Подготовка за обезпечаване правомощията на общината по ЗСУ, ЗХУ и ЗЛП и наемане на персонал, необходим за изпълнение на задълженията и отговорностите по ЗЛП/ЗХУ, както и по ЗСУ в частта, свързана с насочването за ползване на социални услуги.: Социалните услуги са един от основните инструменти за социално включване на уязвимите групи. Те са дейности за подкрепа на лицата за превенция и/или преодоляване на социалното изключване, реализиране на права и подобряване качеството на живот, като се основават на социална работа и се предоставят съобразно желанието и личния избор на лицата. С приемане на Закона на социалните услуги, общините играят важна роля определят и провеждат общинската политика в областта на социалните услуги в съответствие с установените потребности на общинско ниво и приоритетите на държавната политика. В този контекст на общината са вменени редица нови ангажименти в областта на ЗСУ, ЗЛП и ЗХУ, но наличния човешки ресурс е недостатъчен за изпълнение на всички изисквания по прилагане на нормативната и поднормативна уредба. Новост е това, че в закона са систематизирани всички права и задължения на местно ниво, като за първи път се регламентират правата и задълженията на общините като орган на местното самоуправление, а не само като доставчик на социални услуги.
Община "Тунджа"е общност от 44 малки населени места от селски тип с различна отдалеченост от административния център- гр. Ямбол. Характеризира се с различна демографска сруктура и потребности на населението, което над 50% е застаряващо.На територията на община"Тунджа" дейност развиват един Дом за стари хора в с. Болярско, с капацитет 30 места, който е в процес на реформиране, два Дневни центъра за стари хора- в с.Генерал Инзово и с.Скалица с капацитет по 30 места, един Дневен център за пълнолетни лица с увреждания, скапацитет 20 места в с. Веселиново един Център за оциаална рехабилилтация и интеграция с капацитет 25 места, който предоставя почасови интегрирани здравно-социални услуги и най-новата делегирана от държавата дейност "Асистентска подкрепа" с капацитет за 92 лица за цялата община. Освен тях на теритотията на общината се реализира и Механизъм лична помощ по Закона за лична помощ. Чрез този механизъм са обхванати близо 130 лица/деца с увреждания с чужда помощ. Част от дейностите, касаещи прием на заявления,оформяне на споразуменията, между личните асистенти и потребителя, подготовкат на заплатти, обработки на платежно разчетни ведомости са вменени на различни служители,допълнително към основните им трудови задължения.
Наред с делегираните държавни дейности, общината изпълнява и местни дейности - Домашен социален патронаж в с.Болярско, Общинско социцално предприятие за обществено хранене " Домаше социале патронаж" с. Победа, които са с капацитет общо 190 места , платена общинска трапезария с каацитет 200 места.
Осигуряването на безплатна храна се провежда чрез проект "Топъл обяд" по Програма храни 2021-2027 за 600 потребители и за 105 потребители по Национала програма "Обществени трапезарии", финансирана от Фонд соицална закрила при МТСП, през 2022 г. Общината е доставчик на социални услуги и на интегрирани здравно - социални интервенции и с ресурсите на европейското финансиране.
Наличието на разгърната мрежа от социални услуги, интегрирани здравно - социални интервенции и други механизми за общностна подкрепа, които се предоставят като делегирани от държавата дейности, и с ресурсите на европейското финансиране или като местна дейност, както и потребностите на местните общности от социална закрила и подкрепа, налага да бъде разработен и приложен ефективен и ефикасен модел за укрепване на капацитета на Община "Тунджа" чрез подкрепа за реформирането на системата на достъпа и предоставянето на социалните услуги в интерес на хората, които имат необходимост от тях, а динамиката в нормативната база и преформулирането на доставката и достъпът до услуги налагат в спешен порядък налага повишаането на административният капацитет на служителите, съобразно актуалните потребности и изисквания.
В тази връзка, в рамките на дейността ще бъдат назначени чрез подбор 1 щ.дл."Специалист социални услуги" на пълен работен ден и 2 щ.дл "социален сътрудник" на пълно / непълно работно време. |
75 857.86
|
74 888.64
|
Обучение и супервизия на персонала, необходим за изпълнение на задълженията и отговорностите на общините по ЗЛП/ЗХУ и ЗСУ. Подкрепа за планиране и анализиране на предоставянето на социални и интегрирани здравно-социални услуги, включително за разработване на програми за развитие на качеството на социалните услуги. Провеждане на разяснително-информационни кампании : Динамиката в нормативната уредба в областта на социалните услуги налага повишаване и укрепване капацитета на служителите чрез обучения и супервизии Подкрепа за планиране и анализиране на предоставянето на социални и интегрирани здравно-социални услуги, включително за разработване на програми за развитие на качеството на социалните услуги. Провеждане на разяснително-информационни кампании за предоставянето на личната помощ, социалните и интегрирани здравно-социални услуги, както и информираност на обществото на местно ниво относно възможностите за разрешаване на проблемите, свързани с липсата на достъпност за хората с увреждания.
. В тази връзка ще бъде обособен фронт-офис, за които ще бъде осигурено оборудване и обзавеждане. Преките и непосредствени ангажименти на Община Тунджа, които произтичат от ЗСУ, ЗЛП/ЗХУ налага наемането на 4 нови служители на описаните в Дейност 1 позиции и организиране на обзазведен и оборудван фронт офис. Изключително важно за пълноценната доставка на услугите и ефективната общностна подкрепа е да се повиши капацитетът на служителите в Отдел "Социални услуги" на общинската администрация, както и на екипите на социалните услуги делегирана от държавата дейност, служителите, ангажирани с администрирането на делегираната дейност "Асистентска подкрепа", Механизма по ЗЛП и др. В тази връзка е необходимо провеждането на двудневно специализирано обучение за новоназначените служители, работещите в отдел 'Социални услуги " и делегираните дейности. Обучението на екипа и представители на социалните услуги отговаря на необходимостта от оптимално синхронизиране на умения и знания у помагащите професионалисти, които ще участват в екип, обслужващ специфичните потребности на нуждаещите се от социални услуги. В съответствие с нуждата от въвеждане на нови знания и умения за информиране и мотивиране при търсенето на помощ и достъп до социалните услуги, необходими за изпълнение задълженията и отговорностите на общината по ЗЛП/ЗХУ, както и по ЗСУ в частта, свързана с насочването от общината за ползване на социални услуги . С цел осигуряване на оптимална екипна среда и насърчаването на увереност в компетенциите и възможностите на служителите, както и на тяхната пълноценна връзка и комуникация с потребителите на социални услуги и потенциалните потребители в процеса на насочването, ще бъдат организирани и проведени две супервизии, като последващи обучението, вкл. и за ангажиментите по подготовктанаАнализа и Предложението за Националната карта на социалнита карта.
Посредством разяснително-информационни кампании ще бъде осигурен достъп до информация на местните общности относно възможностите за включване в социалните услуги, механизмите и начина за кандидатстване. Ще бъдат разяснявани на хората всички актуални в общината възможности за социална подкрепа в отговор на конкретните потребности, дефицити и проблеми на всеки потенциален потребител. Наличието на голям брой села /44/ и висок процент лица с принадлежност към маргинализирани и рискови общности и групи, налага прилагането на общностен подход в хода на организирането и провеждането на кампаниите.Провеждане на разяснително-информационни кампании за предоставянето на личната помощ, социалните и интегрирани здравно-социални услуги, както и информираност на обществото на местно ниво относно възможностите за разрешаване на проблемите, свързани с липсата на достъпност за хората с увреждания.
|
30 343.14
|
29 955.46
|