще е от служители на бенефициента и външни експерти с необходимите квалификация и опит,съобразени, както със спецификата на проекта, а така също и с опит в областта на изпълнението на проекти и състоящ се от: Ръководител; Координатор; Финансов експерт (счетоводител). Дейността цели установяването на система за добро управление на проекта, сформирането на екип от експерти, гарантиращ успешното и своевременно изпълнение на проектните дейности, междинни дейности, гарантиращи на успешната му реализация и постигане на заложените цели. В основата на управлението на проекта залягат следните задачи: последователност на изпълнение на проектните дейности; проследяване на изпълнението на дейностите; обмен на данни и информация, относно изпълнението на договора за предоставяне на БФП между всички страни, които имат участие в реализирането му; управление на потенциалните рискове пред изпълнението на всяка конкретна дейност и начините за предотвратяване или преодоляването им; вътрешен мониторинг по проектното изпълнение. Екипът ще ръководи, организира и контролира изпълнението на проектните дейности и ще отговаря пряко за постигане на заложените цели, за законосъобразното изпълнение и целесъобразното изразходване на средствата по проекта. В рамките на екипа, под супервизията и ефективно ръководство на ръководителя на проекта, ще се създаде стройна организация и ефективен механизъм за мониторинг, вътрешна оценка и текущ контрол на напредъка по проектното изпълнение, както и за предприемането на корективни навременни мерки при необходимост. За целта екипът ще осъществява регулярни оперативни срещи с оглед планиране изпълнението на заложените дейности,проследяване напредъка по изпълнение на проекта, ще бъде отговорен за навременно идентифициране и успешно преодоляване на рискове, свързани с постигане на целите на проекта и заложените резултати. Етапите на дейността включват разпределяне на конкретните задачи и отговорности; разработване на детайлизиран план за изпълнение на проекта; провеждане на текущ мониторинг, като при констатация на отклонение от предварително планираните параметри, ще се извършва своевременно проучване на причините за него и ще се вземат мерки за отстраняването му; избор на изпълнител за разработване на тръжни документации и контролиране изпълнението им; изготвянето на междинни финансови отчети и финален финансов отчет след приключване на дейностите по проекта правилното попълване и поддържане на досието на проекта. Механизми за вътрешен мониторинг, контрол и самооценка: Ще има ясно определени отговорности, задачи и компетенции на експертите; Строго дефинирани срокове за изпълнение на всяка задача; Ясен механизъм на координация и субординация между членовете на екипа; Въвеждане на нива на комуникация и докладване и спазване на предложените механизми за вътрешно екипна координация и контрол; Провеждане на регулярни работни срещи и постоянна e-mail комуникация, в която са включени всички експерти; Постоянно проследяване дейността на всеки експерт и оценка на качеството на работа му в рамките на определените му задължения и отговорности и в екипа; Спазване на нормативната уредба; В случай на забавяне на изпълнението съобразно определения план-график – ангажиране на допълнителни експерти. |
17 837.17
|
5 967.96
|
Публичност и информация на целите и дейностите по проекта: Настоящата проектна дейност ще доведе пряко до постигане на специфичните и общата цели на проекта.
Дейността е комплексна, предвидена е в съответствие с критериите, разписани в Ръководството за комуникация и дизайн на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм 2014-2021 г. и на заложените в Регламента за изпълнение на ФМ на ЕИП 2014-2021 г. изисквания и ще протича през целия период на проектната реализация.
Дейността и планирания в рамките й комплекс от мерки по информация и комуникация, цели да информира широката общественост за финансирането чрез безвъзмездни средства от ФМ на ЕИП 2014-2021 г.
В изпълнение на тази дейност е планирана реализацията на следния комплекс от мерки:
• Изработване на уебсайт на проекта на български и английски език с цел достигане на максимално широк кръг потенциални посетители и заинтересовани лица.
