Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 161 дървета
English

Програма: Транспорт и транспортна инфраструктура

Район за планиране: Всички

Описание

Общата цел на проекта е да се подобри качеството на атмосферния въздух в община Димитровград чрез намаляване на емисиите на ФПЧ10 от битовото отопление като един от основните източници на замърсяване на въздуха. Специфичната цел на проекта е да се подменят отоплителни устройства на твърдо гориво на домакинства с екологични алтернативи.  
За осъществяване на проекта са извършени подготвителни дейности. В рамките на проекта ще се провежда разяснителна кампания сред населението за възможностите за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво, като ще се разясняват предоставяните алтернативни форми за отопление и условията за включване на желаещите в схемата за подмяна; ще се извършва демонтаж на използваните отоплителни устройства на твърдо гориво и доставка и монтаж на нови отоплителни устройства/системи съобразно приетите параметри и прогнозни разходи.
Екологичните ползи от проекта ще се изразят в количество спестени емисии ФПЧ10 и увеличен капацитет за използване на енергия от възобновяеми източници за собствено потребление на територията на община Димитровград. Социално-икономическите ползи са свързани с опазване на здравето, повишаване на качеството на живот на жителите на общината и повишаване на  обществена осведоменост по въпросите на качеството на въздуха.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Проучване на нагласите на домакинства, които се отопляват с уреди на твърдо гориво: Целта на дейността е да се съберат данни за нагласите на домакинствата към подмяната на отоплителните уреди на твърдо гориво с нови устройства на електричество и пелети, какви са предпочитанията им за алтернативен източник на отопление, данни за техническите параметри на жилищата и други. Социологическото проучване е проведено сред 776 респонденти в населените места в община Димитровград. Проучването е проведено чрез допитване с пряко стандартизирано интервю (face to face) в дома на респондента. Изпълнението на дейността включва следните логически последователни действия: - Разработване на инструментариум за проучването, в т.ч. формиране на извадка, анкетна карта и др. Анкетната карта съдържа въпроси, осигуряващи данни за характеристики на домакинството, вид използвано твърдо гориво (дърва/въглища) и вид и брой използвани отоплителен уреди на твърдо гориво, нагласи относно желание за участие в предоставяната от общината безвъзмездна помощ за подмяна на уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, характеристики на домакинството и жилището, предпочитана алтернативна форма за отопление и др. - Инструктаж и писмени инструкции на анкетьорите – Преди работата на терен е проведен инструктаж на анкетьорите, за запознаване с проекта и целите на проучването и технически въпроси, свързани с прилагане на единен подход в провеждане на интервютата и попълване на анкетните карти. - Провеждане на проучването - Работата на терен е извършена от опитни анкетьори чрез интервюта в домовете на с респондентите. - Въвеждане и обработка на данните, вкл. ранжиране в различни разрези и анализиране на получените данни Изготвен е „Доклад от проведено социологическо проучване на нагласите на населението в община Димитровград“, съдържащ: технически доклад, профил на респондентите, резултати от проучването, основни изводи. 36 000.00 36 000.00
Разработване на средни/пределни цени на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди: Целта на дейността е да се проучат цените на доставчици на всички типове и видове допустими отоплителни устройства/системи за отопление и на базата на събраните данни да се изчислят средни цени на единица продукт за всеки вид устройство/система, за да се остойностят основните дейности по проекта за подмяна на уредите на твърдо гориво с екологични алтернативи. Направено е проучване на всички приети за допустими от общината отоплителни устройства, вкл. за всички видове от групи: топловъздушни пелетни камини и пелетни котли с водна риза; термопомпи въздух-въздух; термопомпи въздух-вода; термопомпи вода-вода; фотоволтаични системи до 4 МВ; радиатори; вкл. цена на устройствата, съпътстващи елементи и монтаж. Проучването е извършено чрез събиране на информация от каталози, публикувани на интернет страниците на доставчици на отоплителни устройства/системи за отопление. При проучването са разгледани оферти за артикули, чиито технически характеристики отговарят на българските и европейските стандарти и на изискванията, посочени в Приложение №4 и Приложение №5 към Условия за кандидатстване. Данните от проучването са включени в документ чрез линкове и екранни снимки на оферираните устройства с техническите характеристики и цените. На база събраните данни от извършеното проучване са изчислени средни цени при прогнозна обществена поръчка и крайна средна цена след дейностите по монтаж и въвеждане в експлоатация на съответното отоплително устройство. Изготвен е „Доклад, съдържащ обосновани средни/пределни цени за единица продукт на алтернативните екологосъобразни топлоуреди, вкл. резултати от пазарно проучване“. Изчислените средни цени са използвани за остойностяване на инвестиционните мерки за доставка на екологосъобразни алтернативни устройства. 18 000.00 18 000.00
Актуализиране на механизъм, отчитащ приходите от предадените за рециклиране отоплителни устройства на твърдо гориво: Дейността има за цел да подготви механизъм, по който ще се отчитат приходите от предадените за последващо третиране заменяни отоплителни устройства. Съобразно посочените изисквания в Условия за кандидатстване, преди доставката на нови отоплителните устройства използваните уреди на твърдо гориво ще бъдат демонтирани и ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците, по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Предаването на заменените отоплителни устройства ще генерира приходи. В рамките на дейността е актуализиран механизмът за отчитане на приходите от предадени за рециклиране отоплителни устройства на твърдо гориво, изготвен по проект №BG16M1OP002-5.003-0005 „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Димитровград чрез подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с алтернативни форми на отопление“, финансиран по Процедура BG16M1OP002-5.003 „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух" на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г. Необходимостта от актуализация се наложи поради следните причини: • необходимостта от оценка на ефективността на практическото изпълнение на дейността за демонтаж, последващо третиране и предаване за рециклиране, изпълнена в проекта по ОПОС 2014-2020 г. на базата на тогава изготвения механизъм, и идентифициране на евентуални проблеми; • настъпилите промени в цените за извършване на дейностите във връзка с демонтажа – данни, необходими за определяне на стойността на последователните действия, описани в механизма; • настъпилите промени в борсовите цени за изкупуване на ОЧЦМ – данни, необходими за определяне на приходите;. За актуализацията на механизма са събрани данни за определяне на прогнозен брой уреди на твърдо гориво подлежащи на демонтиране и изпълнение на дейността и за прогнозиране на приходи. Извършени са проучване на вече сключени договори за сходни дейности в ЦАИС ЕОП за цени на услугите във връзка с демонтажа и проучване в интернет за борсови цени на метални отпадъци. В резултат на обработка и анализ на събраната информация са актуализирани прогнозните разходи за извършване на всички действия във връзка с демонтаж, предварително третиране и предаване за рециклиране на уреди на твърдо гориво и прогнозните приходи, които общината ще получи от предаване за рециклиране на металните отпадъци от уреди на твърдо гориво. Изготвен е доклад „Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства (актуализиран)“. 21 600.00 21 600.00
Актуализиране на критерии за приоритизиране на кандидатите за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво: В рамките на Етап 1 от проект №BG16M1OP002-5.003-0005 „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Димитровград чрез подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с алтернативни форми на отопление“, финансиран по Процедура BG16M1OP002-5.003 „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух" на Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г., общината изготви критерии за приоритизиране на кандидатите, които използва при подбора на крайни получатели. За установяване на критериите за класиране на кандидатите за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво по новия проект беше необходимо критериите да се преразгледат и актуализират в контекста на текущата ситуация в общината, поуките от прилагането им в предходния проект и изискванията, посочени в Условията за кандидатстване по Процедура №BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ – „да се прилага стриктно принципът „за поставяне на енергийната ефективност на първо място“, да се стимулират колективните решения и приоритетно да се инвестира в идентифицираните „локални горещи точки“ (квартали/райони с концентрация на домакинства отопляващи се с дърва и въглища, идентифицирани в Общинските програми за КАВ“. Друг важен аспект е, че по настоящата Процедура се предлага възможност за кандидатстване за по-разнообразни енергийно-ефективни уреди и е вероятно интересът да е по-голям, съответно потенциалните кандидати да са повече от наличния финансов ресурс по проекта. За целта са извършени проучвания на данни и анализи на ситуацията в общината в няколко направления за приоритетно насочване на инвестициите, в т.