Проучване на нагласите на домакинства, които се отопляват с уреди на твърдо гориво: Целта на дейността е да се съберат данни за нагласите на домакинствата към подмяната на отоплителните уреди на твърдо гориво с нови устройства на електричество и пелети, какви са предпочитанията им за алтернативен източник на отопление, данни за техническите параметри на жилищата и други.
Социологическото проучване е проведено сред 801 респонденти в гр. Монтана и селата в общината. От репрезентативната извадка са отпаднали 3 села, в които броят на отопляващите се на твърдо гориво е под 1% от всички такива домакинства в общината. Проучването е проведено чрез допитване с пряко стандартизирано интервю (face to face) в дома на респондента.
Изпълнението на дейността включва следните логически последователни действия:
- Разработване на инструментариум за проучването, в т.ч. формиране на извадка, анкетна карта и др. Анкетната карта съдържа въпроси, осигуряващи данни за характеристики на домакинството, вид използвано твърдо гориво (дърва/въглища) и вид и брой използвани отоплителен уреди на твърдо гориво, нагласи относно желание за участие в предоставяната от общината безвъзмездна помощ за подмяна на уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, характеристики на домакинството и жилището, предпочитана алтернативна форма за отопление и др.
- Инструктаж и писмени инструкции на анкетьорите – Преди работата на терен е проведен инструктаж на анкетьорите, за запознаване с проекта и целите на проучването и технически въпроси, свързани с прилагане на единен подход в провеждане на интервютата и попълване на анкетните карти.
- Провеждане на проучването - Работата на терен е извършена от опитни анкетьори чрез интервюта лице-в-лице в домовете на с респондентите.
- Въвеждане и обработка на данните, вкл. ранжиране в различни разрези и анализиране на получените данни
Изготвен е „Доклад от проведено социологическо проучване на нагласите на населението в община Монтана“, съдържащ: технически доклад, профил на респондентите, резултати от проучването, основни изводи.
|
36 000.00
|
36 000.00
|
Разработване на средни/пределни цени на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди: Целта на дейността е да се проучат цените на доставчици на всички типове и видове допустими отоплителни устройства/системи за отопление и на базата на събраните данни да се изчислят средни цени на единица продукт за всеки вид устройство/система, за да се остойностят основните дейности по проекта за подмяна на уредите на твърдо гориво с екологични алтернативи.
Направено е проучване на всички приети за допустими от община Монтана отоплителни устройства, вкл. за всички видове от групи: топловъздушни пелетни камини и пелетни котли с водна риза; термопомпи въздух-въздух; термопомпи въздух-вода; термопомпи вода-вода; фотоволтаични системи до 4 МВ; радиатори; вкл. цена на устройствата, съпътстващи елементи и монтаж.
Проучването е извършено чрез събиране на информация от каталози, публикувани на интернет страниците на доставчици на отоплителни устройства/системи за отопление. При проучването са разгледани оферти за артикули, чиито технически характеристики отговарят на българските и европейските стандарти и на изискванията, посочени в Приложение №4 и Приложение №5 към Условия за кандидатстване. Данните от проучването са систематизирани в документ с линкове и екранни снимки на оферираните устройства с техническите характеристики и цените.
На база събраните данни от извършеното проучване са изчислени средни цени при прогнозна обществена поръчка и крайна средна цена след дейностите по монтаж и въвеждане в експлоатация на съответното отоплително устройство. Формирана е крайна средна цена за всеки вид отоплително устройство/система за отопление.
Изготвен е „Доклад, съдържащ обосновани средни/пределни цени за единица продукт на алтернативните екологосъобразни топлоуреди, вкл. резултати от пазарно проучване“.
Изчислените средни цени са използвани за остойностяване на инвестиционните мерки за доставка на екологосъобразни алтернативни устройства и съответно при изготвяне на прогнозен бюджет на проекта.
|
19 800.00
|
19 800.00
|
Актуализиране на механизъм, отчитащ приходите от предадените за рециклиране отоплителни устройства на твърдо гориво: Дейността има за цел да подготви механизъм, по който ще се отчитат приходите от предадените за последващо третиране заменяни уреди на твърдо гориво. Съобразно посочените изисквания в Условия за кандидатстване, преди доставката на нови отоплителните устройства използваните уреди на твърдо гориво ще бъдат демонтирани и ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците, по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Предаването на заменените отоплителни устройства ще генерира приходи.
За целите на изготвяне на проектно предложение за кандидатстване по Процедура №BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“, в рамките на дейността е актуализиран механизмът за отчитане на приходите от предадени за рециклиране отоплителни устройства на твърдо гориво, изготвен по проект №BG16M1OP002-5.003-0002 „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Монтана чрез подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с алтернативни форми на отопление“, финансиран по Процедура BG16M1OP002-5.003 „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух" на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г.
Необходимостта от актуализация се наложи поради изминалия петгодишен период от изготвяне на Механизма и настъпилите икономически промени в този период по отношение на цените за извършване на свързаните с демонтажа дейности (горива, разходи за труд и др.) и на изкупни цени на отпадъците от черни и цветни метали (ОЧЦМ). В допълнение, необходимо беше да се оцени доколко приложения подход към изпълнение на дейността по демонтаж и предаване за последващо третиране на заменяните уреди, приложен от общината в предходния проект по ОПОС 2014-2020 г., е бил успешен, имало ли е проблеми и необходими ли са промени.
За изготвяне на актуализиран механизъм са събрани данни за изпълнение на дейността в рамките на проекта, финансиран по ОПОС 2014-2020 г., и направени проучвания за цени на услугите за изпълнение на дейността и за цени на метални отпадъци.
Възприет е същият подход като в предходния проект община Монтана сама да извършва дейността по демонтаж и предаване за рециклиране на уредите на твърдо гориво.
За цените на свързаните с демонтажа услуги са проучени договори за идентични услуги, сключени от други общини и е определена средна цена за 1 уред. Определен е прогнозен брой 3200 уреди за демонтаж съобразно прогнозния брой домакинства, които ще се възползват от помощта по проекта и са изчислени разходите за дейностите по демонтаж. Актуализираните разходи за извършване на демонтаж, предварително третиране и предаване за рециклиране на уреди на твърдо гориво са използвани при изготвяне на прогнозния бюджет на проекта.
За цените на металните отпадъци са проучени борсовите цени на ОЧЦМ. В резултат на обработка и анализ на събраната информация са актуализирани прогнозните приходи, които общината ще получи от предаване за рециклиране на металните отпадъци от уреди на твърдо гориво.
Изготвен е доклад „Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменяните отоплителни устройства“. |
17 280.00
|
17 280.00
|
Актуализиране на критерии за приоритизиране на кандидатите за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво: В рамките на подготовката за проект по Процедура BGl6M1OP002-5.003 ,Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух“ Приоритетна ос 5 на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г., общината изготви критерии за приоритизиране на кандидатите, които използва при подбора на крайни получатели.
За установяване на критериите за класиране на кандидатите за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво по новия проект беше необходимо критериите да се преразгледат и актуализират в контекста на текущата ситуация в общината, поуките от прилагането им в предходния проект и изискванията, посочени в Условията за кандидатстване по Процедура №BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ – „да се прилага стриктно принципът „за поставяне на енергийната ефективност на първо място“, да се стимулират колективните решения и приоритетно да се инвестира в идентифицираните „локални горещи точки“ (квартали/райони с концентрация на домакинства отопляващи се с дърва и въглища, идентифицирани в Общинските програми за КАВ“. Друг важен аспект е, че по настоящата Процедура се предлага възможност за кандидатстване за по-разнообразни енергийно-ефективни уреди и е вероятно интересът да е по-голям, съответно потенциалните кандидати да са повече от наличния финансов ресурс по проекта.
