Проучване, оценка, анализ и мониторинг на нормативна база, политики и практиките за гражданско участие в социалната сфера: Дейността има за цел да анализира и оцени работата на Община Сунгурларе по отношение на нивото на прилагане принципите на добро управление в процеса на формулиране на политики в областта на социалната сфера, да се проучат и оценят използваните практики и механизми за въвличане на обществеността в процеса на осъществяване на мониторинг и контрол на прилаганата на територията на общината социална политика, както и да се оцени степента на осведоменост на заинтересованите страни относно възможностите за участие в този процес. Дейността, включва изпълнението на следните поддейности:
1.Анализ на политиките, програмите и видовете социални услуги на територията на община Сунгурларе. Акцентът на анализа ще бъде насочен към процесите на формулиране на политиките, както и заложените в програмните документи (стратегии, планове, програми) механизми за участие на обществеността в процеса на формиране на политиките, мерките за информиране на обществеността, както и предвидените механизми и процедури за осъществяване на мониторинг и контрол от страна на заинтересованите страни на тези политики. Като част от анализа ще бъде извършено и проучване на опита и на практиките на община Сунгурларе за включване на гражданите, НПО и бизнеса в процеса на формулиране на политики и мониторинг на изпълнението им в социалната сфера. Резултатите от проучването ще бъдат обобщени в Доклад-анализ, който ще наличен само в електронен формат.
2.Проучване на степента на осведоменост и на участие на потребителите на социални услуги в процеса на формулиране на социалните политики, както и в процеса на мониторинг при изпълнението на социалните услуги. Проучването ще бъде извършено и он-лайн, и чрез класическо анкетно изследване. Он-лайн проучването ще използва общо достъпен софтуер (google или подобен), който позволява създаване на въпросник, при използване на различни видове въпроси – отворени, избор между предварително зададени отговори, с опция за повече от един отговор. Генерирането на въпросника ще се извърши от външен изпълнител. Попълването изисква само достъп до интернет, където чрез предварително генерирана връзка се влиза във въпросника, попълва се, и се подава към база данни, съхраняваща цялата информация. Предимствата на този начин на анкетиране са екологични (не се ползва никакъв ресурс за провеждане и съхраняване на отговорите), и технологични – обработката на отговорите позволява разглеждането им в най-различни разрези и анализ. Он-лайн проучването ще бъде насочено, към представителите на служителите/институциите, бизнеса, доставчици на социални услуги и представители на НПО сектора, ангажирани с формулиране и изпълнение на социалните политики, както и към активните млади хора.
С цел да се достигне до възможно повече потребители и най-вече до представителите на уязвимите социални групи (хора с увреждания, родители на деца с физически, поведенчески и емоционални отклонения, лица, настанени в резидентни социални услуги, възрастни граждани на общината, които не владеят български език и не притежават компютърна грамотност), основни потребители на социалните услуги, предлагани в общината, проучването ще бъде извършено и чрез класическа анкета, която ще се разпространява от ангажирани за тази цел анкетьори. Резултатите от анкетното проучване ще бъдат обобщени в доклад-анализ, който ще е наличен само в електронен формат.
Докладите-анализи ще бъдат представени на вниманието на ръководството на Община Сунгурларе. Чрез тях ще бъде оценено съществуващото положение, ще се създаде актуална база данни с политиките в социалната сфера и приложените от общината практики за включване на гражданите в процеса на формиране и мониторинг на политиките. Освен това в докладите ще бъдат изведени основните пропуски и слабости в областта на формиране и изпълнение на социалните политиките, както и ще бъдат систематизирани препоръки и мерки за подобряване, които ще залегнат в Механизма за граждански мониторинг и контрол, планиран да се разработи в рамките на проекта. |
29 468.40
|
30 910.55
|
Проучване на добри национални и международни практики за гражданско участие и мониторинг при формиране и изпълнение на общински политики.: Целта на дейността е да се извърши проучване на добри национални и международни практики, свързани с повишаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на социални политики.
Проучването ще включва изследване на българското законодателството, в което е регламентирана основната рамка, допускаща участието на гражданите в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиките на ниво община. Ще бъдат изследвани също така и добри практики/и или иновативни решения в сферата на социалната политика, успешно приложени на общинско ниво в Република България.
Проучването на международните практики ще бъде насочено към изследване на иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство, като ще бъдат изследвани различни практики и механизми за взаимодействие между администрация, бизнес и НПО, приложени на ниво община, включително и такива, насочени изцяло към социалната сфера,
Изследването ще бъде насочено, към въведени иновативни решения в минимум три различни държави. Резултатите от проучването ще бъдат систематизирани в сборник с добри практики, който ще бъде представено на общинска администрация – Сунгурларе. Сборникът с добрите практики ще бъде разпространен на електронен носител сред гражданите, бизнеса, НПО - участници, в обществените обсъждания, провеждани в дейност 5 и в планираните в рамките на дейност 4 обучения.
Запознаването с българския и международния опит в областта на законодателство, форми, начини и механизмите за прилагане на гражданското участие в процеса на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики ще спомогне за избора и въвеждането на работещи механизми и практики за прозрачно и ефективно управление на местно ниво, разработване и прилагане на политики с широко обществено участие. Изборът и разпространението на подходящи практики ще подпомогне изпълнението на дейност 3 по проекта, като идентифицираните добри практики и иновативни решения ще бъдат доразвити в механизми и практики, подходящи за приложение в социалната сфера и конкретно в община Сунгурларе.
Дейността, попада в обхвата на допустимите дейности по група 1, а именно: Дейности по разработване на анализи, проучвания, оценки и други сходни дейности, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство.
Дейността е насочена към удовлетворяване на потребностите на основната целева група – общинска администрация и представители на НПО, бизнеса и обществеността, като на тях ще им бъдат предложени конкретни, ефективни и работещи модели за гражданско участие. |
9 725.28
|
12 886.91
|
Разработване и въвеждане на механизъм за граждански мониторинг и контрол в процеса на формиране и изпълнение на социалната политика и услуги: Целта на дейността е въз основа на изведените пропуски и проблеми в община Сунгурларе в сферата на формиране, изпълнение на социалните политики и мониторинг на социалните услуги, както и използвайки идентифицираните добри практики да се разработи и въведе в община Сунгурларе механизъм за граждански мониторинг и контрол в процеса на формиране и изпълнение на социалната политика и услуги.
Дейността е част от допустимите дейности от група 2 по настоящата процедура.
Участието на гражданите в консултирането и партнирането при разработване на политики и програми за тяхното изпълнение е от изключително значение в демократичното общество. Включването на заинтересованите страни е един от начините, които гарантира качествено предлагане на услугите, както е и основен механизъм за противодействие на корупционни практики. Социалната политика е един от ключовите сфери в Община Сунгурларе, тъй като местното население е пряко засегнато, поради факта, че почти всеки жител на общината пряко или индиректно (чрез свои роднини и близки) са ползватели на социални услуги.
Механизмът ще бъде насочен към всички заинтересовани страни – администрация, бизнес, НПО, общественост, като ще предлага конкретни процедури, практики и решения за широко и ефективно взаимодействие при формирането, изпълнението и мониторинга на социалната политика и социалните услуги в Сунгурларе. Чрез въвеждането на механизма ще се осигури осигурява по-прозрачно и ефективно включване на местната общност в процеса на формиране на политиките. Така изработен и обществено приет механизма ще допринася и за качеството на предлаганите услуги.
Механизмът ще отразява мнението на предварително дефинираните целеви групи. За нуждите на формулиране на процесите, и степента на въвличане на отделните участници, ще се разгледат съществуващите услуги, както от гледна точка на доставчиците, така и от гледна точна на потребителите.
В рамките на дейността е планирано да се извърши пилотно прилагане на механизма, чрез тестване на предложените модели в реална ситуация, като така ще се извърши проверка дали предложените решения и механизми са реалистични, изпълними и водят до желания ефект, а именно повишаване на гражданското участие с цел открито и прозрачно управление и ефективно взаимодействие. По този начин механизмът ще бъде подложен на широко обществено обсъждане преди да бъде въведен в действие.
В рамките на тази дейност ще бъде оказана експертна помощ от страна на изпълнителя на общинската администрация за по отношение на начина и реда за актуализация на политиките и програмите и инкорпорирането в тях на предложените механизми за участие.
Дейността допринася за постигане и на трите цели на настоящото проектно предложение, като най-пряко въздействие ще има за постигането на цел 2 и 3.
Основната целева група, към която е насочена тази дейност е общинската администрация, които ще приложат механизма в действие и ще имат основна роля. Индиректна полза ще имат и другите идентифицирани заинтересовани страни, които ще бъдат въвлечени в процеса на тестване и изпълнение в последствие на предложения механизъм.
|
21 292.64
|
21 174.00
|
Повишаване на капацитета за гражданско участие и мониторинг на процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на общински политики и законодателство в социалната сфера в община Сунгурларе:
Повишаването на капацитета за гражданско участие и мониторинг на процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на общински политики и законодателство в социалната сфера в община Сунгурларе ще се реализира чрез провеждане на тридневно изнесено обучение. В обучението ще участват представители на всички целеви групи, включени в проектното предложение:
* администрацията на община Сунгурларе
* Общински съвет Сунгурларе
* Консултативен/обществен съвет по социалните въпроси
* екипи на НПО, в т. ч. на мести организации и на Сдружение "Равновесие"
* бизнес
* общественост на Сунгурларе.
Ще се включат 20 обучавани лица плюс двама обучители. Ще се проведе извън населеното място, което осигурява пълноценно включване в обучителния процес
Подборът и насочването на представителите на целевите групи към обучение е ангажимент на партньора община Сунгурларе, по-конкретно на Експерт № 5, а осигуряването на обучители с опит и компетенции е отговорност на Сдружение "Равновесие".
Обучителната програма включва:
- Запознаване с резултатите от докладите-анализи от двете проучвания с оценка съществуващата ситуация, натрупаната база данни с политиките и програмите в социалната сфера и приложените от община Сунгурларе практики за включване на гражданите в процеса на формиране и мониторинг на политиките;
- Основни пропуски в работата на общинско ниво в областта на формиране и изпълнение на социалните политиките. Бреймсторминг за иницииране на работещи политики;
- Информация за добри национални и международни практики за гражданско участие и мониторинг при формиране и изпълнение на общински политики. Групова работа за оценка на приложимостта им към местната специфика - географски особености, население, бизнес.
- Препоръки към разработвания от експертите механизъм за граждански мониторинг и контрол в процеса на формиране и изпълнение на социална политика.
Общият хорариум на обучението е 24 часа, разпределени в 3 дни.
Настоящата дейност 4 попада в обхвата на Допустимите дейности от Група № 3 "Съвместни дейности между НПО, като посредници на гражданите и бизнеса, и администрациите за реализация на публични политики, законодателство и управление", а именно 4.Провеждане на обучения на служителите на кандидата и/или партньора /НПО и/или СИП/, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. |
8 689.21
|
8 247.66
|
Повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на общински политики и законодателство в социалната сфера:
Целта на дейност 5 допринася за постигане и на трите цели на проектната инициатива и на настоящата процедура, тъй като предвижда партньорство с гражданите и бизнеса, открито и отговорно управление и отправяне на препоръки за подобряване процесите по предоставяне на услуги, по-добра регулаторна среда, борба с корупцията, предотвратяване на конфликта на интереси и спазване на етичните норми от служителите.
Ще се търси възможно най-широко участие на гражданите на община Сунгурларе независимо от тяхната професионална и социална роля.
Дейността включва следните поддейности:
1. Подготовка на текст, съдържащ кратък преглед на законодателството, даващо възможност за участие в обществения живот, както и резюме на предложения механизъм за граждански мониторинг и контрол в процеса на вземане на решения и в частност в социалната сфера.Целта на този документ е да представи на достъп до потребителите на социални услуги език предложените методи и механизми за участие в процеса на мониторинг и контрол при изпълнение на услугите и при мониторинга на политиките. Тази необходимост от представяне на документа в писмена форма на достъп език е продиктувана от факта, че в рамките на дейност 3 е планирано Механизмът да бъде достъпен само в електронен формат, а голяма част от потребителите на социални услуги не ползват интернет или са с умствени дефицити. Предпечатната подготовка и отпечатването ще бъде възложено на външна организация. Брошурата ще бъде разпространявана по време на обществените обсъждания, на участниците в кръглата маса, както и ще бъде разпространявана сред потребителите на социални услуги.
2. След изготвяне на анализ на база на натрупаните данни от анкетните изследвания и проучване на работещи добри национални и международни практики за гражданско участие и мониторинг при формиране и изпълнение на общински политики ще бъдат организирани обществени обсъждания на резултатите в шест населени места. Срещите ще се осъществят в местата на предоставяне на основните социални услуги в общността, където най-често се събират потребителите и предоставящите социални услуги. Очакваме да се включат около 80 души. Ще бъдат представени постигнатите резултати и препоръките на експертите за активизиране на гражданите за включване в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство. Ще бъде нает опитен модератор, който да мотивира гражданите за мнения и конструктивни идеи., които да станат част от Механизма за граждански мониторинг и контрол в процеса на формиране и изпълнение на социалната политика и услуги.
3. На финала на настоящия проект ще се проведе Кръгла маса, на която ще бъде представен и коментиран Механизма за граждански мониторинг и контрол в процеса на формиране и изпълнение на социалната политика и услуги. Като се отчетат препоръките на гражданите документът ще бъде предоставен на Кмета на община Сунгурларе, който ще го официализира съгласно процедурите на изпълнителната власт на местно ниво.
Дейност 5 попада в обхвата на на допустимите дейности от Група № 4 "Дейности по повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство".
Дейността е насочена към всички представители на целевата група, тъй като информационната кампания ще бъде насочена както към администрацията, така и към гражданите и бизнеса. |
14 027.08
|
15 000.51
|