Спомагателни дейности във връзка с подготовка на проекта: Дейност 1 включва спомагателни дейности единствено за подготовка на проектното предложение.
Дейността включва извършване на експертни анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение, вкл.:
- Планиране на дейностите, необходими за разработване на План за действие за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) в България, въз основа на сравнителен анализ на резултатите от картирането и докладването за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca), извършено съответно през 2013 г. и през 2019 г., по чл. 17 от Директива 92/43/ЕИО на Съвета от 21 май 1992 година за опазване на естествените местообитания и на дивата флора и фауна (Директива за хабитатите). След одобряване от Европейската комисия на данните от последното докладване, всички нови и/ или променени параметри (в случай че възникнат такива) ще бъдат отразени в хода на изпълнение на проекта. Това ще се извърши от избраните изпълнители за разработване на проекта на Задание/ проекта на План, в зависимост от датата на одобряване на доклада от ЕК;
- Подбор и описание на най-подходящите методи за теренни проучвания на видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca);
- Анализ на обема и сезонния характер на работата на терен и определяне числеността на екипа за теренна работа, както и графика за изпълнение на проекта.
В Дейност 1 не са включени спомагателни дейности за изпълнение на проекта. Документацията за възлагане и провеждане на поръчка по реда на Постановление № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обн. ДВ. бр.52 от 08.07.2016 г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.68 от 22.08.2017 г. (ПМС 160/ 2016 г.), ще се разработи в рамките на дейността по организация и управление. Това е приложимо, когато разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ. |
5 000.00
|
5 000.00
|
Подготовка на Задание за разработване на План за действие за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca): В рамките на Дейност 2 ще бъде разработен проект на задание за разработване на План за действие за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) в България, съгласно изискванията на Наредба 5/ 2003 г. Заданието ще бъде изготвено, така че да гарантира, че планът за действие ще включва най-малко следното:
1. Описание на биологичните особености и екологични изисквания на двата вида;
2. Оценка на разпространението и състоянието на популациите на двата вида, както и на условията в техните природни местообитания;
3. Данни за заплахите и лимитиращите фактори;
4. Възстановителни, поддържащи и други природозащитни мерки за двата вида, включително мерки за опазване извън естествената им среда, ако се налагат такива;
5. Мерки за ограничаване на разпространението или отстраняване на неместен вид в случаите по чл. 2, ал. 1, т. 3 от Наредба 5/ 2003 г.;
6. Възстановителни или поддържащи мерки за местообитанията на двата вида - предмет на плана;
7. Мерки за възстановяване на природните местообитания след ограничаване разпространението или отстраняването на неместен вид, в случаите по чл. 2, ал. 1, т. 3 от Наредба 5/ 2003 г.;
8. Мерки за наблюдение и контрол върху изпълнението и ефекта от осъществените дейности;
9. Бюджет и график за реализиране на дейностите.
В заданието ще бъдат определени още:
- Необходимостта от теренни и други изследвания и проучвания и техния обхват;
- Изисквания, свързани с възстановителни, поддържащи и други природозащитни мерки за двата вида и техните местообитанията;
- Изисквания за приоритетни области, в които да се планират конкретни дейности;
- Изисквания, свързани с илюстрациите и приложенията към плана - графики, формати на таблици, картен материал и др.
Ще се определят задължителни източници, които следва да се анализират при разработване на проекта на План за действие, вкл.:
- Данните от двете докладвания на България по чл. 17 от Директивата за хабитатите;
- Данни от проведени теренни проучвания от Изпълнителната агенция по околна среда;
- Научни публикации за вида;
- Данни от бенефициенти по проекти, включващи дейности за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) (при наличие на такива);
- Анализ на налични документи на национално ниво и ниво ЕС, вкл. Национална приротетна рамка за действие за НАТУРА 2000.
- Други приложими документи. |
25 020.00
|
25 000.00
|
Подготвителни дейности за работа на терен за проучване на видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) : В рамките на Дейност 3 ще се анализират източниците, определени в Заданието, вкл.:
- Данните от двете докладвания на България по чл. 17 от Директивата за хабитатите;
- Данни от проведени теренни проучвания от Изпълнителната агенция по околна среда;
- Научни публикации за вида;
- Данни от бенефициенти по проекти, включващи дейности за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) (при наличие на такива);
- Анализ на налични документи на национално ниво и ниво ЕС, вкл. Национална приротетна рамка за действие за НАТУРА 2000.
- Други приложими документи, определени в Заданието.
В рамките на Дейност 3 ще бъдат избрани 10 места, където да бъдат извършени теренни проучвания (във или извън Натура зони, в зависимост от резултатите от анализа по Дейност 2) и ще бъде осигурено необходимото оборудване и консумативи, които включват най-малко: прожектор, тип челник с комбинирана халогенна и диодна крушки, палатка, GPS-приемник, дигитална камера, шублер, електронен кантар, преносим компютър.
Всеки полеви експерт ще бъде запознат с рисковете на работа и ще е преминал инструктаж за работа и обучение, ще познава добре проучваните обекти и ще е детайлно запознат с разписаните методи за работа на терен, ще притежава умения за работа с GPS и ще може коректно да снема точки и тракове и отразява установените видове в полевите формуляри, ще борави надлежно с предоставената му екипировка.
Ще бъде сформиран екипът за работа на терен. Екипът за картиране на Testudo hermanni и Testudo graeca ще се състои от най-малко 2 експерти, като ще се обхванат всички определени места. Общите изисквания към членовете на екипа са:
1. Да имат университетско образование в съответната област или еквивалентна и/или специфичен опит в съответната група видове;
2. Да имат опит в провеждане на теренна работа, свързана със съответната група видове;
3. Компютърна грамотност и умения за работа с GPS.
За целта на теренните проучвания ще се подготвят:
1. Определител на видовете, където обекта да е представен и сравнен с близки таксони.
2. Описания на местообитанията.
3. Колекция от препарати за практическа работа с определителя.
4. Цифрови карти за представяне на разпространението на вида (с помощта на ГИС-експерт).
5. Полеви формуляр за попълване на данни. |
0.00
|
59 880.00
|
Теренни проучвания на видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) в България: Шипобедрената костенурка (Testudo graeca) е един от четирите европейски представителя на семейството на Сухоземните костенурки (Testudinidae). Шипобедрената костенурка достига до 7 кг. тегло (най-голямата регистрирана шипобедрена костенурка е уловена в България). Шипобедрената костенурка е активна през деня, храни се главно с трева и паднали горски плодове, рядко с безгръбначни, снася на 2 – 3 пъти по 2 – 8 бели почти сферични яйца, които заравя в почвата на сухи и топли места. Малките се излюпват след 70 – 100 дни. Продължителността на живота достига 110 – 120 години, макар това да е рядкост. Шипобедрената костенурка е защитен вид от Приложение II на Бернската конвенция и от Приложения II и III на Закона за биологичното разнообразие. Основните причини за застрашеността на шипобедрената костенурка са интензивното земеделие, намаляването на горите и улавянето ѝ от хората. У нас видът се среща от морското равнище до около 1300 m н.в. (в Югозападна България) (Бешков 1961), като не е известен на северозапад от линията Никопол – Главаци (Врачанско) – гара Земен, въпреки, че намирането му на запад от тази линия не е напълно изключена (фигури 9.1 и 9.2). Също така, отсъства и на много места в най-равните части на Тракийската низина и на Северна България, където е унищожена вследствие на модерното земеделие и цялостната промяна на ландшафта. Предпочита нископланински и хълмисти райони, обрасли с храстова и тревиста растителност. Видът е пряко свързан и с разредени дъбови гори. Среща се от морското равнище до около 1300 м надм. в. (в Югозападна България). Местообитанията му включват пясъчни дюни и брегове (обрасли с храсти или редки дъбови гори покрай бреговете на Черно море), Западно евразийски листопадни храсталаци (гъсталаци) на келяв габър, драка, люляк и др. - на много места в ниските и хълмисти части на страната; ттвърдолистни храсталаци (Термо-медитерански храстови формации (предимно в Източните Родопи, Сакар, Дервентските възвишения, Санданско-Петричката котловина), гъсталаци на Phyllirea, източна гарига на Cistus incanus; гръко-Балкански псевдoмаквиси); тревисти и степни съобщества на сухи варовити терени - на много места в ниските и хълмисти части на страната; сухотревни съобщества на силикатни терени - на много места в ниските и хълмисти части на страната; термофилни и субмедитерански дъбови гори (космат дъб, цер, благун) - на много места в ниските и хълмисти части на страната; смесени термофилни гори (келяв габър, мъждрян, липа, клен и др.) - на много места в ниските и хълмисти части на страната.
Шипоопашатата костенурка (Testudo hermanni) достига до 3 – 4 кг. тегло (източният подвид е по-едър) и 28 cm дължина. Много подобна на сродната ѝ Шипобедрена костенурка. Основната разлика между двата вида костенурки се състои във формата и разположението на роговите щитчета на гърба. Шипобедрената костенурка предпочита тревисти терени, за разлика от шипоопашатата костенурка, която е типична за редките гори. Тя е разпространена в цялата страна в областите с надморска височина до 1400 m, с изключение на Добруджа, планинските местности в Западна България и равнинните райони с интензивно земеделие. Шипоопашатата костенурка е активна през деня. Храни се главно с трева и паднали горски плодове, рядко с безгръбначни. Зимува в дупки с дълбочина до 90 cm, които изкопава в сухи склонове с рохкава почва. Шипоопашатата костенурка снася на 2 – 3 пъти по 2 – 5 бели издължени яйца, които заравя в почвата на сухи и топли места. Малките се излюпват след 100 – 120 дни. Шипоопашатата костенурка също е защитена е от Приложение II на Бернската конвенция и от Приложения II и III на Закона за биологичното разнообразие. Основните причини за застрашеността на шипоопашатата костенурка както и местообитанията им са идентични.
/Продължава в поле "Начин на изпълнение" по-долу/ |
120 000.00
|
59 880.00
|
Подготовка на проект на План за действие за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) в България: Подготовката на проект на Плана за действие за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) в България, ще започне с анализ на набраните данни от теренните проучвания по Дейност 4 от проекта (вкл. по отношение на общи местообитания, потенциални местообитания, модели на хранителен потенциал в местообитанията, биокоридори, бариери за миграция и разселване и места с влошено качество на местообитанията). Данните ще бъдат анализирани от експерт/и с подходящо образование и опит.
Анализът ще бъде извършен, чрез използване на следните методи:
- Методът на синтеза (произлиза от гръцкото "σύνθεσις" със значение "съединяване, свързване") е процес или метод на обединяване на два или повече отделни елемента или съставни части в едно цяло или в една съвкупност. За видовете са налични данни и информация от различни източници, респективно в различен формат. За да бъде лесно тяхното преглеждане и анализиране е необходимо те да бъдат добре систематизирани в единна база за целите на следващите дейности, чрез метода на синтеза. Използването на метода ще осигури ясна и подредена рамка в която да се изпълняват дейностите.
- Кабинетно проучване (desk research): Кабинетното проучване представлява набиране на налични към момента на проучването данни и информация. В конкретния случай данните и информацията ще бъдат набрани от публични интернет сайтове – на Европейската агенция по околна среда, на Министерство на околната среда и водите, на информационната система за защитените зони от мрежата Натура 2000, на бенефициенти по проекти, включващи дейности за вида (при наличие на такива) и др. Кабинетното проучване е доказал се в практиката най-ефикасен метод , при необходимост от набиране и обработка на голям обем съществуващи данни и информация. През последните години се наблюдава интензивно развитие на интернет технологиите и прилагането на принципите за публичност на информацията в областта на околната среда. В този смисъл методът позволява сравнително бързо и лесно да се достигне до необходимата информация.
- Интерпретативен качествен анализ: В основата на този метод стои механизмът за вникване в съдържанието и смисъла на текста. Методът се основава на възприятия, разбирания, осмисляния и интерпретация на съдържанието на документите, в съответствие с целите на изследването. В този смисъл анализа се опира на професионализма и експертизата на екипа на изпълнителя.
- Експертна оценка е метод който в различна форма и по различен начин присъства в много изследвания. Експертите извършват оценката на база на своите знания, интуиция, логическо мислене.
Разработването на плана ще се извърши при стриктно спазване на Наредба 5/ 2003 г. и на одобреното Задание. Отделните раздели на документа ще включват най-малко описание на биологичните особености и екологични изисквания на вида; оценка на разпространението и състоянието на популациите на вида, както и на условията в неговите природни местообитания; данни за заплахите и лимитиращите фактори; възстановителни, поддържащи и други природозащитни мерки за вида, включително мерки за опазване извън естествената му среда, ако се налагат такива; мерки за ограничаване на разпространението или отстраняване на неместен вид в случай на доказана необходимост; възстановителни или поддържащи мерки за местообитанията на вида; мерки за възстановяване на природните местообитания след ограничаване разпространението или отстраняването на неместен вид, ако са необходими такива; мерки за наблюдение и контрол върху изпълнението и ефекта от осъществените дейности; бюджет и график за реализиране на дейностите. Всички раздели ще бъдат разработени в съответствие с набраните данни и информация, извършените анализи и резултатите от тях. |
113 137.89
|
56 280.00
|
Дейности, необходими във връзка със съгласуване на проекта и одобряване на План за действие за видовете Шипоопашата костенурка (Testudo hermanni) и Шипобедрена костенурка (Testudo graeca) в България.: В рамките на дейност 6 подготвеният проект на план за действие ще бъде подложен на процедура по чл. 2, ал. 2 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. В тази връзка се предвижда да бъде внесено в МОСВ уведомление по чл. 10, ал. 1 от същата наредба. Графикът за изпълнение на дейността е планиран така, че преценката да е налична при внасянето на плана за действие за разглеждане от Националния съвет по биологично разнообразие.
За да се гарантира възможно най-високо качество на подготвения документ, същият ще бъде подложен на обществено обсъждане, въпреки че Наредба 5/ 2003 г. не въвежда категорично подобно изискване.
Бенефициентът ще обяви чрез средствата за масово осведомяване най-малко 20 дни предварително датата, часа, мястото и предмета на общественото обсъждане, както и мястото, където проектът е на разположение на заинтересуваните; Писмено ще бъдат уведомени, заинтересуваните централни ведомства, научни и академични институти за обстоятелствата по в същия срок; По време на представянето на проектът на план ще воден протокол за изразените становища, бележки и препоръки; Целесъобразните бележки и препоръки ще бъдат отразени в документа; Ще се изготви мотивирана справка за неотразените бележки и препоръки. Протоколът от общественото обсъждане и справката за неотразените бележки и препоръки ще бъдат приложени към проекта на план.
Проектът на плана за действие ще бъде внесен (в два екземпляра) в Министерството на околната среда и водите за съгласуване. В случай че проектът на план бъде върнат, бенефициентът ще отстрани констатираните пропуски. При насрочване на дата за разглеждане на проекта на план на Национален съвет по биологичното разнообразие (НСБР) ще бъде осигурено присъствие на представител на бенефициента, който ще представи проекта на план и ще вземе отношение в случай на необходимост по време на обсъжданията. В случай че съветът върне проекта на план за действие с конкретни указания, същият ще бъде преработен от екипа на бенефициента. |
0.00
|
56 280.00
|
Организация и управление на проекта: Организацията и управлението на проекта ще се осъществят чрез създаване на екип за управление на проекта. Екипът за управление ще се състои от следните лица, с които са сключени договори съгласно Кодекса на труда: Ръководител на проекта и Експерт мониторинг (т.е. вътрешни експерти).
Ще се покрият основните функции, свързани с организация и управление на проекта: подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. В рамките на дейността ще се изготвят Техническите спецификации и изисквания към изпълнители, както и цялата документация за обявяване на поръчки/ възлагане по реда на ПМС 160/ 2016 г.
Разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта ще се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи), дейностите за подготовка на документация за възлагане и провеждане на обществени поръчки се включват в Дейност 7 „Организация и управление на проекта“.
Дейността ще обхваща всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. |
35 000.00
|
34 231.96
|
Информация и комуникация по проекта: Ще се покрият всички задължителни изисквания във връзка с изпълнение на мерки за информация и комуникация по проекта. Дейностите по информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията по Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия
(http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf), вкл.:
- При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, общото лого за програмен период 2014-2020 г.;
- По време на осъществяването на проекта обществеността ще бъде информирана за получената от фондовете подкрепа, чрез: включване на уеб-сайта на кратко описание на проекта, вкл. цели, резултати, финансова подкрепа от ЕС; поставяне на входа на сградата на бенефициента на плакат с информация за проекта;
- Участниците в проекта ще бъдат информирани за финансирането от ЕС;
- Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че ОПОС се осъществява с помощта на ЕФРР и КФ;
Всички описани по-горе дейности ще отговарят на всички технически правила и изисквания.
Дейностите по организация и управление и информация и комуникация са остойностени и разходите съобразяват указанията и изискванията на Раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. |
1 842.11
|
1 801.68
|