Разработване на продуктови и пазарни анализи, с цел подпомагане на българските МСП да бъдат успешни износители: Дейността е ключова за успешното подпомагане на българските МСП да придобият конкурентни позиции на европейския и международните пазари. Предоставянето на аналитична информация за стокови групи на съответни пазари е от изключително значение за релевантното определяне на целевите пазари и на каналите за продажби, така че малките и средните предприятия да реализират своя износ. Целта на разработването на продуктови и пазарни анализи е намиране на търговски партньори на българските производители - малки и средни предприятия и придобиване на конкретна информация и знания относно състоянието на даден регионален пазар, реализирането на дадени продукти и стокови групи, конюнктура и специфичните качествени изисквания към отделните групи продукти, търговските техники и методи за разработване и навлизане на конкретни пазари в регионален и продуктов аспект.
Проучвания на Агенцията по различни поводи показват, че този инструмент е изключително необходим за подобряване на експортната дейност на МСП, тъй като позволява: 1) Изучаване характеристиките на пазара, потребностите от дадена стока, проучване на конкуренцията, какви са реалните и потенциалните потребители. 2) Проучват се възможностите за въвеждане на даден продукт на съответен пазар, има ли търсене и количествено измерение на това търсене, каква е конкурентната способност на продукта. 3) Проучване на обема на продажбите на стоките, на отношението на купувачите към продукта и към рекламните въздействия. 4) Проучване за обхвата, резултатите и ефективността на конкретни рекламни кампании. 5) Изучаване на социално-икономически характеристики (доходи, семейно положение, семеен бюджет), мотивация и поведение на потребителя при покупка. 6)Проучване на разпознаваемостта и отношението на потребителите към конкретна търговска марка. Правилното определяне на тези параметри е от изключително значение за успешното реализиране на износ.
|
240 000.00
|
0.00
|
Организиране и провеждане на обучения за повишаване на експортния потенциал на българските МСП, с цел интернационализация: Малките и средните предприятия са гръбнакът на българската и европейската икономика – 99,8% от всички предприятия в България са МСП. За да оцеляват и да се развиват успешно в тази среда на пост- Ковид възстановяване, високи темпове на инфлация и постоянното покачване на цените на енергийните източници, е необходимо непрекъснато да се обучават предприемачите и да придобиват нови умения и знания за адаптиране към променящата се вътрешна и международна икономическа среда за развитие.
Основна дейност на ИАНМСП е да работи за повишаване на знанията на мениджърите и експертния състав на българските МСП. Укрепване и разширяване на присъствието на българските предприятия на Европейския и световните пазари и ефективно използване на предимствата на Европейския пазар от българските предприятия преминава през различни форми на обучения, които успешно Агенцията организира както самостоятелно, така и в партньорство с български и международни организации. Проведените през последните години обучения показват значителен интерес от страна на малкия и средния бизнес към такъв тип на подпомагане на експортната дейност. През 2022 г. са реализирани няколко обучителни програми: 1. Обучителна програма EXPO 2, организирана съвместно с INSME (Международната мрежа за малки и средни предприятия). Проведени са 7 уебинара, 30 онлайн менторски срещи, обучени са 15 фирми, като част от програма за насърчаване на експортния потенциал; 2. Програма Dare to Scale, в партньорство с Ендевър България, като са проведени индивидуални менторски сесии, групови обучения и Demo Day за 12 български компании; 3. Обучителната програма Grow.Global, в изпълнение на проект Go International по програмата за трансгранично сътрудничество Interreg „Гърция-България“ 2014-2020, като са организирани 18 уебинара с регистрирани над 260 участника; 4. Поредица от уебинари на тема „Възможностите за износ в цял свят“, инициатива на Експортен Хъб България – серия специални срещи с българските търговски аташета, с участие на заинтересовани МСП към съответния пазар.
Целта на обученията е укрепване и разширяване позициите на българските МСП на съществуващи пазари (ЕС), възстановяване на загубени позиции на пазарите (страни от Африка, Азия и Латинска Америка) и позициониране на български стоки на нови пазари.
|
32 000.00
|
0.00
|
Организиране и провеждане на национални участия на специализирани международни панаири и изложби в чужбина: Включването на дейността е продиктуван от факта, че участието на МСП в международни специализирани изложения и панаири предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да осъществяват контакти с потенциални партньори, да се запознаят с добрите практики и иновациите в бранша. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ПКИП 2021-2027 и изпълнението и ще надгради вече постигнатите резултати от ИАНМСП. През програмен период 2019-2022, ОП РКБИ подпомогна българския малък и среден бизнес да вземе участие в специализирани международни панаири и изложения в чужбина като от ИАНМСП бяха организирани и проведени 24 национални участия в международни изложения в чужбина, в които се включиха общо 209 фирми. Резултатите от проведен анализ на удовлетвореността от участието на български МСП в промоционални прояви, организирани от ИАНМСП в чужбина, и на въздействието на участието им върху тяхната конкурентоспособност и устойчивост са много високи. Разходите за организация и провеждане на колективно участие на българските предприятия в международни изложения са изчислени на база публично достъпна информация за цени на услуги и включват: дължими такси за регистрация на участниците – регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението; наем на експозиционна площ; изграждане на изложбена конструкция, оборудване и обзавеждане на щанда; комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет връзка и др./, съобразно спецификата на изложението и представения икономически сектор; комунални услуги / почистване, сметосъбиране, охрана и др./.
Допустими разходи са разходи за реклама (каталози, рекламно каре в каталога, прес-съобщения), както и разходи за съпътстващи събития. От своя страна, те могат да включват разходи за наем на зали за презентация с необходимото техническо оборудване, преводачи, изготвяне на програма, изготвяне и разпращане на покани, осигуряване на кетъринг и др. Съпътстващите събития са инструмент за привличане на вниманието към участието на българските фирми и запознаване на по-голям кръг от потенциални партньори и клиенти с предлаганите от предприятията продукти и услуги.
Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на национални участия на специализирани международни панаири и изложби в чужбина: пътни, дневни и квартирни разходи, трансфери, вътрешен транспорт, разходи за медицински застраховки, разходи за изследвания/тестове при специфични здравни изисквания за влизане на територията на дадена страна и за издаване на визи за страните, където са необходими такива и др.
Следва да се изготви индикативна програма за участие на панаири в чужбина за периода на изпълнение на проекта. Като механизми за вътрешна оценка и контрол са заложени наблюдение на изпълнението на индикативната програма и при необходимост нейната актуализация. Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от ръководителя на екипа по проект и/или заместник ръководител по проект , като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря координаторът. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнението и управлението на проекта. Те ще правят отчет на разходите и ще подпомагат лицата, натоварени със задачата за изготвяне на финансови и технически доклади към УО. Екипът е отговорен за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири, както и за имплементирането на схемата за прилагане на режима за държавни помощ “de minimis” съгласно регламент ЕС 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis.
|
4 542 852.00
|
2 046 896.09
|
Подпомагане индивидуалните участия на МСП на специализирани международни панаири и изложби в страната: Дейността е обусловена от факта, че участието на специализирани международни панаири и изложения в България е насочено основно към малки и средни предприятия, които имат интерес и искат да натрупат опит за участие в международни изложения. Участието им на панаири и изложения в България ще им даде възможност да създадат контакти и да намерят пазар за своята продукция. Също така ще получат знания и умения за това, какво се изисква от участниците. Следваща стъпка е участие на панаири и изложения в чужбина и създаване на външнотърговски контакти и възможности за износ.
Участието на МСП в панаири и изложения в България предоставя възможност на българските предприятия да представят нови продукти, да разширят пазарите си, да представят услуги, фирма или търговската марка, да осъществяват контакти с потенциални партньори. Дейността съответства на принципите на ефективност и ефикасност на ПКИП 2021-2027. За периода м.юни 2019 г. – м.юни 2022 г. от ИАНМСП бяха организирани 10 панаира и изложения в България с 98 предприятия. Съгласно проведен анализ от страна на ИАНМСП, удовлетвореността и полезността от участието на МСП са получили висока оценка.
