Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин: Един от основните идентифицирани проблеми в областта на образованието в СО район „Красна поляна” е невладеене на български език от ромските деца. По последни данни, почти половината от учениците в района са от ромски произход. Въпреки че са включени във формалната образователна система, голяма част от тях срещат сериозни трудности с усвояването на учебния материал или отпадат от училище и не успяват да завършат дори средно образование. Липсата на образование от своя страна води до сериозни затруднения в професионалната и социална реализация на младите хора от ромски произход и е предпоставка за оставането им в „гетото“ и възпроизвеждането на семейния модел, в който са израснали. Идентифицираният проблем се задълбочава и от факта, че учениците от ромски произход не са равномерно и ефективно интегрирани във всички училища в региона – напротив, съществуват напълно сегрегирани училища, както и такива с преобладаващи ученици от
ромски произход. Невладеенето на български език води след себе си затруднения в усвояването на учебния материал и ниски нива на справяне и по останалите учебни предмети. От друга страна, доброто владеене на български език е не само предпоставка за по-добро усвояване на учебния материал, но също така е условие за по-ефективната интеграция на ромите в общността, извън ромските квартали.
В рамките на тази дейност ще бъдат предоставени допълнителни уроци по български език за децата от трите училища - партньори по проекта (92 училище; 123 училище и 135 училище).
Допълнителните уроци по български език ще бъдат провеждани под формата на извънкласни занимания на територията на училищата, където децата учат.
За всеки от идентифицираните ученици, изпитващи затруднения с българския език, ще бъде направена индивидуална преценка за необходимото ниво и интензитет на допълнителна подкрепа. Оценката ще бъде извършена от педагогическите/възпитателите екипи в образователните институции. На следващия етап учениците/децата във всяко училище ще бъдат разделени в групи, според нивото на изоставане в овладяването на български език и тяхната възраст. Целта е да се отговори на потребностите на всяко дете и да се осигури среда, в която учениците ще успеят да постигнат оптимални резултати.
Групите ученици ще бъдат съставени до 20 деца, като преподаването в малки групи ще даде възможност на учителите да наблюдават по-внимателно работата на всеки ученик и да отделят повече индивидуално внимание, когато е необходимо. Предварителният анализ на потребностите в училищата показва необходимост от допълнителни уроци по български език в училищата.
Заниманията ще се провеждат веднъж седмично за всяка от планираните 3 групи по 2 часа във всяко училище.
Учителите ще подберат необходимите учебни помагала за конкретната група ученици.
Етапите за изпъление на дейността са два: подготовка и реално изпълнение. |
43 470.00
|
29 035.06
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства : Целта на посочените дейности е подобряване на условията за равен достъп до училищно образование и повишаване на качеството на образование на учениците от училищата, в които се обучават интегрирано ученици от различни етноси. Освен подобряване на образованието се цели да се засили мотивацията за обучение на целевите групи и да се подобрят условията за работа в мултикултурна среда като се отчет особеностите на етническите малцинства. Дейността има пряко отражение и върху предотвратяване на проблема с ранно отпадане на учениците. Предметите и броят на часовете са подбрани съобразно потребностите на целевите групи и графика от учебната програма на съответното училище.
1. Ще бъде проведено допълнително обучение по математика за учениците от 92-ро училище; 123-то училище и 135-то училище, което ще протече по следния начин: Допълнителните занимания ще бъдат проведени в 3 групи ученици по 20 ученици от ромски произход, 2 пъти по 2 ч. (общо 12 часа седмично), за период от две учебни години. Ще бъдат ангажирани по един преподавател във всяко училище, като всеки преподавател ще води своя група. Ще бъдат обучени общо 60 ученици от ромски произход във всяко училище или 180 общо за дейността.
2. Ще се проведе и допълнително обучение по природни науки за учениците от 92-ро училище; 123-то училище и 135-то училище. Допълнителните занимания ще бъдат проведени в 3 групи ученици по 20 ученици от ромски произход, 2 пъти по 2 ч. (общо 12 часа седмично), за период от две учебни години. Ще бъдат обучени общо 60 ученици от ромски произход във всяко училище или 180 общо за дейността.
3. Ще се проведе и допълнително обучение по ИКТ за учениците от 92-ро училище; 123-то училище и 135-то училище - 3 групи по 2 ч. седмично за период от две учебни години. Ще бъдат обучени общо 60 ученици от ромски произход във всяко училище или 180 общо за дейността.
В изпълнението на дейността подкрепа на учителите ще оказват 3-ма експерти образователни дейности - по един във всяко училище. Експертите образователни дейности ще координират дейността на учителите, ще съдействат за изготвянето на графика за допълнителни уроци и ще оказват техническа подкрепа във връзка с провеждането на дейността. Всеки експерт ще е ангажиран по 2 часа месечно.
Общата координация и методическа подкрепа ще бъде изпълнявана от експерт образователни дейности в СО район "Красна поляна". От стартирането на проекта експертът ще бъде ангажиран с директна работа с училищата, с цел гарантиране качественото изпълнение на педагогическата работа с учениците, съгласно държавните образователни изисквания. Седмичната му заетост ще е в рамките на 2 часа.
Учителите ще подберат необходимите учебни помагала за конкретната група ученици.
Етапите за изпъление на дейността са два: подготовка и реално изпълнение. |
103 950.00
|
111 620.81
|
Реинтегриране в образователната система на младежи до 18 г., отпаднали от училище: Целта на дейността е насочена към реинтеграция на вече отпаднали ученици от образователната система и превенция на повторното им отпадане. Ще се приложи комплексен подход, ангажиращ в поддейности, всички членове на общността.
Трите училища съвместно с Регионално управление на образованието – София град ще определят младежи до 18 г., отпаднали от училище, които да бъдат върнати в училище и да довършат основното си образование.
Поддейностите включват:
-Организиране на информационни кампании за мотивиране на отпадналите ученици и техните семейства за продължаване на образованието;
- Изграждане на система за първична социална подкрепа на отпадналите ученици и осигуряване на учебни пособия;
- Създаване и прилагане на индивидуални учебни програми за ученици с проблеми в усвояване на учебния материал;
- Назначаване на помощник учители от ромски произход;
- Разработване на система от стимули за превенция на повторното отпадане от образователната система. За всяко училище ще бъдат ангажирани по един преподавател за изпълнение на дейността, който седмично да обработва по 4 ч. За всяко училище ще бъдат сформирани малки групи, с които преподавателя да работи с оглед на потребностите им.
|
22 530.00
|
0.00
|
Кариерно консултиране и професионално ориентиране на учениците от етническите малцинства: В трите училища 92-ро ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ "ДИМИТЪР ТАЛЕВ" 135-ТО СУ "ЯН АМОС КОМЕНСКИ" и 123-ТО СУ „Стефан Стамболов” ще се провеждат курсове по кариерно консултиране и професионално ориентиране на ученици, които са проявили интерес.
Цели на дейността е създаване на условия за успешна социализация и професионална реализация на учениците от етническите малцинства и увеличаване броя на тези, които продължават образованието си в гимназиалния етап. Ще се работи в две направления - мотивация на учениците от основните училища за продължаване на обучението в професионално училище и работа с учениците, продължили в професионално училище да завършат средно образование. Демотивацията на учениците за продължаване на образованието си в повечето случаи е и поради липсата на добри примери за това, както от самите родители, така и от други членове на тяхната етническа група. Чрез партньорство между основните и професионалните училища, партньори по проекта може да се повлияе в положителна насока за решаването на този проблем. Като основни дейности ще са срещи с наши бивши и настоящи възпитаници от техните малцинствени групи, които вече са или са на път да придобият средното си образование и да получат свидетелство за своята професионална квалификация. Срещи с вече реализирали се успешно лица в различни професионални области ще допринесе за повишаване на мотивацията на учениците от етническите малцинства.
Етапите за изпълнение на дейността са два: подготовка и реално изпълнение. |
27 810.00
|
9 998.08
|
Подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: Трите училища - 92-ро ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ "ДИМИТЪР ТАЛЕВ", 135-ТО СУ "ЯН АМОС КОМЕНСКИ", 123-ТО СУ „Стефан Стамболов” съвместно с Регионално управление на образованието – София град ще определят младежи, които да бъдат подпомогнати за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование.
За учениците от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование в партньорите по проекта ще се организира занималня за самоподготовка.
В занималнята учениците от 92 училище ще бъдат подпомогнати за продължаване на образованието в гимназиалния етап за ученици от 7-ми и 8-ми клас.
Ще осъществяват своята учебна самоподготовка, под ръковоството на учител. Предвижда се да бъдат сформирани групи по 2 групи от по 20 човека за всеки клас и преподавател да води занималнята в продължение на 2 часа седмично. За занималнята ще бъдат осигурени комплекта учебници за седми и осми клас.
В занималнята учениците от 123 и 135 училище ще бъдат подпомогнати за успешно завършване на средно образование от девети, десети и единадесети и дванадесети клас. Ще осъществяват своята учебна самоподготовка, под ръководството на учител. Предвижда се да бъдат сформирани групи от по 15 човека за всеки клас и преподавател да води занималнята в продължение на 2 часа седмично. За занималнята ще бъдат осигурени комплекта учебници за девети, десети, единадесети и дванадесети клас.
Учителите ще подберат необходимите учебни помагала за конкретната група ученици.
Етапите за изпъление на дейността са два: подготовка и реално изпълнение. |
47 090.00
|
30 053.96
|
Работа с родителите от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на детска градина или учебни занятия: Успешната интеграция в училище на децата от ромски произход е предпоставка за бъдещата тяхна социална интеграция – професионална и личностна реализация. Големият процент непривлечени или отпаднали от училищната система ромски деца през последните години е проблем не само за самата ромска общност, но и за българското общество като цяло. Освен процеса на първична сегрегация на училища в или близо до ромски квартали, също така се наблюдава и процес на вторична сегрегация (отписване на деца от българския етнос от училища с преобладаващ брой ромски деца). Под влияние на родители, близки, съседи у самите децата от неромски произход често се формират дълбоки предразсъдъци спрямо ромите, основани на тяхното непознаване. Веднъж формирани у децата, тези предразсъдъци пречат на нормалното общуване, което допълнително затвърждава стереотипите.
Един от начините за преодоляване на този феномен е работата с родителите от двата етноса. През последните години като успешна практика за пряка работа с уязвими групи се налага медиаторският подход. Предимството на ромските медиатори пред другите специалисти е, че те познават добре спецификите на бита и културните особености на своя етнос и могат по-успешно да въздействат в посока формиране на ценности, свързани с образованието. Основна роля на медиаторите в рамките на проекта ще бъде също така да насърчават децата и родителите им да се включват активно в останалите дейности по проекта – допълнителни уроци по български език, ателиета, летни училища и спортни турнири.
Работа в посока преодоляване на стереотипите и негативните нагласи в общността ще бъде извършвана и от екип професионалисти в т.нар. Общностен център, който се намира на територията на район „Красна поляна“. Специалистите в центъра ще предоставят консултации на място, насочени към подобряване на информираността на родителите и повишаване на тяхната мотивация за задържане на децата от етническите малцинства в училище, както и за приемане на културните различия и подобряване на междукултурния диалог.
Работата в посока повишаване на мотивацията на родителите от етническите малцинства за записване на децата в училище и насърчаването им за успешно завършване на образованието е изключително трудна. Факторите, които оказват влияние, могат да бъдат от най-различно естетство, като понякога истинските подбуди остават скрити и за самия родител. За да насочат усилията си в правилната посока, професионалистите, които ще работят в района, е добре да имат по-ясен профил на целевата група, с която ще работят. За целта, в рамките на тази дейност, предвиждаме да бъде проведено задълбочено проучване на нагласите и потребностите на представителите на етнически малцинства в района, което ще бъде проведено от външен изпълнител с необходимия опит и експертиза.
Подборът на медиаторите и професионалистите, които ще работят в Общностния център, ще бъде извършен в началото на проекта от представители на водещия кандидат.
Ще бъдат назначени 3-ма ромски медиатори с необходимия профил, 1 психолог и 1 експерт образователни дейности. Целта е в рамките на проекта да бъдат обхванати минимум 200 възрастни.
Основен фокус на дейността на професионалистите в центъра при работа със семейства от етнически малцинства ще бъде насочена към преодоляване на съпротивите и насърчаване на включването на децата в образователната система. С останалите семейства в общността, клиенти на Центъра, екипът ще работи в посока преодоляване на дискриминативните нагласи и изграждане на толерантност към етническите малцинства, с цел създаване на предпоставки за успешна социализация.
Етапите за изпъление на дейността са два: подготовка и реално изпълнение. |
31 996.00
|
9 348.59
|
Преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност (включително чрез провеждане на информационни кампании, насочени към недопускане на дискриминация, основана на раса, етнически произход или религиозна принадлежност): Ще бъде проведена еднодневна регионална конференция в град София, район Красна поляна, в края на първата година от изпълнението на проекта. Основна тема на конференцията ще бъдат "предизвикателствата пред образователната интеграция на учениците от етнически малцинства на територията на район Красна поляна”.
В рамките на конференцията ще бъдат обсъдени актуалните проблеми и набелязани ефективни мерки за отговор на предизвикателствата в областта на образователната интеграция на малцинствата, като например преодоляване на негативните нагласи на родителите от мнозинството и нежеланието им да изпращат децата си там.
Предвижда се да вземат участие до 50 участника, представители на заинтересованите страни на територията на община Столична ( ученици и представители на ученически организации, учители и директори; представители на община Район „Красна поляна“; Регионален инспекторат по образованието гр. София“; представители на СБУ; представители на работодателските организации;; представители на държавни агенции и институции имащи отношение към темата свързана с интеграция на лица от етнически малцинства в образователната система).
Материалите от конференцията, извлечените заключения и набелязаните ефективни мерки ще бъдат обобщени и отпечатани в доклад с обем до 40 страници.
Създаването на предпоставки за поинтензивно общуване между учениците от различни етноси е важен фактор за взаимно приемане и толерантност в контекста на социалната интеграция и успешна личностна и професионална реализация.
В рамките на тази дейност ще се създаде възможност за срещи и неформални контакти, взаимно опознаване и разкриване на културната идентичност на двата етноса и ще създадем предпоставка учениците да общуват, без да изпитват принудата на задължението, чрез спорт и съвместно участие в интерактивни обучения.
За целта през целият период на проекта ще бъдат проведени два спортни турнира и две летни училища. Спортът e общопризнат инструмент за социална интеграция и средство за засилване и на междукултурното разбирателство.
Според международни експерти "интеграция чрез спорт“ е широко приет метод, който има положителен принос върху социалното включване на представители на малцинствени групи (включително етнически малцинства) и оказва положително въздействие за по-успешното им включване в гражданското общество. Практиката показва, че спортните занимания имат също така образователен и социализиращ ефект, което го прави идеално средство за засилване на диалога между различите култури и социалната интеграция.
В организираните спортни турнири възможност да вземат участие ще бъде предоставена на ученици от различни училища в район „Красна поляна“. За времетраенето на проекта ще бъдат проведени два турнира, всеки от които ще включва състезания в три популярни спорта – футбол, волейбол и баскетбол. Сформирането на отборите ще бъде направено предварително, като възможността за участие в турнира ще бъде обявена за всички деца и младежи на територията на района. Отборите ще бъдат смесени, формирани на принципа на недискриминация и ще включват деца от различен пол, възраст и етнос.
Интерактивното учене се реализира чрез взаимодействие и диалог между страните в процеса и между учещите. Използването на интерактивни форми, методи и средства спомага за преодоляване на бариерите в общуването, стимулира мисленето, генерирането и обменянето на идеи.
Планира се провеждане на 2 летни училища, в които да бъдат включени общо 120 ученици от трите училища-партньори по проекта по 60 ученика на лятно училище. Половината от учениците ще бъдат представители на етнически малцинства, а другите не, за да се постигне по-голям ефект от изпълнението на дейността. Всяка група ученици ще бъде придружена от 6 педагога, които ще провеждат заниманията с тях. Времетраенето на всяко от училищата ще е 5 дни. Спортните турнири ще бъдат реализирани през в края на учебните години, а летните училища по време на лятната ваканция.
|
87 504.00
|
38 248.78
|