Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 64 523 дървета
English

Програма: Региони в растеж

Район за планиране: Столична

Описание

Проекта предвижда, чрез законодателна реформа, децентрализация и изпълнение на програми да се увеличат ефективността, ефикасността и целесъобразността на действията на Министерство на културата, вземащи предвид настоящите предизвикателства, потребности и очаквания в сектора на културните и творческите индустрии (КТИ). Мисията на проекта е да изгради не само мерки за възстановяване на сектора, но има амбицията да съдейства за стратегическо бъдещо развитие на КТИ. Проектът е сключено оперативно споразумение за дейност 1 по проектен фиш (номер 42) на инвестиция C11.I6.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
1.1. Законодателна промяна в правната рамка на НФК: С оглед реформиране на публичните инвестиции за държавните политики за КТИ е необходимо да се извърши законодателна промяна в правната рамка, уреждаща дейността на НФК. След направени консултации, съгласно действащото законодателство, дейността визира промяна в ЗЗРК, с цел НФК да придобие статут на делегиран бюджет. Подобен бюджет прилагат голяма част от второстепенните разпоредители с бюджет към Министерство на културата. Този механизъм доказа на практика своята ефективност при всички културни институти в системата на Министерството. Те стабилизираха своята дейност, получиха мотивация и финансови възможности да развиват капацитета на своите служители, разшириха дейността си, за която държавата им е вменила отговорност. Реформата стартира с изработването от екип юристи и финансисти на Анализ и оценка на въздействието на действащото законодателство за НФК и сродното европейско законодателство. Освен ЗЗРК, с който е създаден НФК, ще бъдат разгледани относими за Фонда текстове в Закона за авторското право и сродните му права, Закона за данъците върху доходите на физическите лица, Закона за културното наследство, Закона за народните читалища, Закона за творческите фондове, Закона за хазарта, Закона за администрацията и др., както и в различни подзаконови актове. Екипът от юристи и финансисти ще работи по законодателните промени съвместно с работна група, съгласно чл. 45 (4) от Закона за администрацията. Последващите етапи от процедурата за промяна на ЗЗРК в частта за НФК са след разглеждане и получаване на одобрение от Министерски съвет на Анализа и Оценката, се изработва законопроект, който се внася за одобрение от Министерски съвет. Финалният етап е внасяне на законопроекта за промяна на ЗЗРК от Министерски съвет в Народното събрание и след неговото одобрение да бъде публикуван в Държавен вестник. 54 000.00 46 850.00
1.4.1 Администрация и цифровизация на процесите в НФК - разходи за експерти и услуги: Дейността предвижда увеличаване на персонала, което вече е стартирало от март 2021 г., с оглед увеличените функции и отговорности на Фонда. Осъществяването на обучения за персонала, с оглед повишаване на квалификация и капацитета. Както и обособяването на изследователски отдел за културни анализи, който ще подпомага стратегическото развитие на Фонда, ще си сътрудничи тясно с академичната и научната общност, с оглед свързване на научните изследвания, културната индустрия, обществените политики със съответния бизнес сектор за взаимодействие. Ще бъде разработена и внедрена електронна система със софтуерно решение за НФК за улесняване на всички операции във вътрешните и външните административни процеси на Фонда. Първият компонент на системата ще съдейства на обявяването, кандидатстването и отчитането по програмите на НФК. Втори компонент от електронната система е разработването и функционирането на цифрова платформа за продуктите на сектора КТИ, финансирани по програмите на НФК. Платформата ще бъде достъпна на национално ниво, както ще е свързана с европейски платформи за КТИ. Третият компонент на електронната система включва свързването с електронна база данни (регистър), поддържана от Министерство на културата за идентифициране на сектора на самостоятелната заетост в културата като инструмент за статут на независими артисти. 1 068 168.00 9 855.00
1.4.2 Администрация и цифровизация на процесите в НФК - разходи за управление на проекта : Дейността предвижда увеличаване на персонала, което вече е стартирало от март 2021 г., с оглед увеличените функции и отговорности на Фонда. Осъществяването на обучения за персонала, с оглед повишаване на квалификация и капацитета. Както и обособяването на изследователски отдел за културни анализи, който ще подпомага стратегическото развитие на Фонда, ще си сътрудничи тясно с академичната и научната общност, с оглед свързване на научните изследвания, културната индустрия, обществените политики със съответния бизнес сектор за взаимодействие. Ще бъде разработена и внедрена електронна система със софтуерно решение за НФК за улесняване на всички операции във вътрешните и външните административни процеси на Фонда. Първият компонент на системата ще съдейства на обявяването, кандидатстването и отчитането по програмите на НФК. Втори компонент от електронната система е разработването и функционирането на цифрова платформа за продуктите на сектора КТИ, финансирани по програмите на НФК. Платформата ще бъде достъпна на национално ниво, както ще е свързана с европейски платформи за КТИ. Третият компонент на електронната система включва свързването с електронна база данни (регистър), поддържана от Министерство на културата за идентифициране на сектора на самостоятелната заетост в културата като инструмент за статут на независими артисти. 231 400.00 0.00
Дейност 1. Реформиране на публичните разходи за КТИ в НФК: Чрез възложените му със Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК) функции, НФК управлява проекти и програми с международно, национално и общинско значение. Фонда съдейства за провеждане на националната политика в областта на културата, за създаване, съхраняване и разпространение на произведения на изкуството и културата, както и за опазване и популяризиране на културно-историческото наследство, научноизследователска дейност в областта на културата, подпомага международната културна дейност; съдейства за усъвършенстване и развитие на структурата и качеството на образованието в областта на изкуството и културата. Дейността е насочена към превръщане на създадения през 2000 г. НКФ в структура, която подкрепя иновациите, растежа и международното сътрудничество на българските КТИ по прозрачен и финансово устойчив начин. Повишаване на предвидимостта и ефективността, съгласуваността и приобщаването при разработването на политики, чрез прозрачно планиране, консултации със заинтересованите страни, оценка, координация и мониторинг. Създаване на условия за атрактивно и динамично предоставяне на услуги от държавните служби за утрешния ден. Понастоящем Фондът се финансира основно с публични средства от бюджета на Министерство на културата, стартиралата през май 2020 г. процедура за промяна на ЗЗРК не е достатъчно задълбочена и ефективна, с оглед стратегически резултати, Фонда не разполага с достатъчно персонал, съществува затруднен анализ и пропуски в проследяване на резултатите от програмите за финансово подпомагане, няма обществено признание и доверие. През март 2021 г. е стартирана процедура за увеличаване на броя на служителите във Фонда, както и НФК да има собствена сграда. Реформата в НФК е неизбежна и това предопределя последващите етапи на дейността. 0.00 0.00
1.2. Изготвяне на институционалните актове на НФК: Съгласно промяната в ЗЗРК ще бъдат изработени актуален и ефикасен Устройствен правилник на НФК за административното управление, Правила за наблюдението и оценката на дейността на Фонда и други поднормативни правилници (Наредба №5 /27.06.2007г. и други, при необходимост. 0.00 0.00
1.3. Структура на управление и вземане на решения : Освен това планираната реформа ще въведе нови критерии и процедури за назначаване на Управителен съвет, изпълнително ръководство, програмни (консултативни) съвети, както и механизъм за обществени консултации, като по този начин ще се гарантира по-добро стратегическо планиране, прозрачност на управлението и избягване на конфликти на интереси. Съгласно изменение на ОС по инвестицията, от ОС - НФК - СНД са прехвърлени средства за управление на схемите за БНФ - дейност 1; дейност 5 - под-дейност 5.1. Обучителна програма за нови управленски практики и по-дейност 5.2. схема за предоставяне на БФП в две сесии 1 945 149.00 0.00
1.4. Администрация и цифровизация на процесите в НФК : Дейността предвижда увеличаване на персонала, което вече е стартирало от март 2021 г., с оглед увеличените функции и отговорности на Фонда. Осъществяването на обучения за персонала, с оглед повишаване на квалификация и капацитета. Както и обособяването на изследователски отдел за културни анализи, който ще подпомага стратегическото развитие на Фонда, ще си сътрудничи тясно с академичната и научната общност, с оглед свързване на научните изследвания, културната индустрия, обществените политики със съответния бизнес сектор за взаимодействие. Ще бъде разработена и внедрена електронна система със софтуерно решение за НФК за улесняване на всички операции във вътрешните и външните административни процеси на Фонда. Първият компонент на системата ще съдейства на обявяването, кандидатстването и отчитането по програмите на НФК. Втори компонент от електронната система е разработването и функционирането на цифрова платформа за продуктите на сектора КТИ, финансирани по програмите на НФК. Платформата ще бъде достъпна на национално ниво, както ще е свързана с европейски платформи за КТИ. Третият компонент на електронната система включва свързването с електронна база данни (регистър), поддържана от Министерство на културата за идентифициране на сектора на самостоятелната заетост в културата като инструмент за статут на независими артисти. 0.00 0.00
1.5. Оценка и анализ на изпълнението на проекта: Осъществяване на оценка и анализ на цялостната дейност на НФК в периода 2021-2025 г. Резултатите от дейността ще предостави на НФК възможности за планиране и изпълнение на нови програми, ще се създадат условия за разработване на нови стратегии за културно развитие на международно, национално и местно равнище. От съществено значение е да се оцени функцията на НФК със своя нов тип програми и методи на работа, как насърчава взаимодействието между операторите от КТИ с ИТ сектора, туризма и образованието, МСП, бизнес организации и публични, които ще бъдат поставени в позицията на стимулатор на нов вид финансова стабилност в рамките на LEVERAGE сектора. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.