Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 226 дървета
English

Програма: Региони в растеж

Район за планиране: Столична

Описание

Проектът  е насочен към засилване и модернизиране на вътрешния контрол върху управлението и дейността на организациите от публичния сектор/ПС/ чрез повишаване на ефективността на СФУК в ПС и повишаване на качеството на вътрешния одит в ПС, и напълно съответства на целите на процедурата.
Целевите групи по проекта са вътрешни одитори в организациите от публичния сектор, финансови контрольори, лица на ръководни длъжности в ПС, дирекция МКВО в МФ.
Проектът допринася за изпълнението на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015-2020 г., Специфична цел 1.6 „Подобряване работата на контролните, регулаторни и приходни органи“, мярка „Подпомагане усъвършенстването на СФУК, както и подпомагане развитието на функцията по вътрешен одит в ПС“ и на Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на РБ за периода 2018-2020 г.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Проучване на добри практики в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит във водещи страни от ЕС: Необходимостта от актуализация на нормативната рамка и методологията в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор (ФУКПС), в т.ч. и вътрешния одит е залегнала в определената визия за вътрешния контрол и доброто управление в публичния сектор, стратегическите цели и дейности, определени в Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на Република България за периода 2018-2020 г., приета на основание чл.48, ал.2, т.1 от ЗВОПС с Решение на МС от 08.11.2017 г (Стратегията). Стратегията дефинира различни предизвикателства и проблеми пред ФУКПС и вътрешния одит, в това число: • планирането на ясни, измерими и ресурсно обезпечени стратегически и оперативни цели на ниво организации; • утвърждаването и ефективното прилагане на правила и процедури за управление на • риска, както и за идентифицирането и докладването на грешки, нередности и измами; • съобразяване на контролните механизми и разходите за тяхното осъществяване със значимостта на съответните рискове, към които те са насочени; • запълването на капацитета на контролните звена и утвърждаването на тяхната роля при усъвършенстване на управлението в организациите За да отговори на предизвикателствата, Стратегията дефинира и различни въпроси, отговорът на които се опитва да намери, чрез заложените стратегически цели и дейностите по тяхното изпълнение. Един от въпросите е „Какво може да научим от държави с по-голям опит в прилагането на вътрешния контрол в публичния сектор?“ В тази връзка, в рамките на дейност 1 на проекта, ще се направи проучване на съществуващи добри практики в 3 държави от ЕС. Държавите, на чийто практики ще се проведе проучване, следва да отговарят като минимум на следните критерии: 1. Системите за управление и контрол в публичния сектор са фокусирани върху принципите на целеполагане, ефективност и отчетност. Такива са например (но не само) системи за управление и контрол, базирани на принципа на програмното бюджетиране. 2. Системите за управление и контрол в публичния сектор са организиран в съответствие с принципите на трите линии на защита (Оперативно управление; Управление на риска, финансов контрол и инспекции; Вътрешен одит). 3. Вътрешният одит в публичния сектор е базиран на Международните професионални практики по вътрешен одит. Предвид факта, че дейността ще бъде изпълнена от външен изпълнител, в процеса на избор, в техническите си предложения кандидатите ще мотивират избора си на предложения за държави с гореописаните критерии, като е възможно да използват и допълнителни критерии при избора. Целта е бенефициентът, в качеството си на възложител да избере най-добрия предложен вариант на държави членки, който да отговаря на целите на проекта, изразени чрез критериите за подбор. Проучването следва да идентифицира добри практики, както в сферата на финансовото управление и контрола в публичния сектор като цяло, така и по отношение на вътрешния одит в публичния сектор. Добрите практики, идентифицирани по отношение на ФУКПС следва да са базирани на актуалната рамка на модела COSO. При техния анализ, следва да се оцени и анализира приносът им за развитието на: • принципите на „трите линии на защита“ • проследяването и максимално постигане на функционалните и финансови цели на организациите от публичния сектор, в рамките на съответните законови изисквания • интегрирана оценка на ефективността на системата за вътрешен контрол, на база налични и функциониращи компоненти и съответните принципи; • ефективно управление на риска и свързаните с него механизми за вътрешен контрол; • реална обратна връзка за състоянието на вътрешния контрол в публичния сектор, която чрез обективно консолидиране да има силен обществен отзвук и реални мерки за евентуално подобрение. Описанието на дейността продължава в прикрепен файл с наименование "Продължение описание на дейност 1". 37 560.00 37 560.00