ч. необходимостта от прилагане на критерии въз основа на изчислен прогнозен брой домакинства, които се отопляват на твърдо гориво, прогнозен брой потенциални кандидати; показателите за замърсяване на въздуха с ФПЧ10 по зони, „горещи точки“. В резултат са очертани основните приоритетни области и подход към определяне на критериите за класиране на кандидатите: - за спазване на принципа за енергийна ефективност – с най-висок приоритет (съответно брой точки) да се оценяват санирани жилища. - за намаляване на емисиите ФПЧ10 от битовото потребление като основен източник за замърсяване на въздуха – с втори приоритет да се ползват лица, които са част от група от две или повече лица, кандидатстващи за едно общо отоплително устройство (по-малък брой емитери), и лица, чиито жилища се намират в райони/квартали с най-замърсен въздух и с най-значим принос към замърсяването с източник битово отопление на територията на общината (т.нар. локални горещи точки). В тази категория са и домакинства с дете до 2 г. и възрастен над 70 г., тъй като тези домакинства обичайно се отопляват по-дълго време в денонощието и при отопление с нови по-ефективни и екологосъобразни уреди ще се намалят емисиите ФПЧ10 в сравнение с емисиите, отделяни при изгаряне на дърва и въглища. - за постигане на относителна равнопоставеност – определяне на социални критерии, така че да не бъдат ощетени социално слаби лица, които по финансови или други причини не могат да си позволят да направят инвестиция в подмяна на печките на дърва и въглища, които ползват за отопление. След това са изготвени самите критерии с числови изражения и тежест при приоритизиране на кандидатите. 27 600.00 27 600.00
Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи: Целта на дейността е изясняване и приемане на общ подход, правила и последователни действия при изпълнение на мерките за подмяна на отоплителните устройства в рамките на проекта. За изготвяне на механизма са събрани данни и са извършени анализи, необходими за дефиниране на общия подход и действията за прилагане на мерките за подмяна на отоплителните устройства. При определяне на механизма за подмяната общината стриктно съблюдаваше изискванията и указанията, посочени в Условия за кандидатстване по Процедура №BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ на ПОС 2021-2027 г. Общината направи също преглед на практиката и поуките от изпълнението на предходния проект за подмяна на уреди на твърдо гориво, финансиран по ОПОС 2014-2020 г. Използвани са Програма на община Димитровград за качеството на атмосферния въздух за периода 2019-2023 г. и резултатите от други дейности, изпълнени в етапа на подготовка на проектното предложение. Стъпвайки на събраните данни и на извършените проучвания и оценки в периода на разработване на проектното предложение, както и на опита и поуките от изпълнението на предходния проект, община Димитровград определи механизма, по който ще осъществява подмяната на уредите на твърдо гориво с екологични алтернативи. Механизмът включва всички действия, в тяхната последователност и взаимосвързаност, условно структурирани в няколко направления. Разработеният подход включва: 1. Подготовка на процеса на подмяна • Определяне на допустими уреди/системи за отопление • Определяне на допустими крайни получатели • Организационни действия 2. Набиране на кандидати • Публикуване на покани за кандидатстване • Верификация на данните, заявени от лицата при кандидатстване • Оценка и класиране на лицата, подали документи • Сключване на договори с крайни получатели 3. Подмяна на устройствата на одобрените кандидати • Демонтаж на заменяните отоплителни уреди на твърдо гориво • Доставка и монтаж на алтернативни отоплителни устройства • Доставка и монтаж на фотоволтаични системи Изготвен е документ „Механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи“ 31 200.00 31 200.00
Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение: Целта на дейността е да се определят и обосноват прогнозните стойности на всички включени в проектното предложение дейности. След идентифициране на основните дейности е извършен анализ на остойностяването. При изготвяне на анализа са спазвани изискваните, посочени в т. 1.8. от Условия за кандидатстване по Процедурата, както и изискванията в т. 14 за допустимост на разходите и предвидени ограничения в размера/стойността за определени категории разходи. За анализа са използвани резултати от предходни дейности - проучване на нагласите на населението, пазарно проучване и изчисляване на прогнозни средни цени за единица продукт, разходи за демонтаж и предаване на заменяните топлоуреди на твърдо гориво от механизма за отчитане на приходите и др. В допълнение, за някои основни дейности са извършени интернет проучвания на цени на доставчици и стойности на сключени договори със сходен обхват и предмет, и е използван калкулативен метод. Анализът включва обосновка на всяка дейност в проектното предложение с източниците за определяне на стойността на съответната дейност. Включени са линкове и екранни снимки, където е приложимо. Изготвен е доклад „Анализ на остойностяване на дейностите по проектното предложение“ по образеца към Условията за кандидатстване и допълнителна обяснителна записка за остойностяването на основните дейности. 25 200.00 25 200.00
Изчисляване на целевите стойности на индикаторите по проекта: Целта на дейността е да се определят целевите стойности на индикаторите, посочени в т.7 от Условия за кандидатстване по Процедурата. Определени са целевите стойности на следните индикатори: Индикатори за резултат: 1. Жители, ползващи се от мерки за качеството на въздуха - 39 075 2. Спестени емисии на ФПЧ10 – 64,88 3. Общо произведена енергия от възобновяеми източници - 78 Индикатори за краен продукт: 1. Жилища с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво - 2700 2. Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници – 0,06 Изчисляването на целевата стойност на всеки индикатор е извършено при спазване на изискванията и формулите, посочени в Приложение 7 към Условия за кандидатстване. Съобразно приложимото към съответния индикатор, са използвани данни от НСИ и от изпълнение на други дейности за подготовка на проектното предложение (напр. за прогнозен брой жилища с подменени уреди на твърдо гориво, прогнозен брой домакинства по типове отоплителни устройства/системи за отопление). За всеки индикатор са представени базова и целева стойност. Предвид предвиждането за начална дата на АДНФП 01.05.2024 г. и продължителност 5 години на проекта, целевите стойности са посочени към 31.04.2029 г. Изготвена е и „Обяснителна записка на изчисляване индикаторите по проектно предложение на община Димитровград“, в която е описан начинът на изчисляване на индикаторите. 26 400.00 26 400.00
Изготвяне на други анализи и документи, необходими за подготовка на проектното предложение: Целта на дейността е да се подготвят документи, необходими като неразделна част от подготовката на проектното предложение. Дейността включваше изпълнение на следните задачи: 1. Описание всички дейности, планирани в рамките на проекта, вкл. подготвителни, основни и съпътстващи, каквото е изискването по Процедурата. Бяха идентифицирани всички дейности, които ще бъдат включени в проектното предложение, и описани съобразно изискванията за представяне на дейностите, посочени в Условията за кандидатстване. 2. Изготвен е детайлизиран бюджет на проекта. Детайлизираният бюджет включва всички разходи за всички описани дейности за подготовка на проектното предложение и за изпълнение на проекта. Бюджетът е изготвен при отчитане на всички изисквания за допустимост на разходите и ограничения за някои категории разходи по Процедура „За по-чист въздух“. 3. Изготвен е индикативен план за възлагане на обществените поръчки. За целта е направен преглед на вече възложени обществени поръчки и стартирали процедури за възлагане. Беше взет предвид и подходът, който ще се прилага съобразно приетия Механизъм за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво. Доколкото е възможно, са определени прогнозни дати за възлагане на поръчки, които ще стартират в рамките на проекта. 36 000.00 36 000.00
Изготвяне на Комуникационен план: В рамките на дейността е изготвен Комуникационен план в съответствие с изискванията и предоставения образец в Приложение 8 към Условия за кандидатстване по Процедурата. Комуникационният план включва комбинация от инструменти, за да се достигне до целевата група и до всички нейни сегменти (от гл. т. възраст, населено място и др.), както и разбиране на целите на предприеманите по проекта мерки и процеса на прилагането им. Предвид съвременните тенденции за доминираща роля на аудио-визуалните комуникации, в комуникационния план са включили аудио-визуални инструменти (аудио спотове и видеоклипове), които имат най-голям потенциал за достигане както до целевата група, така и до по-широка аудитория. Планираните мерки за разпространението им ще осигурят засилен интерес сред домакинствата, които се отопляват на твърдо гориво. Разпространението на печатни материали осигурява промотиране на проекта и полезна информация за условията за участие в него, така и по-задълбочена информация, свързана с качеството на въздуха и ползите от новите уреди за човешкото здраве и бюджета на домакинствата. В тази насока са планирани производство и разпространение на различни по съдържание дипляни. Провеждането на информационни срещи с жителите е от изключителна важност, както показа опитът от предходния проект за подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво в община Димитровград, финансиран по ОПОС 2014-2020 г., тъй като този комуникационен инструмент дава възможност за пряка комуникация, задаване на въпроси, предоставяне на консултации, уточнения и др., и участниците в информационните срещи ги оценяват като много полезни. Такива срещи са важни за жителите на малките населени места, които обичайно имат по-ограничен достъп до интернет. Комуникационният план включва също рекламни продукти, които обичайно предизвикват голям интерес сред населението. Планираните информационно-рекламни продукти освен че ще са полезни за хората, ще са брандирани, ще промотират мерките по проекта и носят послания, свързани с опазване на околната среда чрез намаляване на отпадъците. 0.00 0.00
Организация, управление и видимост: Дейността включва 3 задачи: 1. Управление на проекта 2. Изпълнение на мерки за видимост, прозрачност и комуникация 3. Изготвяне на документации за обществени поръчки 1. Управлението на проекта се осъществява от Екип за управление на проекта (ЕУП), включващ 5 експерти. - Ръководител на проекта – с висше образование степен бакалавър и специфичен опит като ръководител на екип за управление или за изпълнение на проект в областта на околната среда. Осъществява цялостното ръководство и следи за правилното и законосъобразно изпълнение на дейностите, спазване на времевия график и бюджета на проекта съобразно АДБФП, нормативната уредба и изискванията и указанията на ПОС 2021-2027 г. - Координатор на проекта – с висше образование степен бакалавър. Отговаря за общата координация в рамките на проекта, съхранение на проектната документация; изпълнение на мерките за визуализация, прозрачност и комуникация и др. - Експерт финансист – с висше образование, степен бакалавър, професионално направление Икономика. Отговаря за финансовите въпроси, подготовка на документите за извършване на плащания и за верификация на разходите, разплащанията с изпълнители и отчитане на проекта. - Експерт по мониторинг и докладване – с висше образование степен бакалавър. Наблюдава и контролира законосъобразното и качествено изпълнение на договорите и пълнотата на всички документи за извършените услуги/доставки от изпълнителите на договорите; комплектува техническата и финансовата документация по проекта и докладва изпълнението чрез ИСУН и др. - Експерт по отопление, вентилация и климатизация (ОВК) – с висше образование степен бакалавър, професионално направление „Електротехника, електроника и автоматика“ или „Енергетика“. Извършва наблюдение и координация на дейността във връзка с посещенията на място в домовете на потенциалните крайни получатели на нови отоплителни устройства, изготвя становища по въпроси и казуси, съобразно своята компетентност и др. Структурата се базира на функциите, които ЕУП трябва да изпълнява съобразно спецификата на проекта. Експертите в ЕУП са пряко подчинени и докладват на ръководителя на ЕУП, а той – на кмета на общината. Разпределението на функциите между членовете на екипа и предвидената професионална компетентност на експертите гарантират, че е осигурен капацитет за управлението и изпълнението на проекта - координация на дейностите по проекта, подготовка на документите, необходими за верификация на разходите, извършване на плащанията, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за видимост и прозрачност, съхранение на документацията на проекта, контрол върху външните изпълнители на дейности по проекта. Проектът изисква осъществяване на значителни по обем координация и контрол на голям брой външни изпълнители. ЕУП ще контролира физическото и финансовото изпълнение на всеки договор, вкл.: преглед и одобрение на междинни отчети и окончателни доклади; проверки на всички разходо-оправдателни и други документи; проверки при необходимост на мястото на изпълнение, вкл. в жилища, в които са подменени отоплителните устройства на твърди горива; провеждане на периодични и/или ad hoc срещи с изпълнителите. Мониторингът на напредъка ще се осъществява чрез правилата за управление на настоящия проект и изготвяне на периодични справки и технически и финансови доклади. 2. Мерките за видимост, прозрачност и комуникация ще включват публикуване на информация на интернет страницата на общината, провеждане на пресконференции, осигуряване на 2 ролбанери, 50 плакати, 30 информационни табели и 15 000 стикери, които ще се лепят на доставяните отоплителни устройства. ЕУП ще осъществява също контрол за изпълнение на мерките за видимост от страна на всички външни изпълнители. 3. Задачата за изготвяне на документации за възлагане на обществени поръчки включва изготвяне на документации за поръчки, които община Димитровград възлага за дейности за подготовка на проектното предложение и за дейности за изпълнение на проекта. 312 351.98 3 899.90
Провеждане на комуникационна кампания: Целите на комуникационната кампания са: - повишаване на обществената осведоменост по въпросите за качеството на въздуха и рисковете от замърсения въздух; - популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва/въглища с екологични алтернативи и предоставяне на информация относно действията, които заинтересованите лица трябва да предприемат, за да участват в проекта; - популяризиране на ползите за околната среда и за здравето на жителите на общината от подмяна на замърсяващите топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Основната целева група на кампанията ще са домакинства, които се отопляват с уреди на твърдо гориво. Кампанията ще се провежда през целия период на изпълнение на проекта, като приоритетно ще се фокусира в периодите на набиране на кандидати за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи по отправени от общината покани. Кампанията ще се базира на приетия Комуникационен план. Ще се прилагат различни инструменти и канали, избрани с оглед различните информационни потребности и познания на населението, както и предпочитаните начини за получаване на информация от различните възрастови и социални групи: - Аудио спотове (4 бр.) , които насърчават домакинствата да се възползват от предоставената по проекта възможност за безвъзмездна подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво; всеки с различен сценарий съобразно конкретния период от изпълнение на проекта и отправена от възложителя покана за кандидатстване. Ще се разпространяват в минимум една регионална станция на национално радио. - Видеоклипове (2 бр.) с различен сценарий - първият ще представя проекта и ползите от подмяната на уредите на твърдо гориво с екологични алтернативи, а вторият ще представя междинни резултати във връзка с инсталирането на нови отоплителни устройства/системи за отопление, вкл. с участие на жители, които вече са получили нови отоплителни устройства. Ще се разпространяват на сайта на общината, публикуване в регионални интернет сайтове и на страници на регионални/тематични социални групи във Facebook и Instagram, чрез банери с линк към сайта на общината. Ще се прожектират и по време на информационните срещи с населението; - Разяснителни дипляни (3 бр. общ тираж 6000) с различно съдържание, една от които насочена специално към потенциални кандидати за фотоволтаични системи за собствено потребление. Ще се разпространяват на публично достъпни места, на гишета в общината, в кметствата, в офиса за приемане на документи за кандидатстване, на информационните срещи с населението и други подходящи събития. - Промоционални продукти за промотиране на мерките по проекта – екобележник и химикал, екоторбички, бандани. Ще се раздават при срещи и събития по проекта и извън него. - Информационни срещи с населението за предоставяне на информация в пряк контакт с целевите групи по проекта като доказано ефективен метод за повишаване на информираността и разбирането. Срещите ще се провеждат в целевите квартали на гр. Димитровград и в населените места на общината. Срещите в гр. Димитровград ще се провеждат основно в делнични дни след работно време, а в останалите населените места в общината ще се провеждат по възможност в почивни дни. В сегашния етап са планирани 85 информационни срещи. 159 960.00 0.00
Техническа помощ за организация и изпълнение на дейности по проекта: Целта на дейността е да се осигури ефективно, прозрачно и законосъобразно провеждане на процеса на набиране на кандидати, оценка, класиране и сключване на договори с одобрени лица за подмяна на уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Дейността ще се извършва след сключване на АДБФП и ще включва: 1. Организационни действия. Организационните действия включват разкриване и оборудване на офис за приемане на документи за кандидатстване в гр. Димитровград, разкриване на телефонна линия за периода на проекта, създаване на система за съхраняване на документацията на кандидатите на хартиен и електронен носител и др. логистични и организационни действия. 2. Изготвяне на документи във връзка с кандидатстването. Ще бъдат разработени покани за кандидатстване, документ с описание на условията и изискванията за участие; формуляр за кандидатстване от физически лица и указания за попълването му, образци на декларация за съгласие с условията на кандидатстване и на декларация за съгласие от съсобственик на имот (която ще се попълва в случаите на наличие на такъв), типови проекти на договори за различните видове алтернативни отоплителни устройства. Ще бъде изготвен он-лайн инструмент за определяне на отоплително устройство с оптимална мощност за съответното жилище за улеснение на кандидатите при избора на отоплително устройства. 3. Набиране на кандидати. Община Димитровград ще набира желаещи за подмяна на отоплителните устройства на дърва и въглища с нови високоефективни устройства за отопление чрез публикуване на покани за кандидатстване. В сегашния етап планираме да бъдат обявени три покани, като при необходимост ще се обявяват и други. Отделна покана се планира за набиране на кандидати за фотоволтаични системи за собствено потребление. В периодите за кандидатстване ще бъдат провеждани широки разястнителни и промоционални действив, вкл. предоставяне на консултации и отговори на запитвания по телефона и лично в офиса и чрез информационните срещи. Експерти от екипа на изпълнителя на дейността и експертът ОВК от ЕУП ще участват в информационните срещи. 4. Верификация на данните, заявени от лицата при кандидатстване. За целта ще бъдат извършвани посещения на място в жилищните имоти на лицата, подали документи за кандидатстване. Преди посещенията ще бъдат изготвяни технически карти, които посещаващите експерти ще попълват на място. В жилищата чрез интервю с лицето/представител на домакинството и чрез физически оглед ще се проверяват данни за саниране, обем на жилищната площ за отопление, вид и брой отоплителни уреди на твърдо гориво, характеристики на домакинството. При установяване на значително разминаване между реалната отоплителна кубатура и заявеното отоплително устройство, кандидатът ше получава препоръка за смяна на заявеното устройство с такова, което е най-подходящо за жилището. В случай на съгласие за смяна на заявеното устройство, лицето ще подписва документ за съгласие. В този период общината може да прави проверки за верността на декларираните обстоятелства от компетентни органи и/или да изиска от кандидата документи за удостоверяване истинността на декларираните данни. 5. Оценка и класиране на лицата, подали документи. Класирането ще се извършва по приетите критерии за приоритетно насочване на инвестициите. Резултатите от класирането ще бъдат публикувани на интернет страницата на общината - списък на одобрените лица и списък на резервите по всяка покана за кандидатстване, отправена от общината. 6. Сключване на договори с крайни получатели – ще бъдат изготени и публикувани графици, по коите ще се сключват индивидуални договори с одобрените кандидати за подмяна на уреди на твърдо гориво. В случай на отказ от страна на вече одобрени крайни получатели, ще бъдат поканени за сключване на договори лица от списъка с резерви. 800 626.88 39 300.00
Демонтаж, предварително третиране и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво: Преди доставка и монтаж на новите отоплителни устройства, общината ще извършва събиране на отоплителните устройства на дърва и въглища и предаването им за последващо третиране и рециклиране. Дейността ще се осъществи съобразно разработения Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства. Ще бъдат изпълявани следните последователни действия: 1. Демонтиране, изнасяне и натоварване на отоплителни устройства на дърва/въглища и прилежащи елементи към тях от имотите, в които ще бъдат подменяни отоплителните устройства. Преди демонтажа ще бъда изготвен график и лицата ще бъдат информирани за периода на демонтажа. При невъзможност да се осигури присъствие в деня на демонтажа, ще се осъществява телефонен контакт за уточняване на време за демонтаж. След извършване на демонтажа демонтажа лицето, предаващо уреда, ще подписва декларация по чл. 39, ал. 4 от ЗУО. За предаването ще се подписва приемо-предавателен протокол. 2. Транспортиране на демонтираните отоплителни устройства и прилежащите им елементи от лице, притежаващо Регистрационен документ с разрешение за транспорт на отпадъци с битов характер от група 20-а, в т.ч. с код 20 01 40 Метали от Наредба № 2/23.07.2014 за класификация на отпадъците, до площадка с необходимите документи по ЗУО за временно съхраняване и оползотворяване с код R12 и R13 от Приложение № 2 към § 1, т. 13 от ЗУО. Всяко транспортно средство при пристигане на площадката преминава през зоната за приемане с контролно-пропускателен пункт и автоматична везна, където се извършва измерване и се издава кантарна бележка за приетите отпадъци по кодове и количество, след което доставените отпадъци се разтоварват. 3. Извършване на последващо третиране – разкомплектоване, отстраняване на вредни вещества, разделяне на доставените отоплителни устройства на съставните им части и сортиране на получените метални отпадъци по вид, наименование и код съгласно Наредба № 2 за класификация на отпадъците, като се отделят по видове черни метали (желязо тънко, желязо дебело, чугун) и други отпадъци (включително смеси от материали); 4. Претегляне и предаване на сортираните метални отпадъци с цел последващо оползотворяване от лице, притежаващо Комплексно разрешително (по ЗООС) или Разрешително за дейности с отпадъци (по ЗУО) за дейност с код R4 „Рециклиране/ възстановяване на метали и метални съединения“ от Приложение № 2 към § 1, т. 13 от ЗУО; 5. Превеждане на получените приходи от предадените за рециклиране метални отпадъци в банкова сметка на община Димитровград. При изпълнението ще се спазват стриктно всички изисквания на ЗУО и приложимите наредби към него. ЕУП ще изготвя и предава на изпълнителя списъци с лицата и адресите, в които ще се демонтират устройствата, и графици за демонтажа, така че устройствата да бъдат демонтирани преди доставката на новите уреди. Графикът ще бъде съобразен с графика за доставка на новите отоплителни устройства и ще се осигури синхронизация между дейността по демонтаж на уредите на твърдо гориво и тази по доставка на новите отоплителни устройства. 360 000.00 0.00
Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление: Целта на дейността е да се приложат мерки за подмяна на уреди на твърдо гориво с нови високоефективни отоплителни устройства за намаляване на емисиите ФПЧ10. Община Димитровград изготви механизъм за извършване на подмяната, която (наред с друго) включва допустими отоплителни устройства, които да бъдат предоставени на крайните получатели. В съответствие с механизма, дейността включва доставка и монтаж на отоплителни устройства за битово отопление на пелети, климатици, термопомпи въздух-вода и термопомпи вода-вода, както и радиатори за лица, които са избрали уреди на пелети или термопомпи. Дейността ще се извършва в жилищните имоти на физически лица, които са одобрени за участие в проекта и с които са подписани договори. ЕУП ще изготвя и предава на изпълнителите графици за доставките. Графиците ще бъде съобразени и синхронизирани с графиците за извършване на демонтаж, така че след демонтажа да се осигури доставка на ново устройство. Всички доставяни отоплителни устройства ще отговарят на специфични технически параметри съгласно европейското и националното законодателство. Община Димитровград ще предоставя на избраните изпълнители списъци с имената, адресите, телефон за контакт на крайните получатели и вид отоплително устройство за всеки адрес. След доставката на отоплителните устройства в жилищните имоти на одобрените крайни получатели ще се извършва монтаж, тестване и пускане в експлоатация на устройството. Доставчикът ще провежда инструктаж на получателя за правилна експлоатация и поддръжка и ще предава всички документи, съпътстващи доставката (гаранционна карта, инструкции за експлоатация и поддържа и др.). След това ще се подписва приемно-предавателен протокол между крайния получател и доставчика. В периода на гаранционния срок ще се извършва поддръжка и ремонти съобразно необходимостта. 13 915 664.80 0.00
Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховане на фотоволтаични системи за собствено потребление: Дейността се състои в доставка, инсталиране на фотоволтаични системи за собствено потребление, гаранционно обслужване и застраховане на инсталираните системи. Планира се да бъдат инсталирани 15 фотоволтаични системи за битово потребление до 4 KW. Дейността ще включва: • огледи на къщите на лицата, които са одобрени крайни получатели за този вид система за отопление; • изготвяне на становище относно конструкцията и изготвяне на проект със скици и чертежи и указания за изпълнението им; • инсталиране на фотоволтаичните панели по покривите и съпътстващото оборудване; • въвеждане в експлоатация и инструктиране на домакинството за правилна употреба и поддържка на инсталацията; • изпращане на уведомления до електроразпределителното дружество и в общинската администрация; • застраховане на фотоволтаичните инсталации. 237 827.25 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.