Дейност 1 Провеждане на обучения за базово и за средно равнище на дигитални умения.: Разработване на единни учебни програми за придобиване на базово и средно равнище на дигитални умения и компетенции, съвместно между МТСП и МОН, въз основа на които ще се разработят и единни ресурси за обучение и инструменти за оценка.
Провеждане на широка информационна кампания, насочена към обществеността и бизнеса, за популяризиране на целите и възможностите за придобиване на дигитални умения от безработни и заети лица на базово или средно ниво.
Паралелно ще стартират и ще се провеждат и дейности за достигане до целевите групи - потенциални обучаеми заети и безработни лица за включването им в обучения за базово и средно равнище на дигитални умения в съответствие с Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1. За достигане до безработните лица основна роля ще има Агенцията по заетостта (публичната служба по заетостта в България) чрез 106-те й Бюра по труда на територията на цялата страна. Служителите в Бюрата по труда ще осъществяват информиране, мотивиране и насочване за включване в обучение на регистрирани безработни или заети търсещи работа лица, както и ще консултират работодателите, ползващи техните услуги за възможностите да насочат и мотивират наетия си персонал към възможностите за обучения.
Обученията по Компонент 2 ще стартират пилотно с присъствени или дистанционни обучения за безработни и заети лица. На всяко регистрирано безработно лице ще бъде предложена услуга или стъпка в индивидуалния план за действие, свързана с оценка или обучение за дигитални компетентности.
Реализацията Компонент 2 ще се осъществи с постепенно нарастване на обхвата и възможностите за участие и провеждане на обучения при последователното разработване и внедряване на предвидения инструментариум за електронна оценка, електронно обучение, съдействие и подкрепа в дигиталните клубове, както и чрез:
мащабна информационна кампания
в партньорство с общините, НПО, читалища, по места активна дейност на трудовите посредници, в т.ч. на ромските и младежките медиатори
активно сътрудничество със социалните партньори (национално представителните синдикални и работодателски организации, общо 7), които са широко представени във всички икономически сектори
оценка на потребностите от обучения
предоставяне на стипендии и средства за покриване на транспортните разходи за безработните лица, участващи в обучения за базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции
провеждане на обученията от лицензирани ЦПО и други доставчици на обучения, които имат съответната МТБ и преподавателски състав за провеждане на такива обучения
За целия период на изпълнение на Компонент 2 се очаква общо 500 000 заети и безработни лица да със свидетелство за придобити в резултат на курс умения в областта на цифровите технологии. В резултат от обученията лицата следва да придобият умения и компетентности относно дигиталните технологии и как тези технологии могат да подпомагат общуването, какви възможности предоставят, какви са техните ограничения, последиците от тях, възможни рискове и др.
Заложените средства в размер на 2 257 187.16 лв. са разходи за управление на проекта. |
2 257 187.16
|
314 228.40
|
Поддейност 1.1. Разработване на единни учебни програми за придобиване на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции: Ще се разработят две учебни програми: за придобиване на базово равнище и за придобиване на средно равнище на дигитални умения и компетенции в съответствие с Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1Това ще се осъществи от работна група с участието на експерти от МТСП, МОН, външни IT специалисти и др.
Всяко от обученията за придобиване на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции ще бъде с продължителност от минимум 45 учебни часа и ще покрива като миниум следните модули/теми за придобиване на умения и компетентности:
Използване на персонален компютър и други устройства; създаване и управление на файлове и директории;
Търсене на информация и дигитално съдържание в Интернет; анализ, подбор и критично ползване на информация, данни и дигитално съдържание;
Използване на референтни източници на информация и самообучение (wikis, полезни информационни портали и др.), откриване и различаване на достоверни и надеждни източници на информация;
Използване на дигиталните технологии и инструменти за общуване и сътрудничество; използване на социалните мрежи като информационен канал;
Използване на електронна поща; изпращане/споделяне на информация и дигитално съдържание;
Използване на приложения за разговори и видео-конференции;
Електронна текстообработка;
Работа с електронни таблици;
Създаване на писма и документи;
Сигурност и защита на електронната информация;
Използване на облачни технологии и др.
В учебната програма за придобиване на базово равнище на дигитални умения и компетенции ще бъде включен и модул/тема от 10 учебни часа за придобиване на знания и умения за използване на електронни услуги за граждани, предоставяни от институциите (Национална агенция по приходите, Национален осигурителен институт, Агенция по заетостта, общини и др.), и използване на мобилни устройства за достъп до електронни услуги.
В резултат от обученията лицата следва да придобият умения и компетентности относно дигиталните технологии и как тези технологии могат да подпомагат общуването, какви възможности предоставят, какви са техните ограничения, последиците от тях, възможни рискове и др. Те следва да разбират общите принципи, механизмите и логиката, които стоят в основата на развиващите се дигитални технологии, и да познават основните функции и употреби на различните устройства, социални мрежи и др. Лицата следва да имат критичен подход към валидността, надеждността и въздействието на информацията и данните, достъпни посредством дигиталните средства. Лицата следва да могат да ползват дигиталните технологии за информиране, намиране на работа, в процеса на работа, за учене, за ползване на дигитални услуги, за да подпомогнат активното си гражданско участие и социалното си приобщаване, да комуникират с други хора, и др. Уменията включват способност за ползване на дигитално съдържание, достъп и филтриране на дигитално съдържание, създаване и споделяне на дигитално съдържание.
