Проектът предвижда да се идентифицират, анализират и оценят факторите, влияещи негативно на ефективността на пристанищата за обществен транспорт с национално значение.
С настоящия проект се цели изготвяне на задълбочен анализ за идентифициране причините за относително високото време за престой на корабите в пристанищата на Република България и бавното им обслужване. Проектът следва да компенсира липсата на утвърдена методика за оценка на риска, прилагайки холистичен подход (безопасност, околна среда, сигурност, инфраструктура, суперструктура, оперативна ефективност и др.) и на тази база – периодична преоценка и предприемане на превантивни мерки и действия (инвестиции), водещи до устойчиво развитие на пристанищата, повишена ефективност, конкурентоспособност и др. След като се определи количествено риска и се приоритизират областите, ще бъдат предложени коригиращи/превантивни мерки като отстраняване на проблеми в съществуващата нормативна уредба, инвестиционни и организационни мерки за развитие на пристанищата и др.
Реализирането на проекта ще допринесе за намаляването на времето за обслужване на корабите в пристанищата на Република България до европейските стандарти и от там ще се повиши ефективността и конкурентоспособността на българските пристанища с национално значение.
Териториалният обхват на дейностите по проекта включва пристанищата за обществен транспорт с национално значение:
- ПРИСТАНИЩЕ ВАРНА включва: Варна-изток, Варна-запад, ТЕЦ Езерово, Петрол, Леспорт, Фериботен комплекс – Варна, Балчик;
- ПРИСТАНИЩЕ БУРГАС включва: Бургас-изток 1, Бургас-изток 2, Бургас-запад, Росенец, Несебър;
- ПРИСТАНИЩЕ РУСЕ включва: Русе-изток, Русе-център, Русе-Запад, Силистра, Фериботен терминал – Силистра, Тутракан, Свищов, Фериботен терминал – Никопол и Сомовит;
- ПРИСТАНИЩЕ ЛОМ включва: Лом и Оряхово;
- ПРИСТАНИЩЕ ВИДИН включва: Видин-център, Видин-юг, Видин-север и Фериботен комплекс - Видин.
Дейности
Дейност
Договорена стойност
Отчетена стойност
Изготвяне на методика за количествена оценка на риска: За осигуряване на мултидисциплинарна оценка на риска при развитието на пристанищата за обществен транспорт, прозрачност при дефинирането на националните политики за развитието на пристанищата и комуникирането им до различните заинтересовани страни, се предвижда изготвяне на мотодика за извършване на количествена оценка на риска.
Методиката за количествена оценка на риска ще се базира на холистичен подход и ще обхваща като минимум следните области:
• Здраве и безопасност при работа;
• Околна среда;
• Ефективност на пристанищните дейности;
• Административни процедури;
• Управление на трафика и информационно обслужване;
• Сигурност;
• Климатични промени.
При изготвянето на методиката ще се анализират и адаптират най-добрите европейски и световни практики (проучвания) по оценка на риска в пристанищата – реализирани проекти за управление на рисковете в пристанищата, кодекси и стандарти за пристанищни дейности и др. Адаптирането на установените добри практики (проучвания) ще осигури създаване на стандартна методика за прилагане на национално ниво, отразявано в програмата по чл. 115у от ЗМПВВППРБ, така и за преоценка на риска за конкретно пристанище, при наличие на инвестиционен интерес и др.
Методиката следва да включва като минимум:
• Критерии и структура на оценката на риска:
- Слаби места и заплахи в различни области;
- Области на въздействие;
- Видове оценявани сценарии.
• Етапи на количествената оценка на риска;
• Формуляри и методически указания за извършване на оценката (електронни файлове за ръчно и софтуер за автоматизирано извършване на оценката);
• Ръководство (документирана процедура) за прилагане на методиката, с цел подобряване ефективността на пристанищата.
250 000.00
300 000.00
Oценка на риска: Дейността включва фактическо извършване на количествена оценка на риска по приетата методика в едно морско и едно речно пристанище за обществен транспорт от национално значение, избрани от пристанищата, попадащи в обхвата на обществената поръчка.
Целта е да се валидира разработената стандартизирана методика и покаже нейната пригодност за употреба.
250 000.00
300 000.00
Приоритизиране на мерките и планиране на подобрения: На база на извършената оценка на риска и тестването на методиката по Дейност 2, която ще валидира методиката, изготвена по Дейност 1, ще бъде изготвено предложение с приоритизиране на мерки и планиране на подобрения, базирани на количествените стойности на риска, и включващо анализ на разходите и ползите.
Ще се изготви и модел за системно прилагане на количествената оценка на риска в пристанищата за обществен транспорт с национално значение, за идентификация и приоритизиране на мерки, подобрения, инвестиционни предложения и др., с цел подобряване на тяхната ефективност. Моделът за системно прилагане на количествена оценка на риска и неговото управление в пристанищата за обществен транспорт с национално значение ще прилага холистичен подход и ще отчита добрите световни практики в тази област.
150 000.00
150 000.00
Предложение за нормативни промени и актуализиране на програмата по чл.115у от ЗМПВВППРБ: На база разработения модел за системно прилагане на количествена оценка и управление на риска и предложението за приоритизиране на мерки и планиране на подобрения по Дейност 3, ще се направи преглед на проблемите в съществуващата нормативна уредба, които трябва да бъдат отстранени, ще се изготвят предложения за допълнение или изменение на нормативната уредба, във връзка с прилагане на модела за системно идентифициране на мерки за намаляване на риска и подобрение на ефективността на пристанищата и за актуализиране на програмата по чл. 115у от ЗМПВВППРБ.
100 000.00
100 000.00
Управление на проекта: • Създаване на ЗИУП - определяне на ръководител на проекта и експерти – 4 бр. В хода на внедряване на системата и при необходимост в състава на ЗИУП ще бъдат включени допълнителни експерти от териториалните поделения – клонове на ДППИ;
• Изпълнение и координация на проектните дейности;
• Възнаграждение на експертите от ЗИУП.
Възнагражденията на членовете на ЗИУП ще бъдат изплащани само на базата на утвърдена от УО на ОПТТИ Методика за възлагане на задължения, формиране и изплащане
на възнаграждения на лицата, участващи в управлението и изпълнението на проекти по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020 г.“
с бенефициент Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“.
80 000.00
64 127.33
Забележки:
Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN