Дейност 1. Организация и управление на проекта.: Дейност 1 от проекта има за цел да осигури условия за успешна реализация на проекта като се сформира екип за управление на проекта, които да гарантират ефективно управление на проекта и постигане на заложените цели.
Екипът за управление ще се състои от трима специалисти, както следва: Ръководител на проекта, технически сътрудник и счетоводител. За членовете на екипа по проекта – служители на бенефициента ще бъдат изготвени длъжностни характеристики и предвидени разходи за възнаграждения, съобразно Методологията за регламентиране на възнагражденията по ОП "НОИР" 2014-2020г. Екипът на проекта ще провежда регулярни срещи за планиране на дейностите по проекта. |
29 000.00
|
0.00
|
Дейност 2. Създаване и функциониране на мобилен мултидисциплинарен екип от специалисти: психолози, социален работник и образователни медиатори (сътрудник социална работа).: Процесът на интеграция на ромските деца сред българските им връстници в училище е сложен и многообразен. Често за разрешаване на възникналите проблеми училището се нуждае от подкрепата на специалисти – психолог или социален работник, които да работят с децата и семействата им. В малките училища, обаче липсват подобни специалисти, а проблемите натрупали се през годините са много. В момента училищната среда не предлага възможности децата да общуват по пълноценен начин, да споделят това, от което се вълнуват, и това, от което се притесняват. Това в голяма степен се отнася за ромските деца, които понякога се чувстват изолирани и неразбрани сред съучениците си. Необходима е и целенасочена работа за подобряване на социалните умения на деца от различни етноси, а не само заедно да учат и да усвояват информация. Това ще доведе до сближаване помежду им и ще подпомогне процеса за преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход.
Основна цел на настоящата дейност е повишаване качеството на образование в училищата, в които се обучават интегрирано ученици от различни етноси чрез създаване на Мобилен Мултидисциплинарен Екип /ММЕ/ от професионални консултанти - психолог, социален работник и образователен медиатор.Те ще могат да оказват адекватната психологическа подкрепа на учениците и ще предоставят консултации на терен на семействата им. Екипът ще работи по утвърден график в училищата на територията на община Лясковец и в училището в с. Камен, община Стражица, където учениците са над 90% от ромски произход. Дейността е насочена и към подобряване на комуникацията между училището и родителите. Учителите са тези, които трябва да модерират този процес, но често те нямат опит как да работят с родителите от малцинствата. Трудно общуват с тях, родителските срещи често са формални, административни. Включването на образователни медиатори – представители на съответната ромската общност ще подпомогне работата с родителите и ще повиши доверието в училищната институция. |
113 684.00
|
0.00
|
Дейност 3. Сформиране и функциониране на Творчески занимални.: Редица проблеми съпътстват ромските ученици във връзка с интегрирането им и постигането на успех в образователната система. Тези проблеми водят до ниско образование, социална изолация неравенство и възприемането на ромите като бедни и слабо образовани хора, лишени от ценности. Самите те изпитват недоверие към училището, смятат го за чужда територия, непозната за тях; не го припознават като място, където ще се чувстват комфортно и ще придобият знания и умения за обкръжаващия ги свят и живота. Децата с ромски произход живеят преди всичко в затворена общност и почти никой не обръща внимание на развитието на способностите им за езиково и социално общуване и за приобщаване към други етнически общности. Затова, още през първата им година в училище тези деца постигат много ниски резултати и загубват в ранна възраст мотивация да учат. Недоброто владеене на български език, липсата на изградени навици и социални умения, новата среда, в която попадат и наложеният нов дневен режим, ги обърква и притеснява. При тях съществува и проблем с общуването с другите деца, понякога - с родителите, сблъскват се и с предразсъдъците на някои учители и стереотипите на обществото. При учениците от I до VIIІ клас проблемът е, че не приемат училището като основен приоритет, образованието не е дооценено което е една от причините да отсъстват от учебни занятия. Това води до липса на знания и умения, невъзможност за изграждане на определени компетенции и начин да се реализират на трудовия пазар след това. Децата се чувстват незнаещи, неможещи, не приемащи училищната среда като тяхна. Те не намират приятели сред останалите и постепенно напускат училище. Не по-малко затруднение е интегрирането и социализирането на децата, дошли в училището от друго населено място в трите средищни училища-участници в проекта. Те се сблъскват не само с нова обстановка и учители, но и с нови съученици, с които играят и общуват заедно. Притесненията на част от тези деца рефлектират върху самочувствието им, начина им на събеседване и на учене. Чрез функционирането на Творчески занимални във всяко училище ще се мотивират децата от ромски произход да участват активно в обучението, да променят отношението си към образователния процес, да запълнят свободното време през ваканциите със занимания, които ще развият уменията им в различни области-изкуствата, спорт, култура. |
52 500.00
|
0.00
|
Дейност 4. Активизиране и овластяване на родителите.: Понастоящем ромските родители участват рядко в образователния процес и възприемат училището като „чужда” институция. В резултат, учителите не получават съдействие от родителите, а родителите изпитват недоверие към училището. Това са сериозни предпоставки за ранно отпадане от училище.