Разходите по организация на участие на МСП на панаири и изложения в България са значително по-ниски от тези в чужбина, но ефектът на въздействие е сравнително висок. Разходите за организация и провеждане на панаири и изложения в България са изчислени на база публично достъпна информация на организатора за цени на услуги:
- дължими такси за регистрация на участниците – регистрационни, медийни и други видове такси според общите условия на изложението;
- наем на експозиционна площ;
- изграждане на конструкция и оборудване на щанд;
- комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет и др., съобразно спецификата на изложението и представяния икономически сектор/;
- комунални услуги /почистване, сметосъбиране, охрана и др./;
- разходи за съпътстващи услуги /при необходимост/.
Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на индивидуалните участия на МСП на специализирани международни панаири и изложби в страната са: пътни, дневни, квартирни, вътрешен транспорт, трансфер и др. разходи.
Изготвя се индикативна програма за участие на панаири и изложения в България за периода на изпълнение на проекта, която се актуализира при необходимост и актуалният вариант се публикува на електронната страница на Агенцията.
Контролът за напредъка на изпълнението ще се осъществява от Ръководителя по проект и/или заместник ръководител по проект, като за мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки при необходимост ще отговаря Координаторът по проект. Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнение и управление, които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на финансовия експерт и счетоводителя по проект. Също така членовете на екипа ще са отговорни за прилагането на процедурите за избор на участници в панаири и изложения в България, съгласно вътрешните правила Агенцията за организация на промоционални прояви по проекта, както и за прилагането на Регламента за минимална помощ - Регламент (ЕС) № 1407/2013 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis.
Схематично процедурата за подбор на участниците е следната: публикуване на актуална индикативна програма на международни панаири, както и на правила и документи за участие, на официалната страница на ИАНМСП, събиране на заявки за интерес за участие в конкретна проява, оценка за допустимост на получените заявления за участие в рамките на прогнозирания бюджет, сключване на договор, организиране и провеждане на самото участие. |
133 000.00
|
29 955.42
|
Организиране, провеждане и участие в специализирани събития с институционален щанд на ИАНМСП, с цел промотиране на България и/или сектори от икономиката в страната и чужбина: Представителен щанд на ИАНМСП се свързва основно с представянето и промотирането на България като страна, притежаваща добри доставчици на стоки и услуги от различни сектори.
Основни разходи са наем на експозиционна площ; изграждане на изложбена конструкция, оборудване и обзавеждане на щанда; комуникации /водна връзка, електрозахранване, интернет връзка и др./, съобразно спецификата на проявата и представения икономически сектор; комунални услуги / почистване, сметосъбиране, охрана и др./.
Допустими разходи са разходи за реклама (каталози, рекламно каре в каталога, прес-съобщения), както и разходи за съпътстващи събития. От своя страна, те могат да включват разходи за наем на зали за презентация с необходимото техническо оборудване, преводачи, изготвяне на програма, изготвяне и разпращане на покани, осигуряване на кетъринг и др. Съпътстващите събития са инструмент за привличане на вниманието към участието на българските фирми и запознаване на по-голям кръг от потенциални партньори и клиенти с предлаганите от предприятията продукти и услуги.
Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на специализирани събития с институционален щанд на ИАНМСП: пътни, дневни и квартирни разходи, трансфери, вътрешен транспорт, разходи за медицински застраховки, разходи за изследвания/тестове при специфични здравни изисквания за влизане на територията на дадена страна и за издаване на визи за страните, където са необходими такива и др. |
2 154 976.85
|
972 741.22
|
Организиране, провеждане и участие на български МСП производители в търговски мисии в чужбина: Дейността е насочена към увеличаване обема на българския износ на приоритетни чужди пазари чрез запознаване на място със специфичните качествени изисквания за отделните стокови групи, внедряване на добри производствени и търговски практики, повишаване на експортната култура, трансфер на знания и технологии, адаптиране на стоките и услугите към съответния пазар и др. Чрез посещения на място за българските МСП производители се създава възможност за осъществяване на преки контакти и създаване на бизнес партньорства с потенциални техни партньори.
Участниците в търговските мисии са представители на български микро, малки и средни предприятия, търсещи възможности за разширяване на износа си чрез навлизане на нови пазари. Участие ще вземат конкурентни фирми от конкретен сектор/и, произтичащ от секторната насоченост на търговската мисия. В зависимост от броя участници, те ще бъдат съпроводени от един или повече представители на екипът за изпълнението и управлението на проекта. В своята същност търговската мисия включва посещение на международна изложба/конференция/нетуъркинг събития, провеждане на двустранни/нетуъркинг срещи, демонстрации или други прояви, с цел промотиране на български продукти и представяне на търговско-икономическия потенциал на българските предприятия. Търговската мисия може да бъде проведена и независимо от международните изложения и конференции, когато е свързана с организиране на двустранни срещи, посещения на производствени бази и др. прояви, с цел проучване на целевия пазар и установяване на преки контакти с потенциални чуждестранни партньори.
Подкрепата за предприятията, предоставяна от страна на ИАНМСП при осъществяването на търговските мисии, се изразява в частично покриване на разходите по посещенията. Изборът на участниците и размерът на собственото финансиране от страна на предприятията-участници ще се определя съгласно разработени от бенефициента и съгласувани с УО на ПКИП правила за участие в търговски мисии, и методика за прилагане на помощ “de minimis” към кандидатите за участие в търговски мисии, организирани и финансирани от ИАНМСП.
Основни допустими разходи по дейността са: разходи за пътуване (самолет, влак, автобус); трансфери и вътрешен транспорт; хотелско настаняване; наем зали; техническо оборудване; кетърингови и преводачески услуги; разходи за дегустации/ ревюта/ демонстрации; разходи за входни такси за посещение на изложения/конференции/нетуъркинг събития и друг вид разходи, свързани с основния предмет на търговската мисия; разходи за организация на бизнес срещи и посещения по места; разходи за наемане на местни консултантски фирми, организатори на бизнес срещи; разходи за реклама на мероприятията и публикации в пресата и в електронните медии в страната и чужбина и др.
Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на търговските мисии: пътни, дневни и квартирни разходи, трансфери, вътрешен транспорт, разходи за медицински застраховки, разходи за изследвания/тестове при специфични здравни изисквания за влизане на територията на дадена страна и за издаване на визи за страните, където са необходими такива и др.
Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнение и управление, които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на финансовия експерт и счетоводителя по проект.
|
1 899 518.22
|
0.00
|
Организиране и провеждане на бизнес форуми, конференции, контактни борси и други бизнес събития с двустранни срещи или нетуъркинг между български и чуждестранни фирми в страната: Дейността включва провеждането на промоционални прояви като бизнес форуми, конференции, контактни борси и други събития с двустранни срещи или нетуъркинг за създаване на бизнес партньорства, с участието на български и чуждестранни МСП, като по този начин се разкриват допълнителни възможности за насърчаване на търговското и производственото сътрудничество между българските предприятия и техните чуждестранни партньори. Резултатите от проведените мероприятия показват значителен интерес от страна на българските предприятия към този тип подпомагане на експортната дейност.
Основните събития са съпроводени от съпътстващи прояви: например провеждане на двустранни срещи или друг тип нетуъркинг събития, като е възможно комбинирането на повече от един тип дейност. Събитията биха могли да се организират като самостоятелни прояви или в рамките на регионални или национални събития, конференции, изложения, панаири и др.
От една страна провеждането на бизнес форуми и конференции дава възможност на българските предприятия да се запознаят с икономическия и инвестиционен климат на страната-гост или да получат актуална информация за последните тенденции и научни знания в дадени сфери. От друга страна, организирането на двустранните бизнес срещи, контактните борси и нетуъркинг събитията са ефективен начин за осъществяване на преки бизнес контакти между местни и чуждестранни фирми/организации/институции, за установяване на бизнес сътрудничество и сделки от взаимен интерес.
Основни допустими разходи по дейността са: наем на зали; техническо оборудване; разходи за преводачески услуги; разходи за осигуряване на цветя (при необходимост); кетърингови услуги; разходи за вътрешен транспорт за чуждестранните делегации (при необходимост); разходи за маркетингови дейности (каталози, брошури, покани и други печатни материали; банери, винили, постери, билбордове и др. информационни и промоционални материали); реклама на мероприятията в електронни медии и публикации в пресата, в страната и чужбина; разходи за дегустации, демонстрации и др.
Основни допустими разходи по дейността във връзка с участието на представители на бенефициента като организатори на проявите в България по дейност 7 са: пътни, дневни, квартирни, вътрешен транспорт, трансфер и др. разходи.
Тъй като по проекта не се предвиждат разходи за участие на чуждестранни и български МСП в тези бизнес прояви, същите са общодостъпни и поради този факт се изпитва известно затруднение при селектирането и кокнкурентния подбор на участниците в тях. Дейността ще бъде реализирана като попадаща извън обхвата на държавните и минималните помощи по отношение на предприятията участници.
Дейностите по организация, комуникация, провеждане и отчитане ще са отговорност на екипа за изпълнение и управление, които ще подготвят техническите доклади към УО, а отчет на разходите и изготвяне на финансови доклади към УО ще са задължение на финансовия експерт и счетоводителя по проект. |
337 000.00
|
151 882.66
|
Непреки разходи - дейности, свързани с изпълнение и управление на проекта: Необходимостта от дейността по изпълнение и управление на проекта е продиктувана от нуждата от добро планиране на необходимите ресурси, предоставени от ПКИП, както и създаване на система за успешна и навременна реализация на дейностите, което да доведе до постигане на заложените цели и резултати. В тази връзка е необходимо сформирането на екип за изпълнението и управлението на проекта и изграждане на система, гарантираща правилното и ефективно изпълнение и управление на дейностите. Изпълнението, управлението и координацията на проектните дейности ще бъдат възложени на експерти с доказан опит и познания в съответните области. Ето защо още в първия етап от изпълнението и управлението на проекта е важно да се стартира с мобилизация на екипа от експерти, включващи действия, които екипът ще предприеме, за да се определят, изпълняват и управляват ресурсите и процедурите, необходими за осигуряване на високо качество на изпълнението на проекта. Като част от изпълнението и управлението на проекта се предвижда да се осъществява постоянен вътрешен мониторинг, за да бъде определен напредъка му по отношение на заложените цели и оценка, с оглед на ефективното изпълнение. Механизмът за мониторинг е ориентиран към резултатите и дългосрочното въздействие, като крайната цел е не само да се получи информация по текущото изпълнение на проекта, но и да се използва тази информация, в политиката и вземането на решения, за да се осигури оптимално ефикасно управление на ресурсите.
При изпълнението и управлението на проекта, ИАНМСП ще изпълнява следните свои основни задължения:
- Носи основната отговорност за постигане на неговите цели. В съответствие с най-добрите практики, ИАНМСП ще осигури необходимите ресурси, ефективност, прозрачност и добросъвестност при изпълнението и управлението на предвидените дейности.
- Ще се спазва европейското законодателство за държавните помощи съгласно Регламент (ЕС) 1407/2013 и ще се прави проверка за липса на двойно финансиране.
- Ще предоставя цялата информация за изпълнението и управлението на проекта на Управляващия орган и/или упълномощени от него лица, Сертифициращия орган, националните одитиращи органи, Европейската комисия, Европейската служба за борба с измамите, Европейската сметна палата и външните одитори, извършващи проверки съгласно Общите условия.
- Ще изпълнява дейностите според одобреното проектно предложение и ще предприеме мерки по управление на риска от неизпълнение на част от предвидените дейности, и съответно налагане на финансови корекции от УО на ОПИК.
- Ще осигури необходимата публичност и визуализация на финансирането и изпълнението на проекта.
При изпълнение и управление на дейностите ще се следват препоръчителните стъпки, които гарантират неговото прозрачно, отговорно и коректно изпълнение и управление към ръководството за изпълнение и управление на договори за БФП по ПКИП 2014-2020 г., а именно:
- Изготвяне на подробен план за действие;
- Създаване и поддържане на система за комуникация в екипа;
- Избор на външни изпълнители;
- Изпълнение на заложените дейности по проекта;
- Съхранение на документите.
В случай, че възникнат трудности или пречки при изпълнението и управлението на договора за безвъзмездна финансова помощ, Агенцията незабавно ще се свърже с УО, за да бъде намерено навременно и подходящо разрешаване на възникналите проблеми и с цел да се избегнат рискове за успешното изпълнение на проекта.
|
653 754.30
|
224 103.27
|