Разработване и имплементиране на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на предприятието, в т.ч. изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места и обучение на лицата от целевата група насочено към внедряването на „зелените“ модели.: Химкомерс Инженеринг ООД е предприятие от строителния сектор, който (сектор) е основен работодател в Европа и в България, но едновременно с това има значително въздействие върху околната среда, обществото и икономиката и е идентифициран като приоритет за двойния (и вече троен) преход и постигане на ресурсно ефективна и конкурентоспособна икономика. Браншът е изправен пред големи предизвикателства при привличането на млади и квалифицирани работници, както и при преквалификацията и повишаването на уменията на активната работна сила. Пропуските в знанията и развиващите се пазарни нужди към преходни умения и компетенции се появяват в цяла Европа, докато системите за ЦПО-тата в различните държави членки са бавни при въвеждането на тези умения в своите предложения. Консервативният подход в основните дейности при строителството, относително малкото научни иновации по отношение идентифициране и влагане на възобновяеми ресурси и критично ограничените зелени умения в сектора поставят под въпрос наваксването на брашна на европейските зелени политики и Зелената сделка.
Тези аргументи недвусмислено водят до необходимостта Химкомерс Инженеринг ООД да инвестира в оптимизация на ресурсната си ефективност и професионалния си капацитет по отношение на екологичната среда. Идентифицирана е нужда от въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места, както и изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите. В тази връзка кандидатът планира текущата дейност по разработване и имплементиране на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на дейност на предприятието, като в т.ч. се предвижда изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места и обучение на лицата от целевата група насочено към внедряването на „зелените“ модели.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места - ВиК строителство на обществена и прилжаща инфраструктура. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване и приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане и прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Целта на изпълнение на дейността съответства на проектната инициатива, на нейните общи и специфични цели, както и на идентифицираните в Раздел 9 конкретни нужди на целевата група, а именно - адаптиране на работната среда и работните места при Химкомерс Инженеринг ООД към новите предизвикателства, свързани с прехода към климатично неутрална икономика, както и синхронизиране на бизнес моделът на предприятието със стратегическите цели на Европейския зелен пакт, на Тройния преход и трите основни тематични критерии за оценка на устойчивостта и етичните аспекти на инвестициите - устойчивото използване на ресурси и борбата срещу замърсяването, социална отговорност и справедлива трудова среда, както и етични, устойчиви и прозрачни практики на управление.
|
5 400.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло за строителството: Строителството е вероятно секторът с най-интензивно използване на линчни предпазни средства и специално работно облекло. Всички дейности извън администрацията на бизнеса изискват подсигурена и качествена екипировка, която е в голяма степен гаранцията за живота и здравето на заетите и е абсолютно задължителна при изпълнение на работните ангажименти на персонала. Предвид големия обем строителни обекти на кандидата и естеството на индустрията - проектиране и прокопаване на канални съоръжения; обезопасяване и укрепване на изкопите; полагане и свързване на тръби, кранове, щрангове от работниците и накрая - закриване на изкопите, полагане и изграждане на инфраструктура, работното облекло и личните предпазни средства са бързооборотен консуматив, който изисква редовни инвестиции за подмяна и допълване на комплектите. Съвсем логично, съобразно икономическия натиск, който всички бизнеси изпитват върху себе след пандемията и свръхинфлацията в последните 3 години, качеството и вида на личните предпазни средства и специалното работно облекло покрива едва минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, заложени в ЗЗБУТ, като към момента част от предпазните облекла не са осигурени. Всички работници са обородувани с персонални материали, но те са бързо износваеми, качеството им е под средното, а някои от препоръчителните елементи на оборудването се случва да не са налични. Отделно, суровите условия на труд - газене в дълбока и мръсна канализационна вода, работа на открито при всякакви метеорологични условия, кални работни площадки, водят до допълнително увреждане на типичните за съответните дейности облекла и персонално оборудване.
С мотивацията да оосигури безопасността и здравето на персонала си с по-надежни, по-качествени и надграждащи минималните стандарти по ЗЗБУТ лични предпазни средства и специално работно облекло, Химкомерс Инженеринг ООД предвижда в рамките на дейност 2 да набави зимни и летни комплекти специализирано работно облекло за дейности в строителството, както и пълна окомплектовка от лични предпазни средства за всеки служител, зает в полевите дейности на строителните обекти. Това ще са ЛПС и СРО, които осигуряват по-висока защита от тези, които се използват текущо. Видът и техническите им параметри са описаи в сравнителен план в Приложение V – Информация за ЛПС - част от тях са нововъведение, спрямо текущата разполагаемост, а други са с надграждащи качества. Личните предпазни средства ще отговарят на нормите и изискванията за осигуряване на безопасност и опазване на здравето, съдържащи се в приложимите нормативни актове, свързани със съществените изисквания към продуктите, които са предназначени за пускане на пазара/в действие.
Дейността ще обхване тази част от целевата група, която е заета по същество в строителството, и няма да включва административно-оперативния персонал, който текущо е обезпечен с нужните лични предпазни средства. Ще бъдат оборудвани с ЛПС и СРО 24 заети лица, които работят на терен към датата на кандидатстване. Кандидатът се е съобразил с допустимостта на дейностите и разходите и е заложил закупуване на ЛПС и СРО за периода на проекта. Видовете и броят им е обоснован на база Утвърдения списък на длъжностите и видовете работа, при които на работещите се осигуряватЛПС и СРО във фирмата.
Целите, които ще бъдат постигнати с изпълнение на мерките, са свързани с подобряване на персоналната защита при работа и адаптиране на работните условия към съвремените стандарти за безопасност. Ще бъдат удовлетворени т.нар. социални критерии (ESG), които се отнасят до аспекти в отношенията работодател-служител, касаещи достъп до качествена и устойчива заетост, социална отговорност и въпросите на справедливо полагания труд. Ще бъде постигната също така Специфична цел №4 на Приоритет 1 на ПРЧР, свързана с насърчаване на адаптирането на работниците и предприятията към промените, както и с сигуряване на здравословна и добре приспособена работна среда, която отчита рисковете за здравето. |
16 540.51
|
16 374.70
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и обезопасяване на съществуващи работни обектиобекти, свързани с подобряване условията на труд.: Основната дейност на Химкоменрс Инженеринг е строителство и в тази връзка голяма част от оперативната работа на предприятието е на терен в различни общини и частни обекти в Северна централна и Североизточна България. Част от персонала, обаче, включително отговорниците за тежката механизация, монтажници и технически ръководители извършват голяма част от трудовите си ангажименти в базата на фирмата в гр.Плевен. Имотът е под наем от над 30 години и представлява няколко декара терен, на който са позиционирани машините; два преместваеми фургона, ползвани за оперативно-административни цели, и една солидна (железобетонна) работилница, в която се ивършват ремонти по съоръженията и механизацията, шлосерски и заваръчни дейности, тестват се елементи за влагане във ВиК инфраструктурата. По отношение на функционалност помещенията са пригодни, но за сметка на това работните условия са обект на критика и препоръки от страна на СТМ ежегодно. Както е посочено в Програмата за минимизиране на риска, някои от елементите на работната среда имат категорична нужда от модернизация и обезопасяване. Някои от тези елементи са извън приемливите минимални стандарти, като например микроклимата в работилницата, особено през зимата.
Благодарение на възможностите, предоставени от текущата процедура, кандидатът планира да подобри част от условията на труд в предприятието по отношение на безопасност и здраве и колективна защита при изпълнение на задълженията в работната си база. С оглед на оперативния и финансовия си капацитет и въз основа на препоръките относно някои елементи на работната среда, включени в ПМР, Химкомерс Инженеринг ООД проектира инициатива за субсидирано осигуряване на средства за колективна защита със следните мерки:
1. Микроклимат, в работилница (около 60м2 и 200м3) - необходимо спешно подобряване на микроклимата през зимните месеци, когато обемът и качеството на инфраструктурата не позволява стоплянето на работното помещение и температурите вътре никога не минават +16 градуса. Продължителното въздействие на студен микроклимат води до преохлаждане на организма на работещите със здравни последици - увеличаване на простудната заболеваемост, респираторни заболявания, заболявания на периферната нервна система и опорно-двигателния апарат.Предвидено е да се подмени ламаринената дограма (която е и вход на помещението) с терморолетни щори с пълнеж, които да преустановят нежеланата циркулация на въздух заради лиспващо уплътнение и елементарни изолационни характеристики на текущата инфраструктура и да спомогнат подобряването на температурните характеристики на микроклимата.
Освен изброените производствни помещения, кандидатът ползва и офис в централаната част на гр.Плевен, където е зает административният пероснал на дружеството - управител, счетоводител и специалист по ЧР и БЗР. Въпреки че помещенията са представителни, има сериозна критика критика от СТМ по отношение на липсата на ергономичност на работните мебели. В тази връзка и в допълнение към гореизброените дейности, кандидатът планира да осигури ергономични офис столове на счетоводителя, ТРЗ и касиер-домакина, които да отговарят на всички условия на заложеното в „Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място “. За работещите в принудителни работни пози водещ е рискът от увреждания на мускулно-скелетната система, със засягане на кръста, гърба, врата, раменете, горните и долните крайници. Здравните ефекти се характеризират с дискомфорт или болки в мускулите и/или ставите, с евентуални физически белези от претоварването (деформации), което е предпоставка за трайно увреждане и от там професионално заболяване и загуба на работата. Изключително важен елемент при ергономичното проектиране на работното място е съобразяването на работната мебел с основните антропометрични характеристики на работещия. На това основание са планирани покупка:
2. Ергономия - доставка на 3бр. ергономични офис столове. |
13 367.84
|
7 280.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. места за отдих, хранене и почивка в предприятието: Последната дейност по проекта далече не е на последно място по значимост за постигане на целите на проектната инициатива. Внедряването на нови социални политики и придобивки за работещите, които да направят работната среда по-привлекателна, а заетостта - по-устойчива, смекчавайки стреса при изпълнение на служебните ангажименти, е от ключово значение за кандидата Химкомерс Инженеринг ООД поради две основни причини. От една страна естеството на индустрията е такова, че не позвлява да бъде въведена организация на труд, позволяваща дистанционна работа от комфорта на дома. Напротив, работата изисква продължителни командировки в сурови условия, далеч от семейството и дома. Това прави бизнесът неконкурентен по отношение на социалните бонуси и непривлекателен като професионално направление, особено за по-младите и квалифицирани кадри. От друга - в качеството си на работодател Химкомерс Инженеринг ООД разчита най-вече на дълготрайно заетите в предприятието кадри и основен стремеж на ръководството е именно да осигури на тези служители, както и на новите потенциални такива, достатъчно добри, справедливи и комфортни условия на труд и почивка, така че взаимните професионални уважение и лоялност да останат трайни и устойчиви във времето. Аргументацията на необходимостта от изпълнението на тази дейност е пряко свързана с цялостната концепция на фирмата да адаптира работната среда и работните места към новите предизвикателства, свързани с промяна и еволюция на социалните очаквания и изисквания в моделите на работа. Особено в контекста на последствията от Ковид кризата. Въвеждането на нови зелени политики, модели и умения може да изведе сектора на строителството от лоното на консервативните индустрии, но това може да се случи устойчиво, само ако успоредно се прилагат целерационални управленски политики по подобряване социалния статус на работната ръка, а от там и устойчивостта на квалифицираната заетост.
Текущата дейност е с фокус върху условията на труд на строителните работници и планът е социалните придобивки да ги следват при професионалните им ангажименти в и извън Плевен. По същество, предвидено е закупуване и доставка на фургони/контейнери и съответното им обзавеждане, които да служат за отдих, хранене и почивка за работниците, които са командировани по строителни обекти извън града, но и за тези, които са ангажирани в базата в Плевен. При всички положения и работните площадки, и самата база на предприятието се намират в отдалечени крайградски индустриални зони, които предлагат изключително ограничени възможности за хранене и отдих, ако въобще има такива. Работниците се хранят на работните си места - на строежи, в камиони, върху машини. Поради същите причини идват на работа с работно облекло и често носят предпазните си средства със себе си - поради липса на споделена инфраструктура за санитарно-хигиенни нужди, съхранение и почивка.
На основание изложената аргументация Химкомерс Инженеринг ООД планира да зкаупи:
- 4 самостоятелни фургона/контейнера с прилежащ към конструкцията санитарен възел - за 24-те полеви работника.
Предвижда се оборудването на всяко съоръжение с:
- климатична сплит система - 1бр за фургон;
- шкафчета за съхранение на лични вещи с индивидуални ключове или кодове - 6бр. във всеки фургон;
- устойчиви на износване маси и столове за хранене - комплект за 6 лица във всеки фургон;
- шкаф, тип кухненски, за съхранение на общи вещи и/или хранителни запаси - 1бр. за фургон;
- малки хладилници, тип мини бар, за съхранение на нетрайни храни и напитки - 1бр за фургон.
- мощни микровълнови с функция грил- 1бр за фургон.
Така планираните за придобиване ДМА и оборудване ще позволят независимост на предприятието при осигуряване на добри условия за хранене и отдих на персонала независимо къде са строителните работи/обекти. Предвид че възложенията са само в Северна България, няма конфликт относно разпределянето на средства между слабо развити региони и регион в преход. |
55 402.72
|
0.00
|