Идентификация

Номер от ИСУН BG-RRP-8.013-0011-C02
Наименование на проекта Община Самоков с още една крачка към опазване на природата
Бенефициент 000776491 ОБЩИНА САМОКОВ
Източник на финансиране МВУ ==> Национален план за възстановяване и устойчивост
Дата на сключване на договора/заповедта 23.05.2024
Дата на стартиране 23.05.2024
Дата на приключване 23.05.2026
Статус на изпълнение на договора/заповедта за БФП В изпълнение (от дата на стартиране)
Местонахождение
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), София-Област (BG412), Самоков
  • България, Югозападна и южно-централна България (BG4), Югозападен (BG41), София-Област (BG412), Ихтиман

Описание

Кратко описание на проекта
Проектното предложение е насочено към осигуряването на подкрепа на реформата за устойчива градска мобилност в съответствие на мерките за развитие на градския транспорт (включително междуселищния) в общините с планове за устойчива градска мобилност, разработен като част от планът за интегрирано развитие на общините Самоков и Ихтиман.
Предвидени са мерки за устойчива градска мобилност в партньорство между община Самоков и Ихтиман, които ще допринесат за устойчива градска мобилност чрез мерки за развитие на екологични, безопасни, функционални и енергийно ефективни транспортни системи, изграждане на зарядни станции за превозни средства на публичния транспорт, доставка на превозни средства (електробуси) за градския и междуселищния обществен транспорт, разработването на ИТС и интегрирани цифрови решения за подобряване на ефикасността на обществения транспорт.
Към проектното предложение са предвидени следните дейности:
 - Осигуряване и внедряване на електрически превозни средства - 5 бр.;
 - Осигуряване на зарядни станции за електробуси - 5 бр.;
 - Разработване и изграждане на велоалеи - 3 бр. (2 бр. в община Самоков и 1 бр. в община Ихтиман);
 - Разработване и внедряване на интеличентни транспортни системи, включващи: ЕИТ за 67 бр. спирки със соларно зареждане и батерии; Централизиран софтуер за таксуване и мониторинг (Система за електронно таксуване), Приложен софтуер за бордово оборудване, Приложен софтуер за валидатор, Приложен софтуер за бордови компютър, Приложен софтуер за специализирано оборудване за контрол на пътниците, Интернет портал за информационно обслужване и продажби; Изграждане/ обезпечаване на билетен и контролен център;  Доставка, монтаж, интеграция на хардуерно оборудване в автобусите.
Дейности
  • Дейност: Осигуряване и внедряване на електрически превозни средства: Към проектното предложение е предвидено закупуването от община Самоков на 5 бр. нови изцяло електрически нископодови превозни средства за нуждите на обществения транспорт в града и близките туристически и курортни дестинации за реализирането на стратегичските цели на общинската администрация, въвеждайки екологичен и иновативен подвижен състав и съпътстващите интегрирани мерки за чиста инфраструктура, намалявайки емисиите от CO2 и намаляване на последствията от човешката дейност върху изменението на климата. Каквито и мащабни промени да се случват в рамките на автомобилния транспорт, обществените транспортни услуги ще останат в основата на мобилността и подобряване условията на живот на гражданите - бързо и лесно придвижване, намаляване на вредните газове и запрашеност, намаляване на негативното последствие към климата, подобряване на обслужването и комфорта на потребителите. Община Самоков има сключени договори за осигуряване на превоз на пътници, които ще управляват в последствие и превозните средства. Организацията на движението, контрол по експлоатацията, планирането, обновяване на информацията за разписания и промени ще бъде осъществявана от служители на общината. Електробусите ще заместят съществуващите такива, които са предоставени от превозвачите (дизелови автобуси на повече от 10 год.), по съществуващи маршрути: - Самоков - к.к. Боровец; - Самоков - с.Говедарци; - Самоков - с.Клисура; - Градска автобусна линия №1; - Градска автобусна линия №2 - Градска автобусна линия №3. Избраните 6 линии се покриват от 5 автобуса тъй като 2 от тях се изпълняват в различни часови диапазони, което позволява целесъобразно комбиниране за използване на пълния капацитет на заетост на електробусите. Съответните маршрути са избрани поради няколко критерия - от една страна градските линии са по маршрути с най-натоварения трафик и свързват отдалечените места с останалата инфраструктура. Извънградските линии свързват от една страна курортите с много интензивен трафик в комбинация с по-малките населени места, подпомагайки едновременно туристическя поток и жителите на околните села за постигане на максимален икономически, социален и екологичен ефект. Също така, маршрутите водят до авгогара гр. Самоков, което ще създаде предпоставки да се избере обществения транспорт за придвижване между Ихтиман и Самоков, както и други населени места в страната. Превозните средства ще отговарят на изискванията на най-скорошния приложим етап на одобрението на типа Евро VI по отношение на емисиите от тежки превозни средства, определени в съответствие с Регламент РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 582/2011 НА КОМИСИЯТА от 25 май 2011 година за прилагане и изменение на Регламент (ЕО) № 595/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на емисиите от тежки превозни средства (Евро VI), и за изменение на приложения I и III към Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета. Предвидените електробуси ще отговаря на всички стандарти за достъпност, като по този начин се гарантира зачитането на правата на хората с увреждания. Собствеността на активите, придобити по настоящата процедура, остават на общината и ще бъдат разглеждани като част от компенсацията за предоставянето на транспортната услуга и ще се натрупват с всяка друга помощ или компенсация (субсидия), получавани от съответното предприятие – транспортен оператор. Електробусите и зарядните станции - ще бъдат изградени на общинска територия, в близост до гр. Самоков на площадка, в която е разположено и общинското депо за битови отпадъци (поземлен имот 65231.915.100 - 327 023 кв.м.). Поради наличието на голяма свободна площ е планирано там да бъде разположена и общинската структура, която е ангажирана с управлението, поддръжката на механизацията и обществения транспорт на общината. Има изграден и функциониращ трансформатор с необходимата мощност за вкючването на 5 бр. зарядни станации, които да обслужват превозните средства по проекта., Договорена стойност: 3 237 150.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Осигуряване на зарядни станции за електробуси: Град Самоков разчита единствено на автобусен транспорт, за да осигурява обществените си функции. Автогарата е ситуирана в историческият център на града и има важна обществена роля, фокусирайки мястото, към което водят близки и далечни автобусни дестинации. В това отношение Автогарата е важен елемент от развитието на историческия център на общината. Постигане на екологосъобразна мобилност - Най-сериозното предизвикателство, пред което е изправен транспортният сектор, е съществено да намали замърсяването на въздуха и шума, емисиите на парникови газове и потреблението на енергия в сектора и да се повиши неговата устойчивост. Политиките в периода 2021-2030 г., както на ЕС, така и на България, са насочени към целта: всички видове транспорт да станат по-устойчиви, с широкодостъпни зелени алтернативи и стимули, които да подкрепят зеления преход и значително ще ограничат замърсяването, причинено от транспорта. В тази връзка стратегията за градска мобилност в общината ще се насочи към увеличаване дяловете на различните видове колективен екологичен транспорт, придвижването с велосипед и пеша чрез изграждането на подходяща и безопасна инфраструктура, насърчаване на електромобилността. Постигането на тази цел включва: - поетапно осигуряване на екологичен подвижен състав за обществения транспорт (градски и междуселищен), придружаващи дребномащабни интегрирани мерки като зарядни станции и автоматизирана мобилност; - повишаване на електромобилността и електротранспорта; - подобряване на техническите параметри и състоянието на уличната и пътната мрежа; - стимулиране и популяризиране на пешеходното и велосипедното движение; - стимулиране на споделена мобилност. За функционирането на електробусната мрежа по проекта предвиждаме и изграждането на 5 бр. зарядни станции, които ще се стопанисват от община Самоков и ще бъдат използвани от операторите на автобусните линии, като към тях ще бъде монтиран електромер за измерване и остойностяване на потребеното електричество за изчисляване на стойността му и заплащането (приспадането) му от съответните оператори. Електробусите и зарядните станции - ще бъдат изградени на общинска територия, в близост до гр. Самоков на площадка, в която е разположено и общинското депо за битови отпадъци (поземлен имот 65231.915.100 - 327 023 кв.м.). Поради наличието на голяма свободна площ е планирано там да бъде разположена и общинската структура, която е ангажирана с управлението, поддръжката на механизацията и обществения транспорт на общината. Има изграден и функциониращ трансформатор с необходимата мощност за вкючването на 5 бр. зарядни станации, които да обслужват превозните средства по проекта. Изграждането, присъединяването на зарядните станции ще бъде осъществено от община Самоков и въвеждането им в експлоатация. Предвидената мощност на станциите е не по-малко от 22 kW, така че да може да зареди съответните електробуси през периода не почивка. Изградените по процедурата зарядни станции ще обслужват единствено новите превозни средства за обществения транспорт (градски и междуселищен) по Дейност 1., Договорена стойност: 48 750.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Разработване и изграждане на велоалеи: Към момента велосипедната ни инфраструктура е доста е недоразвита, както на община Самоков, така и на община Ихтиман. За да се подобри безопасността на велосипедистите в градска среда, най-важна е инфраструктурата. Изграждането на велоалеи, свързващи отделни квартали на града, както и междуселищни маршрути са заложени в стратегическите планове за развитие и на двете общини. Ползите от въвеждането на нови велоалеи са многобройни. На първо място се създават удобства, свързани с по-добра мобилност в рамките на града и извън него, по-малко задръствания, облекчаване на трафика, намаляване на замърсяването на въздуха, осигряването на сигурен и удобен градски транспорт. За необходимостта от подобни велоалеи и актуална маркировка, която да осигурява безопасността на велосипедистите говори факта, че около 70 велосипедисти преминават само за ден по най-натоварените градски и междуградски маршрута. Статистиката се отнася за слънчев почивен ден, а велосипедистите ентусиасти се увеличават главоломно. Цели семейства вече имат възможност да правят своите велоразходки и да разчитат на повече спокойствие и сигурност на пътя, навсякъде в страната. За да се увеличава броят на хората, които предпочитат екологично чистия и полезен за здравето вело-преход от едно място до друго е да се изгради съответната инфраструктура, да бъдат изградени качествено и да притежават актуална и отличаваща се маркировка. В проектното предложение са предвидени изграждането на 3 бр. велоалеи: - за община Самоков: 1. Алея 1 - от входа на града до центъра (моста) - изборът на тази велоалея е продиктуван от засиления трафик по маршрута, както и ежедневното му използване от множество велосипедисти, което повишава значително риска от инциденти. Този маршрут е по протежението на града и се обуславя със задръствания и рискови зони. Изграждането на инфраструктурата ще позволи да се улесни придвижването и да се предпочете използването на екосъобрзни превозни средства, постигайки сигурност и удобства на ползвателите. 2. Алея 2 - между гр. Самоков и с.Доспей. Близостта на двете населени места е и основанието често жителите да избират ползването на велосипеди за придвижване от едното място до другото. Тъй като към момента използват пътното платно, по което леко и тежкотоварните автомобилите се движат създава рискове за сериозни инциденти. От друга страна, с. Доспей е в полите на парк "Рила" и предпочитан маршрут от любители на вело спорта. Този маршрут ще подпомогне, както жителите от населените места да предпочетат да се придвижват с алтернативно транспортно средство, така и за развиването на велосипедната и туристическата мрежа в региона, и да засили интереса и да подобри условията за спорт и отдих. За двете алеи има направено предпроектно проучване, както и проведени съответните отчуждителни процедури за съответната необходима площ. Към дейността са предвидени и разходи за проектиране, авторски и строителен надзор за осигуряването на качествено планиране и последващо изпълнение на заложените мерки. - за община Ихтиман: 1. Велоалея 1 - изборът на маршрут на велоалеята съчетава комбинирането на най-натоварените градски маршрути, по които ежедневно има натоварване от автомобилния трафик и създаването на рискови ситуации за ползвателите на алтернативни транспортни средства, така и един от маршрутите за близки обекти - индустриални помещения и компании, до които единствено може да се достигне с кола. Отдавна има заявени запитвания за изграджането на подобна инфраструктура за да може работещите да използват алтернативни транспортни средства за достигането до там. Към момента няма изградена подходяща инфраструктура за стимулиране на алтернативния, а мярката е стратегическа за общината и е заложена в стратегиите за развитие. За изграждането на алеята има изготвен и съгласуван технически проект. Към дейността са предвидени и разходи за авторски и строителен надзор за осигуряването на качествено планиране и последващо изпълнение на заложените мерки., Договорена стойност: 2 783 851.67 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Разработване и внедряване на интеличентни транспортни системи: Транспортът се превръща в един от динамичните и бързо развиващи се сектори на местната икономика с водеща роля за социалното и икономическото развитие.ИТС са създадени да подпомогнат и да се използват от всички участници в движението както преди, така и по време на пътуване. Инвестиционните инфраструктурни мероприятия в ИТС са много важни за повишаване на достъпността и ефективността на транспортния процес. Разработване и внедряване на ИТС и интегрирани цифрови решения - Използването на интелигентни транспортни системи ще осигури по-добро управление на операциите и предоставяне на нови услуги (умен паркинг, умни кръстовища, информационни системи за пътниците, системи за таксуване и т.н). С интелигентни транспортни системи може да се управлява трафикът, да се разрешат проблеми на градския транспорт като задръствания, паркиране, произшествия и аварийни ситуации, мониторинг на въздействията върху околната среда. Тяхното въвеждане създава условия за оптимална транспортна мобилност, поемаща и управляваща различните потоци. Предвидените мерки и инициативи доразвиват СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ 2: Повишаване качеството на живот, подобряване на жизнената среда и изграждане на модерна инфраструктура, както и СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ 3: Създаване на възможности за оползотворяване на туристическия потенциал на община Самоков и интегрирането му със съседните общини в съответствие със съвременните екологични стандарти на ПИРО Самоков за периода 2021-2027 г. Дейността е насочена към внедряване на ИТС и интегрирани цифрови решения и/или други мерки за дигитализация на транспорта, които са свързани единствено за изпълнението на конкретна възложена услуга за обществен превоз на пътници и същите не се използват за друга дейност и ще бъдат поставени само на новопридобитите електробуси. Дейностите са свързани с разработване и въвеждане на интелигентни транспортни системи и мерки за цифровизация на транспорта - интелигентно цифрово решение за подобряване на ефикасността и ефективността на обществения транспорт чрез системи за откриване и локализиране на превозни средства, системи за информация на пътниците в реално време, автоматизирани системи за продажба на билети. Внедряването на системите ще бъде част от ангажиментите на избрания доставчик на съответното оборудване и специализиран софтуер, както и обучението на служители от общината за тяхното управление и поддържане. Към общината има назначени експерти, които отговарят за управление на обществения превоз, за които ще бъде осигурено съответното оборудване за управление на цялата система. Към момента няма изградени никакви системи за управление на транспорта, продажба на билети, информиране за разписание , както и ЕИТ по спирките, но всички системи ще бъдат изградени върху вече съществуващите маршрути на транспортната мрежа и сключените ДОУ с оператори. В проектното предложение са предвидени и мерки за ИТС - цялостно наблюдение на предвидените в ПИИ транспортни средства, в това число: -наблюдение в реално време на местоположението и графика на транспортните средства; -онлайн система за информация и проверка на разписание, местоположение и график на маршрутите; -възможност за онлайн закупуване на билети и карти; -ЕИТ на спирките, през които преминават транспортните средства-67 бр. както следва: -Аг Самоков-1бр.; -Ж. мост-2бр.; -Жив. пазар-2бр.; -Стадиона-2бр; -АПК-д.двор-2бр.; -Орехите-2бр.; -АПК г.двор-2бр.; -Бетонов възел-2бр.; -к.к. Боровец-3бр.; - Болница-2бр.; -Техникум-2бр.; -ЗРЕТ-2бр.; -с.М.църква; -с.Маджаре-4бр.; -с.Говедарци-4бр.; -к.к.Мальовица-1бр. -с.Рельово-2бр.; -к-сБ.Бани-2бр.; -с.Белчин-2бр.; -с.Клисура-1бр.; -кв.Самоково-2бр; -Автогара-2бр.; -Читалище-2бр; -ул."Отец Паисий"-2бр.; -ул."Хр.Смирненски"-2бр.; -"Ридо"-2бр.; -ул.България-1бр.; -ул.Проф.Васил Захариев"-2бр.; -ул.Търговска-1бр.; -ул."Преспа"-1бр.; -ул."Константин Фотинов" -2бр.; -Полицейски у-к VIIкв.-2бр.; -з-д Мусала-1бр.; -СУ"Хр.Максимов"-2бр. -Самел-90-1бр., Договорена стойност: 1 563 278.40 , Отчетена стойност: 0.00
  • Дейност: Организация и управление, публичност и визуализация: Дейността цели да се организира ефективното, качествено и акуратно изпълнение на дейностите, заложени в настоящето проектното предложение. Дейността ще се осъществява в пълно съответствие с изискванията на действащата нормативна уредба, Договора за БФП, Насоките за кандидатстване по схемата, Ръководство за бенефициента за управление и прилежащите пояснителни документи. Обхваща следните отговорности и етапи на изпълнение: - Разпределяне на всички отговорности, задължения и функции, както и сключване на допълнителни договори с избрания екип за упрвление на проектното предложение. - Планиране, разработване и провеждане на тръжни процедури за избор на външен изпълнител за осъществяване на заложените в проекта дейности, по реда на ЗОП и изискванията на програмата; - Осъществяване на кореспонденцията, оперативните комуникации с физически и юридически лица, имащи отношение с реализирането на проекта, своевременното и точно свеждане на информацията до бенефициента и заинтересованите страни по проекта; - Отчитане за текущото изпълнение на планираните задачи; - Изготвяне на технически и финансови отчети и документацията за авансово, междинно и окончателно искане за плащане; - Осъществяване взаимодействието и координацията между кандидата и доставчиците на външни услуги или други външните организации, имащи отношение за реализирането на проекта; - Проследяване качественото и своевременно изпълнение на услугите и доставките, извършвани от външни доставчици; - Проследяване спазването на изискванията за публичност и мерките за информиране по проекта; - Управление и координация на всички платежни процедури, планиране и контрол на разходите; - Завеждане и съхраняване на цялостната документация. Стриктното изпълнение на тази дейност е основата, от която ще зависи качеството на работата по проекта във всяка една фаза от управлението му и е основна предпоставка за постигане на общата и специфични цели на проектното предложение; Дейността ще се изпълнява през целия срок на изпълнение на проекта. За изпълнението на предвидените дейности ще бъдат осигурени експерти на следните позиции: - Ръководител проект: * ръководи, организира, планира и контролира цялостния процес по управление на проекта; * следи за навременното, качествено и законосъобразно провеждане на процедурите за избор на външни изпълнители; * организира, отговаря и следи за административно и финансовото управление и отчитане на всеки един етап от изпълнението на дейностите по проекта; * незабавно оповестява, докладва и сигнализира бенефициента при наличието на установени нарушения и нередности свързани с изпълнението и отчитането на проекта; - обсъжда, предлага и изготвя предложения и решения за предотвратяването или минимизиране на последиците вследствие на възникнали проблеми при реализацията на проекта. - Счетоводител проект: Следи цялата финансово - счетоводна информация, свързана с проекта, разплащания, осчетоводявания, съставя документи и следи за изрядността и архивирането и съхраняването на счетоводна информация и документи по проекта; - Координатор проект: Организира и координира изпълнението на проекта, организира навременното изпълнение на дейностите, съобразно времевия график; Оказва методическа помощ и контрол по изпълнението на заложените дейности; Организира и провежда регулярни срещи за следене на напредъка по проекта, както и произлезлите от тях решения. - Експерт историк и специалист в музейното изкуство подпомага, координира и съблюдава предвидените дейности, тъй като всички те е необходимо да бъдат изпълнени в съответствие с историческите факти, както и да не нарушават цялостта на експонатите и историческите артефакти спрямо действията на проетка. Ще подпомага и консултира екипите, които ще изпълняват предвидените действия, предоставяйки цялостна и подробна информация., Договорена стойност: 119 914.06 , Отчетена стойност: 0.00

Участващи организации

Партньори
  • Партньор: ЕТ ЕМИЛИЯ ВЛАДИЧКА, Договорена стойност по проекта*: 0.00 , Отчетена стойност: 0.00
  • Партньор: ОБЩИНА ИХТИМАН, Договорена стойност по проекта*: 1 765 806.51 , Отчетена стойност: 0.00
Изпълнители Няма
Подизпълнители Няма
Членове на обединение Няма

Забележки:

* Договорената стойност по проекта може да е по-ниска от отчетената поради някоя от следните причини:

  • За физически лица договорената стойност не включва разходите за сметка на работодателя, които са допустим разход и се отчитат по проекта
  • Бенефициентът е отчел разход само с фактура без да е сключен договор с избрания изпълнител
  • Бенефициентът е отчел повторно разходи към УО

** Колоната представя размерът на заявените от бенефициента разходи

Индикатори

Индикатор 1 Интелигентни цифрови решения за транспорта в общините, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 1.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 2 Инфраструктура за безопасна градска мобилност, насочена към уязвимите участници в пътното движение — пешеходците и велосипедистите, Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 0.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 3 Нови превозни средства с нулеви емисии , Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 5.00 , Достигната стойност: 0.00
Индикатор 4 Зарядни станции за превозни средства за обществен транспорт , Мерна единица: Брой, Базова стойност: 0.00 , Целева стойност: 5.00 , Достигната стойност: 0.00

Финансова информация

Обща стойност на проекта 7 752 944.13 BGN
БФП 6 483 445.81 BGN
Собствено финансиране 1 269 498.32 BGN
Общо реално изплатени суми 0.00 BGN
Процент на съфинансиране от ЕС 100.00 %

Финансови корекции

Няма

Забележки:

1 Посочената стойност представлява максималния размер на наложената финансова корекция. В зависимост от изпълнението на съответния договор реалният размер на удържаната финансова корекция може да е на по-ниска стойност.

2 Финансова корекция с нулева обща стойност означава, че същата е отменена вследствие на съдебно решение.

Тръжни процедури

Няма намерени тръжни процедури

Забележки:

Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN