Идентификация

Номер от ИСУН BG16RFOP002-3.001-0020-C01
Наименование на проекта Подобряване на енергийната ефективност на „ТЕРА“ ООД
Бенефициент 104666869 ТЕРА ООД
Източник на финансиране ЕФРР ==> Иновации и конкурентоспособност
Дата на сключване на договора/заповедта 09.11.2017
Дата на стартиране 09.11.2017
Дата на приключване 18.04.2019
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП Приключен (към датата на приключване)
Местонахождение
  • България, Северна и югоизточна България, Северозападен, Плевен, Плевен, гр.Плевен

Описание

Кратко описание на проекта
„ТЕРА“ ООД е разположена в гр. Велико Търново и се заминава със строителство на жилищни и нежилищни сгради. Основните дейности на компанията са:
1. Строителство на нови сгради - жилищни  и нежилищни сгради.
2. Строително монтажни работи -  пълни  довършителни работи на новопостроени сгради от  друг изпълнител.
3. Ремонти на стари сгради - хидроизолация и топлоизолация на стари сгради.
Производственият процес включва следните етапи:
1. Съгласуване и одобряване на инвестиционен проект;
2. Разрешение за строителство на инвестиционен проект;
3. Строителство;
4. Завършване на строителството, разрешение за ползване.
В рамките на проекта ще бъде закупен ротиращ телехендер, ще бъде внедрена вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия и система за мониторинг на енергопотреблението. Проектът ще се изпълнява в рамките на Северозападния регион за планиране.
Дейности
  • Дейност: Разширяване производствената дейност във фирмата и намаляване на разходите за дизелово гориво, посредством закупуването на нов, високоефективен, Ротиращ Телехендер-Мярка 1: За целите на сравнителния анализ е използван методът на „Добрата Стара Практика” (ДСП). Старият Ротиращ телехендлер (РТХ), с който се прави сравнение е стара техническа модификация. Собственост е на ф. "Строителна компания ABC" АД, гр. Хасково. Основното му предназначение е свързано с разтоварване на строителни материали и подемно-товарна и разтоварна дейност. Макар и не чак толкова начесто, повреди съпътстват работата на старата машина, което пък води до нежелателни престои и неефективност, като цяло. Старата Машина е с номинална мощност на двигателя (дизелов ДВГ) 100 kW. Старият Ротиращ телехендлер е със скоростна кутия с ръчна смяна на предавките, двигателят му e от по-старо поколение, неговата товароподемност е едва 3,5 t, а маневреността му – не особено висока. Вследствие гореизложените недостатъци, а и предвид честите престои за ремонт, средната производителност на старата машина за 1 работен час е не повече от 35 t/h. Средният разход на дизелово гориво за 1 работен час на стария Ротиращ телехендлер е не по малко от 15 [l/h], отнесен разбира се към спецификата на дейността му и обвързан със средно-часовата му производителност посочена по-горе. Техническото състоянието на машината, е незадоволително – разходът на консумативи (хидравлични маркучи, масла, ремъци и заварки по кофата) завишен. Мярка-1 предвижда закупуването на нов, високоефективен Ротиращ телехендлер, който да спомогне за оптимизиране дейността на фирмата и повишаване на нейната конкурентоспособност на пазара. Предвижда се инвестиция в нов, високоефективен Ротиращ телехендлер с единична мощност на двигателя (дизелов ДВГ) 115 kW. Средната производителност на новия Ротиращ телехендлер за 1 час, по експертна оценка, ще бъде не по-малко от 50 t/h, a средният разход на дизелово гориво, с което ще се реализира тази средночасова производителност, ще бъде не повече 10 l/h. При тези параметри Факторът на енергийните спестявания (ESR) ще бъде над 53 % (53,3 %), а намалението на вредните емисии СО2 ще бъде 103.4 t/год. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец). 2. Сключване на договори (от 6 до 8 месец). 3. Доставка на активите и подписване на приемно-предавателни протоколи ( 9-16 месец). 4. Тестване и пускане в експлоатация. Подписване на финални приемно-предавателни протоколи (17-18 месец). , Договорена стойност: 459 621.00 , Отчетена стойност: 459 600.00
  • Дейност: Намаляване на разходите за енергия в производствените помещения, посредством закупуването на нова, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия-Мярка 2: Към настоящия момент в производствените помещения на компанията бенефициент не се използва механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия. Поради тази причина, за целите на сравнителния анализ, е използван методът на „Добрата Стара Практика” (ДСП) или осигуряване на пресен въздух за производствените помещения посредством обикновена механична вентилация без оползотворяване на остатъчна топлинна енергия (без рекуперация). Инсталацията подсигурява средно около 220 m3/h. За целите на проекта, фирмата предвижда изграждането на високоефективна, енергоспестяваща механична вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчната топлинна енергия в производствените помещения, в които работи производствения персонал на компанията. Рекуперацията е процес, при който отработеният въздух се използва за затопляне на пресния въздух. Затопленият въздух преминава през топлообменник и затопля свежия въздух. По този начин се редуцират разходите за отопление, като се подава топлина от затопления вътрешен въздух към пресния, но студен външен въздух през зимата. Проветряването на производствените помещения чрез отваряне на прозорци води до огромни енергийни загуби. Интегрирането на управляеми рекуперативни вентилационни системи ще доведе до намаляване на тези загуби и значителни икономии на електроенергия. Мярката предвижда изграждане на система за вентилация, включваща 1 брой приточно смукателен блок с рекуператор, комплект с ел.нагревател, вентилатори, вентилационни решетки, въздуховоди и управление за осигуряване на пресен въздух в производствената сграда на компанията. Инсталацията трябва да осигури средно около 220 m3/h. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец). 2. Доставка на активите ( 6-16 месец). 3. Тестване и пускане в експлоатация и подписване на протокол (17-18 месец)., Договорена стойност: 6 050.00 , Отчетена стойност: 5 978.84
  • Дейност: Намаляване на разходите за енергия, посредством въвеждане на автоматизирана системи за мониторинг на енергопотреблението-Мярка 3: Събирането и съхранението на информация е особено важно за процеса на идентифициране на отклонения от нормалната експлоатация и промените в областта на енергийната ефективност. Важната информация трябва да се събира и обработва през редовни интервали от време. В компанията бенефициент данните за енергийното потребление трябва да се събират за всеки отделен консуматор. Необходимо е да се осъществява контрол на измервателните уреди, за всяко измерване. Персоналът трябва да бъде обучен да анализира енергийното потребление. Към момента на извършване на одита в компанията няма въведена система за мониторинг и планирано управление на потреблението на енергия, съответно не се проверява потреблението на енергия спрямо базовите стойност. Поради тази причина проекта предвижда въвеждане на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението. За целите на проекта, фирмата предвижда въвеждане на автоматизирана система за мониторинг и контрол на енергопотреблението по отношение на Мярка 1, която да записва потреблението на различните видове енергоносители и ресурси за основния технологичен процес (конкретно мярка 1 – консумация на дизелово гориво), като позволява осъществяването на контрол и вземането на управленски решения относно енергийното потребление, същевременно да предава и да получава данни посредством форма на електронна комуникация. Системата за мониторинг и контрол на енергопотреблението, която се предвижда да бъде въведена по отношение на Мярка 1 – Ротиращ Телехендер представлява: - Софтуер за енергиен мениджмънт – 1 бр.: - разработен на език HTML5; - с възможност за анализ на разходите по различни активи. - с възможност да задава нива на консумация и да известява с аларми при превишаването им - с възможност да се конфигурират собствени клиентски екрани и ключови параметри. - с възможност да се достъпва от различни мобилни устройства. - Уред за измерване ефективност на строителни машини - Измерване разход на гориво, движение на машината и брой загребвания – 1 бр: - технологично, GPS устройство за проследяване, за мониторинг и контрол на ХБ. - възможност да чете и да предава данните от борд-компютъра на превозното средство. - възможност да чете данни от борд-компютрите чрез FMS, LCV и J1708 интерфейси, - възможност за дистанционно предаване на данни от дигитални тахографи. - GPS устройството има DUAL CAN функционалност, която позволява да се чете и да предава данни към системата, както от борд компютър така и от дигитален тахограф едновременно. - вградена батерия, позволяваща на устройството да изпраща данни до 4 часа след неговото изключване от токоизточника. На база събраната информация ще се извършва ежеседмичен контрол на количествата изразходена енергия и съответно плануване на бъдещото и потребление, чрез дневни графици на работа на технологичното оборудване (Ротиращ Телехендер), съобразени с плануваните количества на производството. Системата за мониторинг играе ролята на непрекъсната обратна връзка към органите за оперативно управление на енергопотреблението. Наред с това, тя осигурява пълна и детайлна информация, необходима за периодичното провеждане на енергийните анализи на потреблението, при значително по-високо качество и точност на констатациите, оценките и предложенията. На база функциите на описаната по-горе автоматизирана система за мониторинг на енергопотреблението и според някой анализатори на такива системи, само по тази линия се получават икономии на енергия от порядък до 10 %. Конкретната автоматизирна система за мониторинг на енергопотреблението се отнася само и единствено до Мярка 1 – закупуване на 1 бр. високоефективен Ротиращ Телехендер. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 5 месец). 2. Доставка на активите ( 6-16 месец). 3. Тестване и пускане в експлоатация и подписване на протокол (17-18 месец)., Договорена стойност: 16 000.00 , Отчетена стойност: 15 900.00
  • Дейност: Изготвяне на Енергиен одит по образец - 1 бр.: Дейността по изготвяне на енергийния одит в дружеството е извършена преди подаване на проектното предложение от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност. Целта на обследването е изчисляване на обобщените енергийни характеристики на енергозахранване и енергопотребление, намиране на енергоемки точки в производството и разработване на енергоспестяващи мерки, както и необходимите капиталови вложения за тях. Изготвянето на доклад за енергийно обследване на фирмата ще служи за управление на рационалното използване на енергийните ресурси във фирмата. Това обуславя извършването на тази дейност като предпроектна, крайният резултат от която е: -По-ресурсно ефективни и по-екологосъобразни производствени процеси в кандидатстващото предпирятие; -Повишаване на енергийната ефективност и засилване на конкурентоспособността на предприятието чрез постигане на по-ниски производствени разходи; -Насърчаване на предприятието към инвестиции за повишаване на енергийната ефективност, което ще доведе до намаляване на разходите за производство на единица продукция; -Цялостно подобряване в бизнес и производствените процеси, допринасяйки за подобряване на производителността; Дейността и разходите са извършени преди подаване на проекта и след датата на обявяване на настоящата процедура. Стъпки за реализиране на дейността: 1. Събиране на оферти и избор на изпълнител – 1 месец 2. Извършване на услугата – 1-2 месец , Договорена стойност: 19 900.00 , Отчетена стойност: 19 900.00
  • Дейност: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001: Дейността включва: - Одит и анализ за съотвeтствието на първоначалното състояние спрямо изискванията на стандарта; - Изготвяне на разработена документация на системата за управление – - Инструктаж по изискванията на Системата за управление - ще бъде обучено поне по едно лице от звено, за да има възможност на по-късни етапи това лице да провежда вътрешни обучения на останалите служители. Документира се с протокол от обучение; - Внедряване на системата за управление - работно въвеждане (реално използване на новите правила); - Вътрешен одит – проверка на готовността за сертификация, документирано с Доклад от вътрешен одит; - Съдействие при провеждане на преглед от ръководството; Резултатите от изпълнението на дейността: - намаляване на разходите за енергийни ресурси; - ограничаване на потреблението на енергийни ресурси и по този начин – опазване на околната среда; - измерване и анализиране на енергийната резултатност; - подобряване на постоянното енергийно управление; - подобряване на рентабилността на фирмата; - повишаване на конкурентоспособността. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 4 месец). 2. Извършване на услугата и подписване на протокол (от 5 до 18 месец). , Договорена стойност: 1 000.00 , Отчетена стойност: 990.00
  • Дейност: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001: Дейностите по сертифициране на Система за управление на енергията, разработена и внедрена в съответствие с изискванията на международния стандарт ISO 50001:2011, включват: -провеждане на одит I фаза (предсертификационен одит) за преглед на документацията на изградената и внедрена Система за управление на енергията; -провеждане на сертификационен одит (същински одит) за цялостна проверка на Системата за управление на енергията и на отстраняването на констатирани в предишните одити несъответствия; -издаване на сертификат/и на български език и на английски език при успешно приключили одити. Процеса на сертификация се осъществява в съотвествие с изискванията на международния стандарт ISO/IEC 17021:2011. С успешното изпълнение на дейностите по сертифициране на Система за управление на енергията, разработена и внедрена в съответствие с изискванията на международния стандарт ISO 50001:2011, фирмата ще може да отговори на международните стандарти за подобряване на енергийната ефективност и опазване на околната среда. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 4 месец). 2. Извършване на услугата и подписване на протокол (от 5 до 18 месец). , Договорена стойност: 14 000.00 , Отчетена стойност: 13 800.00
  • Дейност: Изпълнение на мерки за визуализация - стикери, плакати, табели и др.: Във връзка с изпълнението на задълженията за информация и публичност ще бъде изработен и поставен минимум един плакат с информация за проекта (минимален размер А3), в който се споменава финансовата подкрепа от ЕС, на видно за обществеността място, напр. на входа на сградата, където се изпълява проекта. При всички мерки за информация и комуникация, предприети от дружеството задължително ще се указва съфинансирането на проекта от ЕФРР, чрез поставяне на: емблемата на ЕС в съответствие с техническите характеристики, посочени в Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 г. на Комисията, с упоменаване на Европейския съюз; упоменаване на Европейски фонд за регионално развитие; общото лого за програмен период 2014-2020 г. На всички активи закупени по проекта ще бъдат залепени стикери указващи подкрепата на ЕС и ЕФРР. Стъпки за реализация на дейността: 1. Избор на изпълнители (от 1 до 4 месец). 2. Извършване на услугата и подписване на протокол (от 5 до 18 месец). , Договорена стойност: 3 000.00 , Отчетена стойност: 2 880.00

Участващи организации

Партньори Няма
Изпълнители
  • Изпълнител: ВЕНТКЛИМА ВТ ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 4 185.19 , Отчетена стойност**: 5 978.84
  • Изпълнител: ЕВРОМАРКЕТ КЪНСТРАКШЪН АД, Договорена стойност по проекта*: 321 720.00 , Отчетена стойност**: 459 600.00
  • Изпълнител: Еко Глоуб ООД, Договорена стойност по проекта*: 17 910.00 , Отчетена стойност**: 19 900.00
  • Изпълнител: ТРЕЙД МАКС П ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 2 592.00 , Отчетена стойност**: 2 880.00
  • Изпълнител: Стандарт Прециз ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 891.00 , Отчетена стойност**: 990.00
  • Изпълнител: ТРАНСПАСИФИК СЕРТ. ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 12 420.00 , Отчетена стойност**: 13 800.00
  • Изпълнител: Даниел Стандарт ЕООД, Договорена стойност по проекта*: 11 130.00 , Отчетена стойност**: 15 900.00
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Намаляване на емисиите на парникови газове: Очаквано годишно намаляване на емисиите на парникови газове, Мерна единица: тонове CO2 екв., Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 110.30 , Достигната стойност: 110.30
Индикатор 2 Производствени инвестиции: Брой предприятия, които получават безвъзмездни средства, Мерна единица: предприятия, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 3 Реализирани енергийни спестявания в предприятията в резултат от изпълнените проекти, Мерна единица: MWh/y, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 409.28 , Достигната стойност: 409.28
Индикатор 4 Производствени инвестиции: Брой предприятия, получаващи подкрепа, Мерна единица: предприятия, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00
Индикатор 5 Извършени обследвания за енергийна ефективност, Мерна единица: предприятия, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 1.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 519 571.00 BGN
БФП 371 279.70 BGN
Собствено финансиране 148 291.30 BGN
Общо реално изплатени суми 366 663.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 85.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Процедура 1 Предмет на предвидената процедура: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001, Прогнозна стойност: 1 000.00
  • Обособена позиция 1: Въвеждане на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001
    Изпълнител: Стандарт Прециз ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 891.00
Процедура 2 Предмет на предвидената процедура: Закупуване и доставка на Вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия, Прогнозна стойност: 6 050.00
  • Обособена позиция 1: Вентилационна инсталация за оползотворяване на остатъчна топлинна енергия - 1 брой
    Изпълнител: ВЕНТКЛИМА ВТ ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 4 185.19
Процедура 3 Предмет на предвидената процедура: Закупуване и доставка на Ротиращ телехендер, Прогнозна стойност: 459 621.00
  • Обособена позиция 1: Закупуване на 1 брой Ротиращ телехендер
    Изпълнител: ЕВРОМАРКЕТ КЪНСТРАКШЪН АД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 321 720.00
Процедура 4 Предмет на предвидената процедура: Закупуване и доставка на Система за мониторинг на енергопотреблението на Мярка 1 - Ротиращ телехендер, Прогнозна стойност: 16 000.00
  • Обособена позиция 1: Система за мониторинг на енергопотреблението - 1 брой
    Изпълнител: Даниел Стандарт ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 11 130.00
Процедура 5 Предмет на предвидената процедура: Извършване на енергиен одит по образец - 1 брой, Прогнозна стойност: 19 900.00
  • Обособена позиция 1: Енергиен одит
    Изпълнител: Еко Глоуб ООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 17 910.00
Процедура 6 Предмет на предвидената процедура: Изпълнение на мерки за визуализация, Прогнозна стойност: 3 000.00
  • Обособена позиция 1: Визуализация и публичност
    Изпълнител: ТРЕЙД МАКС П ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 2 592.00
Процедура 7 Предмет на предвидената процедура: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001, Прогнозна стойност: 14 000.00
  • Обособена позиция 1: Сертифициране на система за енергиен мениджмънт съгласно стандарт БДС EN ISO 50001
    Изпълнител: ТРАНСПАСИФИК СЕРТ. ЕООД
    Обща стойност на договора, финансирана по проекта: 12 420.00

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN