Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 55 107 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси

Район за планиране: Всички

Описание

Настоящият проект е насочен към подпомагане на процесите на адаптиране, развитие и усъвършенстване на алтернативни методи за решаване на потребителски спорове . Общата цел ще бъде постигната чрез създаването на орган за алтернативно решаване на потребителски спорове. Целите на проекта ще бъдат постигнати чрез планираните дейности, които включват проучване на добри практики в Европа; прилагане на тези практики на национално ниво; създаване на орган за алтернативно решаване на правни спорове и информационна кампания за популяризиране на алтернативните методи за решаване на потребителски спорове . Проектът е насочен към разрешаване на проблемите на съдебната власт, гражданите, бизнеса и широката общественост. Ефективната работа на институциите на съдебната власт имат основополагащо и съществено важно значение за стабилното общественото, икономическо и политическо развитие на страната. Сложността и техническата неяснота на законодателството могат да затруднят достъпа до правосъдие на гражданите. Създаването на орган за алтернативно решаване на потребителските спорове ще включи граждански организации в съдебната система, ще осигури по-голяма прозрачност при взимането на решения и повишаване на отчетността и гражданско участие, което ще доведе до повишаване на общественото доверие към съдебната система. В Европа и света поради огромното количество време и пари, ангажирани в съдебни процеси, бизнес общности и потребителите все по-често се обръщат към законово уредени алтернативи за разрешаване на конфликти, които са по-бързи, частни и икономически по-изгодни от съдилищата. В резултат от изпълнението на проекта ще се повиши гражданския контрол върху реформата в съдебната система и ще нарасне броя на активно включените НПО в този процес, ще бъдат пренесени добри практики, ще се популяризира въвеждането на алтернативни методи за решаване на потребителски спорове. Реализирането на проекта ще допринесе за изпълнението на дългосрочна стратегия за реформи в съдебната система.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Извършване на проучвания за алтернативни методи за решаване на спорове в Европа и извеждане на добри практики : В рамките на дейността се планира да бъде извършено проучване на алтернативните методи за разрешаване на спорове. В цяла Европа са разработени схеми за алтернативно решаване на спорове, познати и като „извънсъдебни механизми”, за да се помогне на гражданите, въвлечени в потребителски спорове и нямат възможност да стигнат до споразумение директно с търговеца. Обикновено в схемите участва трета страна като арбитър, медиатор или омбудсман, които помагат на потребителя и на търговеца да стигнат до споразумение. Предимството на Алтернативното решаване на спорове е, че тези начини за решаване на спорове предполагат много по-голяма гъвкавост, отколкото съдебните процедури и отговарят по-добре на нуждите и на двете страни – потребители и професионалисти. В сравнение със съдебните процедури тези схеми са по-евтини, по-бързи и протичат по-неформално. Процедурите на извънсъдебните механизми са разработени по различни начини в отделните страни членки на ЕС. Някои от тях са възникнали в резултат на обществени инициативи както на централно ниво (като комисиите за жалби на потребителите в скандинавските страни), така и на местно ниво (като арбитражните съдилища в Испания), или могат да възникнат от частни инициативи (като медиатори/омбудсмани на банки или застрахователни компании). Именно поради това разнообразие решенията, приети от тези органи, се различава значително. Поради тази причина ще бъде извършено детайлно проучване за различните практики в няколко европейски страни с утвърдена система за алтернативно решаване на спорове. Целта е да се събере и обработи информация, както и да бъдат изведени добри практики. Дейността ще бъде извършена на два етапа: 1. Проучване и анализ на алтернативните методи за разрешаване на спорове в страни - членки на ЕС; 2. Анализ на нормативната уредба, приложима при използване на медиация като алтернативен извънсъдебен способ за решаване на потребителски спорове. 3. Извеждане на добри практики. 11 155.20 11 155.20
Създаване на орган за алтернативно решаване на потребителски спорове: Дейността цели създаването на орган за алтернативно решаване на потребителски спорове към Национална асоциация за защита на потребителите. Идеята е да се създаде бърз, лесен, ефективен и евтин способ, позволяващ на потребители и търговци да разрешават възникнали спорове помежду им. Съгласно изискването на европейското законодателство във всяка държава - членка на ЕС, следва да съществуват процедури за извънсъдебно решаване на спорове между потребители и търговци. Органът за АРС има задължение да информира съответния търговец за всеки потребителски спор, с чието разглеждане е ангажиран. Отговорност на Органа за АРС е да предостави и на двете страни по спора подробна информация относно процедурата, по която ще бъде разгледан спорът; техните права в производството, както и обяснения как и с какъв акт ще приключи процедурата. Потребителските спорове трябва да бъдат разглеждани и решавани от Органите за АРС за 30 календарни дни. Споровете могат да бъдат инициирани само от страна на потребителя. След като спорът бъде допуснат, Експерът ще разгледа всички приложени доказателства; Дава се възможност за гъвкаво и алтернативно решение, което ще удовлетвори в най-пълна степен желанията и на двете страни. Органът за алтернативно решаване на потребителски спорове ще има следната структура: 1. Подаване на жалба Подаване на жалба чрез бланка за индивидуалиране на субекта и поставяне на проблема. Още в първата стъпка от производството трябва изрично да се информира потребителят за възможността за налагане на решение със задължителна сила и да даде съгласие за това. Предпоставки за допустимост: - Индивидуализация на субекта; - Индивидуализация на търговеца; - Описание на проблема; - Какво иска потребителя; - Доказателства към твърдението; - Заплащане на такса. 2. Производство по допустимост Административно по своя характер. Извършва се от администриращо лице, служител в НАЗП. Преценява налице ли са предпоставките за допустимост и спорът попада ли в приложното поле на ОАРПС. Производството е в рамките на 5 работни дни. А) Не допуска производството В зависимост от това дали причините са отстраними или неотстраними, изпраща до потребителя отказ или дава срок за отстраняване на причините. Б) Допуска производството 1. Администраторът изпраща уведомление на потребителят, че спорът ще се разглежда. 2. Администраторът изпраща уведомление до търговеца за производството, с копие от искането на потребителя. Обявява срок на търговеца за предоставяне на становище и доказателства по случая. 3. Администраторът назначава Експерт по спора. Изпраща становищата на двете страни, заедно с доказателствата. 3. Решение Експертът разглежда спорът неприсъствено в рамките на 30 дни от назначаването му по спора. Излиза с решение, съдържащо диспозитив и мотиви, решение относно заплащане на разходите и таксите по производството. Участието на търговеца в АРС е доброволно. Помирителното производство е неприсъствено. Извършва се чрез софтуер, интегриран в платформата на Национална асоциация за защита на потребителите. Потребителите и търговците следят движението на спора от своя профил. Разноските, направени от страните по спора (за представителство, експертизи, вещи лица, преводи и т.н.), са за сметка на загубилия спора. 42 761.60 40 633.20
Провеждане на информационни кампании за популяризиране на орган за алтернативно решаване на потребителски спорове: Провеждане на информационна кампания за популяризиране на алтернативните методи за решаване на потребителски спорове. Целта на тази дейност е да бъде повишена осведомеността относно алтернативните методи за решаване на потребителски спорове на специалистите в правна сфера, МСП и по-широката общественост. Чрез тази дейност е бъде удължено въздействието на проекта и ще се гарантира ангажиране на заинтересовани страни и по-задълбочено ангажиране на посочените представителни на целевите групи в процеса на мултипликация; . Информационните дни от кампанията за популяризиране на алтернативните методи за решаване на потребителски спорове се предвижда да бъдат предимно интерактивни и основно с практическа насоченост за постигане максимално разбиране за устройството и правилата за работа на един орган за АРС, както и за пълно отчитане на интересите на страните при прилагането на подготвените правила. На информационните дни ще се разглеждат примерни казуси, като ще се разясняват всички етапи на процедурите - препращане от съда, администриране на казуса, провеждане на процедура по АРС, разглеждане и одобряване на постигнатото в резултат на АРС споразумение от съда. Дискусиите по време на информационните дни са мястото, където всеки от участниците може да постави свои въпроси по проблемни случаи на АРС в България, които ще бъдат обобщени в рамките на проекта. Всички отправени запитвания ще намерят отражение при формирането на органи за алтернативно решаване на потребителски спорове след края на проекта. На информационните дни детайлно ще бъдат разгледани практически проблеми при сключването, изпълнението и прекратяването на потребителски договори. Ще бъде направен преглед на актуалната и задължителна съдебна практика във връзка с потребителските договори и ще бъдат посочени конкретни примери за неравноправни клаузи и противоречиви решения, при които отнасянето на спора пред орган по АРС би било по-удачно. Акцент ще бъде поставен върху правните особености при защитата на потребителите и подходите на насрещната страна. Специално вниманието ще бъде обърнато на възможностите на увеличена защита посредством разширяване на приложното поле на създадените нови органи за АРС, както и разгледани и съпътстващите проблеми в тази област. 4 130.08 4 130.08
Публичност и информираност: Целта на дейността е популяризация на дейностите и постигнатите резултати по проекта и информиране на обществеността за получената безвъзмездна финансова помощ в изпълнение на изискванията за информираност и публичност на проекти финансирани със средства на ЕС. В рамките на дейността ще бъдат извършени дейности по информиране и публичност, които се основават на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. Всички, предвидени за изпълнение елементи, ще бъдат съобразени с техническите характеристики заложени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане правилата за информация и комуникация 2014-2020г., в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 на Комисията от 28 юли 2014. Предвидените по проекта дейности и съответните резултати от изпълнението на проекта ще бъдат популяризирани, като за целта ще бъдат спазвани стриктно условията и изискванията описани в Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014­2020 г. Основната цел на предвидените в рамките на визуализацията дейности е осигуряване информираността и публичността на предвидените за изпълнение дейности, резултати и дефинирани цели. Ще бъдат предприети всички необходими действия за популяризиране на получената безвъзмездна помощ. В хода на изпълнение на проектните дейности ще бъдат ползвани подходящо оформени бланки на документи с ясна визуализация в съответствие с изискванията. Всички документи, свързани с изпълнението на проектните дейности също ще бъдат съобразени с изискванията за визуализация на проекта. В тази връзка ще се постигне широка информираност относно планираните дейности и постигнатите в последствие резултати по проекта. Успешната реализация на целите на проекта е пряко свързана с постигането на максимална информираност на широката общественост относно изпълнението на предвидените проектни дейности и постигнатите резултати. Широката информираност е безусловно необходима за постигане на траен и устойчив ефект от проекта. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.