Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 57 343 дървета
English

Програма: Транспорт и транспортна инфраструктура

Район за планиране: Всички

Описание

Към настоящия момент организацията на експертизите и дейността на вещите лица (ВЛ) са нормативно уредени в ГПК, АПК, НПК, НК, Закона за съдебната власт и Наредба № 2 от 2015 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на ВЛ. Наредбата урежда условията, на които трябва да отговарят специалистите, утвърдени за вещи лица, ред и срокове за промени на списъците, вкл. за отписване на ВЛ, етични правила за поведение и др. Липсва ясна регламентация на статута на вещите лица, кой и по какъв ред извършва проверка за спазването на етичните правила, не е уредена и тяхната професионална отговорност. Липсва уредена възможност вещо лице да бъде изключено от списъка поради некачествени експертизи. Наредбата допуска различни органи да правят предложение за определяне на ВЛ. За всеки съдебен район на окръжен и административен съд, както и за специализирания наказателен съд се съставят списъци на вещи лица, а председателите на ВАС, ВКС, ВКП, ВАП и НСлС могат да утвърждават отделни списъци за своите нужди. Тази фрагментарност в уредбата води до това в някои съдебни райони да липсват експерти в определени области, особено за някои сложни експертизи, което затруднява значително съдебния процес и често води до неговото забавяне. Голямо е значението на съдебната експертиза за информирано и обосновано решение на съда. Разработен е специализиран софтуер за вещите лица, но той се използва само в отделни съдилища, без взаимна свързаност с останалите. Проектът ще спомогне за реформата в областта на експертизите - с гаранции за подбор и адекватен избор на вещо лице за всяко съдебно дело и възможност за избор на вещи лица от различни съдебни райони, антикорупционни мерки и др. Предвижда се проучване на законодателството и практиките на държавите членки на ЕС, така че да се идентифицират приложимите за България. Ще се създаде единен  регистър, като се надгради съществуващия до сега, но се избегне фрагментарността при избора на вещи лица и осъществяването на контрол над тяхната дейност.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Изследване на нормативната уредба и европейско законодателство и практики, уреждащи организацията на експертизите и дейността на вещите лица.: Съществуват редица пропуски при организацията на работата и процедурите за избор и подбор на вещи лица и изготвяне на съдебни експертизи. Към момента липсват стандарти за работа на вещите лица, Етичните правила за работа на ВЛ, посочени в Глава пета на Наредба № 2 от 29.06.2015 г. следва също да се доразвият, както и да се допълнят стандартите за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица. Съществуващите критерии за подбор и възлагане са формални. Не са разписани индикатори за отчитане на качеството на извършените експертизи. Не съществува форма за проверка и контрол на работата на вещите лица. Необходимо е да се подобри подзаконовата нормативна база и синхронизирането й с процесуалните норми, базирайки се на общи принципи за подбор, проверка и удостоверяване на професионалната подготовка на експертите, контрол върху дейността им и налагане на санкции при констатирани нарушения, регулиране на заплащането за положения труд, разработване на набор от етични правила. В тази насока ще бъде извършен анализ на действащите нормативна уредба и практика, касаещи процедурите за възлагане и извършване на експертизи и организацията на дейността на вещите лица в българското и европейско право. Ще бъде извършена оценка на ефективността на възлаганите експертизи и на нуждите от изграждане на специализиран институционален капацитет за организиране и възлагане на особено сложни, скъпи и/или изискващи редки специалности експертизи. На база на извършения анализ ще бъдат изготвени предложения за реформа на модела на експертизите. В рамките на дейността ще бъде събрана актуална информация относно броя и областите, в които се назначават експертизи, която ще бъде предоставена от съдебната система, за да се съобрази актуалната нужда от вещи лица в конкретна област. Ще бъдат взети предвид изводите от направените анализи по отношение на развития модел за експертизите и работата на вещите лица в доклада за изпълнение на проект „Ефективност, отчетност и координация в съдебната система”, договор № К09-15-4/23.07.2009 г., финансиран по ОПАК, с бенефициент ВСС. Ще бъдат използвани и надградени предложенията за механизъм за набиране на вещи лица, критериите за контрол на извършените дейности и системата за адекватно заплащане като основни фактори за подобряване организацията на работата на вещите лица и качеството на експертизите. Извършените анализ и оценки на ефективността и институционалния капацитет ще бъдат включени в аналитичен доклад, изготвен от работна група, който ще съдържа и предложения за нов модел на експертизите и организация на работата на вещите лица. Новият модел ще включва разписани специфични изисквания при подбор на експерти с оглед професионалната им квалификация и интегритет, изисквания, свързани с поддържане и развитие на квалификацията и последващи обучения, извършване на периодична професионална атестация, антикорупционни мерки, гаранции за прозрачност и превенция на конфликта на интереси, гаранции за адекватен избор по конкретните дела и процедури за отписване на вещи лица. Ще бъде предложена система за адекватно заплащане и планиране на бюджета за експертизи и източници на финансиране. Новият модел ще бъде обсъден със заинтересованите страни – представители на съдебната система, широката общественост, професионалните и неправителствени организации на специална дискусия, организирана от министерство на правосъдието. Изготвеният аналитичен доклад ще бъде представен за одобрение от министъра на правосъдието и ще бъде използван от определената със заповед на министъра на правосъдието работна група, за разработване на предложения и изменения на законодателството в областта на съдебните експертизи. Разработването на законодателните промени за въвеждането на модела ще бъдат финансирани със средства от държавния бюджет, както е предвидено в Пътната карта. 8 529.75 6 070.60
Изграждане на автоматизирана информационна система (АИС) "Единен регистър на вещите лица": В рамките на проект „Обновени информационни системи за по-добро обслужване. Нормативна уредба на електронното правосъдие“, финансиран по ОПАК и изпълняван от ВСС, е разработен специализиран софтуер за мониторинг и контрол на вещите лица. С него се систематизира и актуализира информация за наличността, специалността и дейността на вещите лица, проведените експертизи и резултатите от тях. По този начин се осъществява и контрол върху качеството и дейността на вещите лица. Този софтуер се използва от съдилищата поотделно, без да има взаимна свързаност между тях и единна база данни, като всеки съдебен район работи с конкретни вещи лица, без да има възможност за използване на тяхната експертиза в друг съдебен район при нужда. Изграждане само на сигурна връзка между отделните райони няма да предостави възможност за търсене в единна база данни и оценка на предоставяните експертизи. Създаването на АИС "Единен регистър на вещите лица" ще позволи органите на досъдебното и съдебното производство да намират бързо и лесно вещи лица с подходяща специалност, които да изготвят необходимите експертизи. АИС ще е Web базирана с централизирана база данни. Ще поддържа като минимум следните номенклатури, свързани със съдебни райони, структури в досъдебно и съдебно производство, видове експертизи, образователен ценз, квалификация на вещи лица, експертни познания, видове заявители на експертизи и др. Ще поддържа информация, като имена, адрес-постоянен и настоящ, електронни адреси за комуникация и уведомяване, съдебни райони, образователен ценз, квалификация, специализации, области на експертиза и др. Системата ще предоставя лек и удобен интерфейс за избор на вещи лица на база на зададени критерии по случаен принцип или чрез конкретен избор при необходимост от специфични експертизи и ниво на познание. За всяко вещо лице системата ще поддържа история на изготвяните експертизи, решението на органа (приема или не заключението на експерта, с включени мотиви, дали е възложена допълнителна или повторна експертиза – мотиви, в срок ли са предоставени заключенията на експерта), както и броят откази за извършване на експертиза по конкретно дело и съответните основания. За всяка експертиза, заявителят ще има възможност да даде оценка на вещото лице, като по този начин ще се формира неговия рейтинг. Така ще е възможно да се извършва оценка на ефективността на възлаганите експертизи, по какъв начин и до колко са спомогнали решаването на конкретния случай, съдебния състав или структурата заявител, начина по който е било избрано вещото лице. Предвижда се разработване на средства за миграция на съществуващите БД към единна такава. Системата ще предоставя средства за генериране на справки, отчети и анализи за изготвяне на прогнози, свързани с търсенето и предлагането на вещи лица със специфични експертизи и области на познание, свързани с географското разпределение на вещите лица и нуждите на съответните райони. Системата ще предоставя достатъчно сигурен механизъм за достъп на потребителите до функциите на системата и информацията, която се съхранява в нея, като по никакъв начин не позволява нейното волно или неволно манипулиране. Системата ще предоставя възможност за дефиниране на роли и групиране на потребителите по определени функционални принципи. Архитектурата на системата ще гарантира достъп 24/7/365, като позволява едновременна работа на не по-малко от 200 потребителя, ще позволява мащабируемост на системата и базата данни, само чрез разширяване на възможностите на хардуера. Системата ще бъде разработена при спазване на Предварителните условия за допустимост на проекти за е-управление посочени в Приложение към Насоките за кандидатстване. Ще се предвиди възможност за бъдеща миграция върху ресурсите на ДХЧО. Ще бъде проведено 3 дневно обучение от изпълнителя на дейност 2 за минимум 60 служители на съдебната власт и на 2 администратори на ИС.(Продължава във файла Допълнение към ФК). 111 536.00 245 300.25
Мерки за публичност и визуализация: При реализиране на дейността екипът за управление на проекта и избраният изпълнител ще съблюдават изискванията заложени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.  Дейностите, обезпечаващи публичността на проекта включват: - Подготовка и публикуване па информация в медиите и на страницата на Министерството на правосъдието относно проекта - в началото и края на проекта, като и по време на изпълнението дейностите на проекта; - Изработване и разпространение на плакат (АЗ) с информация за проекта (2 бр.); - Провеждане на встъпителна и заключителна конференция за проекта в София, с до 50 участника всяка; - Изработване на информационни материали за проекта - 162 бр. химикалки и 162 бр. падове за участниците в заключителната пресконференции (до 50 участника), дискусията по дейност 1 (до 50 участника) и 62-та обучаеми по Дейност 2. - 2 ролбанера, поставени на видно място по време на публичните събития по проекта. 1 349.05 2 214.58

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.