• Изработване на дипляни/флайери, двулицеви - на 2 езика - 500 броя - предназначени за разпространение на планираните за провеждане събития в рамките на проекта, както и за разпространение сред посетители на културните събития, предвидени по проекта.
• Медия планиране и медия купуване в новинарски уеб сайта за 2 кампании
• Създаване и адаптация на ключови визии, рекламни послания и текстово съдържание за кампанията на проекта.
• Изготвяне на 1 информационна табела от коматекс - размер А3 - предназначена за поставяне на видно място.
Наред с това и съгласно задълженията си за предоставяне на информация и публичност, бенефициентът ще информира в писмен вид Програмния оператор най-малко две седмици преди провеждане на всяко събитие. След провеждането на събитията, бенефициентът ще изпрати по електронен път до ПО пресматериали и снимки от събитието. Всички материали и документи, разработени в рамките на проекта, както и цялата информация, публикувана в интернет, ще включва информация за проекта, неговия напредък, постижения и резултати, сътрудничеството с партньори от държавите донори, подходящ снимков/онагледителен материал, контактна информация и ясна референция към Програмата и ФМ на ЕИП 2014-2021 г. Всички изработени рекламни материали по финансираните проекти ще бъдат съобразени с изискванията за визуализация, заложени в Ръководството за комуникация и дизайн на ФМ на ЕИП и НФМ 2014-2021 г. |
8 942.05
|
2 230.50
|
Създаване и функциониране на групи по изкуства в шест училища и към Младежкия дом : Ромската общност в община Монтана - регистрирани официално над 5500 души - е сред най-маргинализираните в страната. Изцяло сегрегирано е Начално училище „Георги Бенковски“ в кв. Кошарник. Община Монтана понастоящем изпълнява мерки за превенция на сегрегацията и за десегрегация в училищата. Шест училища в гр. Монтана са определени за приемни за учениците от кв. Кошарник, в който обитава компактна ромска общност. Ученици от ромски произход преобладават в Основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Габровница, и Основно училище „Христо Ботев“ – с. Д-р Йосифово. Относително висок е техният дял в Първо основно училище „Св. св. Кирил и Методий“, което се намира в близост до кв. „Огоста“. Понастоящем извънкласните дейности са насочени единствено към осигуряване на допълнително обучение по учебни предмети с акцент върху изучаването на български език за ученици, за които българският език не е майчин и които не владеят добре български език за преодоляване на обучителните затруднения. Към настоящия момент културните дейности са сериозно ограничени и затрудени - с тях се ангажира най-вече НЧ „Звезда - 2007“, но не разполагат със собствена сграда и постоянен контингент от ползватели, с които да работят.
С оглед откриването и насърчаването на таланта в сферата на културата и изкуствата, проектът предвижда създаването на общо 12 смесени творчески групи в шест училища на територията на община Монтана, както и формирането към Младежкия дом и съществуващата Обединена школа по изкуствата на общностен център за изкуствата, надграждащ и допълващ дейността, извършвана понастоящем от тези звена и специализиран в насърчаване на изявите на ромските деца и ученици. Като най-подходящи са определени НУ "Георги Бенковски", ОУ "„Св. Св. Кирил и Методий“, ОУ "Христо Ботев" и три от приемните училища, където се прилагат мерките за десегрегация. Всяка група ще се състои от до десет деца, ще се търси смесване на деца от различни етноси и ще специализира в едно или две изкуства - творческо писане и литература, визуални изкуства, приложни изкуства и занаяти, музика - по преценка на координаторите на групите, които ще са учители от училищата или хора с необходимия образователен, творчеки и културен опит. Групите ще бъдат формирани чрез вътрешен подбор в рамките на самото училище чрез метода на интервюиране на децата и при нужда - и на родителите им. С подбраните деца ще се сформират постоянно действащи групи, които ще провеждат регулярни занимания - най-малко три пъти месечно, с характер на извънкласни дейности в сферата на изкуствата. Най-малко три пъти през учебната година групите във всяко училище ще организират училищни събития, на които ще присъстват както ученици и учители от училищата, така и родители, гости, представители на медиите, НПО и др.
Децата с по-изявени дарби ще бъдат организирани за по-мащабни събития - изложби, концерти, театрални форми и други, които ще се представят в градските културни пространства - РИМ Монтана, Младежки дом, Градска галерия и други. Младежкият дом на Монтана ще надгради дейността си, като развие и постоянно действащ общностен център по изкуствата, работещ с деца от ромското малцинство в смесени групи и развиваш театрален формат, музикално-танцов формат и група по изобразително и приложни изкуства. Центърът ще осъществява своята дейност в партньорство с НЧ „Звезда - 2007“, което традиционно организира дейности, свързани с ромската общност. |
19 714.76
|
4 926.60
|
Провеждане на пилотно издание на арт-фестивал "Монтана рисува, пее и танцува" с изяви на ромски творци в различните изкуства – музика, изобразителни изкуства, театрални форми.: Културният живот във всяко населено място се организира по естествен път около по-значителни събития - концерти, театрални постановки, изложби и други. Особено важна роля се пада на фестивалите - мултидисциплинарни събития за широката публика, съчетаващи в себе си любителски и професионални изяви и предлагащи голямо разнообразие от арт-форми. Европейската асоциация на фестивалите /ЕАФ/ определя, че "...фестивалът е предимно празнично събитие, обединена програма от художествени изпълнения, която надхвърля качествата на всекидневното програмиране, за да постигне ниво на изключителна празничност на определено място. Следователно притежава уникална привлекателност, която може да бъде поддържана само за определен период от време. Тази характерност трябва да бъде подчертана от високо качество на изпълняваното произведение (както класическо, така и експериментално) и стремеж към съвършенство, както и с използване на конкретната среда, трябва да създава специфична атмосфера, в която пейзажът, характерът на града, ангажираността на неговите жители и културната традиция на целия регион, са допринасящи фактори.“
Проектът предвижда да се създадат условията за ежегодно провеждане на арт-фестивал "Монтана рисува, пее и танцува" и да се проведе първо пилотно издание. Чрез фестивала ромските творци от общината, основно млади хора, ще имат възможност да се изявят самостоятелно или в смесени формати , като именно чрез този подход ще се осъществи най-естествения преход към преодоляване на стереотипите и сегрегацията на ромската общност. Фестивалът ще стъпи на утвърдената у нас методика за ромско включване, изявена чрез събития като провеждания повече от 16 години международен детски ромски фестивал във Велико Търново.
Фестивали от този тип отдавна са се утвърдили у нас и по света като добра практика за мотивация на ромските ученици и децата от различните етнически групи да представят пред широката публика своите традиции и пъстротата на родния фолклор, като в същото време той е стимул и за децата да постигат по-добри резултати и успехи в училище.
Фестивалът в Монтана ще се проведе на 8 и 9 април и ще се организира във връзка с Международния ден на ромите - 8 април. В рамките на фестивала ще се представят най-добрите резултати от дейност 3 - създадени от децата в 12 те творчески групи и представени на училищните събития. Фестивалът ще послужи и като платформа за най-добрите млади творци , обхванати чрез новосформирания център към Младежкия дом. Фестивалът ще акцентира на музикално, танцово, театрално и съдържание от кръга на визуалните и приложни изкуства. Ще бъдат осъществени и прожекции на филмово съдържание, съобразено с интеграционните цели на проекта. Специален акцент на фестивала ще бъде съдържание, свързано с историята, културата и традициите на ромите в Монтана, региона и България. |
27 694.55
|
6 900.00
|
Провеждане на историографско и етнографско проучване върху историята, традициите и културата на ромите в региона (РИМ Монтана) и кампания по представянето им в училищата в общината: Познаването на историята на етническите общности е от ключово значение за хармоничното съжителство и преодоляването на стереотипите. Ромите в България се числят към различни групи с различен произход и традиции - миллет, рудари, калдараши / бакърджии, Йерлии и други. В отделните части на страната общностите са формирани по различен път и са налице различни регионални различия. По различен начин се развива и съдбата им през ХХ век и в първите десетилетия на ХХI. Познаването на историята и традициите на ромския етнос е от ключово значение за преодоляване на стереотипите и справяне с маргинализацията. Взаимното уважение между етносите се формира на базата на добро познаване на историята и традициите на другия. За осъществяването на тази проектна цел се предвижда да бъде проведено цялостно проучване на историята на ромите в Монтана и региона, което да позволи по-добро опознаване между етносите и преодоляване на "бели петна" в споделената историческа памет. Отчитайки факта, че историята на ромските общности е сравнително слабо проучена, чрез тази дейност от една страна ще се допринесе за запълването на "белите петна" в историята на Северозападна България, а от друга - ще се позволи създаването на усещане за принадлежност у ромската общност, която ще започне по-силно да се асоциира с общината и останалите общности, с които трайно е съжителствала назад във времето. Същевременно чрез натрупването и обработването на исторически и етнографски данни за ромските общности и поднасянето й в достъпен вид ще се насърчи тяхното опознаване от страна на мнозинството и по този начин ще се работи за преодоляване на стереотипите и сегрегацията. Подобни практики вече са ефективно тествани в други части на България и дават несъмнени положителни резултати.
|
7 040.99
|
1 740.00
|
Тренинги, професинално ориентиране и подкрепа за получаване на професионално образование или професионално обучение за деца и младежи със заложби за изкуство.: Децата с изявен талант в различни области имат нужда от постоянна подкрепа и развитие на своя талант. Подкрепата може да има много форми, но е важно тя да е фокусирана върху постигането на целите на проекта и пряко да допринася за тяхното осъществяване - а именно подобрен достъп до културния живот, създаване на траен интерес към заниманията с култура и изкуства, откриване и насърчаване на таланта и начало на професионализацията на талантливите деца и младежи.
С оглед обхващането на деца и младежи от различна възраст в разнообразни форми, в тази дейност са предвидени няколко основни елемента:
-Откриване на талантливи деца и мотивация за занимания с музика, танц, театър, визуални изкуства.
-Насърчаване на професионализацията - деца, навършили подходяща възраст и проявяващи нужните качества и мотивация, да получат възможност за включване в професионално обучение и да придобият квалификационна степен.
-Обучения по танц , организирани от партньора по проекта Спорид - Исландия, в партньорство с Младежки дом - Монтана. |
30 784.76
|
0.00
|
Арт-кампания за преодоляване на стереотипите в училищата и сред широката общественост: Арт-кампанията има за цел да преодолее негативните нагласи в община Монтана свързани с ромите, да се бори с маргинализацията и да позволи чрез способите на изкуството да се преодолява маргинализацията и да се насърчава хармоничното съжителство между етносите. Тя ще надгражда и допълва планирания ежегоден арт-фестивал (виж дейност 4). Кампанията ще включва следните основни елементи:
1.Конкурси за есе и детска рисунка под надслов "Живеем заедно и хармонично" в училищата в общината.
2.Серия онлайн и присъствени срещи с успели роми, творци в различни области на културата. Сред тях са Ата Бечева – поетеса, живее в Германия, Тошко Атанасов (Тосен Рамар) – работи във филмово студио „Бояна“ - София, Хари Белов – актьор, живее в Германия, Марсело Илиев – моден дизайнер, живее в Англия, Марян Петков – хореограф, завършил „Танцов театър“ в Нов български университет, Велизар Балевски – музикант, живее в Благоевград, Калин Симеонов – тромпетист, свири в Духов оркестър „Дико Илиев“ – Монтана.
3.Серия от 10 изложби на детски рисунки, разположени в институциите в Монтана и на други публични места. |
7 040.99
|
1 758.00
|