Предоставяне на индивидуални консултации и социално-здравна медиация на представителите на целевите групи: Оказване подкрепа на родителите от ромски махали в община Раковски, които имат затруднен достъп до социално-здравни грижи и до информация за отговорно родителство. Ще бъдат създадени 2 центъра по места - в с.Момино село и с.Болярино. Тези центрове ще се наричат „Къщата” и ще предлагат разнообразни услуги в подкрепа на качествено развитие на децата от ромски произход. Моделът на подкрепа включва:
- Обучение на млади родители в умения за уверено, позитивно родителство, който започва още с установяването на бременността на майката.
- Подкрепа на бъдещите и настоящи родители чрез регулярни срещи. Тези срещи ще бъдат през 2 седмици и ще продължават поне до края на първата година на детето.
- работа на терен от социално-здравни медиатори, които ще познават целевата група добре. Те ще предоставят подкрепа към младите майки и родители при домашни посещения и ще ги насочват към специалисти за консултация.
- провеждане на информационни кампании в ромската общност и в ромските махали за възможностите на услуги и подкрепа към тях.
„Къщата” ще приема всеки делничен ден от 08,00 до 12,00 ч родители с децата си на възраст 0-6 години. Едното място е в с. Болярино – част от кметството – в стая 20 кв.м. на първи етаж плюс санитарен възел. В Момино село е част от сградата на местното читалище – помещение от 55 кв.м., от които ще се пригодят около 25 кв.м. за здравно-социални консултации и санитарен възел. И двете помещения ще бъдат обзаведени и оборудвани с място за игра на деца и родители /постелки за игра, играчки, книги/, обучителен кът и маса за повиване и консумативи, обучително място за хранене и пространство за провеждане на консултации и лекции.
В „Къщата“ родителите ще могат да се научат да повиват бебе, да играят и общуват с децата си. Всяка къща ще се обслужва от домакин, който ще бъде наето на 8-часов работен ден лице от местната общност. Той ще има задължения да посреща и изпраща родители, да отговаря за стопанисването на „Къщата“ и за информиране на заинтересованите лица за следващи дейности. Това лице ще обучава децата и техните родители на основни хигиенни навици – миене на ръце, зъби, посещение на санитарен възел, поведение на масата при хранене, начин на изразяване и др.
Услугата в общността ще се наблюдава от социално-здравен медиатор /по един за всяка „Къща“/. Медиаторът ежедневно ще представя ползата от добрите хигиенни навици и вредите от липсата на такива. Освен това ще обучава бъдещи и настоящи родители за правилно отглеждане на новородено. Ще акцентират върху поведението на родителя при хранене, повиване, масажиране и други дейности, т.е. обгрижването на бебето.Социално – здравният медиатор информира за техники и методи относно позитивното родителство. Той следи, наблюдава и дефинира тревожни симптоми в поведението на децата и насочва вниманието на родителите им към такива. Социално – здравните медиатори ще работят за осъществяването на профилактичните дейности и разяснителните кампании в ромските общности, както и ще съдействат на нуждаещите се от малцинствените групи за достъп до здравни и социални услуги. Социално-здравните медиатори ще обхождат всеки ден махалите в следобедните часове и ще информират настоящите и бъдещи родители за възможността да посетят „Къщата”, графика на здравните лекции и възможностите за подкрепа. Те ще придружават при нужда родителите и децата до здравни и социални институции за медицински прегледи или консултации, както и ще им посредничат при възникнали въпроси и трудности с различни държавни или общински учреждения. Социално-здравните медиатори ще бъдат обучени и супервизирани от НАРД.
В „Къщата” по установен график всеки месец ще има по 2 лекции от специалисти по ранно детско развитие /невролог, социален работник, психолог, диетолог, др./, които ще правят демонстрации и консултации на място за родители. Този график ще бъде изготвен от партньора НАРД и социално-здравния медиатор, който ще има задължение да проведе информационни кампании за всяка тематична лекция.
|
79 823.62
|
126 047.23
|
Подобряване достъпа до образователни услуги за ранно детско развитие
: В рамките на тази дейност в изградените образователни кътове в „Къщите” ще бъде предоставен достъп до място, където децата от предучилищна възраст ще могат да направят своите първи стъпки в образователната сфера. Причина за възникване на тези центрове и нуждата от тях е високата степен на необхванатост на деца в предучилищната система. Липсата на детски градини в двете села - Момино село и Болярино, отдалечен достъп до тези услуги или бедност са сред основните причини, поради които много деца от ромски махали посещават първи клас без никаква или с много слаба подготовка за учебната среда. Те имат оскъдни хигиенни навици, както и умения да се справят с новата среда. Голяма част от тези деца не могат да се изразяват на български език. Това води до трудности в тяхната адаптация – както за самите деца, така и за родителите им и педагозите. Като алтернатива на липсващи образователни услуги за предучилищна подготовка, в „Къщата” заниманията ще се случват всеки делничен ден от 13,00-17,00 ч. за деца на възраст от 3 до 6 години. Достъпът е безплатен, като родителите не оставят децата си, а се запознават с темите по даденото направление за деня и играят заедно с тях, като същевременно получават съвети и информация за това какво следва в училище.
Двете описани места в Момино село и Болярино ще има обособени пространства до 30 кв.м. За с.Болярино това е втори етаж на сградата на кметството, а в с.Момино село това е част от 50 кв.м. помещение. За целта местата ще бъдат обзаведени с масички, столчета и други мебели, пресъздаващи и подготвящи децата за учебна среда. Ще бъдат подготвени с налични моливи, химикали, боички и пособия, с които чрез игра и групови занимания те ще усвояват порядките в учебна среда. Успоредно с това родителите и децата ще могат да свикнат с режим, характерен за училище и детски градини – хигиенни навици, групови образователни активности и др. Чрез престоя си там децата неусетно ще възприемат основни порядки - как да седят на чин, как да боравят с книжки, моливи, как да спазват дисциплина и да изградят хигиенни навици.
Децата ще бъдат насърчавани да се включват в групови и индивидуални занимания с родителите си с цел да опознаят училищна среда, да имат изградени очаквания как преминава един ден в детска градина или училище, какви са основните правила и норми на поведение в група и така да бъдат подготвени за обучителни процеси.
За целта във всяка „Къща“ в следобедните часове ще присъства образователен медиатор, който работи в училище или детска градина. Той ще работи с децата по тяхната предучилищна подготовка, а с родителите по мотивация за сътрудничество и подкрепа на децата. Сред част от темите са :
- основни хигиенни навици – миене на ръце, зъби, ходене до тоалетна
- запознаване с българския език, букви, звукове, срички, думи, изречения, четене на текстове, на приказки, драматизация, ролеви игри и др.
- математика – запознаване с цифрите, знаци, сравняване на количества и др.
- цветоусет, рисуване и музикални занимания
- развиване на финна моторика
- знания за света, за околната среда
- безопасност на пътя, как да пресичат, какво да бъде поведението им на улицата
- празници и обичаи, традиции
Домакините на „Къщите” също ще подпомагат усвояването на определени умения и теми като подпомагат дейността на образователния медиатор.
Времетраенето на дейността, 12 месеца, което позволява при добри метеорологични условия част от образователните теми да бъдат почасово провеждани отвън в дворното пространство на „къщите“. За целта се предвижда да бъдат закупени образователни пособия и съоръжения за обучение на открито.
Дейността на образователните медиатори ще бъде супервизирана от експерт от НАРД.
|
43 128.50
|
34 586.10
|
Превенция на ранното отпадане от училище: Дейността ще се проведе на територията на община Раковски, като обхваща деца и ученици в задължителна образователна възраст 5 год. - 10 години, т.е. предучилищен и начален етап, които се обучават в 5 основни училища на територията на Общината, а именно:
– две основни училища в гр. Раковски - ОУ " Христо Ботев" кв. Секирово и ОУ" Христо Смирненски" кв. Генерал Николаево
- едно средищно основно училище "Отец Паисий" в с. Стряма
- едно средищно основно училище "Гео Милев" в с. Белозем
- едно основно училище "д-р Петър Берон" в с. Чалъкови.
Дейността ще обхване деца от предучилищна възраст – 5 - 6 годишни и ученици в начален етап на образование 1 - 4 клас. С тези деца и ученици, обхванати в съответното учебно заведение в задължителна образователна възраст 5-6 год. възраст и ученици от начален етап от 1-4 клас, ще се работи за превенция на ранното отпадане от училище.
За целите на дейността ще бъдат нает 6 лица "образователен медиатор", които ще работят директно с децата за редовно посещение на учебните занимания, мотивация за активно включване в образователния процес, проследяване на тревожни поведенчески модели и взимане на мерки по изясняване на случаи. Образователните медиатори ще осъществяват и връзката с родители и учители за своевременно отстраняване на проблеми, свързани с включването на децата в ученически процес. Предвижда се да бъдат наети 6 лица на 8 часови трудови договори "образователни медиатори" – 2 лица за град Раковски, 1 лице за Чалъкови, 1 лице за Стряма,1 лице за Белозем и 1 лице за Шишманци, за период от 9 месеца, за една учебна година , от септември 2019г. до май 2020г. Като медиаторът от Шишманци ще подпомага образователните дейности на децата от Шишманци, които посещават средищното основно училище в с. Белозем. Дейността на медиаторите ще започва сутрин от 7 часа, като те ще бъдат от местната общност и ще придружават децата от маргинализираната общност до съответното учебно заведение. Част от децата и учениците ще бъдат придружавани от образователния медиатор при пътуването с ученически автобус от едно населено място до друто, където се намира съответното средищното училище. По време на учебни занятия ще бъдат подпомага ни най-вече децата от предучилищна възраст , а именно 5-6 годишни и при нужда, и в междучасията и останалите ученици от начален етап 1-4 клас. След приключване на учебни занятия образователният медиатор ще придружава групата до съответното населено място и съответния дом, като информира родителите за протичането на учебния ден. Това лице ще бъде връзката и опорната точка между родителя и учителите от съответното учебно заведение.
Образователните медиатори ще преминат първоначално обучение и ще бъдат супервизирани от НАРД.
|
41 221.07
|
9 338.41
|
Развитие на местните общности и преодоляване на негативни стереотипи: Дейността ще се проведе на територията на 5-те училища в община Раковски – две основни училища в гр. Раковски, средищни основни училища в с. Стряма и с. Белозем и основно училище в с. Чалъкови. Дейностите ще обхванат заинтересовани страни в образователния процес – родители на деца от предучилищна възраст – 5-6годишни, ученици 1-4 клас, и педагози. Предвижда се да бъдат организирани:
- по 2 фокус-групи в рамките на една учебна година за всяко училище с учителите за преодоляване на негативни стереотипи и споделяне на добри практики относно развитие на местните общности. Тези фокус-групи ще бъдат модерирани от експерт от НАРД и ще очертаят заплахите и факторите за влияние на процесите. Тези фокус-групи ще изведат и нуждите на педагозите от подкрепа към тях. На събитията ще присъстват и представители на отдел образование към община Раковски.
- Неформални срещи с родителите на децата в училище – ще бъдат организирани по 2 срещи с родителите на ученици за всяко училище в рамките на учебната година. На тези срещи ще се работи за идентифициране на предизвикателства и търсене на решения за преодоляване на негативни стереотипи и развитие на местните общности. Срещите ще се модерират от експерт от НАРД.
- В края на проектният периода ще бъде проведена публична заключителна конференция за представяне на резултатите от проекта. На конференцията ще присъстват общински и регионални представители на образованието, социалните и здравните услуги, училища, детски градини, представители на ромската общности, медии и други. В рамките на събитието ще се търсят възможности за надграждане на практиките по образователна интеграция и превенция на отпадане от училище на деца от маргинализирани групи и превръщането им в устойчиви инструменти за справяне с проблемите на малцинствата.
|
9 000.00
|
0.00
|