Провеждане на специализирани информационни събития за потребители на услугите по акредитация и крайни потребители: Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" е националният орган по акредитация на Република България в съответствие с Регламент (ЕО) № 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на пазара на продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 339/93 (ОВ, L 218/30 от 13 август 2008 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕО) № 765/2008". Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" е единственият орган в Република България, който има право да извършва акредитация на органи за оценяване на съответствието. Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация” /ИА БСА/ е национален орган по акредитация на:
•лаборатории за изпитване, включително медицински лаборатории;
•лаборатории за калибриране;
•органи за контрол;
•органи по сертификация на продукти, включително за биологично производство и биологични продукти;
•верификационни органи;
•органи по сертификация на системи за управление - ISO 9001, OHSAS 18001, ISO/IEC 27001, ISO 14001 и ISO 22000;
•органи по сертификация на лица;
•проверяващи по околна среда (EMAS)
ИА БСА извършва инспекция и удостоверяване съответствието на лаборатории с Добрата лабораторна практика (ДЛП) и оценка на кандидат за определяне като техническа служба съгласно на Наредба № 60 от 24 април 2009 г. Предстои обяваване на нова област на акредитация- акредитация на организатори на изпитвания за пригодност(РТ провайдъри).
ИА БСА е пълноправен член на Европейската организация за акредитация (ЕА) от 2001г. и е страна по Многостранно споразумение за взаимно признаване на схемите по акредитация за следните области:
•Лаборатории за калибриране;
•Лаборатории за изпитване;
•Органи за контрол;
•Органи за сертификация на продукти
•Органи по сертификация на лица;
•Органи по сертификация на системи за управление;
•Верификационни органи
ИА БСА в качеството си на Национален орган по акредитация, който е отговорен за акредитацията на проверяващи по околна среда (ПОС) и за надзора върху дейностите, извършени от ПОС в съответствие с Регламент (ЕО) № 1221/2009, участва в заседания на Форум на органите по акредитация и лицензиращите органи (FALB) и е обект на партньорска оценка по отношение на акредитацията на проверяващи по околна среда.
ИА БСА работи на основата на законите на страната, на стандартите от серията ISO/IEC 17000, Ръководства на ЕА, ISO/IEC, IAF/ILAC. Агенцията разработва и възприема редица правила, норми, процедури, документи и организационни практики за хармонизиране с Европейското право. ИА БСА взаимодейства с физически и юридически лица от държавния и неправителствения сектор.
Ангажимент на ИА БСА е да поддържа нивото на експертиза и квалификацията на лицата и организациите, пряко ангажирани с процеса по акредитация. Това от своя страна води до коректно прилагане на международно признатите стандарти в дейността на българския бизнес и организациите, упражняващи стопанска дейност в страната. Към момента ИА БСА ползва услугите на повече от четиристотин технически оценители и технически експерти, използвани за оценка на над 640 акредитирани органи за оценка на съответствието /ООС/, опериращи в различни области на икономиката.
Дейността цели повишаване на информираността за ползите от акредитация и поддържане квалификацията на лицата участващи в процеса по акредитация, поддържане на експертизата и нивото на познаване на спецификата и дейността по акредитация на ИА БСА от лица и организации, органи за оценка на съответствието /ООС/, пряко ангажирани с процеса по акредитация.
Същевременно ще бъдат организирани веднъж годишно международни прояви с широко участие на представители на различните области на европейските регулатори, лицата заинтересовани от акредитация и всички лица имащи отношение към цялостния процес по оценка на съответствието - минимум 100 участници. За организиране на конференциите ще бъде избран изпълнител чрез процедура по ЗОП. |
276 624.00
|
269 640.00
|
Популяризация и утвърждаване на значимостта от акредитация. Изработване и популяризиране на специализирани видео – материали. Разработване и разпространение на специализирани информационно - образователни материали за популяризиране на дейността по акредитация: Изграждането на национална инфраструктура по качеството (НИК) и в частност – дейността по акредитация - представляват процес, който се развива активно в ЕС, през последните няколко години и в България. От страна на отговорния за процеса национален орган – ИА БСА е установена необходимост от популяризиране на дейностите на Националната инфраструктура по качество, както и на ролята и компетентността на ИА БСА, в качеството й на национален орган по акредитация. Това се налага с оглед устойчиво подобряване качеството на услугите по акредитация и познаване същността на работа на Агенцията от страна на бизнеса.
