Идентификация

Номер от ИСУН BG16RFOP002-1.005-0020-C01
Наименование на проекта Разработване на иновативна онлайн платформа за диагностициране на гръбначни заболявания базирана на съвременни инструменти за машинно обучение
Бенефициент 206542255 Смарт Софт Хелткеър АД
Източник на финансиране ЕФРР ==> Иновации и конкурентоспособност
Дата на сключване на договора/заповедта 22.05.2018
Дата на стартиране 22.05.2018
Дата на приключване 19.10.2020
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България, Североизточен, Варна, Варна, гр.Варна

Описание

Кратко описание на проекта
Общата цел на проекта е да се насърчи развитието и да повиши иновационния капацитет на предприятието СМАРТ СОФТ чрез подкрепа за разработване и разпространение на продуктова иновация в приоритетното направление „Индустрия за здравословен живот и биотехнологии“ – персонална медицина, а именно - CoLumbo -онлайн платформа за диагностициране на гръбначни заболявания базирана на съвременни инструменти за машинно обучение. Това направление е приоритетно за СИР – гр. Варна, където ще се развива иновацията. Разработката на иновативния продукт ще се осъществи от висококвалифицирани експерти в сферата на ИКТ и в партньорство с научна организация Технически Университет – Варна.
По своята същност CoLumbo представлява световно иновативен продукт, който въвежда на световния пазар нова услуга, която до този момент не съществува – персонализирано онлайн диагностициране на гръбначни проблеми, извършено от съвременни ИТ решения. Продуктът е базиран на уникален machine learning алгоритъм, чрез който се извършва разчитане на ЯМР (ядрено-магнитен резонанс) изображения и комбинира тази информация с информация за медицинската история на пациентите, като предоставя цялостна и с висока точност диагностика на състоянието и съвети за лечение. Иновацията представлява индустриално научно изследване.
Проектът се реализира чрез дейности по извършване на изследвания, тествания, изпитвания и измервания, свързани с разработването на иновативния продукт; създаване и тестване на бета версията на платформата; придобиване на специализирано оборудване, необходимо за разработване на продукта, както и ползване на външни услуги за научни изследвания в сферата на медицината, необходими за изработване на прототип.
Дейности
  • Дейност: Извършване на изследвания, изпитвания, измервания, необходими за разработването на продуктовата иновация (ще бъде извършена чрез наемането на квалифициран персонал – 9 бр. експерти и външни услуги за възлагане на научни изследвания) : Иновативността на продукта се корени в създаването на 3-степенен алгоритъм, който обединява и анализира данни от медицински изображения трансформирани и анализирани с КНМ и друга клинична информация от медицински въпросници, за да изведе цялостна и достоверна диагноза. Изключителната техническа сложност на тази иновация изисква провеждането на задълбочени проучвания и изследвания. В рамките на дейността се предвижда ангажираните експерти от Кандидата и Партньора да изпълнят следните етапи: Етап 1: Проучване, изпитване и проектиране на архитектурата на невронните мрежи (НМ), вкл. анализиране и тестване на два основни типа алгоритми – end-to-end и multitask training; измервания относно броя на входните данни, необходими за трениране на алгоритмите, както и времето, необходимо на всеки един от алгоритмите да изведе крайния резултат. Етап 2: Научно изследване на типовете features, с които ще се работи - четири основни вида: „features trained from scratch“, „handcrafted features“, „features based on auto encoders“ и „features based on transfer learning“. В зависимост от резултатите, ще се проведе и изследване на вида на НМ от гледна точка на тренираността й. Възможните варианти са full pre-trained model, fine-tuning the last layers of a pre-trained model и training from scratch. За правилното определяне на най-подходящия ще бъдат проведени обстойни изследвания с всеки един от възможните варианти. Етап 3: Проучване на предимствата и недостатъците при използването на подходите „skip connections“ и „high level features“ чрез дефинирането на математическите формули и логически връзки в платформата. Изпитванията ще бъдат фокусирани върху това дали се получават по-точни резултати, когато данните и от ЯМР изображенията и от медицинския въпросник се вкарат заедно като входни данни в НМ или когато най-напред се анализират данните от изображението и след това се вкарат данните от въпросника. Етап 4: Научно изследване и изпитване на методите за интеграция на данните от ЯМР изображенията и медицинските въпросници. Създаването на 3-степенния алгоритъм за интегриране на двата вида данни, които системата ще използва за решаване на проблема, е една от най-важните стъпки в разработването на продуктовата иновация. Експертите ще проведат задълбочени проучвания и изследвания на вариантите за представяне на информацията