Дейност 1.Подготовка на проектно предложение: Включва изпълнението на дейности, необходими за подготовка на проектното предложение, като разработване на концепция за проектно предложение; подготвяне на проектното предложение, съгласно сроковете определени от УО на ОП „Околна среда 2014-2020“; изготвяне на документи, заповеди, договори и др. свързани с подготовката на проекта, подготовка на структура за организация и управление при изпълнението на проекта; мерки за координация и комуникация и дейности необходими за подготовка изпълнението на проекта като цяло.
Подготовката на проектното предложение е изпълнена от Бенефициента и партньорите – басейновите дирекции.
За изпълнението на тази дейност е сформиран екип за подготовка на проектно предложение със заповед № РД-547/14.09.2018 г. На сформираният екип е възложено:
- изпълнение на дейности свързани с извършване на анализ за определяне на конкретните задачи на всяка една от страните (четирите басейнови дирекции (БД) към МОСВ: БД „Дунавски район“, БД „Черноморски район“, БД „Източнобеломорски район“ и БД „Западнобеломорски район“ и дирекция УВ) във връзка с подготовката и подаването на проектното предложение, планирането, управлението и изпълнението на ЗБФП и дейностите по проекта, както и начина на определяне на екипа за управление и финансовите ангажименти на всяка една от страните, във връзка с изпълнението на Проекта и подготовка на заповед съгласно насоките за кандидатстване по процедурата;
- изготвяне на финансови обосновки на остойностените дейности придружени от анализ и финансовите ангажименти на всяка от страните във връзка с изпълнението на проекта;
- начисляване и изплащане на възнаграждения, данъци и осигурителни вноски по подготовка на проекта, вкл. изготвянето на необходимите справки във връзка с възнагражденията по подготовка на проекта;
- определяне вида на процедурите за обществените поръчки на дейностите по т.2.6 от горецитираната заповед, вкл. разработване на документация за обществени поръчки, анализ и обосновка на сроковете за предвидените в проектното предложение обществени поръчки до сключване на договор за изпълнение;
- изпълнение на дейности по проучване, анализ и остойностяване, необходими за проекта в съответствие с изискванията посочени в Насоки за кандидатстване по процедурата;
изготвяне на отговори при постъпили въпроси по време на оценката и необходимост от преработка на проекта.
Изпълнението на тази дейност завършва с одобряване на настоящото проектно предложение.
Разходите по изпълнението на тази дейност са 7 247,62 лв.
Прогнозна дата за издаване на ЗБФП е ноември 2018 г. |
7 247.62
|
7 247.62
|
Дейност 2: Организация и управление на проекта. Мерки за информация и комуникация: Поддейност 1. Организация и управление на проекта: Управлението на проекта ще се осъществява според нормативната уредба за безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда 2014-2020 г. Изпълнява се за срока на реализация на проекта и включва цялостното оперативно, финансово и техническо управление на изпълнението на проекта, вкл. специфични аспекти на изпълнението и отчитането на проекти, финансирани по ОПОС 2014-2020; подготовка на тръжни документи за обществени поръчки, координация между изпълнители, бенефициент и партньори, както и други институции; мониторинг на текущото изпълнение на дейностите в проекта и докладването; организиране на обществени поръчки и избиране на изпълнители; администрирането на документооборота, публичността и комуникацията със заинтересованите страни и обществеността. Сформира се Екип за управление на проекта (ЕУП), който включва 10 експерта – 1) ръководител, 2) координатор, 3) юрист и експерт по обществени поръчки, 4) финансист, 5) счетоводител, 6) технически експерт 1, 7) технически експерт 2, 8) експерт мониторинг и докладване, 9) експерт съхранение на документи по проекта и 10) експерт информация и комуникация.
В процеса на управление на проекта ЕУП ще взаимодейства и приема становищата на експертните групи по дейност 3.
ЕУП ще изготвя кратки доклади и ще запознава УК по Споразумението с МБВР периодично с процеса на изпълнение на проекта от гледна точка на достигане на стратегическата му цел, което ще осигури устойчивост. Функциите и отговорностите на ръководителя и членовете на ЕУП подпобно са описани в т.9 "Екип" на формуляра за кандидатстване.
Поддейност 2: Мерки за информация и комуникация: Дейността включва организация, подготовка и осъществяване на дейности за осигуряване на публичност и обществено признание за съфинансирането, предоставяно от Европейския съюз по ОП „Околна среда“ 2014-2020 г., както и информиране на обществеността в четирите РБУ относно подготовката и разработване на трети цикъл планове за управление на речните басейни за периода 2022-2027 г. (ПУРБ 2022-2027), начинът на работа и процедурите за информиране.
Поддейност 2.1: Дейността включва публикуване на интернет страницата на бенефициента на подробна информация за проекта с поставяне на хипервъзка към интернет страницата на ОПОС 2014-2020 г. Последващо актуализиране на информация за изпълнението на проекта, насочено към потребителите на интернет страницата на бенефицента и широката общественост.
Поддейност 2.2. Изготвяне и изпълнение на комуникационен план за осигуряване на публичност и информиране. Планът съдържа:
1) Информационна кампания – 2 бр. конференции (откриваща и закриваща); 1 бр. пресконференция (за представяне на резултатите по проекта); 4 бр.конференции в четирите РБУ, 5 бр. семинара за заинтересовани страни за популяризиране дейностите по проекта; изготвянето и публикуването на прессъобщения за всяко от събитията и разпространението им до медиите; информационно отразяване на проекта – рекламни карета в печатни издания;
2) Печатни и рекламни материали - дизайн, предпечатната подготовка и печат;
3) Дизайн и печат на банер по проекта – 10 бр.;
4) Дизайн, печат и поставяне на плакат по проекта – 5 бр.
Общо дейност 2: 562 987.77 лв |
353 794.65
|
351 009.76
|
Дейност 3. Осигуряване на координация и съгласуваност на изпълнението на дейностите от проекта: Целта на тази дейност е да се постигне пълното и качествено изпълнение на дейностите по проекта. За целта се създават: Управляващ комитет (УК) и Техническа Консултативна Група (ТКГ) към Споразумение за предоставяне на консултантски услуги в подкрепа на изготвянето на ПУРБ и ПУРН между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие, обн.ДВ, бр.64/3.8.2018 г. (Споразумението), и Експертна работна група за изпълнение на проекта (ЕРГ), която ще подпомага ЕУП.
- Основни задължения на УК: следи за напредъка по изпълнение на Споразумението; обсъжда и одобрява предложения за промени в Споразумението; разглежда и приема докладите за напредъка по изпълнение на Споразумението, като при необходимост изисква тяхното допълване и коригиране; одобрява и следи изпълнението на услугите по Споразумението; разглежда и взема решения по въпроси, свързани с изпълнение на Споразумението; подпомага МБВР в процеса на предоставяне на необходимите данни и информация, необходими за изпълнение на дейностите; получава консултации от МБВР при избор на възможни варианти за изпълнение на дейности по проекта извън обхвата на Споразумението; приоритизира дейностите, които следва да се изпълняват по Споразумението; приема подробния годишен работен план по изпълнението на дейностите, включени в Споразумението; получава информация от МБВР и екипа за управление на проекта за напредъка на ключовите етапи от изпълнението му и постигнатите междинни резултати; при необходимост, предлага корективни мерки за цялостно постигане на планираните цели на Споразумението; при необходимост, одобрява изменението на плана за изпълнение на услугите по Споразумението и неговия бюджет.
В състава на УК ще се включат представители на МОСВ, включително Дирекция УВ и четирите БД на ръководно ниво и външни експерти. Наемането на външните експерти и разходите за заплащане на изпълнените от тях дейности, ще бъде осъществено извън обхвата на настоящия проект.
- ТКГ– основен механизъм за комуникация и взаимодействие между МБВР и МОСВ на техническо ниво, основни задължения: осъществява постоянно взаимодействие между МБВР и МОСВ на техническо ниво; събира, обобщава и предоставя на МБВР информация; обсъжда напредъка, търси и предлага решения за преодоляване на трудностите при изпълнение на дейностите от Споразумението; обменя информация за напредъка по дейностите, съгласно графика за изпълнение за следващия месец; уведомява Ръководителят на ЕУП за възникнали въпроси по отношение на срещани трудности; уведомява писмено, чрез ръководителя на проекта, МБВР за събития, които се очаква да имат съществено значение и/или отражение върху изпълнението на дейностите;
- Основни задължения на ЕРГ: дава становище по всеки доклад, представен от МБВР, в изпълнение на Споразумението с МОСВ; при необходимост, дава становище по коментарите на заинтересованите страни и външните експерти, част от УК; участва в приемане изпълнението на отделните етапи от сключените договори за обществени поръчки, свързани с проекта; представителите на всяка БД в ЕРГ участват в организирането и провеждането на обществените консултации на всеки етап от разработването на ПУРБ за съответния район за басейново управление; регистриране на постъпилите предложения от обществените консултации на всеки един етап от тяхното провеждане и становище за тяхното съответствие с целите на ПУРБ; осигурява съгласуваност на изпълнението по отношение обхват, структура и формат на информацията между всички дейности от проекта, вкл.резултатите от изпълнението на обществени поръчки. И двете групи ще осигуряват и съгласуваност с изискванията на Ръководствата от Общата стратегия за прилгане на Рамковата директива за водите (ОСПРДВ) за докладване, проследяване отразяването на становищата от обществените консултации, вкл.консултациите по ЕО и други дейности свързани със съгласуваността при разработването на всеки един от етапите на ПУРБ 2022-2027 г. за всеки РБУ.
|
244 875.42
|
234 214.95
|
Дейност 4. Изготвяне на Плановете за управление на речните басейни за периода 2022-2027 г.: Дейността включва изпълнеието на 13 поддейности, детайлно описани в приложение - Annex_D4, за изпълнение на ратифицираното от Народното събрание споразумение между МОСВ и Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) за разработване на Плановете за управление на речните басейни (ПУРБ) за Дунавския, Черноморския, Източнобеломорския и Западнобеломорския райони за басейново управление на водите, включително:
- преглед на прилагането на европейското законодателство по водите в досега разработваните ПУРБ, идентифициране на пропуските и непълното или неправилно прилагане на изискванията, вкл.съобразно оценките на Европейската комисия и изготвяне на подробен работен план и технически спецификации за дейностите за разработване на проектите за ПУРБ 2022-2027;
- разработване или актуализиране на методики, подходи и критерии за прилагане на изискванията на европейското законодателство в областта на политиката за управление на водите иразработването на ПУРБ;
- събиране на информация и извършване на проучвания и теренни изследвания за осигуряване на необходимите данни за разработване на съответните методики, за извършване на характеризирането на водните тела; за оценките на натиска и въздействието на човешката дейност върху тях, на риска за влошаване на състоянието им от настоящи и бъдещи дейности и на състоянието им при съществуващия натиск;
- икономически анализ на водоползването, включително анализ на текущите нива на възстановяване на разходите за водни услуги и прогноза за целевите нива на възстановяване на разходите към 2027 г.;
- оценка на състоянието на повърхностните и на подземните водни тела;
- разработване и прилагане на модели за оценка на замърсяването на водните тела и за воден баланс;
- разработване на проекти на ПУРБ 2022-2027;
- консултации с обществеността на всеки етап от разработването на ПУРБ 2022-2027;
- отразяване или мотивиране на предложенията от консултациите с обществеността и изготвяне на окончателни проекти на ПУРБ 2022-2027. |
17 404 764.00
|
17 300 000.00
|
Дейност 5: Трансгранична координация на дейностите по разработване на ПУРБ със съседни държави: Целта на изпълнението на тази дейност е да се постигне прилагане изискванията на РДВ по отношение на трансграничаната координация и съгласуване на всеки отделен етап от изготвянето на Плановете за управление на речните басейни. Директива 2000/60/ЕС (Рамкова Директива за водите - РДВ) поставя изискване за координация на усилията на страните членки при постигане на целите на Директивата в международните речни басейни/райони за басейново управление, вкл. и за тези части от тях, които се простират извън границите на общността -чл.3 (4) и (5)), както и съответствие с приетите принципи на управлението на водите, залегнали в Конвенцията за опазване и използване на трансграничните водни течения и международните езера и в други международни документи и инициативи.
В Р. България голяма част от реките са трансгранични водни течения, които са част от трансграничен речен басейн. България, съвместно със съседните страни предприе действия за координация в съответствие с изискванията, заложени в РДВ, още през първия цикъл на планиране.
Подписани са двустранни споразумения/декларации в областта на водите със съседните страни (Р.Турция, Р. Гърция, Румъния), а със страните, с които нямаме такива– се предприети действия за подготовката им (Р. Сърбия и Р.Македония). По силата на двустранно споразумение за сътрудничество при управление на водите между България и Румъния, подписано през ноември 2004 г. е създадена Съвместна комисия за управление на водите.
Двустранните договорености, подписани през първите два етапа на прилагане на РДВ, създават добра основа за осъществяване на трансграничната координация. Установените механизми за сътрудничество и натрупаният опит в трансграничната координация следва да бъдат запазени, продължени и доразвити (особено по отношение на Сърбия и Македония) при разработването на ПУРБ 2022-2027.
• За третия цикъл на планиране следва още на най-ранен етап да се предприемат действия за съгласуване на работна програма за координиране и сътрудничество със съответната страна , вкл. етапите и видове дейности за координиране на подходите, методиките, оценките и мерките за изпълнение изискванията на директивите и достигане на добро състояние на водите в международните речни басейни.
• Установяване на по-тясно двустранно сътрудничество със съседните страни, чрез което да се постигне съгласуваност и координираност на необходимите действия, като за всеки един етап да се определят съответните елементи, данни и информация.
• Осигуряване на обмен на актуална информация между съответните компетентни органи за целите на координацията на всеки етап от прилагане на РДВ в третия цикъл, в това число програмите от мерки за управление на съответния речен басейн.
За закупуване на самолетни билети, хотелско настаняване, застраховки и др. ще бъдат използвани избраните изпълнители за МОСВ. Не се предвижда предвижда избор на външни изпълнители за осигуряване на тези услуги специално за настоящия проект. |
9 025.61
|
9 025.61
|
Дейност 6. Екологична оценка на проектите на ПУРБ 2022-2027 г. : С изпълнението на тази дейност ще се осигури съотвествие на плановете за управление на речните басейни със Закона за опазване на околната среда, чрез извършване на екологична оценка и със Закона за биологичното разнообразие, чрез извършване на оценка на съвместимост. С изпълнението на тази дейност ще бъдат направени съответните оценки и предложени мерки, които да бъдат съобразени в ПУРБ, за да се осигури опазване на околната среда. Дейността ще допринесе за изпълнение на нормативните изисквания и осигуряване на необходимите документи за приемане на ПУРБ от Министерския съвет и включва:
1. Анализ на вероятността и степента на въздействие на ПУРБ 2022-2027 на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони върху компонентите на околната среда, в т.ч. вторични, кумулативни, едновременни, краткосрочни, средносрочни и дългосрочни, постоянни и временни, положителни и отрицателни последствия от тяхното прилагане, в т.ч. и по отношение на територията на други държави с цел съобразяване с необходимостта от провеждане и на процедура по ЕО в трансграничен контекст като се:
• вземат предвид целите, териториалния обхват и степента им на подробност;
• разгледа развитието на компонентите и факторите на околната среда без прилагането на плановете;
• предложат при необходимост мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно компенсиране на неблагоприятните последствия от предвижданията на плановете върху околната среда. Мерките следва да бъдат мотивирани, в т.ч. и по отношение на очакваното положително въздействие;
• предложат мерки за наблюдение и контрол на въздействията върху околната среда от прилагането на плановете, включително и индикатори за наблюдение.
2. Анализиране на вероятните значителни въздействия на плановете върху предмета и целите на опазване на защитени зони, попадащи в техния териториален обхват.
Отделните етапи на изпълнение на дейността са:
1. Изготвяне на схеми за провеждане на консултации; задания за обхват и съдържание на Докладите за Екологична оценка и оценка на съвместимост на проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони, както и уведомления по чл.10 от Наредбата за ОС;
2. Изготвяне на доклади за оценка за съвместимост, доклади за екологичната оценка, в т.ч. и нетехническо резюме към тях за всеки един от проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони;
3. консултации по докладите за ЕО и ОС на проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони:
3.1. Провеждане на консултации по докладите за ЕО и ОС по реда и сроковете на чл. 20 и чл. 21 от Наредбата за условията и реда за извършване на ЕО на планове и програми.
3.2. Отразяване на резултатите от обществените консултации в ЕО и ОС и изготвяне на документация за резултатите от консултациите с обществеността и със заинтересованите страни;
4. Подпомагане на басейновите дирекции при осъществяване на последващи действия и изготвяне на SWOT анализ на проектите на ПУРБ:
4.1 Окомплектоване и внасяне на документация по ЕО в МОСВ с искане за издаване на Становище по ЕО – съгласно чл. 23 от Наредбата за условията и реда за извършване на ЕО на планове и програми за всеки един ПУРБ.
4.2 Участие в заседание/заседания на Междуведомствена комисия (МК) - специализиран състав на ВЕЕС към МОСВ, на които се разглежда документацията по ЕО на всеки един ПУРБ.
4.3 Доработване/преработване на всеки един от докладите за ЕО, в случай на такова решение от МК.
4.4 Изготвяне на обобщени справки по чл. 29 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми за ПУРБ с обосновки на съответните мотиви за включване на мерки в ПУРБ;
4.5 Изготвяне на SWOT анализ на Проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони.
Дата за сключване на договора за обществената поръчка - октомври 2022 г. |
23 820.00
|
0.00
|