Дейността е условно разделена на 3 поддейности, както следва:
Поддейност 2.1: Изработка на специализирани материали за осигуряване на предавания с информация за оценката на съответствието по международните стандарти и регламенти.
Дейността предвижда изработването на 10 броя специализирани образователни филми /9 тематични и 1 обобщаващ филм/, които да отразят от една страна важността на акредитацията за гарантиране качеството на услугите и стоките, предоставяни от бизнеса, а от друга – какви са процедурите и механизмите за извършването на самата акредитация. Материалите са насочени основно към целевата група на проекта – българските предприятия, както и към организациите, пряко ангажирани с процеса по акредитация. За всеки от филмите ще бъде разработен рекламен тийзър, който да резюмира съдържанието му.
Примерно съдържание на филмите:
- обобщаващ филм: тип разказ и интервю с ръководните органи на ИА БСА. Филма дава обобщена информация за това: какво е акредитация; защо е необходима / ролята и значението на акредитацията за гарантиране спокойствието на крайният потребител при закупуването на стоки и ползването на различни услуги /; отговорните институции в България, както и приложението на отделните видове стандарти. За да бъде по-привлекателно съдържанието, филмът ще е придружен с анимирано представяне на част от дейността на ИА БСА по отношение на типа на услугите, които подлежат на акредитация; както и например стъпките за преминаване на един икономически оператор през акредитация.
- 9 тематични филма: представят конкретни примери с акредитиране на икономически оператори и / или стоки. Материалите ще ще представят на достъпен език информация за това защо е необходимо съответната област да бъде акредитирана, онагледено с пример - представяне на една фирма и / или процес и / или стока, преминали през акредитация. Ще бъдат представени дейностите на органи за оценка на съответствието, които са избрали акредитацията като предпочитан механизъм за доказване на компетентност на предоставяните услуги.Ще се заснемат представители на бизнеса, преминали през процеса на акредитация – производствени фирми, лаборатории и други публични организации.
Поддейност 2.2:Осигуряване на програмно време за провеждане на специализирана кампания чрез излъчване и разпространение на информационните видео клипове за потребители и икономически оператори
Предвижда се изпълнителят на дейността да осигури възможност за излъчването на информационните материали и тийзърите към тях в обем – минимум 50 излъчвания за всеки от изработените 10 филма.Материалите се предвижда да бъдат излъчени в ефира на национална медия в рамките на специализирани издания и предавания, обичайно следени от представителите на целевата група – българските предприятия.
Поддейност 2.3:Разработване и разпространение на специализирани информационно - образователни материали за популяризиране на дейността по акредитация
В рамките на тази дейност се предвижда разработването и разпространението на 4 наръчника, които представят добрите практики при прилагане на изискванията на директивите, които съпътстват процеса на нотификация и 4 информационни брошури, с информация за процеса и процедурите, за акредитация в различните области. Специализираните издания следва да се разработят от екип – квалифицирани експерти и да се разпространят сред представителите на целевата група по проекта. |
722 640.00
|
743 251.20
|
Публичност и визуализация на проекта : Дейността включва разнообразен пакет от мерки, съобразени с „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020. Дейността предвижда:
- Разработване и отпечатване на информационни материали (брошури, листовки, други) за популяризиране планираните резултати от проекта;
- Публикуване на регулярна информация в медиите относно изпълнение на проекта;
- Поставяне на информационна табела в ИА БСА, мястото на изпълнение на дейностите по проекта.
- Провеждане на 2 броя Кръгли маси за популяризиране резултатите от проекта и обсъждане на ефекта от въведената нова услуга “акредитация за целите на нотификацията“ с представителите на целевата група и други заинтересовани лица
На кръглите маси ще се обсъждат:
- Резултатите от проведените социологически проучвания и изготвените доклади с анализ и констатации от изпълнителя,
- Създадените информационни материали за популяризиране процеса по акредитация ;
- Въвеждане на информационни и комуникационни технологии в ежедневната практика на работа на ИА БСА за нуждите на бизнеса;
- Възникнали казуси и добри практики по хармонизиране прилагането на различните общи и специфични изисквания по оценка на съответствието .