и калкулиране на данни от въпроси с фиксирани и отворени отговори. Особено внимание ще се обърне на методите за определяне на сериозността на медицинския проблем в зависимост от получените данни. Етап 5: Изследване, изпитване и разработване на алгоритмите и софтуерните функционалности на уеб базиран медицински въпросник и извличане и визуализация на данни чрез стандарта DICOM, необходими при интеграцията на информацията чрез три степенния алгоритъм. Етап 6: Изследване, изпитване и създаване на потребителски интерфейс, включващ общ изглед и потребителска функционалност на приложението. В рамките на дейността е необходимо да се възложат външни услуги за научни изследвания в сферата на медицината, които да включват: изследване и създаване на методологията на медицинските въпросници, разчитане, класифициране и сегментиране на множеството ЯМР изображения и съпоставяне с клинична картина с цел получаване на необходимите данни за обучение на системата. Тази услуга е специфична и изисква изпълнителят да има необходимата квалификация и опит в сферата неврохирургията и радиологията с оглед създаване на точна и качествена база данни от класифицирани изображения, необходима за успешното интегриране на самообучаващия се алгоритъм в платформата. Резултатите от външните услуги ще бъдат използвани от експертите в Етап 4. Стъпки на изпълнение на дейността: 1. Подбор на квалифициран персонал (1-ви и 2-ри месец) 2. Период на заетост на наетия персонал (от 3-ти до 14-ти месец) 3. Избор на изпълнител Външни услуги и сключване на договор (от 1-ви до 7-ти месец) 4. Изпълнение на услугата от избрания изпълнител (от 8-ми до 14-ти месец), Договорена стойност: 322 241.60 , Отчетена стойност: 331 177.00
  • Дейност: Създаване и тестване на прототип, свързан с разработването на продуктовата иновация (ще бъде изпълнена чрез наемането на квалифициран персонал – 6 бр.): След изпълнението на изследванията и изпитанията по Дейност 1, експертният екип ще разполага с достатъчно информация и данни за отделните аспекти на продуктовата иновация (архитектура, алгоритми и т.н.), за да може да пристъпи към следващата стъпка в разработването на иновативния продукт, а именно – създаването и тестването на прототипен образец. В рамките на Дейност 2 ще бъде създадена тестова (бета) версия на платформата CoLumbo като експертната работа ще се състои от следните етапи на действие: (1) Създаване на тестова (бета) версия на продуктовата иновация. (2) Детайлизиране на варианти за тестване на отделните елементи и на продуктовата иновация като цяло. (3) Уточняване и промени в структурата, ако това се налага от технологични проблеми, възникнали в процеса на програмиране. (4) Първоначално тестване на прототипния образец – разграничаване на конкретни случаи на заболявания – например на херния (от тези без херния) на дискове с предварително отделен L5-S1 на ЯМР изображението. Последващо тестване на бета версията на платформата – диагностициране на гръбначни изменения и поставяне на диагноза на базата на ЯМР изображения и медицински въпросници. (5) Тестване на продуктовата иновация и модулите й в офлайн режим. (6) Тестване на продуктовата иновация и модулите й в онлайн режим. За целите на дейността, създаденият прототипен образец ще бъде бета версия на продукта за уеб базирана платформа. Тестовата версия ще включва всички основни модули и функционалности на платформата, за да се постигнат максимално точни и достоверни резултати при тестването. За целите на първоначалното тестване, системата ще бъде захранена с резюмирани ЯМР изображения на 150 пациента с предварително отделени L5-S1 области на изображенията. При последващото тестване, системата ще бъде настроена сама да разпознава изменения в целия гръбначен стълб без предварително сегментиране на изображенията. За да се тества процеса по анализиране и обединяване на данните от различните видове източници на информация, към 150-те ЯМР изображения ще бъдат добавени и 150 медицински въпросника, на базата на които системата трябва да изведе крайна диагноза. По време на тестванията, екипът от експерти ще следи внимателно за всякакви потенциални грешки и ще предприеме коригиращи действия по отстраняването им. Този етап изисква технологично време и голяма прецизност от страна на екипа. Стъпки на изпълнение на дейността: 1. Период на заетост на наетия персонал (от 15-ти до 24-ти месец). Наетият персонал се състои от същите експерти, ангажирани на трудови договори през първата дейност в периода от 1-ви до 2-ри месец., Договорена стойност: 113 384.96 , Отчетена стойност: 92 446.62
  • Дейност: Придобиване на дълготрайни материални активи (ДМА), необходими за разработването на продуктовата иновация.: За изпълнението на дейностите по извършване на изследвания, изпитвания, измервания, необходими за разработването на продуктовата иновация и създаването и тестването на прототипен образец, е необходимо да бъдат придобити следните инвестиции в ДМА: 1) Компютърна конфигурация (1 бр.), необходима на програмистите при дейностите за изследване и създаване на алгоритъма за интеграция на данните от ЯМР изображенията и медицинските въпросници; изпитване и създаване на потребителски интерфейс на платформата; създаването на тестовата (бета) версия в офлайн и онлайн режим. Тази компютърна конфигурация е представлява висок клас технология, тъй като е необходимо да притежава мощен процесор, голяма памет и графични (видео) карти с висока производителност. Тези характеристики са от съществено значение при дейностите по изпитвания, създаването на софтуерния алгоритъм за интеграция на данни едновременно от два източника и тестването на бета версията на продукта в два режима (офлайн и онлайн). 2) Сървърна система (1бр.), която е необходима за функционирането и съхранението на базата данни от множество ЯМР изображенията и сорс кодовете, свързани със същинското програмиране и създаване на потребителски интерфейс на платформата и разработката на тестовата (бета) версия. Стъпки на изпълнение на дейността: 1.Избор на изпълнител за доставка на ДМА (от 1-ви до 4-ти месец) 2.Сключване на договор/и и доставка на активите (от 4-ти до 6-ти месец) , Договорена стойност: 61 020.00 , Отчетена стойност: 54 164.99
  • Дейност: Визуализация на проекта: Целта на дейността е да се осигури необходимата информация и публичност за резултатите от реализирането на проекта. Част от ангажиментите, свързани с изпълнението на дейностите по проекта в рамките на настоящата процедура за безвъзмездна финансова помощ са свързани с осигуряване на необходимата публичност и информираност относно проектната инициатива и осигурения финансовия принос на Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 г. В тази връзка всички планирани дейности за визуализация са в съответствие с приложимите правила за информиране и публичност, предвидени в Регламент (ЕС) № 1303/2013 и „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020 г. За осигуряване на необходимата публичност относно изпълнението на проекта, СМАРТ СОФТ планира следните мерки: 1) Поставяне на информационен плакат на видно място в офиса на изпълнение на проекта в гр. Варна. 2) Поставяне на цветни стикери върху всеки актив, закупен по проекта, включващи информация за финансовия принос на ЕС чрез ОПИК. 3) Всички писмени материали и документи, изготвени за нуждите на проекта ще информират за финансовия принос на ЕС чрез ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и ще бъдат обозначени съгласно приложимите правила за информиране и публичност на ЕС., Договорена стойност: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ТЕХНИЧЕСКИ УНИВЕРСИТЕТ - ВАРНА, Договорена стойност по проекта*: 17 570.00 , Отчетена стойност: 41 069.57
Изпълнители
  • Изпълнител: „ТАМАРЕЛ“ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 72 000.00 , Отчетена стойност**: 90 000.00
  • Изпълнител: АРДЕС ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 37 915.49 , Отчетена стойност**: 54 164.99
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Финансирани проекти за еко-иновации, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 2 Научни изследвания, иновации: Частни инвестиции, допълващи публичната подкрепа за иновации или за научноизследователски и развойни проекти, Мерна единица: евро, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 57 756.20 , Достигната стойност: 54 948.16
Индикатор 3 Научни изследвания, иновации: Брой предприятия, които си сътрудничат с научноизследователски институции, Мерна единица: предприятия, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 4 Производствени инвестиции: Брой предприятия, получаващи подкрепа, Мерна единица: предприятия, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 496 646.56 BGN
БФП 383 685.25 BGN
Собствено финансиране 112 961.31 BGN
Общо реално изплатени суми 370 654.11 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Външни услуги за научни изследвания, необходими за разработването на продуктовата иновация, Прогнозна стойност: 90 000.00
  • Обособена позиция 1: Външни услуги за научни изследвания, необходими за разработването на продуктовата иновация
    Изпълнител: „ТАМАРЕЛ“ ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 72 000.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Доставка на ДМА по обособени позиции: Обособена позиция 1: Компютърна конфигурация 1 бр. Обособена позиция 2: Сървърна система 1 бр. , Прогнозна стойност: 61 020.00
  • Обособена позиция 1: Обособена позиция 1: Компютърна конфигурация 1 бр.
    Изпълнител: АРДЕС ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 11 666.08
  • Обособена позиция 2: Обособена позиция 2: Сървърна система 1 бр.
    Изпълнител: АРДЕС ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 26 249.41

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN