Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 226 дървета
English

Програма: Региони в растеж

Район за планиране: Столична

Описание

Проектът е насочен към подпомагане образователната интеграция на учениците от етническите малцинства в община Каспичан. Той е разработен в съответствие с Общинския план за интегриране на ромите 2014 – 2020 г. , една от основните задачи на който е осигуряване  равен достъп до качествено образование за учениците от етническите малцинства. В проекта са включени като партньори всички училища, намиращи се на територията на общината. Дейностите по проекта са насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства; към подобряване на образователната среда в училище чрез изграждане на извънкласни форми, в които заедно работят ученици от различни етнически групи и изграждат умения за толерантно поведение, а учениците, за които българският език не е майчин подобряват степента на владеене на български език; към провеждане на допълнителни занимания със застрашени от отпадане ученици от етническите малцинства. В училищата, включени в проекта, ще бъдат разкрити 16 извънкласни форми, в които заедно ще работят 175 ученици от различни етнически групи. Ще бъдат проведени 8 лагера с учебно – образователна цел и 2 екскурзии с учебна цел за ученици от различни етноси през двете години на изпълнение на проекта. Ключови резултати от изпълнението на проекта са 267 ученици от етнически малцинства (включително роми), участващи в мерки за образователна интеграция и 228 ученици от етническите малцинства (включително роми) интегрирани в образователната система.  Очаквани резултати:
Образование - Обхващане и задържане на деца и ученици в образователната система, осигуряване на качествено образование
в образователна среда;
Здравеопазването - Осигуряване на равенство в достъпа до здравни услуги на лицата в неравностойно положение, принадлежащи към етнически малцинства; Повишаване на здравните знания и осигуряване на достъп до здравна информация.
Заетост: Подобряване на достъпа на ромите до пазара на труда и повишаване на дела на заетите сред тях.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Активиране на икономически неактивни лица и мотивиране за активно поведение на пазара на труда: Целта на дейността е активиране и включване на пазара на труда на уязвими групи на територията на община Каспичан, вкл. неактивни и обезкуражени лица и младежи до 29 г., които не работят, не учат и не са регистрирани в ДБТ, и на безработни лица, посредством индивидуално и групово прилагане на инструменти и услуги за привличането и мотивирането им да се регистрират в ДБТ и насърчаване на включването им в обучение и в заетост. Неактивните лица са потенциал за увеличаване на предлагането на труд.Основните причини за неактивност са липсата на работни места, подходящи за образователното и квалификационното равнище на обезкуражените лица, липсата на квалификация, умения или трудов опит и др. Активното поведение на пазара на труда на тези хора зависи от комплекс от фактори - икономическа ситуация, предлагане на труд, адекватна политика за активиране. Значимият резерв от неактивни, вкл. обезкуражени лица, е сред основните предизвикателства на пазара на труда. В отговор на това предизвикателство, в ОБЩИНСКИ ПЛАН ЗА ИНТЕГРИРАНЕ НА РОМИТЕ по заетостта се предвижда прилагане на активни и превантивни мерки за интегриране на неактивните и продължително безработните лица. Дейността е насочена към уязвими групи, които са с ниско образование и без квалификация, не са активни на пазара на труда, защото са с ниска или без пригодност за заетост и считат, че не могат да се реализират на пазара на труда. В общината има общо 925 роми, част от които не са заети и не участват в никакви форми на обучение или образование. Факторите за това са обективни и се предопределят от състоянието на пазара на труда (безработица, заетост, доходи, условия на труд) и субективни – пасивност и слаба мотивация за учене и работа. Не на последно място, част от хората са с ниска степен на образование и/или професионална квалификация, са напуснали преждевременно образователната система и шансовете им за реализация без посредничество и подкрепа за повишаване пригодността им за заетост са минимални. В допълнение, лицата не са информирани за възможностите, които предоставят институциите, а им липсва и мотивация за учене или работа. Спецификите на посочената група , както и факта, че много често институциите не разполагат с информация за тях, за да ги подпомогнат, налага прилагането на нов подход за тяхното идентифициране, достигане до тях и активирането им за заетост и/или обучение. Осигуряването на достъпни, качествени и ефективни посреднически услуги е ключова предпоставка за активиране на лицата от групите в неравностойно положение на пазара на труда. Настоящата дейносто сигурява възможност за осигуряване на услуги, съобразени с индивидуалните потребности на лицата и допринасящи за повишаване на мотивацията им за активно поведение на пазара на труда. Целта на дейността е активиране и включване на пазара на труда на неактивни, които не работят, не учат и не са регистрирани в ДБТ, и на безработни лица, посредством индивидуално и групово прилагане на инструменти и услуги за привличането и мотивирането им да се регистрират в ДБТ и насърчаване на включването им в обучение и в заетост. През последните години в общината нараства групата от лица, които не са заети и не участват в никакви форми на обучение или образование. Факторите за това са обективни и се предопределят от състоянието на пазара на труда (безработица, заетост, доходи, условия на труд) и субективни – пасивност и слаба мотивация за учене и работа. С цел разрешаване на описаните проблеми е планирана настоящата дейност, която ще бъде координирана от общината и партньора – работодател. Дейността ще спомогне за осигуряване на възможността на лицата от целевата група за обучение, както професионални, така и на обучение на работното място, за да ограничи, макар и в малка степен негативите, които това носи. За постигане на целите на дейността се планира извършването на няколко взаимносвързани подддейности, които да гарантират постигнане на резултати, свързни с решаване на изложените проблеми пред целевата група. 14 525.60 14 517.52
Подобряване на достъпа до заетост и осигуряване на работни места: Ромите са в неизгодно положение на пазара на труда в резултат на настъпилите структурни промени в Република България. Така променената макроикономическа ситуация в страната доведе до изключването им от пазара на труда и до постоянно възпроизвеждане на много високи нива на безработица в общността им, както и на заетост в по-нископлатени дейности. Те са по-неконкурентни от останалите, когато сравняваме квалификацията и образованието им, социалния имидж за трудовия им статус, социалния им капитал. Големи са социалните неравенства и в групата на икономически неактивните. Една от най-уязвимите групи на пазара на труда е тази на безработните роми. Трудовата им интеграция е свързана с решаването на проблема с високия процент на дълготрайно безработните сред тях. В община Каспичан, така както и в цялата страна, основните причини, обуславящи високото ниво на безработица сред ромите са ниското ниво на образование или липсата на такова; недостатъчната мотивация и несериозното им отношение към законово регламентираните им задължения като регистрирани в Дирекция „Бюро по труда“, липсата на умения за търсене и кандидатстване за работа; липсата на квалификация, на предприемачески умения и финансов ресурс за стартиране на собствен бизнес; демотивация за работа поради продължителна безработица; регистрация в ДБТ с цел получаване на социални помощи. Целта на настоящата дейност е подобряване на достъпа на представителите на уязвимите групи до пазара на труда и повишаване на дела на заетите сред тях. Основната цел на дейността ще бъде постигната чрез изпълнението на няколко подетапа на дейността. Подетапите на дейността ще бъдат свързани със следните механизими: 1. Осигуряване на достъп на ромите до пазара на труда чрез квалификация и преквалификация на безработни роми, както и на заети роми в съответствие с професии, търсени на пазара на труда. 2. Стажуване и чиракуване - Ще бъдат включени 5 лица на длъжност "Озеленител" в стажуване и чиракуване за период от 6 месеца. В резултат от стажуването ще бъдат създадени условия за заетост във фирма работодател за лица от ромски произход, вкл. чрез прилагане на механизмите за корпоративна социална отговорност, субсидирана заетост. За да упражняват труд чрез чиракуване за лицата на длъжност Озеленител следва да бъде ангажиран наставник /спациалист в съответната област/ който да провежда и отговаря за обучението на 5-те лица. 3. Конкретни механизми за осигуряване на устойчива заетост на роми в активна трудова възраст заедно с представители на работодателите, синдикатите, общините и организациите на ромската общност. 4. Насърчаване на социалния и гражданския диалог в подкрепа на трудовата реализация на ромите. Мерките за постигане на целите са заложени в Плана за действие на общината. Дейността ще бъде изпълнена на няколко етапа. Първият етап на дейността включва назначаване на трудови медиатори, които да работят с лицата от целевата група. Втори етап на дейността е включването на 5 лица в стажуване и чиракуване и наставник който да провежда и отговаря за обучението им. Трети етап от дейността е осигуряване на заетост и създаване на 14 качествени и устойчиви работни места в назначени към Общинска администрация. Реализирането на този подетап гарантира заетост и професионална реализацията на 14 безработни лица и неактивни за 12 месеца. В рамките на тази дейност ще се сключат трудови договори с селектираните лица. В рамките на дейността ще се прилага методът на учене чрез опит – важен метод по проекта, който ще бъде използван при изпълнение на дейността по осигуряване на заетост. Целта на този метод е да се постигне продължаващо обучение на работното място. 132 106.78 129 305.50
Насочване към мерки за превенция на ранното отпадане от училище и Насочване към мерки за интеграция в образователната система на деца и младежи; : Дейността е част от Направление Подобряване на достъпа до образование и ще бъде извършена на два етапа: Първи етап - Разработването и прилагането на цялостни, широкообхватни и ефективни политики за намаляване на уязвимостта на рисковите групи е свързано с проучване, анализиране и систематизиране на специфичните причини за преждевременното напускане на училище и набелязване на необходимите мерки за задържане в училище. Заедно с това е необходимо осигуряването на единна и надеждна база данни и осъществяването на политики на всички нива за специфичните предизвикателства на различните равнища – областно, общинско и училищно и за гарантиране на индивидуалния подход към всеки отделен случай на преждевременно напускане на училище. Тъй като причините за преждевременното напускане на учениците от образователната система са комплексни, положителната промяна на състоянието на тези явления изисква: – прилагането на комплексни мерки; – добра координация между всички участници в дейността. От изключителна важност е повишаването на информираността и чувствителността на родителите към задължителния характер на образованието. Чрез тази дейност ще осигурим безплатно специализирано консултиране от назначен социален медиатор към семействата на деца заплашени от ранно детско отпадане. С цел по-ефективно планиране и реализиране на дейностите за превенция на риска от отпадане на децата от образователната система, ще бъде проведена детайлна и актуална за момента експертна оценка на този риск. Тази оценка ще бъде извършена чрез проучване в общността на децата, които не посещават градини и училища. До сега такова задълбочено анкетно проучване и индивидуална оценка на всички деца не са провеждани на територията на общината. Тя ще бъде ценен ориентир за прецизно адресиране на превантивните услуги, планирани в настоящото проектно предложение. Втори етап - Насочване към мерки за интеграция в образователната система на деца и младежи. На база извършената анкета и насочване към подходящи мерки за избягване на ранно отпадане от училище, ще се извърши и насочване към мерки за интеграция в образователната система на деца и младежи. Организиране на образователни кампании насочени както към семейства от целевата група, така и към останалата част от обществото на общината. Ще се изпълняват съвместно от общината, читалището чрез помощта на външна фирма, която ще подготви необходимите печатни материали, ще отговаря за информиране на обществеността и провеждането на самото събитие. Целта е семействата от маргинализираните групи и останалите членове на общността да имат възможност да общуват, да се запознаят, което да създаде и засили мотивацията и желанието за продължаващо образование в целевата ни група. На тези публични събития ще бъдат представени възможните мерки за интеграция, ще бъдат раздадени информационни материали и ще бъдат насочени представителите на целевата група към подходящите за тях последващи дейности. 19 522.70 19 574.23
Подобряване достъпа до и предоставяне на качествени социални и здравни услуги, в т.ч. интегрирани междусекторни услуги, съгласно специфичните потребности на целевата група и повишаване информираността относно социалните и здравните им права и насърчаване на семейното планиране; : Дейностите по него ще бъдат координирани от общината в партньорство с асоциираните партньори РЗИ и ДСП. В тях активно ще участва назначения социален медиатор. Ще бъдат предприети необходимите дейности за обхващане на целевата група в мрежата от социални и здравни услуги, които са налични и за останалите граждани на общината, но до този момент не са достигали до най-уязвимите и маргинализираните части на ромската общност. Долуописаните дейности ще бъдат изпълнени при спазване на принципите за устойчивост и дългосрочен ефект на постигнатите резултати; ефективност и ефикасност; солидарност и партньорство. Подобряването на здравния статус на уязвимите групи от населението поставя необходимостта от предприемането на дейности, с които да се осигурят адекватна здравна информация в достъпна форма и качествени здравни услуги. Това ще даде възможност те да бъдат мотивирани и активно да търсят контакт с личните лекари и другите медицински специалисти. Ключови елементи са осигуряването на равни възможности и достъп за представителите на уязвимите групи до информация,както и разширяването на обема, многообразието и целенасочеността на здравните услуги. Целта е разширяване на възможностите за подобряване качеството на живот на хората и семействата в риск от бедност и социално изключване. Дейността ще протече на следните етапи: Първи етап - Картографиране на нуждите от социални и здравни услуги. Чрез социална анкета, която ще обхване всички домакинства от целевата група, около 132 лица. Ще бъде реализирана от трудовия и социалния медиатори. Оценката на потребностите следва да включва и отношението на целевите групи и готовността им реално да се възползват от подкрепата, която ще им бъде предложена. Чрез картографиране на услугите ще се постигне по-добро планиране и управление, както и разкриване на конкретни услуги, основано на обективни показатели. Втори етап - Предоставяне на здравни беседи, индивидуални консултации и социално-здравна медиация на представителите на целевите групи - Индивидуални консултации с представителите на целевата група по здравни проблеми и насочващи съвети и ще бъдат провеждани и на място при представителите на целевата група от социалния медиатор. Те ще включват теми пряко засягащи проблемите на потребителите; техните нужди, техните права и задължения. Трети етап - Чрез провеждане на системни дискусии и кампании в общността. В тях ще участват заинтересованите институции и медиаторите. Дискусиите и кампаниите ще са под формата на Форуми, където медиаторите ще запознават представителите на целевата група със социалните, трудовите, образователните и здравните права и ще ги информират с цел повишаване на здравната и социалната култура, образователните нагласи и нагласите към пазара на труда. След приключване на форумите медиаторите ще изведат най-полезната част от информацията и ще подготвят за издаване на наръчник съдържащ най-важното касаещо правата на целевата група. Чрез създаване на форуми водени от медиаторите, на разбраем "език" ще им бъдат представени начините и пътищата за търсене на социални, здравни и образователни права. Това е начин в неформална обстановка да се създаде желание и да се очертае пътя, по който всеки представител на целевата група може и трябва да се възползва от правата си. Чрез повишаване на здравната и социалната култура, образователните нагласи и нагласите към пазара на труда на представителите на целевата група ще постигнем по-силен ефект на желание за интеграция. Предприетите по тази дейност мерки са сведени до ниво ползвател като се предвижда работа с един ползвател в няколко направления едновременно, което е видимо от последователността на заложените в проекта дейности. 8 620.00 6 300.00
Пилотно въвеждане и демонстриране на мерки на местно ниво за подобряване достъпа до здравеопазване за уязвимите общности : Организиране на безплатни прегледи и изследвания за здравнонеосигурени представители на целевата група с цел превенция на заболявания и с цел информиране на най-уязвими общности за нуждата от здравна профилактика; консултиране по въпроси, свъразни с репродуктивно здраве и контрацепция; провеждане на прегледи на пациенти със социално значими заболявания от съответните медицински специалисти; извършване на профилактични прегледи на деца. Медицински прегледи на деца и здравнонеосигурени лица - Медицински прегледи на деца и здравно неосигурени лица - Мамография - Преглед при специалист - Цитонамазка - Ехография на коремни органи - PSA Туморен маркер на простата - Кръвна захар - Холестерол - Триглицериди - HDL - РУЕ - ПКК Дентални прегледи на деца и здравнонеосигурени лица - 20 лв. на преглед. Предвидените здравни дейности подкрепят и допълват Здравната стратегия на област Шумен за 2016-2020, основаваща се на Националната здравна стратегия и плана за действие към нея, като надгражда заложените там мерки за подобряване здравето на гражданите, тъй като дава възможност на хората, които не са здравно осигурени и които нямат изградена здравна култура, да имат достъп до минимум необходимата профилактика. Относно дейностите, гарантирани от НЗОК и други институции – те покриват прегледи само на здравно осигурени лица, а нашите дейностите дават възможност на лица без здравно осигуряване и без здравна култура да бъдат информирани за важността на здравната профилактика и да им бъдат направени основни изследвания /по-голямата част от тях не се покриват от НЗОК/. Предвидените прегледи не са от задължителните прегледи, извършвани от личния лекар. Планираните прегледи са за здравнонеосигурени лица, които нямат здравна култура и навици. 19 800.00 0.00
Активизиране и организиране на местната ромска общност в община Каспичан : Макар, че на пръв поглед изглежда, че в Община Каспичан има етнически мир, когато хората от малцинствата разкажат лични истории се оказва, че все още съществуват проблеми, които възпрепятстват социалното включване, както и овластяването на ромите. Не е тайна, че държавните мерки за справяне с проблемите са неадекватни. Появяват се проблеми, като например патриархални практики като ранните или уговорените бракове, недопускането на жени до работа извън общността, неравноправно положение на ромските жени, не-ангажирането на ромските лидери, пасивност на младежи и родители и др. На територията на Община Каспичан няма функциониращ Център за развитие на общността, нито местни клубове, които биха могли да разрешат чрез дейността си множество съществуващи проблеми, или да предотвратят появяването им изобщо. Партньорът Център Амалипе има натрупан много богат опит в създаването и развитието на Център за развитие на общността в 12 общини, който ще пренесе и в Каспичан. Дейността ще бъде реализирана в тясна връзка с дейност „Работа в общността с родителите от етническите малцинства в община Каспичан”от ОПНОИР компонента, като ще се следва общ подход – развитие на местната общност и овластяване, като двете дейности са насочени към различни целеви групи:„Работа с родителите” таргетира ромскте родители, а настоящата дейност – към цялата етнически смесена местна общност. Разбира се, тези целеви групи частично се препокриват, като взаимно усилват въздействието си, без да има съвпадение на дейностите За изпълнението на дейността на общинско ниво, ЦМЕДТ „Амалипе“ предвижда да бъдат частично ангажирани тримата образователни медиатори от ромски произход, които са наети по ОПНОИР компонента. Те ще бъдат от местните общности, като ще се съобразим с груповото многообразие на ромите в общината. Планират се дейности за запазване и популяризиране на културата и идентичността на ромите: напр. организиране на публични чествания и обявяване на конкурси за деца и възрастни на основните календарни празници, като Василица, Едерлез - Гергьовден, Великден, Рамазан Байрам, Курбан Байрам; организиране на публични събития по повод Международния ден на ромите Осми април, дни на Холокоста и др. Провеждане на кампании в общността за повишаване на здравната култура, образователните нагласи, познанията за основните права и задължения и др.: ще бъдат осъществени от ЦРО и доброволците на Младежкия клуб, Женския клуб и Лидерската група. По време на празниците на гр. Каспичан ще се активизират всички групи за участие в празненствата, като по този начин ще повишат чувството им за принадлежност, а от там и загриженост и любов към родния край. Медиаторите и доброволците на ЦРО - Каспичан ще организират индивидуални разговори и семейно-групови конференции за подкрепа на конкретни жертви. Общ разход за дейността - 5020 лева, вкл следните разходи: Разходи за отпечатване на материали за промяна на нагласите - флайери-3000 бр. х 0.50=1500 лв. Разходи за отпечатване на материали за промяна на нагласите - тениски -300 бр.х8.40= 2520 лв. Разходи за отпечатване на плакати-500 бр.х2.00=1000 лв 5 020.00 2 520.00
Инициативи за преодоляване на негативните стереотипи спрямо ромите: Въпреки толерантната среда и липсата на етнически конфликти в общината , все още съществуват проблеми, които възпрепятстват широката обществена подкрепа за изпълнение на политиките за интеграция, например анти-ромски стереотипи и предразсъдъци, непознаване на спецификата на работа в ромска общност от страна на хора от мнозинството, заемащи експертни позиции. За това допринася и непознаването на ромската култура от страна на мнозинството, както и от самите роми За изпълнението на настоящия проект, както и на посочените текстове от Общинския план за интеграция на ромите на Община Каспичан е необходимо формирането на подкрепяща обществена среда, което е целта на настоящата дейност. Тя ще бъде координирана от ЦМЕДТ ”Амалипе”, като ще участват и останалите партньори. Дейността ще бъде реализирана в тясна връзка с дейност „Мотивацонни кампании с родители от мнозинството и местна общественост за подкрепа на образованието в етнически смесена среда” от ОПНОИР компонента: ще се следва общ подход и допълващи се цели, като двете дейности са насочени към различни целеви групи, които частично се припокриват. 14 643.20 1 125.50
Овластяване на местната общност за участие на местната общност в планиране, управление, наблюдение и оценка на инициативите за интеграция: Активното участие на местната общност – както ромите, така и мнозинството – е ключово за ефективността на изпълнението на проекта и на Общинския план за интеграция на ромите. За целта ще бъде активизиран ЦРО и ще бъде формирана Местна мрежа за интеграция на ромите (ММИР), която ще изпълнява ролята на Обществен съвет на проекта. За участие в ММИР ще бъдат поканени: - ромските активисти и неформални лидери от населените места, в които се реализира проекта: вкл. представители на женските, младежките и лидерските групи към Центъра за развитие на общността; - представители на Обществените съвети към всяко училище и детска градина от населените места, в които се реализира проекта – формирани съгл. Закона за предучилищното и училищното образование; - популярни учители, директори на училища, читалищни работници, лекари, журналисти и общественици с ангажимент към интеграцията на ромите; - представители на вероизповеданията от населените места, в които се реализира проекта: православни свещеници, мюсюлмански ходжи, протестантски пастори. - местни кметове на кметства и общински съветници. Дейността на ММИР ще бъде обслужвана технически от водещия бенефициент – общината. В бюджета на проекта ще бъдат заделени разходи за обезпечаване на заседанията на ММИР: отпечатване на материали, транспорт за заседанията и др. Участието в ММИР ще бъде на обществени начала и няма да се заплаща. 3 406.60 924.76

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.