Чрез дейността си поставяме като основна цел да превърнем родителите в активен участник и партньор на училището в образователния процес: в усилията за привличане и задържане на ромските деца в класните стаи, повишаване на качеството на образоване и създаването на необходимите предпоставки за успешно продължаване на нашите ученици в подходящи средни училища, както и за последващата им успешна реализация на пазара на труда. Втора важна цел на дейността е да „отвори” училището към родителската общност, така че родителите да участват реално във вземането на важни управленски решения: което ще превърне училището в център на местната общност и ще подготви въвеждането на Обществен съвет според изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование. Допълнителна цел е формирането на доверие между родителите от малцинствата и мнозинството чрез ангажирането им в съвместни дейности за образованието на техните деца.
Дейността е насочена както към ромските родители/родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях. Това е важно условие за превенция на сегрегацията и обособяването на „ромски” училища и паралелки.
Изпълнението на дейността ще надгради вече изпълняваните дейности с родители. От 2013 г. в ОУ „П.Р.Славейков” с. Джулюница функционира Родителски клуб, обединяващ български и ромски родители от с. Джулюница и с. Добри дял. Неговата дейност ще бъде разширена, такива клубове ще бъдат създадени и в останалите училища.
Дейността ще бъде координира от партньора Център „Амалипе”, който има опит в работата с родители и организирането на родителски клубове в 150 училища. Ще бъдат използвани изцяло местни лица, представители на родителските общности в общината.
За изпълнението на дейността на общинско ниво ще бъдат назначени двама образователни медиатори от ромски произход. Те ще бъдат от местните общности, като ще се съобразим с груповото многообразие на ромите в общината и ще назначим медиатори от различни ромски групи. Основните изисквания към тях ще са да имат поне средно образование и да се ползват с доверието на родителите. Те ще бъдат подпомагани методически и ръководени от Регионалния координатор „Общностно развитие” на Център „Амалипе” за Централна Северна България, който ще извършва и посещения на място, за да гарантира качественото изпълнение на дейностите.
Образователните медиатори ще бъдат ангажирани на пълен работен ден и ще координират изпълнението на дейностите. |
25 960.00
|
0.00
|
Дейност 5. Кампании с родители и местна общественост за подкрепа на образованието в етнически смесена среда.: Два важни фактора от средата, в която функционират училищата са ключови за успеха на образователната интеграция и за постигането на целите, които си поставя проекта: ангажимент към работата на съответното училище, както и обществена подкрепа за съвместното обучение на деца от различни етноси. Понастоящем са налични дефицити и по двата фактора в общината: повечето родители не се включват в дейности за развитие на училищата, не осъзнават ползите за всички деца от образователната интеграция, сред някои родители са налице антиромски стереотипи и предразсъдъци. В резултат на това е налице опасност от вторична сегрегация на ОУ „П.Р.Славейков” (т.е. отписване на български деца от училището) и други заплахи.
ОУ „П.Р.Славейков” – с. Джулюница вече има натрупан опит по работа с местната общественост за подкрепа на образованието в етнически смесена среда. Партньорът Център „Амалипе” реализира такива дейности в цялата страна. В рамките на проекта натрупаният опит ще бъде доразвит и приложен в цялата община.
Основната цел на дейността е повишаване на толерантността и доверието между родителите от различните етноси, осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция и преодоляването на анти-ромските стереотипи. Постигането на тази цел е най-добрата превенция на латентните процеси на вторична сегрегация. Друга цел е активизирането на обществеността за подкрепа на образованието и дейността на училищата. Постигането и ще създаде благоприятна среда за функционирането на всяко едно училище в общината и за устойчив граждански контрол върху качеството на образование.
Дейността е насочена както към ромските родители/родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях.
Дейността ще бъде координира от партньора Център Амалипе, който има богат опит в провеждането на кампании за преодоляване на негативни стереотипи и създаване на подкрепяща обществена среда. Участие ще вземат активисти на Родителските клубове и Училищните настоятелства, образователните медиатори, учители и местни общественици. Ще бъдат привлечени и преподаватели от Великотърновския университет и други интелектуалци. |
1 000.00
|
0.00
|
Дейност 6. Заедно на празник! - дейности за съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците и популяризация на ромската култура и традиции.: Голяма част от идентифицираните проблеми в процеса на интегриране на ромските ученици сред българските им връстници произтича от непознаването на ромската култура, въпреки че обичаите и традициите на различните етноси в България са близки. Целите на дейността са насочени към опознаване на ромските традиции и обичаи от учениците от българския етнос, за да могат да видят в тях много елементи от празничния ритуал на своя етнос, да се опознаят и контактуват в неформална обстановка извън своето училището, като по този начин да преодолеят предразсъдъците си по отношение на ромските си съученици. Учениците заедно ще подготвят и реализират Календар на етнокултурните празници, както и съвместни мероприятия от областите: Изкуство, Екология, Наука и Спорт. Възстановките на характерни за двата етноса празнични обреди и ритуали ще помогнат за взаимното опознаване и зачитане на българските и ромските празници и традиции. Всяко от училищата ще поеме домакинството на три от празниците. Ще се инициира провеждането на ежегоден общински етнофестивал, на който участниците ще представят своите умения да пеят и танцуват, представяйки многообразието на ромската култура. |
20 400.00
|
0.00
|
Дейност 7. Организиране на дейности и мероприятия за повишаване на мотивацията за продължаване на образованието и придобиване на умения за обучение в различни среди, повишаване на езиковата култура, придобиване на различни умения за адаптиране в новата училищна среда, информиране, консултиране и превръщане на образованието в ценност.: За повишаване капацитета на родителите и придобиване на знания по актуални въпроси от обучението и възпитанието на децата и познания за общуване в мулти-културна среда ще бъдат организирани 8 изнесени обучения на деца и родители в 3 направления:
Образователни – за разширяване на познанията на родителите по актуални за тях въпроси, свързани с отглеждането, възпитанието и психо-физическото развитие на децата през различните възрасти, както и мултикултурно образование за произхода и историята на различните етноси в България.
Социални – за развитие на социалните и езиковите компетенции на родители и деца от различен етнически произход, възраст, социален статус, както и за придобиване на уменията за работа в екип, чрез интерактивни методи, атрактивни развиващи и опознавателни игри и състезания
Екология – туризъм – интерактивни дейности и игри - родители и деца за повишаване на знанията от областта на природознанието, географията, както и създаване на практически умения за оцеляване в природата. Предвидени са дейности с учениците и техните родители, насочени предимно към повишаване мотивацията за продължаване на образованието и придобиване на умения за обучение в различни среди, повишаване на езиковата култура, придобиване на различни умения за адаптиране в училищна среда, информиране, консултиране и превръщане на образованието в ценност.
Съвместните дейности на родители от различни етноси са обединени от обща цел- да се научат да познават децата си, да познават техните проблеми и приоритети, да прекарват повече време с тях и заедно да начертаят едно по-добро бъдеще за тях.
|
65 500.00
|
0.00
|
Дейност 8. Информиране и публичност.: Целта на тази дейност е да се предостави информация за хода на проекта, постигнатите резултати и популяризиране на европейските програми и не на последно място привличане на обществен интерес. |
2 900.00
|
0.00
|