Дейност 1 Проучване, анализ и оценка на съществуващите практики за управление на качеството в българската съдебна система и на механизмите за граждански мониторинг и контрол и участие на заинтересованите лица в процесите на подобрение : През изминалия програмен период, по два реализирани от ВАС проекти по ОПАК, е извършен анализ на добрите европейски практики за управление на качеството на съдебната система: „Компетентно и прозрачно управление на административните съдилища в България" и „Повишаване на прозрачността и ефективността в работата на ВАС”.
Резултатите от тези проекти ще бъдат проучени и анализирани от гледна точка на изграждането на модела за управление на качеството в съдебната система.
Настоящият проект надгражда значително резултатите по двата проекта, като неговият обхват е разширен, включвайки нови, подобрени инструменти за управление на качеството. За разлика от изпълнените вече, настоящият проект, в светлината на развитието на стандартите за качество в посока разширено участие на заинтересованите страни в подобрението, налага включването на гражданското общество в процесите на мониторинг и подобрение чрез вградения механизъм за гражданско участие, мониторинг и контрол. Фокусът на проекта е различен, като неговата цел е не просто да информира, а да разработи системен модел на управление на качеството в съдебната система с вграден механизъм за граждански мониторинг, участие и контрол, приложим в българската съдебна система.
Освен тези проекти, бенефициентът ще проучи практиката на институциите от българската съдебна система за наличие на системи за управление на качеството и степента на тяхното използване и прилагане от съответните органи. Ще бъдат изследвани в пълнота методи, инструменти и практики, които съдилищата използват с оглед постигане на качествено и ефективно управление и организационно съвършенство, като част от визията на актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система.
Тези практики ще бъдат обследвани и от гледна точка на включването на гражданското общество в процеса на мониторинг на изпълнението на дейността на съдебната система с оглед на това, че в последните години са предприети конкретни стъпки по отношение на включването на представители на гражданското общество в работата на институциите, ангажирани с реформата в съдебната система. Към Министерство на правосъдието и към ВСС са изградени обществени съвети, в които представители на неправителствения сектор участват като равноправни партньори и оценители на действията на съдебната власт. За първи път от Министъра на правосъдието бе създаден и Магистратски съвет, в който са привлечени действащи магистрати от цялата страна. По този начин се гарантира пряк път от идеите на практикуващите юристи до законодателните предложения.
|
8 484.00
|
7 367.07
|
Дейност 2 Сравнителни изследвания и анализ за приложимост на добри чужди практики за управление на качеството в съдебната система и за граждански мониторинг и контрол върху представянето на съдилищата: Сравнителното изследване относно управлението на качеството в съдебната система цели идентифициране на добри чужди практики, които да подпомагат процеса на модернизация на системата и мониторинга на съдебната реформа. Анализът ще обхване, без да се ограничи до следните модели/инструменти за управление на качеството в съдебната система: CAF 2013 като рамка за организационно съвършенство и водеща практика за управление на качеството в публичния сектор на ЕС; Международна рамка за отличие в съдебната система-International Framework for Court Excellence; Чеклист за насърчаване на качеството на правосъдието и съдилищата-Checklist for promoting the quality of justice and the courts, разработен и приет през 2008 г. от Европейската Комисия за Ефективност в Правосъдието-European Commission for the Efficiency of Justice (CEPEJ); Модели, разработени на национално ниво (“Модела за качество” на Финландския Апелативен Съд и “RechtspraaQ model” в Холандия).
CAF 2013 е мощно средство за подкрепа на промяната, изграждане на организационна култура с насоченост към изискванията на заинтересованите страни, и повишаване на капацитета в публичния сектор. Чрез преглед и всеобхватна оценка на дейността CAF 2013 предоставя на организацията качествено ново знание за самия себе си. Това дава възможност да се изработи план за подобрение на изпълнението, в съответствие с принципите на организационно съвършенство. Холистичният подход при прилагане на инструмента позволява с минимални ресурси, вложени за кратко време в прецизно очертани и приоритизирани области на подобрение, да се постигнат бързи ефекти на подобрение. По този начин чрез локални непосредствени резултати се постига глобален ефект на подобрение на цялостната дейност на организацията. Създава се стойност за заинтересованите страни. Обхватът на CAF 2013 като инструмент за цялостно управление на качеството позволява неговото интегриране със съществуващите вече инструменти и системи за управление, както и с нови такива, внедрявани и прилагани след него.Налични са добри практики с отлични резултати от използване на модела в съдилища от ЕС: Финландия, Холандия, др.
Международната рамка за отличие в съдебната система е световно утвърдена система за управление на качеството в съдилищата. Тя съдържа: Рамка на универсалните основни ценности, седем области на качество в съдебната система, свързани с тези ценности, както и концепции и инструменти, които съдилищата могат да използват за усъвършенстване на своите процеси и да подобрят качеството на правосъдието и администрацията на съда; Въпросник за самооценка, който оценява изпълнението в седемте области на качество, и осигурява ръководство за съдилищата да подобрят своето изпълнение.
Чеклист за насърчаване на качеството на правосъдието и съдилищата е аналитичен инструмент, даващ възможност на заинтересованите страни в съдилищата да анализират отговорностите си по отношение на подобряването на качеството на услугите в съдебната система. Цели да подпомогне събирането на подходяща информация и данни и извършване на анализ по отношение на качеството. Разработен е на базата на пет ключови области на действие и измерване –стратегии и политики; човешки ресурси и статут на съдиите; оперативни процеси; използвани инструменти; достъп до правосъдие, комуникация със заинтересованите страни и обществото. За всяка критериална област са разработени под-въпроси, които позволяват да се идентифицират сравнително лесно съществуването или липсата на политики по управление на качеството, мерки и механизми за управление на качеството, свързани с качеството на правосъдието и съдилищата. Последващият анализ подпомога ползвателите да разработят нови политики и мерки за подобрение, свързани с осигуряване на качеството, процесите и заинтересованите страни.
Ще бъдат проучени и чужди практики за извършван мониторинг и контрол от страна на гражданското общество относно дейността на институциите от съдебната система. |
9 696.00
|
8 381.64
|
Дейност 3 Разработване и адаптиране на модел на управление на качеството за приложение в българската съдебна система и на модел-механизъм за граждански мониторинг и контрол върху представянето на съдилищата и включване на неправителствения сектор в процесите на подобрение: По тази дейност се предвижда да бъде проучена нормативната рамка с оглед повишаване на ефективността на работата на институциите от съдебната власт, както и механизмите за включване на всички заинтересовани страни в процеса на подобрение на съдебната система.
След като бъдат разработени анализите и проучванията по предходните дейности и бъде проучена нормативната рамка, кандидатът ще идентифицира най-подходящите за нашата съдебна система модели, които да бъдат адаптирани.
При адаптирането на модела за управление на качеството в българската съдебна система ще бъдат взети под внимание всички препоръки от доклада на ЕК относно напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка за 2017 г.
В рамката на съществуващите модели за организационно съвършенство и в спецификата на гражданското участие и контрол върху съдебната реформа, ще се извлече съдържанието на адаптирана към националните условия система за управление на качеството и граждански контрол. Тя ще съдържа:
- Модел за управление на качеството в българската съдебна система с вграден модел- механизъм за граждански мониторинг и включване на заинтересованите страни в процесите на подобрение
- Ръководство за прилагане
- Въпросници/ Помагала за процесите на само(оценка)
Предложените инструменти ще бъда разработени с приложимост към всички съдилища, без отлед на местоположението или ресурсите или наличните технологични решения. Системата за управление на качеството ще обхваща всички дейности на съдилищата, включително извън-съдебното решаване на спорове, където съществува достатъчна връзка със съдилищата посредством управление или надзор. |
10 504.00
|
8 871.20
|
Дейност 4 Анализ на съдържанието и формата на отчетите за дейността на съдебните институции и практиките за комуникация с обществото: Отчетността в съдебната система е основна характеристика на ефективен и ефикасен подход към управлението на качеството в съдилищата, включваща ясни стандарти на поведение, строго прилагане на правните и етични принципи, стопанственост по отношение на обществените средства и собственост, ефективно и ефикасно управление на ресурсите, както и висока степен на развитост на диалога с всички вътрешни и външни заинтересовани страни по отношение на ключовите аспекти на дейността и постигнатите резултати. В този смисъл, общественото доверие минава през ефективни форми на комуникация и достъпна информация за дейността на съдебните институции. Механизмите на отчетност подпомагат превенцията по отношение на злоупотреба със средства и/или власт, и адресират рискове, свързани с точното прилагане на нормативните и други изисквания. В допълнение, те насърчават постигането на съответствие спрямо изискванията на заинтересованите страни, включително на гражданското общество, както и на неговите очаквания за отговорност, прозрачност, ефективност и ефикасност на правосъдието. Тези форми на отчетност ще бъдат обект на настоящата дейност, която ще представи сравнителен анализ на съществуващите добри практики в международен план, с ясен и разширен акцент върху механизмите на комуникация с ключовите групи заинтересовани страни.
Дейността ще включва събиране, структуриране и систематизиране на практиката на органите на съдебната власт и съдържанието на годишните доклади за дейността им. Събраната и структурирана информация ще даде яснота за съдържанието на докладите на различните органи на съдебната власт. Ще бъдат изведени основни акценти в съдържанието и начините по които е представена информацията. Ще бъде направен нормативен преглед с оглед на изисквания към отчетността на органите на съдебната власт. В рамките на тази дейност ще бъдат отличени добри практики, които да могат да се мултиплицират. При изпълнение на дейността ще бъдат проучени добри практики от 3 страни-членки на ЕС, които могат да бъдат адаптирани към националните особености и среда, правната рамка и традиции. |
4 242.00
|
7 165.20
|
Дейност 5 Разработване на модулни образци и отчетни форми с подходящи канали за комуникация с различните заинтересовани страни: За улесняване на процеса по отчетността в съдебната система ще бъдат разработени образци на съдържание за отчетен доклад. Те ще бъдат съобразени с нормативните и стратегически изисквания към органите на съдебната власт и тяхната йерархия. За коректността на данните е изключително важно уеднаквяването на понятията и източниците на информация. По този начин може да бъде постигната проследяемост на отчетните данни и анализирането на надеждна, сравнима и измерима информация.
Съдебната система има ключова роля в усещането за държавност и отстояването на принципите на правовата държава. Комуникацията с обществото и търсенето на обратна връзка за дейността на органите на съдебната власт подпомага процеса за развитие на страната и подобряване на общественото доверие в съдебната система. Ето защо от изключителна важност е как информацията достига до заинтересованите страни и обществото като цяло. Кога, как в каква форма и с какво съдържание се комуникират резултатите от дейността, какви са каналите и формата на обратна връзка.
На база на направения анализ в дейност 4 на съдържанието, формата, процесите и механизмите на реализиране на отчетност ще се изведе модел, който е приложим в българската съдебна система. Ще бъдат разработени модулни образци и механизми за отчетност, придружени с подходящи канали за комуникация с различните групи заинтересовани страни. Тези практики ще бъдат свързани с цялостната система за управление на качеството, като се даде свобода на съдилищата да прилагат и модулно (частично, поетапно) тези механизми, които в най-голяма степен отговарят на целите, рисковете, ресурсите и цялостния организационен контекст на конкретната съдебна институция. |
4 848.00
|
8 178.80
|
Дейност 6 Провеждане на обсъждания със заинтересованите страни: След изготвянето на модела за управление на качеството с вграден механизъм за граждански мониторинг и контрол, както и образците на отчетни форми с подходящи канали за комуникация, ще бъде проведено обществено обсъждане, на което ще бъдат поканени представители на всички заинтересовани страни.
Целта на тази дейност е от една страна заинтересованите страни да бъдат запознати с разработените по проекта модели, а от друга да бъдат интегрирани техните мнения и препоръки с оглед подобряване на съдебната система и активното включване на неправителствения сектор и професионалните организации в процеса на разработването, наблюдението и оценката на стратегиите за реформа. Цели се формирането на отношение на съсобственост и съавторство по отношение на разработените инструменти, което да улесни бъдещото им приложение. |
4 848.00
|
4 287.24
|
Дейност 7 Изготвяне на Интегрирано пособие за прилагане на разработените инструменти от съдилищата: По тази дейност се предвижда да бъде изготвено Интегрирано пособие за прилагане на разработените инструменти от съдилищата.
След като бъдат интегрирани предложенията на заинтересованите страни, цялостното интегрирано пособие ще съдържа ясни указания относно:
- (Само) оценките- представляващи задълбочено проучване на цялостната дейност на съда и включващи анализ на представянето в основните области на управление на качеството;
- Анализа- надгражда над оценката, с цел да определи областите на работа, които подлежат на подобрение и
- Плановете за подобрение– в детайли се разработват областите на подобрение, дейностите, които следва да се предприемат, както и резултатите, които се планират да бъдат постигнати.
Ползи от използването на модела и Интегрираното пособие: внедряването им ще позволи на съдилищата да доставят качествени услуги, от съществено значение за изпълнението на тяхната роля и функция в обществото. Вградените механизми за отчетност и контрол ще позволят на заинтересованите страни да участват информирано и ефективно в процесите на мониторинг, контрол и реализиране на отчетност, както и в процесите на организационно подобрение. Пособието ще бъде публикувано в онлайн изданието на списание "Правен свят" и разпространено онлайн. |
12 726.00
|
10 747.80
|
Дейност 8 Подготовка и провеждане на специализирано обучение: По тази дейност се предвижда да бъде проведено еднодневно обучение, състоящо се от два модула. Първият модул ще бъде насочен към инструментите за управление на качеството в съдебната система, а вторият - към инструменти за граждански мониторинг и контрол върху съдебната реформа и участие на гражданското общество в подобрението й.
Обучението ще бъде насочено към две основни целеви групи: от една страна ръководство на съдилища, магистрати, служители в администрацията на съдилищата, а от друга - неправителствени организации, работещи в сектор съдебна система. |
4 848.00
|
4 094.40
|
Дейност 9 Осигуряване на информация и комуникация по проекта: Тази дейност ще бъде изпълнена в съответствие с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.
Предвижда се по дейността да бъде информирана обществеността за получената по ОПДУ подкрепа, като на сайта на партньора ще бъде публикувано кратко описание на проекта, неговите цели и резултати.
Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, който ще бъде използван за обществеността или за участниците, включително всеки присъствен списък или друг доказателствен материал, ще бъде посочено, че проектът е финансиран по ОПДУ с подкрепата на Европейския съюз чрез ЕСФ.
На входовете на сградите на бенефициента и партньора ще бъдат поставени плакати с информация за проекта, в които ще се споменава финансовата подкрепа от Европейския съюз. Плакатите ще бъдат цветни, формат А3 и ще съдържат необходимата информация, съгласно изискванията на Единния наръчник на бенефициента.
Проектът и добрата практика, която ще създаде, ще бъдат популяризирани чрез мрежата от 28-те областни информационни центъра в страната, като за целта до тях ще бъде пусната информация за целите и резултатите от проекта.
Ще бъдат проведени 2 конференции - при стартирането на проекта и при неговото приключване, на които широката общественост ще бъде запозната с проекта и неговите резултати. |
0.00
|
0.00
|