В съответствие с Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1:
- на базово равнище, лицата сами с подходящо насочване/подкрепа при необходимост ще могат: да определят потребностите си от информация; чрез търсене в дигиталното пространство да намират данни, информация и съдържание за решаване на елементарни, рутинни въпроси; да намират начин как да оценят и използват данните, информацията и съдържанието; да си избират свой собствен начин/подход за търсене и навигиране в дигиталното пространство;
- на средно равнище, лицата самостоятелно и независимо, според техните потребности и с цел разрешаване на ясно определени от тях, нерутинни въпроси, ще могат: да дефинират потребностите си от информация и данни, да организират търсене и проучване на данни, информация и съдържание в дигиталното пространство; да знаят как да оценят и управляват данните, информацията и съдържанието, да навигират в дигиталното пространство; да определят и организират своя стратегия/подход за търсене и навигиране в дигиталното пространство. |
0.00
|
0.00
|
Поддейност 1.2. Разработване на единни ресурси за обучение и на инструменти за оценка: Разработване на единни ресурси за обучение (учебни материали) за придобиване на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции в съответствие с разработените програми за обучение по Поддейност 1.1 – 2 броя комплекти от ресурси/ учебни материали. Ще бъдат разработени специализирани учебни ресурси, адаптирани към потребностите на лицата с ниско равнище на образование и без дигитални умения, в т.ч. лицата от ромски произход, по-възрастните лица и др., за да се осигурят възможности и на тези лица за участие в онлайн обучение за придобиване на дигитални умения.
Разработване на единни инструменти за оценка на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции съгласно Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1 – 2 броя комплекти с инструменти. |
0.00
|
0.00
|
Поддейност 1.3. Провеждане на обучения за регистрирани безработни лица и заети лица за базово и средно равнище на дигитални умения и компетенции: До пълното функциониране на дигиталната платформа, обучаващите организации ще предоставят обучения за придобиване на базово/средно равнище на дигитални умения и компетенции като се регистрират на електронната платформа за Доставчици на обученията на Агенция по заетостта. Регистрирането е чрез попълване на електронно заявление. След проверка на обстоятелства, ще се създаде списък на обучаващите организации, от който обучаемите лица ще могат да избират обучаваща организация.
Целеви групи на обученията са безработни лица, регистрирани в дирекции БТ и заети лица, които имат много ниско равнище или нямат дигитални умения и компетенции. Приоритет ще се даде на лицата в неравностойно положение на пазара на труда, вкл. лица от ромски произход, лица с ниско равнище на образование, по-възрастни лица и др., като по този начин ще се повиши тяхната пригодност за заетост, ще придобият умения за участие в електронно обучение и др. Оценката на дигиталните умения и включването в обучения за придобиване и/или надграждане на дигитални умения ще бъде включено като задължителна стъпка в индивидуалния план за действие на всяко безработни лице, както и на всички регистрирали се по Гаранцията за младежта млади хора, които не са ангажирани с трудова дейност, образование или обучение. Трудовите посредници, в т.ч. ромските и младежките медиатори ще участват активно в процеса по разясняване и мотивиране на лицата от неравнопоставените групи на пазара на труда, в т.ч. лица от ромски произход, по-възрастни лица и др., за участие в обучение за дигитални умения. Ще се проведе и мащабна информационна кампания, която да популяризира и разясни сред обществеността възможностите и необходимостта от обучение за дигитални умения. Целта е на всички лица, които имат нужда, да се предлага специално обучение за подобряване на дигиталните умения. |
293 289 003.28
|
11 923 290.00
|
Поддейност 1.4. Осигуряване на стипендии и транспортни разходи за безработни лица, участващи в обучение за базово и/или средно равнище на дигитални умения и компетенции: Осигуряване на стипендии и покриване на транспортните разходи за безработните лица, участващи в обучения за базово и за средно равнище на дигитални умения и компетенции, организирани по Поддейност 1.3. |
24 097 500.00
|
157 675.00
|
Поддейност 1.5 Оценяване и сертифициране на базово и/или средно равнище на дигитални умения и компетенции след преминато обучение или придобити чрез самостоятелно учен: Оценяване и сертифициране на дигитални умения и компетенции ще се извършва на:
лица, които са преминали курс на обучение за придобиване на базово и/или на средно равнище на дигитални умения и компетенции (по Поддейност 1.3). За преминат курс на обучение се счита наличие на минимум 80% присъствие на лицето в курса спрямо общия хорариум от учебни часове за съответното ниво
лица, които имат дигитални умения и компетенции, придобити чрез самостоятелно учене.
Оценяването на базово и на средно равнище на дигитални умения и компетенции ще се извършва чрез полагане на съответен за равнището изпит. Изпитът за оценка на придобитите умения ще се извършва от Единния сертификационен център, съгласно Постановление № 48 от 4 април 2023 г. за приемане на Правилник за определяне на условията и реда за предоставяне на ваучери за обучение по Програма „Развитие на човешките ресурси“ 2021 – 2027 г., Националния план за възстановяване и устойчивост и Фонда за справедлив преход.
След успешно положен изпит за оценка на дигитални умения и компетенции, лицата ще получат удостоверение за придобитата дигитална компетентност/ сертификат за съответното равнище. |
3 200 000.00
|
1 757 734.38
|
Поддейност 1.6. Разходи за възнаграждения на служители от дирекции „Бюро по труда“ (ДБТ) за предоставяне на подкрепа: На територията на цялата страна в помощ на лицата от целевите групи ще бъдат на разположение служители от всяко едно от 106-те дирекции „Бюро по труда“. Те ще оказват подкрепа в процеса по регистрация, издаване на електронен ваучер, сертификат или други документи, свързани с обученията и валидирането на дигитални умения и компетенции. |
4 570 639.37
|
26 479.49
|