За целта са извършени проучвания на данни и анализи на ситуацията в общината в няколко направления - изчисление на данни за брой домакинства, които се отопляват на твърдо гориво към края на 2023 г., определяне на прогнозен брой 3100 потенциални кандидати въз основа на резултатите от социологическото проучване; преценка на показателите за замърсяване на въздуха с ФПЧ10 по зони, вкл. горещи точки, санирани сгради, разписвани в „Механизъм за осигуряване на приоритетно насочване на инвестициите в санирани сгради“, изготвен в рамките на проекта по Процедура BGl6M1OP002-5.003 на ОПОС 2014-2020 г.; характеристики на домакинствата.
В резултат са очертани основните приоритетни области и подход към определяне на критериите за класиране на кандидатите:
- за спазване на принципа за енергийна ефективност – с най-висок приоритет (съответно брой точки) да се оценяват санирани жилища.
- за намаляване на емисиите ФПЧ10 от битовото потребление като основен източник за замърсяване на въздуха – с втори приоритет да се ползват лица, които са част от група от две или повече лица, кандидатстващи за едно общо отоплително устройство (по-малък брой емитери), и лица, чиито жилища се намират в райони/квартали с най-замърсен въздух и с най-значим принос към замърсяването с източник битово отопление на територията на общината (т.нар. локални горещи точки). В тази категория са и домакинства с дете до 2 г. и възрастен над 70 г., тъй като тези домакинства обичайно се отопляват по-дълго време в денонощието и при отопление с нови по-ефективни и екологосъобразни уреди ще се намалят емисиите ФПЧ10 в сравнение с емисиите, отделяни при изгаряне на дърва и въглища.
- за постигане на относителна равнопоставеност – определяне на социални критерии, така че да не бъдат ощетени социално слаби лица, които по финансови или други причини не могат да си позволят да направят инвестиция в подмяна на печките на дърва и въглища, които ползват за отопление.
След това са изготвени самите критерии с числови изражения и тежест за приоритизиране на кандидатите. |
25 200.00
|
25 200.00
|
Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи: Целта на дейността е изясняване и приемане на общ подход, правила и последователни действия при изпълнение на мерките за подмяна на отоплителните устройства в рамките на проекта.
За изготвяне на механизма са събрани данни и са извършени анализи, необходими за дефиниране на общия подход и действията за прилагане на мерките за подмяна на отоплителните устройства. При определяне на механизма за подмяната общината стриктно съблюдаваше изискванията и указанията, посочени в Условия за кандидатстване по Процедура №BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ на ПОС 2021-2027 г. Общината направи също преглед на практиката и поуките от изпълнението на предходния проект за подмяна на уреди на твърдо гориво, финансиран по ОПОС 2014-2020 г. Използвани са Програма на община Монтана за качеството на атмосферния въздух за периода 2019-2023 г. (с удължен срок на действие до края на 2025 г. с Решение на ОбС Монтана) и резултатите от други дейности, изпълнени в етапа на подготовка на проектното предложение.
Стъпвайки на събраните данни и на извършените проучвания и експертни оценки в периода на разработване на проектното предложение, както и на опита и поуките от изпълнението на предходния проект, община Монтана определи механизма, по който ще осъществява подмяната на уредите на твърдо гориво с екологични алтернативи.
Механизмът включва всички действия, в тяхната последователност и взаимосвързаност, условно структурирани в няколко направления.
Разработеният подход за извършване на подмяната включва:
• Определяне на допустими отоплителни устройства/системи за отопление
• Определяне на допустими крайни получатели – приети са за допустими физически и юридически лица
• Прилагане на критерии за класиране на кандидатите – предвид очаквания по-висок брой потенциални кандидати от наличния финансов ресурс по безвъзмездната финансова помощ от ПОС 2021-2027 г.
• Подготовка на необходимите документи за кандидатстване и организационни действия за обезпечаване на целия процес от кандидатстване до сключване на договори с крайни получатели и монтаж на новите отоплителни устройства
• Публикуване на покани за кандидатстване – общината предвижда да отправи три покани в периода на проекта и една покана специално за кандидати за фотоволтаични системи
• Посещения на място в жилищните имоти на лица, подали документи за кандидатстване - с цел верифициране на подадените данни и консултиране на кандидатите в случай на необходимост
• Оценка и класиране на лицата, подали документи
• Сключване на индивидуални договори с всички крайни получатели
• Дейности във връзка с демонтаж на уредите на твърдо гориво и доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на нови екологосъобразни устройства
Изготвен е документ „Механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи“ |
24 600.00
|
24 600.00
|
Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение: Целта на дейността е да се определят и обосноват прогнозните стойности на всички включени в проектното предложение дейности.
След идентифициране на основните дейности е извършен анализ на остойностяването. При изготвяне на анализа са спазвани изискваните, посочени в т. 1.8. от Условия за кандидатстване по Процедурата, както и изискванията в т. 14 за допустимост на разходите и предвидени ограничения в размера/стойността за определени категории разходи.
За анализа са използвани резултати от предходни дейности - проучване на нагласите на домакинства, пазарно проучване и изчисляване на прогнозни средни цени за единица продукт, разходи за демонтаж и предаване на заменяните топлоуреди на твърдо гориво от механизма за отчитане на приходите и др. За някои основни дейности са извършени интернет проучвания на цени на доставчици и стойности на сключени договори със сходен обхват и предмет и са извършени калкулации.
Анализът включва обосновка на всяка дейност в проектното предложение с описание на източниците за определяне на стойността на съответната дейност. Включени са линкове и екранни снимки, където е приложимо.
Изготвен е доклад „Анализ на остойностяване на дейностите по проектното предложение“ по образеца към Условията за кандидатстване и допълнителна обяснителна записка за остойностяването на основните дейности. |
25 440.00
|
25 440.00
|
Изчисляване на целевите стойности на индикаторите по проекта: Целта на дейността е да се определят целевите стойности на индикаторите, посочени в т.7 от Условия за кандидатстване по Процедурата.
Определени са целевите стойности на следните индикатори:
Индикатори за резултат:
1. Жители, ползващи се от мерки за качеството на въздуха
2. Спестени емисии на ФПЧ10
3. Общо произведена енергия от възобновяеми източници
Индикатори за краен продукт:
1. Жилища с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво
2. Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници
Изчисляването на целевата стойност на всеки индикатор е извършено при спазване на изискванията и формулите, посочени в Приложение 7 към Условия за кандидатстване.
Съобразно приложимото към съответния индикатор, са използвани данни от НСИ и от изпълнение на други дейности за подготовка на проектното предложение (напр. за прогнозен брой жилища с подменени уреди на твърдо гориво, прогнозен брой домакинства по типове отоплителни устройства/системи за отопление).
За всеки индикатор са представени базовите и целевите стойности. Предвид предвиждането за начална дата на АДНФП 01.05.2024 г. и продължителността от 5 години на проекта, целевите стойности са посочени към 31.04.2029 г.
Изготвена е и „Обяснителна записка на изчисляване индикаторите по проектно предложение на община Монтана“, в която е описан начинът на изчисляване на индикаторите. |
25 056.00
|
25 056.00
|
Изготвяне на други анализи и документи, необходими за подготовка на проектното предложение: Целта на дейността е да се подготвят други документи извън описаните в предходните дейности, които са необходими за подготовка на проектното предложение и са неразделна част от него.
Дейността включва изпълнение на следните задачи:
1. Описание на всички дейности, планирани в рамките на проекта, вкл. подготвителни, основни и съпътстващи, каквото е изискването по Процедурата. Идентифицирани и описани са всички дейности, които да бъдат включени в проектното предложение.
2. Изготвен е детайлизиран бюджет на проекта. Детайлизираният бюджет включва всички разходи за всички описани дейности за подготовка на проектното предложение и основни дейности за изпълнение на проекта. Бюджетът е изготвен при отчитане на всички изисквания за допустимост на разходите и ограничения за някои категории разходи по Процедура „За по-чист въздух“.
3. Изготвен е индикативен план за възлагане на обществените поръчки въз основа на вижданията на общината на начина на изпълнение на дейностите и подхода към тяхното възлагане на външен изпълнител, както и позиционирането им във времето в рамките на срока на проекта. |
48 612.00
|
48 612.00
|
Изготвяне на Комуникационен план: В рамките на дейността е изготвен Комуникационен план в съответствие с изискванията и предоставения образец в Приложение 8 към Условия за кандидатстване по Процедурата.
Комуникационният план включва комбинация от инструменти, за да се достигне до целевата група и до всички нейни сегменти (от гл. т. възраст, населено място и др.), както и разбиране на целите на предприеманите по проекта мерки и процеса на прилагането им.
Провеждането на информационни срещи с жителите е от изключителна важност, както показа опитът от предходния проект за подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво в община Монтана, финансиран по ОПОС 2014-2020 г., тъй като този комуникационен инструмент дава възможност за пряка комуникация, задаване на въпроси, предоставяне на консултации, уточнения и др., и участниците в информационните срещи ги оценяват като много полезни. Такива срещи са особено ценни за жителите на малките населени места, които обичайно имат по-ограничен достъп до интернет.
Разпространението на печатни материали осигурява промотиране на проекта и полезна информация за условията за участие в него, така и по-задълбочена информация, свързана с качеството на въздуха и ползите от новите уреди за човешкото здраве и бюджета на домакинствата. В тази насока са планирани производство и разпространение на плакат за проекта и различни по съдържание дипляни.
Предвид съвременните тенденции за доминираща роля на аудио-визуалните комуникации, в комуникационния план са включили аудио-визуални инструменти (аудио спотове и видеоклипове), които имат най-голям потенциал за достигане както до целевата група, така и до по-широка аудитория. Планираните мерки за разпространението им ще осигурят засилен интерес сред домакинствата, които се отопляват на твърдо гориво.
Комуникационният план включва също рекламни продукти, които обичайно предизвикват голям интерес сред населението. Планираните информационно-рекламни продукти освен че ще са полезни за хората (екоторбични, бележник, моливи със семена за засаждане), ще са брандирани, ще промотират мерките по проекта и носят послания, свързани с опазване на околната среда чрез намаляване на отпадъците. |
0.00
|
0.00
|
Организация, управление и видимост: Дейността включва три задачи:
1. Управление на проекта - ще се осъществява чрез сформиране на Екип за управление на проекта (ЕУП). ЕУП ще отговаря за управление и изпълнение на проекта и ще се отчита пряко на кмета на община Монтана. Екипът ще се състои от:
- Ръководител на проекта – с висше образование степен бакалавър и специфичен опит като ръководител на екип за управление или за изпълнение на проект в областта на околната среда. Осъществява цялостното ръководство и следи за правилното и законосъобразно изпълнение на дейностите и спазване на времевия график и бюджета на проекта съобразно АДБФП, нормативната уредба и изискванията и указанията на ПОС 2021-2027 г.
- Координатор на проекта – с висше образование степен бакалавър. Отговаря за общата координация в рамките на проекта, разработване и поддържане на проектната документация; изпълнение на мерките за визуализация, прозрачност и комуникация и др.
- Експерт финансист – с висше образование, степен бакалавър, професионално направление Икономика. Отговаря за финансови въпроси, разплащания с изпълнители и отчитане на проекта
- Експерт по мониторинг и докладване – с висше образование степен бакалавър. Наблюдава и контролира законосъобразното и качествено изпълнение на договорите и пълнотата на всички документи за извършените услуги/доставки от изпълнителите на договорите; комплектува и подава техническата и финансовата документация по проекта чрез ИСУН и др.
- Експерт по отопление, вентилация и климатизация (ОВК) – с висше образование степен бакалавър, професионално направление „Електротехника, електроника и автоматика“ или „Енергетика“. Извършва наблюдение и координация на работата при посещенията на място в домовете на потенциалните крайни получатели на нови отоплителни устройства изготвя становища по въпроси и казуси, съобразно своята компетентност и др.
Структурата се базира на функциите, които ЕУП ще изпълнява съобразно спецификата на проекта. ЕУП ще контролира изпълнението на договорите с външни изпълнители, ще осъществява мониторинг на напредъка и ще отчита изпълнението на проекта пред УО на ПОС. Професионалната квалификация на експертите и разпределението на функциите между тях гарантират, че е осигурен капацитет за организация и управлението и изпълнението на проекта - координация на дейностите по проекта, подготовка на документите, необходими за верификация на разходите, извършване на плащанията, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за видимост и прозрачност, съхранение на документацията на проекта, контрол върху външните изпълнители на дейности по проекта.
Проектът изисква означителни по обем координация и контрол на голям брой външни изпълнители. ЕУП ще контролира физическото и финансовото изпълнение на всеки договор, вкл. преглед и одобрение на междинни и окончателни доклади; 100% проверки на разходо-оправдателни документи; проверки при необходимост на мястото на изпълнение, вкл. в жилища, в които са подменени отоплителните устройства на твърди горива; провеждане на периодични и/или ad hoc срещи с изпълнителите.
Мониторингът на напредъка ще се осъществява чрез правилата за управление на настоящия проект и изготвяне на периодични справки и технически и финансови доклади.
2. Изпълнение на мерки за видимост, прозрачност и комуникация – ще включва публикуване на информация на интернет страницата на общината, провеждане на пресконференции, осигуряване на ролбанер, 25 информационни табели и 10 000 стикери, които ще се лепят на доставяните отоплителни устройства; контрол за изпълнение на мерките за видимост от страна на всички външни изпълнители.
3. Изготвяне на документации за възлагане на обществени поръчки - включва изготвяне на документации за поръчки, които община Монтана възлага
за дейности за подготовка на проектното предложение и за дейности за изпълнение на проекта. |
425 399.89
|
4 751.26
|
Провеждане на комуникационна кампания: Целите на дейността са:
- повишаване на обществената осведоменост по въпросите за качеството на въздуха и рисковете от замърсения въздух;
- популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва/въглища с екологични алтернативи и предоставяне на информация относно действията, които заинтересованите лица трябва да предприемат, за да участват в проекта;
- популяризиране на ползите за околната среда и за здравето на жителите на общината от подмяна на замърсяващите топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи
Основната целева група на кампанията са домакинства, които се отопляват с уреди на твърдо гориво. Кампанията ще се осъществява приоритетно в периодите на набиране на кандидати за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи по отправени от общината покани.
Кампанията ще включва различни инструменти и канали, избрани с оглед различните информационни потребности и познания на населението, както и предпочитаните начини за получаване на информация от различните възрастови групи и социални групи:
- Информационни срещи с населението за предоставяне на информация в пряк контакт с целевите групи по проекта като доказано ефективен метод за повишаване на информираността и разбирането. Срещите ще се провеждат в целевите квартали на гр. Монтана и в населените места на общината. Срещите в гр. Монтана ще се провеждат основно в делнични дни след работно време, а в останалите населените места в общината ще се провеждат по възможност в почивни дни. В сегашния етап са планирани 90 информационни срещи.
- Плакат - 40 броя
- Разяснителни дипляни 3 бр. с различно съдържание, една от които насочена специално към потенциални кандидати за фотоволтаични системи за собствено потребление. Ще се разпространяват на публично достъпни места, на гишета в общината, в кметствата, на информационните срещи с населението. Общият тираж на 3-те дипляни е 6000 бр.
- Аудио спотове (4 броя), които насърчават домакинствата да се възползват от предоставената по проекта възможност за безвъзмездна подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво; всеки с различен текст съобразно конкретния период от изпълнение на проекта и отправена от възложителя покана за кандидатстване. Ще се разпространяват в минимум една регионална станция на национално радио.
- Видеоклипове 2 броя с различен сценарий - първият ще представя проекта и ползите от подмяната на уредите на твърдо гориво с екологични алтернативи, а вторият ще представя междинни резултати във връзка с инсталирането на нови отоплителни устройства/системи за отопление, вкл. с участие на жители, които вече са получили нови отоплителни устройства. Ще се разпространяват на сайта на общината, публикуване в регионални интернет сайтове и на страници на регионални/тематични социални групи във Facebook и Instagram, чрез банери с линк към сайта на общината и по време на информационните срещи с населението.
- Публикации в интернет медии и сайтове за съобщаване на новини по проекта.
- Промоционални продукти за промотиране на мерките по проекта - екобележници, екоторбички, моливи със семена за засаждане. Ще се раздават при срещи и събития по проекта и извън него. |
214 560.00
|
48 096.00
|
Техническа помощ за организация и изпълнение на дейности по проекта: Целта на дейността е да се осигури пълно, прозрачно и законосъобразно провеждане на процеса на набиране на кандидати, оценка, класиране и сключване на договори с одобрени лица за подмяна на уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи.
Дейността включва:
1.Организационни действия – разкриване и поддържане на офис в гр. Монтана и телефонна линия за изпълнение на дейността; , създаване на софтуерен продукт за въвеждане, обработка и контрол на всички данни и документи; приемане на процедурни правила за съхраняване на документацията на кандидатите на хартиен и електронен носител, и други логистични действия.
2. Изготвяне на документи във връзка с кандидатстването – покани, документ с описание на условията и изискванията за участие, формуляр за кандидатстване, образци на изисквани декларации, он-лайн инструмент за определяне на отоплително устройство с оптимална мощност за съответното жилище и др.
3. Предоставяне на консултации и отговори на запитвания по телефона и лично в офиса
4. Верификация на данните, заявени от лицата при кандидатстване, чрез посещения на място в жилищните имоти на лицата, подали документи за кандидатстване.
5. Оценка и класиране на лицата, подали документи, по приетите критерии за приоритетно насочване на инвестициите и изготвяне на списък на одобрените лица и списък на резервите по всяка покана за кандидатстване, отправена от общината.
6. Сключване на договори с крайни получатели – ще бъдат изготвени договори и публикувани графици, по които ще бъдат сключвани индивидуални договори с всеки одобрен кандидат за подмяна на уреди на твърдо гориво. В случай на отказ от страна на вече одобрени крайни получатели, ще бъдат поканени за сключване на договори лица от списъка с резерви. |
1 050 000.00
|
46 666.67
|
Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво: Преди доставка и монтаж на новите отоплителни устройства, общината ще извърши събиране на отоплителните устройства на дърва и въглища и предаването им за последващо третиране и рециклиране.
Дейността ще се осъществи съобразно разработения Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства. Съгласно направените изчисления в Механизма, прогнозният брой отоплителни устройства на твърдо гориво за демонтиране е 3200.
Ще бъдат изпълнени следните последователни действия:
1. Демонтаж и предаване. Демонтажът се извършва от представители на община Монтана и/или домакинството. Предаването на демонтираните отоплителни уреди се извършва с подписване на приемо-предавателен протокол. Собственикът физическо лице на уреда - ОЧЦМ от битов характер, подписва и предава на отговорния служител декларация по чл. 39, ал. 4 от ЗУО.
2. Натоварване от дома се извършва по предварително установен график и маршрути, като служители на общината се свързват предварително с представител на домакинството. С оглед теглото и обема на демонтираните уреди, за натоварването им ще са необходими двама или трима служителя, с подходящо работно облекло. По преценка на общината, задачата може да бъде извършвана непосредствено след демонтажа или в друг ден.
3. Транспортирането на отпадъци се извършва до общинска площадка по чл. 19, ал. 3, т. 11 от ЗУО от определените отговорни служители, които попълват отчетната книга за събиране и транспортиране на отпадъци по Приложение 2 от Наредба № 1 от 04 юни 2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри.
4. Доставените отпадъци преминават през кантар. Приемащият служител издава кантарна бележка и документ с данни за уреда и теглото му и вписва данните в нарочен регистър по проекта. Създаването на такъв регистър ще позволи на общината да осигури проследяване на процеса. Между отговорния служител по транспорт и лицето отговорно за приемане на площадката се подписва приемо-предавателен протокол.
5. Приетите отоплителни уреди се разглобавят, отсортират и получените метални отпадъци се предават за последващо оползотворяване. |
475 200.00
|
0.00
|
Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление: Целта на дейността е да се приложат мерки за подмяна на уреди на твърдо гориво с нови високоефективни отоплителни устройства за намаляване на емисиите ФПЧ10.
Община Монтана изготви Механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи, която (наред с друго) включва допустими отоплителни устройства, които да бъдат предоставяни на крайните получатели. В съответствие с механизма, дейността включва доставка, монтаж и гаранционно обслужване на отоплителни устройства за битово отопление на пелети, климатици, термопомпи въздух-вода и термопомпи вода-вода, както и радиатори за лица, които са избрали камина с водна риза на пелети или пелетен котел или термопомпи. СМР не са допустими. Всички доставяни отоплителни устройства ще отговарят на изискванията относно технически характеристики, посочени в европейското и националното законодателство.
Дейността ще се извършва в жилищните имоти на физически и юридически лица, които са одобрени за участие в проекта и с които общината е подписала индивидуални договори.
Прогнозният брой уреди за доставка са:
- 5239 термопомпи въздух-въздух
- 300 термопомпи въвдух-вода
- 30 термопомпи вода-вода
- 150 уреди на пелети
- 1440 радиатора
Община Монтана ще предоставя на избраните изпълнители възлагателни писма със списъци с имената, адресите, телефон за контакт на крайните получатели и вид отоплително/и устройство/а за всеки адрес.
Изпълнителите ще осъществяват предварителен контакт с лицата за уточняване на времеви пояс за извършване на доставката. След доставката на отоплителните устройства в жилищните имоти на одобрените крайни получатели ще се извършва монтаж, тестване и пускане в експлоатация на устройството. Доставчикът ще провежда инструктаж на получателя за правилна експлоатация и поддръжка и ще предава всички документи, съпътстващи доставката (гаранционна карта, инструкции за експлоатация и поддържа и др.). След това ще се подписва приемно-предавателен протокол между представител на възложителя, изпълнителя и крайния получател.
В периода на гаранционния срок съответният изпълнител ще извършва поддръжка и ремонти съобразно необходимостта. |
18 883 620.68
|
0.00
|
Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховане на фотоволтаични системи за собствено потребление: Дейността се състои в проектиране, доставка, инсталиране на фотоволтаични системи за собствено потребление, гаранционно обслужване и застраховане на инсталираните системи.
Планира се да бъдат инсталирани 30 фотоволтаични системи до 4 KW за битово потребление .
Дейността ще включва:
-- огледи на къщите на лицата, които са одобрени крайни получатели за този вид система за отопление;
-- изготвяне на становище относно конструкцията и изготвяне на проект със скици и чертежи и указания за изпълнението им;
-- инсталиране на фотоволтаичните панели по покривите и съпътстващото оборудване;
-- въвеждане в експлоатация и инструктиране на домакинството за правилна употреба и поддържка на инсталацията;
-- изпращане на уведомления до електроразпределителното дружество и в общинската администрация;
-- застраховане на фотоволтаичните инсталации. |
424 626.00
|
0.00
|