Дейност 1. Повишаване квалификацията на ПС, вкл. нови в системата учители, и на експерти от РУО, за осъществяване на ОДПЛР, вкл. социално-емоционалното учене в ДГ, в т.ч. техни яслени групи, и училища с групи за ЗПО, както и обучения на НС, вкл. образователни медиатори и соц. работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие. : Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, вкл. нови в системата учители, и експерти от РУО, за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие (ОДПЛР), вкл. социално-емоционалното учене в детските градини, в т.ч. техни яслени групи и училища с групи за задължително предучилищно образование (ЗПО), както и обучения на непедагогическия персонал, вкл. образователни медиатори и социални работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие.
Дейността включва обучения на педагогически специалисти (ПС)и на непедагогически специалисти (НС), в т. ч. помощник-възпитатели, образователни медиатори (ОМ), социални работници (СР) и др., които предоставят експертно-методическа помощ по дейностите за личностно развитие, вкл. специалистите от екипите за подкрепа за личностно развитие на децата в съответствие с идентифицираните нужди от подобряване на капацитета им за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, съобразно индивидуалните потребности на всяко дете.
Обученията ще бъдат насочени към повишаване на уменията, компетентностите и квалификацията на персонала в ежедневната пряка работа с децата, като за целта ще бъдат използвани и методите и инструментариумите и др. разработени по процедури BG05M2ОP001-3.005 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, BG05M2OP001-3.018 „Подкрепа за приобщаващо образование“.
Те ще се провеждат след идентифициране на потребностите от квалификация на ПС и на НС на ниво детска градина/училище, както и в съответствие с годишния квалификационен план по програми за професионалното и кариерното развитие на ПС.
Темите за обучение на ПС могат да бъдат насочени към усвояване на умения за работа със следните инструменти:
- карта за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания във връзка с прилагането на Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца;
- инструмент за идентифициране на маркери на риск при деца и ученици и за определяне на възможности за предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в риск;
- инструмент за откриване на дарбите (в областта на науката, изкуството, спорта) и за определяне на възможности за стимулирането им чрез допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици;
- адаптиране на учебното съдържание по образователни направления за деца със специални образователни направления и хронични заболявания в предучилищна възраст
- въвеждаща квалификация за новоназначени ПС;
- прилагане на методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ, разработена по проект “Активно приобщаване в системата на предучилищното образование”;
- запознаване с Националната рамка за качество на ОГРДВ (в т.ч. и с процеса на самооценка) и нейното прилагане;
- наблюдение на процеса на взаимодействие в детската градина и оценка/анализ на резултатите;
- осъществяване на ефективно взаимодействие със семейната общност с акцент в периодите на постъпване на детска градина и преди постъпване в училище.
При идентифицирана потребност по предложение на детските градини, изпълняващи проектни дейности, може да бъдат проведени и обучения за ПС и за НС и по други теми, които са релевантни на целите на проекта.
Провеждането на обученията ще се организира и провежда в съответствие с приложимите нормативни актове, като за:
1) ПС обученията ще са за присъждане на кв. кредити, като обученията за тях ще се извършват само от институции съгласно чл. 43 от Раздел IV „Условия и ред за повишаване квалификацията на учителите, директорите и другите педагогически специалисти“ от Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и др. НС за присъждане на кв. кредити.
Продължава в Начин на изпълнение. |
1 882 043.90
|
0.00
|
Дейност 2. Интензивна работа с родители на ниво детска градина, в т.ч. техни яслени групи и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование за формиране на положителни нагласи към образованието и за пълноценното им участие в образователния процес.: Дейността цели подобряване уменията на родителите за полагане на грижи за физическото, умственото, нравственото и социалното развитие на детето, за неговото образование и за неговите лични интереси - отговорно родителство. Провеждането на различни форми за интензивна работа с родители на деца от уязвими групи ще допринесе за формирането на положителни нагласи спрямо образователния процес, изграждането на мултикултурна образователна среда и преодоляване на негативните последствия от бедността. Настоящата дейност предвижда планиране и провеждане на различни форми на системна работа в съответствие с идентифицираните потребности, които ще обхванат родители на деца от уязвими групи, както работа с родители от различните общности за формиране на толерантност, приемане на различието и повишаването на социалните компетентности на родителите относно значимостта на образованието за цялостното детско развитие.
В рамките на дейността се планира да бъдат осъществявани съвместни дейности и инициативи между родители на деца от уязвими общности и ПС, НС, в т.ч. СО, СР, помощник-учители/ помощник възпитатели и лидерски екипи, които да допринесат за сближаване на общността, както и да насърчат процеса по изграждане на положителни нагласи към образованието в ранна детска възраст.
Изпълнението на различни форми за интензивна работа, спрямо специфичните нужди и потребности, ще допринесе за повишаването на доверието към образователните институции. Солидарното партньорство между институции и родителите ще допринесе за осъществяването на по-плавен процес на адаптация на децата при постъпване в детска градина, както и на преход от предучилищно към училищно образование.
Равнопоставеността и изграждането на мултикултурна и приобщаваща образователна среда ще бъдат основните стълбове за постигането на високи образователни постижения и изграждане на позитивна и стимулираща образователна среда за всички деца.
За допустими участници в дейността ще се считат и настойници/попечители на децата от целевите групи. |
19 948 627.60
|
0.00
|
Дейност 3. Допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби за трайно приобщаване в предучилищното образование.: Дейността е насочена към работата с децата със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби, и цели:
- подобряване на образователната среда;
- осъществяване на индивидуална и групова работа за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания;
- подготовка за самостоятелен и независим живот и за личностна реализация на деца със СОП, в риск и с хронични заболявания;
- прилагане на методики/модели/форми за диференциран подход на обучение и по-лесна проходимост между образователните етапи;
- подкрепа за развитие на интересите и способностите на децата с изявени дарби.
Допълнителната подкрепа ще се осъществява чрез:
осигуряване на пакети за допълнителна подкрепа в съответствие с потребностите на конкретното дете от ПС на ДГ/училището;
наемане на допълнителни ПС (психолози, логопеди, ресурсни учители и др.) в ДГ/училището.
Предвижда се назначаването на специалисти за допълнителна подкрепа за личностно развитие, като то ще се осъществи въз основа на анализ на нуждите на съответната детска градина и училище с групи за задължително предучилищно образование.
Допълнителната подкрепа ще се предоставя чрез План за подкрепа според индивидуалните потребности и включва: работа с дете по конкретен случай; допълнителни занимания за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания за постигане на оптимално ниво на самостоятелност и за придобиване и прилагане на умения; осигуряване на специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, специализирани дидактически материали, методики; допълнително обучение за децата със сензорни увреждания; ресурсно подпомагане чрез осигуряване на специалисти като ресурсен учител, психолог, терапевт, логопед и др., специални учебни програми, а за децата с изявени дарби - и осигуряване на специалисти в областта на изкуствата, спорта и др. |
43 989 828.41
|
0.00
|
Дейност 4. Обща подкрепа за личностно развитие за достъп и трайно приобщаване на деца в предучилищното образование.: Дейността е насочена към превенцията на обучителните затруднения и повишаване на мотивацията за учене с цел намаляване на отпаднали от образование деца и разгръщане на потенциала им за по-успешна социална реализация.
Дейността ще предостави:
- допълнително обучение по български език на деца, за които българският език не е майчин, вкл. за деца с установени затруднения в резултат на проведен скриниг-тест за повишаване на езиковата култура и познания чрез стимулиране на творческите изяви и повишаване на мотивацията за учене,
- участие на деца в занимания по интереси, в т.ч. интеркултурно образование, практически занимания изграждащи зелени умения, като напр. занимания за екологично образование, за формиране на екологична култура, съзнание и поведение и разумно използване на природните ресурси, опазване на природната среда и на екологичното равновесие, спортни занимания и други приложими занимания в съответствие с интересите на децата.
Включването на деца в допълнително обучение ще се осъществява чрез диагностичните инструменти, които са част от цялостния пакет на специализираната методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ.
Допълнителното обучение по български език ще е насочено към деца от уязвими групи като: деца, за които българският език не е майчин; деца, които имат обучителни затруднения и които са отсъствали дълго от детска градина, съгласно Наредбата за приобщаващо образование, Наредбата за предучилищното образование и Наредбата за усвояването на българския книжовен език.
Допълнителното обучение по български език се провежда по предварително разработен от ръководителя на групата график.
В учебно време допълнителното обучение се осъществява в рамките на средно 60 педагогически ситуации за дете, а в неучебно време – като допълнителни форми на педагогическо взаимодействие. В случай че в рамките на педагогическите ситуации в една възрастова група и/или на допълнителните форми на педагогическо взаимодействие през лятото не е постигнат задоволителен напредък, на детето се предлага допълнително обучение и в следващата възрастова група, като се отчита повторно, доколкото стартовото ниво, методиката, областите, в които има пропуски и подкрепящите материали и пособия са различни.
Изпълнението на дейността ще включи и апробиране на сътрудничество между ангажирани с ОГРДВ институции, което ще можде да се реализира на ниво община. За реализиране на този процес ще бъдат наети специалисти от социалната, здравната и образователната системи.
Начин на изпълнение:
Стъпките по сформиране на групите ще се определят от детската градина, като в сформирана група обучението продължава до приключване на един пакет от 10 педагогически ситуации. Разходите за допълнително обучение по български език са планирани съгласно Стандартната таблица, като в бюджета на проекта е заложена индикативна стойност от 22734 деца, на които в рамките на проекта да се предложи допълнително обучение от средно 60 педагогически ситуации (6 пакета).
Напредъкът на всяко дете, включено в групата, се проследява и описва от учителя с цел обратна информация към родителя и планиране на следваща работа.
Допълнителното обучение по български език за децата от уязвими групи ще се предоставя в съответствие с действащата нормативна уредба. Групите за допълнително обучение ще включват средно пет деца от една детска градина с близки потребности.
Продължава в Начин на изпълнение.. |
25 831 674.00
|
0.00
|