Кръглите маси ще се провеждат ежегодно (в рамките на 2ра и 3та година от изпълнението на проекта) с продължителност - 1 ден. На тях ще бъдат поканени да присъстват представители на бизнеса, ООС, представители на договарящия орган, журналисти. Целта на кръглите маси ще бъде популяризиране на проекта и ефектите от него, на приноса на ОПИК 2014 – 2020 за подобряване ефективността на услугите, които предоставя ИА БСА на българските предприятия.
В страницата в Интернет на Кандидата ще се публикува регулярно информация за етапите на изпълнение на проекта и за новите услуги, които агенцията предоставя на българските предприятия.
За изпълнението на целта ще бъдат изработени следните рекламни материали - папки, химикалки, брошури, брандирани USB флаш памет носители, тефтери, стикери.
|
36 000.00
|
34 440.00
|
Оптимизиране и технологично обновление на информационната инфраструктура на ИА БСА, необходимо за ефективното управление на услугите, предоставени от ИА БСА на българските предприятия: 4.1. Изготвяне на анализ на наличната информационна инфраструктура, необходими ресурси за изпълнение на задълженията по нормативната рамка и техническо задание за разработване и внедряване на клауд базирана информационна система и бази данни
Предвиденият анализ е необходим за да се установи до колко ИА БСА разполага с адекватна информационна среда, ресурси и инфраструктура за въвеждането на нови услуги и съвременни ИКТ-решения. Конкретно, Кандидатът предвижда да въведе клауд-базирана информационна система и бази данни, на базата на които да се развиват всички услуги, предоставяни от ИА БСА на българския бизнес. Какви да бъдат ресурсите, които да обезпечат системата ще определи именно изготвеният анализ и Техническо задание, определящо параметрите на необходимите ресурси.
4.2. Разработка (софтуер), внедряване и поддръжка на клауд базирани информационни системи и бази данни с отдалечен достъп
Дейността предвижда разработване на софтуер, с помощта на който ИА БСА да обслужва МСП в областта на акредитациятa . Софтуера следва да създава възможност за анализ на данни и последващо използване от инфраструктурата по качеството (ИА БСА и др.) за МСП при оценка на съответствието. Електронната система ще бъде с осигурен достъп до интерактивна вътрешна база данни и възможност за отдалечен достъп. Новия програмен продукт ще бъде интегрируем и надграждащ на наличната база данни на ИА БСА и интернет сайта на агенцията. Също така новата система ще коригира и оптимизира ползваният от Кандидата програмен продукт, който понастоящем не отговаря на специфичните изисквания на оперативната дейност на ИА БСА, като ще включи и допълнителните изисквания, регламенти и задължения по променената нормативна база, включени в дейността на ИА БСА след внедряването му през 2009 г.
4.3. Закупуване на ново технологично оборудване (компютри, сървъри и мултимедия), необходимо за ефективното управление на услугите, предоставяни от ИА БСА на МСП
За обезпечаване въвеждането, ефективното използване и ефикасното управление на новия софтуерен програмен продукт ще е необходимо осигуряване на компютърно оборудване, което да допълни наличната в ИА БСА техника. Предвижда се закупуване на следното оборудване:
- Компютърна конфигурация – тип стационарен – 10 броя;
- Компютърна конфигурация, тип преносим – 40 броя (преносимите компютри за предназначени за обезпечаване работата на водещите оценители в различните области на действие, които работят по въпросите за акредитацията. На компютрите ще бъде интегрирана новата система, ще се осигури 4G-мобилна връзка с информационните сървъри и базите данни на ИА БСА);
- Мултифункционално устройство – мрежови тип ( включващ възможности на лазерен принтер, копир и скенер): - 5 броя;
- Информационен сървър за база данни с осигурени възможности за голям брой потребителски достъп, разполагащ с ниво на защита : 2 броя.
Гореописаната техника е необходима за обезпечаване нормалната работа на клауд-базирания софтуер и базите данни на Агенцията, които ще се надграждат с разширяване обхвата на услугите, предоставяни на бизнеса. Техниката обезпечава ефективното предоставяне на услуги към бизнеса и ООС.
Във връзка с актуализиране знанията и уменията на представителите на ООС, поддържане и повишаване квалификацията на водещите оценители е необходимо закупуването на нова мултимедийна техника, която да допълни и окомплектова осигурените места за обучение в Конферентния и обучителен център на ИА БСА:
- Дисплей за презентации/Видео стена/ - 2 броя;
- Мултимедиен проектор в обучителен център с възможност за монтаж на ротатор: 2 броя.
Техниката е необходима за системно обучение на оценителите за новите моменти в процеса на акредитация, както и на служителите на ИА БСА за новите възможности на обслужване на бизнеса. |
556 200.00
|
541 931.77
|
Организиране и провеждане на обучения на персонала във връзка с предоставяните нови услуги и дейности от ИА БСА на българските предприятия : Ежегодно възниква необходимост от разширяване на дейността на ИА БСА в нови области в рамките на вече извършвана от агенцията дейност по акредитация (като напр. необходимост от предоставяне на нов обхват на акредитация). За да отговори на тази необходимост е необходимо експертите на ИА БСА да бъдат обучени, да надградят съответната компетентност и възможности за предоставяне на адекватно обслужване на българския бизнес
Дейността включва извършване на обучения от международни експерти, свързани с извършваната от ИА БСА акредитация в области, за които агенцията има нужда от надграждащо уменията обучения и/или нови области на акредитация.
В рамките на дейността ще бъдат организирани и проведени обучения:
5.1. Провеждане на хармонизиращо и/или надграждащо уменията обучение за експертите от ИА БСА, ангажирани в процеса по акредитация. Целта на обученията е да надгради компетентностите на експертите от агенцията в посока предоставяне на по-качествени административни услуги на бизнеса, както и да хармонизира прилагането на изискванията на международните регламенти и стандарти с пряк резултат подобряване работата на ООС и тяхната пазарна конкурентност.. Предвижда се за времето на изпълнение на проекта да бъдат проведени общо 16 двудневни обучения, на всяко от които ще бъдат обучени и консултирани по 10 лица по списък определен от агенцията съобразно ангажиментите по процеса по акредитация.
5.2. Провеждане на обучение на обучители в на ИА БСА.
За постигане на максимална мултипликация на резултатите и устойчивост на заучените нови моменти в портфолиото на услугите, предоставяни от страна на ИА БСА на българските предприятия, ще бъдат проведени 10 броя специализирани четиридневни обучения на обучители - 10 лица от състава на агенцията. Темите на обученията ще са свързани с обучения в ЕА по новата версия на стандарти: Темите на обученията ще са свързани с обучения в ЕА по новата версия на стандарти: ISO/IEC 17025, ISO/IEC 17011, ISO 17029 (действащ ISO 14065 ) и ISO/IEC 17021-1/ISO/IEC 17065/ ISO/IEC 17024
5.3. Провеждане на обучение на водещи оценители/оценители на ИА БСА за предоставяне на акредитация на организатори на изпитвания за пригодност (РТ провайдери):
Така наречените PT (Proficiency Testing/Изпитване за пригодност) – провайдъри представляват организатори на междулабораторни сравнения и изпитвания за пригодност. В рамките на проекта се предвижда провеждането на 2 четиридневни обучения на оценители за предоставяне на акредитация на провайдери. Съгласно изискванията на стандартите, както преди подаване на заявки, така и след получаване на акредитация, изпитвателните лаборатории и лабораториите за калибриране трябва да участват в междулабораторни сравнения. От една страна в България няма провайдъри (организатори) на такива сравнения, които да са доказали, че отговарят на изискванията към тях, а лабораториите нямат опит да играят ролята на пилотни лаборатории. Докато за сравнения между лаборатории за калибриране това могат да са лаборатории на Български институт по метрология, то за сравненията между лаборатории за изпитване няма никакъв опит. Органът по акредитация се нуждае от подпомагане за придобиване на опит за оценка и признаване на компетентността на организаторите на сравнения - провайдърите. Очаква се на всяко обучение участие да вземат по минимум 10 лица - водещи оценители/оценители на ИА БСА.