Анализ на текущото състояние на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България: Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на Република България е идентифицирала редица предизвикателства и проблеми пред развитието на финансовото управление и контрол и на вътрешния одит в публичния сектор. Дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите, като част от дейността си, събира и анализира значителна информация, в хода на координацията и наблюдението на системите за ФУКПС и на вътрешния одит. Същевременно, предвид динамиката в развитието на сектора и предвид нуждата от сравнение на установеното в рамките на дейност 1 положение в другите държави от ЕС с актуалното положение в България, е необходимо да се направи една оценка и анализ на текущото състояние на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България. За целта, в хода на дейността ще се анализират съществуващи доклади, анализи и проучвания на състоянието на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България, както и текущото състояние в изследвания сектор. Анализът ще включва и базата с данни и информация, поддържана от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите. За целта ще се използват различни методи и инструменти за набиране и анализ на актуална информация. В обхвата на анализа влизат: • Данните от проведените, в резултат от указания на Министерството на финансите и дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ одитни ангажименти относно осъществявания предварителен контрол за законосъобразност (52 одитни доклада) • Информацията от обобщаването, анализирането и консолидирането на годишните доклади и въпросници за състоянието на финансовото управление и контрол за последните 3 години (2015, 2016, 2017) • Информацията от обобщаването, анализирането и консолидирането на годишните доклади за дейността по вътрешен одит в публичния сектор за последните 3 години (2015, 2016, 2017) • Резултатите от извършените от служители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите системни наблюдения по вътрешен одит, в съответствие с чл. 49 от ЗВОПС и по финансово управление и контрол, съгласно чл. 18 от ЗФУКПС за последните 3 години (2015, 2016, 2017). Предвид факта, че дейността ще бъде изпълнена от външен изпълнител, в процеса на избор, в техническите си предложения кандидатите ще могат да предложат и допълнителни източници на информация за състоянието на финансовото управление и контрол в публичния сектор, които да бъдат анализирани. Идентифицираните чрез анализа проблеми и области, нуждаещи се от подобрение ще бъдат сравнени с резултатите от прочването на състоянието в други държави от ЕС (Дейност 1) и на тази база, ще се направи оценка на ефективността и ефикасността на финансовото управление и контрол в публичния сектор в България, в т.ч. и вътрешния одит и ще се идентифицират препоръки към бенефициента за актуализация и подобрения на нормативната рамка, методологията и дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит. Препоръките за актуализация и подобрения на нормативната рамка, методологията и дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит следва да бъдат конкретни, точни и мотивирани. Те следва да представляват концептуални описания, посочващи какво и как следва да се промени в съответния акт или методология. Ще бъде изготвен Анализ на текущото състояние и направена оценка на ефективността и ефикасността на финансовото управление и контрол в публичния сектор, в т.ч. и вътрешния одит в България. В анализа ще се изведат препоръки за актуализация и подобрения на нормативната рамка, методологията и дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит в публичния сектор в България. Анализът ще бъде предоставен на бенефициента, в качеството му на възложител и същевременно ще бъде използван от външния изпълнител, за целите на дейност 3. 31 200.00 31 200.00
Изготвяне на предложения за промени в законодателството в областта на вътрешния контрол и актуализиране на методологията за вътрешен контрол, в т.ч. и за вътрешен одит: Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на РБ /СРВКПС/ предвижда предприемането на различни дейности по изпълнение на стратегическите цели, като: • Актуализиране на методологията по финансово управление и контрол в съответствие с Рамката COSO 2013; • Изготвяне на методология и проекти на нови/актуализация на нормативни актове с цел подобрение и надграждане на системите за управление и контрол; • Привеждането на нормативните актове и методологията в съответствие със Стандартите, Указанията за прилагане, част от препоръчителните елементи на Международните професионални практики по вътрешен одит (IPPF) и добрите международни практики в областта и др. В тази връзка, и на база на резултатите от дейности 1 и 2, ще се изготвят конкретни предложения за промени в законодателството в областта на ФУКПС, в т.ч. и вътрешния одит в публичния сектор, чрез които да се създаде необходимата правна основа за прилагане на идентифицираните възможности за подобрения на дейностите по финансово управление, контрол и вътрешен одит. За разлика от препоръките, дадени в резултат от дейност 2, които имат характера на концептуални предложения, конкретните предложения за промени в законодателството ще имат формата на проекти за изменения и/или допълнения на нормативни актове, отговарящи на всички необходими за целта изисквания на Закона за нормативните актове. Предложенията за промени в законодателството ще бъдат придружени с изготвена оценка на въздействието и подготвени като проекти за изменения на съответните нормативни актове. Предложенията за промени в законодателството ще бъдат представени на министъра на финансите, който след негова преценка може да ги внесе за разглеждане в МС по реда на УП на МС и неговата администрация. В рамките на дейността ще се изготвят и: • Актуализиран наръчник за вътрешен одит в съответствие с международните стандарти • Актуализирани указания в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор. Наръчникът за вътрешен одит се издава на основание на чл. 48, ал. 2 от ЗВОПС, а указанията в областта на ФУКПС се издават на основание чл. 17 от ЗФУКПС. Те са част от методологията, която е утвърдена в периода 2006-2009 г., като към този момент тя е целяла подпомагането на първоначалния процес на изграждане и функциониране на системите за финансово управление и контрол /СФУК/, в т.ч. вътрешния одит. Същите не са актуализирани във времето, с оглед отразяване в тях на приети промени в двата цитирани закона, както и не е извършван анализ с цел актуализирането им в съответствие с установените добри практики в тази област към настоящия момент. Необходимостта от актуализация на методологията е залегнала и в определената визия за вътрешния контрол и доброто управление в публичния сектор, стратегическите цели и дейности, определени в СРВКПС на РБ а периода 2018-2020 г., приета на основание чл.48, ал.2, т.1 от ЗВОПС с Решение на МС от 08.11.2017 г. Указанията и насоките в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор, които са в сила в настоящия момент са: Методически насоки по елементите на финансовото управление и контрол, Насоки за въвеждането на управление на риска в организациите от публичния сектор, Указания за осъществяване на управленската отговорност в организациите от публичния сектор и Указания за осъществяване на предварителен контрол. Изброените насоки и указания представляват издадената методология в областта на ФУКПС. Въз основа на резултатите от дейности 1 и 2 и на база анализ, ще бъде установена необходимостта от актуализиране на всички или част от сега действащите указания и насоки в областта на ФУК. Описанието на дейността продължава в прикрепен файл с наименование "Продължение описание на дейност 3". 90 480.00 90 480.00
Провеждане на 3 регионални срещи с вътрешни одитори, финансови контрольори и лица на ръководни длъжности от публичния сектор: В рамките на дейността ще бъдат проведени 1 двудневна среща в София с вътрешни одитори, лица на ръководни длъжности и финансови контрольори от централната администрация и 2 двудневни срещи в страната с вътрешни одитори, лица на ръководни длъжности и финансови контрольори от общините. Във всяка среща ще участват вътрешни одитори, финансови контрольори и лица на ръководни длъжности от публичния сектор - общо 70 и 5 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. По време на срещите, ще бъде представена Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор 2018-2020, в съответствие с Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015-2020 г., както и ще бъдат представени и обсъдени резултатите от Дейности 1 и 2 и проекто предложенията за промени, разработени в хода на дейност 3, преди финализирането им. Ще се проведат дискусии и ще бъдат събрани мнения и коментари по предложенията за промяна в законодателството и методологията в областта на вътрешния контрол и вътрешния одит. Дейност 4 е важна за съгласуване на резултатите от предходните дейности с представителите на целевите групи и съответно за разработването на качествени и непротиворечиви предложения за промени в нормативната уредба и методологията за ФУКПС и вътрешен одит в публичния сектор, по време на изпълнението на дейност 3. Освен това, предвид факта, че резултатите от дейности 1, 2 и 3 допринасят пряко за изпълнение на различни дейности от Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор и за постигане на целите и, регионалните срещи допринасят и за налагането на самата Стратегия. Изпълнителят на дейности 1, 2 и 3 ще осигури свой представител/и на трите регионални срещи, от които една среща в София и две в страната, които да представят резултатите от дейности 1 и 2 и осъществят събиране на обратна връзка. Мненията и предложенията, събрани чрез проведените на регионални срещи дискусии ще бъдат отразени и използвани за финализиране на предложенията за промяна в законодателството и методологията. Разходите за участие на представителите на изпълнителя на срещите, в т.ч. за транспорт, настаняване и храна са за сметка на Изпълнителя по дейност 1, 2 и 3. 49 797.30 48 681.36
Провеждане на обучения, съгласно изготвена и одобрена програма: Обученията на вътрешни одитори, финансови контрольори и представители на ръководителите от публичния сектор са залегнали в целите и дейностите на Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор. Те са също така и част от Пътната карта за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация 2015-2020 г. За тази цел, в рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на вътрешни одитори, финансови контрольори и лица на ръководни длъжности в публичния сектор - общо 820. Целта на обученията е да бъдат представени на участниците актуализирания наръчник за вътрешен одит, актуализираните указания в областта на финансовото управление и контрол в публичния сектор, и по преценка други актуални теми в областта на финансовото управление и контрол, в т.ч. и вътрешния одит в публичния сектор, избрани на база извършените проучванията на добри практики и анализ на текущото състояние на ФУКПС в България, и предварително одобрени от бенефициента. Ще бъдат проведени 4 еднодневни обучения в София за вътрешни одитори и лица на ръководни длъжности в публичния сектор и 4 обучения в страната по ден и половина за вътрешни одитори и лица на ръководни длъжности. Всяко едно от обученията ще обхване 70 обучаеми и 2 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. Ще бъдат проведени 2 еднодневни обучения в София за финансови контрольори и лица на ръководни длъжности и 4 обучения в страната по ден и половина за финансови контрольори и лица на ръководни длъжности. Всяко едно от обученията в София ще обхване 40 обучаеми и 2 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. Всяко едно от обученията в страната ще обхване 45 обучаеми и 2 представители на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите. За участниците в обученията се предвижда да бъдат издадени сертификати. Представителите на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит”, Министерство на финансите, които ще присъстват на обученията ще извършват мониторинг върху работата на изпълнителя и ще следят за навременното и точно провеждане на обученията. За горепосочените обучения, изпълнителят на дейности 1, 2 и 3 ще осигури лектор/и за всяко от обученията. Разходите за участие на лекторите на обученията, в т.ч. за възнаграждения, транспорт, настаняване и храна са за сметка на Изпълнителя по дейности 1, 2 и 3. 146 145.02 134 599.42
Участие на служители от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерство на финансите в обучения, семинари и курсове в чужбина в областта на финансовото управление и контрол, в т.ч. вътрешния одит: Стратегическа цел № 5 на Стратегията за развитие на вътрешния контрол в публичния сектор на РБ 2018-2020 г. е засилване на капацитета на дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерството на финансите. Като част от дейностите за постигане на целта, са предвидени обучения на служителите на дирекцията. В тази връзка, в рамките на дейност 6, служители от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерство на финансите ще участват в обучения, семинари и курсове в чужбина в областта на финансовото управление и контрол, в т.ч. вътрешния одит. Целта е повишаване на квалификацията и компетентностите на служителите на дирекцията, с което ще се повиши ефективността на дейностите, които се изпълняват. Ще бъдат проведени обучения, семинари и курсове за служители от дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в Министерство на финансите, които ще обхванат общо 21 участника. За проведените обучения, семинари и курсове ще бъдат издадени сертификати. 83 077.00 51 634.36

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.