В рамките на проекта се предвижда провеждането на 2 четиридневни обучения на оценители за предоставяне на акредитация на провайдериНа територията на България действат РТ провайдери, акредитирани от други Национални органи по акредитация Докато за сравнения между лаборатории за калибриране това могат да са лаборатории на Български институт по метрология, то за сравненията на РТ провайдери е няма никакъв опит. Органът по акредитация се нуждае от –обучения и обмяна на опит в областта на акредитация на РТ провайдери.Очаква се на всяко обучение участие да вземат по минимум 10 лица - водещи оценители/оценители на ИА БСА. |
504 000.00
|
493 920.00
|
Специализирани обучения за лица, подлежащи на акредитация (обучения за краен потребител ): Дейността цели постигането на по-гъвкав подход при настъпването на промени или приемането на ново законодателство в областта на акредитацията. Предвижда се провеждането на общо 9 специализирани обучения в рамките на проекта. Планираните обучения са насочени основно към лицата, подлежащи на акредитация с цел запознаване с новите изисквания в дадена област – от една страна, а от друга – с въвеждането на нови услуги, предоставяни от страна на ИА БСА към бизнеса, респ. организациите и лицата, подлежащи на акредитация. Подобряването на техническата компетентност на икономически оператори по отношение процеса по акредитация, както и познаване позицията на акредитиращия ще доведе до подобряване на дейността им. |
216 000.00
|
211 680.00
|
Извършване на анализи, целящи усъвършенстване на дейността по акредитация: С оглед реалното изпълнение на ИА БСА на възложените дейности безпристрастно и в съответствие с изискванията на Закона за акредитация, агенцията трябва да разполага с адекватен инструмент за идентифициране на:
-свързаните лица с органа по акредитация;
-заинтересованите страни от процеса по акредитация.
Националните органи по акредитация спазват изискванията на международния стандарт ISO/IEC 17011. В рамките на Европейската организация за акредитация (ЕА) се извършват периодични партньорски оценки за съответствие на дейността на националните органи по акредитация с тези изисквания. В тази връзка в рамките на настоящата дейност ще бъде възложено изготвянето на следните анализи:
6.1 Изготвяне на проучване за удовлетвореността на използващите услугите на оценките по съответствие - краен потребител и икономически оператор с цел позициониране на БСА и актуализиране на анализ на заинтересованите страни и свързаните лица в областта на акредитацията
6.2. Изготвяне на сравнително проучване - анализ на законодателство и нормативна база в областта на оценка на съответствието
В рамките на тази поддейност се предвижда да се извърши анализ на съществуващата нормативна рамка, пълнотата на въвеждането и прилагането на изискванията на международните регламенти и европейското законодателство в съответстващото българско, необходимостта от нови изменения в нормативни актове и в процедури за взаимодействие между компетентни органи с цел – осигуряване на ефективно прилагане на регламент №765/ /2008 г. на Европейския парламент и Европейския съвет. В изпълнение на последните императивни задължения за националните органи по акредитация ще се направи и анализ за въвеждането на нови дейности произтичащи от променени или нови изисквания по дейности свързани с акредитация или оценка на съответствието.
6.3. Изготвяне на комплексен анализ включващ разработване на пазарна стратегия и стратегически план за развитие на националния орган по акредитация
Чрез разработването на пазарна стратегия се подобрява познаването на процеса по акредитация от страна на потребителите на услуги за пазарните предимства, които акредитацията предоставя. Цели се повишаване на интереса към дейността по акредитация и съответно увеличаване на броя на акредитираните лица, в резултат на осъзнатите ползи от този процес.
Същевременно чрез разработването на стратегически план за развитие на ИА БСА ще се даде цялостен поглед не само за това какви услуги по акредитация предоставя агенцията, каква е нейната мисия и визия, но ще се дадат конкретни насоки за нейното бъдещо развитие в светлината на членство в Международния акредитационен форум (IAF) и Международната организация за акредитация на лаборатории (ILAC) и произтичащите от това ангажименти. Чрез този план ИА БСА ще реагира на промените на пазара и нарастващите потребности на потребителите на акредитирани услуги. |
218 800.00
|
195 840.00
|
Надграждане на съществуващи регистри с данни и създаване на съвместна платформа за обмен на данни на държавни субекти от инфраструктура по качеството и защита на потребителя (ДАМТН, БИМ, КЗП, БИС, компетентни органи и др.): Инфраструктурата по качеството се отнася до всички аспекти на стандартизацията, изпитването, управлението на качеството, сертификацията и акредитацията, които имат отношение към оценяване на съответствието. Това включва национални и частни институции, и регулаторната рамка, в която те функционират. Една ефективна национална инфраструктура по качество предоставя на всички заинтересовани възможност за подобряване качеството на продуктите или услугите им и допринася за осъществянето на технологични промени, при споделени стандарти между търговските партньори.
Националната инфраструктура по качеството се състои от различни организации, всяка от които играе роля при установяване на стандарти, оценяване дали продуктите, процесите или услугите отговарят на определени технически изисквания и удостоверяване, че тези изисквания са изпълнени.
Държавните органи, които са част от инфраструктурата по качеството са ИА БСА, ДАМТН, БИМ, КЗП, БИС, др. Всички те осъществяват своята дейност без реално да я координират с останалите органи, част от инфраструктурата по качество.
В рамките на дейността се предвижда надграждане на съществуващите регистри на ИА БСА с данни и създаване на съвместна платформа за обмен на данни за създаването на благоприятна бизнес среда и ефективно управление процеса на предоставянето на качествени услуги за бизнеса.
Дейността на ИА БСА е фундаментална от гледна точка на изграждането на ефективна и функционираща система от организации (национална инфраструктура по качеството), които да гарантират безопасност, точност и качество на продуктите и услугите, които се произвеждат и/или предоставят на бизнеса. Реализацията на проекта има пряк ефект върху всички икономически дейности, които са обвързани с покриването и спазването на технически нормативно установени изисквания и правила. За постигането на тази цел са предвидени 2 мерки:
Поддейност 8.1: Разработване на нов интернет базиран регистър с данни и надграждане чрез съвместна платформа за краен потребител и предоставяне на данни в реално време на всички държавни субекти от инфраструктурата по качеството и защита на потребителя (ДАМТН, БИМ, КЗП, БИС, компетентни органи и др.)
Под дейност 8.2: Доразработване и поддръжка на съществуваща електронна страница на ИА БСА във връзка с улесняване на достъпа на българските МСП до данните от съществуващите и актуализирани регистри
Чрез надграждането на съществуващия интернет сайт и подобряване структурата му се цели по-пълен отговор на променящите се изисквания на потребителите на услугите, предоставяни от ИА БСА, и се подобри конкурентоспособността на ползващите се от тях, в т.ч. бизнеса. |
228 000.00
|
219 480.00
|
Проучване на предоставяните от акредитираните от ИА БСА органи за оценка на съответствието услуги чрез междулабораторни сравнения: Важна част от оценяването на органите за оценка на съответствие (ОС) е участието на тези органи в междулабораторни сравнения, резултатите от които са обект на оценяване от страна на ИА БСА. Доброто представяне в такива междулабораторни сравнения на органите за ОС са гаранция за качеството на предоставяните от тях услуги и съответно за качеството на предоставяните от ИА БСА услуги по акредитация.
Резултатите от междулабораторните сравнения представляват обект на разглеждане и оценяване при извършване на партньорските оценки, осъществявани от Европейската организация по акредитация спрямо ИА БСА. Това е начин да се провери качеството и надеждността на представените резултати. В рамките на дейността ще бъде възложено на изпълнителя й да ангажира акредитирани европейски провайдери, които да организират провеждането на междулабораторни сравнения в следните области:
1) Изпитване – по отношение на храни, химия, строителство, текстил и детски играчки. Предвидено е провеждането на общо 10 изследвания в областта;
2) Калибриране – по отношение на геометрични величини, физикохимични величини, електрически и физични величини. Предвидено е провеждането на общо 10 изследвания в областта.
Междулабораторните сравнения и изпитванията за пригодност трябва да отговарят на изискванията на ISO/IEC 17043 за акредитирани PT провайдъри. |
240 000.00
|
240 000.00
|
Участия в работни групи и конференции на екипа на ИА БСА: За ефективно и адекватно функциониране на ИА БСА като национален орган по акредитация е необходимо постоянно и активно участие в годишните международни форуми, хармонизиращи прилагането на изискванията на въведените стандарти и регламенти , както и определящи за насоки и политики по развитие на процеса по акредитация.
Участието на ИА БСА в подобни форуми е изключително важно за последващите дейности по осигуряване и разпространение на информация на национално ниво. Участието на агенцията в подобни форуми към момента е изключително ограничено, поради липсата на бюджетни средства, позволяващи изпращането на участници в съответните мероприятия.
В рамките на всяка календарна година има над 25 форума в сферата на акредитацията, на повечето от които ИА БСА няма възможност да изпрати повече от един свой представител (а в отделни форуми, напр. IAF / ILAC, метрология, безопасност на храните и др. няма нито един), поради ограничеността на бюджета на организацията.
Липсата на достатъчно средства и достатъчно участници в значителна степен затруднява и процесите за разпространяване на информация към експертите в структурата на ИА БСА, а оттам и към другите организации, имащи отношение към дейността по акредитация. Това от своя страна влияе пряко върху качеството на услугите, предоставяни от агенцията на бизнеса и крайните потребители на услугите й.
Настоящата дейност предвижда включване на отделни експерти в различните международни събития, провеждащи се на годишна база. Участията на служителите на ИА БСА в международните форуми ще се определят в зависимост от тяхната специфична област на експертиза. На всеки международен форум следва да взимат участие поне по двама или трима представители на ИА БСА, за да може да се създадат адекватни предпоставки за изграждане на институционален капацитет в агенцията и да се избегнат хипотези, при които напускането на един служител да води до реална загуба на целия практически опит, натрупан от участието в дадена специализирана конференция.
Настоящата дейност логически и функционално допълва предвидените по проекта дейности за подобряване на достъпа до информация в областта на акредитацията. В известен смисъл тя представлява ключова предпоставка за тяхното адекватно реализиране, тъй като наличието на компетентни и информирани експерти на ИА БСА е необходимо условие за последващо извършване на обучения, представяне на материали и информиране за тенденциите в областта на акредитацията. |
242 500.00
|
186 464.02
|
Въвеждане на нова дейност за ИА БСА - акредитация за целите на нотификацията: Нотифициращият орган е държавният или публичен орган, на който е възложено да оправомощи и нотифицира органите за оценяване на съответствието съгласно законодателството на Съюза за хармонизация. Това най-често е националната администрация, отговорна за изпълнението и управлението на акта на Съюза за хармонизация, според който се нотифицира органът. Всяка държава членка трябва да оправомощи нотифициращ орган, който да отговаря за оценката, нотифицирането и наблюдението на органите за оценяване на съответствието. Нотифициращият орган поема пълна отговорност за компетентността на органите, които нотифицира. Всяка държава членка трябва да оправомощи своите нотифициращи органи по такъв начин, че да няма конфликт на интереси с органите за оценяване на съответствието. Те трябва да бъдат организирани и да функционират така, че да гарантират обективността и безпристрастността на дейностите си. Всяко решение, свързано с нотифицирането на орган за оценяване на съответствието, трябва да бъде вземано от компетентни лица, различни от онези, които са извършили оценката.
Орган за оценяване на съответствието е орган, който извършва един или няколко елемента от оценката на съответствието, включително една или няколко от следните дейности: калибриране, изпитване, сертифициране и инспекция.
Нотифицираните органи са органи за оценяване на съответствието, които официално са оправомощени от своя национален орган да извършват процедурите за оценяване на съответствието по смисъла на приложимото законодателство на Съюза за хармонизация, когато се изисква трета страна. Съгласно законодателството на ЕС те се наричат „нотифицирани органи“. Нотифицираните органи поемат отговорности в области, които представляват обществен интерес и поради това трябва да бъдат отговорни пред компетентните национални органи
Акредитацията, извършвана в съответствие със серия от стандарти EN ISO/IEC 17000 от признати на национално ниво органи по акредитация, които са членове на Европейската организация за акредитация (ЕА), представлява техническа оценка на компетентността на органа за оценяване на съответствието с цел нотификация. Въпреки че не е част от изискванията, тя остава важен и предпочитан инструмент за оценяване на компетентността и почтеността на органите, които се нотифицират. По тази причина акредитацията следва да се разглежда от националните нотифициращи органи като най-предпочитаната техническа база за оценка на органите за оценяване на съответствието с цел да се ограничат различията в прилаганите критерии за нотификация. Акредитацията предоставя официално удостоверение за компетентността, професионализма и безпристрастността на органите, които се нотифицират на Комисията и другите държави членки. Тя включва и редовно наблюдение и надзор на акредитираните органи.
Акредитация в област органи по сертификация на продукти, процеси и услуги в доброволната област се извършва съгласно изискванията на БДС EN ISO/IEC 17065:2012, а в законоворегулираната област за целите на нотификацията се извършва по БДС EN ISO/IEC 17065:2012 и Ръководство на Европейската организация за акредитация ЕА-2/17 INF:2014 „ЕА Document on Accreditation For Notification Purposes“
Дейността включва следните под-дейности:
11.1. Извършване на анализ за нуждите и потребностите на нотифицираните органи.
В рамките на тази поддейност ще се ангажира изпълнител с конкретни експертни познания, който да извърши анализ на нуждите и потребностите на нотифициращите органи и тяхната дейност. Също така се предвижда да бъдат разписани детайлно всички процедури и алгоритъма, по който ще се прилага новата процедура
11.2. Провеждане на семинарни обучения и дискусии на с нотифицираните органи
Втория етап на изпълнение на дейността ще включва провеждане на серия от обучения, насочени към нотифицираните органи. Мероприятията ще включват дейности за обмен на добри практики за оценка на съответствието по различните директиви, включително и дискусии с практическа насоченост.
|
264 000.00
|
258 720.00
|
Ограничени строително-монтажни работи по помещения за връзки с бизнеса: Дейността включва извършване на частични ремонтни дейности на предварително определени помещения в сградата на БСА, предназначени за деловоден център и приемна за достъп до специализираните услуги на органите за оценка на съответствие /ООС/. Извършването на ремонта ще даде възможност на ИА БСА да осигури фронт – офис с комплексни услуги за бизнеса и за ООС. Ремонта не включва конструктивни изменения на сградата и реконструкция на помещенията.
В рамките на доизграждане на модерен обучителен център е и доизграждането и доставката на модерна озвучителна система от конферентен тип, която да допълни съществуващите възможности. Към проектното предложение е приложена индикативна оферта с разписани технически параметри. |
62 800.00
|
59 670.60
|
Организация и управление на проекта: Дейността включва:
- сформиране на екип, който да изпълнява дейностите по проекта. За ефективната реализация на проекта ще се ангажира екип от 6 лица в състав: Ръководител, Координатор; Счетоводител; Финансов мениджър; Организатор – събития; Технически асистент.
В екипа по проекта са включени както служители на ИА БСА, така и външни лица, които да имат функции, покриващи стъпките от целия проектен цикъл. Причината за привличане на външни експерти в екипа на проекта е недостатъчното време, с което разполагат членовете на екипа да извършват дейностите, за които са наети в рамките на Агенцията и да следят достатъчно прецизно и отговорно дейностите, предвидени за изпълнение на проекта.
Екипа по проекта ще провежда ежемесечно срещи, на които ще се обсъжда напредъка на проекта, текущи задачи и възникнали проблеми. Ще се изготви План за изпълнение на проекта, в който ще се заложат срокове и отговорности за всеки участник. Ежемесечно членовете на екипа ще попълват отчети за изпълнение на задачите си, както и time sheet за отработените дни.
- провеждане на процедури за избор на изпълнител, съгласно ЗОП. В бюджета на проекта са предвидени разходи за външни услуги – възлагане на договор за консултантски услуги за подготовка/разработване на документация за предвидените по проекта обществени поръчки, както и разходи за изработване на одит по проекта.
- документално осигуряване на проекта;
- изготвяне и подаване на междинни и финален отчет по проекта;
- други административни задачи, пряко обвързани с изпълнението на проекта
Офиса на проекта ще се ситуира в сградата, в която се помещава ИА БСА в гр. София |
331 600.00
|
268 320.08
|